Youtubessa Äärirajoilla-ohjelmassa on nyt haastatteluni.
https://youtube.com/@aarirajoilla?si=jneDyG41EmIRDOsU
Kannattaa katsoa!
Haastattelu filosofiastani
4
73
Vastaukset
Kotisivujeni artikkeleissa on asiat tarkemmin.
- Anonyymi00001UUSI
Hieno video. Jo yli 1500 katsojaa neljässä päivässä. Arvokasta on juuri dialogi ja keskustelu eikä kirjallinen materiaali vedä sille vertoja. Katsoin vasta 19 minuuttia. Oli tuhtia ja tiivistä asiaa.
Itse olen miettinyt jäikö kosmisesta inflaatiosta jotain jälkiä nykyuniversumiin ja voisiko kvasaarit olla niitä. Eräs kirja inspiroi miettimään tätä. Asia on kuitenkin mietittynäkin pelkkää fantasiaa eikä tiedettä. Mitä mieltä muut ovat inflaatiosta. Taidan kysyä tekoälyltä kuitenkin. Se vastaa hyvinkin tuhatta keskustelijaa foorumilla.- Anonyymi00002UUSI
"Taidan kysyä tekoälyltä kuitenkin. "
Ei välttämättä kannata. Vastaus riippuu, miten tekoälyltä kysytään. Välillä se tekee karkeitakin virheitä.
Oma käsityseni inflaatiosta.
Se on fysiikan lakien mukainen ja selittää joitain ongelmia, jotka olisi ilman inflaatiota vaikea tai mahdoton selittää. Empiiristä näyttöä inflaatiosta ei ole, joten tiedemaailman (enemmän tai vähemmän) vakuuttuneisuus perustuu aihetodistuksiin. Ei testatun teorian veroinen, mutta selittääyksinkertaisella tavalla varhaisen maailmankaikkeuden ongelmia.
- Anonyymi00003UUSI
Tekoäly tyrmäsi täysin. Kvasaarit on niin myöhäisiä ettei kosminen inflaatio ole voinut olla yhteydessä niihin yms.
Tässä pätkä Wikipediasta Kosminen inflaatio:
Näiden lisäksi kvanttifysikaalisista mittakenttäteorioista seuraa, että alkuräjähdyksen jälkeen maailmankaikkeuteen olisi pitänyt muodostua suuri joukko hyvin raskaita ja stabiileja hiukkasia. Näistä käytetään nimitystä kosmiset reliikit. Jos näitä hiukkasia olisi muodostunut, ne muodostaisivat huomattavan osan universumin massasta ja mahdollisesti jopa riittäisivät tekemään maailmankaikkeudesta suljetun (jolloin kaarevuuden pitäisi olla helposti havaittavissa). Yhtäkään kosmista reliikkiä ei ole havaittu eikä niiden massaosuus selvästikään ole merkittävä. Tästä syntyy standardikosmologian kolmas suuri ongelma.
Kosmisten reliikkien puuttuminen
Standardikosmologialla ei ole mitään keinoa selittää näitä puutteita. Kosmisen inflaation idean keksi Alan Guth vuonna 1981 ja osoittautui, että inflaatio huomioimalla kaikki kolme ongelmaa saadaan ratkaistua.
Miksi kaikkeus näyttää laakealta eikä kaarevalta?
En jaksa filosofisesti pohtia mistä laakeus voi johtua. Miksi ei selvästi olla pallon muotoisia? Kun aletaan piirtämään kulmia alati lisääntyvä määrä yksi, kaksi, kolme, kymmenen, sata, tuhat, miljoona jne niin lopulta piirros on aina pallo. Mutta tuollainen steriili pallo ei sisällä monia braaneja tai dimensioita. Ehkä pallo olisi huono vaihtoehto.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lataus pakkaskelissä
En olisi koskaan ostanut sähköautoa jos olisin tajunnut että ne eivät lataa pakkasissa suurteholatauksella vaan istut tu1164496Kun väestö ikääntyy ja veronmaksajat vähenee, mitä sitten vasemmistolaiset?
Maahanmuutto ei vaan ole ratkaisu väestön ikääntymiseen. Maahanmuutto lykkää ja hidastaa väestön ikääntymistä ja työv632595Miksei Trump ole kiinnostunut Suomen valloittamisesta?
Täällähän on enemmän turvetta kuin Norjalla öljyä. Eikö Ttump ole turvenuija?801665Kyllä mä suren
Sitä että mikään ei ole kuten ennen. Ei niitä hetkiä ja katseita. Toisaalta keho lepää eikä enää tarvitse sitä tuskaa ko71127- 66864
- 21853
- 41825
Olet mies aika ailahteleva luonteeltasi
Olen nähnyt kuinka olet iloinen, sosiaalinen ja osallistuva. Autat ja kannustat muita. Ja sitten olen nähnyt kuinka istu118823Olisin valmis tutustumaan uudelleen
En menneisyyden kautta vaan haluaisin tutustua ihmiseen, jollaiseksi olet kasvanut.50789Yhteen hiileen velanottoveljet V P K
Tytäryhtiöissä palaa julkista rahaa ja vastuuttomuuden takia -ei pakollisten -kuntalain edellyttämien asioiden takia! N67787