Kuinkahan paljon on uupumuksen, kroonisen uupumusoireyhtymän, ja masennuksen takana hiilihydraattien aiheuttama uupumus ja vireystason lasku eli matala mieliala ?
Olen ikäni kärsinyt kroonisesta uupumusoireyhtymästä ja rankasta. Se uupumus kun ei väisty levolla, lääkkeillä, eikä runsaalla nukkumisellakaan.
Silloin kun en vielä ollut oivaltanut tätä, lääkärin pirulainen oli mennyt kirjoittamaan diaknoosiin "depressio" vaikka mielestäni en ollut masentunut ja fyysinen alituinen uupumus mielestäni on ihan eri asia kokonaan.
Nyttemmin kun on alettu puhumaan hitaista hiilihydraateista ja nopeista hiilihydraateista, huomaan, että sehän on juuri tätä, minkä havaitsin jo vuosia vuosia sitten, mutta en tiennyt, että se on hiilihydraatit, jotka ovat avaintekijä.
Leivästä olin huomannut, että tunti leivän syönnin jälkeen alkoi hillitön uupumus. Jos olin autolla liikenteessä, oli pakko pysähtyä nukkumaan, vaikka oli nukkunut kuinka hyvin ja oli virkeä kuin peipponen ennen leivän syöntiä.
Ja koko kroppa muuttui lamaantuneeksi, kuin viestit eivät kulkisi soluissa eteenpäin. Olo muuttui kankeaksi, pöhöttyneeksi, hidasliikkeiseksi ja niin raskaaksi, ettei olisi jaksanut autosta ylös nousta.
Ja tätä olotilaa lääketiede nimittää depressioksi, joka on kaukana minun mielestäni depressiosta. Sitä tuskin ymmärtää kukaan muu, kuin sellainen, joka on tarkka tekemään havaintoja kehossaan eri asioiden aiheuttamista reagtioista.
Depressiolääkkeitä määrättiin, aikani kokeilin, ja heitin lepikkoon, kun mielestäni niillä ei ollut osaa eikä arpaa uupumuksen kanssa.
Tiedän, että suuri joukko vastaavassa tilanteessa syö kiltisti depressiolääkkeitä, yrittäen uskoa, että tosiaan näin on.
Alkuun tajusin tiettyjen ruoka-aineiden aiheuttavan kamalan huonoa oloa ja uupumusta. Jätin sellaiset ruoka-aineet kertakaikkiaan ravinnosta pois. Uupumus katosi. Tämä kuitenkin vaatii melkoista salpoliisin työsarkaa.
Kerran vuodessa syön suomalaisen kesäaterian:
- ruisleipää
- uusia perunoita
- voita
- silliä
- piimää
Eilen söin tuon aterian, ja voi taivas, mikä uupumus siitä seurasikaan. Lähdin mansikoita hakemaan, onneksi en yksin, sillä alkoi niin mieletön uupumus, haukottelin, ja torkahdin autoon.
Mansikoiden siivous oli tuskaakin tuskallisempaa pysyä hereillä.
Tämä päivä on ollut vieläkin pahempaa. En ole jaksanut tehdä mitään, vaan oli pakko painua takaisin punkkaan ja nukkua. Juuri äsken nousin ylös, ja vaivoin, kun koko olemus on kuin halvaantunut. Vasta ylihuomenna olotila on entisensä, vireä ja kevyt kuin peipponen. Vielä huomenna on jonkin verran jäljellä tätä kamalaan hiilihydraattiuupumusta.
Olen ollut jo niin kauan tällä valikoidulla ruokavaliolla, matalan hiilihydraatin ruokavaliolla, että keho reagoi näin rajusti nopealle hiilihydraatille.
Minua suorastaan raivostuttaa, että julkinen ravitsemusneuvonta sulkee tällaisille ratkaisevillekkin ravintoasioille silmänsä. Minusta se on suoranaista vastuuttomuutta.
Hiilihydraatit uupumuksen ja masennuksen takanako ?
17
11481
Vastaukset
- Äityli
Olisitko ystävällinen ja nimeäisit tähän listan noita matala hiilihydraattisia ruokia... Olen itsekin väsynyt ja uupunut..
- Vastuutonta
En minäkään kovin hyvin tunne kaikkia, mutta niistä ruoka-aineista, joita minä voin käyttää, niin niistä:
Uuuvuttavia, nopeita hiilihydraatteja:
- peruna (pirulainen, olis sitä kiva syödä, mutta...)
- maissi (toinen hyväkäs... olisi erityisruokavalion hyvä vaihtoehto, mutta...)
- kuorittu vilja (valkoinen vehnäjauho, hiivaleipäjauho)
- sokeri
- suklaa
- jäätelö (minä reagoin riivattu tällekkin)
- kuorittu riisi siis tavallinen valkoinen riisi
- pastat ja makaroonit, jotka yleensä tehty kuoritusta valkoisesta jauhosta.
En tiedä, mikä siinä on, että esim. ruisleipä aiheuttaa useille väsymystä syönnin päälle, mutta ruisrouhepuuro vähemmän tai ei ollenkaan. Siinä täytyy olla tämä happamuusprosessi, hiivojen kehittyminen ???
Ja ruoat, mihin näitä yllä mainittuja on käytetty
Kokojyvävilja ja kokojyväriisi on huomattavasti parempi vaihtoehto.
Kasvikset, pavut ja hernee, ja marjat on parhaita. Hedelmissä onkin jo sitten toinen juttu. Niissä on sitä fruktoosia ja minulle aiheuttavat ongelmia. JOku suositus sanoi, että korkeintaan pari hedelmää päivässä.
Mustikka minun tapauksessani on yksi parhaimmista marjoista.
Hitaita hiilihydraatteja tai ei ollenkaan:
- kananmuna
- liha
- kala
- rahka
- maustamattomat maitotaloustuotteet
- öljyt ja voi - Äityli
Vastuutonta kirjoitti:
En minäkään kovin hyvin tunne kaikkia, mutta niistä ruoka-aineista, joita minä voin käyttää, niin niistä:
- sokeri
- suklaa
En tiedä, mikä siinä on, että esim. ruisleipä aiheuttaa useille väsymystä syönnin päälle, mutta ruisrouhepuuro vähemmän tai ei ollenkaan. Siinä täytyy olla tämä happamuusprosessi, hiivojen kehittyminen ???
Kasvikset, pavut ja hernee, ja marjat on parhaita. Hedelmissä onkin jo sitten toinen juttu. Niissä on sitä fruktoosia ja minulle aiheuttavat ongelmia. JOku suositus sanoi, että korkeintaan pari hedelmää päivässä.
- kananmuna
- liha
- kala
- rahka
- öljyt ja voiSairastin vuoden pahaa masennusta ja nyt olen jättänyt lääkityksen pois, muutama kuukausi sitten. Tuon vuoden aikana painoa tuli 20 kg lisää, ennen masennusta olin hieman alipainoinen, mutta nyt taas ylipainoinen. Olen alkanut polkemaan kuntokoneella ja haluaisinkin tietää mitä voisin syödä illalla treenin jälkeen että se ei tule heti lantiolle, voiko tuota rahkaa syödä? Ja millaista lihaa, vähä rasvaista mutta onko olemasssa joku hyvä leike??? Täytyy yrittää nousta täältä pohjalta!!!
- Vastuutonta
Äityli kirjoitti:
Sairastin vuoden pahaa masennusta ja nyt olen jättänyt lääkityksen pois, muutama kuukausi sitten. Tuon vuoden aikana painoa tuli 20 kg lisää, ennen masennusta olin hieman alipainoinen, mutta nyt taas ylipainoinen. Olen alkanut polkemaan kuntokoneella ja haluaisinkin tietää mitä voisin syödä illalla treenin jälkeen että se ei tule heti lantiolle, voiko tuota rahkaa syödä? Ja millaista lihaa, vähä rasvaista mutta onko olemasssa joku hyvä leike??? Täytyy yrittää nousta täältä pohjalta!!!
Minä syön rahkaa ja mustikoita. Pitää nälän tosi hyvin poissa.
Lihasta en osaa sanoa, se kun ei minulle passaa, en ole vuosikymmeniin sitä syönyt, mutta lihassahan ei ole juurikaan hiilihydraatteja. - Kaaleppi
Vastuutonta kirjoitti:
- sokeri
- suklaa
- kananmuna
- liha
- kala
- rahka
- öljyt ja voiListaus viestisi lopussa on kuitenkin kuin suoraan Atkinsin dieetistä, mutta toisaalla kehotat unohtamaan koko Atkinsin. Nyt en ymmärtänyt??
- Vastuutonta
Kaaleppi kirjoitti:
Listaus viestisi lopussa on kuitenkin kuin suoraan Atkinsin dieetistä, mutta toisaalla kehotat unohtamaan koko Atkinsin. Nyt en ymmärtänyt??
Totta hiivatissa on samoja ruoka-aineita. Miten ihmeessä osaattekaan ajatella noin mustavalkoisesti ?
Kasviksia, marjoja, hedelmiä, mutta näiden lisäksi kyllä tarvitaan myös proteiineja, usko pois.
Olin muutama päivä sitten lääkärin luennolla, joka luennoin just näistä asioista, niin eikö muutamat alkanu huokailemaan, että mitä sitä sitten enää saa syödä, kun se ja se on kiellettyä.
Niinpä, se kielletty on vain ihmisen mielessä, ei muualla. Eikä kukaan ole sanonut että on kielletty, vaan yrittää opettaa, että miten tasapainoillaan hyvien ja huonojen hiilareiden kanssa.
Miten ihmeessä ihmiset ei osaa suhteuttaa mustavalkoista maailmaa niin, että tasapainottaa ravintoaan ?
Tänä iltana aion syödä vielä kananmunan. Olen kaiken päivää syönyt vain vihanneksia ja marjoja, ja nyt on vähän höntti olo, kun ei ole proteiineja nimeksikään tänään tullut, joten soitin äsken kotiin tullessa, että laittakaa munat kiehumaan. Kalaakaan ei nyt ole kotona, joten se muna on nyt se sopivin ratkaisu tänä iltana.
Eihän se nyt sitä tarkoita, että kun Atkinsissä on jotain lihaa, munaa, en minä edes tunne koko atkissia, niin kun mainitseekaan samoja ruoka-aneita, niin nyt se on sitä..
Niillähän tasapainotetaan just sitä verensokerin heilahteluja, ja insuliinin eritysherkkyyttä sekä huolehditaan energian saannista. - linkki välitys
http://www.biovita.fi/suomi/terveyssivut/gijagk.html
Sieltä löydät perustietoa ja linkkejä muille sivuille. - huhuu33
Vastuutonta kirjoitti:
- sokeri
- suklaa
- kananmuna
- liha
- kala
- rahka
- öljyt ja voiJäätelö on vehnästä tehty (glukoosisiirappi)
- Kaaleppi.
En epäile havaintojasi lainkaan. Enemmistöllä ihmisistä kuitenkaan ei ole havaintoja hiilihydraattien ja väsymyksen yhteydestä. Lieneekö yksilökohtainen ilmiö, vai eikö nykyihminen ehdi tarkkailemaan itseään?
Kuten Äityliä, minuakin kiinnostaisi, jos listaisit niitä hitaita, ja nopeita, jotka olet jättänyt pois. Liittyykö linjauksesi Atkinsin dieettiin, jossa yleensä hiilihydraatit ovat kiellettyjä, mutta proteiineja ja rasvoja saa syödä vapaasti?- Vastuutonta
Kyllä vaan luulen, että ihmiset ovat menettäneet luontaisen kyvyn seurata itseään. Niin eläimillä kuin ihmisilläkin tämä luontainen vaisto on ollut, mitä hän voi syädä ja mitä ei. Ennen aina ihmettelin, mistä eläin tietää, mitä ruohoa se ei suuhunsa voi laittaa. Eläimet ovat paremmin sen vaiston säilyttäneet, mutta sivilisaatio on lähes tuhonnut ihmiseltä sen kyvyn.
Ihminen mättää kitusiinsa kaiken mahdollisen tielleen osuvan ja teollisuuden keksimän elintarvikkeeksi kelpaamattoman markkinakotkotuksen.
Kun minä taas seuraan ihmisiä, niin kyllä, kyllä tavattoman monella tulee selvästi näkyviin nuo sopimattomien ruokien aiheuttamat oireet, mutta niitä vaan ei tiedosteta, osata yhdistää.
Kun itsekkin aikoinaan kävin lääkäriltä lääkärille kysymässä, miksi näin tapahtuu, mikä vialla, mistä johtuu, kaikki vaan pyörittelivät silmiään ja peukaloitaan.
Tietenkin eroja on eri ruoka-aineiden kohdalla, mutta mikään poikkeavuus minä en ole.
Onhan sekin mielenkiintoinen juttu, että ihmiset eivät osaa ynnätä yhteen, miten heidän mahansa toimii suhteessa käyttämiinsä ruokiin ja ruoka-aineisiin.
Tai että osaisivat "vaistota" millainen ruoka heitä altistaa esim. infektioille.
- Kristiina
Syön paljon HYVIÄ hiilihydraatteja, elän niistä, pidän niistä ja saan niistä hyvän mielen. Minusta lihan syöminen on masentavaa. ja rasvaisista liha-aterioista tulen hermostuneeksi ja hyökkääväksi. Yksi tuttavani laittaa tällaisia aterioita ja ruuan päälle rupeamme aina porukalla riitelemään ihan mistä vaan! Tosin niihin aterioihin kuuluu myös makea jälkiruoka. Eläinkunnan proteiineista en siis tykkää, paitsi maidosta ja kalasta, ja kananmunia pakotan itseni syömään. Sanon mielelläni olevani runsashiilihydraattisella dieetillä, painonikin pysyy sillä kurissa (huonoihin hiilareihin en koske muuten kuin kylässä ja jos töissä joku tarjoaa). Aina välillä ihmettelen ihmisiä, jotka sanovat olevansa vähähiilihydraattisella ruokavaliolla ja kun katson mitä he syövät esim. työpaikkaruokalassa, niin itse asiassa he kuitenkin popsivat hiilareita (huonoja!) enemmän kuin minä. Ehkä se johtuu siitä, kun kukaan ei voi oikeasti elää vain lihalla ja muulla hiilihydraatittomalla, nehän on vain särvintä eikä vielä ruokaa lainkaan.
- Vastuutonta
Joo, kaikkien kroppa ei kykene käsittelemään hiilareita samalla lailla. Muistan, kun paljon olin ajossa, ja jatkuva uupumus päällä. Oli käsitys, että verensokeri olisi alhaalla, ja eikun ruisleipää naamariin, ja kohta entistä kovempi uupumus ja lihasheikkous sekä voimattomuus.
Voi, kun silloin olisi tämän ymmärtänyt ja tiennyt, olisi elämästä saanut jäädä ne järkyttävät uupumuskärsimykset kärsimättä. Nykyisin ajelen päivässä 700 km:n matkoja virkeänä. Matkustajat ovat uuvuksissa, mutta minä en, jos en vain koske vääränlaisiin hiilihydraatteihin, ja muistan huolehtia proteiinin tarpeesta, että energiaa riittää.
Eihän hitaiden hiilihydraattien ruokavalion tarkoita lihan syöntiä. En minäkään muuta lihaa syö, muuta kuin kalan lihaa.
Kyllähän kasvisruokailussa voi myös hitaiden hiilihydraatin ruokavaliota toteuttaa.
Mielenkiintoista, kun syön esim. kuivia hedelmiä, niin miten valtaisa uupumus niistä tuleekin. Vaikka ne lukeutuvat suhteellisen hyviin hiilareihin, mutta niitä tulee tiivistettynä niin paljon, että nekin laukaisevat saman uupumusoireyhtymän käyntiin.
Käsittääkseni vähähiilihydraattinen ruokavalio on vähän eri juttu, kuin hidashiilihydraatti. - Kristiina
Vastuutonta kirjoitti:
Joo, kaikkien kroppa ei kykene käsittelemään hiilareita samalla lailla. Muistan, kun paljon olin ajossa, ja jatkuva uupumus päällä. Oli käsitys, että verensokeri olisi alhaalla, ja eikun ruisleipää naamariin, ja kohta entistä kovempi uupumus ja lihasheikkous sekä voimattomuus.
Voi, kun silloin olisi tämän ymmärtänyt ja tiennyt, olisi elämästä saanut jäädä ne järkyttävät uupumuskärsimykset kärsimättä. Nykyisin ajelen päivässä 700 km:n matkoja virkeänä. Matkustajat ovat uuvuksissa, mutta minä en, jos en vain koske vääränlaisiin hiilihydraatteihin, ja muistan huolehtia proteiinin tarpeesta, että energiaa riittää.
Eihän hitaiden hiilihydraattien ruokavalion tarkoita lihan syöntiä. En minäkään muuta lihaa syö, muuta kuin kalan lihaa.
Kyllähän kasvisruokailussa voi myös hitaiden hiilihydraatin ruokavaliota toteuttaa.
Mielenkiintoista, kun syön esim. kuivia hedelmiä, niin miten valtaisa uupumus niistä tuleekin. Vaikka ne lukeutuvat suhteellisen hyviin hiilareihin, mutta niitä tulee tiivistettynä niin paljon, että nekin laukaisevat saman uupumusoireyhtymän käyntiin.
Käsittääkseni vähähiilihydraattinen ruokavalio on vähän eri juttu, kuin hidashiilihydraatti.Niin, paljon näissä asioissa näkee kirjavia käsityksiä, joillekin hiilihydraattien välttäminen tarkoittaa käytännössä sitä, että ei perunaa mutta kyllä pitzaa, siideriä ja jopa kahvikeksejä! Minä taas lasken ruisleivän ja perunan hyviin hiilareihin, perunat keitän yleensä höyryssä tillin kanssa ja syön kuorineen, tuttava kasvattaa niitä pihallaan ja tiedän, että ne on puhdas luonnontuote. Mutta hitaimmasta päästä ne ei kuulemma ole.
- Kommentti
Kristiina kirjoitti:
Niin, paljon näissä asioissa näkee kirjavia käsityksiä, joillekin hiilihydraattien välttäminen tarkoittaa käytännössä sitä, että ei perunaa mutta kyllä pitzaa, siideriä ja jopa kahvikeksejä! Minä taas lasken ruisleivän ja perunan hyviin hiilareihin, perunat keitän yleensä höyryssä tillin kanssa ja syön kuorineen, tuttava kasvattaa niitä pihallaan ja tiedän, että ne on puhdas luonnontuote. Mutta hitaimmasta päästä ne ei kuulemma ole.
Atkinsissa on 2 viikon induktiovaihe jossa hiilarit supistetaan alle 20 gr päivässä. Tämän jälkeen "hyviä" hiilareita aletaan lisätä ja samalla seurataan että painon hallinta toimii eikä insuliini pääse heittelehtimään liian villisti.
Atkinsin dieettiin kuuluu vähintään 500 gr vihanneksia päivittäin. Lisäksi laadukasta proteiinia n. 1 - 2 gr/painokilo ja runsaasti luonnollisia rasvoja. On laskettu että samalla energiamäärällä Atkinsin dieettiä noudattava saa enemmän vitamiineja ja hivenaineita ruuastaan kuin ns. tavallisella runsashiilarisella ruokavaliolla oleva.
Peruna on paha koska sen glykeeminen indeksi on jopa korkeampi kuin valkoisella sokerilla. Ruisleivässä on myös varsin korkea GI ja useimmat "ruisleivät" sisältävät enemmän vehnä- kuin ruisjauhoja. Perunat on pitäneet kansan ruokittuna , nehän säilyvät hyvin ja sisältävät paljon energiaa, siinä mielessä kelpo ruoka-aine, mutta varsinkin vanhat perunat sisiltävät heikosti vitamiineja ja hivenaineita suhteessa energiamäärään. - Anelma
Kommentti kirjoitti:
Atkinsissa on 2 viikon induktiovaihe jossa hiilarit supistetaan alle 20 gr päivässä. Tämän jälkeen "hyviä" hiilareita aletaan lisätä ja samalla seurataan että painon hallinta toimii eikä insuliini pääse heittelehtimään liian villisti.
Atkinsin dieettiin kuuluu vähintään 500 gr vihanneksia päivittäin. Lisäksi laadukasta proteiinia n. 1 - 2 gr/painokilo ja runsaasti luonnollisia rasvoja. On laskettu että samalla energiamäärällä Atkinsin dieettiä noudattava saa enemmän vitamiineja ja hivenaineita ruuastaan kuin ns. tavallisella runsashiilarisella ruokavaliolla oleva.
Peruna on paha koska sen glykeeminen indeksi on jopa korkeampi kuin valkoisella sokerilla. Ruisleivässä on myös varsin korkea GI ja useimmat "ruisleivät" sisältävät enemmän vehnä- kuin ruisjauhoja. Perunat on pitäneet kansan ruokittuna , nehän säilyvät hyvin ja sisältävät paljon energiaa, siinä mielessä kelpo ruoka-aine, mutta varsinkin vanhat perunat sisiltävät heikosti vitamiineja ja hivenaineita suhteessa energiamäärään.Niin, on se kyllä kumma juttu, että tavallisella ruokavaliolla olevailla on jos jonkinmoista terveyskrempaa, allergioita, astmaa, verenpainetta, migreeniä yms...
Mutta minne ne katoavat, kun tekee muutoksia ruokavaliossaan ?
Aivan uskomattomia juttuja kuulee mm. tällä hiilihydraattiremontilla ihmisten saavan apua. Toiset saa happo-emästasapainolla vastaavia muutoksia.
Kolmas saa raakakasvisruokavaliolla ällistyttäviä muutoksia terveydentilansa paranemisena. - syö
Kristiina kirjoitti:
Niin, paljon näissä asioissa näkee kirjavia käsityksiä, joillekin hiilihydraattien välttäminen tarkoittaa käytännössä sitä, että ei perunaa mutta kyllä pitzaa, siideriä ja jopa kahvikeksejä! Minä taas lasken ruisleivän ja perunan hyviin hiilareihin, perunat keitän yleensä höyryssä tillin kanssa ja syön kuorineen, tuttava kasvattaa niitä pihallaan ja tiedän, että ne on puhdas luonnontuote. Mutta hitaimmasta päästä ne ei kuulemma ole.
pizzaa ja juo tavallista siideriä ei kukaan voi sanoa sitä hiilihydraattien välttämiseksi.
- Kristiina
Vastuutonta kirjoitti:
Käsittääkseni vähähiilihydraattinen ruokavalio on vähän eri juttu, kuin hidashiilihydraatti.Halusin vaan vielä sanoa, että ymmärrän, että olet hienosti löytänyt hyvän ratkaisun tärkeään jaksamisongelmaan ja olen iloinen puolestasi. Autonkuljettajien jaksamisesta ei liikoja huolehdita!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1323837- 851895
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151761Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541412Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1271301Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi371279VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu971260- 701156
- 691033
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k103999