Kannattaa rukoilla ennen levolle käymistään Isä meidän, sen versio velkamme ja velallisillemme. Toiseksi virsi 377. Avatkaa se, senon helppo opetella ulkoakin. Ihmisellähän ei muuta ole kuin hätää ja tuskaa.
Mikä on iltarukouksenne? Minulla on 2 ehdotusta
15
151
Vastaukset
- Anonyymi00001
- Jospa -HERRA- Varjelee Nais-Avustajia -SDP:n -KIIMA-miehiltä -
- - - että Eivät -Taas - Tule Keskrellä Yötä -KÖYRIMÄÄN -
- - HERRA - Varjele - Nais-Avustajia - SDP:n -KIIMA-miehiltä -
- - - AAMEN - AAMUUN - ASTI - - -- Anonyymi00006
onki niillä miehillä 666 mwrkkiä
- Anonyymi00003
Hyviä yöunia!
- Anonyymi00004
Ne velalliset jostain syystä laitettiin syntien tilalle tosi myöhään joskus 80-luvun alussa. Väärä käännös on.
- Anonyymi00010
Tuo nimitys "velallisuus" on aina tuntunut joten epäkristilliseltä. Eräänlainen kaupanteko on kyllä kyseessä, Jeesuksen sovitustyö, mutta tämä on enemmänkin Jumalan Itsensä välinen, ihmisestä ei tähän ole ja olisi väärin edes vaatia samaa. Siksi: armo.
Job 33:24 niin Jumala armahtaa häntä ja sanoo: 'Vapauta hänet, ettei hän mene hautaan; minä olen saanut lunastusmaksun'.
Job 36:18 Älköön kärsimyksen polte houkutelko sinua pilkkaamaan, älköönkä lunastusmaksun suuruus viekö sinua harhaan.
= Jeesuksen sovitustyöhön ja armoon ei saa suhtautua kevytmielisesti, se olisi harhaa / -oppia.
En usko, että ihmisten välisiä asioita voisi ottaa tällaisen, näin suuren tapahtuman rinnakkaistoiminnaksi, ei ihmisestä ole tällaiseen samaan. Ei ole samaa voimaa. Jotain "vähän sinne päin" voisi ihminen itse itseään pinnistäen saada aikaiseksi, mutta Kristuksen rinnakkaistoimintaa ei tuollaiset puolivillaiset anteeksiannot ole.
Velluthan ovat suorastaan ammattilaisia tässä anteeksianto-kysymyksessä. Onnistuuko teiltä todella anteeksianto jossakin esim. itseä syvästi loukanneessa asiassa? Hiukka vaikea uskoa, että ihan sydämen pohjia myöten se aina menisi. Ja niin kuuluisi olla "aina", koska Jumalalle ei kelpaa kuin täydellisyys, ei mikään osittainen tai puolittainen tai jopa suorastaan valehdeltu.
Siksi on lahjavanhurskautus: Jeesus tekee kaiken puolestamme. Hän voi vaikuttaa myös aidot anteeksiannot, eli: Hän on se anteeksiantaja meissä (jos näin on), mutta ihmistekoisesti tällainen ei onnistu.
"Yksi sinulta puuttuu ja sen ohessa kaikki muu: Kristuksen sisäinen tunteminen." (Seppä Högman P. Ruotsalaiselle.)
Kuinka voi Kristuksen sisäisesti tuntea? Siten, että Hän, Isän tahdossa, Pyhän Henkensä kanssa, on muuttanut nk. sydämeemme asumaan. Tämä on aito, hengellinen uudestisyntymä.
Syntinen Lihamme jää kuitenkin vielä vaikuttamaan ja siksi uudestisyntynyt uskonelämämme onkin jatkuvaa Hengen ja Lihan välistä taistelua, herruudesta meissä. (Room. 7-8) - Anonyymi00011
Anonyymi00010 kirjoitti:
Tuo nimitys "velallisuus" on aina tuntunut joten epäkristilliseltä. Eräänlainen kaupanteko on kyllä kyseessä, Jeesuksen sovitustyö, mutta tämä on enemmänkin Jumalan Itsensä välinen, ihmisestä ei tähän ole ja olisi väärin edes vaatia samaa. Siksi: armo.
Job 33:24 niin Jumala armahtaa häntä ja sanoo: 'Vapauta hänet, ettei hän mene hautaan; minä olen saanut lunastusmaksun'.
Job 36:18 Älköön kärsimyksen polte houkutelko sinua pilkkaamaan, älköönkä lunastusmaksun suuruus viekö sinua harhaan.
= Jeesuksen sovitustyöhön ja armoon ei saa suhtautua kevytmielisesti, se olisi harhaa / -oppia.
En usko, että ihmisten välisiä asioita voisi ottaa tällaisen, näin suuren tapahtuman rinnakkaistoiminnaksi, ei ihmisestä ole tällaiseen samaan. Ei ole samaa voimaa. Jotain "vähän sinne päin" voisi ihminen itse itseään pinnistäen saada aikaiseksi, mutta Kristuksen rinnakkaistoimintaa ei tuollaiset puolivillaiset anteeksiannot ole.
Velluthan ovat suorastaan ammattilaisia tässä anteeksianto-kysymyksessä. Onnistuuko teiltä todella anteeksianto jossakin esim. itseä syvästi loukanneessa asiassa? Hiukka vaikea uskoa, että ihan sydämen pohjia myöten se aina menisi. Ja niin kuuluisi olla "aina", koska Jumalalle ei kelpaa kuin täydellisyys, ei mikään osittainen tai puolittainen tai jopa suorastaan valehdeltu.
Siksi on lahjavanhurskautus: Jeesus tekee kaiken puolestamme. Hän voi vaikuttaa myös aidot anteeksiannot, eli: Hän on se anteeksiantaja meissä (jos näin on), mutta ihmistekoisesti tällainen ei onnistu.
"Yksi sinulta puuttuu ja sen ohessa kaikki muu: Kristuksen sisäinen tunteminen." (Seppä Högman P. Ruotsalaiselle.)
Kuinka voi Kristuksen sisäisesti tuntea? Siten, että Hän, Isän tahdossa, Pyhän Henkensä kanssa, on muuttanut nk. sydämeemme asumaan. Tämä on aito, hengellinen uudestisyntymä.
Syntinen Lihamme jää kuitenkin vielä vaikuttamaan ja siksi uudestisyntynyt uskonelämämme onkin jatkuvaa Hengen ja Lihan välistä taistelua, herruudesta meissä. (Room. 7-8)HSHL 127 / Jesuksen veri, se lasinen meri:
https://www.youtube.com/watch?v=zYwejVMqxRI
Rukoilevaisten hengellisiä lauluja (Achrenius?).
Minua tämä heng.laulu suuresti lohduttaa ja vahvistaa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Antti_Achrenius
https://fi.wikipedia.org/wiki/Bengt_Jakob_Ignatius
Tämä Bengt Jakob Ignatius oli Antti A:n hyvä kaveri, uskonveli ja on ilmeisesti kirjoittanut joitakin, Antti A:n nimiin laitettuja hengellisiä lauluja. Ihmisistä mm. hänen (B.J.I) kättä haluan Taivaaseen tultuani kovasti ravistella. En osaisi mitään sanoa, nytkin alkaa vaan itkettään. Kaverukset elivät n. 300 vuotta sitten, mutta laulujen siunaus elää edelleen. - Anonyymi00012UUSI
Anonyymi00011 kirjoitti:
HSHL 127 / Jesuksen veri, se lasinen meri:
https://www.youtube.com/watch?v=zYwejVMqxRI
Rukoilevaisten hengellisiä lauluja (Achrenius?).
Minua tämä heng.laulu suuresti lohduttaa ja vahvistaa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Antti_Achrenius
https://fi.wikipedia.org/wiki/Bengt_Jakob_Ignatius
Tämä Bengt Jakob Ignatius oli Antti A:n hyvä kaveri, uskonveli ja on ilmeisesti kirjoittanut joitakin, Antti A:n nimiin laitettuja hengellisiä lauluja. Ihmisistä mm. hänen (B.J.I) kättä haluan Taivaaseen tultuani kovasti ravistella. En osaisi mitään sanoa, nytkin alkaa vaan itkettään. Kaverukset elivät n. 300 vuotta sitten, mutta laulujen siunaus elää edelleen.Tätä laulettiin vl-seuroissa ennen hoitokokouksia, sitten todettiin synniksi.
Anonyymi00010 kirjoitti:
Syntinen Lihamme jää kuitenkin vielä vaikuttamaan ja siksi uudestisyntynyt uskonelämämme onkin jatkuvaa Hengen ja Lihan välistä taistelua, herruudesta meissä. (Room. 7-8)Liha puhuu.🥩
Muistaakseni Luukkaan evankeliumin mukaan Isä meidän-rukouksessa on tämä velkamme/velallisillemme muoto.📖
(Käännös ei ole uusi, vaan jo 1930-luvulta.)
- Anonyymi00005
1.
Sun haltuus, rakas Isäni,
mä aina annan itseni.
Mun sieluni ja ruumiini
sä Herra, ota suojaasi.
2.
Mun sieluni ja ruumiini
sun omas ovat, Herrani.
Siis omas ota huomahas,
en pelkää sinun suojassas.
3.
Sun, Isä, tahtoos tyytyen
saa sydän levon suloisen.
Oot hädässä ja tuskassa
mun auttajani ainoa.
4.
Sen uskon, rakas Isäni,
vaan muista heikkouttani.
Sun lastas auta vaivassa,
suo ilo luonas taivaassa.
Nicolaus Selnecker 1578 ja Martin Moller 1587. Ruots. Haquin Ausius 1641, uud. Jesper Swedberg 1694. Suom. virsikirjaan 1701. Uud. komitea 1937. | Sävelmä: Ranskassa 1543.
Sama sävelmä: 472a
Luokitus: Jumalan varjelus ja johdatus
Katso virsi 378b ruotsinkielisessä virsikirjassa
Virren tarina
377 Sun haltuus, rakas Isäni Herr Jesu Christ, in deine Hand Kun 18-vuotias Eino Leino kirjoitti 1897 pienen runonsa "Oi muistatko vielä sen virren", emme tiedä, mikä virsi hänellä oli mielessä. Mutta kun Oskar Merikanto sen sävelsi 1905, hän rakensi melodiansa koraalin Sun haltuus, rakas Isäni varaan käyttämällä sitä laulun säestyksenä. Koraali tulee Ranskasta, 1500-luvulta, ja tässä virressä on säilytetty sen tutuksi tullut tasatahtinen versio. Restauroituna sävelmä esiintyy virsissä 236 ja 496. Voihan olla, että Eino Leino muisteli juuri tätä turvallisuutta henkivää virttä. Varmasti sitä on paljon laulettu kodeissa, sekä yksin että yhdessä. Ajan mittaan siitä on myös tullut suosittu hautajaisvirsi. Tekstin alkuperästä virsikirja ei oikein anna tietoa: Basilius Förtschin nimen perässä on kysymysmerkki. Tämä saksalainen pappi julkaisi 1609 rukouskirjan Geistliche Wasserquelle ('Hengellinen vesilähde'), jossa oli myös runomuotoisia rukouksia. Niistä yksi oli Sun haltuus, rakas Isäni, jota Saksassa ei ole käytetty virtenä. Haquin Ausius käänsi kirjan ruotsiksi, ja Jesper Swedberg muokkasi virren hänen ruotsinnoksestaan. Siinä 3. ja 4. säkeistö ovat jokseenkin itsenäiset, niin että Swedberg merkitsi itsensä virren tekijäksi. Suomennos vuoden 1701 virsikirjaan on tehty tästä ruotsalaisesta tekstistä. Förtsch ei ole virren alkuperäinen tekijä. Hän näyttää yhdistäneen osia kahden runoilijan teksteistä. Tämä yhdistelmä on sitten tullut suosituksi Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Ensimmäinen säkeistö perustuu Nicolaus Selneckerin virteen, toinen säkeistö Martin Mollerin virteen. Loppusäkeistöissä Swedbergin osuus on huomattava. Norjan virsikirjassa tekijäksi on merkitty Selnecker, mutta Onni Kurvisen päättelyn mukaan alkuperä pitäisi merkitä näin: Nicolaus Selnecker 1578 ja Martin Moller 1587. Ruots. Haquin Ausius 1641, uud. Jesper Swedberg 1694. Suom. virsikirjaan 1701. Tauno Väinölä Virsien alkukielisten nimien lähdeteoksena on käytetty Tauno Väinölän kirjaa ”Virsikirjamme virret”. - Anonyymi00008
Siunaa kaikkia rakkaitani lähellä ja kaukana.Siunaa yöni ja siunaa työni,auta minua siinä mihin itse en kykene,yhdessä olemme vahvat.Toteuta kaikki toiveeni,kiitos toteutuneista.
- Anonyymi00009
Oman ja läheiseni sielun puolesta rukoilen, että pelastuisimme Taivaaseen. Tämä on tärkeintä joka minua koskettaa. Sitten lisänä joitain muita päivän asioita, kiitosta, siunausta, jne. ✨
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Orpo hiiri kadoksissa, Marin jo kommentoi
Kuinka on valtiojohto hukassa, kun vihollinen Grönlantia valloittaa? Putinisti Purra myös hiljaa kuin kusi sukassa.1176329Lopeta jo pelleily, tiedän kyllä mitä yrität mies
Et tule siinä onnistumaan. Tiedät kyllä, että tämä on just sulle. Sä et tule multa samaan minkäänlaista responssia, kosk3806142Nuori lapualainen nainen tapettu Tampereella?
Työmatkalainen havahtui erikoiseen näkyyn hotellin käytävällä Tampereella – tämä kaikki epäillystä hotellisurmasta tie695970Tampereen "empatiatalu" - "Harvoin näkee mitään näin kajahtanutta"
sanoo kokoomuslainen. Tampereen kaupunginvaltuuston maanantain kokouksessa käsiteltävä Tampereen uusi hyvinvointisuunni3443962Lidl teki sen mistä puhuin jo vuosikymmen sitten
Eli asiakkaat saavat nyt "skannata" ostoksensa keräilyvaiheessa omalla älypuhelimellaan, jolloin ei tarvitse mitään eril1452365Ukraina, unohtui korona - Grönlanti, unohtu Ukraina
Vinot silmät, unohtui Suomen valtiontalouden turmeleminen.42345Orpo pihalla kuin lumiukko
Onneksi pääministerimme ei ole ulkopolitiikassa päättäjiemme kärki. Hänellä on täysin lapsellisia luuloja Trumpin ja USA1191403- 121241
- 1861085
- 59887