Olin takaajana läheiseni 30 000€ lainassa ja laina jäi minulle maksettavaksi läheiseni maksukyvyttömyysen yms vuoksi. Nyt lainaa vielä n.10 000€ jäljellä. Läheiseni on useita kertoja vastannut ettei aio lainaa minulle maksaa takaisin, vaikka on nykyään jo työssä ja luottotiedotkin saanut takaisin. Ajattelin jos yrittäisin haastehakemuksen kautta yrittää saada hänet vastuuseen lainan maksusta. Onko kellään kokemuksia tuosta?
Takaajan takautumisoikeus kokemuksia?
3
269
Vastaukset
- Anonyymi00001
Ootko tosissasi? Olet taannut lainan jonka maksat jos lainan ottaja sitä ei maksa, hyvin yksinkertaista. Mutta juu ei ole kokemusta sun kysymykseen.
Kyllä aloittaja on aivan oikeassa, lainanottaja on aina se ensisijainen maksuvelvollinen. Jos lainanottaja ei kykene maksamaan (ei maksa) lainaa, niin takaaja joutuu maksuvastuuseen, muta hänellä on silti oikeus periä (yrittää periä) tätä takausvastuunsa kautta maksamaansa rahasumma alkuperäiseltä lainanottajalta.
Eli ei muuta kuin velkomuskanne käräjäoikeuteen maksettujen takausten osalta ja sitten käräjäoikeuden päätöksen kanssa ulosottomiehen puheille.- Anonyymi00002
Eli et tiedä asiasta hölkäsen pöläystä mutta vahvalla mutulla vastasit sitten kuitenkin.
Tietysti takaaja maksaa silloin kun velallinen jättää maksamatta. Velallisen tilanne kuitenkin on muuttunut siten että nyt hän voi velkansa periaatteessa maksaa. Jos ei ole halua moiseen niin takaaja todellakin voi vaatia häneltä maksua. Myös velkojaan ja ulosottoonkin voi olla yhteydessä ja kertoa alkuperäisen velallisen parantuneesta taloustilanteesta ja samalla neuvot kysyy miten toimia niin loppuu ap velallisen juhlat häntä auttaneen takaajan piikkiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1968962
- 114718
Vedonlyöntiä .
Olen valmis lyömään ison vedon , että homma kaatuu . Jos kerta Sivonen ei lähde mukaan , niin ei tuoho usko kukaan muuka523740Mikä on pahinta, mitä kaivatullesi
pelkäät tapahtuvan? Jos kuolemaa, vakavia sairauksia yms. ei lasketa?1043106Turvaan tulleet lähettävät omia lapsiaan vaaraan - hullua
MOT-ohjelman jakso ”Loma vaihtui kahleisiin” kertoi, kuinka Suomessa ja muualla Euroopassa asuvat somaliperheet lähettäv952762Hei Antti. Minähän varoitin jo 2 v sitten, ettei sinusta tule pääministeriä, vaikka kuinka
voittaisit vaalit. Vasurit ovat aina puukottaneet toisiaan selkään, eivät koskaan edestäpäin. Marinistit varsinkin IL t62538Uusnatsien ilkivalta Joensuussa jatkuu.
Saavat mellastaa persujen suojissa miten haluavat. Särkevät ja tuhoavat toisten omaisuutta, tähän on johtanut persujen m121918- 441485
Golffarit kehityksen jarruna
Nyt kun yritetään saada kivitippua toimimaan niin golffarit iskee puukolla selkään joka asiassa. Majoituspalveluja maino131469Minkä kouluarvosanan (4-10) annat Thank God, sä tulit! sarjalle?
Katsoitko Thank God, sä tulit!? Uusi viihdeohjelma ei ollut kaikkien makuun, mutta jotkut tykkäsivät. Minkä kouluarvos691333