SAAB 900c...vm.87-89

Pertti

Kenelläkään kokemuksia kaasarimallin saabista vm.88. Mitä tyyppivikoja ja onko auto minkälainen kulutukseltaan ja kulultaan verrattuna 900i-malliin. Pitääkö käyttää 98E:tä?

8

864

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kelpo menijä

      Jos auto on muuten hyvässä kunnossa, et kaipaa moottorista puuttuvaa voimaa.
      Ajonautinto lähes samaa luokkaa kuin ruiskulla, jos tehostimet molemmissa.
      Tyyppivikoja ruuvattu mittari.

    • Maukka 2,3 A

      ennen vm. -88 900, kaksikin mutta eri aikaan. Ensimmäisellä ajelin 190tkm ja toisella mittariin tuli kuukausi sitten täyteen 235tkm. Eivätkä ole mitään ruuvattuja kilometrejä. ensimmäisen lunasti vakuutusyhtiö toisen vaihdoin kuukausi sitten 9k:n.

      Kulutus on varsin tasainen, kesällä 8l ja talvella 10l. 900i kulutuksesta en ole varma, mutta ehken se on 0.5l vähemmän. Toisaalta: minkä tankkiin laittaa, niin kaikki se menee! Vaihteista: 4-vaihteisen nelonen on välitykseltään sama kuin 5-vaihteisen viitonen.

      Ei tarvi 98E, 95E käy mainiosti, menee jopa 92:lla täällä itärajan tuntumassa.

      Normaaleja vaihtoja: lämmityslaitteen venttiili, palloniveliä edessä, bensapumppu, kytkin. Ainakin noita joutuu vaihtelemaan. Jos huono tuuri, niin syyläri myös.

      Tarkista takakontista etukulmista varapyörän läheltä pohjan kunto. Samoin takapenkin alta.

      Halvat turvalliset kilometrit pienellä huolenpidolla.

    • saba

      ...ok auto. Ja todellakin, halvalla saa vankan menopelin. Jos vaan kaasutin kunnossa, niin kulkeekin ihan kivasti, mutta ruisku on mielestäni kuitenkin parempi. Veljelläni on -88 900 kaasari malli, neljä vaihteinen. Ajettu n 350tkm, kytkin alkuperäinen. Kulutus on parhaimmillaan ollut alle 8l/100km. Syyläri vaidettu, kun mureni käsiin. Moottorille ei tehty mitään, muita kuluvia osia(nivelet yms) vaihdettu. Ajettu paljon pitkää matkaa, ja siinä onkin parhaimmillaan. Ruostetta ei pahasti. Eli osta pois, jos löydät hyvän kohtuu kilometreillä. Hinta on varmasti halpa suhteessa siihen mitä saat!

    • jmo1

      Tyyppivikoja ovat varmaan pallonivelten kuluminen, vesipumppu, lämppärin tuuletin, ovien alalaidan ruostuminen ja syyläri.

      Minulla on raskas kaasujalka, joten pienemmillä kulutuksilla voi päästä. Kulutus on kesällä matka-ajossa 7,5-8l/100km ja kaupungissa menee 12,5l/100km. Talvella menee matka-ajossa 9l/100km ja kaupungissa 15l/100km. Kovilla pakkasilla kulutus on vieläkin kovempaa. Keskikulutus on kesällä about 10l/100km.

      95E käy, mutta mittasin ekana kesänä, että 98:lla pienempi kulutus kompensoi hieman korkeamman hinnan.

      Auto on mukava ajettava maantiellä, jos pallonivelet ym. ovat kunnossa. Parkkihalleissa pyöritys on ikävää puuhaa, jos ei ole ohjaustehostinta.

      Valitettavasti en tiedä 900i:stä, mutta kulutuksessa ei ole varmaan mitään suurta eroa.

    • .1

      Ruoste on pahin, kaikkea muuta kannattaa korjata. (En tarkoita kuitenkaan että C900 olisi poikkeuksellisen hanakka ruostumaan.)

      Mielestäni kettumaisin ruostekohta vanhan korimallin 900:ssa on etupalkkien tuntumassa, eli kotelot joiden läpi vetoakselit tulevat. Pahimmassa tapauksessa ruostuu molemmilta puolilta poikki, tai mätänee alatukivarren kiinnityspisteestä pois. Aiheuttaa turvallisuusvaaran ja vaikea korjata (ei mahdoton). Jää usein huomaamatta (kannattaa pestä kerran pari vuodessa ja tarkistaa), toisin kuin muut jo mainitut ruostekohteet jotka elävät pitkään kosmeettisena haittana.

      • Haza

        Mulla on ollut kuskin ovessa kukkanen siitä asti kun auton ostin tammikuussa -99 tähän päivään mennessä on ~kaksinkertaistunut ja on nyt 3-4cm halkaisijaltaan.

        Nähtäväksi jää saanko joskus laitettua, kun siitä ei kuitenkaan siistiä tule, haalistunut metalliväri kun ei ole kovin kiva paikkamaalattava :(


      • .1
        Haza kirjoitti:

        Mulla on ollut kuskin ovessa kukkanen siitä asti kun auton ostin tammikuussa -99 tähän päivään mennessä on ~kaksinkertaistunut ja on nyt 3-4cm halkaisijaltaan.

        Nähtäväksi jää saanko joskus laitettua, kun siitä ei kuitenkaan siistiä tule, haalistunut metalliväri kun ei ole kovin kiva paikkamaalattava :(

        kokemusta on edellisen Saabini "platina blue"-metallicin paikkauksesta kotikeinoin. Sävy ei suojalakan ansiosta ollut haalistunut, mutta oikea sävy löytyi vasta MetroAutosta (tilasivat Saksasta). Sekä Biltemasta että Osaset-liikkeestä löytyy värikoodin mukainen maali, mutta sävy ei ole oikea. Eli sävyn sain oikeaksi, mutta metallihileet eivät spraypullosta millään asetu samalla tavalla kuin alkuperäinen. Kyseisen Saabin takakulman pelti oli vaihdettu ja maalattu niin ettei paikkausta nähnyt vaikka tiesi paikkauksesta, lukuunottamatta kohtaa jossa kuplia vaikkei alla ollut ruostetta. (Kuplaa sai kynnellä liikuteltua ehjän maalipinnan alla, ja puhkaistaessa löytyi alta ehjä pohjamaali joka oli kiinni terveessä pellissä.)

        Pakko viedä ovi ammattilaiselle ja maalautaa kokonaan jos haluaa siistiä jälkeä, kannattaa varmaan tehdä ennen kuin ruoste häviää (=tulee reikä) jos auto muuten siistissä kunnossa.


      • Haza
        .1 kirjoitti:

        kokemusta on edellisen Saabini "platina blue"-metallicin paikkauksesta kotikeinoin. Sävy ei suojalakan ansiosta ollut haalistunut, mutta oikea sävy löytyi vasta MetroAutosta (tilasivat Saksasta). Sekä Biltemasta että Osaset-liikkeestä löytyy värikoodin mukainen maali, mutta sävy ei ole oikea. Eli sävyn sain oikeaksi, mutta metallihileet eivät spraypullosta millään asetu samalla tavalla kuin alkuperäinen. Kyseisen Saabin takakulman pelti oli vaihdettu ja maalattu niin ettei paikkausta nähnyt vaikka tiesi paikkauksesta, lukuunottamatta kohtaa jossa kuplia vaikkei alla ollut ruostetta. (Kuplaa sai kynnellä liikuteltua ehjän maalipinnan alla, ja puhkaistaessa löytyi alta ehjä pohjamaali joka oli kiinni terveessä pellissä.)

        Pakko viedä ovi ammattilaiselle ja maalautaa kokonaan jos haluaa siistiä jälkeä, kannattaa varmaan tehdä ennen kuin ruoste häviää (=tulee reikä) jos auto muuten siistissä kunnossa.

        Joo-o tosiaan tarttis tehrä jottai, ovi irti ja vaakatasossa vois olla paremmat mahikset saada ite onnistumaan, ammatilaiselle ei ole varaa viedä, lisäksi pitäisi mm. ovien etureunat(onneksi on vaan 2:) laittaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

      Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1538
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

      Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

      Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      22
      1050
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

      Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1026
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

      Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      87
      955
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

      Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      896
    7. Olet mielessäni

      viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

      Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      835
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

      Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..

      Mitä sinä minusta haluat?
      Ikävä
      70
      769
    Aihe