Lupasin, että voin mennä roikkumaan jo omassa kämpässä, ettei tarvitse niiden kuskata paappaa sinne.
Ei kukaan ole ottanut enää puheeksi muuttoa.
Lapset ehdotti mulle hoivakotia, kun kunto heikentynyt.
30
330
Vastaukset
- Anonyymi00001
Mene Esperiin, niin hoitavat sinut huomiota herättämättä hauturille!
T. V-täti Keuruulta. - Anonyymi00002
Mulla ei olis edes varaa mihinkään hoitokotiin.
Alustavaa kokemusta sain vanhusten hoitopaikasta kun polvileikkausten jälkeen pääsin sairaalasta jatkohoitoon Oulunkylän kuntoutussairaalaan. Siellä oli monenlaista, itsensä rikkonutta vanhusta. Oli hyvä hoitopaikka, ei valittamista. Olin siellä kahdesti, kait hiukan yli kuukauden kummallakin kerralla.- Anonyymi00003
Elä mee hoitokotiin!
Menetät kaiken itsenäisyytesi,
On noustava tiettyyn aikaan, syötävä tiettyyn aikaan, mentävä sänkyyn tiettyyn aikaan.
Pyydä kotiapua, ja kunnasta tulee.
Jos ei ole kunnollista hoitoa, niin ilmoita. - Anonyymi00004
Anonyymi00003 kirjoitti:
Elä mee hoitokotiin!
Menetät kaiken itsenäisyytesi,
On noustava tiettyyn aikaan, syötävä tiettyyn aikaan, mentävä sänkyyn tiettyyn aikaan.
Pyydä kotiapua, ja kunnasta tulee.
Jos ei ole kunnollista hoitoa, niin ilmoita.Rollaattori on hyvä kaveri kotona.
Itse pyöriskelen sillä ketterästi.
Oon laittanut istuimen kohdalle sellaisen muovisen laatikon ja kiinnittänyt kuminauhalla.
Siinä kulkee lehti makuuhuoneeseen, silmälasit makuuhuoneesta keittiöön ja kaikki pikkutavara.
Eikös ne anna ilmaiseksi kunnasta sellaisen, pyydä rohkeasti vaan. - Anonyymi00005
Anonyymi00004 kirjoitti:
Rollaattori on hyvä kaveri kotona.
Itse pyöriskelen sillä ketterästi.
Oon laittanut istuimen kohdalle sellaisen muovisen laatikon ja kiinnittänyt kuminauhalla.
Siinä kulkee lehti makuuhuoneeseen, silmälasit makuuhuoneesta keittiöön ja kaikki pikkutavara.
Eikös ne anna ilmaiseksi kunnasta sellaisen, pyydä rohkeasti vaan.Tässä rohkaisua, että kannattaa harkita, jos meinaa hoitokotiin.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011740943.html
Sano lapsillesi vaan, että et mee.
Ite yritän elellä kotonani niin pitkään kuin mahdollista.
- Anonyymi00006
Kiitos kannustuksesta. Eivät ole muksut enää ehdottaneet tuon mumman kuoleman jälkeen. Kuristui tuoliin sidottuna.
- Anonyymi00008
Jooja jos tulee joku epidemia niin hoivakodeissa voi käydä huonosti
Ja netti on pullollaan teknologiaa kotona asumiseen
https://seniortek.fi/miten-seniori-voi-asua-kotona-pidempaan-turvallisesti/
https://www.suvantocare.fi/fi/turvalaitteet/https://loistohoiva.fi/senioreiden-turvallinen-arki-kotona/
https://turvallisestikotona.fi/s/artikkelit/ik-ihmisten-apuv-lineet-MC4N54SUGGDNDWJO4DPQUH2X3RHE
https://apuvalineet.fi/parhaat-vanhusten-apuvälineet-kotiin
- Anonyymi00007
Meirän muori täytti keväällä 90 ja on nyt alkanut hiljalleen pohtia, että voisi olla hyvä asia päästä sellaiseen paikkaan, jossa joku huolehtisi ja auttaisi, jos olisi tarvis.
Kunnalliselle puolelle ei ole mitään jakoa niin hyväkuntoisella kuin hän on ja yksityiset ovat liian kalliita tavalliselle ihmiselle.
Hän pärjää omin avuin kaikessa, siivoaa ja käy kaupassa. Ymmärrän kuitenkin huolen ja ajatuksen, kun toimintakyvyn lasku yms. on aika nopea homma siinä iässä. Kunto ja terveys saattavat olla yhtäkkiä aivan jotain muuta kuin nyt.
Hoivapaikka olisi tosi hyvä juttu ja hieno homma kaikille hänen ikäisilleen ihmisille. - Anonyymi00009
Jos menet hoivakotiin maksuksi otetaan 85 % eläkkeestäsi.
Paljonko sinulle jäisi omaan käyttöön ?
Minun pienestä eläkkeestäni jäisi noin 150 euroa
omiin henkilökohtaisiin menoihin eli
kännylaskuun, parturiin, jalkahoitoon (pakollinen minulle), omaan nettiin, matkalippuihin jos kylään pystyisin lähtemään, lastenlasten merkkipäivien muistamiseen, jotain pientä haluaisin antaa. Vaatettakiin voi tarvita joskus,
en haluaisi laitosvaatteissa olla eikä ole pakko.
Yritän pärjätä kotona niin kauan kuin mahdollista.- Anonyymi00011
Jos kulutusvalmiutesi ovat tuota luokkaa niin et sinä mitään hoivakotipaikkaa tarvitse /saa.
Olen vaimoni henkisenä tukan palvelutalossa joka ei toiminnoiltaanole lähelläkään hoivakotia.
Vaimoni on halvaantunut ja puhekyvytön. Vasen jalka ja käsi toimivat jollakin tavalla.
Täysin autettava. Sairaalan mallisessa sähkösängyssä. Vaippojen vaihto neljästi vuorokaudessa.
Auttaminen sängystä pyörätuoliin neljästi vuorokaudessa syömistä varten. Hoitsut hoitavat lääkkeiden syöttämisen ja määräaikaiset suikuttelut.
Olen mukana jonkin sortin "kodikkuutta" luovassa roolissa enkä todellakaan voisi jättää häntä omiin olohinsa vaikka omsata asunnostamme tähän on vain alle kilometri.
Toisaalta, läsnäoloni lienee hieman vaikuttanut kotihoitajien toimintaan. Huolehdin jätehuollosta jota eniten on sastuneita vaippoja. Valmistelen sapuskat tuntien vaimoni allergiat ja makutottumukset.
Jopa henkilökunnan, minulta salatun arvion mukaan, läsnäoloni on vaimoni mielialan kannalta tärkeä. Takanamme on 56 vuotta aidosti onnellista ja tyydyttävää aviovuotta. Olemme kumpikin voineet olla aidosti omia itseämme niiden satuttua toistemme särmiin.
Alueemme hoivakoteihin on useamman kuukauden jonot ja mikä pahinta, niin minun olisi totuteltava päivittäisiin käynteihin. - Anonyymi00013
Anonyymi00011 kirjoitti:
Jos kulutusvalmiutesi ovat tuota luokkaa niin et sinä mitään hoivakotipaikkaa tarvitse /saa.
Olen vaimoni henkisenä tukan palvelutalossa joka ei toiminnoiltaanole lähelläkään hoivakotia.
Vaimoni on halvaantunut ja puhekyvytön. Vasen jalka ja käsi toimivat jollakin tavalla.
Täysin autettava. Sairaalan mallisessa sähkösängyssä. Vaippojen vaihto neljästi vuorokaudessa.
Auttaminen sängystä pyörätuoliin neljästi vuorokaudessa syömistä varten. Hoitsut hoitavat lääkkeiden syöttämisen ja määräaikaiset suikuttelut.
Olen mukana jonkin sortin "kodikkuutta" luovassa roolissa enkä todellakaan voisi jättää häntä omiin olohinsa vaikka omsata asunnostamme tähän on vain alle kilometri.
Toisaalta, läsnäoloni lienee hieman vaikuttanut kotihoitajien toimintaan. Huolehdin jätehuollosta jota eniten on sastuneita vaippoja. Valmistelen sapuskat tuntien vaimoni allergiat ja makutottumukset.
Jopa henkilökunnan, minulta salatun arvion mukaan, läsnäoloni on vaimoni mielialan kannalta tärkeä. Takanamme on 56 vuotta aidosti onnellista ja tyydyttävää aviovuotta. Olemme kumpikin voineet olla aidosti omia itseämme niiden satuttua toistemme särmiin.
Alueemme hoivakoteihin on useamman kuukauden jonot ja mikä pahinta, niin minun olisi totuteltava päivittäisiin käynteihin.Hoivakoti tarkoitetaan yleensä laitoshoitoa, joka on korvannut "vanhainkodit".
- Anonyymi00014
Anonyymi00011 kirjoitti:
Alueemme hoivakoteihin on useamman kuukauden jonot ja mikä pahinta, niin minun olisi totuteltava päivittäisiin käynteihin.Olet huolehtiva ja ihana mies vaimollesi!
Se on sitä tosi rakkautta!
Voimia ja onnea teille molemmille!
- Anonyymi00010
Voi hyvänen aika, kun hoivapaikkaan ei pääse edes pahasti muistisairaat, vaikka ei enää ymmärrä syödä, eikä ottaa lääkkeitä. Siinä ei robotti auta, kun ymmärrys menee.
Sekaisin ,kun on niin hätä tulee usein yksin ollessa.
Kotiapu käväisee 10 min. - Anonyymi00012
Jokaisella on Suomessa oikeus kunnalliseen laitoshoitoon tuloista riippumatta.
Veloitus on tulojen mukaan.
Kun on katsottu tarpeelliseksi päästä laitoshoitoon viimeistään kolmen
kuukauden kuluttua on päästävä, mutta Orpon hallituksen aikana
tilanne on vaikeutunut, koska se on leikannut soterahoja.
Ei pääse aina enää niin nopeasti, monisairaat avuttomat vanhukset joutuvat pärjäämään yksin kotona kotihoidon turvin. - Anonyymi00015
Hallitus on vanhushoivan tuho. Se pakottaa leikkauksillaan karsimaan palveluita.
Esim. Länsi-Uudenmaalla 30 % kotihoidon kotikäynneistä korvattaisiin
etäyhteyksillä tietokoneen tai tabletin avulla.
Sen käyttö on suuri vaatimus vanhukslle. Miten muistisairaat
ja muut vanhukset suoriutuvat siitä ?
Muistisairaat eivät enää pääsisi tapaamaan toisiaan ohjatuissa ryhmissä.
Noin 80 työpaikkaa lakkautettaisiin.
Ympärivuorokautista hoivaa vähennettäisiin.
Omaishoitajien pieniä korvauksia pienennettäisiin ja vapaapäiviä leikattaisiin,
vaikka omaishoito on yhteiskunnalle ylivoimaisesti edullisinta.- Anonyymi00016
Tuo koskee varmaan muitakin alueita Suomessa jossain määrin. Jos se ajankohtaiseksi
omalla kohdallani tulee se on kamalaa, koska kun olen sairaana en pysty mihinkään.
Olni ovat monesti niin huonot, ettei tarvitse olla sairaskaan, kun en pysty tietokoneelle.
Tablettia minulla ei ole. Toivon, etten elä kauan enää. Menee yli ymmärryksen. - Anonyymi00017
Anonyymi00016 kirjoitti:
Tuo koskee varmaan muitakin alueita Suomessa jossain määrin. Jos se ajankohtaiseksi
omalla kohdallani tulee se on kamalaa, koska kun olen sairaana en pysty mihinkään.
Olni ovat monesti niin huonot, ettei tarvitse olla sairaskaan, kun en pysty tietokoneelle.
Tablettia minulla ei ole. Toivon, etten elä kauan enää. Menee yli ymmärryksen.Hoivatyössä pitää olla inhimillisyyttä. Hallitus rahanahneudessaan pitää
vanhuksia kuin nykyajan navettalehminä, joita robotit ohjaavat kaukalolle
ja lypsettäviksi.
Ihmisiä pitää kohdella ihmisinä !!! - Anonyymi00018
Anonyymi00017 kirjoitti:
Hoivatyössä pitää olla inhimillisyyttä. Hallitus rahanahneudessaan pitää
vanhuksia kuin nykyajan navettalehminä, joita robotit ohjaavat kaukalolle
ja lypsettäviksi.
Ihmisiä pitää kohdella ihmisinä !!!täysin samaa mieltä, olemmehan entisiä ihmisiä tehtiin oikeesti töitä aikoinaan neljäkymmentä vuotta ja yliki,
nyt meitä kohdelaan kaltoin tapetaan sidottuna tuoliin ja joku käy lyömässä puulla vielä äähän että varmasti henki lähtee,
eikö nyt TERVE JÄRKIKI SANO
piikki peseeseen ja nukkumaan ijäistä unta,
ilman kauhu tainoita, ja kovakourausta tukehduttamista
ja ilman puulla päähän lyömisä että varmistetaan että henki varmasi on lähteny, - Anonyymi00019
Anonyymi00018 kirjoitti:
täysin samaa mieltä, olemmehan entisiä ihmisiä tehtiin oikeesti töitä aikoinaan neljäkymmentä vuotta ja yliki,
nyt meitä kohdelaan kaltoin tapetaan sidottuna tuoliin ja joku käy lyömässä puulla vielä äähän että varmasti henki lähtee,
eikö nyt TERVE JÄRKIKI SANO
piikki peseeseen ja nukkumaan ijäistä unta,
ilman kauhu tainoita, ja kovakourausta tukehduttamista
ja ilman puulla päähän lyömisä että varmistetaan että henki varmasi on lähteny,olisihan se inhimillisempi kuolema kuin ensin kuristaa hengolta sitten kuautetaan vielä päähän kunnon tälli että varmsati kuolee,
mutt ku piikin saa perseeseen pääsee heti nukkumaan ihanaa unta kärsimättä kauhun hetkiä ennen kuolemaansa.
joten nyt järki käteen ja kaikille haluaville piiki pyllyyn ja nukkumaan ,
niin ainaki minä tahdon. - Anonyymi00020
Anonyymi00019 kirjoitti:
olisihan se inhimillisempi kuolema kuin ensin kuristaa hengolta sitten kuautetaan vielä päähän kunnon tälli että varmsati kuolee,
mutt ku piikin saa perseeseen pääsee heti nukkumaan ihanaa unta kärsimättä kauhun hetkiä ennen kuolemaansa.
niin ainaki minä tahdon.Asun omakotitalossa ja hommia riittää. Monta huonetta, ikkunoita vaihdettiin, lumitöitä olis, puutarhassa riittää tekemistä, terassi pitäis uusia, sisäkatto vaihtaa.
Sitten on lapsenlapset ja pikkuhanttihommiakin teen.
Ei joutais tästä minnekään. Enkä haluakaan, oma vapaus ja itsenäisyys menisi.
Mutta ymmärrän kyllä, että kun ei jaksa, niin hoitokotihan se on silloin tarpeen.
Ja ei olis niin paljon tekemistä.
Toisaalta kaikki touhu pitää pirteänä. Seuraan maailman uutisia, huh huh mitä meininkiä.
Jalka joskus remppaa, mutta sitä mennään vaan ja touhotetaan.
Oottelen kesää ja sehän tulee lopulta, vielä muutama kuukausi. - Anonyymi00021
Anonyymi00019 kirjoitti:
olisihan se inhimillisempi kuolema kuin ensin kuristaa hengolta sitten kuautetaan vielä päähän kunnon tälli että varmsati kuolee,
niin ainaki minä tahdon.Sama toive minulla.
- Anonyymi00022
Anonyymi00020 kirjoitti:
Asun omakotitalossa ja hommia riittää. Monta huonetta, ikkunoita vaihdettiin, lumitöitä olis, puutarhassa riittää tekemistä, terassi pitäis uusia, sisäkatto vaihtaa.
Sitten on lapsenlapset ja pikkuhanttihommiakin teen.
Ei joutais tästä minnekään. Enkä haluakaan, oma vapaus ja itsenäisyys menisi.
Mutta ymmärrän kyllä, että kun ei jaksa, niin hoitokotihan se on silloin tarpeen.
Ja ei olis niin paljon tekemistä.
Toisaalta kaikki touhu pitää pirteänä. Seuraan maailman uutisia, huh huh mitä meininkiä.
Jalka joskus remppaa, mutta sitä mennään vaan ja touhotetaan.
Oottelen kesää ja sehän tulee lopulta, vielä muutama kuukausi.Kotihoidon turvin pystyy aika kauan kotonaan asumaan.
Kotona ei tarvitse alistua laitoksen sääntöihin ja rytmiin. - Anonyymi00025
Anonyymi00022 kirjoitti:
Kotihoidon turvin pystyy aika kauan kotonaan asumaan.
Kotona ei tarvitse alistua laitoksen sääntöihin ja rytmiin.Säännöt ja rytmi eivät ole ollenkaan pahasta elämässä. Rutiinit pitävät elämän järjestyksessä silloin(kin) - tai oikeastaan varsinkin silloin - kun tulee vastoinkäymisiä eikä päivä paista risukasaan.
- Anonyymi00027
Anonyymi00025 kirjoitti:
Säännöt ja rytmi eivät ole ollenkaan pahasta elämässä. Rutiinit pitävät elämän järjestyksessä silloin(kin) - tai oikeastaan varsinkin silloin - kun tulee vastoinkäymisiä eikä päivä paista risukasaan.
Voi kotonakin pitää rutiineja yllä ja saa vapaasti valita milloin katsoo
telkkaria ja mitä ohjelmia ja milloin menee nukkumaan ja milloin syö aamiaisensa
ja mitä syö - ihan vaan perusasioista puheenollen. - Anonyymi00028
Anonyymi00027 kirjoitti:
Voi kotonakin pitää rutiineja yllä ja saa vapaasti valita milloin katsoo
telkkaria ja mitä ohjelmia ja milloin menee nukkumaan ja milloin syö aamiaisensa
ja mitä syö - ihan vaan perusasioista puheenollen.Woi-woi, jos pystyy ja kykenee.
- Anonyymi00023
Rukoilen Jumalaa, että saisin kuolla vielä omatoimisena, omaan sänkyyni, "mahdoll. kivuttoman, lyhytaikaisen sairauden murtamana". Haluaisin tietää tulevan kuolemani hiukan aiemmin, ettei ihan yllättäen tule.
Aamen.- Anonyymi00024
Toivot ja haluat siis sairastua vakavasti. Silloin tietää, että kohta kuolee.
- Anonyymi00026
Sama rukos täältä,
ku pelkää vanahinkoteja , niissä on kuulemma vain vihasi kova kouraisia
hoitajia, huh,
- Anonyymi00029
Mulle on muodostunut hoitopaikoista oma käsitys.
Jos käyt siellä muutaman kerran viikossa niin ystäväsi elää siellä aivan mukavasti ja hoidetaan kohtuullisesti. Ja saat käydä ehkä vuosia kun ystäväsi vain elää.
Jos käyt siellä 1-2 kertaa kuukaudessa pitkien matkojen tms. takia ystäväsi saa keuhkokuumeen ja kuolee pois.
meillä omaisilla olisi jopa hyväksi että ystävämme pääsisi taivaan kotiin, koska jos elämä pitkittyy, tulee ehkä kipuja ja kipuilevaa on epämiellyttävä käydä katsomassa ja varsinkin lähteä sieltä pois.
Hoitajilla olisi edullista hoitaa hyvin jotta vanhus eläisi kauan ja olis enemmän työpaikkoja.
Meilläpäin yhdessä hoitokodissa saatiin asiakkailla hyvä kierto ja niin siinä kävi, koko hoitokoti lopetettiin ja jotain 15-20 vanhusta siirrettiin muihin yksiköihin.
Ainakin kaksi noin 45v hoitajaa edelleen työttömänä- Anonyymi00030
Uusia vanhuksia tulee koko ajan. Ei entisiä tarvitse tappaa työpaikkojen säilymisen
takia.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Selvästi näyttää siltä, että SDP:n kannattajat hyväksyy kiusaamisen
ja seksuaalisen ahdistelun, kun puolueen kannatus pysyy korkealla. Mitä tämä kertoo demari-äänestäjien moraalista?1885101- 181792
Kenen joukoissa Suomi seisoo maailmalla, jos SDP voittaa seuraavat vaalit?
SDP on ainoa pohjoismainen sosialidemokraattinen puolue, joka edelleen kuuluu Sosialistiseen internationaaliin. Sitä ka631636Jos mies oikeasti haluaa sinut
Hän ei ota riskiä että menettäisi sinut. Ei pienintäkään. Mies ei jätä vastaamatta viesteihin eikä pidä sinua epätietois1271517Helena Puolakka laukoo suorat sanat Vappu Pimiän MasterChef -pestistä
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Kokenut keittiömestari ja ravintoloitsija Helena Puolakka laukoo suorat s101497Voiko ryyppäämisellä tienata elantonsa?
Lassi Kuhlman on rappiostriimaaja. Hän kuvaa omaa päihteiden käyttöään pitkissä somestriimeissä. Katsojat voivat lahjoit511175Ketä ehdotatte seuraavaksi kuntanne johtohahmoksi
Ei ole teitä riitaisia kehityksen jarruja helppo yrittää kohti valoa ohjata. Siinä on teille pähkinä purtavaksi.961084Persuille 1,8 prosenttiyksikköä laskua. Keskusta meni ohi ja Vasl hengittää niskassa
Erityisesti työväestö on hylkäämässä persut. https://yle.fi/a/74-20208249307980- 196945
Dannyn "ex-käly" Jennika Vikman teki erikoisen ratkaisun!
Dannyn "ex-käly" Jennika Vikman paljasti uudet kujeet. Hän on mukana kohutussa Sointu Borg & Tyrkyt -realityssä. Jääkö7840