Nyt sekin on nähty, ei se velka mihinkään vanhene 20vuodessa. eräpäivä oli sähkölaskussa 15.1.2006. asiaa on puitu 2018 yksipuolisesti lowellin toimesta oikeudessa ja minun kantaani ei edes huomioitu mitenkään kun en edes asunut asunnossa enään mistä lasku on. piti vanhentua 15.1.2026 nyt uusi vanhentumispäivä on 2033.. eli perintää kulujen osalta jatketaan vielä 8 vuotta vaikka alkuperäinen lasku on maksettu jo kahteen kertaan ja vielä pitäisi kaksi kertaa maksaa.. olin yhteydessä oikeuspaveluvirastoon ja totesivat että näin se on.. et se siitä vanhenemisesta.
Velan vanhentuminen..?
13
234
Vastaukset
- Anonyymi00001
Venäjälle pakoon. Siellä et ole inflaation perässä juokseva alipalkattu orja. Sinne ei Rotchildien pankkien lonkerot yllä.
- Anonyymi00005
Meinaat, että venäjällä paremman toimeentuloturvan ohella vielä annetaan velatki paremmin anteeksi, kuin Suomessa? Nojoo, tavallaan. Siellä taitaa voida velat kuitata helposti munuaisilla tai maksalla.
- Anonyymi00012
Kyllä, vanha sähkölasku vanhenee, yleensä kolmen vuoden kuluessa eräpäivästä, mutta vanhentumisaikaa voidaan katkaista muistutuksilla ja perintätoimilla, jolloin uusi kolmen vuoden jakso alkaa. Sähkölasku on tyypillinen kuluttajasaatava, jonka vanhentumisaika alkaa laskun eräpäivästä, tai jos sitä ei ole, siitä kun sähköyhtiö on täyttänyt velvollisuutensa (esim. toimittanut sähkön). Jos saatavasta on tuomio tai muu ulosottoperuste, vanhentumisaika on viisi vuotta tuomiosta, mutta lopullinen vanhentuminen on 10 vuotta (tai 20/25 vuotta riippuen velkojasta).
Vanhentumisaika ja katkaiseminen
Perusvanhentuminen: 3 vuotta eräpäivästä.
Katkaiseminen: Velkoja voi katkaista vanhentumisen lähettämällä muistutuksen tai aloittamalla perintätoimet (esim. kanne, ulosotto), jolloin uusi 3 vuoden vanhentumisaika alkaa alusta.
Esimerkki: Jos 2,5 vuotta vanha lasku maksetaan, velvollisuus voi olla olemassa, mutta yli 3 vuotta vanhaa laskua ei voi enää lähettää perintään, ellei vanhentumista ole katkaistu.
Jos velasta on tuomio tai ulosottoperuste
Ulosottoperuste (tuomio tms.): Vanhentumisaika 5 vuotta tuomion/päätöksen antamisesta.
Ulosottoperusteisten velkojen lopullinen vanhentuminen: 10–20 vuotta tai pidempi, riippuen velkojasta (esim. 20/25 vuotta).
Mitä tämä tarkoittaa käytännössä
Jos olet saanut yli kolme vuotta vanhan laskun, joka on peräisin ajalta, jolloin vanhentumista ei ole katkaistu, se voi olla vanhentunut, eikä sitä voi enää laillisesti periä.
Jos olet saanut perintäkirjeen 3 vuotta vanhasta velasta, on todennäköistä, että velkoja on katkaissut vanhentumisen, ja uusi 3 vuoden jakso on alkanut.
Tärkeää huomioida
Sähkölaskut eivät ole julkisoikeudellisia velkoja (kuten verot tai sakot), joihin sovelletaan eri vanhentumisaikoja.
Vanhentuneen velan lyhentäminen itse (tietoisesti) ei anna oikeutta saada rahoja takaisin.
- Anonyymi00002
Ei sitä lopullista vanhenemista eräpäivästä lasketa...
- Anonyymi00006
Lasketaan jos ei ole velkomustuomiota.
- Anonyymi00003
Siellä ei ainakaan pääse itse vanhenemaan. Pääsee rintamalle.
- Anonyymi00004
Eräpäivällä ei ole enää merkitystä sen jälkeen, kun velasta on annettu tuomio. Tuomio katkaisee alkuperäisen laskun elinkaaren ja tilalle tulee tuomioon perustuva saatava, jota koskevat omat vanhentumissääntönsä.
- Anonyymi00007
Ensin sinun on ymmärrettävä laki: Laskun vanhentumispäivä on joko 15 vuotta tuomion antamisen jälkeen TAI 20 vuotta laskun eräpäivän jälkeen. Voimassa on se, kumpi näistä tulee ensin.
Vaikka OV on sanonut, että se on 15 vuotta tuomion antamisen jälkeen, he ovat väärässä. Sama pätee 20 vuoteen eräpäivästä (lisään linkin heidän omalle sivulleen, jotta voit vahvistaa asian).
Lowell itse ei aio tehdä asialle paljonkaan. He tekivät täsmälleen saman minulle kuukausi sitten. Päivä tuli, jolloin 20 vuotta oli kulunut, ja kaiken keskellä oli uusi eräpäivä. Kirjoitin viestin toisensa jälkeen ja uhkasin KVV:llä. Sain monia vastauksia, joka kerta erilaisia. Lopulta he ilmoittivat minulle, että he maksavat takaisin kaikki maksut, jotka on suoritettu 20 vuotta eräpäivän jälkeen.
Uhkaile KVV:llä – he eivät halua olla tekemisissä sen kanssa. Olet oikeassa tässä asiassa, ja heidän on maksettava takaisin kaikki tämän päivämäärän jälkeen perimänsä maksut. Niin sanoo laki. - Anonyymi00009
Laissa on myös tämmöinen huomioitava..
"Velan vanhentuminen otetaan tutkittavaksi tuomioistuimessa tai muussa viranomaismenettelyssä vain asianosaisen väitteen perusteella.
Ulosottoviranomaisen velvollisuudesta ottaa viran puolesta huomioon velan vanhentuminen säädetään erikseen." - Anonyymi00010
Aloittajalla lie kyse vanhentuneen velan perintäkulujen perimisestä?
Tässäpä tietoa ja kkv -ennakkotapaus
https://www.kkv.fi/paatokset/kuluttaja-asiat/kuluttaja-asiamiehen-ratkaisut/oikeudenkayntikulujen-vanhentuminen-ja-hyva-perintatapa/- Anonyymi00011
Juuri tästä on kysymys. alkuperäinen lasku 330e joka maksettu pois samana vuonna 2018 kun meni oikeuteen+500e kuluja vuosien varrella. keväällä olin yhteydessä lowelliin ja sanoivat että vuodenvaihteessa vanhenee ja homma selvä, saldo 0 ja saat luottotietos takasin. no kuukausi sitten tuli lappu että velka siirretään jonnekkin tytäryhtiöön irlantiin ja olen edelleen velkaa 850e ja vanhenee 2033.. elleivät keksi taas uutta porsaanreikää jolla asiaa saa vielä venytettyä että voivat kuolinvuoteella imeä veret. periaatteesta en maksa toisten velkoja. oikeudessa oli mustaa valkoisella etten ollut lähelläkään osoitetta, enkä asunut aikana jolta sähkölaskua peritään mutta eipä se ketään kiinnostanut, näin toimii oikeuslaitos suomessa.
- Anonyymi00013
Anonyymi00011 kirjoitti:
Juuri tästä on kysymys. alkuperäinen lasku 330e joka maksettu pois samana vuonna 2018 kun meni oikeuteen 500e kuluja vuosien varrella. keväällä olin yhteydessä lowelliin ja sanoivat että vuodenvaihteessa vanhenee ja homma selvä, saldo 0 ja saat luottotietos takasin. no kuukausi sitten tuli lappu että velka siirretään jonnekkin tytäryhtiöön irlantiin ja olen edelleen velkaa 850e ja vanhenee 2033.. elleivät keksi taas uutta porsaanreikää jolla asiaa saa vielä venytettyä että voivat kuolinvuoteella imeä veret. periaatteesta en maksa toisten velkoja. oikeudessa oli mustaa valkoisella etten ollut lähelläkään osoitetta, enkä asunut aikana jolta sähkölaskua peritään mutta eipä se ketään kiinnostanut, näin toimii oikeuslaitos suomessa.
Laita lowelile viesti että kulut vanhenee laskun mukana, viitteksi linkki vaikka tohon kkv päätökseen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
SDP on vastuunkantaja, ja siksi suosituin kansan keskuudessa
Kiusaamiseenkin SDP puuttuu heti sellaisen tultua ilmi. Esimerkiksi persut lakaisevat nämä maton alle ja pahentavat site1386305Punavihreät puolueet haluavat Suomeen satoja tuhansia kehitysmaalaisia
SDP, vihreät ja vassarit haluavat nostaa esim. pakolaiskiintiötä todella paljon. Orpon hallituksen aikana maahanmuutto705237Miksei Korhonen (pers) vastaa Kokon (sd) esittämiin kysymyksiin?
Hyviin käytöstapoihin kuuluu kysymyksiin vastaaminen, eikä alkaa syyttelemään kysymyksen esittäjää. Mikä vaivaa Korhost143675Häirintäkohun keskellä olevalta kansanedustajalta Jani Kokolta (sd) rajua tekstiä somessa.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011772322.html Ajaakohan tämä SDP:n kansanedustaja Jani Kokko oikein täysillä valoi1213270Nyt tuli Suomen somaleista todella ikävää faktaa
sillä osa somalivanhemmista lähettää lapsiaan kotimaahansa kurinpitolaitoksiin, joissa heitä pahoinpidellään. Illan MOT1152438Kähmijä puolueen kannatus romahtamassa
Erityisesti naiset ovat suuttuneet SDP:lle kertoo asiantuntijat712286Kommentti: oikeuslaitos korvattava SDP:n johdolla
Näkisin että Suomessa tuomiovalta pitäisi olla demareiden johtoportaalla. Koska porvarimedia säestettynä persujen kirku12028Persut pettävät ja valehtelevat aina
Petoksistahan jää kiinni kuten olemme persujen kannatusromahduksesta nähneet, mutta siitä huolimatta persut jatkavat val271618Sinä et halunnut sitoutua
Samalla tavalla kyin minä ja koen vihdoinkin että se on ihan ok. Sitoutuminen merkitsi meille erilaisia asioita, eikä ne161313- 811188