Miksi suomenkieli, rakas äidinkielemme on palannut "hölmölään". Miksi maamme äidinkielen opettajat eivät puutu tähän "hölmöyteen". Suomessa on voimassa äidinkielen oppikirja. Sitä ei joku epävirallinen kielilautakunta muuta, eikä tule muuttamaan vastoin kansan enemmistön mielipidettä.
MINÄ OLISIN SINUN KANSSASI. MOT
"Mää oisin sun kaa"
23
314
Vastaukset
- Anonyymi00001
Otsikon teksti on ote erään honottavan tyttösen laulusta. Miksi laulujen äidinkielen oikeellisuutta, ja artistin laulutaitoa, äänen hallintaa yms ei tarkasteta/arvioida ennen biisin julkaisua, kuten ennen "Topi Kärjen" aikaan. Nykynuori (artisti) ei hallitse edes äidinkielen perussääntöjä. Hän (he) honottaa, lespaa, tuhisee, haukkoo henkeä ja läähättää. Jopa "kokeneet laulajat" ovat sortuneet tähän hulluuteen... MOT
- Anonyymi00002
Mikseivät vanhemmat kasvata lapsiaan ?
- Anonyymi00004
Anonyymi00002 kirjoitti:
Mikseivät vanhemmat kasvata lapsiaan ?
Lauluissa tulisi käyttää virheetöntä kirjakieltä, tahtoo siis tämä ikävanhus sanoa. Äidinkielen oppikirjankaan säännöt eivät ole mitään kiveen hakattuja. Pitää olla melkoisen reikäpää jos ei tätä tajua.
- Anonyymi00005
Anonyymi00004 kirjoitti:
Lauluissa tulisi käyttää virheetöntä kirjakieltä, tahtoo siis tämä ikävanhus sanoa. Äidinkielen oppikirjankaan säännöt eivät ole mitään kiveen hakattuja. Pitää olla melkoisen reikäpää jos ei tätä tajua.
Aivan hanurista koko reppana.
- Anonyymi00013
Anonyymi00004 kirjoitti:
Ei kukaan ole sanonut, että virheetöntä. Mutta nykyajan nuoret laulajat ovat todella epäselviä ja eivät laula asioiden oikeilla nimillä. Lähinnä vain tekevät näyttäviä videoita ja soundeja kun ei ole mitään järkevää sanomaa lauluissa. Take that.
- Anonyymi00003
Perholainen 73 vuotias eläkeläinen jäänyt kehityksessä jälkeen ja itkee sekä hakee täällä huomiota yksinäiseen elämäänsä näillä kirjoituksillaan.
- Anonyymi00006
Ja sinä pääsit nyt hänet paljastamaan. Tuliko nyt hyvä mieli?
- Anonyymi00007
Laulutekstejä ei tule rajata miksikään viralliseksi asiakirjakieleksi. Reppanaa ilmeisesti haittaa nuorison puhekielellä kirjoitetut tekstit. Reppana olisi syytä valittaa ohjelmistosta sinne radioon tai vaihtaa kanavaa. Syyttömiä me kokkolalaiset asiaan olemme.
- Anonyymi00008
Aamun ratiossa sanottii jotta turhakesana " niinku" ei enää populalle riittä, vaan nyt alotetaan joka puheenvuoro " toisaalta .. niinku" ..
Yhtä änkytystä ! Kysyn vaan, pelottaako puhua totta ja suoraan ?
- Anonyymi00010
bruh, chillaa boomeri. kieli muuttuu ja kehittyy on aina muuttunut, jos ei muuttuisi leijona olisi edelleen jalopeura. mä en oo sunkaa enkä tuu olee
- Anonyymi00011
"No ko mää niinku tota noin ampusin niinku takaata, ja hiihtäsin niinku ja sit se paukku ja rinki ko tota noin niinku pudottaa taate päin, tai sit se tullenee, elikkäs sirkkede livahti ohi niinku alako ryykäämään, ja oli juurikin niinku silleen tota noin niinku"...
MOT - Anonyymi00018
Anonyymi00011 kirjoitti:
"No ko mää niinku tota noin ampusin niinku takaata, ja hiihtäsin niinku ja sit se paukku ja rinki ko tota noin niinku pudottaa taate päin, tai sit se tullenee, elikkäs sirkkede livahti ohi niinku alako ryykäämään, ja oli juurikin niinku silleen tota noin niinku"...
MOTlaitoin uhkaus ilmoitettu poliisille
- Anonyymi00012
Ammatti slangia ei kaikki vanhukset ymmärrä.
- Anonyymi00014
Haha, sanoja tulee ja menee, mutta kunnon sanoilla on oma merkitys, eivätkä ne vanhene. Ammattislangi, hahahahahahahhahah.
Aivan kuka vain voi keksiä jonkun sanan ja alkaa levittää sitä. Menee hylkyyn nopeaan tai sitten kymmenen vuoden päästä sitä käytetään yleisesti, ehkä.
Mikä järki siinä on, kun asialle on jo sana. - Anonyymi00015
Anonyymi00014 kirjoitti:
Haha, sanoja tulee ja menee, mutta kunnon sanoilla on oma merkitys, eivätkä ne vanhene. Ammattislangi, hahahahahahahhahah.
Aivan kuka vain voi keksiä jonkun sanan ja alkaa levittää sitä. Menee hylkyyn nopeaan tai sitten kymmenen vuoden päästä sitä käytetään yleisesti, ehkä.
Mikä järki siinä on, kun asialle on jo sana.Synonyymi sanaston ymmärtää, koska on tullut eri puolilta maata erilaisia nimityksiä aiheista. Mutta että väännellään niistä sanoista sitten aivan kaikkee mahdollista, ei ole kannattavaa sotkea muiden ymmärrystä. Lähinnä pätemisen tarve kun pitää olla jokin oma sana jollekin asialle. Joskus aikoinaan muistan dokumenttia jossa pidettiin skitsofreniaa potevana sellaista ihmistä joka keksii itse sanoja. En tiedä, mutta tyhmyyttä se kuitenkin hyvin pitkälti on.
- Anonyymi00016
Puhuttu kieli ja kirjakielikin elää ja muuttuu. Uusia sanoja ja käsitteitä syntyy. Asiasta on joutavaa valittaa, koska kehitys ei pysähdy.
- Anonyymi00017
Sanoituksissa on myös paljon eri murteita ja jopa ulkomaiden kielelläkin on sanoituksia.
- Anonyymi00019
Pitäisikö porukka ensin opettaa lukemaan muutakin kuin ylilautaa?
- Anonyymi00021
Tottahan toki kieli muuttuu ja saa muuttua, mutta se ei saa palata kivikauteen, apinoitten planeettaan: "Alakaa olemaan, rupee oleen niinku tota noin niinku"... MOT
- Anonyymi00022
Anonyymi00021 kirjoitti:
Tottahan toki kieli muuttuu ja saa muuttua, mutta se ei saa palata kivikauteen, apinoitten planeettaan: "Alakaa olemaan, rupee oleen niinku tota noin niinku"... MOT
Et voi asialle mitään muuta kuin laittaa sen ration kiinni. Emme voi täällä vaikuttaa asiaan.
- Anonyymi00020
Olettaako reppana että nämä jotkut anonyymit täällä tekisi asialle jotain?
- Anonyymi00023
Estradilla taas
- Anonyymi00024
Tästäkin olisi hyvä tehdä YouTube video, että kansa ym-mär-tää ja sitten kunnianloukkausilmoitukset niistä, jotka ei.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi
Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit856020KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!
STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti3195117Huono päivä
Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja202658Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei482599Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta
Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852831832Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT1031669Puolen vuoden koeaika
Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro171521- 1091497
seurakunnan talouspäällikön valinta meni perseelleen
Nyt on ihan pakko kyseenalaistaa tuo Kemijärven seurakunnan päätös talouspäälliköstä. Valitulla ei ole talouspuolen osaa1191402Olen ihmetellyt yhtä asiaa
Eli miksi naiset ovat niin pelokkaan tai vaitonaisen oloisia minun seurassani. Se sai minut ajattelemaan, että olen epäm1331393