Palstakiusaaminen

Anonyymi-ap

Kiusaamista on kaikkialla, myös tällaisilla keskustelupalstoilla.

Palstakiusaaminen tarkoittaa häirintää, syrjimistä tai loukkaavaa käytöstä. Tämä 60plus ei ole läheskään pahimmasta päästä tässä suhteessa, mutta aihe on kiinnostava.

Tässä muutamia esimerkkejä tyypillisistä kiusaamismuodoista.

Maalittaminen: Joku tietty ryhmä ihmisiä hyökkää yhden käyttäjän kimppuun tarkoituksenaan hiljentää hänet tai savustaa hänet ulos palstalta.

Henkilökohtaiset hyökkäykset: Keskustelun aiheesta siirrytään hyökkäämään kirjoittajan persoonaa vastaan.

​Tahallinen väärinymmärtäminen ja nolaaminen: Käyttäjän viestejä vääristellään tai häntä pilkataan muiden silmissä.

​Ulkopuolelle jättäminen: Käyttäjän asialliset viestit jätetään tarkoituksella huomiotta (ghostaus) tai hänelle vastataan vain vihamielisesti.

Eli siis, oletko kohdannut itseesi kohdistuvaa kiusaamista, vai oletko itse syyllistynyt palstakiusaamiseen? Jos, niin mistä arvelisit sen johtuvan?

95

896

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Useita vuosia sitten kirjoittelin aktiivisesti rekisteröidyllä nimimerkillä eräällä suomi24 keskustelupalstalla (en tällä). Siellä koin erilaista kiusaamista erityisesti erään "voimakkaan" henkilön taholta. Olen joskus nykyään käynyt kyseisellä palstalla, mutta vakiporukka on häipynyt, osa lienee kuollut. Ei siellä enää ole niin mielenkiintoisia keskusteluja, mutta lieneekö kiusaamistakaan? Ulkopuolisena ja harvoin siellä vierailevana en välttämättä huomaa jos jotakin kiusataan.

• Anonyymi00002

Varmaan on juuri niin, että kiusatuksi tullaan helpoiten "tutussa" porukassa. Joku kirjoittajapersoonallisuus joka erottuu joukosta jotenkin, voi helposti joutua silmätikuksi ihan samoin kuin oikeassa elämässäkin.

Joku kiusaa keskustelupalstalla usein saadakseen kuviteltua valtaa ja hyväksyntää ja purkaakseen omaa pahaa oloaan. Kiusaaja saattaa olla itse aiemmin kiusattu. Tai voi olla että jossain ryhmässä vallitsee tietynlainen ilmapiiri, jossa kiusaaminen on hyväksyttyä. Anonymiteetti ja etäisyys myös madaltavat kynnystä kiusaamiseen.

• Anonyymi00004
        Anonyymi00002 kirjoitti:

Varmaan on juuri niin, että kiusatuksi tullaan helpoiten "tutussa" porukassa. Joku kirjoittajapersoonallisuus joka erottuu joukosta jotenkin, voi helposti joutua silmätikuksi ihan samoin kuin oikeassa elämässäkin.

Joku kiusaa keskustelupalstalla usein saadakseen kuviteltua valtaa ja hyväksyntää ja purkaakseen omaa pahaa oloaan. Kiusaaja saattaa olla itse aiemmin kiusattu. Tai voi olla että jossain ryhmässä vallitsee tietynlainen ilmapiiri, jossa kiusaaminen on hyväksyttyä. Anonymiteetti ja etäisyys myös madaltavat kynnystä kiusaamiseen.

Äsken kirjottamani viesti näköjään poistettiin? Olikohan siinä jotakin pahaa?

• Anonyymi00005
        Anonyymi00004 kirjoitti:

Äsken kirjottamani viesti näköjään poistettiin? Olikohan siinä jotakin pahaa?

Jouduitko ehkä palstan moderoinnin kiusaamaksi.

• Anonyymi00006
        Anonyymi00005 kirjoitti:

Jouduitko ehkä palstan moderoinnin kiusaamaksi.

Kiusa se on pienikin kiusa. 🤭

• Anonyymi00009

KYLLÄ, kiusaaminen alkaa kirjoittajan "hiomattomista" omituisista mielipiteistä.

Kirjoittaa sellaista mitä ei pysty kirjoittamaan omalla nimellä x tai fb tai muualla.

• Tämä palsta näyttää rauhalliselta, en ole ollut täällä kovin aktiivinen, mutt se mitä olen lueskellut ja vastaillut on ainakin näyttänyt asialliselta. Tuntuis omituiselta, että rupeisin ketään kiusaamaan, siksi sietääkin miettiä ja pohtia,
      miksi joku joutuu kiusatuksi. Saati sitten kiusaajaksi.

• Monet huumorin lajit ymmärretään helposti väärin. Itse käytän usein ironiaa, heikkona hetkenä olen jopa sarkastinen. "Mustaa" huumoria ei monet ymmärrä ollenkaan.

Joskus siis "kiusaaminen" voi olla tahatontakin siinä mielessä että humoristiseksi tarkoitettu kirjoitus ymmärretään toisin kuin oli tarkoitus.

• Anonyymi00007

Jos huumori ymmärretään "väärin" on se kertojan vika; hän ei huomioi ns. yleisöään.

On ikiaikainen ja käyttökelpoinen ohje onnistuneeseen vuorovaikutukseen know your audience eli tunne ja tiedä kenelle puhut.

Huumorin varjolla kiusataan todella paljon ja kuitataan se "se oli vain huumoria" perustelulla

• Anonyymi00007 kirjoitti:

Jos huumori ymmärretään "väärin" on se kertojan vika; hän ei huomioi ns. yleisöään.

On ikiaikainen ja käyttökelpoinen ohje onnistuneeseen vuorovaikutukseen know your audience eli tunne ja tiedä kenelle puhut.

Huumorin varjolla kiusataan todella paljon ja kuitataan se "se oli vain huumoria" perustelulla

Kyllä kyllä, mutta näissä puitteissa on mahdotonta huomioida (tuntea) kaikkia keskustelijoita, usein on niin että vitsin väärin ymmärtävä loukkaantuja onkin joku muu kuin se jolle ensisijaisesti yrittää "vitsinsä" kohdistaa. Tällainen keskustelufoorumihan ei ole koskaan kahden välistä, vaan monen välistä keskustelua.

Viimeinen lauseesi on kyllä enemmän kuin totta.

• Anonyymi00007 kirjoitti:

Juu sama tuli mieleen. Miten tällaisella palstalla huomioit huumorin viljelyssä kaikki palstalaiset niin ettei vain kukaan ymmärrä väärin? Avoin ryhmä jossa osallistujat vaihtuu ja itse asiassa et tiedä kohderyhmästä juurikaan mitään. Tunne ja tiedä kenelle puhut onnistunee vain tietyssä tutussa ryhmässä.

• En varsinaista kiusaamista mutta näillä palstoilla ajoittain tietty tyyppi pyrkii syystä tai toisesta saamaan minut epäedulliseen ja jopa hyljeksittävään valoon. Ehkä ajamaan jopa pois palstalta. Viittailee aiempiin vuosien takaisiin kirjoituksiini irrottamalla kirjoituksia asiayhteydestä ja kun kysyn tarkempia kysynyksiä niitä ei löydy. Tämä siis aiemmin ei ehkä niin nykyisin enää.

En siis ole kokenut varsinaisena kiusaamisena mutta jonkinlaisena maalittamisena kuitenkin.
      Motivaatioonsa toimintaan en tiedä. On väittänyt että olisin seurannut häntä ja anonyymisti ilkeillyt ja herjannut vuosia Mitä en kyllä ole tehnyt. Ei kuulu tapoihin. Ja miksi olisin näin tehnyt?

Hän itse nosti aiemmin esiin vuosien takaisia kirjoituksiani ja julkaisi aiemmin käyttämiäni nimimerkkejä eri aihealueilla .

Eli iken tullut sellaiseen loppupäätelmään että se mistä hän on minua syyttänyt onkin hänen omaa toimintaansa

• Olet siis selvästi tullut palstakiusatuksi.

Itselläni on ihan samanlaisia kokemuksia. Eräällä palstalla kirjoiteltiin vuosikausia suunnilleen samalla porkukalla. Jostain syystä tää (nainen) joka oli erittäin terävä ja sivistynytkin, otti minut ilkeilynsä välikappaleeksi. Tämä henkilö oli jotenkin narsistinen persoona ja halusi ikäänkuin olla palstan "kuningatar". Muita hän pystyi jotenkin manipuloimaan, mutta eipä meikäläistä. Toisinaan siis annoin takaisin aika ilkeästikin. Nainen yritti kaikin tavoin "käännyttää" muita minua vastaan, ilmeisesti joittenkin kohdalla se onnistuikin.

• MrWise kirjoitti:

Olet siis selvästi tullut palstakiusatuksi.

Itselläni on ihan samanlaisia kokemuksia. Eräällä palstalla kirjoiteltiin vuosikausia suunnilleen samalla porkukalla. Jostain syystä tää (nainen) joka oli erittäin terävä ja sivistynytkin, otti minut ilkeilynsä välikappaleeksi. Tämä henkilö oli jotenkin narsistinen persoona ja halusi ikäänkuin olla palstan "kuningatar". Muita hän pystyi jotenkin manipuloimaan, mutta eipä meikäläistä. Toisinaan siis annoin takaisin aika ilkeästikin. Nainen yritti kaikin tavoin "käännyttää" muita minua vastaan, ilmeisesti joittenkin kohdalla se onnistuikin.

No tavallaan kiusauksen kohde olin minäkin.
        Lisäksi jännä että näitä "kiusaajanikkejä" oli kaksi. Eivät kommentoineet toistensa kirjoituksia mutta toinen kirjoitti minulle asiasta joka oli tapahtunut tämän toisen kanssa kirjoituksissa vuosia sitten. Tuli mieleen että oliko yhdellä henkilöllä kaksi rekisteröityä nikkiä vai toimivatko kimpassa. En tiedä.

Kuitenkin lokakuun lopulla 2024 tämä toinen teki minusta niin törkeän aloituksen jossa haukkui kaikilla mahdollisilla diagnooseilla ja väitti minun vainonneen häntä vuosikausia. Tosiasiassa nikkinsä ei ollut minulle lainkaan tuttu. Otin yhteyttä käyttäjätukeen sähköpostitse ja koko ketju poistettiin.Tai ketjuja taisi olla kaksikin.

Monenlaista sukankuluttajaa olen tähän ikään mennessä kohdannut joten en helposta hätkähdä mutta nuo aloitukset sisältöineen meni tietyn rajan yli joten otin asiakseni toimia ja tein ilmoituksen ihan sähköpostilla.

Tuo mainitsemasi nainen varmaan koki sinut jotenkin uhkana palstakuningattaruuteen.

• MrWise kirjoitti:

Olet siis selvästi tullut palstakiusatuksi.

Lisäksi jännä että näitä "kiusaajanikkejä" oli kaksi. Eivät kommentoineet toistensa kirjoituksia mutta toinen kirjoitti minulle asiasta joka oli tapahtunut tämän toisen kanssa kirjoituksissa vuosia sitten. Tuli mieleen että oliko yhdellä henkilöllä kaksi rekisteröityä nikkiä vai toimivatko kimpassa. En tiedä.

Kuitenkin lokakuun lopulla 2024 tämä toinen teki minusta niin törkeän aloituksen jossa haukkui kaikilla mahdollisilla diagnooseilla ja väitti minun vainonneen häntä vuosikausia. Tosiasiassa nikkinsä ei ollut minulle lainkaan tuttu. Otin yhteyttä käyttäjätukeen sähköpostitse ja koko ketju poistettiin.Tai ketjuja taisi olla kaksikin.

Monenlaista sukankuluttajaa olen tähän ikään mennessä kohdannut joten en helposta hätkähdä mutta nuo aloitukset sisältöineen meni tietyn rajan yli joten otin asiakseni toimia ja tein ilmoituksen ihan sähköpostilla.

Tuo mainitsemasi nainen varmaan koki sinut jotenkin uhkana palstakuningattaruuteen.

• Siili25 kirjoitti:

Kiva. Tuplana taas. Mutta oma vika. Lähetin kahdesti vaikka tiesin ongelmasta :).

• Siili25 kirjoitti:

Juu, minähän se olin se todellinen palstakuningas... eimaar, mutta samaisessa monivuotisessa ketjussa oli mukana vähän myöhemmässä vaiheessa eräs herra, varsinainen alfauros, sellainen jolla on patriarkaalisia, jopa misogynistisiä asenteita naisia kohtaan.

Tämä herra sitten kuvitteli olevansa se itseoikeutettu palstakuningas ja kävi "veristä" sotaa aiemmin mainitsemani kuningatteren kanssa. Nää molemmat sitten yritti saada minusta liittolaisen. Kun se ei onnistunut, molemmat alkoivat lopulta pitää minua kaikkien aikojen kammottavimpana kirjoittajana, kaiken pahan alkuna ja juurena. Lopulta kirjoittelu sai aivan absurdeja piirteitä. Onneksi itse olin ikäänkuin sellaisen keskustelun (ylä?) tai ainakin ulkopuolella, eli en koskaan tosissani lähtenyt siihen mukaan.

• MrWise kirjoitti:

Juu, minähän se olin se todellinen palstakuningas... eimaar, mutta samaisessa monivuotisessa ketjussa oli mukana vähän myöhemmässä vaiheessa eräs herra, varsinainen alfauros, sellainen jolla on patriarkaalisia, jopa misogynistisiä asenteita naisia kohtaan.

Tämä herra sitten kuvitteli olevansa se itseoikeutettu palstakuningas ja kävi "veristä" sotaa aiemmin mainitsemani kuningatteren kanssa. Nää molemmat sitten yritti saada minusta liittolaisen. Kun se ei onnistunut, molemmat alkoivat lopulta pitää minua kaikkien aikojen kammottavimpana kirjoittajana, kaiken pahan alkuna ja juurena. Lopulta kirjoittelu sai aivan absurdeja piirteitä. Onneksi itse olin ikäänkuin sellaisen keskustelun (ylä?) tai ainakin ulkopuolella, eli en koskaan tosissani lähtenyt siihen mukaan.

Erikoista näilläkin palstoilla että joku aina halua sen palstakuninkuuden tai -kuningattaruuden. Lieneekö sama juttu liveyhteisöissäkin. Siellä ehkä kuitenkin jäsenet voivat paremmin ehkä vaikuttaa näihin kukkoiluihin kun kaikki suunnilleen tuntevat edes jollain tapaa toisensa.
        Miksi ei voi kaikki olla samanarvoisia keskustelijoita toisiaan arvostaen?

• Siili25 kirjoitti:

Erikoista näilläkin palstoilla että joku aina halua sen palstakuninkuuden tai -kuningattaruuden. Lieneekö sama juttu liveyhteisöissäkin. Siellä ehkä kuitenkin jäsenet voivat paremmin ehkä vaikuttaa näihin kukkoiluihin kun kaikki suunnilleen tuntevat edes jollain tapaa toisensa.
        Miksi ei voi kaikki olla samanarvoisia keskustelijoita toisiaan arvostaen?

Niin, hyvä kysymys miksi ei oltaisi tasa-arvoisia ja hyviä toisillemme ylipäätään.
        Ihminen lienee kuitenkin aika kompleksinen ja sisäisesti ristiriitainen laji.

Parisuhteissakin on valitettavan usein niin, että toinen osapuoli on narsistinen persoona joka kontrolloinnin, manipuloinnin, pelottelun ja syyllistämisen avulla pystyy hallitsemaan kumppaniaan. Ääritapauksissa lopulta alistamaan valtaansa kokonaan.

Oma isänikin oli tällainen, mutta se on taas toinen tarina.

• MrWise kirjoitti:

Niin, hyvä kysymys miksi ei oltaisi tasa-arvoisia ja hyviä toisillemme ylipäätään.

Parisuhteissakin on valitettavan usein niin, että toinen osapuoli on narsistinen persoona joka kontrolloinnin, manipuloinnin, pelottelun ja syyllistämisen avulla pystyy hallitsemaan kumppaniaan. Ääritapauksissa lopulta alistamaan valtaansa kokonaan.

"Parisuhteissakin on "
        Lieneekö kuinkakin yleistä vai oliko aiemmin yleisempää?

"Oma isänikin oli tällainen, mutta se on taas toinen tarina."
        No niinpä.......
        Monenlaista tragediaa paitsi äidille myös perheen lapsille joilla tulevaisuus omine parisuhteineen on vielä edessä päin. Ja ylipäätään perusturva joka kehittyy lapsuudessa

• Siili25 kirjoitti:

"Parisuhteissakin on "
        Lieneekö kuinkakin yleistä vai oliko aiemmin yleisempää?

"Oma isänikin oli tällainen, mutta se on taas toinen tarina."
        No niinpä.......
        Monenlaista tragediaa paitsi äidille myös perheen lapsille joilla tulevaisuus omine parisuhteineen on vielä edessä päin. Ja ylipäätään perusturva joka kehittyy lapsuudessa

Voi olla että oli ennen yleisempää. Luulenpa kuitenkin, ettei kyseisenlaisista ongelmista parisuhteen sisällä paljon huudella. Eikä aina edes oikein tiedosteta asiaa. Eli ei välttämättä näy ulospäin mitenkään, ellei ole todella vakava-asteista.

Omien tuttavieni joukossa tunnistan parissa tapauksissa jotain sen tyyppistä.

• MrWise kirjoitti:

Voi olla että oli ennen yleisempää. Luulenpa kuitenkin, ettei kyseisenlaisista ongelmista parisuhteen sisällä paljon huudella. Eikä aina edes oikein tiedosteta asiaa. Eli ei välttämättä näy ulospäin mitenkään, ellei ole todella vakava-asteista.

Omien tuttavieni joukossa tunnistan parissa tapauksissa jotain sen tyyppistä.

Juu ei varmaan mielellään tuoda julki. Toisaalta nykyisin ulkopuoliset varhaiskasvatus tai koulu puuttuu herkästi lasten olosuhteisiin. Ennen vanhaan vaikka koko kylä tiesi ongelmista poliisia ja koulua myöten siihen ei kukaan puuttunut. Nykyisin tehdään pienimmistäkin syistä lasu- ilmoitus.

Totta varmaan sekin että parisuhteessa tilanteeseen ajaudutaan pikku hiljaa huomaamatta ja luullaan että kaikilla on samanlaista. Voisi kuvitella.

Kun tunnistat puututko tai otatko puheeksi?

• Siili25 kirjoitti:

Juu ei varmaan mielellään tuoda julki. Toisaalta nykyisin ulkopuoliset varhaiskasvatus tai koulu puuttuu herkästi lasten olosuhteisiin. Ennen vanhaan vaikka koko kylä tiesi ongelmista poliisia ja koulua myöten siihen ei kukaan puuttunut. Nykyisin tehdään pienimmistäkin syistä lasu- ilmoitus.

Totta varmaan sekin että parisuhteessa tilanteeseen ajaudutaan pikku hiljaa huomaamatta ja luullaan että kaikilla on samanlaista. Voisi kuvitella.

Kun tunnistat puututko tai otatko puheeksi?

Se on hienoa että lastensuojelu on ihan eri tasolla nykyisin kuin ennen.

Mutta tuskin minusta olisi puuttujaksi kenenkään mahdollisiin parisuhdeongelmiin. Tuo oli oikeastaan aika mielenkiintoinen kysymys pitäisikö/voisiko puuttua jotenkin toisten hyvin henkilökohtaisiin asioihin mikäli omasta mielestään jotain ongelmia havaitsee? Tietysti jos joku olisi suoranaisessa hädässä ja pystyisin jotenkin auttamaan, toki auttaisin parhaani mukaan.

• MrWise kirjoitti:

Se on hienoa että lastensuojelu on ihan eri tasolla nykyisin kuin ennen.

Mutta tuskin minusta olisi puuttujaksi kenenkään mahdollisiin parisuhdeongelmiin. Tuo oli oikeastaan aika mielenkiintoinen kysymys pitäisikö/voisiko puuttua jotenkin toisten hyvin henkilökohtaisiin asioihin mikäli omasta mielestään jotain ongelmia havaitsee? Tietysti jos joku olisi suoranaisessa hädässä ja pystyisin jotenkin auttamaan, toki auttaisin parhaani mukaan.

Varmaan vaikeaa puuttua kenenkään hlökohtaisiin asioihin jos ei sitten kuunteluapua ystävälle jos tämä itse ottaa ongelmat puheeksi.

• Anonyymi00008
        MrWise kirjoitti:

Paskat tällaista palstaa,että vielä halutaan kuniknkaaksi tai kuningattareksi,jossa aikuiset ihmiset puhuu räävittömyyksiä.......!

• Anonyymi00015
        MrWise kirjoitti:

Naurettavan kuulloista touhua, teiltä kaikilta. Tätä se nimimerkkikuvio voi pahimmillaan olla.

• Anonyymi00015 kirjoitti:

Naurettavan kuulloista touhua, teiltä kaikilta. Tätä se nimimerkkikuvio voi pahimmillaan olla.

Miten niin kaikilta? Jos kuningas ja kuningatar taistelee. Jo kolmatta yritetään saada messiin omalle puolelle ja tämä ei siihen suostu mikä tämän kolmannen osalta on nau,rettavaa jos toimi oikein?

• Mutta on se nyt harmi ettei useampaa palstan kirjoittajaa kiinnosta ottaa kantaa palstakiusaamiseen. Ehkä sitten on niin että yli 60 vuotiaat eivät ole pahemmin kohdanneet sellaista ilmiötä. Hyvä niin.

• Anonyymi00018

Tutustupa 80+ palstaan! Siellä on taistelu "Ennen kuolemaa varmaan..."
        Tosi härskiä. Ihmettelen, mitä noitten kiusaajien päässä liikkuu, kun
        tuhlaavat aikaansa ikäloppujen kiusaamiseksi. On vielä vanhoja, jotka
        eivät enää fyysisesti jaksa olla aktiivisia, mutta kirjoittelisivat mielellään
        omista päivistään, miten he saavat aikansa kulumaan, huolistaan ja
        muusta mikä meitä kaikkia ennemmin tai myöhemmin kohtaa.

Heidän keskusteluaiheitaan kyseenalaistetaan, pidetään tylsinä, mutta
        oma intelligenssi ei riitä avaamaan uutta nimikkoketjua jossa älykkyys
        punnittaisiin kiusaajien asettamassa vaakakupissa. Ei siihen tarvitse
        olla ruudinkeksijä.

• Anonyymi00023
        Anonyymi00018 kirjoitti:

Tutustupa 80 palstaan! Siellä on taistelu "Ennen kuolemaa varmaan..."
        Tosi härskiä. Ihmettelen, mitä noitten kiusaajien päässä liikkuu, kun
        tuhlaavat aikaansa ikäloppujen kiusaamiseksi. On vielä vanhoja, jotka
        eivät enää fyysisesti jaksa olla aktiivisia, mutta kirjoittelisivat mielellään
        omista päivistään, miten he saavat aikansa kulumaan, huolistaan ja
        muusta mikä meitä kaikkia ennemmin tai myöhemmin kohtaa.

Heidän keskusteluaiheitaan kyseenalaistetaan, pidetään tylsinä, mutta
        oma intelligenssi ei riitä avaamaan uutta nimikkoketjua jossa älykkyys
        punnittaisiin kiusaajien asettamassa vaakakupissa. Ei siihen tarvitse
        olla ruudinkeksijä.

Jokunen ilkeämielinen piikittelijä siellä kyttää, ja hiettelee sarkastisia kommenttejaan kaikkeen.

• Tämä 60+ - palsta on yleensäkin aika hiljainen. Menee aikoja jolloin tänne ei kirjoita juuri kukaan mitään. Aloituksien tekijöitä on aika vähän ja miksei osallistujiakin. Hyvä kun joku joskus jotain.

• Paitsi mitä nyt vähän Temutellaan..

• MrWise kirjoitti:

Paitsi mitä nyt vähän Temutellaan..

No se. Harvinainen ketju tässä ikäluokassa joka kerää kirjoittajia. Onkohan tämä ikäryhmä vähän niinkuin 50 ja 70 ikäluokan välissä. Joku siirtymävaihe :).

• Anonyymi00010
        Siili25 kirjoitti:

No se. Harvinainen ketju tässä ikäluokassa joka kerää kirjoittajia. Onkohan tämä ikäryhmä vähän niinkuin 50 ja 70 ikäluokan välissä. Joku siirtymävaihe :).

Eiköhän tämän palstan ns. hiljaisuus johdu siitä, että suurin osa on vielä työelämässä, osa 70:een saakka.

Mitä taas alkuperäisen kysymykseen tulee, niin eiköhän tässä iässä ole jo kaikki mainitut koettu eli ei kannata provosoitua - antaa niiden jauhaa, joilla jotain jauhettavaa on.

Kyllä tuolla yksi heppu kehuu omaisuudellaan, melkein aiheessa kuin aiheessa - ihan, että näppyjä ja verenpaine nousee. Toinen kertoo pienestä eläkkeestä, niin hän vastaa kuinka on aloittanut sijoittamisen jo nuorena ja on nyt massia jne. Kyllä se karma tulee, hänellekin.

• Anonyymi00010 kirjoitti:

Eiköhän tämän palstan ns. hiljaisuus johdu siitä, että suurin osa on vielä työelämässä, osa 70:een saakka.

Mitä taas alkuperäisen kysymykseen tulee, niin eiköhän tässä iässä ole jo kaikki mainitut koettu eli ei kannata provosoitua - antaa niiden jauhaa, joilla jotain jauhettavaa on.

Kyllä tuolla yksi heppu kehuu omaisuudellaan, melkein aiheessa kuin aiheessa - ihan, että näppyjä ja verenpaine nousee. Toinen kertoo pienestä eläkkeestä, niin hän vastaa kuinka on aloittanut sijoittamisen jo nuorena ja on nyt massia jne. Kyllä se karma tulee, hänellekin.

No en tiedä. Onhan näillä saiteilla vilkkaitakin palstoja nuoremmisasakin ikäluokissa. Noita mainitsemiasi heppuja en kyllä tunnista tai en ole kiinnittänyt huomiota kirjoituksiinsa jos sellaisia on?

• Anonyymi00011
        Siili25 kirjoitti:

No en tiedä. Onhan näillä saiteilla vilkkaitakin palstoja nuoremmisasakin ikäluokissa. Noita mainitsemiasi heppuja en kyllä tunnista tai en ole kiinnittänyt huomiota kirjoituksiinsa jos sellaisia on?

Juurikin tuollaiset lauseet joku voi kokea mitätöimisenä. Jos sinä et ole nähnyt, niin niitä ei ole?
        Luepa muutamia eläkkeisiin ja rahan riittävyyksiin liittyviä avauksia.

• Anonyymi00011 kirjoitti:

Juurikin tuollaiset lauseet joku voi kokea mitätöimisenä. Jos sinä et ole nähnyt, niin niitä ei ole?
        Luepa muutamia eläkkeisiin ja rahan riittävyyksiin liittyviä avauksia.

No höh!
        Minähän sanoin vain että MINÄ en tunnista noita heppuja. Siis minun mielipiteeni. Saan kai sen sanoa? Eihän kyse ollut jonkun toisen tuntemuksen mitätöinnistä. Joku näkee, minä en.

Ja toisaalta vaikka olisikin minua ei haittaa jos itseään ja pärjäämistään kehuu. Hyvä jos joku pärjää ja iloitsee siitä. Ei ole minulta pois.

• Anonyymi00010 kirjoitti:

Sanot, että ei kannata provosoitua. Se on hyvä ohje jota yritän itsekin noudattaa.

Seuraavassa kappaleessa sanot että verenpaineesi nousee kun luet joidenkin omakehuja omaisuuksistaan. Eikös sekin ole eräänlaista provosoitumista jos toisen puheet kovasti ärsyttävät?

Vai pystytkö ärsyyntymisestä tai suuttumuksesta huolimatta olemaan provosoitumatta
        vastaamaan samalla mitalla takaisin?

• Anonyymi00012
        MrWise kirjoitti:

Sanot, että ei kannata provosoitua. Se on hyvä ohje jota yritän itsekin noudattaa.

Seuraavassa kappaleessa sanot että verenpaineesi nousee kun luet joidenkin omakehuja omaisuuksistaan. Eikös sekin ole eräänlaista provosoitumista jos toisen puheet kovasti ärsyttävät?

Vai pystytkö ärsyyntymisestä tai suuttumuksesta huolimatta olemaan provosoitumatta
        vastaamaan samalla mitalla takaisin?

Tuohtua voin, mutta ei tuollaisille kannata mitään vastata. Jos on tyhymä, niin ei sitä enää korjata näillä vuosilla.
        Kasvatus jo mennyt vinoon.

• Anonyymi00012 kirjoitti:

Tuohtua voin, mutta ei tuollaisille kannata mitään vastata. Jos on tyhymä, niin ei sitä enää korjata näillä vuosilla.

Osoittaa harvinaista kypsyyttä jos pystyy olemaan provosoitumatta. Enkä viittaa "kypsyydellä" välttämättä ikään.

Mutta kyllä, kuten muuan isokätinen presidentti sanoi: ei pidä provosoitua kun provosoidaan.

• Anonyymi00012 kirjoitti:

Minkälaisista kirjoituksista on kysymys? Onko ne kohdistettu suoraan sinulle vai mistä vastenmielisyytesi kumpuaa?

• Anonyymi00013
        Siili25 kirjoitti:

Minkälaisista kirjoituksista on kysymys? Onko ne kohdistettu suoraan sinulle vai mistä vastenmielisyytesi kumpuaa?

Pieni esimerkki: Henkilö A kirjoittaa, ettei tahdo saada eläkettään riittämään ja joutuu miettimään, mitä jättää ostamatta. Tähän vastaa hlö B, että oma vika, jos rahat ei riitä. Kannattaa hankkia ammatti, missä tienaa.
        Tämä osoittaa, että hlö on sivistymätön eli tyhmä.

• Anonyymi00013 kirjoitti:

Pieni esimerkki: Henkilö A kirjoittaa, ettei tahdo saada eläkettään riittämään ja joutuu miettimään, mitä jättää ostamatta. Tähän vastaa hlö B, että oma vika, jos rahat ei riitä. Kannattaa hankkia ammatti, missä tienaa.

No juu samaa mieltä mutta itse ajattelen niin että tuollaisella kommentoijalla ei riitä ymmärrystä eikä kykyä asettua toisen ihmisen asemaan jättäisin huomiotta. Ohittaisin.

Tuollaisia kommenttejahan näkee somessa paljon. Lyödään tuntematonta ihmistä kuin vierasta sikaa tietämättä taustoja.. Mutta koska se näyttää olevan sallittua täytyy vain itse koittaa olla yläpuolella. Tuollaisella asenteella toisiin ihmisiin suhtautuvilla ei varmaan kauheasti kavereita riitä ja vaikeudet ne tulee hällekin eteen tavalla tai toisella. Ja aina ei silloin rikkaus auta.

Tärkein ominaisuus ihmisessä on se miten suhtautuu toisiin ihmisiin ja kohtelee heitä.
        Oli rikas tai vähävaraisempi. Et tiedä toisesta ihmisestä ennen kuin olet kulkenut hänen saappaissaan. Ylimielisyys ei ole hyve .

• Anonyymi00013 kirjoitti:

Njaa, henkilö B tosiaan joko ei kuulu penaalin terävimpiin kyniin, tai on omalaatuinen humoristi. Tai jos on molempia, eli tylsäkynäinen humoristi, sitten mennään jo tragikoomisuuden puolelle.

Mutta tuollaista kirjoittelua Suomi24 on puolillaan, ainakaan itse en hämmästy enää mistään.

• MrWise kirjoitti:

Njaa, henkilö B tosiaan joko ei kuulu penaalin terävimpiin kyniin, tai on omalaatuinen humoristi. Tai jos on molempia, eli tylsäkynäinen humoristi, sitten mennään jo tragikoomisuuden puolelle.

Mutta tuollaista kirjoittelua Suomi24 on puolillaan, ainakaan itse en hämmästy enää mistään.

Juu voihan olla että B toistaa omasta mielestään huumorilla jonkun toisen (tahon?] tosissaan heittämää sanomaa ja olettaa että toinen saa kopin. Ja jos toinen ei ymmärrä provosoituminen on valmis.

Ja kyllä. Täällä pitää oppia ohittamaan jotkut jutut ja keskittyä paremminkin niihin jotka omasta mielestä kiinnostaa tai muuten näyttää kommentoinnin arvoisilta.

• Siili25 kirjoitti:

Juu voihan olla että B toistaa omasta mielestään huumorilla jonkun toisen (tahon?] tosissaan heittämää sanomaa ja olettaa että toinen saa kopin. Ja jos toinen ei ymmärrä provosoituminen on valmis.

Ja kyllä. Täällä pitää oppia ohittamaan jotkut jutut ja keskittyä paremminkin niihin jotka omasta mielestä kiinnostaa tai muuten näyttää kommentoinnin arvoisilta.

Lisään vielä että jos kommentti uppoaa jotenkin toiselle arkaan ontaan voi siinä olla vitsit vähinä eikä huumorille sijaa löydy.

• Siili25 kirjoitti:

Lisään vielä että jos kommentti uppoaa jotenkin toiselle arkaan ontaan voi siinä olla vitsit vähinä eikä huumorille sijaa löydy.

ontaan=kohtaan.

• Anonyymi00014

Ilkeilyt ja leimaamiset on tämän ikäisiltä lapsellista käytöstä.

• Kyllä. Kertonee kiusaajan omista ongelmista tai jopa kateudesta. Kiusatulla on jotain sellaista mitä kiusaaja haluaisi mutta ei ehkä saa.

• Anonyymi00016

Ai, oletko sitä mieltä, että lapset ovat ilkeitä ja leimaavat toisia?

Mistä meistä kukaan tietää, miksi joku kirjoittaa ilkeästi . Keittiöpsykolointi on kyllä yhdenlaista kiusaammista ja leimaamista; johtopäätöksiä tehdään muutaman, joskus jopa vain yhden, kommentin, perusteella

• Anonyymi00020
        Siili25 kirjoitti:

Kyllä. Kertonee kiusaajan omista ongelmista tai jopa kateudesta. Kiusatulla on jotain sellaista mitä kiusaaja haluaisi mutta ei ehkä saa.

"Kateus on nurinkääntynyttä ihailua"

• Anonyymi00020 kirjoitti:

Niin. Kadehditaan ominaisuutta jota itse arvostetaan mutta ei omata

• Anonyymi00024
        Anonyymi00020 kirjoitti:

Jotkut käyttää palstaa myös poliittisen propagandan levitykseen.

• Anonyymi00036
        Anonyymi00024 kirjoitti:

Jotkut käyttää palstaa myös poliittisen propagandan levitykseen.

Siksi en vastaa niihin.

• Palstakiusaamistako itseään kohtaan että roikun täällä vuosikausia ilman että oikeasti on mitään järkevää sanottavaa. Kommentti tai heitto sinne ja tänne. Nikki vaihtunut muutamaan kertaan kun kyllästyminen ja turhautuminen mennyt tarpeeksi pitkälle. Kuitenkin sitten rekisteröityminen ja paluu. Mitä järkeä?

• Parikymmentä vuotta sitten heitin eräällä toisella saitilla kysymyksen: Miksi osallistut tällaisille keskustelupalstoille? Mikä näissä koukuttaa?

Muistaakseni lopputulema oli, ettei tullut juuri minkäänlaista selvyyttä asiaan. Kauheaa riitelyä muutamien kesken kyllä sitäkin enemmän. Ehkä juuri se riidan haasto olikin homman tarkoitus näillä muutamilla...Kuka saa kiksinsä mistäkin nimittäin. Minä itse en tietenkään joviaalina luonteena riitaan osallistunut.

• MrWise kirjoitti:

Parikymmentä vuotta sitten heitin eräällä toisella saitilla kysymyksen: Miksi osallistut tällaisille keskustelupalstoille? Mikä näissä koukuttaa?

Muistaakseni lopputulema oli, ettei tullut juuri minkäänlaista selvyyttä asiaan. Kauheaa riitelyä muutamien kesken kyllä sitäkin enemmän. Ehkä juuri se riidan haasto olikin homman tarkoitus näillä muutamilla...Kuka saa kiksinsä mistäkin nimittäin. Minä itse en tietenkään joviaalina luonteena riitaan osallistunut.

Niinpä. Omalla kohdalla sitä miettii et mikä on se oma kiksi. Toisten riitelyn seuraaminen? Miksi just ikäryhmäpalsta, onhan täällä valinnanvaraa vaikka kuinka valita eri aihe jostakin määrätystä aiheestakin mutta onko ne sen kummempia. Tietyt rekisteröidyt nikit tuntuvat tutuilta vaikka eivät sen kummemmin tuttuja olekaan.

• Siili25 kirjoitti:

Niinpä. Omalla kohdalla sitä miettii et mikä on se oma kiksi. Toisten riitelyn seuraaminen? Miksi just ikäryhmäpalsta, onhan täällä valinnanvaraa vaikka kuinka valita eri aihe jostakin määrätystä aiheestakin mutta onko ne sen kummempia. Tietyt rekisteröidyt nikit tuntuvat tutuilta vaikka eivät sen kummemmin tuttuja olekaan.

Tuskin ovat kummempia ainakaan positiiviseen suuntaan, tää Suomi 24 on keskimäärin hyvinkin lempinimensä suoli24 ansainnut.

• MrWise kirjoitti:

Tuskin ovat kummempia ainakaan positiiviseen suuntaan, tää Suomi 24 on keskimäärin hyvinkin lempinimensä suoli24 ansainnut.

Näinpä taitaa olla :).

• Juolahti tuossa vielä mieleen että joillakin se syy olla palstalla yksinäisyys. Täällä kokenee olevansa ihmisten joukossa ja hyvässä lykyssä saa ystävällismielistä juttuseuraa.

Kuitenkin jatkuvien riitelyjen ja kiistojen seuraaminen ja varsinkin jos se kura sataa oman niskaan jos tunnistettavana kirjoittelet ei se ainakaan mieltä ylennä.

• Juu, varmasti tää on monille yksi väylä helpottaa yksinäisyyden tunnetta. Ja juttuseuraa se on virtuaalinenkin juttuseura.

Itselleni kyse on varmaan siitä että olen aina tykännyt kirjoittamisesta. Vuosien mittaan tämmöisillä saiteilla on "törmännyt" muutamiin hyviinkin tyyppeihin, joiden kanssa on erittäinkin antoisaa keskustelua syntynyt. Huulenheittoa unohtamatta.

Vaikka onhan sitten niitä aikaisemmin mainittuja ongelmiakin ollut. Mutta oikealla (toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos) asenteella hommaan voi suhtautua sillä vakavuudella kuin ilkeileviin kirjoittajiin kannattaa suhtautua.

• Anonyymi00017
        MrWise kirjoitti:

Juu, varmasti tää on monille yksi väylä helpottaa yksinäisyyden tunnetta. Ja juttuseuraa se on virtuaalinenkin juttuseura.

Itselleni kyse on varmaan siitä että olen aina tykännyt kirjoittamisesta. Vuosien mittaan tämmöisillä saiteilla on "törmännyt" muutamiin hyviinkin tyyppeihin, joiden kanssa on erittäinkin antoisaa keskustelua syntynyt. Huulenheittoa unohtamatta.

Vaikka onhan sitten niitä aikaisemmin mainittuja ongelmiakin ollut. Mutta oikealla (toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos) asenteella hommaan voi suhtautua sillä vakavuudella kuin ilkeileviin kirjoittajiin kannattaa suhtautua.

Jokuhan voisi provosoitua tuosta nickistä jo?? ;)

• Anonyymi00017 kirjoitti:

Jokuhan voisi provosoitua tuosta nickistä jo?? ;)

Sehän on aika totuudenmukainen, eli viisas(televa) herra.

• MrWise kirjoitti:

Juu, varmasti tää on monille yksi väylä helpottaa yksinäisyyden tunnetta. Ja juttuseuraa se on virtuaalinenkin juttuseura.

Kyllä. Onhan täällä hyviäkin juttuja ja viihdykettä joskus parhaimmillaan.

• MrWise kirjoitti:

Sehän on aika totuudenmukainen, eli viisas(televa) herra.

Nooo kirjoitukset todentavat nimimerkin :).

• Siili25 kirjoitti:

Nooo kirjoitukset todentavat nimimerkin :).

Sanoi hän jolla aika piikikäs nimmari...

• MrWise kirjoitti:

Sanoi hän jolla aika piikikäs nimmari...

No tuossa Siili-nikissä nyt ei ole piikikkyyden kanssa muuta yhteistä kuin valokuva jonka otin
        pensasaidan alla kyyhöttävästä siilistä. Jotain piti keksiä. Ainakin noin niin kuin mun mielestä. Joku toinenhan voi tulkita asian toisin. Mene ja tiedä.

• Siili25 kirjoitti:

No tuossa Siili-nikissä nyt ei ole piikikkyyden kanssa muuta yhteistä kuin valokuva jonka otin
        pensasaidan alla kyyhöttävästä siilistä. Jotain piti keksiä. Ainakin noin niin kuin mun mielestä. Joku toinenhan voi tulkita asian toisin. Mene ja tiedä.

Mihinkäs muuten siilit ovat hävinneet? Ennen meillä tossa vajan alla asui niitä aina, nyt en ole vuosiin nähnyt. Ilmeisesti laji on muuttumassa uhanalaiseksi.

Ja juu, sekin on mielenkiintoista miten kukin valitsee nimmarinsa. Jotkut varmaan miettii keksiskö jotain "nokkelaa", mutta useimmiten varmaan otetaan jokin mikä sattuu mieleen juolahtamaan ja mikä on vapaana rekisteröitävissä.

• MrWise kirjoitti:

Mihinkäs muuten siilit ovat hävinneet? Ennen meillä tossa vajan alla asui niitä aina, nyt en ole vuosiin nähnyt. Ilmeisesti laji on muuttumassa uhanalaiseksi.

Ja juu, sekin on mielenkiintoista miten kukin valitsee nimmarinsa. Jotkut varmaan miettii keksiskö jotain "nokkelaa", mutta useimmiten varmaan otetaan jokin mikä sattuu mieleen juolahtamaan ja mikä on vapaana rekisteröitävissä.

Jaa-a. Vaikea sanoa missä siilit.

Entinen työkaveri hoitelee siilejä tuolla maakunnissa. Syöttää ja punnitsee, seuraa kasvua. Joka kesä hällä niitä on hoivattavana. On oikein perehtynyt aiheeseen.

Nikkinä mulla oli jossain vaiheessa meidän entisen kissankin nimi :). Eli ihan mikä mieleen on juolahtanut, nokkeluuden kanssa ei mitään tekemistä. Tyhjästä on paha nyhjästä.

• Siili25 kirjoitti:

Jaa-a. Vaikea sanoa missä siilit.

Entinen työkaveri hoitelee siilejä tuolla maakunnissa. Syöttää ja punnitsee, seuraa kasvua. Joka kesä hällä niitä on hoivattavana. On oikein perehtynyt aiheeseen.

Nikkinä mulla oli jossain vaiheessa meidän entisen kissankin nimi :). Eli ihan mikä mieleen on juolahtanut, nokkeluuden kanssa ei mitään tekemistä. Tyhjästä on paha nyhjästä.

Ahaa, jos alitajuinen alter egosi onkin catwoman?

• Anonyymi00021
        Siili25 kirjoitti:

Eikö siili nosta piikkinsä vain, jos kokee oloaan jotenkin uhatuksi.. joskus ruokkinut iltahämärissä kesällä pihan reunalla, kuului sihahdus.
        Tulkinnasta niin tietoa, ketjua silmäillessä, myös Siili nicki pitänyt puoliaan, kohdatessaan epäreilua kohtelua aiemmin ? :)

• MrWise kirjoitti:

Ahaa, jos alitajuinen alter egosi onkin catwoman?

Paremminkin Dog :).

• Anonyymi00021 kirjoitti:

Eikö siili nosta piikkinsä vain, jos kokee oloaan jotenkin uhatuksi.. joskus ruokkinut iltahämärissä kesällä pihan reunalla, kuului sihahdus.
        Tulkinnasta niin tietoa, ketjua silmäillessä, myös Siili nicki pitänyt puoliaan, kohdatessaan epäreilua kohtelua aiemmin ? :)

Totta turiset. Onhan se niinkin.
        En tohdi kysyä missä olisin sihissyt mutta varmaan niinkin jos kerta niin sanot :D.

• Siili25 kirjoitti:

Paremminkin Dog :).

Tai en oikeastaan mitenkään erityisemmin dogkaan. Tuo yksi pikkukaveri on one and only. Kun hänestä aika jättää uutta ei tule.

• Anonyymi00022
        Siili25 kirjoitti:

Totta turiset. Onhan se niinkin.
        En tohdi kysyä missä olisin sihissyt mutta varmaan niinkin jos kerta niin sanot :D.

En sano, jokin ääni siellä hämärissä, kun kissanruokaa tarjoilin.. symppis siili 😊

• Anonyymi00034
        Anonyymi00022 kirjoitti:

En sano, jokin ääni siellä hämärissä, kun kissanruokaa tarjoilin.. symppis siili 😊

Igelkotten på svenska.

• Anonyymi00034 kirjoitti:

Igelkotten på svenska.

Minä en ole oikein koskaan käynyt Ruotsissa. Tukholmassa kerran päivän ja Uumajassa silloin kun pääsi sinne laivalla Vaasasta noistskin tooooooosi kauan. Ja tietysti Haparanda ja Ikea.

• Anonyymi00019

Kivaa keskustelua MrWise ja Siili25! 😊

• Anonyymi00025

Hyvä ettei kaikki ole aina huonolla päällä...

• Anonyymi00025 kirjoitti:

Hyvä ettei kaikki ole aina huonolla päällä...

Onko kaikki aina huonolla päällä? Mites se ilmenee et joku on " huonolla päällä"?

• Anonyymi00026
        Siili25 kirjoitti:

Onko kaikki aina huonolla päällä? Mites se ilmenee et joku on " huonolla päällä"?

Olen huomannut jatkuvaa piikittelyä, jotkut jopa seuraavat jotain rekattua, ja aina jotain motkottavat, joka asiasta.

• Anonyymi00026 kirjoitti:

Olen huomannut jatkuvaa piikittelyä, jotkut jopa seuraavat jotain rekattua, ja aina jotain motkottavat, joka asiasta.

Juu joillain palstoilla kyllä. Se on vissiin joillekin pelin henki. Purkaa paineita toisiin kun palstalla kehtaa sanoa ehkä toisin kuin livessä

• Anonyymi00027
        Siili25 kirjoitti:

Juu joillain palstoilla kyllä. Se on vissiin joillekin pelin henki. Purkaa paineita toisiin kun palstalla kehtaa sanoa ehkä toisin kuin livessä

Se on aika tolloa, mut huvinsa kullakin.

• Anonyymi00027 kirjoitti:

Se on aika tolloa, mut huvinsa kullakin.

Samaa mieltä mut minkä sille voi. Vastakommentit lisää vain bensaa liekkeihin.

• Anonyymi00028
        Siili25 kirjoitti:

Pahimpia on nää jotka julistaa poliittista agendaansa, niille on pääasia vain saada näkyvyyttä, siksi tehtailevat otsikoita ja nostelevat niitä ylös. Jopa vuosia samaa jankutusta.

• Anonyymi00028 kirjoitti:

Pahimpia on nää jotka julistaa poliittista agendaansa, niille on pääasia vain saada näkyvyyttä, siksi tehtailevat otsikoita ja nostelevat niitä ylös. Jopa vuosia samaa jankutusta.

Toisia kiinnostaa politiikka enemmän, toisia vähemmän.

• Anonyymi00031
        Anonyymi00028 kirjoitti:

Eikös kaikilla ole oikeus julistaa itselleen tärkeitä asioita vapaalla saitilla. Miksi erilaiset mielipiteet ärsyttävät ?

• Anonyymi00032
        Anonyymi00031 kirjoitti:

Eikös kaikilla ole oikeus julistaa itselleen tärkeitä asioita vapaalla saitilla. Miksi erilaiset mielipiteet ärsyttävät ?

Mielipiteet ei ärsytä, vaan tuo politiikan tuputus monella ketjulla, jos niin kovasti kiinnostaa, olisi syytä mennä kyseisen aiheen palstoille, siellä on asialle vihkiytyneitä. Hallituksen haukkuja ei itse kestä eri mielipiteitä, on heti nimittelemässä 'persuiksi' 'rasisteiksi' yms. jos joku tukee hallitusta.

• Anonyymi00038
        Siili25 kirjoitti:

En vastaile koskaan noihin poliittisiin julistuksiin, hyi mitä typerää julistamista.

• Anonyymi00038 kirjoitti:

En vastaile koskaan noihin poliittisiin julistuksiin, hyi mitä typerää julistamista.

Toisia kiinnostaa politiikka ja yhteiskunnalliset asiat enemmän kuin toisia. Ja toisilla on sanottavaa, mielipiteitä ja tietoa.

Enemmän häiritsee nämä räkyttäjäyt jotka keskittyvät henkilön mollaamiseen.

• Mummunen

Noniin nyt oon muutaman viestin täällä saanut luettua, jotka täyttää "kiusaamisen" tunnusmerkit. Luulen sen johtuvan kirjoittajan keinottomuudesta. niinku nätisti sanottuna. Kielellisestä osaamattomuudesta ja äidinkielen suppeasta oppimäärästä :)

esim lukemalla runoja vois olla suullista sekä kirjallista ilmaisua! Suosittelen!

-eimullamuuta-
      Lämpöisin Terveisin
      Mummunen 💛

• Anonyymi00035

Etpä taida paljon kiusaamisesta olla jyvällä. Tässäkin ketjussa asiasta puhutaan, lue ja yritä myös ymmärtää lukemasi.

• Anonyymi00035 kirjoitti:

Etpä taida paljon kiusaamisesta olla jyvällä. Tässäkin ketjussa asiasta puhutaan, lue ja yritä myös ymmärtää lukemasi.

joo... Eräs toinenkin kommentoi mun viestiä =) jotta että etten ottaisi niin tosissani, enhän otakaan, tuokin oli pelkkää "huumoria" :) you see! *hymy*

• Anonyymi00030

Vauva lehden palstoilla on paljon kiusaamista. Aloituksetkin ovat nyrjähtäneitä.

• Anonyymi00033

En ole siellä käynyt, vauvoja hoidin 70-luvulla, ei enää viitsi...

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vedonlyöntiä .

Olen valmis lyömään ison vedon , että homma kaatuu . Jos kerta Sivonen ei lähde mukaan , niin ei tuoho usko kukaan muuka
      Ähtäri
      32
      3355
    2. Mikä on pahinta, mitä kaivatullesi

pelkäät tapahtuvan? Jos kuolemaa, vakavia sairauksia yms. ei lasketa?
      Ikävä
      103
      2555
    3. Turvaan tulleet lähettävät omia lapsiaan vaaraan - hullua

MOT-ohjelman jakso ”Loma vaihtui kahleisiin” kertoi, kuinka Suomessa ja muualla Euroopassa asuvat somaliperheet lähettäv
      Maailman menoa
      70
      2516
    4. Mikä on sun mielestä suurin kusetus maailmassa?

Mikä on sun mielestä suurin kusetus maailmassa?
      Ikävä
      102
      2117
    5. rakastan jotakin

en uskalla sanoa sitä täällä ääneen
      Ikävä
      11
      1808
    6. Minkä tunteen tunnet

juuri nyt? ap kiitollisuuden.
      Tunteet
      41
      1408
    7. Päivi Räsänen sai kutsun kongressiin todistajaksi.

Pystyykö Päivi pysymään totuudessa ja kertomaan kongressille, että raamattu ei ole lakikirja jota pitäisi noudattaa poli
      Maailman menoa
      378
      1036
    8. Minkä kouluarvosanan (4-10) annat Thank God, sä tulit! sarjalle?

Katsoitko Thank God, sä tulit!? Uusi viihdeohjelma ei ollut kaikkien makuun, mutta jotkut tykkäsivät. Minkä kouluarvos
      Tv-sarjat
      38
      849
    9. TVssä TomCruisen superjännä Vaarallinen tehtävä Mission Impossible Rogue Nation

Alkaa uskomattomalla lentokone kuvauksella. Toimintaelokuvan jatko-osa agentti (Tom Cruise) on hankaluuksissa, kun järje
      Maailman menoa
      28
      808
    10. Kaikkea hyvää kaikki

Kaikkea hyvää kaikki ja positiivisia ja hyviä asioita. Kylmää on kovia pakkasia. Pikku hiljaa kevättä kohti taas. Voimaa
      Ikävä
      6
      780
    Aihe