Minulla tänä aamuna puuttuu kokonaan leipä, enkä millään jaksanut puuroa keitellä. Tänään lähti päivä kulkeen, rahkalla ja kahvilla. Kai silläkin pärjää jonkin aikaa. Mitä mieltä terveellisestä aamupalasta...
Päivän tärkein ateria kuulema?
just mtv3, puhuvat pellavan siemenistä , ne kiinnostais kyllä :) vaikka tonne rahkan sekaan :)
500-800gr, kasvissuositus / päivä just tuli myös esiin :D :D Ei tuu mulla täyteen päivän aikana, ei välttämättä edes 2-3 päivän aikan. =) minä tottelematon, kaikessa tai ainakin useassa suhteessa ;)
Hyvä aamupala sisältää viljaa?
54
352
Vastaukset
- Anonyymi00001
Puuroa lähes joka aamu myös, joskus teetä tai kananmunan, leipääkin, ompun tai banaanin. Vaihtelu virkistää.
Toi kananmuna, - kuulema pitäs ottaa ainakin 1 muodossa jos toisessa per päivä, Ootko samaa mieltä ?
Mummunen kirjoitti:
Toi kananmuna, - kuulema pitäs ottaa ainakin 1 muodossa jos toisessa per päivä, Ootko samaa mieltä ?
Sitte porukka laittaa raejuustoa puuroon =) sitäkin oon ajatellut kokeilla =) joskus.
Mummunen kirjoitti:
Eikös se joku mainos suositellut aikoinaan et
Mene munalla töihin.
Vasta äsken suositeltiin että max kolme munaa viikossa. Viimeisin vissiin et ei haittaa vaikka munan päivässäkin.Mummunen kirjoitti:
Sitte porukka laittaa raejuustoa puuroon =) sitäkin oon ajatellut kokeilla =) joskus.
Kuituiseen kaurapuuroon joko marjoja tai marjakeittoa ja raejuustoa. Muna silloin tällöin vaihtoehtona. Tykkäisin lisäksi appelsiinituoremehusta mutta sen sijaan syön usein aamulla mandariinin.
Siili25 kirjoitti:
Kuituiseen kaurapuuroon joko marjoja tai marjakeittoa ja raejuustoa. Muna silloin tällöin vaihtoehtona. Tykkäisin lisäksi appelsiinituoremehusta mutta sen sijaan syön usein aamulla mandariinin.
Jos en syö puuroa niin sitten leipää leikkeleillä.
Ja kovasti yritän laittaa jotain kasviksia.- Anonyymi00027
Siili25 kirjoitti:
Jos en syö puuroa niin sitten leipää leikkeleillä.
Ja kovasti yritän laittaa jotain kasviksia.Liikaa ei kuitenkaan kannata rehuja yms. saa vatsavaivoja vaan.
- Anonyymi00002
Minulle ei ole päivän tärkein ateria vaan tykkään syödä kunnon ruuan illemmalla. Näin olen tehnyt koko aikuisikäni. En ole ylipainoinen ja muutoinkin terve. Aamulla pari näkkäriä juustolla ja paljon kahvia. Kevyt lounas ja sitten noin 17 - 18 maissa päivän pääruoka. Muualla maailmassa taitaa olla aika samanlainen aikataulu.
näin minä elin ne elämäni ruuhkavuodet, kun oli perhettä ja paljon töitä päiväsaikaan. Vasta illemmalla kunnon ruokaa! =)
- Anonyymi00013
Mummunen kirjoitti:
näin minä elin ne elämäni ruuhkavuodet, kun oli perhettä ja paljon töitä päiväsaikaan. Vasta illemmalla kunnon ruokaa! =)
MInä taasen lapsiperheaikana söin hyvin säännöllisesti perheeni kanssa. Nyt kun ollaan puolison kanssa kahden, niin yhteinen ateria on tuo päivällinen noin kuuden kieppeissä.
Anonyymi00013 kirjoitti:
MInä taasen lapsiperheaikana söin hyvin säännöllisesti perheeni kanssa. Nyt kun ollaan puolison kanssa kahden, niin yhteinen ateria on tuo päivällinen noin kuuden kieppeissä.
Tämä on täysin totta, kun laittaa lapsilleen, tulee itsekin syötyä säännöllisesti ja terveellisesti. Täysin samaamieltä!
- Anonyymi00003
Eikö ihmisillä on pakastinta ???
Minulla on aina vähän leipää tai Fazerin kauraisia riisipiirakoita pakkasessa
sen varalta, että pääsisi loppumaan.
Muutakin vararuokaa on hiukan, etten heti pulassa ole, jos vaikka sairastun
enkä pääse kauppaan.- Anonyymi00008
Mummunen kirjoitti:
On mulla pakastin mutt harvoin siellä leipää on.
Laita nyt, niin on, kun loppuu.
- Anonyymi00004
Mikrokaurapuuro valmistuu itsestään 1-2 minuutissa.
Mummunen kirjoitti:
Mä oon siitä kummallinen, että mun puuro kiehuu vain kattilassa.
Minustakin parempi puuro tulee kattilassa keittäen
- Anonyymi00006
Siili25 kirjoitti:
Minustakin parempi puuro tulee kattilassa keittäen
Sama, kun kerran jaksaa keitellä vielä.
- Anonyymi00009
Anonyymi00006 kirjoitti:
Sama, kun kerran jaksaa keitellä vielä.
Säästyy kattila- ja lautastiskiltä, kun kypsentää puuron retkilautasessa.
Hyvää puuroa tulee eikä tule tiskiä. Inhoan tiskiä. - Anonyymi00011
Mikrokaurapuuro helposti kuohuu yli siellä mikrossa, ellei muista hämmentää kesken kypsennyksen. Aamulla unenpöpperöisenä ei ilahduta alkaa siivoamaan mikroa, jonne puuroa on räjähtänyt. 😡
Anonyymi00009 kirjoitti:
Hyvää puuroa tulee eikä tule tiskiä. Inhoan tiskiä.Onko retkilautanen kertakäyttöinen?
Siili25 kirjoitti:
Onko retkilautanen kertakäyttöinen?
Ja lisään vielä jotta tykkään että se puuro hautuu kattoassa sen kymmenen minuuttia. Pikapuurot on erikseen.
Siili25 kirjoitti:
Ja lisään vielä jotta tykkään että se puuro hautuu kattoassa sen kymmenen minuuttia. Pikapuurot on erikseen.
Korj . Kattilassa
- Anonyymi00014
Anonyymi00009 kirjoitti:
Hyvää puuroa tulee eikä tule tiskiä. Inhoan tiskiä.Syön suoraan kattilasta, pieni kasari.
- Anonyymi00005
Usein keitän kerroskattilassa isomman satsin puuroa. Se voi olla kaurapuuroa maitoon, hirssipuuroa tai ohrasuurimopuuroa. Nyt minulla on uuniohrapuuroa, jota lämmitän mikrossa aamuisin. Laitoin tänään luomumustikkakeittoa puuron sekaan. Joskus laitan puuron sekaan kurpitsansiemeniä, auringonkukansiemeniä ja voisilmän. Pakastemarjoja myös toisinaan laitan puuron päälle ja proteiinirahkaa.
Minulla on käytössä Vi-Siblin-kuitulisä säännöllisesti. Ruisleipää syön yleensä päivittäin. Jonkin verran myös kauraleipää. Kahvia juon joka päivä. - Anonyymi00010
Varsinkin täysjyvävilja pitäisi sisältyä aamupalaan.
Minun aamupala on kahvi mustana, täysjyväleipä, maustamaton jogurtti, jonka sekaan marjoja ja talkkunajauhoa tai pellavasiemenrouhetta (kuitu).
Kasvista kyllä menee helposti se 800 g päivän mittaan.
Käyhän se pellavasiemenrouhe rahkankin kanssa, siitä saa reilusti kuitua.
Onhan se aamupala tärkeä, joillekin vaan ei aamulla mikään maistu. Edesmennyt vaimoni ei koskaan syönyt aamupalaa. Itse en voisi olla ilman. - Anonyymi00012
Illalla 0,5 dl kaurahiutaleita, tattari-, graham- tai ruisjauhoa, kaikkia ruokalusikallinen, sekoitettuna rasvattomaan piimään. Päälle pakasteesta mustikoita. Yöksi jääkaappiin. Aamulla vielä rasvatonta raejuustoa, puolukkasurvosta ja avocado paloiteltuna.
Sellainen mössö, josta läheinen sanoi että ihan hirveän makuista. Pala kalaa tai lihaa sellaisenaan. Pitää nälkää puoleen päivään ja ylikin.
Aamulla taas laitan maustamattomaan jugurtiin erilaisia siemeniä ja jääkaappiin illalla syötäväksi. Keskellä päivää kasviksia montaa sorttia keittäen tai raastaen, siihen naudan tai sianlihan tai eri kalojen palasia. Jossain välissä hedelmiä, jos mieli tekee.Tämähän on kallisarvoinen resepti. melkoisen mielenkiintoinen - tekeytyy jääkaapissa, eikä vaadi virkeyttä nauttimiseen tai tekemiseen aamusta =) Kiitos sulle !!!
Muutama vuosi sitten ilmenny diabetes vaikuttanut ruuan koostumukseen, vaikeuksien kautta siihenkin tottui.
Ruoka on muuttunut terveellisemmäksi samalla mauttomaksi, leipää söisin paljon enemmän, aamupuuro tullut kuvioon. Ennen söin marjoja satunnaisesti, nykyään pari desiä päivässä, salaatit alkanut tympäsemään täytys kehittää uusia makuja. Perunaa söisin enemmän, onko joku maistanut violetti perunaa, kuulemma yhtä terveellistä kuin mustikka mutta ei löydy kaupan valikoimista.
Lihassa löytyy hyvin vähärasvaista leikkeleistä lähtien, ruokahalua täytyy hillitä.Minäkin voisin elää pelkällä perunalla ja leivällä ja siitähän diabeetikon sokerit kiittäisi.
Ruokaan saa makuja käyttämällä erilaisia mausteita, siis muutakin kuin suolaa. Minä katselen netistä ohjevinkkejä ihan tavallisiin ruokiin jos sieltä jotain uutta ideaa saisi vanhoihin pöperöihin. Hedelmiä pari päivittäin, uunijuurekset hyviä. Jos ei perus vihreäsalaatti nappaa niin tomaattia, kurkkua ja paprikaa esimerkiksi silleensä. Pakastekasviksia.
Violetin perunan olen nähnyt mutta en ostanut.Siili25 kirjoitti:
Minäkin voisin elää pelkällä perunalla ja leivällä ja siitähän diabeetikon sokerit kiittäisi.
Ruokaan saa makuja käyttämällä erilaisia mausteita, siis muutakin kuin suolaa. Minä katselen netistä ohjevinkkejä ihan tavallisiin ruokiin jos sieltä jotain uutta ideaa saisi vanhoihin pöperöihin. Hedelmiä pari päivittäin, uunijuurekset hyviä. Jos ei perus vihreäsalaatti nappaa niin tomaattia, kurkkua ja paprikaa esimerkiksi silleensä. Pakastekasviksia.
Violetin perunan olen nähnyt mutta en ostanut.Lisään vielä että ruoasta pitää voida nauttia. Ei ole kiva jos ruokailusta tulee väkisin pakkopullaa. Hyvä ruoka parempi mieli.
Tuo totta, ruokahalua täytyy hillitä, pitää valita mitä syö ja kuinka paljon. Eilen mulle maistui maissikakkuset paremman puutteessa. Mull on perimässä isänisisko, joka oli diabeetikko, ja multa on koko iän yritetty tarkistella sitä tautia, oon jännityksellä odotellut koska se tärähtää, muttei se oo vielä tullut asumaan kehooni. Verikokein sitä tarkistellaan - pitää vaan olla itse hereillä ja ajantasalla että pyytää verikokeet tk:sta. Mull ois kaikki mahdollisuudet saada se aikuisiän diabetes, mutt sinne raja-arvon alle ollaan aina jääty. Silti on hyvä noudattaa diabeteksen suosituksia tai ainakin tietää miten pitäis elää ettei tauti pääse iskemään. Tsemppiii Sulle ! *hymy*
- Anonyymi00015
Aaamupalan ei tarvitse olla aina samanlainen ja jos vilja puuttuu yhtenä
päivänä se ei maailmaa kaada. - Anonyymi00016
Joka aamu kotona ollessa mikrossa 8 minuuttia kypsennetty kaurapuuro (ei missään nimessä pikahiutaleita) jossa seassa chiaa ja rikottuja pellavansiemeniä sekä kauralesettä. Valmiiseen puuroon kukkura kahvimitallinen heraproteiinijauhetta, puolukoita ja aroniaa sekä vielä hunajaa päälle. Puuron jälkeen leipänen jossa välissä kalkkunaleikkelettä ja juustoa + kahvi mustana ilman sokeria. Tällä pärjää monta tuntia ja ollut aamiaiseni jo vuosikausia. Vielä en ole kyllästynyt.
..joo kyllä aamiainen pitää olla jollain tavalla ravitseva että lähtee "käyntiin".. muuten menee ihan plörinäks, koko päivä, kuten esim nyt - kahvilla tässä porskuttelen kun ei jaksa muuta. Tänään on sellainen "badhairday"- mutt vartoon perj. saunavuoroa. Saunakin väsyttää joten otan yleensä perjantaina kevyesti ruokailutkin.
- Anonyymi00017
Lisään vielä että astiana missä puuron teen on Ikeasta ostettu valkoinen kulho https://www.ikea.com/fi/fi/p/oftast-kulho-valkoinen-80258915/ josta puuro ei kiehu yli ja sen voi syödä siitä suoraan. Samaa sarjaa minulla on myös ruokalautaset.
Anonyymi00016
2026-01-16 10:44:30 - Anonyymi00018
Pikapuurohiutaleet ovat ihan samanlaisia kuin tavalliset, ne on vain esikypsytetty.
- Anonyymi00021
Anonyymi00018 kirjoitti:
Pikapuurohiutaleet ovat ihan samanlaisia kuin tavalliset, ne on vain esikypsytetty.
Tiedän kyllä mutta niistä ei saa kunnon puuroa. On ne tullut joskus kokeiltua nekin ja ei jatkoon yksikään.
Anonyymi00016
2026-01-16 10:44:30 - Anonyymi00024
Anonyymi00021 kirjoitti:
Tiedän kyllä mutta niistä ei saa kunnon puuroa. On ne tullut joskus kokeiltua nekin ja ei jatkoon yksikään.
Anonyymi00016
2026-01-16 10:44:30Koskaan en tee kuin 1min. pikapuuroa, täysjyväpuuroa, ja hyvää on.
- Anonyymi00019
Juon 1-2 kuppia mustaa kahvia. luen Hearin ja sen jälkeen alan miettiä aamiaista.
Ei suinkaan kaikki mätä mahaansa täyteen heti aamusta.
Ranskalainen juo kahvin ja syö voisarven ja seuraava ateria on lounas.- Anonyymi00020
Joo, jos on eläkeläinen tai toimistossa töissä, raskaamman työn tekijä tarttee kunnon aamiaisen.
- Anonyymi00022
Tuolla aamiaisella en pärjäis edes siihen lounaaseen asti, korkeintaan tunnin ja sitten jo olis kiljuva nälkä.
- Anonyymi00023
Anonyymi00022 kirjoitti:
Tuolla aamiaisella en pärjäis edes siihen lounaaseen asti, korkeintaan tunnin ja sitten jo olis kiljuva nälkä.
Niinpä, ollaan niin erilaisia, tässäkin suhteessa. Itselle ei ruoka aamulla maistu eikä minulla ole nälkä. Yleensä käyn aamulla kävelyllä ja sen jälkeen teen aamupalan. Työelämässä ollessani aamukahvit ja voileivän söin noin 10 aikoihin. TYöni oli sellaista että pystyi itse sovittelemaan tauot ja syömiset
Lounasaikaankaan ei ole kova nälkä mutta sitten alkuillasta teen kunnon lämpimän ruuan ja syön sen läheiseni kanssa - Anonyymi00032UUSI
Anonyymi00023 kirjoitti:
Niinpä, ollaan niin erilaisia, tässäkin suhteessa. Itselle ei ruoka aamulla maistu eikä minulla ole nälkä. Yleensä käyn aamulla kävelyllä ja sen jälkeen teen aamupalan. Työelämässä ollessani aamukahvit ja voileivän söin noin 10 aikoihin. TYöni oli sellaista että pystyi itse sovittelemaan tauot ja syömiset
Lounasaikaankaan ei ole kova nälkä mutta sitten alkuillasta teen kunnon lämpimän ruuan ja syön sen läheiseni kanssaRutiinit muuttuu väkisinkin kun ei enää ole työssä.
- Anonyymi00025
Eläkkeelle jäätyäni olen noudattanut ns. pätkädiettiä. Aamuisin juon vain kahvia muumillisen, aamiaisen (puuron raejuustolla) n. klo 14-15 ja ruoan n. klo 18-19. Ei väli- eikä iltapaloja. Lisäsin myös vedenjuontia. Paino on tippunut 15 kiloa ja verensokeriarvot normalisoituneet kahdessa vuodessa.
Hyvin nopeasti elimistö tähän tottui ja olo ja uni ovat hyvät. Energian tarve kuitenkin huomattavasti pienenee, kun ei käy enää töissä.- Anonyymi00026
Itsekuria vain täytyy olla, ei muuta.
- Anonyymi00029UUSI
moi mummunen taas (monasti ollaan osuttu samoihin paikkoihin tiällä suomi24-foorumill) ....
aamupala mulla tyhyjään vattaan vettä ensin kumoan pari lasia., Sitten kahvit ja kananmunaleipä tai korvaan sen kaurapuurolla. Nykyään ollu yleisempi trendi kaurapuuro aamulla johon sekoitan marjoja ja luumuja jolloin siitä tulee "runsaampi ". Niukasti suolaa.- Anonyymi00030UUSI
me suomalaiset syyän kait proteiinia paljon ...ei se huono juttu ole mut itte koetan syyä kaikkea ruokaa eli oon tunnustan olevani sekasyöjä että menee maitotuotteet, viljatuotteet, kasvikset kuin liha&kala, kaikki ja verituotteet ja sisäelinruoat myös.
Vettä juon 2 litraa vähintään päivässä. Maitoa juon myös että pysyy luusto kunnossa. Hyvää huomenta sinne=)
Muistan joskus Marco Bjurströmin sanoneen, että hänen aamunsa alkaa litralla vettä ! Sen määrän hän tankkaa aamutoimiensa ohella =) en tiedä kuinka ovat tavat muuttuneet =)- Anonyymi00031UUSI
Mummunen kirjoitti:
Hyvää huomenta sinne=)
Muistan joskus Marco Bjurströmin sanoneen, että hänen aamunsa alkaa litralla vettä ! Sen määrän hän tankkaa aamutoimiensa ohella =) en tiedä kuinka ovat tavat muuttuneet =)No hyvä et vedellä, eikä esim. viinalla....
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Orpo hiiri kadoksissa, Marin jo kommentoi
Kuinka on valtiojohto hukassa, kun vihollinen Grönlantia valloittaa? Putinisti Purra myös hiljaa kuin kusi sukassa.1176319Lopeta jo pelleily, tiedän kyllä mitä yrität mies
Et tule siinä onnistumaan. Tiedät kyllä, että tämä on just sulle. Sä et tule multa samaan minkäänlaista responssia, kosk3796135Nuori lapualainen nainen tapettu Tampereella?
Työmatkalainen havahtui erikoiseen näkyyn hotellin käytävällä Tampereella – tämä kaikki epäillystä hotellisurmasta tie695930Tampereen "empatiatalu" - "Harvoin näkee mitään näin kajahtanutta"
sanoo kokoomuslainen. Tampereen kaupunginvaltuuston maanantain kokouksessa käsiteltävä Tampereen uusi hyvinvointisuunni3443962Lidl teki sen mistä puhuin jo vuosikymmen sitten
Eli asiakkaat saavat nyt "skannata" ostoksensa keräilyvaiheessa omalla älypuhelimellaan, jolloin ei tarvitse mitään eril1452365Ukraina, unohtui korona - Grönlanti, unohtu Ukraina
Vinot silmät, unohtui Suomen valtiontalouden turmeleminen.42345Orpo pihalla kuin lumiukko
Onneksi pääministerimme ei ole ulkopolitiikassa päättäjiemme kärki. Hänellä on täysin lapsellisia luuloja Trumpin ja USA1191403- 121231
- 1851077
- 59887