Olin takaajana läheiseni 30 000€ lainassa ja laina jäi minulle maksettavaksi läheiseni maksukyvyttömyysen yms vuoksi. Nyt lainaa vielä n.10 000€ jäljellä. Läheiseni on useita kertoja vastannut ettei aio lainaa minulle maksaa takaisin, vaikka on nykyään jo työssä ja luottotiedotkin saanut takaisin. Ajattelin jos yrittäisin haastehakemuksen kautta yrittää saada hänet vastuuseen lainan maksusta. Onko kellään kokemuksia tuosta?
Takaajan takautumisoikeus kokemuksia?
4
369
Vastaukset
- Anonyymi00001
Ootko tosissasi? Olet taannut lainan jonka maksat jos lainan ottaja sitä ei maksa, hyvin yksinkertaista. Mutta juu ei ole kokemusta sun kysymykseen.
Kyllä aloittaja on aivan oikeassa, lainanottaja on aina se ensisijainen maksuvelvollinen. Jos lainanottaja ei kykene maksamaan (ei maksa) lainaa, niin takaaja joutuu maksuvastuuseen, muta hänellä on silti oikeus periä (yrittää periä) tätä takausvastuunsa kautta maksamaansa rahasumma alkuperäiseltä lainanottajalta.
Eli ei muuta kuin velkomuskanne käräjäoikeuteen maksettujen takausten osalta ja sitten käräjäoikeuden päätöksen kanssa ulosottomiehen puheille.- Anonyymi00002
Eli et tiedä asiasta hölkäsen pöläystä mutta vahvalla mutulla vastasit sitten kuitenkin.
Tietysti takaaja maksaa silloin kun velallinen jättää maksamatta. Velallisen tilanne kuitenkin on muuttunut siten että nyt hän voi velkansa periaatteessa maksaa. Jos ei ole halua moiseen niin takaaja todellakin voi vaatia häneltä maksua. Myös velkojaan ja ulosottoonkin voi olla yhteydessä ja kertoa alkuperäisen velallisen parantuneesta taloustilanteesta ja samalla neuvot kysyy miten toimia niin loppuu ap velallisen juhlat häntä auttaneen takaajan piikkiin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."562215Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille
Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.2012051- 1161392
En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin711180- 96995
Olet kiva ihminen
En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli73939Auta mua mies
Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.78889Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma
Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki58887Ja tääkin vielä...
Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/1347933855- 61746