En ole koskaan oikein tykästynyt hapankaaliin, ehkä en osaa vaan laittaa sitä: ne valmistuotteet, hapankaalisalaatit joita olen ostanut ovat kyll melkoisen elämyksellisiä mun makuhermooni.
Mutt periaatteessa hapankaalituotteet ja valmisteet kelpaa kyllä, kunhan sais vaan tehtyä kunnollista.
ne Salaatitkin tuoksuttaa jääkaapin viikonverran, =) kun ei viitsi poiskaan heittää kun kerran kaupasta ne kantaa.
hapanKaali
69
591
Vastaukset
- Anonyymi00001
Teetkö mitään muuta kuin syöt ?
- Anonyymi00053
Mauton kysymys.
- Anonyymi00002
Riippuu kaalistakin.
Käsittääkseni tuoreesta kaalista tulee maukkainta, snadisti makeeta. Vanhemmitenhan kaalin maku muuttuu tietenkin. Lisäks hyvä laittaa pikkasen porkkanaa, sekin makeuttaa.
Mä en viiti tehdä ite. Kaupan hapankaaleissakin eroja, mutta tähän aikaan vuodesta kaikki ihan ok. Mä ostan noita rasioita. Säilyketölkeissä tahtoo olla liika pehmeetä ja mautonta.
En siis viitsi tehdä hapankaalia, halpaa ja hyvää saa kaupastakin. Mutta nyt suunnitellut tehdä pikkelöityä punasipipulia. Eihän se tosin ole hapatta.malla tehtyä, mutta makumaailmaltaan aika samankaltaista, kuin hapankaalikin.
=DW=Mä just männeellä viikolla tein PUNA __kaalista sellaisen paistoksen. siihen tuli limee ja korianterii, se oli namia. Toki toi punasipuli on ihan mainio =) nättimaku suussa =)
- Anonyymi00003
Hapankaali, punakaali.
- Anonyymi00004
Keitetty kukkakaali on maukasta ja terveellistäkin, hapankaalia en muista syöneeni koskaan.
- Anonyymi00005
Jos minulla on hapankaalia ja muutama nakki, niin teen sellaisen nopean keiton, johon tulee ruskistettuja nakinpaloja, kasvis- tai lihalientä ja hapankaalia. Saatan laittaa siihen myös sipulia. Leivän kanssa ääntä kohti...
- Anonyymi00019
Ai että. Pakkasen paukkuessa soppa maittaa.
- Anonyymi00037
Anonyymi00019 kirjoitti:
Ai että. Pakkasen paukkuessa soppa maittaa.
Mulloli tänään keittopäivä.
- Anonyymi00006
Pari kertaa elämäni aikana joutunut hapankaalia maistamaan ja kotiin ei ole tarvinnut ostaa niin kamalan makuista syötävää.
- Anonyymi00009
Oletkohan syönytkään ikinä ? Ei siinä kovin voimakas maku ole eikä erikoisen paha,
varsinkin jos se on oikein valmistettu ruuaksi. Saksalaiset osaavat sen.
Hapankaalista tulee heti siedettävämpää, kun miedolla lämmöllä paistinpannulla
pyöräyttelee sitä. - Anonyymi00022
Anonyymi00009 kirjoitti:
Oletkohan syönytkään ikinä ? Ei siinä kovin voimakas maku ole eikä erikoisen paha,
varsinkin jos se on oikein valmistettu ruuaksi. Saksalaiset osaavat sen.
Hapankaalista tulee heti siedettävämpää, kun miedolla lämmöllä paistinpannulla
pyöräyttelee sitä.Kyllä se maistelu riitti. Sekä kylmänä että lämmitettynä.
- Anonyymi00023
Makuasiahan se .
- Anonyymi00033
Anonyymi00023 kirjoitti:
Makuasiahan se .
Kapanhaali.
- Anonyymi00007
Äiti tykkäsi niin paljon hapankaalista, että hän söi sitä leivän päällä. Hapankaalia hän kehui myös, että se oli hyväksi vatsantoiminnalle.
- Anonyymi00008
Se taitaa olla niin, kyllä.
- Anonyymi00018
Anonyymi00008 kirjoitti:
Se taitaa olla niin, kyllä.
Kaasua tulee kai.
- Anonyymi00020
Anonyymi00018 kirjoitti:
Kaasua tulee kai.
Pikemminkin lähtee.
- Anonyymi00031
Anonyymi00020 kirjoitti:
Pikemminkin lähtee.
Joo, ensin tulee ja sit lähtee.
- Anonyymi00054
Anonyymi00031 kirjoitti:
Joo, ensin tulee ja sit lähtee.
ja hajun kanssa........
- Anonyymi00061
Anonyymi00054 kirjoitti:
ja hajun kanssa........
Mietin joskus ihan muuta.
- Anonyymi00010
Hapankaalin paistaminen pannulla miedontaa sen happamuutta ja tuo esiin makeita, karamellisoituneita makuja. Voit valmistaa sen joko nopeasti paistamalla tai pidempään hauduttamalla.
Valuta hapankaali siivilässä. Jos haluat miedomman maun, voit huuhdella sen nopeasti kylmällä vedellä ja puristaa kuivaksi.
Kuumenna pannulla voita tai öljyä. Lisää halutessasi silputtua sipulia, pekonia tai omenaa ja kuullota niitä hetki.
Paista miedolla tai keskilämmöllä sekoitellen noin 5–10 minuuttia, kunnes se saa hieman väriä ja lämpenee kunnolla.
Syvemmän maun saamiseksi voit lisätä tilkan nestettä (vettä, lihalientä, valkoviiniä tai olutta) ja antaa kaalin hautua kannen alla matalalla lämmöllä 15–30 minuuttia.
Maustamisvinkkejä:
Lisää hieman sokeria, hunajaa tai siirappia tasapainottamaan happamuutta.
Mausteet: Kumina, katajanmarjat, mustapippuri ja dijon-sinappi sopivat erinomaisesti hapankaalin seuraan.
Täyteläisyys: Voit lisätä loppuvaiheessa smetanaa tai kermaa pehmentämään makua.
Paistettu hapankaali on perinteinen lisuke erityisesti bratwurstien, makkaroiden ja porsaanlihan kanssa. Huomioi, että kuumentaminen tuhoaa hapankaalin sisältämät elävät maitohappobakteerit, mutta maku ja kuidut säilyvät.- Anonyymi00011
Kullanruskeaksi paahtuneen hapankaalin maun salaisuus on oluessa, pekonissa ja siirapissa. Nauti herkullinen hapankaali makkaroiden tai possunkyljysten kanssa.
- Anonyymi00012
Anonyymi00011 kirjoitti:
Kullanruskeaksi paahtuneen hapankaalin maun salaisuus on oluessa, pekonissa ja siirapissa. Nauti herkullinen hapankaali makkaroiden tai possunkyljysten kanssa.
Hapankaalia voi syödä raakanakin jos pystyy. Raakana siitä saa enemmän
terveyshyötyjä. - Anonyymi00014
Anonyymi00012 kirjoitti:
terveyshyötyjä.Sekoitan hapankaalia ja smetanaa kasarissa keskilämmöllä. Lisään vähän hunajaa,
maistan suolan tarpeen ja maustan mustapippurilla. Annan hautua matalalla
lämmöllä samalla kun paistan bratwurstit maltillisessa lämmössä, että makkaroiden
sisus ehtii kypsyä ennen kuin pinta on palanut. - Anonyymi00016
Anonyymi00012 kirjoitti:
terveyshyötyjä.Kaalia "voi syödä raakanakin". Hapankaali sen sijaan valmistetaan alla olevaan tapaan:
" Hapankaali on perinteinen, maitohappokäymisellä valmistettu kaalisäilyke, joka tunnetaan happamasta maustaan ja terveysvaikutuksistaan probioottien lähteenä. Se valmistetaan silputusta kaalista ja suolasta, joiden annetaan fermentoitua ilmatiiviissä astiassa, kunnes maitohappobakteerit muuttavat sokerit maitohapoksi. Hapankaalia käytetään monipuolisena lisukkeena salaateissa, keitoissa ja pataruoissa, ja se on vähäenerginen ja runsaskuituinen. "
Minä ostan joskus valmista Rasilaisen perinteistä hapankaalta kaupasta. Hyvää on.
- Anonyymi00013
Tykkään kaupan hapankaalista. Mutta kun ystävätär laittaa itse ja antoi minulle lasipurkillisen niin se vasta hyvää oli. Sellaista mehukasta ja aivan loistavan makuista. Hän varmaan osaa ostaa just parasta kaalta.
- Anonyymi00015
Hapankaaliin kuuluu minusta sokeroitu puolukka. Minulla on ollut eräs toveri jonka mahavaivat hoituvat vain jos hän saa hapankaalia säännöllisesti.
- Anonyymi00017
Kaupan hapankaaleissa ei osunut yhtään makuni mukaista kaalia.
Siispä aloin syksyisin valmistamaan itse.
20 litran pönttö. Valmistin pesäpallomallisen, tylppäpäisen nuijan koivusta suikaleiden perusteelliseen ruhjomiseen.
Suikaloiminen riittävän ohuiksi suikaleiksi oli ikävin vaihe. Jyskyttäminen mehukkaaksi oli rutiinia.
Laitoin pöntön pohjalle valitsemani kaalinpään.
Sitten kerroksittain jyskytettyä ja karkeaa merisuolaa tiukaten joka kerroksen.
Kokeilin joskus porkkanaa ja jopa katajanmarjoja mutta luovuin nopeasti.
Mössön painelu tiiviiksi. Päälle puulistoista tehty ristikko ja päälle pesty kivi. Pönttö huoneen lämmössä kunnon kuohumosen alkuun saakka ja sitten kylmiöön.
Käyttö salaattina, keittona ja uunissa haudutettuna tykötarpeiden, esimerkiksi sopivien makkaroiden kanssa.
Pohjalla muhinut kokonainen kaali oli hyvää ja helppotekoista hapankaalikääryleiden materiaalia. Lehdet olivat muhineet erittäin helposti käsiteltäviksi. Sisus oli parhaimmillaan kun sai jotain riistajauhelihaa. Tuttavamme toimitti hirveä.
Vaimoni piti valmisteesta mutta sitten, toisena vuotena puhkesi kaaliallergia oirehtimisen asteelle ja tietenkin luovuin kaikista kaalisapuskoista.
Tuon jälkeen söin kaaliruokia vain vaimoni ollessa tyttöjen matkoilla. Pisin rupeama 3 viikkoa oli taatusti riittävä. Myös toinen allegeeni, silakka oli suosikkini. Sisämaassa harvoin saatavana.- Anonyymi00025
Miksi uurastin?
En löytänyt kaupoista HAPANkaalia. Pieniä, kalliita tussuroita keskenkäyneitä tuotoksia.
Syksyisin, parhaan kaalisadon korjaamisen aikaan kaali on erittäin halpaa. - Anonyymi00034
Anonyymi00025 kirjoitti:
Miksi uurastin?
En löytänyt kaupoista HAPANkaalia. Pieniä, kalliita tussuroita keskenkäyneitä tuotoksia.
Syksyisin, parhaan kaalisadon korjaamisen aikaan kaali on erittäin halpaa.Niinpä, pienis kaupois ei ole, ja jättimarketeista ei löydä, eksyy vain.
- Anonyymi00021
Sampanjassa lioteltua saa tosi harvoista kaupoista jos lainkaan. Pirskahtelee makoisasti.
- Anonyymi00024
Tykkäättekö pikkelöidystä kyssäkaalista ?
- Anonyymi00026
En taida olla koskaan syönyt kyssäkaalia missään muodossa.
Pikkelsit ovat kyllä hyviä esim. ruuan lisukkeena. - Anonyymi00032
Anonyymi00026 kirjoitti:
En taida olla koskaan syönyt kyssäkaalia missään muodossa.
Pikkelsit ovat kyllä hyviä esim. ruuan lisukkeena.Ei ole suosikkeja nuo purkkilitkuiset.
- Anonyymi00027
Mieltymyksen synty?
60-luvun alussa olin joulupyhät ja viereiset arkipäivät kartonkitehtaan voimalaitoksen jouluremontissa.
Töitä sai tehdä niin paljon kuin halusi tai jaksoi. Pyhät 200%:n korvauksella.
Tietenkin minä jaksoin ja halusin ja vakioporukka teetti meillä muutamalla pojankollilla kaikki inhottavat hommat joka oli järkevää ja tarkoituksen mukaista.
Omat vanhempani olivat joulun jossakin kauempana sukulaisissa eikä minulle ollut varattu juurikaan sapuskaa.
Tapaninpäivän iltana menin moikkaamaan luokkakaveriani. Ko. heppu oli perheen ainoa lapsi.
Olin ilmeisen nuhruisen ja nälkiintyneen näköinen koska rouva kysyi mahdollista nälän tunnettani ja saatuaan myöntävän vastauksen, kysyi josko hän kuumentaisi heiltä jääneen keiton. Tietenkin olin kiinnostunut.
Rouva kattoi pöydälle ruisleipää, voita ja sinihomejuustoa jota en tunnistanut koska en ollut koskaan nähnyt sellaista. Juomaksi piimää.
Keitto tuli ja tuoksui oudolle. Yhdistelmä, outo keitto, ruisleipä päällä voita ja outoa juustoa sekä piimä oli suussani täydellinen yhdistelmä.
Se oli ensikokemukseni hapankaalista kuten myös sinihomejuustosta.
Tuon jälkeen olen pitänyt hapankaalista kaikissa muodoissaan kuten myös sinihomejuustosta vaikka kumpaakaan ei vanhempieni ruokapöytään ilmestynyt.
Väliin jäi useita "puutteen vuosia" kunnes työnsin jalkani tanakasti oman pöydän alle.
Sinihometta on ostattava harkiten koska syön sen sellaisenaan liian pian.
Olen joskus nauttinut hedelmiä siinä ohessa mutta en osaa arvostaa yhdistelmää joka vaatisi suunnittelua.
Puhekyvytön vaimonikin söisi mutta popsin sen häneltä piilossa.
Nyt, palvelutalossa, vaimoni ruokavastaavana, en touhua hapankaalin kanssa.- Anonyymi00028
Kiva tarina. Kokeile joskus Auran seuraksi viinirypäleitä. Oma herkkuni.
- Anonyymi00029
Hapankaali on kyllä hyvää ihan sellaisenaan jo tai vaikka liharuuan lisukkeena.
Karsastin itse sitä kauan, mutta kerran uskaltauduin maistamaan ja se oli menoa se. En uhmettele enää, että Saksassa ainakin on ihan perusruokaa.
Ja onhan se kuulemma terveellistä, C-vitamiinia ja kuitua ainakin sisältää runsaasti. - Anonyymi00038
Anonyymi00029 kirjoitti:
Hapankaali on kyllä hyvää ihan sellaisenaan jo tai vaikka liharuuan lisukkeena.
Karsastin itse sitä kauan, mutta kerran uskaltauduin maistamaan ja se oli menoa se. En uhmettele enää, että Saksassa ainakin on ihan perusruokaa.
Ja onhan se kuulemma terveellistä, C-vitamiinia ja kuitua ainakin sisältää runsaasti.Terveystuote: " Fermentointi eli hapattaminen on perinteinen säilöntämenetelmä, jossa mikro-organismit (bakteerit, hiivat, homeet) muuttavat ruoan hiilihydraatteja (sokereita) hapoiksi, alkoholiksi tai kaasuiksi, mikä parantaa säilyvyyttä, syventää makua ja parantaa sulavuutta, estäen samalla haitallisten mikrobien kasvua tuotteen happamoituessa. Tunnetuimpia esimerkkejä ovat hapankaali, jogurtti, juusto, hapanleipä, viini ja olut, mutta menetelmää käytetään myös esimerkiksi soijakastikkeessa, kaakaossa ja oliiveissa. "
Siis on pakko todeta, että näiden vastauksien myötä, mun on pakko kokeilla itse tehdä jotain hapankaalista, mitä pikimmin. <3 Kiitos Teille!
- Anonyymi00030
Me tehdään" paksua hapankaalia". Lisättään samanaikaisesti kaalin kanssa ohransuurimoita. Ja lihaa. Mausteksi suolaa, musrapippuria, vähä siirappia tai sokeria, vettä. Annettaan hautuaa tasaisella pienellä lämmöllä ainaski tunti. Kuka uskaltaa, voi kokeillaa. Tulee aivan erilainen.
- Anonyymi00045
kiitos vinkistä täytyypä kokkeilla. =) kuulostaa lupaavalta kun siirapin makeus vie pois hapankaalin tiettyä kitkeryyttä.
- Anonyymi00035
Yksi ominaisuus hapankaalissa myös tullut käytännössä esiin.
Ruokien yhteydessä sitä syödessä alkaa pikkuhiljaa laihtumaan.
Syytä en osaa eritellä, ehkä vaan vatsan yleinen hyvä toiminta?- Anonyymi00036
Onko totta et laihtuu?
Anonyymi00036 kirjoitti:
Onko totta et laihtuu?
Jos hapanKaalituotteiden - myynti räjähdysmäisesti kasvaa tässä tulevina kuukausina, niiiiiiiiiiiiin
.... 'jäljet johtavat ... sylttytehtaaseen (uus laihdutuslääke!!)- Anonyymi00040
Mummunen kirjoitti:
Jos hapanKaalituotteiden - myynti räjähdysmäisesti kasvaa tässä tulevina kuukausina, niiiiiiiiiiiiin
.... 'jäljet johtavat ... sylttytehtaaseen (uus laihdutuslääke!!)Olen pikkasen skeptinen tuohon laihtumisteoriaan.
- Anonyymi00041
Anonyymi00040 kirjoitti:
Olen pikkasen skeptinen tuohon laihtumisteoriaan.
Vähän kaloreita
Kuitenkin täyttävää. Tunnetusti edistää myös ruuansulatusta. Muutenkin terveellistä.
Kaalit yleensäkin tunnettuja laihdutusruokia. Aikanaan oli hyvin suosittu kaalisoppadiettikin muotia. Siinä syötiin lähinnä siis kaalikeittoa. Ilmeisimmin oli kyllä toimiva dietti. Mutta side-efektinä tahtoi tulla hajuhaittoja:D
=DW= - Anonyymi00042
Anonyymi00041 kirjoitti:
Vähän kaloreita
Kuitenkin täyttävää. Tunnetusti edistää myös ruuansulatusta. Muutenkin terveellistä.
Kaalit yleensäkin tunnettuja laihdutusruokia. Aikanaan oli hyvin suosittu kaalisoppadiettikin muotia. Siinä syötiin lähinnä siis kaalikeittoa. Ilmeisimmin oli kyllä toimiva dietti. Mutta side-efektinä tahtoi tulla hajuhaittoja:D
=DW=Moni haluaa vain täyden tunteen vatsaan, saako sen kaalista, en tiedä.
- Anonyymi00046
Anonyymi00041 kirjoitti:
Vähän kaloreita
=DW=kaalilaatikon voittanutta ei ole että männöö mun top5 lempiruokalistalle.
- Anonyymi00047
Anonyymi00042 kirjoitti:
Moni haluaa vain täyden tunteen vatsaan, saako sen kaalista, en tiedä.
myö syön useita kertoja päivässä ja pieniä annoskokoja mut lisään annoskokoa jos on ollunna tosi kovaa liikuntaa.
- Anonyymi00050
Anonyymi00042 kirjoitti:
Moni haluaa vain täyden tunteen vatsaan, saako sen kaalista, en tiedä.
Kyllä saa, kuten kaikista muistakin kasviksista. Niitä voi huoletta syödä enemmän, ei ole lihomisvaaraa.
- Anonyymi00051
Anonyymi00040 kirjoitti:
Olen pikkasen skeptinen tuohon laihtumisteoriaan.
Kaali on terveysruokaa, se puhdistaa elimistöä. Miksei siis myös laihduta.
- Anonyymi00043
Purjelaivojen aikaan, pitemmillä merimatkoilla oli keripukki paha riesa. Laivoissa oli mukana joitakin elukoita mutta ei kasvimaata.
Joku engelsmanni kapu kokeili hapankaalia. Matruusit vierastivat sekä hajua, että makua. Tarun mukaankepu ruoskitutti kaalista kieltäytyneen, enesimmäisen perämiehen ja hapankaali alkoi maistumaan porukalle.
Seuraus, eli kukaan ei sairastunut keripukkiin, vakuutti porukan ja tieto levisi.
Eivät ymmärtäneet miksi hapankaali tehosi. C vitamiini.
Hapankaali viihtyi purjelaivojen lämpöolosuhteissa. Jopa innostui.- Anonyymi00044
Olen lukentu et myös appelsiiniä ottaivat mukaan.
- Anonyymi00056
Anonyymi00044 kirjoitti:
Olen lukentu et myös appelsiiniä ottaivat mukaan.
Ottivathan ne paljon muitakin tarvitsemiaan mm. vettä mutta meriviikkojen aikana ei ollut mahdollisuutta. Hapankaali säilyi, ja jopa parani lämpimissä olosuhteissa mutta aplareiden säilyvyys ja saatavuus lienee ollut rajallisempaa. Hapankaali oli otettava evääksi harkitusti. Appelsiinien löytyminen sattuman varassa ja ilmeisen harvinaista 1700 luvullakin.
- Anonyymi00048
Hapankaali olisi kyllä suoliston kannalta hyvin terveellistä, mutta en ole oikein päässyt sen makuun. Naisystäväni luona söin sitä hieman kurkkupikkelsin kanssa ja se kurkkupikkelssi jotenkin häivytti sen ikävän maun.
Kovasti hämmästyin, kun naisystävän kanssa olimme lapsenlikkana hänen 3 ja 2 vuotiaille lapsenlapsilleen ja he söivät ruoan lisukkeena hapankaalia hyvällä ruokahalulla ja pyysivät vielä lisää.- Anonyymi00049
Mitä ihmettelemistä siinä on? Lapset syövät kaikke, mitä oppivat syömään. He oppivat myös kaiken muun, mitä heille opetetaan, jopa sen, mitä ei tieten tahtoen edes opeteta. Aivan kaiken.
- Anonyymi00052
Anonyymi00049 kirjoitti:
Mitä ihmettelemistä siinä on? Lapset syövät kaikke, mitä oppivat syömään. He oppivat myös kaiken muun, mitä heille opetetaan, jopa sen, mitä ei tieten tahtoen edes opeteta. Aivan kaiken.
Joo, tiettyyn ikään asti, mut sit muuttuvat.
- Anonyymi00055
Anonyymi00052 kirjoitti:
Joo, tiettyyn ikään asti, mut sit muuttuvat.
Yeap, siksi vuodet ennen kouluun menoa tulisi käyttää hyvin, huolella ja tehokkaasti lapsen ohjaukseen. Silloin ovat oppivaisimmillaan, kuten vielä alakouluikäisinäkin.
- Anonyymi00057
Anonyymi00055 kirjoitti:
Yeap, siksi vuodet ennen kouluun menoa tulisi käyttää hyvin, huolella ja tehokkaasti lapsen ohjaukseen. Silloin ovat oppivaisimmillaan, kuten vielä alakouluikäisinäkin.
Emme ohjanneet lapsiamme vaan heille tuli selväksi se, miten meillä eletään. Syöttötuoli-iästä alkaen oli tapana jos ei ruoka maistunut niin seuraavat 4 tuntia tyhjon vatsoin ja sen jälkeen edellinen, hyljeksitty ateria kylmänä nokan alle. Kelpasi.
Tietenkin otimme huomioon makumieltymykset matta vasta sitten kun niihin oli todelliset parusteet. Niitä ei juurikaan ilmennyt.
Eräs esimerkki suvaitsevaisuudesta. Ajelimme kesälomalla retkeilyveneellä pitki Saimaan vesistöä. Veneellä tein sapuskat 2-liekkisellä sprii keittimellä.
Kuopiossa menimme raflaan. Lounasaikaan nähden olimme hieman myöhässä. Lasten noutopöytä oli purettu pois mutta aikuisten oli vielä käytettävissä. Lapset saivat ruokailla siinä lasten pöydän hinnalla. 6 -vuotias poika mätti kylmää ruokaa suuhunsa kunnioittavian määriä. Veneellä ei kertaakaan purnannut sapuskasta mutta nyt nälkiintyneenä söi kuin aikuinen.
Mitä tarkoitan? Asenne ruokaan ja syömiseen aletaan oppimaan heti kiinteään ravintoon totuttamisen yhteydessä.
Jostakin syystä lapsemme eivät KOSKAAN purnanneet kouluruuasta eivät nirsoilleet kotonakaan.
Poikkeuksiakin oli. Vaimoni ketsoi jos koulun ruokalistalla oli vaikkapa pinaattikeittoa niin hän heitti kattilaan pari peruaan lisää koska tiesi sieltä tulevan nälkäisiä tenavia.
Poikani ottanut sukupuolirajat ylittävän mallin.
Suunnittelee, hankkii raaka-aineet, valmistaa ja kattaa pöydän valmiiksi ajatellen muun perheen tarpeita ja makutottumuksia.
Ilman tarkoitusta tenavat omaksuivat huomaamattani perusasiat ravintofysiologisasta.
Haitanneeko tuommittää? - Anonyymi00058
Anonyymi00055 kirjoitti:
Se vain ei aina onnistu.
- Anonyymi00059
Anonyymi00058 kirjoitti:
Se vain ei aina onnistu.
Pitäisi kyllä. Perhettä ei kannata perustaa eikä lapsia tehdä, jos ei ole valmis panostamaan aiheeseen. Ts. jos on tärkeämpiä asioita elämässä eikä ehdi keskittyä lastensa ohjaukseen.
- Anonyymi00060
Anonyymi00059 kirjoitti:
Pitäisi kyllä. Perhettä ei kannata perustaa eikä lapsia tehdä, jos ei ole valmis panostamaan aiheeseen. Ts. jos on tärkeämpiä asioita elämässä eikä ehdi keskittyä lastensa ohjaukseen.
Pitäisi elämässä paljon muutakin...
- Anonyymi00062
Anonyymi00060 kirjoitti:
Pitäisi elämässä paljon muutakin...
"Pitäisi"-pitäisi ja tarttisi-tarttisi. On joku sellainen sanonta, että tie hlvt:in on reunustettu hyvillä aikomuksilla.
- Anonyymi00063
Anonyymi00062 kirjoitti:
"Pitäisi"-pitäisi ja tarttisi-tarttisi. On joku sellainen sanonta, että tie hlvt:in on reunustettu hyvillä aikomuksilla.
No älä tee sitä.
- Anonyymi00065
Anonyymi00063 kirjoitti:
No älä tee sitä.
Mitä epäasiallista ja / tai sääntöjen vastaista on kysymyksessä: m i t ä ?
- Anonyymi00066
Anonyymi00058 kirjoitti:
Se vain ei aina onnistu.
Onnistuu jos vanhemmat ovat yksituumaisia ja johdonmukaisia taaperon konttausiästä alkaen.
Hiljalleen velvollisuuksien lisääminen. Säännölliset ajat rutiineille.
Omien jälkien korjaminen varsinkin ennen nukkumaan menoa.
Tietysti on otettava huomoon taaperon perustellut mieltymykset mutta on kyettävä myös sanomaan EI!
Kaikkein karmea on tilanne jossa koko perhettä koskavissa asioissa annetaan päätösvalta alle muttosikäiselle lapsella. Murkkuikäinen ja nuorempikin on keskustelukumppani mutta päätöksen teko on vanhempien velvollisuus.
Lasten on hyvin varhain opittava, etteivät aina kaikki asiat suju heidän tahtonsa, eikä edes toiveidensa mukaan.
Tekee mitä tarvitsee ja vastaa tekemisistään!
Toki vanhemmat ottavat huomioon lasten mieltymykset mutta se ei tarkoita kritiikittä niihin alistumista.
Tiivistettynä miniäni komento alle kouluikäiselle tyttärelleen: Kuule Mari! Meillä tehdään näin!
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Selvästi näyttää siltä, että SDP:n kannattajat hyväksyy kiusaamisen
ja seksuaalisen ahdistelun, kun puolueen kannatus pysyy korkealla. Mitä tämä kertoo demari-äänestäjien moraalista?1724990- 151600
Kenen joukoissa Suomi seisoo maailmalla, jos SDP voittaa seuraavat vaalit?
SDP on ainoa pohjoismainen sosialidemokraattinen puolue, joka edelleen kuuluu Sosialistiseen internationaaliin. Sitä ka621585Jos mies oikeasti haluaa sinut
Hän ei ota riskiä että menettäisi sinut. Ei pienintäkään. Mies ei jätä vastaamatta viesteihin eikä pidä sinua epätietois1211441Helena Puolakka laukoo suorat sanat Vappu Pimiän MasterChef -pestistä
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Kokenut keittiömestari ja ravintoloitsija Helena Puolakka laukoo suorat s91253Ketä ehdotatte seuraavaksi kuntanne johtohahmoksi
Ei ole teitä riitaisia kehityksen jarruja helppo yrittää kohti valoa ohjata. Siinä on teille pähkinä purtavaksi.931046Voiko ryyppäämisellä tienata elantonsa?
Lassi Kuhlman on rappiostriimaaja. Hän kuvaa omaa päihteiden käyttöään pitkissä somestriimeissä. Katsojat voivat lahjoit481026Persuille 1,8 prosenttiyksikköä laskua. Keskusta meni ohi ja Vasl hengittää niskassa
Erityisesti työväestö on hylkäämässä persut. https://yle.fi/a/74-20208249297932- 178889
Hinduille tiedoksi
USA Pressa sanoi '' kansakuntaa ei voi johtaa ilman Raamattua''. Tämä löytyy sitaateista. Raamatusta tulee kaikki julmu279757