Olen itse koko elämäni ajan kuunnellut paljon radiota. Lapsuudesta muistan, kun kotona kuunneltiin Lauantain toivottuja levyjä, Metsäradiota, Listaa jne. Sieltä asti muistan ulkoa iskelmiä ja tanssimusiikkia sekä soitinmusiikkikappaleita. Myös asiaohjelmia ja kuunnelmia kuunneltiin. Radiota kuunnellessa saattoi tehdä jotakin muuta siinä kuunnellessaan. Samalla tavalla vielä nykyäänkin radio kuuluu elämääni.
Nykyään kuuntelen mieluummin Patmos Radiota, Radio Deitä ja Classic Radiota. Joskus kuuntelin Yle Radio Suomelta Kansanradiota, mutta se on nyt muutaman kerran jäänyt kuuntelematta. Toisinaan jätän radion hiljaisella volyymilla koko yön ajaksi päälle. Minulla on toisessa korvassa tinnitus ja olen jostakin lukenut, että sen kanssa olisi parempi jos ei ole täysin hiljaista.
Muutamalla tuttavalla ei ole radiota ollenkaan. Tai kyllähän jokaisella älypuhelimen tai matkapuhelimen omistajalla on radio puhelimessaan. Mutta nämä radiot saattavat unohtua käyttämättä, varsinkin jos peruspuhelimen omistajalla ei ole kuulokkeita. Älypuhelimesta kai radio kuuluu ilman kuulokkeitakin.
Kuunteletko radiota?
31
330
Vastaukset
- Anonyymi00001
En edes omista enää varsinaista radiota. Tai no, sellainen veiviradio, jonka saa herätettyä henkiin ilman sähköä ja paristojakin, kun vaan jaksaa veivata sähköä. Se on vaan hätävara kriisitilannetta varten ja sitä toivottavasti en koskaan tarvitse.
Musiikkia kyllä kuuntelen paljonkin, nykyisin lähinnä läppärin ja kotiteatterikaiuttimien kautta juutuubista.
Nuoruudessa toki radio oli tärkeä ja c-kasetti aina mankassa valmiina nauhoitusta varten, kun joku musaohjelma alkoi. En ohjelmien nimiä enää muista, mutta ainakin Jake Nyman nimen muistan jonkun ohjelman juontajana.
Autossakaan ei juuri enää tule radiota kuunneltua, kun kuulo on kärsinyt ja kuulolaite ei autossa toimi musiikin kuunteluun. Ylen yöradiota tulee välillä kuunneltua, kun telkusta YLEltä ohjelma loppuu ja uutisikkunassa soi yöradio. Sinne laitoin äsken toiveenkin Markku Aro: Nainen jota rakastan. Hassua, tollasta iskelmää koskaan kuunnellut, mutta nyt eläkkeellä löytänyt rakkauden ja tollasiakin biisejä tulee kuunneltua. - Anonyymi00002
Yleinen varautumisohje suosittelee että olisi hyvä olla jokin paristokäyttöinen pieni matkaradio varalla hätätilanteita varten jos alkaa tapahtumaan jotain sellaista että muut yhteysvälineet ei enää pelitä.
Minulla on juuri tuota käyttöä varten pieni pattereilla toimiva radio varalla kotona. Radiota en kotioloissa normaalisti kuuntele mutta autossa on aina radio auki.
- Anonyymi00015
Minulla sellainen kämmenelle mahtuva jonka saa ladattua usb:llä, auringolla ja veivistä pyörittämällä sekä vielä on pattereille paikka. Rustasta löyty ja halavalla. Kuuluvuuskin erittäin hyvä, joka päivä siitä Pookia kuuntelen käsitöitä tehdessä :)
- Anonyymi00003
Kun edesmennyt äitini viimeisinä aikoinaan joutui hoivakotiin, niin siellä hänen huoneessaan ei voinut kuunnella radiota. Ilmeisesti oli niin paksut seinät tms. että radio ei siellä toiminut. Onneksi äiti sai sinne huoneeseensa television. Sittemmin hän siirtyi kuuntelemaan taivaallisia radioita.
Yksi tuttava kertoi nykyään, että hän ei saa omassa asunnossaan radiota kuulumaan.
Auttaisiko erillinen antenni? Tuon alla olevan uutisen kopioin netistä:
"Radiokanavat katoavat monelta – ratkaisu on yllättävän helppo
FM-radiokanavat ovat poistuneet kaapeliverkoista, ja monissa kodeissa radion kuuluvuus on heikentynyt tai loppunut kokonaan. Myös Yle kertoo muutoksesta ja sen vaikutuksista kuunteluun (https://yle.fi/a/74-20170515). Sisäkäyttöön tarkoitettu FM-antenni vahvistimella tarjoaa helpon ratkaisun radion vastaanoton palauttamiseen."- Anonyymi00009
Yle radio toimii aina
- Anonyymi00020
Anonyymi00009 kirjoitti:
Yle radio toimii aina
Eipäs muuten kuulu enää, jos on kaapeliradio.
- Anonyymi00004
Avaan radion joka perjantai klo 18.00, silloin laulaa puhelinlangat.
- Anonyymi00012
Sama juttu, tykkään kun mummi soittaa mökiltä ja kertoo, että pian on mustikkapiirakka valmis. Hyvä mies, jonka kanssa ollaan oltu yhdessä pian 45 vuotta, lämmittää saunaa. Toivelevynä on vuosikymmenien takainen häävalssi " koskaan et muuttua saa" .
- Anonyymi00014
JjjeeeeJeej
- Anonyymi00005
En koskaan kuuntele radiota, tuossa se kököttää. Iso, kallis, vanha , varusteena huippuhyvä CD-soitin, joka pyörii päivittäin.
- Anonyymi00006
Radio auki aamusta iltaan
- Anonyymi00007
Joka arkipäivä.
- Anonyymi00008
Ihana kun on radio auki
- Anonyymi00010
Vähän on nuo toimittajat vähentäneet radion kuuntelua. Joskus niitä on kaksi ja silloin meinaa mennä kälätykseksi koko homma Ei viitsi tuota metakointia kuunnella.
- Anonyymi00011
Kuuntelen radiota. Netissä löytyy kanavia meiltä ja muualta, ympäri maailmaa. Valitsen vain koneelta milloin mitäkin ja milloin mistäkin.
Radio Pookia kuuntelen musiikin takia, iskelmiä ja tanssimusiikkia soittavat. Läppäri toimii minulla kotikoneena, ja olen hankkinut siihen ylimääräiset kaiuttimet joten hyvä on kuuluvuus.
Järviradio soittaa hyvää musiikkia laidasta laitaan, sekin netistä.
Radioitakin on, pari patteriradiota jotka kuuluvat omilla antenneillaan ikkunalaudalla hyvin. Isompi Radio/Cd-soitin hyllyssä ja siinä on pitkähkö oma antennijohto jonka olen nostanut seinälle. Ylen kanavat ja jotkut paikalliskanavat sillä hyvin kuuluvat, Pooki huonommin, ja Järviradio ei oikeastaan ollenkaan. Tottakai kuuntelen Yle areenan kautta valikoinen.
- Anonyymi00016
Lapsuudenkodissa oli putkiradio, ja mieleen jäi kytemään että vois hankkia joskus sellasen myös sisustuselementiksi, nyt hommasin sellasen. Kuuntelen paljon radiota puhelimella mp-kaiuttimen kautta mutta äänenlaatu on kyllä putkiradiossa niin mahtava. En ole ylen ykköstä ennen kuunnellut, mutta kerran kuulin"vahingossa" muistojen bulevardin, sen jälkeen olen pyrkinyt sen kuuntelemaan aina kun voin, se tulee 9-10 joka arkipäivä. Mietityttää vaan putkien kestävyys.
- Anonyymi00017
Kuuntelen Suomen uutisia silloin kun sieltä tulee politiikka ohjelmaa.
- Anonyymi00019
Putkiradiosta muistojen bulevardia.
- Anonyymi00021
Lauantaisin vielä muutama vuosi sitten kuunneltiin Poppikoulua puolison kanssa; oli hieno ohjelma mutta se tietenkin lopetettiin...
Kuuntelen radiota enää vain kesämökillä ja siellä se onkin aina auki. Kaupungissa ei jostain syystä tule radiota kuunneltua - Anonyymi00022
Radion kuuntelu jäi kokonaan yli 30v sitten, kun netti alkoi tehdä tuloaan.
- Anonyymi00023
Autossa kuuntelen ja sitten läppäriltä kokeilkaas https://www.zchannelradio.com/.
kuuntelen mielelläni radioo, mutt en toistuvia soittolistoja. Radion kuuntelu on hyvää keskittymistä, jos on oikeesti mukavaa kuunneltavaa.
Podcastitkin (esim Yle Areena)
on toisille mieluisia, mä en oo niihin vielä perehtynyt. Oon kai sen verran vanhan aikainen =)- Anonyymi00024
Kuuntelisin. Joiltakin kanavilta tulee hyvää musaa. Mutta kun on vähän aikaa kuunnellut, ei jaksa enää niitä mainoksia. Kun ärsytyskäyrä on tapissa, toosa menee kiinni.
- Anonyymi00025
On joka huoneessa oma radio ja vielä autossa. Radio Suomi, Järvirado ja Iskelmä. Nyt tuossa paasaa Trumpista ja Grönlannista, mutta Onnensäveltä kuuntelen näin lauantai-aamuisin.
Yöllä yöradiota, tykkään Laurasta, Lassesta ja Ollista, heillä on kivat jutut.
Perjantain puhelintoivekonsertti, Pyöreäpöytä ja Kansanradio myös suosikkeja. Olen ajatellut ruveta kuuntelmaan aamuhartauden, lapsuudenkodissa itsestään selvyys, mutta en ole vielä etsinyt kanavaa. - Anonyymi00026
Kuuntelin töissä ollessani ,siitä jo 10 vuotta kun jäin eläkkeelle ,ei nykyään .-
Gubbe 76 - Anonyymi00028
Autossa matkoilla aina radio suomi. Uutisten ja paikallisten liikennetapahtumien vuoksi. Muuten radio pooki ja järviradio tarjoaa vanhaa tanssi ja viihdemusiikkia sopivasti.
- Anonyymi00029
Muistan ihan pikkusena kuunnelleeni putkiradiosta mm. Kankkulan kaivoa ja jouluisin tuli Noita Nokinenä, jolla oli kissa kippurahäntä. Hannes Häyrisellä oli pehmeä mukava ääni, kertoili juttuja Kankkulan kaivolta, siellä oli käheä-ääninen Tippavaaran isäntäkin....
- Anonyymi00030
Kuuntelen Sunnuntai-iltaisin Taivaan ja maan väliltä -ohjelmaa, joka tulee klo 21 jälkeen Radio Dein ja Patmos Radion yhteislähetyksenä ja kestää 22.30 asti. Ohjelmassa voi esittää kysymyksiä siellä kulloinkin vastausvuorossa oleville henkilöille. Niitä voi esittää soittamalla tai sähköpostitse [email protected]. Numero suoraan lähetykseen 0800 - 411 011
Joka kuukauden viimeisessä lähetyksessä vastataan kuuntelijoiden aikaisemmin lähettämiin kirjallisiin kysymyksiin, eikä kyseiseen ohjelmaan voi soittaa. Viimeksi mainittuja lähetettäessä esim. sähköpostitse, kannattaa laittaa otsikoksi: Kirjalliset kysymykset
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuolemanrangaistus
Mielestäni kuolemanrangaistus on väärin kaikissa tilanteissa. Vaikka joku olisi murhannut 10 ihmistä, hänen surmaaminen715545Muistakaa persut, että TE petitte, ei kokoomus
Miksikö kukaan ei arvostele kokoomusta? No sen vuoksi, että kokoomus noudattaa vaalilupauksiaan. Sen sijaan TE persut,2734866Riikka Purra ei estä tehomaksun käyttöönottoa
Sähkön hinnoittelua koskevan määräyksen on määrä astua voimaan vuoden 2029 alusta, Energiavirastosta kerrotaan. Määräyk403174Seuraava hallituspohja - Kokoomus, kepu, persut + KD
Kokoomus saa ainakin 20% kannatuksen ensi vaaleissa, keskusta sanoisin noin 15%, persut todennäköisesti enemmän, ehkä 172553004Outo ilmiö - vasemmistolaiset eivät kirjoita mitään kokoomuksesta
joka sentään johtaa hallitusta, ja jonka talouspolitiikkaa noudatetaan. Nämä muutamat vasemmistolaiset jotka täällä aina1032630Lopetan ikävöinnin
Ei meistä enää koskaan tule mitään. Olen ikävöinyt ja kaivannut enkä saa mitään vastakaikua ja lämpöä. Parempi erillään52102Maria Veitola kommentoi soutelija Saarion huomionhakuisuutta
"Minusta on jotenkin kuvottavaa, kuinka kovalla intensiteetillä Suomi-media seuraa miessankari Jari Saarion merihätää. S3362062Muovipusseista pitäisi saada panttimaksu takaisin
Ostan joka päivä yhden muovipussin, ja niistä palautuu keskimäärin takaisin kaupan pullomaatin yhteydessä olevaan roskik651781Väestöstä vain vassarit vaihtuvat nopeammin kuin persut
Kevääseen 2023 verrattuna vassareita 50 prosenttia enemmän, ja persuja 25 prosenttia vähemmän.151555Jos kaikki lopulta kuolevat, onko edes pahimmillakaan rikoksilla mitään väliä?
Kaikki kuolevat lopulta. Siksi ihmisten tekemillä rikoksillakaan ei lopulta ole mitään merkitystä. Joidenkin mielestä t21546