Takaajan takautumisoikeus kokemuksia?

Anonyymi-ap

Olin takaajana läheiseni 30 000€ lainassa ja laina jäi minulle maksettavaksi läheiseni maksukyvyttömyysen yms vuoksi. Nyt lainaa vielä n.10 000€ jäljellä. Läheiseni on useita kertoja vastannut ettei aio lainaa minulle maksaa takaisin, vaikka on nykyään jo työssä ja luottotiedotkin saanut takaisin. Ajattelin jos yrittäisin haastehakemuksen kautta yrittää saada hänet vastuuseen lainan maksusta. Onko kellään kokemuksia tuosta?

4

400

Vastaukset 4

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Ootko tosissasi? Olet taannut lainan jonka maksat jos lainan ottaja sitä ei maksa, hyvin yksinkertaista. Mutta juu ei ole kokemusta sun kysymykseen.

• Kyllä aloittaja on aivan oikeassa, lainanottaja on aina se ensisijainen maksuvelvollinen. Jos lainanottaja ei kykene maksamaan (ei maksa) lainaa, niin takaaja joutuu maksuvastuuseen, muta hänellä on silti oikeus periä (yrittää periä) tätä takausvastuunsa kautta maksamaansa rahasumma alkuperäiseltä lainanottajalta.
        Eli ei muuta kuin velkomuskanne käräjäoikeuteen maksettujen takausten osalta ja sitten käräjäoikeuden päätöksen kanssa ulosottomiehen puheille.

• Anonyymi00002

Eli et tiedä asiasta hölkäsen pöläystä mutta vahvalla mutulla vastasit sitten kuitenkin.

Tietysti takaaja maksaa silloin kun velallinen jättää maksamatta. Velallisen tilanne kuitenkin on muuttunut siten että nyt hän voi velkansa periaatteessa maksaa. Jos ei ole halua moiseen niin takaaja todellakin voi vaatia häneltä maksua. Myös velkojaan ja ulosottoonkin voi olla yhteydessä ja kertoa alkuperäisen velallisen parantuneesta taloustilanteesta ja samalla neuvot kysyy miten toimia niin loppuu ap velallisen juhlat häntä auttaneen takaajan piikkiin.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen tumma ja tulinen

Ja vielä suora - en ollut sinua varten. n to m
      Ikävä
      186
      1583
    2. Tunnustuksia

Haluatko tunnustaa jotain, mitä on sydämelläsi?
      Ikävä
      85
      1362
    3. Mitä kysyisit

Mihin haluaisit vastauksen häneltä eli mitä kysyisit?
      Ikävä
      104
      1058
    4. Sä et vaan töllö tajua että rakastuin

Mikä stana siinä on niin vaikea ymmärtää?! Täh
      Ikävä
      48
      909
    5. Leski ja Volvomies

Mitä se Volvomies kulkee sen nuoren lesken luona.. joko leski surunsa surrut ja uusi jo katottu..
      Kuhmo
      10
      790
    6. Suhde sinuun on ollut yhtä draamaa

ilman draamaa ja suhdetta. 😅 Oikeasti ei naurata. Nainen, olet pitänyt minut pihdeissäsi. Tunne on välillä vahva ja su
      Ikävä
      40
      783
    7. Haluatko, että kierrän sinut kauempaa

Kun näyttää, ettet minusta innostu. Voisit edes täällä kertoa selvät sävelet.
      Ikävä
      83
      656
    8. Yritit nainen sammuttaa kiinnostukseni

mutta se tehtävä epäonnistui. Se oli sitä bitch -mode vaihetta silloin. Lopputulos on nyt se, että rakastan sinua tällä
      Ikävä
      30
      631
    9. Joko seuraava hallitus uskaltaa puuttua 7,5 viikon vuosilomiin

Onhan se törkeää eriarvoisuutta ja verovarojen törkeää tuhlausta.
      Maailman menoa
      105
      627
    10. Kyllä mä tiedän et me kuulutaan yhteen ja se on tähtiin kirjoitettu!!

En vain halua satuttaa sua. Olen aivan perseestä epävakaan ja ADHD oireiluin vuoksi. Ja kun olisi aika "vapauttaa" ne su
      Ikävä
      45
      577
    Aihe