Mistä sielu on kotoisin?

jeeeeeees

Evoluutioteoria lepää nykyään niin vankalla pohjalla että kukaan ajatteleva ihminen ei voi sitä kieltää. On selvää että olemme evoluution tuotoksia, eikä evoluutio ole kehittänyt mitään sielua sillä pärjäämme ilmankin.

Jos ihmisellä on sielu, niin sen täytyy olla joku toinen elämänmuoto joka on asettunut asumaan ihmisen aivoihin. Tämän elämänmuodon tulee pystyä liikkumaan avaruudessa esteettä, muuten se ei meitä löytäisi.

Onko päänuppimme siis ekologinen lokero joka on täyttynyt ?

12

1012

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Qadesha

>sillä pärjäämme ilmankin

Onpas jännä näkemys. Jos uskoo sielun olevan olemassa, eikö silloin yksintein usko sielun olevan se mitä itse on? Miten sielu voisi olla jonkinlainen ulkopuolinen loinen, kun se olen minä itse (jos sielu on olemassa)?

Itse koen että sielu ON, ja se olen minä. Se olen se näkymätön minä jolla ei ole sukupuolta, ikää, heimoa, nimeä... Kaikki se mikä puolestaan on mitattavissa liittyy kehooni. Sieluni tulee toimeen ilman kehoani ja pärjäämme ilman ruumistakin. Eri asia sitten olemmeko aina tietoisia. (Vrt. nukkuminen yöllä.)

• Qadesha

Olin niin ihmeissäni käsityksestäsi että unohdin pohtia tuota varsinaista kysymystä.

Mistä sielu on peräisin.

Mistä materia tai mikään olemassaoleva on peräisin? Alkuräjähdyksestä?

Itse ajattelen että kaikki olemassaoleva on joskus ollut yksi suuri kökkö, joka sitten on paukahtanut palasiksi esim. jotta tämä fyysinen olemassaoleminen mahdollistuisi ja se mikä paukahti saisi kokemuksia ja sen tietoisuus rikastuisi. Sitä jotain voi kutsua "Jumalaksi" (itse olen panteisti).

• jeeeeeees
        Qadesha kirjoitti:

Olin niin ihmeissäni käsityksestäsi että unohdin pohtia tuota varsinaista kysymystä.

Mistä sielu on peräisin.

Itse ajattelen että kaikki olemassaoleva on joskus ollut yksi suuri kökkö, joka sitten on paukahtanut palasiksi esim. jotta tämä fyysinen olemassaoleminen mahdollistuisi ja se mikä paukahti saisi kokemuksia ja sen tietoisuus rikastuisi. Sitä jotain voi kutsua "Jumalaksi" (itse olen panteisti).

En tarkoita että sielu olisi mikään loinen. Ehkäpä sielu ja ihminen ovat kasvaneet yhteen ja elelevät symbioosissa, ja alkuperäinen asiain olotila on päässyt sielulta unohtumaan.

Sitten kun ruumis kuolee sielu huomaa hämmästyneenä elävänsä ilman ruumistakin, ainakin vähän aikaa. Ehkä tulee kiire etsiä uusi "isäntä" :)

• #random
        jeeeeeees kirjoitti:

En tarkoita että sielu olisi mikään loinen. Ehkäpä sielu ja ihminen ovat kasvaneet yhteen ja elelevät symbioosissa, ja alkuperäinen asiain olotila on päässyt sielulta unohtumaan.

Sitten kun ruumis kuolee sielu huomaa hämmästyneenä elävänsä ilman ruumistakin, ainakin vähän aikaa. Ehkä tulee kiire etsiä uusi "isäntä" :)

kaikki on mahdollista. luulisin.

• Qadesha kirjoitti:

Mistä sielu on peräisin.

Sulla on tietoa vaikka muille jakaa. En halua mielistellä, mutta sanon tämän kertansa:

Yks niitä netin selväjärkisiä kirjoittajia.

Uskon, että tähän päädytään yleisestikin.
        Elonkipinämme, aivosähkö, tai kasvien "aura", samaa sähköilmiötä
        salaman ja alkuräjähdyksestä lähtenyttä energiaa!

Valon nopeudella laajeneva nykyinen Universumimme kertoo tämän.

• Qadesha
        capt.cöpenick kirjoitti:

Sulla on tietoa vaikka muille jakaa. En halua mielistellä, mutta sanon tämän kertansa:

Yks niitä netin selväjärkisiä kirjoittajia.

Uskon, että tähän päädytään yleisestikin.
        Elonkipinämme, aivosähkö, tai kasvien "aura", samaa sähköilmiötä
        salaman ja alkuräjähdyksestä lähtenyttä energiaa!

Valon nopeudella laajeneva nykyinen Universumimme kertoo tämän.

Vai että selväjärkisiä... Voi juku, no miten vaan.

Mutta kiitettävästi täällä alkaa olla sellaista porukkaa jotka eivät ole antaneet joko kristinuskon tai materialismin musertaa etsimisen ja löytämisen halua itsessään. Uusi käsitys "Jumalasta"kin saattaa kukaties pikkuhiljaa viritä ja saavuttaa suurempaa suosiota, kun kehittyneemmät ihmiset kokevat ihmismäisen Jahven turhan rajoittuneeksi mielikuvaksi kaiken alkusyystä. Ja minkä vuoksi materian ja hengen sitten pitäisi olla "vihollisia"...

Elämä on täyteläinen juttu. :)

• Neophyte.

Mielenkiintoinen teoria. Mutta varsinainen kysymys on se onko ihmisellä sielua ?.

Sielua on mahdoton mitata, jotkut mieltävät sen sieluksi mitä tuntevat ja näkevät, mutta se on tietoisuus.

Onko sielu sitten vain ihmisten keksimä asia, jonka ihmiset ovat keksineet, jotta se veisi ihmisen kuolemanpelon pois nk. "Ikuinen" sielu ?.

Asioita, joista ihmiset tietävät vain vähän ja koskaan tuskin tulevat tietämään koko totuutta.

Tuo evoluutioteoria johon viittaat on todellakin vain teoria, eikä faktaa. Evoluutio toimii vain tiettyyn pisteeseen saakka. Se käsittää kyllä lajien kehityksen, mutta se ei vastaa siihen miten ihminen syntyi.

Ihminen osaa tehdä eläimiä geenitekniikalla, joten olemmeko varmoja ettei ihmisiä tehty samalla tavalla kauan sitten.

Hankalia kysymyksiä johon varmaan ei koskaan saada varmoja vastauksia, mutta jotka ovat ihan hauskoja pohdittavaksi.

Neophyte.

• einari

"Evoluutioteoria lepää nykyään niin vankalla pohjalla että kukaan ajatteleva ihminen ei voi sitä kieltää."

Riippuu keneltä kysytään.. Nimenomaan ajatteleva ihminen sen voi kieltää.

"On selvää että olemme evoluution tuotoksia, eikä evoluutio ole kehittänyt mitään sielua sillä pärjäämme ilmankin."

Evoluutio kehittää sielua, ei ehkä fyysisesti, mutta henkisesti. Asia toimii myös toisin päin eli henki kehittää evoluutiota. Evoluutiota ei olisi jos ei olisi ketään joka veisi sitä eteenpäin. Elääkseen keho tarvitsee aina käyttäjän. Ruumis on fyysinen kulkuväline itselle.

• Vaatii uskoa.

Jos et ymmärrä että evoluutio on asia johon vaaditaan vankkaa uskoa, et ole kovinkaan paljon pohdiskeleva ihminen.

Saahan evoluutioon uskoa jos haluaa. Sinulla saattaa olla illuusio että jokainen uskoo evoluutioon.

Todellisuus ei vastaa mitenkään tätä käsitystä jos evoluutiouskovaiset suhteutetaan koko maailman väestöön.

Mielestäni ihminen on ottanut evoluution uskokseen koska vaatii selitystä sille mistä ihminen on peräisin ja miksi.

Tälle mistä ja miksi on niin paljon erilaisia selityksiä ja näkökulmia että huhhuh.

Mikäs siinä, saattaahan evoluutio ainakin osa totuus olla jos ei muuta.

Ja vaikka se kohta kumottaisiinkin valheellisena ja epärealistisena, käytännössä toimimattomana. Opimmepa taas ainakin virheestä ja viisastuimme vähän.

Mielestäni tiedeuskovainen on ajattelematon, niin se vain on vaikka olen muitakin vaihtoehtoja yrittänyt nähdä.

Ei kukaan piittaa uskotko sielun olemassaoloon vai et, ei ketään kiinnosta. Se on olemassa, halusitpa sitä tai et.

• einari
        Vaatii uskoa. kirjoitti:

Jos et ymmärrä että evoluutio on asia johon vaaditaan vankkaa uskoa, et ole kovinkaan paljon pohdiskeleva ihminen.

Saahan evoluutioon uskoa jos haluaa. Sinulla saattaa olla illuusio että jokainen uskoo evoluutioon.

Todellisuus ei vastaa mitenkään tätä käsitystä jos evoluutiouskovaiset suhteutetaan koko maailman väestöön.

Mielestäni ihminen on ottanut evoluution uskokseen koska vaatii selitystä sille mistä ihminen on peräisin ja miksi.

Tälle mistä ja miksi on niin paljon erilaisia selityksiä ja näkökulmia että huhhuh.

Mikäs siinä, saattaahan evoluutio ainakin osa totuus olla jos ei muuta.

Ja vaikka se kohta kumottaisiinkin valheellisena ja epärealistisena, käytännössä toimimattomana. Opimmepa taas ainakin virheestä ja viisastuimme vähän.

Mielestäni tiedeuskovainen on ajattelematon, niin se vain on vaikka olen muitakin vaihtoehtoja yrittänyt nähdä.

Ei kukaan piittaa uskotko sielun olemassaoloon vai et, ei ketään kiinnosta. Se on olemassa, halusitpa sitä tai et.

Evoluutioteoria opetetaan koulussa totena eikä siellä kysytä että uskotko sen vai et. Ajatteleva ihminen kyseenalaistaa sen. Kyllä minä evoluutioon uskon, mutta en vallallaan olevaan evoluutioteoriaan. Vaikka se nyt ei ketään kiinnostaisikaan mihin uskon.

Tosin en minäkään koko evoluutioteoriaa kumoa. Siellä on vain muutama iso aukko joita ei olla selitetty kunnolla ja joihin minulla on vaihtoehtoinen näkemys. Tiedeuskovaisen juna kulkee jäljessä..

"Ei kukaan piittaa uskotko sielun olemassaoloon vai et, ei ketään kiinnosta."

Sinua kiinnostaa ;). Eikä se ole pointtina mihin itse uskon. Kerron sen takia, että ihmisille menisi sinne alitajuntaan muhimaan vaihtoehtoinen näkemys sielusta. Minua kiinnostaa mitä muut uskoo.

"Se on olemassa, halusitpa sitä tai et."

No ei oo.. nyt kyllä taidat juksata..

• gagga

sielu=materia kun kuolee niin mikään atomi ei häviä vaan vaan se ihminen eli jos sut hajotetaan atomeiksi ja kootaan niistä paviaani niin et kuole vaan muutut paviaaniksi eli sulla tosiaan on se sielu...

• Idänt.

Vaikka jo menneen kesän lumia tämä juttu mutta vastaan kun huomasin vasta nyt.
      Vastaus on hyvin yksinkertainen kuka vaan tajuaa sen.
      Sielumme on peräisin Jumalasta. Jumala jakoi aikoinaan itsensä osiin eli sieluiksi joille hän loi ihmishahmon. Hän halusi kokemuksia fyysisestä elämästä ja tällä systeemillä se käy halusimme tai emme.Siksi on sanonta:"Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen.." Olemme siis sielujemme kautta Jumalan kuvia.Eikä ole väärin sanottu, että olemme samalla myös Jumalia.Luomme myös itse:maalaamme,sävellämme,rakennamma yms eli luomistapahtumia on paljon ja erilaisia.
      Meidän on vaikeaa uskoa olevamme Jumalia sillä teemme toki hirveitä tekoja mitä oikea Jumala ei koskaan tekisi mutta egomme käskee tekemään niin eli persoonamme. Sielumme on aina taka-alalla kun ego huseeraa ja rellestää käskien mielettömiin tekoihin. Yleensä se vain käskee ostamaan kalliimman auton mihin on varaa mutta pitäähän naapurille näyttää. Sieluun on hyvin vaikeaa tutustua koska ego aina havaitsee ja kieltää sen. (monella se kieltää jo lukemasta tätä tekstiä ettei ihminen vaan huomaisi mistä on kyse.egokin pelkää, että se nujerretaan) Sielu ei koskaan pöyhkeile,kerskaile tai käyttäydy sopimattomasti.Harvoin sen olemassaoloa edes huomaa. Epäitsekkäillä ihmisillä ehkä parhaiten jotka rakastavat kaikkea elollista eivätkä tuo itseään esille joka käänteessä. Sielu palaa Luojamme luo kunnes karmanvelat on maksettu eli viimeinenkin tahra on viitassamme puhdas eli egon teettämät temput on sovitettava ja pyydettävä anteeksi. Samat sielut eri hahmossa tulevat vastaamme joka elämässä ja samat tilanteet mitä emme aiemmin pystyneet selvittämään. Saamme tavallaan uuden tilaisuuden ja mahdollisuuden jos olemme toisiamme kohtaan rikkoneet. Siksi pitäisi aina kääntää se toinen poski vaikka meitä vastaan olisi rikottu,pahaa ei pitäisi kostaa pahalla vaan hyvällä. Sielua ei voi loukata eikä Jumalaakaan sillä Jumala on täydellisyys eikä häntä voi loukata näin ollen. Jumala ei siksi kosta eikä tuomitse mitään ja ketään vaikka raamatussa näin väitetäänkin. Raamattukin on vain ihmisten kirjoittama ja lisäsivät omiaan jotta kirkko voisi pitää ihmiset "kurissa ja Herran nuhteessa". Mikään uskonto ei ole Jumalan mielestä oikeassa tai väärässä vaan vuorelle vie monta polkua ja kaikki ne ovat oikeita kunhan johtavat perille. Siksi olemme kaikki yhtä koska olemme samaa suurta "keskussielua" eli sitä on ykseys. Mutta älkää uskoko yhtään profeettaa vaan ottakaa itse selvää,minuakin voi epäillä. Tämä on uskoni ja olen siitä varma. Idäntietäjä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      156
      1450
    2. Rakastan sinua

Enkä halua enkä aio sinua satuttaa. Satuttaisin samalla itseäni. Olet ihana mies ja olen pahoillani kuinka sinua kohteli
      Ikävä
      54
      1185
    3. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      172
      950
    4. Kun viimeksi tapasit kaivattusi

Kasvokkain ( ei netti, varmuudeksi vielä tarkennan), jännittikö? Jos, miten se ilmeni? Huomasitko jännittikö kaivattuasi
      Ikävä
      50
      948
    5. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      76
      924
    6. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      36
      865
    7. Jos lähestyisin

näyttäisitkö ovea vai vihreää valoa?
      Ikävä
      56
      788
    8. Leppäskän tarratoimikunta kävi Suviseuroussa haastamassa riitaa!

Voiko enää törkeämmin häiritä uskovien juhlia? https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/tarratoimikunnan-aktivistit-kokivat-sy
      Luterilaisuus
      199
      772
    9. Mitä Raamattu opettaa samaa sukupuolta olevien avioliitosta 4.0

Edelliset kolme ketjua tuli täyteen joten jatketaan keskustelua. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaali
      Luterilaisuus
      151
      755
    10. Ootko sä oikeasti sinkku?

Kun oot aina yksin tuol kylil, kyl mä susta naisen ottasin jos saisin luvan😳😘🔥
      Ikävä
      42
      746
    Aihe