Mistä te saatte henkistä virkistystä ? Mitä harrastatte ? Kulttuuria, liikuntaa ?
Luetteko paljon ? Seuraatteko yhteiskunnallisia asioita ? Mitä puuhailette vapaa-aikananne ? Mikä tuottaa teille iloa ?
Tämä palsta on vain pieni otanta, mutta mistä te 60-70 vuotiaat ihmiset olette kiinnostuneita ?
29
224
Vastaukset
- Anonyymi00001
Kannattaisiko alkaa itsestäsi? Aika monta kysymysaloitusta ollut.
Voin silti vastata. Kaikkea mahdollista häärään paitsi en riippuliitoa. Henkinen virkistys: let me see .... vaikka vastailemalla tällaisiin kyselyihin?
Minä harrastan mitä mieleen juolahtaa, mutta en käsitöitä, enkä laskettelua.
Kulttuuri, no en voi sanoa olevani mikään kulttuurin kansankynttilä.
Liikuntaa, puolikuntoisena toinen jalkahaudassa, jaksan vähemmän kuin ennen, mutt tätäkin arvostan entistä enemmän, sillä se lisää sitä henkistä virkeyttä.
En lue tarpeeksi johtuu vaan mun valaistuksesta ja kirjojen pienistä teksteistä. Jotenkin iän myötä lukeminen on tullut hankalaksi, vaikka kauheesti siitä tykkäänkin.
Yhteiskunnallisesti olen nukkuvien puolueessa jos, yhteiskunta = politiikka. Toki seuraan jos media niistä kirjoittelee mutt vähemmän oon kiinnostunut niinku tutkimaan mitä siellä yhteiskunnallisesti tapahtuu, vai tapahtuuko mitään. Media kertoo pääotsikoissaan "läheskaiken"?
Vapaa-aika menee voisko ... ironisesti sanoo että unta hakiessa ja herätessä, valveilla olo aika menee osaltaan arjen askareissa, ja perheen, lähimpien parissa. Huomaan että olen todella väsynyt jos joka päivälle on ollut jotain ns. "menoa" ... ehkä jo kaipaankin sitä rauhallista yksin oloa ja menemistä omaan tahtiin.
ILOA tuottaa monet asiat, ensimmäiseksi lapsenlapsien ilot, riemut hymyt. Niissä on jotain vallloittavaa, mutt sehän ei oo varsinaisesti mun iloa, mä oon vaan kuokkavieras=) No mutt perinteisesti hyväruoka, parempi mieli - Näin tää on mennyt nyt tähän ehtoon iltaan, hyvämusiikki, rakkausleffa, kauniit ajatuksetkin lämmittää. Sekin on iloa että "maailmassa" on joskus joku asia hyvin, ettei aina vain .... pampampum. Lumi on kaunis hyväasia, iloinen ... sitä saikin nyt odotella.
Aloitit - TE -"60-70-vuotiaat"
Saanen uteliaisuuttani kysyä, minkä ikäinen itse olet ?- Anonyymi00005
Olisin kirjoittanut te m u u t, mutta otsikkoriville ei mahtunut yhtään kirjainta enempää
ja onko sillä jotain merkitystä minkä ikäinen kysyy ? Anonyymi00005 kirjoitti:
Olisin kirjoittanut te m u u t, mutta otsikkoriville ei mahtunut yhtään kirjainta enempää
ja onko sillä jotain merkitystä minkä ikäinen kysyy ?Ei tietenkään oo merkitystä =) kunhan uteliaisuuksissani kyselen minäkin :D
Kysymykset on iätttömiä =) Ei huolta, ei hätää!
Kunhan-vain-kyselen;)
- Anonyymi00003
Höh.
Listasi lyhyesti iloni aiheet. Jonkun mielestä ne rikkoivat jotain sääntöä ja kommentti poistettiin pikana.
Mitä vikaa on seksissä, kossussa ja pikkusikareissa? Hankala käsittää. Kyllä ne mun mieltä virkistää ja mukavia harrastuksia kaikki.
=DW= - Anonyymi00004
"Sensuuri" iskee helposti täällä. Normaali elämää paheksutaan.
- Anonyymi00006
Harrastukseni ovat vaatimattomia, opiskelen kieliä ja luen muutenkin paljon,
ja käyn työväenopiston erilaisilla kursseilla, mikä milloinkin sattuu kiinnostamaan
ja myös Yliopiston kaikille avoimilla luennoilla. Harrastukset on vaihdelleet
vuosien mittaan. Musiikin kuuntelu on aina kuulunut niihin.
Ulkoilua, telkkaria ja sen sellaista sekalaista ja tietysti kotimaan ja maailmantapahtumien seuraamista, talouselämää ja politiikkaa. Ne kuuluvat
jokaisen ihmisen yleissivistykseen tietää. - Anonyymi00007
Luulempa, että oli ikä mikä tahansa saman tyyppiset asiat tuovat henkistä virkistystä.
Minä luen paljon, joka päivä kirjoja, lehtiä ja nettiä. Minulla on paljon ystäviä, joiden kanssa lenkkeillään, pelataan, istutaan iltaa ja suunnitellaan yhteisiä menoja ja pippaloita.
Käyn noin kerran viikossa salilla; ei ole lempiharrastukseni mutta pitää kai lihaksiakin tässä iässä yrittää pitää kunnossa. Yhteiskunnallisista asioista olen kiinnostunut mutten ole enää mikään aktiivitoimia, työelämässä ollessani olin.
Vapaa-aikaa on kaikki aika, koska olen eläkkeellä. Olen ollut naimisissa lähes 50 vuotta puolisoni kanssa ja hänen kanssaan elämme nyt tavallaan uutta nuoruutta kun lapse ovat maailmalla ja me voimme periaatteessa tehdä mitä vain ja milloin vain. - Anonyymi00008
Sijoittelen laatu elämään ainakin yritän. Kossu ja pikkusikarit näin aluksi, ei nainen olisi pahitteeksi ja mäyräkoira.
- Anonyymi00009
Viikonlopuksi on tiedoksi krh-kokous. Kaljaa, rupattelua ja huulenheittoa.
- Anonyymi00010
Harrastukseni ovat vaatimattomia, opiskelen kieliä
mitä kieliä opiskelet ja suunnilleen millä tasolla ja ennen kaikkea miten?- Anonyymi00011
Minulla ei ollut mahdollisuutta opiskella. Oli mentävä töihin.
Aloin opiskella omatoimisesti harrastusmielessä kieliä vapaa-aikanani.
Suomen ja ruotsinkielen lisäksi viittä muuta Euroopassa puhuttua kieltä
ja olen vuosien varrella pitänyt kielitataitoani yllä käymällä vuoronperään
jonkun kielen kurssilla joka vuosi ja matkustelemalla Euroopassa.
Olen nyt 78 vuotias.
- Anonyymi00012
Kun ei eläkkeellä muuta olekaan kun vapaa-aikaa voi tehdä ja harrastaa mitä milloinkin ihan sen mukaan mikä just sillä hetkellä eniten huvittaa. Eipä sitä juuri tule aamulla mietittyä mitä sitä tänään tekisi ja kuitenkin päivälle on aina tekemistä riittänyt niin että yleensä en kotona istu "kädet ristissä" tekemättä mitään, jopa telkkaria katsoessa tulee jotain käsityötä tehtyä. Nyt on työn alla "valoverhon" virkkaus.
- Anonyymi00013
Valoverhon virkkaus ... ? Miten siihen virkataan valot ?
- Anonyymi00014
Iloa saa ruuasta, unesta, kävelystä, kahvilassa tai ostarilla ja siellä turisemisesta.
- Anonyymi00015
Siis hengissä pysyminen on suurin ilo ?
- Anonyymi00016
Anonyymi00015 kirjoitti:
Syöminen on ilmeisesti suurin ilo, jos jokainen ateria pitää tänne tilittää ja selittää
niinkuin eivät kaikki muutkin söisi joka päivä. Sen jälkeen kävely ostarille ja se
jälkeen nukkumaan. - Anonyymi00017
Anonyymi00015 kirjoitti:
Pienet asiat on suuria asioita. Tuossa on elämän viisautta.
- Anonyymi00019
Anonyymi00016 kirjoitti:
Syöminen on ilmeisesti suurin ilo, jos jokainen ateria pitää tänne tilittää ja selittää
niinkuin eivät kaikki muutkin söisi joka päivä. Sen jälkeen kävely ostarille ja se
jälkeen nukkumaan.Ahaa, kerrotko kuka on tänne tilittänyt jokaisen aterian vai onko se vain kuvaus sinun asenteestasi
Älä lue kommentteja jotka ärsyttävät sinua.
Omituinen kommenttisi on myös ""niinkuin eivät kaikki muutkin söisi joka päivä"
Mahtaa sinulla olla paha olo
- Anonyymi00018
Kannattako elämä pystyynkuolleena ?
- Anonyymi00021
Mitä se on? Kuinka sellainen onnistuu?
- Anonyymi00020
Olisi kiva tietää minkä ikäinen aloittaja on, kun kuvittelee että 60-70 vuotias olisi jotenkin erilainen kuin nuoremmat.
- Anonyymi00023
Nuoret seuraavat aikaansa aktiivisesti ja ovat erittäin tietoisia globaaleista ilmiöistä (kuten ilmastonmuutoksesta, ihmisoikeuksista tai teknologisista murroksista)
Nuorilla on kriittisyyttä ja medialukutaitoa. Nykyisillä nuorilla on usein aiempia sukupolvia paremmat valmiudet kyseenalaistaa näkemäänsä.
Samaa kuvaa ei saa 60-70 vuotiaista tällä palstalla.
- Anonyymi00022
No - jos et mitään eroa huomaa niin vanhuudenseniiliys on jo alullaan.
- Anonyymi00024
Joo, se alkoi jo alle 20 vuotiaana, ei haittaa.
- Anonyymi00025
Älä meistä vanhoista huolissa oo. Kansi pian kii menee. Nuorista oisin huolissani. Rapakon takana yks hullu yrittää muuttaa koko maailmaa. Mikä vaikuttaa kaikkeen. No onneks kiina on viä ollu rauhallinen. Vielä.
- Anonyymi00026
Me pärjäämem aina.
- Anonyymi00028
Viini on aika kiva piristäjä.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Purra hyökkää nyt suomalaisen duunarin kimppuun teettämällä mamuilla palkatonta työtä
Niinpä niin. Persut duunaripuolue, HAH. Joko alkaa kovapäisinkin persu älyämään, että persut ovat Suomen kansan vastain37112375Purra ehdottaa vaan Tanskan mallia, joka on erittäin hyvä malli
Purra ehdotti helmikuussa Suomeen Tanskan mallia, jossa maahanmuuttajilta vaaditaan työntekoa sosiaalitukien saamiseksi.2635427Kokoomusnuoret: Sosiaalitukien työvelvoitteen tulisi koskea kaikkia
Riikka Purra on esittänyt, että maahanmuuttajilta tulisi edellyttää palkatonta työtä sosiaalitukien vastineeksi. Kokoom2153947Purra vaatii: Työvelvoite maahanmuuttajille ja kantasuomalaisille pitkäaikaistyöttömille
Jos Perussuomalaiset ja Kokoomus ovat seuraavan hallituksen kaksi johtavaa puoluetta, on suomalaisille pitkäaikaistyöttö2002655Jyrki Linnankivi, Jyrki 69 - Goottirokkarista kirkonmieheksi Lappiin!
Jyrki Linnankivi eli Jyrki 69 on The 69 Eyes -rockyhtyeen vokalisti. Lauluhommien lisäksi hän sanoittaa, säveltää ja sov151992Onnea Maria ja Vilma Amazing Race -voitosta!
Maria Guzenina ja Vilma Vähämaa voittivat Amazing Race Suomi -kisan. Voiton hetkellä Guzenina paljasti, miksi valitsi Vi191834Mikä on mielestäsi paras miestyyppi?
Esimerkit kärjistettyinä: a) perustavallinen/tasainen b) himourheilija c) varakas, turvallinen elättäjä d) puolikrimina167900Martina Aitolehti
Instagramissa pomppas esille Martinan kumipallot. Ihan säikähin. Ja tää on Martina-ketju!271862No kolahtaako kukaan
Samalla tavalla kuin mä? Harmi kun et uskaltanut kohdata. Ehkä me löydetään jotkut muut jotka voi olla konkreettisempiak74782Rippituoli
Kerro joku synkkä tai outo salaisuus, joka liittyy ikävääsi kaivattuasi kohtaan. Tee tunnustus anonyyminä. Se helpottaa59746