Palstakiusaaminen

Anonyymi-ap

Kiusaamista on kaikkialla, myös tällaisilla keskustelupalstoilla.

Palstakiusaaminen tarkoittaa häirintää, syrjimistä tai loukkaavaa käytöstä. Tämä 60plus ei ole läheskään pahimmasta päästä tässä suhteessa, mutta aihe on kiinnostava.

Tässä muutamia esimerkkejä tyypillisistä kiusaamismuodoista.

Maalittaminen: Joku tietty ryhmä ihmisiä hyökkää yhden käyttäjän kimppuun tarkoituksenaan hiljentää hänet tai savustaa hänet ulos palstalta.

Henkilökohtaiset hyökkäykset: Keskustelun aiheesta siirrytään hyökkäämään kirjoittajan persoonaa vastaan.

​Tahallinen väärinymmärtäminen ja nolaaminen: Käyttäjän viestejä vääristellään tai häntä pilkataan muiden silmissä.

​Ulkopuolelle jättäminen: Käyttäjän asialliset viestit jätetään tarkoituksella huomiotta (ghostaus) tai hänelle vastataan vain vihamielisesti.

Eli siis, oletko kohdannut itseesi kohdistuvaa kiusaamista, vai oletko itse syyllistynyt palstakiusaamiseen? Jos, niin mistä arvelisit sen johtuvan?

29

290

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Useita vuosia sitten kirjoittelin aktiivisesti rekisteröidyllä nimimerkillä eräällä suomi24 keskustelupalstalla (en tällä). Siellä koin erilaista kiusaamista erityisesti erään "voimakkaan" henkilön taholta. Olen joskus nykyään käynyt kyseisellä palstalla, mutta vakiporukka on häipynyt, osa lienee kuollut. Ei siellä enää ole niin mielenkiintoisia keskusteluja, mutta lieneekö kiusaamistakaan? Ulkopuolisena ja harvoin siellä vierailevana en välttämättä huomaa jos jotakin kiusataan.

• Anonyymi00002

Varmaan on juuri niin, että kiusatuksi tullaan helpoiten "tutussa" porukassa. Joku kirjoittajapersoonallisuus joka erottuu joukosta jotenkin, voi helposti joutua silmätikuksi ihan samoin kuin oikeassa elämässäkin.

Joku kiusaa keskustelupalstalla usein saadakseen kuviteltua valtaa ja hyväksyntää ja purkaakseen omaa pahaa oloaan. Kiusaaja saattaa olla itse aiemmin kiusattu. Tai voi olla että jossain ryhmässä vallitsee tietynlainen ilmapiiri, jossa kiusaaminen on hyväksyttyä. Anonymiteetti ja etäisyys myös madaltavat kynnystä kiusaamiseen.

• Anonyymi00004
        Anonyymi00002 kirjoitti:

Varmaan on juuri niin, että kiusatuksi tullaan helpoiten "tutussa" porukassa. Joku kirjoittajapersoonallisuus joka erottuu joukosta jotenkin, voi helposti joutua silmätikuksi ihan samoin kuin oikeassa elämässäkin.

Joku kiusaa keskustelupalstalla usein saadakseen kuviteltua valtaa ja hyväksyntää ja purkaakseen omaa pahaa oloaan. Kiusaaja saattaa olla itse aiemmin kiusattu. Tai voi olla että jossain ryhmässä vallitsee tietynlainen ilmapiiri, jossa kiusaaminen on hyväksyttyä. Anonymiteetti ja etäisyys myös madaltavat kynnystä kiusaamiseen.

Äsken kirjottamani viesti näköjään poistettiin? Olikohan siinä jotakin pahaa?

• Anonyymi00005
        Anonyymi00004 kirjoitti:

Äsken kirjottamani viesti näköjään poistettiin? Olikohan siinä jotakin pahaa?

Jouduitko ehkä palstan moderoinnin kiusaamaksi.

• Anonyymi00006
        UUSI
        Anonyymi00005 kirjoitti:

Jouduitko ehkä palstan moderoinnin kiusaamaksi.

Kiusa se on pienikin kiusa. 🤭

• Anonyymi00009
        UUSI

KYLLÄ, kiusaaminen alkaa kirjoittajan "hiomattomista" omituisista mielipiteistä.

Kirjoittaa sellaista mitä ei pysty kirjoittamaan omalla nimellä x tai fb tai muualla.

• Tämä palsta näyttää rauhalliselta, en ole ollut täällä kovin aktiivinen, mutt se mitä olen lueskellut ja vastaillut on ainakin näyttänyt asialliselta. Tuntuis omituiselta, että rupeisin ketään kiusaamaan, siksi sietääkin miettiä ja pohtia,
      miksi joku joutuu kiusatuksi. Saati sitten kiusaajaksi.

• UUSI

Monet huumorin lajit ymmärretään helposti väärin. Itse käytän usein ironiaa, heikkona hetkenä olen jopa sarkastinen. "Mustaa" huumoria ei monet ymmärrä ollenkaan.

Joskus siis "kiusaaminen" voi olla tahatontakin siinä mielessä että humoristiseksi tarkoitettu kirjoitus ymmärretään toisin kuin oli tarkoitus.

• Anonyymi00007
        UUSI

Jos huumori ymmärretään "väärin" on se kertojan vika; hän ei huomioi ns. yleisöään.

On ikiaikainen ja käyttökelpoinen ohje onnistuneeseen vuorovaikutukseen know your audience eli tunne ja tiedä kenelle puhut.

Huumorin varjolla kiusataan todella paljon ja kuitataan se "se oli vain huumoria" perustelulla

• UUSI
        Anonyymi00007 kirjoitti:

Jos huumori ymmärretään "väärin" on se kertojan vika; hän ei huomioi ns. yleisöään.

On ikiaikainen ja käyttökelpoinen ohje onnistuneeseen vuorovaikutukseen know your audience eli tunne ja tiedä kenelle puhut.

Huumorin varjolla kiusataan todella paljon ja kuitataan se "se oli vain huumoria" perustelulla

Kyllä kyllä, mutta näissä puitteissa on mahdotonta huomioida (tuntea) kaikkia keskustelijoita, usein on niin että vitsin väärin ymmärtävä loukkaantuja onkin joku muu kuin se jolle ensisijaisesti yrittää "vitsinsä" kohdistaa. Tällainen keskustelufoorumihan ei ole koskaan kahden välistä, vaan monen välistä keskustelua.

Viimeinen lauseesi on kyllä enemmän kuin totta.

• UUSI
        Anonyymi00007 kirjoitti:

Juu sama tuli mieleen. Miten tällaisella palstalla huomioit huumorin viljelyssä kaikki palstalaiset niin ettei vain kukaan ymmärrä väärin? Avoin ryhmä jossa osallistujat vaihtuu ja itse asiassa et tiedä kohderyhmästä juurikaan mitään. Tunne ja tiedä kenelle puhut onnistunee vain tietyssä tutussa ryhmässä.

• UUSI

En varsinaista kiusaamista mutta näillä palstoilla ajoittain tietty tyyppi pyrkii syystä tai toisesta saamaan minut epäedulliseen ja jopa hyljeksittävään valoon. Ehkä ajamaan jopa pois palstalta. Viittailee aiempiin vuosien takaisiin kirjoituksiini irrottamalla kirjoituksia asiayhteydestä ja kun kysyn tarkempia kysynyksiä niitä ei löydy. Tämä siis aiemmin ei ehkä niin nykyisin enää.

En siis ole kokenut varsinaisena kiusaamisena mutta jonkinlaisena maalittamisena kuitenkin.
      Motivaatioonsa toimintaan en tiedä. On väittänyt että olisin seurannut häntä ja anonyymisti ilkeillyt ja herjannut vuosia Mitä en kyllä ole tehnyt. Ei kuulu tapoihin. Ja miksi olisin näin tehnyt?

Hän itse nosti aiemmin esiin vuosien takaisia kirjoituksiani ja julkaisi aiemmin käyttämiäni nimimerkkejä eri aihealueilla .

Eli iken tullut sellaiseen loppupäätelmään että se mistä hän on minua syyttänyt onkin hänen omaa toimintaansa

• UUSI

Olet siis selvästi tullut palstakiusatuksi.

Itselläni on ihan samanlaisia kokemuksia. Eräällä palstalla kirjoiteltiin vuosikausia suunnilleen samalla porkukalla. Jostain syystä tää (nainen) joka oli erittäin terävä ja sivistynytkin, otti minut ilkeilynsä välikappaleeksi. Tämä henkilö oli jotenkin narsistinen persoona ja halusi ikäänkuin olla palstan "kuningatar". Muita hän pystyi jotenkin manipuloimaan, mutta eipä meikäläistä. Toisinaan siis annoin takaisin aika ilkeästikin. Nainen yritti kaikin tavoin "käännyttää" muita minua vastaan, ilmeisesti joittenkin kohdalla se onnistuikin.

• UUSI
        MrWise kirjoitti:

Itselläni on ihan samanlaisia kokemuksia. Eräällä palstalla kirjoiteltiin vuosikausia suunnilleen samalla porkukalla. Jostain syystä tää (nainen) joka oli erittäin terävä ja sivistynytkin, otti minut ilkeilynsä välikappaleeksi. Tämä henkilö oli jotenkin narsistinen persoona ja halusi ikäänkuin olla palstan "kuningatar". Muita hän pystyi jotenkin manipuloimaan, mutta eipä meikäläistä. Toisinaan siis annoin takaisin aika ilkeästikin. Nainen yritti kaikin tavoin "käännyttää" muita minua vastaan, ilmeisesti joittenkin kohdalla se onnistuikin.

No tavallaan kiusauksen kohde olin minäkin.
        Lisäksi jännä että näitä "kiusaajanikkejä" oli kaksi. Eivät kommentoineet toistensa kirjoituksia mutta toinen kirjoitti minulle asiasta joka oli tapahtunut tämän toisen kanssa kirjoituksissa vuosia sitten. Tuli mieleen että oliko yhdellä henkilöllä kaksi rekisteröityä nikkiä vai toimivatko kimpassa. En tiedä.

Kuitenkin lokakuun lopulla 2024 tämä toinen teki minusta niin törkeän aloituksen jossa haukkui kaikilla mahdollisilla diagnooseilla ja väitti minun vainonneen häntä vuosikausia. Tosiasiassa nikkinsä ei ollut minulle lainkaan tuttu. Otin yhteyttä käyttäjätukeen sähköpostitse ja koko ketju poistettiin.Tai ketjuja taisi olla kaksikin.

Monenlaista sukankuluttajaa olen tähän ikään mennessä kohdannut joten en helposta hätkähdä mutta nuo aloitukset sisältöineen meni tietyn rajan yli joten otin asiakseni toimia ja tein ilmoituksen ihan sähköpostilla.

Tuo mainitsemasi nainen varmaan koki sinut jotenkin uhkana palstakuningattaruuteen.

• UUSI
        MrWise kirjoitti:

Lisäksi jännä että näitä "kiusaajanikkejä" oli kaksi. Eivät kommentoineet toistensa kirjoituksia mutta toinen kirjoitti minulle asiasta joka oli tapahtunut tämän toisen kanssa kirjoituksissa vuosia sitten. Tuli mieleen että oliko yhdellä henkilöllä kaksi rekisteröityä nikkiä vai toimivatko kimpassa. En tiedä.

Kuitenkin lokakuun lopulla 2024 tämä toinen teki minusta niin törkeän aloituksen jossa haukkui kaikilla mahdollisilla diagnooseilla ja väitti minun vainonneen häntä vuosikausia. Tosiasiassa nikkinsä ei ollut minulle lainkaan tuttu. Otin yhteyttä käyttäjätukeen sähköpostitse ja koko ketju poistettiin.Tai ketjuja taisi olla kaksikin.

Monenlaista sukankuluttajaa olen tähän ikään mennessä kohdannut joten en helposta hätkähdä mutta nuo aloitukset sisältöineen meni tietyn rajan yli joten otin asiakseni toimia ja tein ilmoituksen ihan sähköpostilla.

Tuo mainitsemasi nainen varmaan koki sinut jotenkin uhkana palstakuningattaruuteen.

• UUSI
        Siili25 kirjoitti:

Kiva. Tuplana taas. Mutta oma vika. Lähetin kahdesti vaikka tiesin ongelmasta :).

• UUSI
        Siili25 kirjoitti:

Juu, minähän se olin se todellinen palstakuningas... eimaar, mutta samaisessa monivuotisessa ketjussa oli mukana vähän myöhemmässä vaiheessa eräs herra, varsinainen alfauros, sellainen jolla on patriarkaalisia, jopa misogynistisiä asenteita naisia kohtaan.

Tämä herra sitten kuvitteli olevansa se itseoikeutettu palstakuningas ja kävi "veristä" sotaa aiemmin mainitsemani kuningatteren kanssa. Nää molemmat sitten yritti saada minusta liittolaisen. Kun se ei onnistunut, molemmat alkoivat lopulta pitää minua kaikkien aikojen kammottavimpana kirjoittajana, kaiken pahan alkuna ja juurena. Lopulta kirjoittelu sai aivan absurdeja piirteitä. Onneksi itse olin ikäänkuin sellaisen keskustelun (ylä?) tai ainakin ulkopuolella, eli en koskaan tosissani lähtenyt siihen mukaan.

• UUSI
        MrWise kirjoitti:

Juu, minähän se olin se todellinen palstakuningas... eimaar, mutta samaisessa monivuotisessa ketjussa oli mukana vähän myöhemmässä vaiheessa eräs herra, varsinainen alfauros, sellainen jolla on patriarkaalisia, jopa misogynistisiä asenteita naisia kohtaan.

Tämä herra sitten kuvitteli olevansa se itseoikeutettu palstakuningas ja kävi "veristä" sotaa aiemmin mainitsemani kuningatteren kanssa. Nää molemmat sitten yritti saada minusta liittolaisen. Kun se ei onnistunut, molemmat alkoivat lopulta pitää minua kaikkien aikojen kammottavimpana kirjoittajana, kaiken pahan alkuna ja juurena. Lopulta kirjoittelu sai aivan absurdeja piirteitä. Onneksi itse olin ikäänkuin sellaisen keskustelun (ylä?) tai ainakin ulkopuolella, eli en koskaan tosissani lähtenyt siihen mukaan.

Erikoista näilläkin palstoilla että joku aina halua sen palstakuninkuuden tai -kuningattaruuden. Lieneekö sama juttu liveyhteisöissäkin. Siellä ehkä kuitenkin jäsenet voivat paremmin ehkä vaikuttaa näihin kukkoiluihin kun kaikki suunnilleen tuntevat edes jollain tapaa toisensa.
        Miksi ei voi kaikki olla samanarvoisia keskustelijoita toisiaan arvostaen?

• UUSI
        Siili25 kirjoitti:

Erikoista näilläkin palstoilla että joku aina halua sen palstakuninkuuden tai -kuningattaruuden. Lieneekö sama juttu liveyhteisöissäkin. Siellä ehkä kuitenkin jäsenet voivat paremmin ehkä vaikuttaa näihin kukkoiluihin kun kaikki suunnilleen tuntevat edes jollain tapaa toisensa.
        Miksi ei voi kaikki olla samanarvoisia keskustelijoita toisiaan arvostaen?

Niin, hyvä kysymys miksi ei oltaisi tasa-arvoisia ja hyviä toisillemme ylipäätään.
        Ihminen lienee kuitenkin aika kompleksinen ja sisäisesti ristiriitainen laji.

Parisuhteissakin on valitettavan usein niin, että toinen osapuoli on narsistinen persoona joka kontrolloinnin, manipuloinnin, pelottelun ja syyllistämisen avulla pystyy hallitsemaan kumppaniaan. Ääritapauksissa lopulta alistamaan valtaansa kokonaan.

Oma isänikin oli tällainen, mutta se on taas toinen tarina.

• UUSI
        MrWise kirjoitti:

Niin, hyvä kysymys miksi ei oltaisi tasa-arvoisia ja hyviä toisillemme ylipäätään.

Parisuhteissakin on valitettavan usein niin, että toinen osapuoli on narsistinen persoona joka kontrolloinnin, manipuloinnin, pelottelun ja syyllistämisen avulla pystyy hallitsemaan kumppaniaan. Ääritapauksissa lopulta alistamaan valtaansa kokonaan.

"Parisuhteissakin on "
        Lieneekö kuinkakin yleistä vai oliko aiemmin yleisempää?

"Oma isänikin oli tällainen, mutta se on taas toinen tarina."
        No niinpä.......
        Monenlaista tragediaa paitsi äidille myös perheen lapsille joilla tulevaisuus omine parisuhteineen on vielä edessä päin. Ja ylipäätään perusturva joka kehittyy lapsuudessa

• UUSI
        Siili25 kirjoitti:

"Parisuhteissakin on "
        Lieneekö kuinkakin yleistä vai oliko aiemmin yleisempää?

"Oma isänikin oli tällainen, mutta se on taas toinen tarina."
        No niinpä.......
        Monenlaista tragediaa paitsi äidille myös perheen lapsille joilla tulevaisuus omine parisuhteineen on vielä edessä päin. Ja ylipäätään perusturva joka kehittyy lapsuudessa

Voi olla että oli ennen yleisempää. Luulenpa kuitenkin, ettei kyseisenlaisista ongelmista parisuhteen sisällä paljon huudella. Eikä aina edes oikein tiedosteta asiaa. Eli ei välttämättä näy ulospäin mitenkään, ellei ole todella vakava-asteista.

Omien tuttavieni joukossa tunnistan parissa tapauksissa jotain sen tyyppistä.

• UUSI
        MrWise kirjoitti:

Voi olla että oli ennen yleisempää. Luulenpa kuitenkin, ettei kyseisenlaisista ongelmista parisuhteen sisällä paljon huudella. Eikä aina edes oikein tiedosteta asiaa. Eli ei välttämättä näy ulospäin mitenkään, ellei ole todella vakava-asteista.

Omien tuttavieni joukossa tunnistan parissa tapauksissa jotain sen tyyppistä.

Juu ei varmaan mielellään tuoda julki. Toisaalta nykyisin ulkopuoliset varhaiskasvatus tai koulu puuttuu herkästi lasten olosuhteisiin. Ennen vanhaan vaikka koko kylä tiesi ongelmista poliisia ja koulua myöten siihen ei kukaan puuttunut. Nykyisin tehdään pienimmistäkin syistä lasu- ilmoitus.

Totta varmaan sekin että parisuhteessa tilanteeseen ajaudutaan pikku hiljaa huomaamatta ja luullaan että kaikilla on samanlaista. Voisi kuvitella.

Kun tunnistat puututko tai otatko puheeksi?

• UUSI
        Siili25 kirjoitti:

Juu ei varmaan mielellään tuoda julki. Toisaalta nykyisin ulkopuoliset varhaiskasvatus tai koulu puuttuu herkästi lasten olosuhteisiin. Ennen vanhaan vaikka koko kylä tiesi ongelmista poliisia ja koulua myöten siihen ei kukaan puuttunut. Nykyisin tehdään pienimmistäkin syistä lasu- ilmoitus.

Totta varmaan sekin että parisuhteessa tilanteeseen ajaudutaan pikku hiljaa huomaamatta ja luullaan että kaikilla on samanlaista. Voisi kuvitella.

Kun tunnistat puututko tai otatko puheeksi?

Se on hienoa että lastensuojelu on ihan eri tasolla nykyisin kuin ennen.

Mutta tuskin minusta olisi puuttujaksi kenenkään mahdollisiin parisuhdeongelmiin. Tuo oli oikeastaan aika mielenkiintoinen kysymys pitäisikö/voisiko puuttua jotenkin toisten hyvin henkilökohtaisiin asioihin mikäli omasta mielestään jotain ongelmia havaitsee? Tietysti jos joku olisi suoranaisessa hädässä ja pystyisin jotenkin auttamaan, toki auttaisin parhaani mukaan.

• UUSI
        MrWise kirjoitti:

Se on hienoa että lastensuojelu on ihan eri tasolla nykyisin kuin ennen.

Mutta tuskin minusta olisi puuttujaksi kenenkään mahdollisiin parisuhdeongelmiin. Tuo oli oikeastaan aika mielenkiintoinen kysymys pitäisikö/voisiko puuttua jotenkin toisten hyvin henkilökohtaisiin asioihin mikäli omasta mielestään jotain ongelmia havaitsee? Tietysti jos joku olisi suoranaisessa hädässä ja pystyisin jotenkin auttamaan, toki auttaisin parhaani mukaan.

Varmaan vaikeaa puuttua kenenkään hlökohtaisiin asioihin jos ei sitten kuunteluapua ystävälle jos tämä itse ottaa ongelmat puheeksi.

• Anonyymi00008
        UUSI
        MrWise kirjoitti:

Paskat tällaista palstaa,että vielä halutaan kuniknkaaksi tai kuningattareksi,jossa aikuiset ihmiset puhuu räävittömyyksiä.......!

• UUSI

Mutta on se nyt harmi ettei useampaa palstan kirjoittajaa kiinnosta ottaa kantaa palstakiusaamiseen. Ehkä sitten on niin että yli 60 vuotiaat eivät ole pahemmin kohdanneet sellaista ilmiötä. Hyvä niin.

• UUSI

Tämä 60+ - palsta on yleensäkin aika hiljainen. Menee aikoja jolloin tänne ei kirjoita juuri kukaan mitään. Aloituksien tekijöitä on aika vähän ja miksei osallistujiakin. Hyvä kun joku joskus jotain.

• UUSI

Paitsi mitä nyt vähän Temutellaan..

• UUSI
        MrWise kirjoitti:

Paitsi mitä nyt vähän Temutellaan..

No se. Harvinainen ketju tässä ikäluokassa joka kerää kirjoittajia. Onkohan tämä ikäryhmä vähän niinkuin 50 ja 70 ikäluokan välissä. Joku siirtymävaihe :).

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 6 kW saunan lämmityksestä kohta 10 euron lisämaksu / kerta

Kokoomuslainen sähköyhtiöiden hallitsema Energiavirasto ehdottaa 5 kW:n rajaa, jonka ylittämisestä tulee lisämaksu. Tark
      Maailman menoa
      128
      5065
    2. Kun väestö ikääntyy ja veronmaksajat vähenee, mitä sitten vasemmistolaiset?

Maahanmuutto ei vaan ole ratkaisu väestön ikääntymiseen. Maahanmuutto lykkää ja hidastaa väestön ikääntymistä ja työv
      Maailman menoa
      218
      4735
    3. "Mitä sä nainen tuot sitten pöytään" ?

Jos mies provaidaa ja suojelee... Pitääkö miesten kysyä tuollaisia?
      Ikävä
      125
      3245
    4. Ekologinen kommunismi tulee voittamaan fossiilikapitalismin

Kiina on mahtitekijä uusiutuvien energialähteiden kehityksessä, ja Trump osoitus viimeisestä öljyn perään itkemisestä, m
      Maailman menoa
      36
      3193
    5. Minja jytkyttää vas.liiton kannatusta ylöspäin

Alkaa raavaat duunarimiehetkin palaamaan vasemmistoliiton kannattajiksi. Eduskunnassahan on vain kaksi työntekijöiden p
      Maailman menoa
      109
      3127
    6. Laitetaan nyt kirjaimet kohdilleen

kuka rakastaa ja ketä ?
      Ikävä
      99
      2435
    7. Mahonselän jäät - Saaristokunta Lieksa brutaalisti kriisin partaalla!

Lieksan loppuvuoden hyvän kehityksen jälkeen ei olisi uskonut että palstan ahkerista kommentoijista huolimatta matkailu
      Lieksa
      138
      2378
    8. Mies, kerro minulle vielä jotakin aivan uniikkia

ja ainutlaatuista minkä vain me kaksi voisimme ymmärtää jos olemme sen kokeneet ja eläneet, jotta ihan varmasti tietäisi
      Tunteet
      39
      2335
    9. Oikeistopuolueiden kannatus vain 37,8 %, vasemmiston 43,0 %

Keskustaan jää 17,4 prosenttia ja loput ovat sitten mitä ovat. Mutta selvästikin Suomen kansa on vasemmalle kallellaan.
      Maailman menoa
      35
      2243
    10. Tiedän ettei

Meistä mitään tule. Toinen oli sinulle tärkeämpi
      Ikävä
      22
      2178
    Aihe