(Ismo astelee lavalle, raapii niskaansa ja katsoo kaukaisuuteen silleen, että nyt on laskettu isoja lukuja ja päädytty nollaan.)
"Tota... mä oon miettinyt, että Amerikassa on nyt kova pula vankilapaikoista. Siellä on porukkaa ihan liikaa. Ja mä keksin ratkaisun. Niiden pitäis laittaa jokaiseen vankilaan semmonen... 'Kansantaloustieteen ja Logiikan Alkeet' -tiedote. Se pitäis pyöriä siellä telkkareissa 24/7 kaikkien vankien nähtävillä."
(Ismo elehtii käsillään kuin piirtäisi ruutua ilmaan.)
"Siis kuvitelkaa se tiedote. Siinä ois semmonen selkeä kaavio. Siinä lukis isolla: 'MATEMATIIKKAA RIKOLLISILLE'. Ja esimerkkinä ois vaikka tää yksi kaveri... kutsutaan sitä nyt vaikka nimellä Daryl. Daryl ryösti huoltamolta 80 dollaria. Aseen kanssa. Siis 80 dollaria! Se on niinku kaksi pizzaa ja tankillinen bensaa, jos asuu vuodessa 1995."
"Daryl sai siitä 15 vuotta linnaa. Ryöstö, aserikos, laiton uhkaus... koko paletti. Mutta se pointti on tässä: Daryl otti ne 80 dollaria ja meni Targetiin. Se osti sieltä hienon sähköparranajokoneen, joka maksoi 79,99. Se maksoi sen kiltisti, sai kuitin ja käveli ulos."
(Ismo tekee hölmistyneen ilmeen ja levittää kätensä.)
"Nyt se tiedote siellä vankilan seinällä sanois näin: 'Daryl, sä olet pölvästi. Jos sä oisit mennyt siihen samaan Targetiin, ja sen sijaan että sä oisit yrittänyt olla "rehellinen ostaja", sä oisit vaan ottanut sen 80 dollarin koneen – ja vaikka vielä toisen samanlaisen, ja vaikka 40 dollaria maksavan kalliin viskin siihen päälle... yhteensä 200 dollarin edestä tavaraa... ja oisit vaan kävellyt ulos...'"
"Sä oisit saanut sakot! Sakot! Sulle ois kirjoitettu semmonen keltainen lappu, jota sä voisit käyttää vaikka suodatinpaperina, ja sä oisit päässyt kotiin ajelemaan partaasi samana iltana!"
(Ismo matkii vankilan ruokalaa, missä kovat kundit katsoo telkkaria.)
"Mä näen sieluni silmin ne muut vangit siellä. Siellä on joku kivenkova jengiläinen, jolla on tatuointeja silmissä asti, ja se katsoo sitä tiedotetta ja sit se katsoo Darylia. Se menee Darylin luo ja sanoo: 'Kuule Daryl... mä luulin että mä oon paha ihminen, kun mä ammuin kolme tyyppiä. Mutta sä... sä oletkin vaan tyhmä. Sä riskeerasit 15 vuotta sun elämästä, että sä sait antaa Targetille rahaa? Sä olet Targetin vuoden työntekijä, Daryl! Sä olet niiden suurin sponsori!'"
"Siis se koko vankila ois ihan hiljainen. Ne muut vangit ois silleen: 'Miks me ryöstettiin ihmisiä, kun ois voitu vaan hakea ne tavarat suoraan hyllystä ilman sitä välikättä, eli rahaa? Raha on se, mikä vie sut linnaan! Tavara on Amerikassa nykyään vapaata riistaa, mutta se paperi, missä on Benjamin Franklinin kuva... se on pyhää!'"
"Se tiedote ois tehokkaampi kuin mikään rangaistus. Daryl istuu siellä sellissä seuraavat 15 vuotta ja joka kerta kun se näkee sen tiedotteen, se laskee: 'Okei, 15 vuotta on... 5400 päivää. Jos mä oisin vaan varastanut sen suoraan, mä oisin säästänyt 5400 päivää ja mulla ois silti se sama parranajokone. Eli mun tuntipalkka sille ryöstölle oli... noin nolla senttiä.'"
"Se on se amerikkalainen oikeusjärjestelmä. Se rankaisee sua siitä, että sä yrität noudattaa kaupankäynnin sääntöjä laittomalla rahalla. Jos sä taas skippaat ne säännöt kokonaan, niin sä olet vaan 'haastava asiakas'. Daryl ei ole rikollinen, se on vaan tosi huono sijoittaja. Se yritti ostaa osakkeita firmasta, joka antaa niitä jo ilmaiseksi kaikille, jotka jaksaa juosta tarpeeksi kovaa."
Oikeasti pitäisi olla
1
71
Vastaukset
- Anonyymi00001
(Ismo jatkaa, nojautuen eteenpäin ja alentaen ääntään ikään kuin paljastaisi maailmankaikkeuden suurimman salaisuuden.)
"Mutta hei, se menee vielä syvemmälle! Miettikää sitä huumekauppaa. Se on se kaikkein älyttömin kuvio siinä vankilan tiedotteen näytöllä. Siellä on se tyyppi, joka myy crack-kokaiinia kadunkulmassa. Se tekee sitä työtä tuntikausia, riskit on ihan valtavat – siellä on jengit, siviiliasuiset kytät ja se jatkuva pelko, että joku ampuu sut."
(Ismo tekee laskevia eleitä käsillään.)
"Sitten tää kaveri saa kasaan 100 dollaria. Se on se maaginen satanen. Ja mitä se tekee? Se menee taas sinne Targetiin! Se haluaa ostaa ne uudet lenkkarit, ne mitkä on siellä lasikaapissa. Se antaa ne crack-rahat sille kassanhoitajalle ja hymyilee."
"Mutta jos poliisi saa sen kiinni siitä myynnistä... herra jumala! Se jokainen crack-dollari on tuomion kannalta varmaan sata kertaa pahempi kuin mikään muu. Siitä tulee huumausainerikos, levittäminen, laiton ansio... sä saat siitä niin paljon linnaa, että sun lapsenlapsenlapsetkin on vielä ehdonalaisessa, kun sä pääset ulos."
(Ismo levittää kätensä ja näyttää täysin hölmistyneeltä.)
"Siis se välivaihe! Se raha on se myrkky! Se vankilan tiedote huutais sille tyypille siellä sellissä: 'LOPETA MYYMINEN – ALOITA SUORAVARASTELU!' Koska jos sä vaan kävelet sinne Targetiin ja otat ne samat sadan dollarin lenkkarit ilman sitä crack-vaihetta... niin sä olet vapaa mies kymmenessä minuutissa!"
"Sä olet tehnyt elämästäsi ihan turhaan vaikeaa! Sä olet myynyt huumeita viisi tuntia, että sä voit ostaa lenkkarit, joita sä et ehdi edes käyttää, koska sä olet vankilassa seuraavat 20 vuotta. Jos sä oisit vaan mennyt ja ottanut ne lenkkarit, sä oisit voinut juosta niillä karkuun sitä vartijaa, ja vaikka se ois saanut sut kiinni, sä oisit saanut vaan sen keltaisen lapun."
(Ismo matkii vankien hämmentynyttä keskustelua selliosastolla.)
"Siellä ne crack-kauppiaat katsoo toisiaan ja raapii päätään: 'Ootas nyt... eli jos mä myyn tän gramman ja ostan tällä rahallisen vastikkeen leivänpaahtimesta, mä istun elinkautista. Mutta jos mä annan tän gramman pois ilmaiseksi ja haen kymmenen leivänpaahdinta suoraan hyllystä... mä saan sakkoja?'"
"Ne tajuaa, että ne on olleet 'rehellisiä yrittäjiä' ihan väärässä maassa! Amerikka on maa, missä se rahan käsittely on se suurin rikos. Se on se välivaihe, joka kusee kaiken. Jos sä vaan poistat sen taloudellisen transaktion siitä välistä – eli sen, että joku maksaa jostain – niin se rikos katoaa! Se on kuin taikuutta."
"Se on se Target-paradoksi. Jos sulla on rahaa, sä olet epäilyttävä. Jos sä myyt jotain saadaksesi rahaa, sä olet hirviö. Mutta jos sä olet vaan siellä kaupassa ja otat mitä tarvitset ilman mitään aikeita maksaa tai käsitellä valuuttaa... niin sä olet periaatteessa vaan luonnonvoima. Sä olet kuin tuuli, joka kuljettaa tavaraa hyllystä parkkipaikalle."
"Mä uskon, että kun ne vangit näkee tän tiedotteen, ne alkaa vaatia pääsyä takaisin siviiliin ihan vaan sen takia, että ne on 'tehneet virheen sijoitusstrategiassa'. 'Herra tuomari, mä en tiennyt, että Targetissa on nykyään buffet-periaate! Mä myin crackia ihan turhaan! Mä haluan muuttaa mun rikosnimikkeen "huolimattomaksi ostokäyttäytymiseksi" ja lähteä kotiin!'"
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Orpo hiiri kadoksissa, Marin jo kommentoi
Kuinka on valtiojohto hukassa, kun vihollinen Grönlantia valloittaa? Putinisti Purra myös hiljaa kuin kusi sukassa.1176319Lopeta jo pelleily, tiedän kyllä mitä yrität mies
Et tule siinä onnistumaan. Tiedät kyllä, että tämä on just sulle. Sä et tule multa samaan minkäänlaista responssia, kosk3796135Nuori lapualainen nainen tapettu Tampereella?
Työmatkalainen havahtui erikoiseen näkyyn hotellin käytävällä Tampereella – tämä kaikki epäillystä hotellisurmasta tie695930Tampereen "empatiatalu" - "Harvoin näkee mitään näin kajahtanutta"
sanoo kokoomuslainen. Tampereen kaupunginvaltuuston maanantain kokouksessa käsiteltävä Tampereen uusi hyvinvointisuunni3443962Lidl teki sen mistä puhuin jo vuosikymmen sitten
Eli asiakkaat saavat nyt "skannata" ostoksensa keräilyvaiheessa omalla älypuhelimellaan, jolloin ei tarvitse mitään eril1452365Ukraina, unohtui korona - Grönlanti, unohtu Ukraina
Vinot silmät, unohtui Suomen valtiontalouden turmeleminen.42345Orpo pihalla kuin lumiukko
Onneksi pääministerimme ei ole ulkopolitiikassa päättäjiemme kärki. Hänellä on täysin lapsellisia luuloja Trumpin ja USA1191403- 121231
- 1851077
- 59887