Eikö vaan majoneesikastikkeella ole vähän epäterveellinen kaiku? Minulla ainakin. Esikoinen ei jouda käydä kun asian tiimoilta. Sellainen on torstaina ja ajattelin laittaa jos ei nyt gurmeen niin aika hyvän aterian kumminkin.
Ostan kalaa paistettavaksi niukassa voi-öljyssä teflonpannussa, perunoita ja paljon monenlaisia kasviksia raakana ja keitettynä. Mutta se kastike? Osaan itse tehdä majoneesikastikkeen keltuaisesta ja rypsiöljystä, siihen sitruunapippuria ja tilliä, ripaus suolaa. Ja sitten se huomio, sehän on terveellistä kuin mikäkin sydän-ystävällinen tuote. Tai keltuainen varmaan tuomitaan kolesterolipommiksi ravintorikkaudestaan huolimatta, mutta se rypsiöljy ainakin ja eihän sitä nyt ota kuin muutaman ruokalusikallisen annokseen ja loppu jää.
Onkohan kaupan majoneesissa sydänmerkki?
Mitä mieltä majoneesikastikkeen terveellisyydestä?
Asia 2. Olin kerran ravintoluennolla jossa puhuttiin sydänystävällisistä ravintorasvoista, Kysyin, eikö itse tehdyt popcornit ole terveellisiä, kun ne keitetään rypsiöljyssä, eikä niissä ole mitään lisäaineita. Hän sanoi; kuumentaminen tekee ne epäterveelliseksi. Jäin epävarmaksi, siis onko rypsiöljy terveellistä vain suoraan pullosta, eikö sitä pääasiassa käytetä ruoan valmistukseen, siihenkö terveellisyys päättyy?
Kiva jos jaksoit lukea, tulipa pitkä.
Puhutaanko majoneesista - aloitan
69
488
Vastaukset
- Anonyymi00001
Ei makeaa mahantäydeltä.
Ei majo ole myrkkyä, ei öljyyn kuole. Ei niitä tarvi vetää ämpäritolkulla, kyllä niitä voi käyttää kohtuudella.
Muistui mieleen, aikoinaan oli jokin kolesterolihysteria ja kananmunat kiellettiin. Noh, nykyisin hokattu, kananmunat terveellistä ruokaa. Näissä asioissa menee aina överiksi.
Noita mainitsemisia tuotteita käytetään muutenkin varsin pieniä määriä, turha ottaa niistä mitään stessiä. Sitäpaitsi, voi olla hankalaakin yrittää vetää niitä huolestuttavissa määrin, sen verran stydin makuisia kamoja.
=DW=- Anonyymi00006
Näin on, kun pääsin yli 80v terveenä muutin ruokavaliostani aivan vapaaksi. Ruokaa tuodaan kuppilasta 4-5 kertaa viikossa oven taakse. Viikonloppuisin tilaan pitsoja.
Kolesterolit saa alas helposti pillerillä. Vai kuka haluaa verenpaineita, katkokävelyä tai infarkteja, tai dementiaa ja Alzheimerin tautia. - Anonyymi00027
Anonyymi00006 kirjoitti:
Näin on, kun pääsin yli 80v terveenä muutin ruokavaliostani aivan vapaaksi. Ruokaa tuodaan kuppilasta 4-5 kertaa viikossa oven taakse. Viikonloppuisin tilaan pitsoja.
Kolesterolit saa alas helposti pillerillä. Vai kuka haluaa verenpaineita, katkokävelyä tai infarkteja, tai dementiaa ja Alzheimerin tautia.Onko pitsat terveydeksi?
- Anonyymi00002
En ole tainnut koskaan tehdä majoneesia itse, aina ostan sen kaupasta joko purkissa tai tuubissa. Niissä on säilöntäainetta ja kestävät avattuina kauemman aikaa jääkaapissa. Säilyyhän kotitekoinenkin muutaman vuorokauden kun sen laittaa kannelliseen puhtaaseen purkkiin ja käyttää puhdasta lusikkaa sen kauhomiseen.
Itse käytän majoneesia katkarapu/kananmunaleipiin, avokadon kanssa, joskus jopa levikkeenä jos voilevike loppunut.
Jos sinä sen valmistat torstaina niin voihan loput käyttää dippinä perunalastujen kanssa viikonloppuna, tai raakojen vihannesten dippinä. - Anonyymi00003
Rypsiöljy ei ole terveellistä eikä hyvä ihmisen ruuassa. Sitä on tungettu joka ruokaan ja leipomo tuotteisiin.
Sitä markkinoitiin oudon äänekkäästi ja minullekin soitettiin kotiin.
Voita haukuttiin. Siemenöljyt pahimmat. Koneen voiteluöljyä. Sairaudet lisääntyneet. Ihmiset uskoi js uskoo kaiken. Käytän voita mutte ostan jotain missä on rypsi rapsia mm leipää koska valikoima pmassa K kaupassa pieni. Oliiviöljy parempi.
Margariinin valmistus on iljettävä. Ruoka pilattu. Lääkkeet haittoja.- Anonyymi00007
Olet niin samaa mieltä kuin minä.
- Anonyymi00004
Sokeria laitetaan liikaa leipomuksiin.
- Anonyymi00008
Minusta sokeria pitäisi laittaa enemmän leipomuksiin ja niiden päälle ei yhtään.
Vältän pullia ja herkkuja jotka roskaa.
- Anonyymi00005
Majoneesi lihottaa.
- Anonyymi00011
Miksen ole sitten lihava?
- Anonyymi00010
On tuttua ettei kysymystäni ymmärretä. En pelkää kaloreita enkä mitään muutakaan epäterveellistä, en ahmi majoneesiä roppakaupalla. Haluan vain tehdä itse kaikki mitä osaan, yhdensortin harrastus.
Aloituksen pointti oli tämä.: Rypsiöljyn pitäsi olla terveellistä, eikö silloin majoneesikastike pidä olla terveystuote jossa pitäsi olla sydänmerkki?
Tuo yksi henkilö joka piti rapsiöljyä parempana, vastaan, toki voin laittaa myös rapsiöljyä, kumpaakin käytän, en ole tiennyt niiden eroja.
Ja sama koskee näitä popcorneja. Myös ne - sydänystävällisiä tuotteita -ko?
Mielipidettänne siis asiaan näiden tuotteiden terveellisyydestä kysyin.- Anonyymi00012
Eikös pop kornitmyydä pussissa joka laitetaan mikroon? Ei niihin laiteta rasvaa. Ostin joskus 1990 luvulla par kertaa.
- Anonyymi00019
Anonyymi00012 kirjoitti:
Eikös pop kornitmyydä pussissa joka laitetaan mikroon? Ei niihin laiteta rasvaa. Ostin joskus 1990 luvulla par kertaa.
En koskaan ole ostanut mikropopcorneja. Keitän itse kovista maissinjyvistä öljyssä. Nyt muistanikin sen rapsin ja rypsin eron. Rapsi ei kestä kuumuutta joten sopii vain salaatteihin ja siihen majoneesiin.
- Anonyymi00013
Vaasan voipulla pilattu liialla rasvalla. Heitin roskiin
- Anonyymi00023
Sen mikrossa saa hyväksi.
- Anonyymi00014
En käytä majoneesia, en ole koskaan käyttänyt, minusta ihan turha keksintö.
- Anonyymi00015
Kokeile, se on hyvää.
- Anonyymi00016
Anonyymi00015 kirjoitti:
Kokeile, se on hyvää.
Makuasia, tiedän kyllä miltä se maistuu.
- Anonyymi00017
Anonyymi00016 kirjoitti:
Makuasia, tiedän kyllä miltä se maistuu.
Sivusta.
Majoja monen sorttisia. Esim. Hesburger kuuluisa majoneesistaan ja käyttää sitä mainosvalttinaan. Ite en sitä fanita. Mutta esim. Joutsan grillillä on mun mielestä hyvä majo.
Mä en viiti ite tehdä, kaupoissa laajat valikoimat. Katkasalaattiin käytän mieluusti sitruuna majoneesia. Lisäks monenlaisia muitakin makuja, esim. chilimajot monikäyttöisiä.
Ite tykkään tehdä sellaista punajuurisalaattia, missä omenaa, pähkinää jne. Siihen paksua Helmanssin perusmajoa, jota terästetty etikalla. Kokeillut juu smetanaa, kermaviiliä jne, mutta majoneesia siihen pitää laittaa.
Mä lähinnä ajattelen majoneesin just mausteena.
=DW=
- Anonyymi00018
Ongelma on rypsiöljyn laittaminen joka tuotteeseen. Forssan Perunasalaatti, leivät.keksit.murot.
- Anonyymi00022
Eikö rypsi ole terveellistä?
- Anonyymi00020
Majoneesista ?! Kuka sitä lötköä edes syö ?
- Anonyymi00021
Se on mauste, lisuke kuten sinappi tms.
- Anonyymi00031
Mariah,ajellessaan mesellä.
- Anonyymi00024
Majoneesissa on rasvaa noin 85 %, se lukee siinä tuubinkin kyljessä. Kerran eläissäni olen tuota maistanut ja varsinkin kun rasvapitoisuuden hoksasin, sai se kerta jäädä myös viimeiseksi.
- Anonyymi00026
Hyvää se on, ei tarkoitettu jokapäiväiseksi, kuten ei monia muitakaan elintarvikkeita.
- Anonyymi00025
Eihän se majoneesi onnistunut. Keltuainen ei alkanut saostaa kun varovasti lirutin öljyä voimakkaasti vatkaten. Ainut vaatimus oli että pitää sekä keltuainen että öljy olla samaa lämpötilaa, joten otin suoraan jääkaapista. Se jäi liian löysäksi vaikka oli tosi hyvänmakuista. Kun tein viimeksi 25 v sitten perheelle, onnistui loistavasti.
Niin siinä kävi että hain kermaviiliä ja tein siitä kastikkeen mutta pöydässä oli myös majoneesi. Otettiin sitten molempia. Äsken kastelin siihen leivänpalasia ja oli hyvää, joten syömättä ei jää. En sitten laittanut kasviksiin rasvaa, ettei tule kokonaisrasvan määrä liian suureksi tänä päivänä.
Eli mikä hemmetin sananlasku se on että minkä nuorena oppii sen vanhana taitaa.- Anonyymi00037
Kaikki aineet mitä majoneesiin laittaa pitää olla samanlämpöisiä, ei pelkästään keltuainen ja öljy. Itse olen majoneesia tehnyt vuosikymmeniä sekä töissä isoina 10 litran satseina että kotona puolen litran satsina ja koskaan ei ole epäonnistunut kun kaikki aineet HUONEENLÄMPÖISINÄ. Työpaikkoillani säilytettiin öljyt huoneenlämmössä mutta kananmunat , sinapit, ketsupit ym tarvittavat mitä salaattikastikkeisiin tarvittiin mitattiin astiaan valmiiksi edellisenä päivänä kylmiöstä huoneenlämpöön. Kotona olen säilyttänyt aina munat ja öljyn sekä sinapit, viinietikat ja ketsupit jääkaapissa ja edellisenä päivänä mittaan ja otan huoneenlämpöön.
t, ent kyökkipiika - Anonyymi00070
Anonyymi00037 kirjoitti:
Kaikki aineet mitä majoneesiin laittaa pitää olla samanlämpöisiä, ei pelkästään keltuainen ja öljy. Itse olen majoneesia tehnyt vuosikymmeniä sekä töissä isoina 10 litran satseina että kotona puolen litran satsina ja koskaan ei ole epäonnistunut kun kaikki aineet HUONEENLÄMPÖISINÄ. Työpaikkoillani säilytettiin öljyt huoneenlämmössä mutta kananmunat , sinapit, ketsupit ym tarvittavat mitä salaattikastikkeisiin tarvittiin mitattiin astiaan valmiiksi edellisenä päivänä kylmiöstä huoneenlämpöön. Kotona olen säilyttänyt aina munat ja öljyn sekä sinapit, viinietikat ja ketsupit jääkaapissa ja edellisenä päivänä mittaan ja otan huoneenlämpöön.
t, ent kyökkipiikaOikeaa ruokaa.
- Anonyymi00028
Tuo teflon pannu on se epäterveellinen. Kaikkea muuta voi syödä.
- Anonyymi00029
Olet aivan oikeassa. 5 v. vanhassa pannussani on pari viirua pohjassa jonka vuoksi taisi olla viimeksi viimeinen käyttö. Harmittaa ettei niistä saada kestäviä vaikka kuinka hoitaa oikein vain puu- tai muovilastoilla ja pehmeällä harjalla. Olisi tärkeä kun siinä voi käyttää vähemmän rasvaa. Lohipalatkin voi paistaa vain pienellä rasvamäärällä, kun on rasvainen kala.
Onneksi on neljä rautapannua, yksi pikku-ohukaisille ja kolme tavallista eri kokoisia.
- Anonyymi00030
Syön majoneesia useinkin ja joskus teen itsekin, varsinkin valkosipulimajo on hyvää vaikka paistettyjen muikkujen kanssa , ai nam. Monessa muussakin annoksessa käytän kun en juurikaan tee kastikkeita ja mausteitakin jokseenkin vähän.
- Anonyymi00032
Pikku viirut teflonpannussa ei haittaa, pelkkää pelottelua, jotta ostettaisiin uutta tilalle.
- Anonyymi00033
Joo, ei ne viirut pannussa haittaa mutta teflon siellä vatsassa saattaa olla huonompi asia...
- Anonyymi00034
Sinä 2026-01-25 10:53:22, laitappa mulle ohje, kiitos. Kun ehdin jo miettiä että 25 v sitten öljy oli vähän paksumpaa kuin nykyinen. Jos jotui siitä ettei keltuainen alkanut sitä öljyä saostaa. Vatkain on edelleen täysin sama kuin silloin. Kokeilen vielä jos otan molemmat huoneenlämpöön, onnistuisiko sitten paremmin.
Oli minunkin kastike mielettömän hyvän makuista, kastelin siihen ruis- ja vaalealeipäpalasia ja hörppäsin rasvatonta maitoa päälle. Rakenne ei vai ollut sellainen paksu kuin majoneesikastikkeen kuuluu olla.- Anonyymi00040
Luepa tuo kommentti jonka kirjoittanut Anonyymi00037 2026-01-26 10:52:38 .
Eilen mittasin sinapin, viinietikan ja mausteet kannuun, öljyn ja kananmunan jätin erikseen pöydälle, lähdin kaverin luo ja olin kolme tuntia pois kotoa. Kun palasin kotiin rikoin munan ja pudotin keltuaisen kannuun. Sähkövatkaimeen laitoin vain yhden vispilän kun molemmat ei mahdu kannuun ja aloin vatkaamaan samalla lirutin öljyä vähän kerrallaan ja välillä vatkasin kunnolla ennenkuin lisäsin taas öljyä. Öljy on tällä kertaa rypsi-rapsi öljyä ja majoneesista tuli niin paksua että piti huoneenlämpöisellä vedellä ohentaa kun oli lähes veitsellä leikattavaa, onneksi oli riittävä määrä jäänyt aamulla vedenkeittimeen. En mitannut aineita tarkemmin mutta yksi keltuainen ja reilu 3 dl öljyä pari tlk sinappia ja suunnilleen samanverran viinietikkaa, maisteet summassa ja kyllä tuli taas niin suunmukaista että. Eli vielä kerran : KAIKKI aineet huoneenlämpöisenä.
- Anonyymi00035
RYPSIÖLJY kuten muutkin siemenöljyt aiheuttavat sairauksia ja niitä laitetaan leipiin yms tuotteisiin ja elintarvikkeisiin tarpeettomasti kuten murot, salaatit, keksit,sipsit,makeiset.
Voi ja Naudan tali luonnontuote, ettei Virginia kulmäpuristetut oliivioljyt öljyistä lähinnä sopii koska ei ole prosessoitu kuten margariinit.
1960 ihmiset oli hoikka ja sitten alkoi lihotus toimia. Etenkin länsimaissa. Itä Euroopassa on hoikkia ja päästään terveitä Ja muutenkin elämä terveellistä. Ei siellä näy punkeroita joilla syömishäiriöitä ja mentaali ongelmaisia.- Anonyymi00036
Mitä sairauksia rypsiöljyt aiheuttavat?
Mitä tarkoittaa prosessointi, valmistuuko voi nykyisin ilman prosessointia... - Anonyymi00038
Ja höpön höpön......ikäni olen käyttänyt rypsiöljyä , en koskaan muita ja nyt vieläkin 70 täytettyäni olen verenpaineen heittelyä lukuunottamatta säilynyt melko terveenä. Ei ole ollut kuin normaalia räkätautia joskus ja kaksi kertaa reissusta sain koronatartunnan. No, lapsena toki sairastin jotkut rokot, mutta mitään sen vakavampaa en ole sairastanut. Työssä ollessakaan ei iskeneet työkaverien sairastamat kulkutaudit ja sekös otti päähän kun en vuorostani päässyt saikulle. Syön normaalia sekaruokaa, mutta en puputa salaatteja vaan korvaan ne kuumennettavilla/kypsennettävillä kasviksilla ja juureksilla ja maitotuotteen ollut lähes kokonaan juustoa lukuunottamatta pannassa jo lähes 50 vuotta
- Anonyymi00042
Anonyymi00038 kirjoitti:
Ja höpön höpön......ikäni olen käyttänyt rypsiöljyä , en koskaan muita ja nyt vieläkin 70 täytettyäni olen verenpaineen heittelyä lukuunottamatta säilynyt melko terveenä. Ei ole ollut kuin normaalia räkätautia joskus ja kaksi kertaa reissusta sain koronatartunnan. No, lapsena toki sairastin jotkut rokot, mutta mitään sen vakavampaa en ole sairastanut. Työssä ollessakaan ei iskeneet työkaverien sairastamat kulkutaudit ja sekös otti päähän kun en vuorostani päässyt saikulle. Syön normaalia sekaruokaa, mutta en puputa salaatteja vaan korvaan ne kuumennettavilla/kypsennettävillä kasviksilla ja juureksilla ja maitotuotteen ollut lähes kokonaan juustoa lukuunottamatta pannassa jo lähes 50 vuotta
Ota nyt ensin selvää miten margariini valmistetaan. Voiteluöljyä.
Kannattaisi lukea kuutak7n kuin kotimaan valhe mediaa ja lehtiä.
Twitter on useita kanavia jotka kertoo ruoka asioita ja netti palstoja.
Jos ei näe vaivaa.
Rypsiöljyn haitallisuuudesta on tietoa. Ollut vuosia tiedossa.
Josset ole sairas nyt niin sillä ei merkitystä asiassa. Se on tyhmästi sanottu vastaväite. - Anonyymi00044
Anonyymi00042 kirjoitti:
Jos ei näe vaivaa.
Josset ole sairas nyt niin sillä ei merkitystä asiassa. Se on tyhmästi sanottu vastaväite.Toistan yksinkertaisen kysymyksen johon vaan ei vastausta tule: Mitä sairauksia rypsiöljy aiheuttaa?
- Anonyymi00047
Itä-Euroopassa lukitaan mentaalipotilaat mielisairaaloihin,myös toisinajattelevat. Ei siellä myöskään näy CP-vammaisia katukuvassa.
Ennen koronaa oli paljon järjestäytynyttä kerjäläisyyttä pohjoismaiden kaduilla. Varsinkin romanialaisia ja bulgaarialaisia jollakin tavalla vammautuneita ihmisiä. Varat mitä saivat kerjättyä menivät liigojen taskuun. - Anonyymi00048
Anonyymi00047 kirjoitti:
Itä-Euroopassa lukitaan mentaalipotilaat mielisairaaloihin,myös toisinajattelevat. Ei siellä myöskään näy CP-vammaisia katukuvassa.
Ennen koronaa oli paljon järjestäytynyttä kerjäläisyyttä pohjoismaiden kaduilla. Varsinkin romanialaisia ja bulgaarialaisia jollakin tavalla vammautuneita ihmisiä. Varat mitä saivat kerjättyä menivät liigojen taskuun.Huhujako kuuntelit. On sinulla ikävö käsitys kyky. Suomessa hullut liikuuu kaduilla ja kapakoissa Netissä ja työpaikoilla. Etelä ja Itä Euroopassa vanhukset,vammaiset hoidetaan kotona ei niitä työnnetå laitoksiin jotta kiittämättömät perintöjä odottelevat lapset pääsevät bilettäån etelän lämpöön ja harrastamaann.
- Anonyymi00053
Anonyymi00042 kirjoitti:
Jos ei näe vaivaa.
Josset ole sairas nyt niin sillä ei merkitystä asiassa. Se on tyhmästi sanottu vastaväite.Ei minun tarvii tietää margariinin valmistusta kun en sitä käytä. Voita ja oivariinia käytän, oivariinissä on rapsiöljyä. Minulla ei ole myöskään tarvetta seurata mitään valhemedioita ja tvittereitä.
- Anonyymi00039
Olen käyttänyt sekaisin öljyjä, osin kylmäpuristettuja, voita sekä lihasta ja kalasta tulevaa rasvaa. Näin monta kymmentä vuotta. Olen terve ja vahva yli 70 vuotiaaksi sekä normaalipainoinen.
Koska olen majoneesikeskustellun aloittaja, laitan vielä miksi todennäköisesti majoneesikastike ei enää kotona onnistu. Juttelin eilen marttoihin kuuluvan innokkaan kotiruoan osaajan kanssa. Hän oli samaa mieltä että rypsiiöljy on nykyään ihan erilaista, pajon lirumpaa, kuin 25 vuotta sitten, jolloin majoneesikastikkeeni onnistui.
Joten hän joka myös tekee kotona majoneesi kastiketta ja kirjoitti tuossa ylempänä, on ehkä myös tehnyt sitä viimeksi pitkän aikaa sitten. Tällä istumalla en usko että enää kaupan rypsiöljystä onnistuu.- Anonyymi00041
Luulo ei ole tiedon väärti, pelkällä rypsiöljyllä tein viimeksi marraskuussa kun piti käyttää jääkaapista jo aikaa olleen öljypullon loppu pois. Eilen tein pirkka rypsi- rapsi öljyllä ja onnistui liiankin hyvin.
t. Anonyymi00030
2026-01-25 10:53:22
ps. myös nämä kommentit minun kirjoittamia
Anonyymi00040
2026-01-27 10:44:57
Anonyymi00037
2026-01-26 10:52:38 - Anonyymi00049
Anonyymi00041 kirjoitti:
Luulo ei ole tiedon väärti, pelkällä rypsiöljyllä tein viimeksi marraskuussa kun piti käyttää jääkaapista jo aikaa olleen öljypullon loppu pois. Eilen tein pirkka rypsi- rapsi öljyllä ja onnistui liiankin hyvin.
t. Anonyymi00030
2026-01-25 10:53:22
ps. myös nämä kommentit minun kirjoittamia
Anonyymi00040
Anonyymi00037
2026-01-26 10:52:38Voitko laittaa minulle miten teet. Josko sitten teen jotain väärin. Laitan kulhoon kananmunan keltuaisen. Vatkaan sitä rajusti samalla liruttaen hitaasti öljyä siihen. Keltuainen tekee öljyn paksuksi ja kastike on lusikoitavissa, eikä juoksevassa muodossa.
Vähän muistan että sekä keltuainen että öljy piti olla huoneenlämpöistä mutta kun netistä katsoin, pääasia on että molemmilla aineilla oli sama lämpötila. Siispä otin suoraan jääkaapista sekä munan että öljyn. Vatkain on edelleen sama kuin oli silloin. Yksi keltuainen sitoo 1-1,5 dl öljyä. Laitoin 1 dl.
Miten sinä teet? - Anonyymi00054
Anonyymi00049 kirjoitti:
Voitko laittaa minulle miten teet. Josko sitten teen jotain väärin. Laitan kulhoon kananmunan keltuaisen. Vatkaan sitä rajusti samalla liruttaen hitaasti öljyä siihen. Keltuainen tekee öljyn paksuksi ja kastike on lusikoitavissa, eikä juoksevassa muodossa.
Vähän muistan että sekä keltuainen että öljy piti olla huoneenlämpöistä mutta kun netistä katsoin, pääasia on että molemmilla aineilla oli sama lämpötila. Siispä otin suoraan jääkaapista sekä munan että öljyn. Vatkain on edelleen sama kuin oli silloin. Yksi keltuainen sitoo 1-1,5 dl öljyä. Laitoin 1 dl.
Miten sinä teet?Tässäpä vielä kerran, samalla kaavalla olen aina tehnyt niin töissä kuin kotonakin......kaikki muut aineet ensin sinne astiaan ja viimeisenä sitten lirutetaan ja vatkataan se öljy ja KAIKKI HUONEENLÄMPÖISINÄ.....
Anonyymi00040
Eilen mittasin sinapin, viinietikan ja mausteet kannuun, öljyn ja kananmunan jätin erikseen pöydälle, lähdin kaverin luo ja olin kolme tuntia pois kotoa. Kun palasin kotiin rikoin munan ja pudotin keltuaisen kannuun. Sähkövatkaimeen laitoin vain yhden vispilän kun molemmat ei mahdu kannuun ja aloin vatkaamaan samalla lirutin öljyä vähän kerrallaan ja välillä vatkasin kunnolla ennenkuin lisäsin taas öljyä. Öljy on tällä kertaa rypsi-rapsi öljyä ja majoneesista tuli niin paksua että piti huoneenlämpöisellä vedellä ohentaa kun oli lähes veitsellä leikattavaa, onneksi oli riittävä määrä jäänyt aamulla vedenkeittimeen. En mitannut aineita tarkemmin mutta yksi keltuainen ja reilu 3 dl öljyä pari tlk sinappia ja suunnilleen samanverran viinietikkaa, maisteet summassa ja kyllä tuli taas niin suunmukaista että. Eli vielä kerran : KAIKKI aineet huoneenlämpöisenä. - Anonyymi00055
Anonyymi00054 kirjoitti:
Tässäpä vielä kerran, samalla kaavalla olen aina tehnyt niin töissä kuin kotonakin......kaikki muut aineet ensin sinne astiaan ja viimeisenä sitten lirutetaan ja vatkataan se öljy ja KAIKKI HUONEENLÄMPÖISINÄ.....
Anonyymi00040
Eilen mittasin sinapin, viinietikan ja mausteet kannuun, öljyn ja kananmunan jätin erikseen pöydälle, lähdin kaverin luo ja olin kolme tuntia pois kotoa. Kun palasin kotiin rikoin munan ja pudotin keltuaisen kannuun. Sähkövatkaimeen laitoin vain yhden vispilän kun molemmat ei mahdu kannuun ja aloin vatkaamaan samalla lirutin öljyä vähän kerrallaan ja välillä vatkasin kunnolla ennenkuin lisäsin taas öljyä. Öljy on tällä kertaa rypsi-rapsi öljyä ja majoneesista tuli niin paksua että piti huoneenlämpöisellä vedellä ohentaa kun oli lähes veitsellä leikattavaa, onneksi oli riittävä määrä jäänyt aamulla vedenkeittimeen. En mitannut aineita tarkemmin mutta yksi keltuainen ja reilu 3 dl öljyä pari tlk sinappia ja suunnilleen samanverran viinietikkaa, maisteet summassa ja kyllä tuli taas niin suunmukaista että. Eli vielä kerran : KAIKKI aineet huoneenlämpöisenä.Kiitos oikein paljon. Kokeilen tuollaista vielä. Olen itse laittanut etikan (en pidä viinietikasta) vakopippurin, ripauksen suolaa ja sokeria vasta valmiiseen peruskastikkeeseen jossa on ollut vain öljy ja keltuainen. Koska en pidä myöskään sinapista, jätän senkin pois, onkohan sillä sitova vaikutus kun ainakin hernerokkaan on? Tuo öljyn määrä vaikuttaa kovin isolta, siksikin epäilen sinapin sitä sitovan keltuaisen lisäksi.
Opiskelin suurtalouden keittäjäksi 60-70-luvun vaihteessa, siellä opin mm. tämän kastikkeen ja ohjekin on varmaan säilytetyssä kansiossa ruutupaperilla. Paneudun asiaan vielä. - Anonyymi00057
Anonyymi00055 kirjoitti:
Kiitos oikein paljon. Kokeilen tuollaista vielä. Olen itse laittanut etikan (en pidä viinietikasta) vakopippurin, ripauksen suolaa ja sokeria vasta valmiiseen peruskastikkeeseen jossa on ollut vain öljy ja keltuainen. Koska en pidä myöskään sinapista, jätän senkin pois, onkohan sillä sitova vaikutus kun ainakin hernerokkaan on? Tuo öljyn määrä vaikuttaa kovin isolta, siksikin epäilen sinapin sitä sitovan keltuaisen lisäksi.
Opiskelin suurtalouden keittäjäksi 60-70-luvun vaihteessa, siellä opin mm. tämän kastikkeen ja ohjekin on varmaan säilytetyssä kansiossa ruutupaperilla. Paneudun asiaan vielä.No jos kerran koulutuskin alalle niin kyllähän silloin pitäisi osata ...... itse en ole vielä sellaiseen majoneesiohjeeseen törmännyt missä ei olisi sinappia
- Anonyymi00059
Anonyymi00057 kirjoitti:
No jos kerran koulutuskin alalle niin kyllähän silloin pitäisi osata ...... itse en ole vielä sellaiseen majoneesiohjeeseen törmännyt missä ei olisi sinappia
En ole sitä työtä tehnyt kun joitakin kuukausia enkä heti keittäjäksi päässyt, jotain apuhommia vasta. Myöhemmin olisi ehkä keittäjän paikka irronut, mutta siirryin ihan eri hommiin kun tarjoutui tilaisuus.
Koulussa lukuisten ruoanlaittojen myötä joku yksittäinen kastike ei ole enää timanttina muistissa. Joten perustan osaamiseni 25 vuotta sitten onnistuneeseen kastikkeeseen. Voi olla että kokeilen sitä sinappia, tuskin se hirveästi maistuu kun muuta massaa on.
Kiitos vielä, kyllä minä vielä kastikkeen saan aikaiseksi. Nyt teen huoneenlämpöisistä tuotteista. Sitruunalla myös muistan maustaneeni. Aikomus on käyttää sitä kastikkeena raasteelle, joka sisältää aina 4-6 eri juuresta. - Anonyymi00062
Anonyymi00059 kirjoitti:
En ole sitä työtä tehnyt kun joitakin kuukausia enkä heti keittäjäksi päässyt, jotain apuhommia vasta. Myöhemmin olisi ehkä keittäjän paikka irronut, mutta siirryin ihan eri hommiin kun tarjoutui tilaisuus.
Koulussa lukuisten ruoanlaittojen myötä joku yksittäinen kastike ei ole enää timanttina muistissa. Joten perustan osaamiseni 25 vuotta sitten onnistuneeseen kastikkeeseen. Voi olla että kokeilen sitä sinappia, tuskin se hirveästi maistuu kun muuta massaa on.
Kiitos vielä, kyllä minä vielä kastikkeen saan aikaiseksi. Nyt teen huoneenlämpöisistä tuotteista. Sitruunalla myös muistan maustaneeni. Aikomus on käyttää sitä kastikkeena raasteelle, joka sisältää aina 4-6 eri juuresta.Eilen ostin vartavasten k-marketissa poiketessani keiju RYPSIÖLJYÄ kun näin hyllyssä ja tänään aikomus siitä tehdä majoneesia kunhan kunnolla lämpenee aineet huoneenlämpöisiksi. Minusta se ei ainakaan pulloa kallistelemalla näytä yhtään lirummalta kuin ennenkään. Edellinen RYPSIÖLJY mistä tein viime vuonna oli pirkkaa ja hyvää tuli.
ps. minulla ei koulutusta keittiöalalle ole kuin puolen vuoden kurssi jossa opittiin lähinnä tekemään sapuskaa valmiista ja puolivalmiista tuotteista, joten yhtä tyhjän kanssa . Työ ollut paras opettaja kun on saanut käytännön ohjauksessa tehdä ammattilaisten ohjauksessa. Keittiöhommissa olen kuitenkin ollut monenlaisissa jo 80-luvun alusta, toki nyt jo eläkkeellä ollut 8 vuotta.
t. Anonyymi00054
2026-01-28 11:07:16 - Anonyymi00065
Anonyymi00062 kirjoitti:
Eilen ostin vartavasten k-marketissa poiketessani keiju RYPSIÖLJYÄ kun näin hyllyssä ja tänään aikomus siitä tehdä majoneesia kunhan kunnolla lämpenee aineet huoneenlämpöisiksi. Minusta se ei ainakaan pulloa kallistelemalla näytä yhtään lirummalta kuin ennenkään. Edellinen RYPSIÖLJY mistä tein viime vuonna oli pirkkaa ja hyvää tuli.
ps. minulla ei koulutusta keittiöalalle ole kuin puolen vuoden kurssi jossa opittiin lähinnä tekemään sapuskaa valmiista ja puolivalmiista tuotteista, joten yhtä tyhjän kanssa . Työ ollut paras opettaja kun on saanut käytännön ohjauksessa tehdä ammattilaisten ohjauksessa. Keittiöhommissa olen kuitenkin ollut monenlaisissa jo 80-luvun alusta, toki nyt jo eläkkeellä ollut 8 vuotta.
t. Anonyymi00054
2026-01-28 11:07:16Nyt puhun tästä paksuuntumisen vertailusta sen 25 v sitten. Varmistin asian ikäiseltäni mummulta joka on isolle perheelleen etevä ruoanlaittaja. Hän todisti saman, Raision öljy on ollut paksumpaa parikymmentä vuotta sitten.
- Anonyymi00069
Anonyymi00065 kirjoitti:
Nyt puhun tästä paksuuntumisen vertailusta sen 25 v sitten. Varmistin asian ikäiseltäni mummulta joka on isolle perheelleen etevä ruoanlaittaja. Hän todisti saman, Raision öljy on ollut paksumpaa parikymmentä vuotta sitten.
No, minä tein eilen siitä keiju rypsiöljystä majoneesin entisellä tavalla ja paksua tuli, paksuuntuminen alkoi jo kun olin desin verran liruttanut öljyä vatkaten välillä kunnolla ja taas lisäsin öljyä. Lopussa kun olin sen 3 desiä laittanut niin oli niin paksua että piti taas ohentaa kun haluan majoneesin olevan sellaista ettei tarvii veitsellä levittää.
Anonyymi00062
2026-01-31 11:56:50
- Anonyymi00043
Miten jonkun mielestä teollinen margariini olisi parempaa kuin luonnontuote voi?
EPÄILETTEKÖ että ihmislajin luojat olisivat antaneet vahingollista ruokaa syötäväksi?
Karja ja maanviljely on annettu valkoiselle rodulle erityisesti hyödynnnettäväksi pohjoisille alueille. Käskettiin rakentaa maa. Niin on kaikki mitä on valkoisten tekemää.- Anonyymi00045
Lähi- idässä pidettiin karjaa kun nykyisessä Suomessa ei vielä ollut ensimmäistäkään pysyvää asujaa. Suomessa asuvien ensimmäiset haparoivat karjanhoitoaskeleet otettiin puolivillien peurojen kanssa, niistä jalostui sitten poroja.
Teollinen voi on yhtä teollista kuin margariini, lisäaineellistakin. Eräs Nobelin palkinnonkin saanut suomalainen kemisti sai palkinnon ensisijaisesti tietynlaisen rehun kehittämisestä mutta kyllä siinä painoi hänen koko työnsä ja yksi merkittävimmistä hänen kehitelmistään oli löytää kemikaali jolla voi satiin säilymään härskiintymättä ja pilaantumatta lähes miten kauan tahansa. Jo silloin voista tuli teollista ja prosessoitua...
Voi oli sotien jälkeen pitkään yksi köyhän Suomen tärkein ulkomaanvientituote. - Anonyymi00046
Emme epäile sillä uskomme evoluutioon.
- Anonyymi00050
Anonyymi00045 kirjoitti:
Lähi- idässä pidettiin karjaa kun nykyisessä Suomessa ei vielä ollut ensimmäistäkään pysyvää asujaa. Suomessa asuvien ensimmäiset haparoivat karjanhoitoaskeleet otettiin puolivillien peurojen kanssa, niistä jalostui sitten poroja.
Teollinen voi on yhtä teollista kuin margariini, lisäaineellistakin. Eräs Nobelin palkinnonkin saanut suomalainen kemisti sai palkinnon ensisijaisesti tietynlaisen rehun kehittämisestä mutta kyllä siinä painoi hänen koko työnsä ja yksi merkittävimmistä hänen kehitelmistään oli löytää kemikaali jolla voi satiin säilymään härskiintymättä ja pilaantumatta lähes miten kauan tahansa. Jo silloin voista tuli teollista ja prosessoitua...
Voi oli sotien jälkeen pitkään yksi köyhän Suomen tärkein ulkomaanvientituote.EI SIINÄ TXT TARKOITETTU SUOMEN OLOJA.
PITIKÖ RUVETA TAAS MOLLAAMAAN, hurri - Anonyymi00051
Anonyymi00046 kirjoitti:
Emme epäile sillä uskomme evoluutioon.
Evoluutio on valhetta. 😊😇
- Anonyymi00052
Anonyymi00051 kirjoitti:
Evoluutio on valhetta. 😊😇
Jumala loi suden ja ANTOI sille ruoaksi maailman muut eläimet, tarvittaessa myös ihmislajin, joohan...
- Anonyymi00056
No niin, öljystä kirvesvarteen.
Evoluutio ja Jumalan luominen tai joku muu ihme eivät mietenkään sulje pois toisiaan. Molemmat ovat totta. Jumala tai jokin muu tiedemiehillekin selvittämätön ilmiö on luonut elollisen solun tai olion kylmälle elottomalle maapallolle. Siitä on alkanut evoluutio joka jatkuu edelleen.- Anonyymi00058
Uskoa voi vaikka mihin, onneksi.
- Anonyymi00060
Eli olematon jumala loi ensin itse itsensä ja sitten solun jne...?
Elämä on kylläkin käynnistynyt siitä että on ollut ATOMEJA eli materiaa josta sitten sattuman kautta otollisissa lämpö-, kosteus- ym. olosuhteissa on kehittynyt alkeellinen elämä.
Luomis- käsitteen kanssa tällä ei ole mitään tekemistä eikä mitään yhteistä! - Anonyymi00064
Anonyymi00060 kirjoitti:
Eli olematon jumala loi ensin itse itsensä ja sitten solun jne...?
Elämä on kylläkin käynnistynyt siitä että on ollut ATOMEJA eli materiaa josta sitten sattuman kautta otollisissa lämpö-, kosteus- ym. olosuhteissa on kehittynyt alkeellinen elämä.
Luomis- käsitteen kanssa tällä ei ole mitään tekemistä eikä mitään yhteistä!Tiedemiehet eivät ole juuri tuota prosessia pystyneet selvittämään. Milloin maapallolla on ollut se otollinen lämpö kun on ollut vain kylmä taivaankappale. Eli sen ensimmäisen elollisen solun ilmaantuminen maapallolle on täysi mysteeri edelleen vaikka sitä yhtä tutkitaan. Ja vielä mysteerimpi on miten se solu on pystynyt jatkamaan olemassa oloaan ja lisääntymistä kylmällä taivaankappaleella.
Ihan yhtä hyvin voi sanoa Sattumaksi tai Jumalaksi, ei yhtään haittaa, sattuma sopii oikein hyvin. Kun vain tuon muun joku selvittäisi. Olen lukenut aiheesta pari kirjaa muutama vuosi sitten kun alkoi asia kiinnostamaan, nyt en enää muista kirjoittajia mutta paikalllisessa kirjastossa ne varmaan ovat.
Mutta nyt en enää muista miten selitetään se milloin sitten maapallolle on alkanut paistaa aurinko. Miksi se on ollut kylmä? Kuten Valtaoja sanoi viime kirjamessuilla: Paljon on tutkittu mutta paljon on vielä epäselvää ja tutkimatta.
- Anonyymi00061
Elintarvike teollisuus ei tee terveellistä ruokaa . Miksi? Koska uskovat väärennettyihin jut
tuihin.
RYPSIÖLJYÄ laitetaan salaatti kastikkeisiin ja leipiin muroihin makeisiin kekseihin jne.
Saarioinen ja Atria Forssa miksi rypsiöljyä peruna salattiin? Ette välitä.
Niitä osteraan kun ostajat eivät vaivaudu ottamaan mistään selvää. Miten margariinia ja siemen öljyjä tehdään. Ihmiset sairastaa eivät tajua että johtuu ns rokotteista joita vanhemmat tunkee lapseen. Miksi teette niin? Vahingoitatte lasta. Sitten vastike maito,tiedättekö mitä se on?
Ette vaivaudu kun media valehtelee että Suomessa on k6ka hyvä ruoka ..
Sukupolvia jatkuva itsensä saastuttaminen jatkuu,..jatkuu - Anonyymi00063
Luin äsken jutun jossa kerrottiin v1950 lla sian lihotuksesta. X carnovore kanava.
Yrittivät ensin kookosöljyllä ei toiminut siat laihtuivat. Sitten ruokkivat siemenöljyillä kuten rypsi ja siat alkoivat lihoa kuten nykyään ihmisetkin, Nälkäinen koirakaan kadulla ei syö hamppareita tai muuta pikaruokaa ja kissa vielä tarkempi. Sen ilmekin kertoo jos joku ruoka on kamalaan ja jopa oksentaa. Mutta ihminen syö.- Anonyymi00067
Väitteesi esim. koiriin liittyen on absurdin suuri valhe. Hampurilainen maistuu koiralle oikein hyvin, niin myös varislinnuille jotka voivat hyvin kun asuvat ympäristössä jonne ihmisiltä varisee ja pudotellaan esim. juurikin niitä hampurilaisten jämiä...
Toisaalta, ei ainakaan minun kotikulmillani 1950- luvulla ruokittu sikoja öljyillä, lihoivat ne ihan perunalla, maito- jauhosekoituksilla ja mitä nyt maataloissa tapasi olla.
- Anonyymi00066
En ole ihan varma tuosta terveellisyydestä, saattaa sitä ollakin. Mutta yhden ison eron itsessäni olen huomannut. Kun syön öljyjä, ruoansulatukseni ei toimi kunnolla, panttaa. Mutta kun syön voita, suoli toimii normaalisti. Olen tämän tarkoitukskella kokeillut useita kertoaja ja myös veljeni on samaa mieltä. Hän oli huomannut asian kun meni uuteen työpaikkaan, siellä käytettiin paljon ölyä. Sen jälkeen aloin omalla kohdallani perehtyä asiaan.
- Anonyymi00071
Voi olla et pitää vaihdella sitä mitä syö, eikä samaa joka päivä, voita tai margariinia.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiva kun SDP alkaa hallitsemaan Suomea
Vanhat hyvät ajat taas palaavat ja kansa vaurastuu. Muistatteko vielä Sorsan aikakauden? Silloin Suomessa tehtiin jopa3519483Säästäminen on typerää, muistakaa äänestää demareita
Säästäminen on typerää, koska aiheuttaa vain talouden taantumista ja lopulta tappaa potilaan. Demareiden tapa on satsat885932Olli Rehn: Eläkkeistä pitää leikata. Nyt tuli Lindtmanille kauhun paikka
jos johtaa seuraavaa hallitusta. Purra: eläkkeisiin ei kosketa. Eikä tällä hallituskaudella varmasti kosketa, mutta seur3665537SDP:n budjetin peruskivi: "Rahaa nimittäin on!"
Demarien talouspolitiikan ydin on usein tiivistetty klassiseen meemiin: rahaa on, kunhan se on jonkun muun rahaa. Vuoden973911Sara Sieppi umpirehellisenä Amazing Race -kulissien takaisesta elämästä
Sara Sieppi oli mukana Amazing Race Suomi -realityssä. Somevaikuttajalla oli takana raskasta aikaa ja isoja suruja, eikä33332Poliisien suosikkipuolueet ylivoimaisesti: Kokoomus ja persut
samoin on armeijan henkilöstön kanssa. Sen sijaan sekä vihreät, vasliitto ja SDP ovat hyljeksittyjä puolueita poliisien682885Sdp, Vihreät ja vasemmistoliitto muuttumassa naisten puolueiksi?
Sdp 64 % naisia, vihreät 70 % naisia ja vasemmistoliitto 60 % naisia. Ilmankos ne puolueet ajaa autoilevien kantasuomal752862Herkkua vai hötöä? Kaksi Beck-leffaa tällä vkolla tv:stä
Beck-elokuvat tuntuvat olevan suomalaisten makuun. Tällä viikolla televisiosta tulee kaksi ruotsalaista taidonnäytettä,52643Hatunnosto! Mari Hynynen (os. Perankoski) ja Jouni Hynynen auttavat vähäosaisia upealla tavalla!
Hatunnosto! Mari ja Jouni Hynynen ovat Vailla vakinaista asuntoa ry:n uudet kummit. Hynysiä motivoi halu lisätä ymmärr72578- 1142548