Nika Osa Ikinä(ei-) Taide

Anonyymi-ap

(Ismo astelee lavalle, kädet taskussa, ja katsoo yleisöä hieman epäuskoisena.)
"Tota... Amerikassa on tää kauppaketju Target. Se on vähän niinku Prisma, mutta siellä on kaikki punasta ja ihmiset on... no, ne on amerikkalaisia. Mutta mä olin siellä tässä yks päivä ja mä tajusin, että siellä on tapahtunut joku tämmönen... kummallinen muutos."
(Ismo rypistää otsaansa.)
"Siis se myymälävarkaus. Se ei oo siellä enää mikään rikos tai edes häiriötekijä. Se on... se on osa sitä asiakaspalveluprosessia. Se on täysin integroitunut siihen niiden jokapäiväiseen puheeseen. Mä olin siinä hyllyjen välissä ja mä kuulin, kun kaksi työntekijää jutteli ihan niinku ne ois puhuneet säästä tai hyllytyksestä."
(Ismo matkii Targetin työntekijää, jolla on semmonen pirteä mutta tyhjä amerikkalainen asiakaspalveluääni.)
"Toinen myyjä sanoi silleen: 'Hei Tiffany, ootko sä nähnyt sitä miestä, joka yleensä tulee tiistaisin varastamaan ne sähköhammasharjat? Se on kymmenen minuuttia myöhässä. Pitäiskö meidän olla huolissaan? Onkohan sille sattunut jotain?'"
"Ja se Tiffany vastasi ihan normaalisti: 'Ai se herra Johnson? Joo, se soitti aamulla. Se sanoi, että sen pakoautossa on vähän moottoriongelmia, mutta se yrittää ehtiä tänne ennen lounastaukoa. Se lupasi ottaa tällä kertaa myös ne kalliimmat vaihtopäät, kun ne on nyt tarjouksessa.'"
(Ismo levittää käsiään.)
"Siis ne puhuu varkauksista niinku ne ois joku... joku logistinen haaste! Mä jäin siihen kuuntelemaan ja se jatkui vaan. Sieltä tuli se kolmas myyjä, joka sanoi: 'Hei, meillä on tuolla osastolla neljä nyt semmonen ruuhka, että varkaat joutuu odottamaan melkein viis minuuttia ennen kuin ne pääsee juoksemaan ulos ovesta. Voisko joku mennä avaamaan niille sen hätäuloskäynnin, ettei niille tule paha mieli siinä jonottaessa?'"
"Ja sitten ne katsoi mua. Ne katsoi mua silleen vähän säälien, kun mulla oli se ostoskori. Se toinen myyjä tuli mun luo ja kysyi: 'Anteeksi herra, mutta teillä on tuolla korissa toi leivänpaahdin... aiotteko te ihan oikeasti maksaa siitä?'"
(Ismo tekee hämmentyneen ilman.)
"Mä olin silleen, että... no joo, se oli vähän niinku se suunnitelma. Ja se myyjä huokaisi silleen raskaasti: 'Voi herra, se on niin vanhanaikaista. Se vaan hidastaa meidän kaikkien päivää. Jos te vaan ottaisitte sen ja juoksisitte tuonne parkkipaikalle, niin mä voisin merkata tän tähän mun tablettiin suoraksi poistoksi. Se säästää paperia ja mun ei tarvitse kysyä teiltä sitä kanta-asiakaskorttia, jota teillä ei kuitenkaan ole.'"
"Mä mietin, että onko tää nyt se uusi talousmalli? 'Varasta ja säästä'. Ei tarvitse jonottaa kassalla, ei tarvitse kuunnella sitä piippausta... se on vaan sellaista sujuvaa asiointia. Targetissa varkaus ei ole enää varkaus, se on 'omatoiminen noutopalvelu ilman takaisinmaksuvelvoitetta'."
"Mä lähdin sieltä pois ja mä tunsin itseni ihan hölmöksi, kun mä olin ainoa, joka seisoi siinä kassajonossa. Se kassanhoitaja katsoi mua ja sanoi: 'Te olette varmaan jostain kaukaa? Meillä täällä päin nää maksuasiat hoidetaan nykyään tuolla oikeustalon kautta parin vuoden päästä, jos jaksetaan. Mutta kiitos kun kävitte, ja muistakaa ottaa ensi kerralla joku isompi kassi, että saatte enemmän kerralla!'"

1

92

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

(Ismo astelee lavalle, haroo hiuksiaan ja näyttää siltä kuin olisi nähnyt juuri maailmanlopun – mutta sellaisen tosi hämmentävän ja amerikkalaisen version siitä.)
      "Tota... se mikä siinä Target-hommassa oli kaikkein traagisinta, oli se, että se ei alkanut silleen sivistyneesti. Se alkoi... se alkoi täydellä sodalla. Ihmisten pitää ymmärtää, että Target yritti oikeasti taistella vastaan. Se oli verinen sota. Se oli kuin joku keskiaikainen linnoituksen puolustus, mutta aseina oli muoviset turvalukot ja hämmentyneet kesätyöntekijät."
      (Ismo tekee leveän liikkeen käsillään.)
      "Aluksi ne laittoi kaiken lukkojen taakse. Siis ihan kaiken. Sä et saanut edes hammastikkua ilman, että joku tuli paikalle avainnipun kanssa ja kysyi kolmet henkkarit. Ne asensi niitä piippaavia portteja, ne laittoi kameroita jokaiseen kattotiileen ja ne palkkasi niitä entisiä sotilaita seisomaan oville silleen kädet puuskassa."
      "Mutta se varkaiden määrä... se alkoi kasvaa. Se ei ollut enää yksittäisiä ihmisiä, se alkoi olla semmonen... tasainen virta. Ja Target vastasi siihen lisäämällä turvallisuutta. Se oli varustelukierre! Varkaat tuli sisään pihdeillä, niin Target laittoi teräsketjut. Varkaat tuli rälläköillä, niin Target laittoi panssarilasia. Se oli ihan täysi sotatila hyllyjen välissä."
      "Mutta sit tapahtui se murtuminen. Se piste, missä pato antaa periksi. Se virta muuttui tulvaksi. Se ei ollut enää kymmenen ihmistä päivässä, vaan satoja kerralla. Se oli kuin se kohtaus Leijonakuninkaasta, missä ne gnu-laumat juoksee siellä laaksossa... ja Target-myyjät oli se pikkuinen Simba, joka yritti vaan pysyä hengissä."
      (Ismo rypistää otsaansa ja eläytyy tilanteeseen.)
      "Se oli se hetki, kun se taistelu loppui ja se asiakaspalveluprosessi alkoi. Ne tajusi, ettei ne voi pysäyttää sitä merta, joten niiden oli pakko alkaa opettaa sitä merta virtaamaan nätimmin. Ja se niiden jokapäiväinen dialogi... se oli se kaikkein hämmentävin juttu. Mä seisoin siellä hyllyjen välissä ja kuuntelin, kun ne jutteli ihan niinku ne ois olleet jossain rauhallisessa kirjastossa."
      (Ismo matkii työntekijöitä, toisella on pirteä ja toisella vähän kyllästynyt ääni.)
      "Tiffany sanoi: 'Hei Brad, katoitko sä tota kello viiden tulvaa? Mun mielestä siinä oli vähän vähemmän ihmisiä kuin eilen, ehkä vaan joku viisisataa? Se oli tosi sujuvaa!'"
      "Ja Brad vastasi: 'Joo, mä huomasin. Mä olin siellä kodinkoneosastolla. Siellä tuli se yksi rouva, se joka hakee ne kolme Airfryeria joka tiistai. Se sanoi, että se ois halunnut niitä punaisia, mutta kun meillä oli vaan mustia, niin se joutui varastamaan kuusi mustaa, että sille ei tullut paha mieli siitä vaivasta. Se oli tosi ymmärtäväinen!'"
      "Tiffany huokaisi: 'Ai ihanaa! Mä tykkään tollasista kanta-varkaista. Hei, muistitko sä öljytä ne rullaportaat? Se viimeisin porukka, joka vei ne pesukoneet, sanoi että ne vinkui vähän ikävästi. Me ei haluta, että niille tulee mitään meluhaittoja samalla kun ne tyhjentää meidän varastoa.'"
      (Ismo levittää käsiään.)
      "Siis ne oli täysin luovuttaneet! Se taistelu oli hävitty niin perusteellisesti, että ne alkoi hoitaa sitä logistiikkaa varkaiden puolesta. Brad jatkoi siinä: 'Joo, mä öljysin ne. Ja hei, mä pistin sinne takaosastolle ne isommat jätesäkit valmiiksi esille. Viimeksi kun se nuorisojengi tuli hakemaan ne pelikonsolit, niillä repesi ne omat pussit, ja se oli tosi sotkuista. Mun piti siivota niitä sirpaleita varttitunti. Nyt ne saa ne siististi kerralla mukaan, niin meillä säilyy tää myymäläilme siistinä.'"
      "Tiffany vastasi: 'Hyvä pointti, Brad! Se on sitä Customer Excellenceä. Hei, oletko sä nähnyt sitä miestä, joka yleensä varastaa ne Legot? Se on kymmenen minuuttia myöhässä. Pitäiskö meidän soittaa sille ja kysyä, onko sille sattunut jotain? Meillä on ne uudet Star Wars -setit tossa ihan hollilla, ois harmi jos se menis vahingossa Wal-Martiin.'"
      (Ismo pudistaa päätään.)
      "Siis se oli täydellinen antautuminen. Kun sota on hävitty ja kaikki on ryöstetty, niin sä teet siitä uuden toimintamallin. Se ei ole enää anarkiaa, se on 'kitkatonta asiointia'. Myyjät alkoi siivota niitä kulkuväyliä, että se varkaiden massa pääsisi liikkumaan nopeammin, ettei syntyisi vaaratilanteita. Ne tajusi, että on halvempaa antaa se tavara kuin korjata ne rikotut lukot joka päivä."
      "Mä lähdin sieltä ja kuulin kun Brad vielä huusi: 'Hei Tiffany, jos sä näet sen tyypin joka vie ne kalliit shampoot, niin sano sille että ne on nyt siirretty hyllyyn kolme! Se viimeksi kiroili, kun se ei löytänyt niitä heti, ja meillä on täällä tavoitteena, että kukaan ei joutuisi viettämään myymälässä yli viittä minuuttia luvattomissa puuhissa! Se on se Target-lupaus!'"

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. SDP on vastuunkantaja, ja siksi suosituin kansan keskuudessa

Kiusaamiseenkin SDP puuttuu heti sellaisen tultua ilmi. Esimerkiksi persut lakaisevat nämä maton alle ja pahentavat site
      Maailman menoa
      95
      6092
    2. Punavihreät puolueet haluavat Suomeen satoja tuhansia kehitysmaalaisia

SDP, vihreät ja vassarit haluavat nostaa esim. pakolaiskiintiötä todella paljon. Orpon hallituksen aikana maahanmuutto
      Maailman menoa
      55
      5068
    3. SDP:n johto pesi kätensä häirintäkohusta

"Suurimman oppositiopuolue SDP:n johto olisi todennäköisimmin halunnut vaieta puolueen ympärillä velloneen häirintäkohun
      Maailman menoa
      57
      4212
    4. SDP on selvästi paras valinta äänestyskopissa

Puolueella on arvomaailma kohdallaan, sillä on hyvä CV itsenäisen Suomen historiassa vastuunkantajana ja hyvinvointivalt
      Maailman menoa
      96
      3809
    5. Miksei Korhonen (pers) vastaa Kokon (sd) esittämiin kysymyksiin?

Hyviin käytöstapoihin kuuluu kysymyksiin vastaaminen, eikä alkaa syyttelemään kysymyksen esittäjää. Mikä vaivaa Korhost
      Maailman menoa
      8
      3568
    6. Häirintäkohun keskellä olevalta kansanedustajalta Jani Kokolta (sd) rajua tekstiä somessa.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011772322.html Ajaakohan tämä SDP:n kansanedustaja Jani Kokko oikein täysillä valoi
      Maailman menoa
      114
      3110
    7. SDP:n selitykset ontuu pahasti - "On käsitelty heti, mutta kukaan ei tiedä"

Kokoomuslaiset pistää taas demareita nippuun. Tuppuraisen mukaan mukaan SDP:n useat ahdistelutapaukset on käsitelty het
      Maailman menoa
      50
      2513
    8. Oletko nainen turhautunut, kun en tule juttelemaan siellä?

Haluaisin tottakai tulla. Älä käsitä väärin. Ehkä ensi kerralla?
      Ikävä
      35
      2449
    9. Kähmijä puolueen kannatus romahtamassa

Erityisesti naiset ovat suuttuneet SDP:lle kertoo asiantuntijat
      Maailman menoa
      52
      2169
    10. Persut pettävät ja valehtelevat aina

Petoksistahan jää kiinni kuten olemme persujen kannatusromahduksesta nähneet, mutta siitä huolimatta persut jatkavat val
      Maailman menoa
      21
      1545
    Aihe