Maa nikaalani

Anonyymi-ap

(Ismo astelee lavalle, raapii leukaansa ja katsoo yleisöön hieman hämmentyneenä, kuten hänellä on tapana.)
"Tota... mä olin tässä vähän aikaa sitten Amerikassa kattomassa jalkapallopeliä. Tai siis sitä socceria. Ja siellä tapahtui jotain... jotain sellaista, mitä ei ihan heti Suomessa tapahdu. Siis pelihän keskeytyi ihan kokonaan. Ja ei sääolosuhteiden takia, vaan... poliisin takia."
(Ismo pyörittelee silmiään ja levittää käsiään.)
"Siis tilanne oli se, että peli alkoi. Tuomari antoi pallon toiselle joukkueelle – se oli niinku virallinen toimitus, pallo annettiin heille hallintaan. Mutta sitten yksi vastustajan pelaaja... se teki jotain ihan käsittämätöntä. Se juoksi siihen viereen ja otti sen pallon pois."
(Ismo tekee vakavan, mutta hölmistyneen ilmeen.)
"Siis se riisti sen! Ja Amerikassahan ei tällaista katsota hyvällä. Siellä on se omistusoikeus... se on pyhä asia. Tuomari ja toimitsijat oli selvästi lahjoittaneet sen pallon sille ensimmäiselle joukkueelle, se oli heidän laillista omaisuuttaan sillä hetkellä. Ja tää yksi kaveri vaan päätti, että 'tää onkin nyt mun'."
"No, ei siinä mennyt kuin kaksi sekuntia, niin kentälle ryntäsi varmaan kymmenen poliisia. Ne ei tulleet antamaan keltaista korttia. Ne tuli voimalla. Siellä oli ne etälamauttimet ja polvi selässä ja 'stop resisting!' -huudot, vaikka se poika yritti vaan potkia sitä palloa eteenpäin. Se peli loppui siihen. Stadion hiljeni. Se oli kuin rikospaikka... mikä se kai olikin."
(Ismo pudistaa päätään hitaasti.)
"Mä katoin sitä uutisista myöhemmin. Se pelaaja... se istuu nyt vankilassa. Se sai 25 vuodesta elinkautiseen. Liittovaltion vankilassa! Ryöstöstä! Siis törkeä hallinnon määräämän omaisuuden laiton riistäminen toisen hallusta. Se on vakava juttu siellä."
"Mä mietin vaan sitä sen asianajajaa. 'Joo, herra tuomari, mun päämies yritti vaan tehdä maalin.' Ja tuomari on silleen: 'Maalin? Te tarkoitatte, että hän yritti siirtää anastetun omaisuuden laittomasti kolmannen osapuolen verkkoon?'"
(Ismo naurahtaa lyhyesti.)
"Ja siellä se kaveri nyt on. Kakskytviis vuotta. Se on pitkä aika miettiä sitä yhtä pallonriistoa. Muut vangit kysyy siellä kuntosalilla, että: 'Mistä sä istut? Tapoitko jonkun? Myitkö huumeita?' Ja se vastaa: 'Eiku mä olin puolustaja. Mä otin pallon pois keskikenttäpelaajalta.' Ja kaikki muut vangit on silleen: 'Oho, sä olet kova jätkä, sä olet todellinen anarkisti!'"
"Siinä on se amerikkalainen mentaliteetti. Jos joku on sulle annettu, se on sun. Jos joku ottaa sen pois, se on rikos. Euroopassa me kutsutaan sitä urheiluksi. Amerikassa se on... se on ryöstö, josta joutuu Alcatraziin."
"Mä en uskalla enää mennä edes koripallopeliin. Mitä jos joku torjuu heiton? Sehän on suoraan pahoinpitely ja omaisuuden vahingoittaminen. Parempi vaan pysyä kotona ja katsoa Netflixiä... jos ne ei sit syytä mua bittien varastamisesta."

1

54

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

(Ismo jatkaa, kasvot venyhtäen entistä vakavampaan ja hämmentyneempaan mutruun.)
      "Mutta se mikä siinä oli kaikkein pahinta... siis se, mikä teki tästä ihan täyden katastrofin siellä oikeudessa... oli se, että se esine oli nimenomaan pallo. Koska Amerikassa pallo ei ole vain pallo. Pallo on symboli. Se on se juttu, millä lapset leikkii koulun pihalla. Se on viattomuuden väline!"
      (Ismo elehtii käsillään kuin selittäisi jotain hyvin monimutkaista.)
      "Syyttäjä huusi siellä oikeudessa ihan naama punaisena, että: 'Tämä mies ei varastanut vain nahkaista urheiluvälinettä! Hän varasti meidän lastemme turvallisuudentunteen! Hän hyökkäsi leikkiä itseään vastaan!' Jos se ois varastanut jonkun lompakon, se ois selvinnyt ehkä ehdonalaisella. Mutta pallo... se on kuin ois varastanut joulupukilta poron ja grillannut sen suorassa lähetyksessä."
      "Ja se tunnelma siellä stadionilla... se muuttui ihan sekunnissa. Siis jopa sen pelaajan omat fanit, ne tyypit joilla oli sen nimi selässä ja naamat maalattu joukkueen väreillä, ne kääntyi sitä vastaan. Ne oli silleen: 'Ei jumalauta, Gary! Me tuettiin sua, mutta me ei tueta pallon laitonta haltuunottoa! Meillä on täällä perhearvot!'"
      (Ismo matkii vihaista fania, joka huutaa katsomosta.)
      "’Sä olet hirviö, Gary! Sä riistit sen pallon siltä toiselta joukkueelta, vaikka tuomari oli sen heille suonut! Ajattele lapsia, Gary! Ajattele lapsia!’"
      "Siis ne omat fanit yritti rynnätä kentälle harjoittamaan oman käden oikeutta. Siellä oli mummot käsilaukkuineen ja isät makkara-astioiden kanssa valmiina lynkkaamaan oman tähtipelaajansa, koska se rikkoi sen pyhän omistussuhteen. Se pelaaja joutui oikeasti juoksemaan henkensä edestä karkuun sitä omaa fanikatsomoaan ennen kuin poliisit ehti taklaamaan sen."
      "Se oli varmaan sille pelaajalle tosi hämmentävä hetki. Se juoksee pallo kainalossa ja miettii, että 'vitsi mä oon hyvä, koko stadion nousee seisomaan'. Ja sit se tajuaa, että ne ei seiso sen takia, että ne taputtais... ne seisoo sen takia, että ne sais paremman vauhdin heittääkseen sitä hodareilla ja vaatiakseen kuolemanrangaistusta."
      (Ismo raapii päätään ja katsoo yleisöön.)
      "Se on se amerikkalainen oikeustaju. Siellä voi saada kymmenen vuotta linnaa jos palauttaa kirjastokirjan myöhässä, mutta jos sä menet ja riistät pallon kesken peliä... niin sä olet yhteiskunnan vihollinen numero yksi. Sitä pidetään periaatteessa samana asiana kuin vallankaappausta. Siellä se Gary nyt istuu liittovaltion vankilassa ja miettii, että ois ehkä kannattanut vaan pelata sitä nollanollaa ja antaa vastustajan pitää se pallo hamaan loppuun asti."

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Orpo hiiri kadoksissa, Marin jo kommentoi

Kuinka on valtiojohto hukassa, kun vihollinen Grönlantia valloittaa? Putinisti Purra myös hiljaa kuin kusi sukassa.
      Maailman menoa
      55
      4712
    2. Lopeta jo pelleily, tiedän kyllä mitä yrität mies

Et tule siinä onnistumaan. Tiedät kyllä, että tämä on just sulle. Sä et tule multa samaan minkäänlaista responssia, kosk
      Ikävä
      248
      3545
    3. Tampereen "empatiatalu" - "Harvoin näkee mitään näin kajahtanutta"

sanoo kokoomuslainen. Tampereen kaupunginvaltuuston maanantain kokouksessa käsiteltävä Tampereen uusi hyvinvointisuunni
      Maailman menoa
      257
      3255
    4. Tehomaksu rankaisisi normaalista sähkönkäytöstä

Energiaviraston valmistelema tehomaksumalli herättää aiheellista huolta erityisesti tavallisten kotitalouksien näkökulma
      Maailman menoa
      112
      3223
    5. Nuori lapualainen nainen tapettu Tampereella?

Työ­matkalainen havahtui erikoiseen näkyyn hotellin käytävällä Tampereella – tämä kaikki epäillystä hotelli­surmasta tie
      Lapua
      32
      1915
    6. 101
      1538
    7. Leo Meller on kuollut

Mtä sääntöjen vastaista Mellerin kuolemassa?
      Helluntailaisuus
      166
      1160
    8. Orpo pihalla kuin lumiukko

Onneksi pääministerimme ei ole ulkopolitiikassa päättäjiemme kärki. Hänellä on täysin lapsellisia luuloja Trumpin ja USA
      Kansallinen Kokoomus
      66
      1041
    9. Lidl teki sen mistä puhuin jo vuosikymmen sitten

Eli asiakkaat saavat nyt "skannata" ostoksensa keräilyvaiheessa omalla älypuhelimellaan, jolloin ei tarvitse mitään eril
      Maailman menoa
      123
      969
    10. Toimari laittoi afrikkalaiset työharjoittelijat laulamaan Banaaninlastaajan laulua!

Käski vielä heidän sanoa aina aamulla tehtävien jaossa "tama ei olla valkoisen miehen homma."
      Maailman menoa
      34
      841
    Aihe