Olen 22 vuotias nuori nainen ja minulla todettiin jokin aika sitten brca1 geenivirhe. Kuinka huolestunut minun kannattaisi olla? Kannattaako minun ennaltaehkäisevästi poistattaa rinnat? Onko muilla mitään kokemuksia tai neuvoja tähän asiaan?
Kannattaako rinnat poistattaa?
9
193
Vastaukset
- Anonyymi00001
BRCA-geenivirheen kantajille tehdään yleensä rinnan kokopoisto ja myös terveen rinnan poistamista harkitaan.Myös munasarjasyövän riski on suurentunut. Ohan niitä rinnankorjausleikkauksia niille joilla rinnat on jouduttu poistamaan, Voihan sitä seurannoissa käydä mutta silti sulla on munasarjasyövänkin riski olemassa myös
- Anonyymi00002
Eli luultavasti lääkäri suosittelee minulle rintojen poistoa ennemmin kuin seurantaa? Olen menossa ensimmäiseen seurantaan nyt ainakin tässä lähiaikoina.
- Anonyymi00003
Anonyymi00002 kirjoitti:
Eli luultavasti lääkäri suosittelee minulle rintojen poistoa ennemmin kuin seurantaa? Olen menossa ensimmäiseen seurantaan nyt ainakin tässä lähiaikoina.
Saathan sä seurannassa käydä mutta tietojen mukaan sä käyt siellä joka vuosi. ja ei se seuranta syövän kehittymistä estä. Voithan sä niin kauan käydä seulonnoissa kunnes se mahdollinen syöpä sitten löytyykin.ja se syöpä voi lähettää etäpesäkkeitä.
- Anonyymi00004
Anonyymi00003 kirjoitti:
Saathan sä seurannassa käydä mutta tietojen mukaan sä käyt siellä joka vuosi. ja ei se seuranta syövän kehittymistä estä. Voithan sä niin kauan käydä seulonnoissa kunnes se mahdollinen syöpä sitten löytyykin.ja se syöpä voi lähettää etäpesäkkeitä.
Niin totta. Kyllä se varmaan aika raskaaksi käy loppujen lopuksi. Tosin kun vielä 22 vuotias olen niin suosittelevatkohan lääkärit sitä poistoa vielä vai vasta 25 vuotiaana?
- Anonyymi00005
Anonyymi00004 kirjoitti:
Niin totta. Kyllä se varmaan aika raskaaksi käy loppujen lopuksi. Tosin kun vielä 22 vuotias olen niin suosittelevatkohan lääkärit sitä poistoa vielä vai vasta 25 vuotiaana?
Ei kun vasta yli 40-vuotiaana tai ei koskaan.
Keskustele asiasta lääkärisi kanssa! - Anonyymi00006
Anonyymi00004 kirjoitti:
Vaikka BRCA1-kantajilla rintojen poistoa suositellaan usein jo 30–35-vuotiaana, BRCA2-kantajien rintasyöpäriski alkaa nousta merkittävästi hieman myöhemmin, minkä vuoksi 35–45 vuotta on yleinen suositusikä.
Kirurgiaa voidaan harkita aiemminkin, jos perheessä on esiintynyt hyvin nuorena todettua rintasyöpää.
- Anonyymi00007
Ohan siinä leikkauksessa aina riskinsä mutta onko se syöpä sitten sen perempi vaihtoehto ja odotella sitä ja mahdollisia etupesäkkeiden leviämisiä
- Anonyymi00008
Niinpä se vähän mietityttääkin että mitä kannattaisi tehdä. Se nähdään sitten kun olen saanut selvennystä vielä lääkäriltä kun sinne menen.
- Anonyymi00009
Anonyymi00008 kirjoitti:
Niinpä se vähän mietityttääkin että mitä kannattaisi tehdä. Se nähdään sitten kun olen saanut selvennystä vielä lääkäriltä kun sinne menen.
Siihen päätökseen vaikuttaa suvun syöpähistoria ja haluatko lapsia
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nyt tuli Suomen somaleista todella ikävää faktaa
sillä osa somalivanhemmista lähettää lapsiaan kotimaahansa kurinpitolaitoksiin, joissa heitä pahoinpidellään. Illan MOT3333953Häirintäkohun keskellä olevalta kansanedustajalta Jani Kokolta (sd) rajua tekstiä somessa.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011772322.html Ajaakohan tämä SDP:n kansanedustaja Jani Kokko oikein täysillä valoi1283600Kommentti: oikeuslaitos korvattava SDP:n johdolla
Näkisin että Suomessa tuomiovalta pitäisi olla demareiden johtoportaalla. Koska porvarimedia säestettynä persujen kirku52312- 1121714
Huono päivä
Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja181658Typeryyttä
Se on kummallista, kun kaksi ihmistä tuntee selittämätöntä vetoa toisiinsa, mutta eivät vain pääse toistensa luokse. Mik1241359Lindtman haluaa leikata Kela-korvauksista...oho!
Antti Lindtman sanoo Kauppalehdessä, että vuodesta 2028 voi tulla erittäin hankala, mikäli nykyinen hallitus ei tee riit102975Martina mukana erikoisjoukossa
Huippurankka Erikoisjoukot-ohjelma jatkuu, Martina mukana. Kerrankin Martinalle hyvä ohjelma, hänellä on voimaa, sisua j144973Häneen rakastuminen oli sellaista
että aina uskoi ja luotti että kyllä tästä vielä edetään jotenkin. Se olikin vain rakastuneen toiveajattelua kaikki. Ta79885- 86791