Mietin näin taas vuoden alussa miten aloittaisin kuntokuurit: uimalla, kävellen, kuntosalilla, vesijuoksulla, -jumpalla, lavis-tanssilla, vai millä.
Sitten mietin mitä muita harrastuksia voisin ottaa elämääni, säännölliseksi soffasta irrottautumisrituaaliksi.
Teatterit, elokuvat - musiikki - tapahtumatkin kiinnostais.
Paljon on valinnan varaa, mutta sohvan valtaus on mun bravuuri.
Entäs sinulle ? Miten kulutat aikaasi? vapaa-aikaasi, kotitöiden ja muun välttämättömän hyötyliikunnan ohella?
Virkistys-harrastus-Hyvinvointi
21
247
Vastaukset
- Anonyymi00001
Olen jo kauan harrastanut juoksua, myös pakkaskeleillä, pitää vaan pukeutua aina sään mukaisesti. Vähintään kerran viikossa teen lisäksi kotona painotreenin, aikoinaan tuli hankittua kotiin kuntoilu välineet.
Näillä mennään! Aika tuntuu kuluvan nopeasti ilman kuluttamistakin :). Vaikka herään aamulla aikaisin ( olen aina ollut aamuvirkku, lieneekö peruja työvuosilta kun kello soi 5:15) niin kohta on jo iltapäivä vähintään.
Eläkkeelle jäätyäni olen löytänyt kirjaston uudelleen. Nytkin on monta kirjaa jonossa odottamassa lainaamista ja lukemista. Lisäksi katson televisiosta ohjelmia jotka kiinnostaa. Samoin Netflixistä ja yle-areenasta. Näissä kaikissa on se ongelma että niitä tehdään sohvasta tsi nojatuolista käsin:).
Älykello huomauttaa milloin olisi aika osoittaa elonmerkkejä. Koiran kanssa käyn kävelemässä pari kertaa päivässä mutta koiruudella menee faxien luvussa aikaa joten hidastahan se on kun koiran kanssa mennään.
Aiemmin kävin vesijumpassa ja viime keväänä kävin yli 65-vuotialle tarkoitetun kuntosaliohjauksen. Nyt uimahalli on siirtynyt kauemmas ja jotenkin näin viruskauden ollessa huipussaan ei ihmispaljouteen sukellus oikein kiinnosta. Toiminta sinänsä niissä kiinnostaisi.
Teatterissa kävin aiemmin enemmänkin. Jostain syystä sekin nyt jäänyt. Tarkoitus on kuitenkin kunnostautua senkin suhteen.
Ja onhan viihdyttäjänä tämä suomi24 :). Ja sisarusten kanssa pysymme ajan tasalla toistemme kuulumisista watsupin kautta.
Mutta joo. Paikoillaan pysymistä liikaa nyt talvella etenkin. Se on tiedostettu täytyy vaan aloittaa suunniteltu toiminta :).- Anonyymi00002
Pakkaset pitää minut sisätiloissa, mutta älytelevisio antaa mahdollisuuden, niin areenan, MTV katsomon ja ennenkaikkea YouTuben katsomisen. Niin mielettömän hyviä keskusteluohjelma esim puheenaihe-kanava, josta juuri katsoin edesmenneen aivokirurgin Juha Hernesniemen haastattelun. Musiikkia mm Ideaparkin päivätanssit, joissa esiintyy lähes kaikki tanssilavojen huiput orkestereineen. Nauhoitettuja lähetyksiä arviolta 20. Kun hieman lämpenee, niin alkaa 3krt viikossa sauvakävelylenkit, voin vakuuttaa, että muuta liikuntaa ei tarvitse, kun kotona viitsii lisäksi seinäpunnertaa yhteensä 100 kertaa päivässä. 10 vuoden kokemus, joka alkoi kun pistin korkin lopullisesti kiinni.
- Anonyymi00008
Anonyymi00002 kirjoitti:
Pakkaset pitää minut sisätiloissa, mutta älytelevisio antaa mahdollisuuden, niin areenan, MTV katsomon ja ennenkaikkea YouTuben katsomisen. Niin mielettömän hyviä keskusteluohjelma esim puheenaihe-kanava, josta juuri katsoin edesmenneen aivokirurgin Juha Hernesniemen haastattelun. Musiikkia mm Ideaparkin päivätanssit, joissa esiintyy lähes kaikki tanssilavojen huiput orkestereineen. Nauhoitettuja lähetyksiä arviolta 20. Kun hieman lämpenee, niin alkaa 3krt viikossa sauvakävelylenkit, voin vakuuttaa, että muuta liikuntaa ei tarvitse, kun kotona viitsii lisäksi seinäpunnertaa yhteensä 100 kertaa päivässä. 10 vuoden kokemus, joka alkoi kun pistin korkin lopullisesti kiinni.
Sauvakävely nastakengillä 2-3 krt viikossa. Vauhti 12 -13 min kilometri.
- Anonyymi00004
Näitä jo aloittajan rimpsusta harrastan: uimalla, kävellen, ULKOkuntosalilla, vesijumpalla, LIVElavis-tanssilla. Uusia kannattaa ottaa ohjelmistoon vaikka vain kerran pari, jos ei enempi kiinnosta. Itse teen joskus senioriparkour:ia, jonka kunnan liikuntavetäjä opasti. Vähän hyppelyä, tekee luille hyvää ja kaikenlaista käsien pyörittelyä, vartalon kiertoa ja kyykkyä.
Vaikka tämä määrä näyttää paljolta niin ei se ole, Kaikkea vähän, että joka kohtaa tulee jollain sorttia lenkutetuksi. Veri kiertää.
Pääasia että vaihtelee ja tekee meidän iässä vain sopivasti, eikä mitään väännä hullunlailla. Silloin pysyy viitsiminen ja jopa innostus. - Anonyymi00005
Kävelyt, vesijuoksu ja kotijumppa riittää. Nyt pakkasilla on ollut ihana käydä reippailla kävelylenkeillä kun ei tule oksettava hiki niinkuin kesällä. Facen reelseistä olen löytänyt mukavia taichi- jumppia joita teen päivittäin jo heti aamuherätyksenä. Ne on mukavia varttuneemmillekin kun ei monipuolisia askelluksia, ei hyppimisiä yms. osa ihan paikallaan seisten.
Hyvä aloitus joka laittaa ajattelemaan liikuntaa.
- Anonyymi00006
Hieman riippuu siitä mitä asuinpaikkakunnalla on tarjolla liikuntamuotona.
Kävelystä on hyvä aloittaa,ottaa joskus sauvatkin mukaan, niin tulee väkisinkin nopeampi tahti ja veri alkaa kiertään ylävartalossakin. Hyvät kengät kaiken a ja o kävelyyn ja juoksuun.
Näin talvella vähän hankalampaa jos ei enää hiihdä tai luistele. Silloin liikunta sisätiloissa melkeinpä pakollinen. Itse yritän kävellä joka päivä vähintään puolentunnin lenkin,käyn ryhmäjoogassa kerran viikossa jossa vetäjä ottanut huomioon osallistujien iät ja kankeuden. Sekä käyn seniori liikuntatunnilla. Minä olen miettiny pitkään nyt kahvakuulia kotiin, oon joskus jossain ryhmässä ollutkin, mutt siell saanut itseni kipeeks, .... nyt mietin kannattaisko hankkia omat kahvakuulat.
Minäkin olen käynyt töissä ollessani kahvakuulaopastuksen ja minulla on sellainen omanakin mutta koin että se ei ole mun juttu. Mieluummin kuntosali muutamalla liikkeellä jossa tulee kaikki lihasryhmät huomioiduksi. Siis vaikka alkulämmittely ja loppujäöhdytys plus selkä-, vatsa-, jalat ja kädet. Riittäis mulle.
- Anonyymi00016
Minulla ollut jo korona-ajoilta 6 kg kahvakuula, mutta eipä sitä juuri tule heiluteltua
Anonyymi00016 kirjoitti:
Minulla ollut jo korona-ajoilta 6 kg kahvakuula, mutta eipä sitä juuri tule heiluteltua
Juu ninökin aina vain pyyhin pölyt onsta jahvakuulastani.:).
Siili25 kirjoitti:
Juu ninökin aina vain pyyhin pölyt onsta jahvakuulastani.:).
Siis minäkin..kahvakuulastani....
- Anonyymi00021UUSI
Siili25 kirjoitti:
Siis minäkin..kahvakuulastani....
Minulla se on ollut käytössä muutaman kerran kun olen jossain käsityöjutussa tarvinnut painoa :D siksi en vielä ole siitä luopunut :D
t.Anonyymi00016
2026-01-09 10:48:50 Anonyymi00021 kirjoitti:
Minulla se on ollut käytössä muutaman kerran kun olen jossain käsityöjutussa tarvinnut painoa :D siksi en vielä ole siitä luopunut :D
t.Anonyymi00016
2026-01-09 10:48:50Hyvällä tavaralla on monta käyttötarkoitusta :).
- Anonyymi00007
Paljon kulutan aikaan sohvalla lukien, ristikoita tehden ja teeveetä katsellen
Vastapainoksi käyn kerran pari viikossa kuntosalilla, venyttelen ja voimistelen joka aamu, ulkoilen ja kävelen joka päivä.
Tapaan paljon ystäviäni; nytkin olen lähdössä muutaman naisystävän kanssa lounaalle ja rupattelemaan. Tykkään kutsua kavereita illanistujaisiin ja teen mielelläni ruokaa ja usein tarjoan kolmen ruokalajin illallisen kun vieraita tulee. Toki mekin käymme paljon vastaavasti syömässä ystävien luona
Kotitöitä on nykyään aika vähän kun on koneet jotka pesee niin astiat kuin vaatteetkin. Sotkua ei synny kun mieheni kanssa kahdestaan asustelemme. Eli kotitöihin ei paljoa aikaa mene vaan voi tehdä kaikkea muuta kivaa ja sellaista, joka erityisesti lisää hyvinvointia ja elämän laatua - Anonyymi00017
Paljon aikaani kulutan netissä surffaten. Katson elokuvia, kuuntelen podcasteja, kuuntelen radiota ja musiikkia.
Koska jään lähiaikoina eläkkeelle, niin vapaa-aikani lisääntyy. Tarkoitukseni on sitten kun minulla on enemmän aikaa - järjestellä asuntoani ja vähentää tavaramäärää. Aion enemmän käydä seurakuntien tilaisuuksissa. Minulla on ainakin jonkinlainen kuntopyörä, steppilauta ja pari kahvakuulaa. Kellarissa on myös piikkikengät, jos haluaisin liukkailla säillä harrastaa ulkoliikuntaa. Haluaisin harrastaa taas pitkän tauon jälkeen piirtämistä ja kalligrafiaa. Sanaristikoitakin voisin joskus täytellä. Voi voi, mitenkähän se aika näihin riittää...
Kuntosalilla käynti kiinnostaisi, mutta minulla on kotona kissa, jonka luota en halua kovin usein lähteä. Tuttavia tapaan yleensä kodin ulkopuolella. Silloin yleensä ulkoillaan yhdessä ja mennään lopuksi jonnekin kahville tai syömään - nuo tapaamiset ovat enemmänkin sosiaalista kanssakäymistä kuin liikuntaa. Mutta sekin on tärkeää. - Anonyymi00018
Tee sitä mitä olet harrastanut joskus ennenkin tai/ja sitä mikä kiinnostaa!
Muutettuamme ok:sta pikkukaupungin ydinkeskustaan loppui minulta, pihatöiden lisäksi, vähäinenkin hiihtely ja kesäinen ulkoilu.
Kolmen rappiovuoden jälkeen raahauduin puolen kilsan päässä olevalle kuntosalille verestämään 35:n vuoden takaisia muistoja.
Tapa piintyi niin pahasti, että siihen on tullut vuosittain vain muutamia katkoksia.
Pahin oli 3kk:n työnhaku Espanjassa. muuten oli vuosittain muutama kahden viikon - yhden kuukauden katkos.
Nyt, 82 vuotisena, asettaa vasen lonkkani ja oikea polveni rajoituksia kilomäärille.
Nivelet huomauttavat eikä polveni välttämättä kovin hellävaraisesti.- Anonyymi00019UUSI
Lonkista tuli mieleen, että kunnan liikunnanohjaaja näytti liikkeen jonka otin käyttöön ennaltaehkäisyksi lonkkavaivoihin. Keltainen lyhyt kuminauha (muut värit jämäkämpiä) nilkkojen ympärille, Astele sivusuuntaan niin että kuminauha pysyy koko ajan venytettynä vaikka 10-12 askelta ja sama toiseen suuntaan. Sitten sama jalkaterät sisäänpäin ja vastaavasti jalkaterät ulospäin. Voimistaa lonkkia kevyesti ja pitää verenkierron nivelissä. Teen joinakin aamuina ensimmäiseksi vielä yöpaita päällä.
- Anonyymi00022UUSI
Anonyymi00019 kirjoitti:
Lonkista tuli mieleen, että kunnan liikunnanohjaaja näytti liikkeen jonka otin käyttöön ennaltaehkäisyksi lonkkavaivoihin. Keltainen lyhyt kuminauha (muut värit jämäkämpiä) nilkkojen ympärille, Astele sivusuuntaan niin että kuminauha pysyy koko ajan venytettynä vaikka 10-12 askelta ja sama toiseen suuntaan. Sitten sama jalkaterät sisäänpäin ja vastaavasti jalkaterät ulospäin. Voimistaa lonkkia kevyesti ja pitää verenkierron nivelissä. Teen joinakin aamuina ensimmäiseksi vielä yöpaita päällä.
Minä harjoittelin tehohakuisesti! Teho = ( liikepituus x voima )/ aika.
Pohjakyykyissä saivat pakarat osansa. Reisien levittäjä ja kaventaja vekottimet tuntuivat turhilta. Eivät tukeneet tulostavoitteita.
Varsinainen syntipukki alennustilaani on Aerovastatiini kolestrolilääke, joka vuodessa tuhosi reisien, pakaroiden ja osittain myös selän voimat ja näivetti lihakset.
Niveliä tukeva lihaksisto ei pystynyt enää hoitamaan hommaansa.
Tuhoni havainnollistamiseksi mainitsen, ettå 75v iässä maastavedon maksimi oli 200kg.
Nyt, 82v ikäisenä vammautuneena sairasvoimistelen vetelemällä kahdesti viikossa korkeilla polvikulmilla, selkävoittoisesti 10:n sarjoja 60 kilolla. En ryhdy hakemaan polven kipurajaa.
Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
6 kW saunan lämmityksestä kohta 10 euron lisämaksu / kerta
Kokoomuslainen sähköyhtiöiden hallitsema Energiavirasto ehdottaa 5 kW:n rajaa, jonka ylittämisestä tulee lisämaksu. Tark2096702Minja jytkyttää vas.liiton kannatusta ylöspäin
Alkaa raavaat duunarimiehetkin palaamaan vasemmistoliiton kannattajiksi. Eduskunnassahan on vain kaksi työntekijöiden p2994643"Mitä sä nainen tuot sitten pöytään" ?
Jos mies provaidaa ja suojelee... Pitääkö miesten kysyä tuollaisia?1423605Duunarit hylkäsivät vasemmistoliiton, siitä tuli feministinaisten puolue
Pääluottamusmies Jari Myllykoski liittyi vasemmistoliittoon, koska se oli duunarien puolue. Sitä samaa puoluetta ei enää1153434Ekologinen kommunismi tulee voittamaan fossiilikapitalismin
Kiina on mahtitekijä uusiutuvien energialähteiden kehityksessä, ja Trump osoitus viimeisestä öljyn perään itkemisestä, m673405Mies, kerro minulle vielä jotakin aivan uniikkia
ja ainutlaatuista minkä vain me kaksi voisimme ymmärtää jos olemme sen kokeneet ja eläneet, jotta ihan varmasti tietäisi492876Hyviäkin uutisia tulossa, hallinto-oikeus asettaa toimeenpanokieltoon
Hyvinvointitalon työmaa pysähtyy. Rillankivi+energia ja vesi kytkyrahanpesu stoppaa. Tytäryhtiöiden hallitusjäsenet+kon2582620Oikeistopuolueiden kannatus vain 37,8 %, vasemmiston 43,0 %
Keskustaan jää 17,4 prosenttia ja loput ovat sitten mitä ovat. Mutta selvästikin Suomen kansa on vasemmalle kallellaan.762440- 252366
Gallup: Mikä on ollut mielestäsi paras tv-sarja ikinä?
Gallup: Mikä on ollut mielestäsi paras tv-sarja ikinä? Onko se joku suomalainen viihdepläjäys, brittirikossarja, amerikk1011941