Eikö vaan majoneesikastikkeella ole vähän epäterveellinen kaiku? Minulla ainakin. Esikoinen ei jouda käydä kun asian tiimoilta. Sellainen on torstaina ja ajattelin laittaa jos ei nyt gurmeen niin aika hyvän aterian kumminkin.
Ostan kalaa paistettavaksi niukassa voi-öljyssä teflonpannussa, perunoita ja paljon monenlaisia kasviksia raakana ja keitettynä. Mutta se kastike? Osaan itse tehdä majoneesikastikkeen keltuaisesta ja rypsiöljystä, siihen sitruunapippuria ja tilliä, ripaus suolaa. Ja sitten se huomio, sehän on terveellistä kuin mikäkin sydän-ystävällinen tuote. Tai keltuainen varmaan tuomitaan kolesterolipommiksi ravintorikkaudestaan huolimatta, mutta se rypsiöljy ainakin ja eihän sitä nyt ota kuin muutaman ruokalusikallisen annokseen ja loppu jää.
Onkohan kaupan majoneesissa sydänmerkki?
Mitä mieltä majoneesikastikkeen terveellisyydestä?
Asia 2. Olin kerran ravintoluennolla jossa puhuttiin sydänystävällisistä ravintorasvoista, Kysyin, eikö itse tehdyt popcornit ole terveellisiä, kun ne keitetään rypsiöljyssä, eikä niissä ole mitään lisäaineita. Hän sanoi; kuumentaminen tekee ne epäterveelliseksi. Jäin epävarmaksi, siis onko rypsiöljy terveellistä vain suoraan pullosta, eikö sitä pääasiassa käytetä ruoan valmistukseen, siihenkö terveellisyys päättyy?
Kiva jos jaksoit lukea, tulipa pitkä.
Puhutaanko majoneesista - aloitan
21
138
Vastaukset
- Anonyymi00001
Ei makeaa mahantäydeltä.
Ei majo ole myrkkyä, ei öljyyn kuole. Ei niitä tarvi vetää ämpäritolkulla, kyllä niitä voi käyttää kohtuudella.
Muistui mieleen, aikoinaan oli jokin kolesterolihysteria ja kananmunat kiellettiin. Noh, nykyisin hokattu, kananmunat terveellistä ruokaa. Näissä asioissa menee aina överiksi.
Noita mainitsemisia tuotteita käytetään muutenkin varsin pieniä määriä, turha ottaa niistä mitään stessiä. Sitäpaitsi, voi olla hankalaakin yrittää vetää niitä huolestuttavissa määrin, sen verran stydin makuisia kamoja.
=DW=- Anonyymi00006
Näin on, kun pääsin yli 80v terveenä muutin ruokavaliostani aivan vapaaksi. Ruokaa tuodaan kuppilasta 4-5 kertaa viikossa oven taakse. Viikonloppuisin tilaan pitsoja.
Kolesterolit saa alas helposti pillerillä. Vai kuka haluaa verenpaineita, katkokävelyä tai infarkteja, tai dementiaa ja Alzheimerin tautia.
- Anonyymi00002
En ole tainnut koskaan tehdä majoneesia itse, aina ostan sen kaupasta joko purkissa tai tuubissa. Niissä on säilöntäainetta ja kestävät avattuina kauemman aikaa jääkaapissa. Säilyyhän kotitekoinenkin muutaman vuorokauden kun sen laittaa kannelliseen puhtaaseen purkkiin ja käyttää puhdasta lusikkaa sen kauhomiseen.
Itse käytän majoneesia katkarapu/kananmunaleipiin, avokadon kanssa, joskus jopa levikkeenä jos voilevike loppunut.
Jos sinä sen valmistat torstaina niin voihan loput käyttää dippinä perunalastujen kanssa viikonloppuna, tai raakojen vihannesten dippinä. - Anonyymi00003
Rypsiöljy ei ole terveellistä eikä hyvä ihmisen ruuassa. Sitä on tungettu joka ruokaan ja leipomo tuotteisiin.
Sitä markkinoitiin oudon äänekkäästi ja minullekin soitettiin kotiin.
Voita haukuttiin. Siemenöljyt pahimmat. Koneen voiteluöljyä. Sairaudet lisääntyneet. Ihmiset uskoi js uskoo kaiken. Käytän voita mutte ostan jotain missä on rypsi rapsia mm leipää koska valikoima pmassa K kaupassa pieni. Oliiviöljy parempi.
Margariinin valmistus on iljettävä. Ruoka pilattu. Lääkkeet haittoja.- Anonyymi00007
Olet niin samaa mieltä kuin minä.
- Anonyymi00004
Sokeria laitetaan liikaa leipomuksiin.
- Anonyymi00008
Minusta sokeria pitäisi laittaa enemmän leipomuksiin ja niiden päälle ei yhtään.
Vältän pullia ja herkkuja jotka roskaa.
- Anonyymi00005
Majoneesi lihottaa.
- Anonyymi00011
Miksen ole sitten lihava?
- Anonyymi00010
On tuttua ettei kysymystäni ymmärretä. En pelkää kaloreita enkä mitään muutakaan epäterveellistä, en ahmi majoneesiä roppakaupalla. Haluan vain tehdä itse kaikki mitä osaan, yhdensortin harrastus.
Aloituksen pointti oli tämä.: Rypsiöljyn pitäsi olla terveellistä, eikö silloin majoneesikastike pidä olla terveystuote jossa pitäsi olla sydänmerkki?
Tuo yksi henkilö joka piti rapsiöljyä parempana, vastaan, toki voin laittaa myös rapsiöljyä, kumpaakin käytän, en ole tiennyt niiden eroja.
Ja sama koskee näitä popcorneja. Myös ne - sydänystävällisiä tuotteita -ko?
Mielipidettänne siis asiaan näiden tuotteiden terveellisyydestä kysyin.- Anonyymi00012
Eikös pop kornitmyydä pussissa joka laitetaan mikroon? Ei niihin laiteta rasvaa. Ostin joskus 1990 luvulla par kertaa.
- Anonyymi00019
Anonyymi00012 kirjoitti:
Eikös pop kornitmyydä pussissa joka laitetaan mikroon? Ei niihin laiteta rasvaa. Ostin joskus 1990 luvulla par kertaa.
En koskaan ole ostanut mikropopcorneja. Keitän itse kovista maissinjyvistä öljyssä. Nyt muistanikin sen rapsin ja rypsin eron. Rapsi ei kestä kuumuutta joten sopii vain salaatteihin ja siihen majoneesiin.
- Anonyymi00013
Vaasan voipulla pilattu liialla rasvalla. Heitin roskiin
- Anonyymi00014
En käytä majoneesia, en ole koskaan käyttänyt, minusta ihan turha keksintö.
- Anonyymi00015
Kokeile, se on hyvää.
- Anonyymi00016
Anonyymi00015 kirjoitti:
Kokeile, se on hyvää.
Makuasia, tiedän kyllä miltä se maistuu.
- Anonyymi00017
Anonyymi00016 kirjoitti:
Makuasia, tiedän kyllä miltä se maistuu.
Sivusta.
Majoja monen sorttisia. Esim. Hesburger kuuluisa majoneesistaan ja käyttää sitä mainosvalttinaan. Ite en sitä fanita. Mutta esim. Joutsan grillillä on mun mielestä hyvä majo.
Mä en viiti ite tehdä, kaupoissa laajat valikoimat. Katkasalaattiin käytän mieluusti sitruuna majoneesia. Lisäks monenlaisia muitakin makuja, esim. chilimajot monikäyttöisiä.
Ite tykkään tehdä sellaista punajuurisalaattia, missä omenaa, pähkinää jne. Siihen paksua Helmanssin perusmajoa, jota terästetty etikalla. Kokeillut juu smetanaa, kermaviiliä jne, mutta majoneesia siihen pitää laittaa.
Mä lähinnä ajattelen majoneesin just mausteena.
=DW=
- Anonyymi00018
Ongelma on rypsiöljyn laittaminen joka tuotteeseen. Forssan Perunasalaatti, leivät.keksit.murot.
- Anonyymi00022UUSI
Eikö rypsi ole terveellistä?
- Anonyymi00020
Majoneesista ?! Kuka sitä lötköä edes syö ?
- Anonyymi00021
Se on mauste, lisuke kuten sinappi tms.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nuori lapualainen nainen tapettu Tampereella?
Työmatkalainen havahtui erikoiseen näkyyn hotellin käytävällä Tampereella – tämä kaikki epäillystä hotellisurmasta tie766685Orpo hiiri kadoksissa, Marin jo kommentoi
Kuinka on valtiojohto hukassa, kun vihollinen Grönlantia valloittaa? Putinisti Purra myös hiljaa kuin kusi sukassa.1346493Lopeta jo pelleily, tiedän kyllä mitä yrität mies
Et tule siinä onnistumaan. Tiedät kyllä, että tämä on just sulle. Sä et tule multa samaan minkäänlaista responssia, kosk3786276Tampereen "empatiatalu" - "Harvoin näkee mitään näin kajahtanutta"
sanoo kokoomuslainen. Tampereen kaupunginvaltuuston maanantain kokouksessa käsiteltävä Tampereen uusi hyvinvointisuunni3594074Lidl teki sen mistä puhuin jo vuosikymmen sitten
Eli asiakkaat saavat nyt "skannata" ostoksensa keräilyvaiheessa omalla älypuhelimellaan, jolloin ei tarvitse mitään eril1532482Ukraina, unohtui korona - Grönlanti, unohtu Ukraina
Vinot silmät, unohtui Suomen valtiontalouden turmeleminen.62389Kumpi on sekaisempi - Koskenniemi vai Trump?
Koskenniemi haukkui Trumppia A-studiossa, niin että räkä lensi suusta. Sen sijaan Trump puheessaan sanoi, että Grönlant402113Orpo pihalla kuin lumiukko
Onneksi pääministerimme ei ole ulkopolitiikassa päättäjiemme kärki. Hänellä on täysin lapsellisia luuloja Trumpin ja USA1341482- 141434
- 1961202