Kannattaako rinnat poistattaa?

Anonyymi-ap

Olen 22 vuotias nuori nainen ja minulla todettiin jokin aika sitten brca1 geenivirhe. Kuinka huolestunut minun kannattaisi olla? Kannattaako minun ennaltaehkäisevästi poistattaa rinnat? Onko muilla mitään kokemuksia tai neuvoja tähän asiaan?

11

261

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

BRCA-geenivirheen kantajille tehdään yleensä rinnan kokopoisto ja myös terveen rinnan poistamista harkitaan.Myös munasarjasyövän riski on suurentunut. Ohan niitä rinnankorjausleikkauksia niille joilla rinnat on jouduttu poistamaan, Voihan sitä seurannoissa käydä mutta silti sulla on munasarjasyövänkin riski olemassa myös

• Anonyymi00002

Eli luultavasti lääkäri suosittelee minulle rintojen poistoa ennemmin kuin seurantaa? Olen menossa ensimmäiseen seurantaan nyt ainakin tässä lähiaikoina.

• Anonyymi00003
        Anonyymi00002 kirjoitti:

Eli luultavasti lääkäri suosittelee minulle rintojen poistoa ennemmin kuin seurantaa? Olen menossa ensimmäiseen seurantaan nyt ainakin tässä lähiaikoina.

Saathan sä seurannassa käydä mutta tietojen mukaan sä käyt siellä joka vuosi. ja ei se seuranta syövän kehittymistä estä. Voithan sä niin kauan käydä seulonnoissa kunnes se mahdollinen syöpä sitten löytyykin.ja se syöpä voi lähettää etäpesäkkeitä.

• Anonyymi00004
        Anonyymi00003 kirjoitti:

Saathan sä seurannassa käydä mutta tietojen mukaan sä käyt siellä joka vuosi. ja ei se seuranta syövän kehittymistä estä. Voithan sä niin kauan käydä seulonnoissa kunnes se mahdollinen syöpä sitten löytyykin.ja se syöpä voi lähettää etäpesäkkeitä.

Niin totta. Kyllä se varmaan aika raskaaksi käy loppujen lopuksi. Tosin kun vielä 22 vuotias olen niin suosittelevatkohan lääkärit sitä poistoa vielä vai vasta 25 vuotiaana?

• Anonyymi00005
        Anonyymi00004 kirjoitti:

Niin totta. Kyllä se varmaan aika raskaaksi käy loppujen lopuksi. Tosin kun vielä 22 vuotias olen niin suosittelevatkohan lääkärit sitä poistoa vielä vai vasta 25 vuotiaana?

Ei kun vasta yli 40-vuotiaana tai ei koskaan.

Keskustele asiasta lääkärisi kanssa!

• Anonyymi00006
        Anonyymi00004 kirjoitti:

Vaikka BRCA1-kantajilla rintojen poistoa suositellaan usein jo 30–35-vuotiaana, BRCA2-kantajien rintasyöpäriski alkaa nousta merkittävästi hieman myöhemmin, minkä vuoksi 35–45 vuotta on yleinen suositusikä.

Kirurgiaa voidaan harkita aiemminkin, jos perheessä on esiintynyt hyvin nuorena todettua rintasyöpää.

• Anonyymi00007

Ohan siinä leikkauksessa aina riskinsä mutta onko se syöpä sitten sen perempi vaihtoehto ja odotella sitä ja mahdollisia etupesäkkeiden leviämisiä

• Anonyymi00008

Niinpä se vähän mietityttääkin että mitä kannattaisi tehdä. Se nähdään sitten kun olen saanut selvennystä vielä lääkäriltä kun sinne menen.

• Anonyymi00009
        Anonyymi00008 kirjoitti:

Niinpä se vähän mietityttääkin että mitä kannattaisi tehdä. Se nähdään sitten kun olen saanut selvennystä vielä lääkäriltä kun sinne menen.

Siihen päätökseen vaikuttaa suvun syöpähistoria ja haluatko lapsia

• Anonyymi00010
    • Anonyymi00011

Niin, oma syöpäni hoidettiin vuonna 2010 sädehoidolla. Nykytietämykseni mukaan, jäisin seuraamaan tilannetta ainakin muutamia vuosia, jos seurannassa ei ilmenisi muutoksia tilanteessa. Se oli yksi lääkärinkin antamista vaihtoehdostoista.
      Syöpä oli eri kuin aloituksessa mainittu.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      294
      4176
    2. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      135
      2375
    3. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      82
      2016
    4. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      141
      1511
    5. Hotelli kainuu

Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!
      Kuhmo
      39
      998
    6. Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan

Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein
      Maailman menoa
      133
      972
    7. Mistä kehon osasta

Pidät minussa eniten?
      Ikävä
      77
      959
    8. Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?

Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!
      Luterilaisuus
      337
      901
    9. Pitäis vaan lopettaa

Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei
      Ikävä
      8
      877
    10. J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti

Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl
      Seinäjoki
      62
      820
    Aihe