Miten on? Riittääkö valoa, entäpä telkkari, näkyykö vai pitääkö näyttää taskulampulla?
Ei taida paneelipellet paljon kesämökeillään juhlia, kun paneelit on lumen peitossa. Siitäs saitte.
Tuottaako kesämökin paneelit hyvin sähköä?
11
344
Vastaukset
- Anonyymi00001
Sähkö aggregaatista tai sähköverkosta. Aurinkopaneelit tuottavat silloin kun mökillä ei ole kulutusta.
- Anonyymi00002
Antero Rantanenhan otti käyttöön paneeleiden kohdalla määritelmän "ympärivuotinen sähköntuotto"
Ko. määritelmän saa jokainen ymmärtää miten haluaa :-D - Anonyymi00003
Pakko kommentoida aloitusta, vaikka vähän eri kulmasta.
Minulla on pieni sähkötön "kesäasuttava" mökki järven rannalla. Hella ja jääkaappi kaasulla. Isäni osti vuonna 1995 yhden aurinkopaneelin, jonka sähköasentaja kaveri kävi asentamassa. Kaikki nämä vuodet ja varmaan vielä tulevatkin se on toiminut/toimii ilman pienintäkään ongelmaa. Akkua on taidettu vaihtaa 2 - 3 kertaa. Lataa puhelimen ja läppärin, valot toimivat sisällä ja ulkona. Kesällä paneelille on käyttöä lähinnä vain lataustarkoitukseen. Hyvä investointi isältä, kiitos sinne pilven reunalle. - Anonyymi00004
Tuottavat ihan tarpeeksi todella vaatimattomille ihmisille...
- Anonyymi00005
Eilen illalla tultiin kylmälle mökille. Nyt alkaa jo kylmän tunne hävitä, kun saatiin taas tulet uuniin. Lämpö puuhellasta ja uunista. Sähkö aggregaatista. Aurinkopaneelikin on, mutta pelkästään kesäkäytössä satunnaiseen sähköntarpeeseen.
- Anonyymi00006
Lisään vielä. Alkulämpöä saadaan myös sähköpattereista. Ne ovat olleet käytössä illasta, niin pitkälle kuin aggregaatista bensa riittänyt. Noin 11 h.
- Anonyymi00007
Kesällä sähköntarve mökillä aika pieni. Siksi jätetty kallis sähkön liittymäsopimus tekemättä.
Hyvin on pärjätty omatoimisella sähköntuotannolla. Kesällä aurinkoenergia on riittänyt hyvin ja muulloin on turvauduttu fossiilisieen energiaan, mikä on tämänhetkisillä sähkönhinnoilla varsin edullistakin.
Myöskään valtakunnanverkosta riippumattomuus ei ole merkityksetön asia. - Anonyymi00008
Jos kyseessä on KESÄmökki, niin melko turhaa on ottaa sinne sähköliittymä.
Liittymä maksaa melkoisesti ja pelkkiin perusmaksuihin menee esim. Etelä-Savon kunnissa 533,28 € vuodessa.
Jos kulutus on vaikkapa vain 500 kWh kesässä, niin kilowattitunnille tulee hintaa n. 1,2 €.- Anonyymi00009
Juuri näin. Kesällä aurinkopaneelit riittävät ja syksyllä ja talvella aggregaatti. Tällä yhdistelmällä varmasti edullisin sähkö kesämökille.
- Anonyymi00010
Aggregaatilla saa 230 V yksivaihesähköä 0,3 - 0,4 €/kWh hintaan. Hyvä vaihtoehto mökille.
- Anonyymi00011
Ei ole sinullakaan varmaan juhlan aihetta sähkön hinta pian 1,00E/kwh sitäs saat. Sähkö 0E/kwh siirtomaksut 0E/kwh tuvassa +20C ulkona -25C.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.2812926Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka522313Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3481997- 1151733
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1081675Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2121375- 661317
- 681253
- 581232
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl771181