Musakeskustelu ; omat suosikit ja musan syvempi merkitys ihmismieleen

Anonyymi-ap

Onko musa ja muu kulttuuri rapistumaan päin yhteiskunnassa?
Mikä merkitys musala on psykologiassa?

Mitä musaa kuuntelette? Onko teil joku tietty genresuuntaus ?
Mä kuuntelen laidasta laitaan monipuolisesti kaikkea. Klassinen musa ehkä lähimpänä sydäntäni ja erityishuomio menee kahteen;

1.Kristina Fialova (tsekkiläinen viulisti)
2.Maria Lipovsek(oopperalaulaja)

Sitten vastapainoksi kiva esim kuunnella rokkia kuten popedaa.

Popeda täysin klassisen musan vastakohta.

Onko musantekijät tavallaan toisen luokan poliittisia ja yhteiskunnallisia ajattelijoita?

Onko musassa teille tärkeätä tekstit vai itse musa? Mulle molempi merkkaa.

Onko hyvä asia jos musantekijät laulaa yhteiskunnan asioista vaan tykkäättekö enempi rakkauslauluista?

arvostetaanko musataiteilijoita tarpeeksi?

Tiesittekö muun muassa Hannu tuomari nurmio sai jonkun palkinnon ihan? Ompa myös tietääkseni Pauli mustajärvi saanut palkintopystin myös.

Suomen ansioituneimpia musanimiä esim nää seuraavat;

jean sibelius
Kaija Saariaho
HIM
nightwish
Karita mattila
Arja Saijonmaa
Erkki melartin
Pekka pohjola

omia lemppareitani mitähän tohon listaisi etten liika-paljon kuitenkaan ettei viesti mee liian pitkäksi....

noh koetetaan...

kristina Fialova (esittää klassista musaa ja hänen instrumentti viulu)
Maria Lipovsek(esittää klassista oopperamusaa)
Popeda
Kolmas nainen
Pekka pohjola
Kaija saariaho
Annea lockwood(taidemusaa)
Eva.-Maria houben(taidemusaa jossa on välillä todellisen kauneuden äärellä)
samuli putro
Hulda huima
juice leskinen
don huonot
Monica Eby(monelle ei nimi sano varmaan yhttään mittään)
alexandr nevsky(tradiotionaalista doom-metallia)
J.gotti(soul-räppiä)
jukka-poika (reggae)

41

346

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Maku on kuin p€rse, eli jokaisella on se omansa. Jotkut tykkäävät hevistä ja toiset taas humpasta. Makuasioista on siis turha kiistellä. Muunlaista keskustelua voi sitten toki käydä. Musiikki vaikuttaa mieleen ja mielentilaan ja se on useimmiten hyvä asia.

• Anonyymi00003

mulle ei ainakaan passoo voimamusa eikä kovin korkeat äänet ommaava äänimusataide ilta-aikahan. Oon avausposttaaja.

Mut aika ussein se männöö fiilisten mukhaan toi musakuuntelu vaikka oon pannut merkille että parempi ois kuunnella oman mielentilan mukaisesti musaa että tietynlainen musa soppii paremmin esim aamuaikaan. Kun mul on hijas roppa ja mieli niin aamumusaksi sopisi vaikkapa se popeda että sais ees jottain aikaiseksi päivän aikana kun voi mennä koko päivä "masennus-sumussa".

• Anonyymi00026

Se on aivan totta, kaikki ei voi pitää kaikesta.

• Anonyymi00002

Aika laidasta laidaan, poislukien kysyjän Popeda. Ei vain kolahda mitenkään.
      Mutta ACDC jo kolahtelee.

• Anonyymi00004

ACDC tuttu bändi mut annoin pois niije yhden levyn koska se oli huonoa. On niillä parempiakin julkaisuja mut se jonka omistin, en omista ennää että ihan kamalaa kuunneltavaa sillä julkaisulla eli monotonisia jollotuksia ja heikot tylsät , jopa unettavan tappavat sovitukset ja sävellykset.

ACDC kolahttaa enempi niije vanhempi tuotanto. tää levy jonka annoin pois, oli muistaakseni 90 luvun lopun tai 2000 luvun alun levy. Levyn nimi ei tuu mieleen mut oistko stiff upper lip (2000) .... joo mä huomasin kun googletin että joo tuo levy jonka annoin pois jonka ostin pihtiputtaan kirpputorilta joskus 10 vuotta sitten mut eipä sitä tullu kuunneltua palijoo että keräs pölyä ja sitten annoin sen pois. Laitoin kierrätykseen sen levyn. Tietääkseni kierrätyksen kautta siitä muovijämästä tehdään teollisuuksissa uusi muovituote.

• Anonyymi00033
        Anonyymi00004 kirjoitti:

ACDC tuttu bändi mut annoin pois niije yhden levyn koska se oli huonoa. On niillä parempiakin julkaisuja mut se jonka omistin, en omista ennää että ihan kamalaa kuunneltavaa sillä julkaisulla eli monotonisia jollotuksia ja heikot tylsät , jopa unettavan tappavat sovitukset ja sävellykset.

ACDC kolahttaa enempi niije vanhempi tuotanto. tää levy jonka annoin pois, oli muistaakseni 90 luvun lopun tai 2000 luvun alun levy. Levyn nimi ei tuu mieleen mut oistko stiff upper lip (2000) .... joo mä huomasin kun googletin että joo tuo levy jonka annoin pois jonka ostin pihtiputtaan kirpputorilta joskus 10 vuotta sitten mut eipä sitä tullu kuunneltua palijoo että keräs pölyä ja sitten annoin sen pois. Laitoin kierrätykseen sen levyn. Tietääkseni kierrätyksen kautta siitä muovijämästä tehdään teollisuuksissa uusi muovituote.

Mitä muuta AC-DC on kuin kirkumista?...

• Mun mielestä musakulttuuri ei ole rapistumaan päin, yhteiskunnassakaan. Psykologian näkökulmasta musiikki ja äänimaailmat on varmastikin tärkeä.

Mä kuuntelen mahdollisuuksien mukaan mitä tahansa, mitä tahaa mihin pystyn aikaani kuluttamaan. Kaikista lähimpänä sydäntäni varmaankin kasarimusa. Discot. jne.

Toisen luokan poliittinen ajattelija =) musantekijä, noh, en oo koskaan aatellu noin, mutt kai heidänkin on vastuunsa tunnettava, ettei ihan mitä tahansa sävellä, sanoita tai sovita.

Musaa voi kuunnella sävelen tai sanoituksen perusteella, tai jopa artistin vuoksi. =) Ehkä tutustumiset eri genreihinkin on suotavia?

Mä tykkään rakkauslauluista, mutt yhteiskunnallisille biiseillekin löytyy paikkansa, tottakai?

Musiikki työläisiä arvostetaan - toisia enemmän, toisia ei lainkaan, ONks tää vähä epämääräisen typerä vastaus =)

Hyvä että näitä taiteilijoita myös palkitaan, muistetaan julkisesti, ehkä apurahoin avustetaankin?

* En olekaan koskaan kokeillut kuinka paljon viestin pituus vois olla =) Yleensä on rivit ja kirjaimet mahtuneet viestiin :D

*jatketaan hyvin alkanutta päivää*
      see you ;D

(o&o)

• Anonyymi00012

No mie kirijootan ihan älyttömän pitkiä viestejä koska oon kai ehkä neuroepätyypillinen??

• Anonyymi00013

musa on mulle henkireikä tylsähkössä elämässäni! Saan siitä voimaa ja iloakin.

• Anonyymi00013 kirjoitti:

musa on mulle henkireikä tylsähkössä elämässäni! Saan siitä voimaa ja iloakin.

Tuo on totta itse kullekin. Musiikki sopii sekä iloon että suruun, mietteisiin ja elämän eri hetkiin.. Soittaa sielun säveltä niin sanotusti.

Al tietää:
        Musiikin psykologiset vaikutukset ovat moninaiset: se säätelee tunteita ja mielialaa vapauttamalla mielihyvähormoneja (dopamiini, opioidit), vähentää stressiä ja ahdistusta, parantaa keskittymiskykyä ja muistia, sekä vaikuttaa fyysisiin toimintoihin kuten sydämen sykkeeseen. Musiikki aktivoi laajasti aivojen alueita, jotka liittyvät tunteisiin, muistiin, liikkeeseen ja kognitioon, ja toimii tehokkaana kuntoutuksen tukena esimerkiksi aivoverenkiertohäiriöiden ja neurologisten sairauksien hoidossa. Lyhyesti sanottuna, musiikki on voimakas työkalu hyvinvoinnin, oppimisen ja toipumisen edistämiseen.

• Anonyymi00029
        Anonyymi00012 kirjoitti:

No mie kirijootan ihan älyttömän pitkiä viestejä koska oon kai ehkä neuroepätyypillinen??

Kunhan kirjoitat suomea, niin ymmärtääkin.

• Gangsta rap -musiikkia on kritisoitu paljon. Kritiikkiä on tullut sekä oikeisto- että vasemmistopoliitikoilta ja uskonnollisilta johtajilta. Gangsta rappia on syytetty esimerkiksi väkivallan, sovinismin, katujengien ja rikollisuuden ylistämisestä. Gangstaräppärit ovat puolustautuneet sanomalla, että he vain kuvaavat kappaleissaan katuelämän todellisuutta.

Gangsta rap Suomessa on kasvava alagenre, joka on tuonut uusia soundeja ja ulkomaalaistaustaisia artisteja, keskittyen usein katuelämään, rikollisuuteen ja yhteiskunnallisiin teemoihin, ja se on noussut esiin samalla, kun perinteinen suomiräp on kehittynyt, ja kansainväliset trendit (kuten Ruotsin ja Ison-Britannian gangsta rap) ovat vaikuttaneet sen suosioon.

Oisko tuo sitten yhteiskunnallista vaikuttamista vai mitä lienee?

Itse en ole kauhea musiikin suurkuluttaja. Kotona en juuri kuuntele mutta autossa on aina radioa auki milloin mikäkin kanava. Jazzizta en välitä enkä klassisesta musiikistakaan. Oopperakaan ei saa sukkia pyörimään jalassa.

• Anonyymi00005

gangsta räp hip hoppari Puukko allu on tosi hyvä joka käyttää myös taiteilijanimeä panamo Rya jonka nimellä on tehnyt yhden huikean julkaisun. löysin sen keväällä 2025 youtubesta = oikea unelmalöytö.

En ota kirjaimellisesti sanoituksia enkä koskaan politisoi musankuunteluani eli kuuntelen niin oikeisto, persu, vihreä, kepu kuin SDP musaa . En oo muutenkana kovin poliittinen ihminen että kaikkiruokainen politiikan suhtteen ja enempi sitoutumaton joskin keskusta-puoluetta oon ihannoinut ja erityisesti keskustapolitiikko Katri Kulmunista pijän paljon.

• Anonyymi00008
        Anonyymi00005 kirjoitti:

gangsta räp hip hoppari Puukko allu on tosi hyvä joka käyttää myös taiteilijanimeä panamo Rya jonka nimellä on tehnyt yhden huikean julkaisun. löysin sen keväällä 2025 youtubesta = oikea unelmalöytö.

En ota kirjaimellisesti sanoituksia enkä koskaan politisoi musankuunteluani eli kuuntelen niin oikeisto, persu, vihreä, kepu kuin SDP musaa . En oo muutenkana kovin poliittinen ihminen että kaikkiruokainen politiikan suhtteen ja enempi sitoutumaton joskin keskusta-puoluetta oon ihannoinut ja erityisesti keskustapolitiikko Katri Kulmunista pijän paljon.

korjaan kommenttiani/viestiäni = ei Panamo Rya vaan tietääkseni Panamo Ryao. En tiiä menikö nimi nytkään oikein. Pitäs googlettaa mutta keskittymisongelma estää sen. Pahoittelut.

• Anonyymi00009

Rapissa on hyvää vain se, että sanoista ei saa mitään selvää. Ainakaan minä.
        Sama roki koskee aika monta nykyistä huohottaja-ähisijää, naista yleensäkin.

• Anonyymi00010

On todettu kait ihan että joskus jonkun tietyn musanesittäjän musa on voinu vaikuttaa koko yhteiskuntaan että ihmiset on alkaneet ajatella tietyllä tavalla miten biisintekijä on rustannut tekstit.

Uskovaiset on kautta aikain kritisoineet rokkimusan olevan saatanasta. Hieman höpöä vaikka osittain kritiikissään osuvatkin aika oikeaan koska rock-musassa tahtoo usein olla mukana päihteet mutta hankalaksi menee elämä jos kaikki on liian pilkuntarkkaa ja pikkutarkkaa vaikka myönnän toki että oon samaa mieltä tuon asian suhtteen uskovaisten kanssa että päihteet on huono juttu.

Ei tarvis silti moralisoida että ihmisiä tässä kaikki olhaan kun monasti uskovaiset liikaa moralisoi.

Mulle on sanottu että olen paha ihminen kun kuuntelen Pekka ruuskaa, Kari peitsamoa ja Kauko röyhkää että kuulemma Röyhkän musa on saatanallista ja Ruuskan pekkaa joku haukkui pahaksi ihmiseksi että jos sitä kuuntelee, on itsekin paha ja peitsamon kun kerroin kuuntelevani sitä niin joku nainen sanoi minulle facebookissa joskus 5 vuotta sitten näin että "hei juha kuules sä et saa kuunnella peitsamoo koska hänellä on kauheita mielipiteitä"

mä juttelin pikkubroidini kanssa tuosta asiasta niin päätä hänkin pyöritteli ja silmiään pyöritteli sanoen "voi jeesus ei voisi ennää kuunnella kenenkään musaa kohta jos noin tarkasti ajattelee koska monilla musanimillä on luurankoja kaapeissa ja monet on tehneet virheitä ja pahojakin asioista elämässään että koska niin monet on tekeneet semmosia juttuja niin eipä silloin vois enää kenenkään musaa enää kohta kuunnella"

veljeni sanoi kyllä ihan oikein! Enkä mä lähe politisoimaan musankuuntelua. En ole samaa mieltä Peitsamon kanssa kun mää tiärän hänen mielipiteitä jotka ei ole hyviä munkaan mielestä mutta kyllä mää saan kuunnella vappaasti hänen musaa jolloin mä tuen ainoastaan hänen musauraa .

• Anonyymi00011

Ja eikö olekkin lapsellista jos joku sannoo pahaksi ihmiseksi jos kuuntelee peitsamoa`??

minusta tosi lapsellinen mielipide tuollainen.

• Anonyymi00014
        Anonyymi00008 kirjoitti:

korjaan kommenttiani/viestiäni = ei Panamo Rya vaan tietääkseni Panamo Ryao. En tiiä menikö nimi nytkään oikein. Pitäs googlettaa mutta keskittymisongelma estää sen. Pahoittelut.

voi olla myös panamo Rayo tai panamo Rayoa.

mulla on keskittymisongelmia ja mulla on hahmottamisongelma myös (todettu kun olin pikkulapsi) mutta toivottavasti ei haittaa ketään.

• Anonyymi00014 kirjoitti:

voi olla myös panamo Rayo tai panamo Rayoa.

mulla on keskittymisongelmia ja mulla on hahmottamisongelma myös (todettu kun olin pikkulapsi) mutta toivottavasti ei haittaa ketään.

Ei haittaa. Anna palaa vaan.

• Anonyymi00019
        Anonyymi00009 kirjoitti:

Rapissa on hyvää vain se, että sanoista ei saa mitään selvää. Ainakaan minä.
        Sama roki koskee aika monta nykyistä huohottaja-ähisijää, naista yleensäkin.

Joo, jos ei mitään osaa, voi alkaa räppäämään.

• Anonyymi00006

Hyvä aloitus, ja harvinaista et vain suomalaisia nimiä.

• Anonyymi00007

onha siin ulukomaalaisiaki nimiä eikö vain? Eva-Maria houben esim ja Annea lokwuutti (Lockwood mutta lausun pohojalaisittain "lokwuutti".

Pääosin taitaa olla listallani suomalaisia nimiä toki mut onhan minulla tuolla eräällä musasivulla oma käyttäjätili jossa muiden käyttäjien kanssa arvioimme musaa pisteytysten kautta ja joskus teen myös sanallisia arvioita niin siellä on mulla kanavallani ihan kaikki mun suosikit jois on sekä kotimaisia kuin myös paljon ulkomaalaisia että tosa listalla oli vain tosi pieni murto-osa omista lemppareistani /ulkomaalais-suosikeistani.

Oon myös käyttäjänä erräällä toisella musasivulla (all music.com) jossa arvioin musaa omalla koko nimelläni (mun oikea etunimi ja sukunimi siis) jossa sekä pisteytän ja teen sanallisia arvioita joka kerta.

Ihan kivat nämä kaksi harrastusta toimia amatööri-kriitikkona. Sisältöä tuo hyvin ohueen ja sisällöttömään elämääni ja onhan minulla kolomas harrastus toi kävelylenkit.

• Anonyymi00007 kirjoitti:

onha siin ulukomaalaisiaki nimiä eikö vain? Eva-Maria houben esim ja Annea lokwuutti (Lockwood mutta lausun pohojalaisittain "lokwuutti".

Pääosin taitaa olla listallani suomalaisia nimiä toki mut onhan minulla tuolla eräällä musasivulla oma käyttäjätili jossa muiden käyttäjien kanssa arvioimme musaa pisteytysten kautta ja joskus teen myös sanallisia arvioita niin siellä on mulla kanavallani ihan kaikki mun suosikit jois on sekä kotimaisia kuin myös paljon ulkomaalaisia että tosa listalla oli vain tosi pieni murto-osa omista lemppareistani /ulkomaalais-suosikeistani.

Oon myös käyttäjänä erräällä toisella musasivulla (all music.com) jossa arvioin musaa omalla koko nimelläni (mun oikea etunimi ja sukunimi siis) jossa sekä pisteytän ja teen sanallisia arvioita joka kerta.

Ihan kivat nämä kaksi harrastusta toimia amatööri-kriitikkona. Sisältöä tuo hyvin ohueen ja sisällöttömään elämääni ja onhan minulla kolomas harrastus toi kävelylenkit.

Soitatko itse jotain instrumenttia?

Tuli tuossa mieleen että viimeksi minua ilahduttanut musiikki joka poikkeaa valtavirrasta on Inuit kurkkulaulu :).

• Anonyymi00015
        Siili25 kirjoitti:

Tuli tuossa mieleen että viimeksi minua ilahduttanut musiikki joka poikkeaa valtavirrasta on Inuit kurkkulaulu :).

Jonkin soittimen soittaminen on todettu edistävän aivojen hyvinvointia.

• Anonyymi00018
        Siili25 kirjoitti:

vanaha nokkahuilu on tuolla omassa huoneessa. Sitä koettanu soittaa hieman rajoittuneilla soittotaidoilla ja kotona ruukkaan laulaa paljon. Laulan semmosiakin lauluja joita ei yleensä monet laula eli ns outolintu-lauluja. Outolintu-laulu on omaperäistä ja outoa = poissa kaupallisesta. Esimerkkinä annan kaksi sellaista; CMX-Kulje vasten ja toinen kappale CMX-Yö ei ole pimeä päivä

Tiiän kurkkulaulun koska itseasiassa oon kuunnellut paria artistia jotka kurkkulaulaa. Termi asian throat singing merkitty musasivulle termiksi&määritelmäx.

Veljen kotona on piano. Kokeilin sitä tänään soittaa kun käytiin pikkuveljen lapsen syntymäpäiväjuhlissa. Soittelin pianolla yhden vanhan nintendo 8 bittisen konsolipelin musiikkia ja paria muuta.

• Anonyymi00016

Punk joskus '78 kolahti täysillä ja toimii vieläkin. Toki musiikkimaku on monipuolistunut; kevyehkö jazz (Diana Krall), bossanova, brittipop, indie pop. Nouvelle Vague yhdistää hieman näitä kaikkia bossanovan keinoin.

Sitten tulee tehtyä itsekin musiikkia.

• Anonyymi00017

Keskinkertaista höttöä suurin osa tuossa.

• Anonyymi00021

Ootko läpikolunut noiden kaikkien koko tuotannon??

Don huonot esim vuosien 1989-1994 aikajaksolla oli paljon erilaisempi kuin vuosien 1997+ aikajaksolla. Melkein kuin eri bändi. Sanoitukset hyvin erilaiset kuin sävellykset myös.

Kolmas nainen 80-luvulla aika paljon erilaisempi kuin 1990 ja sen jäläkeen.

Juice leskisen kaikki biisit ei ole suomi-itkuvirsiosastoa.

kaija Saariaho ei toistanut itseään että semmosiakin väitteitä oon kuullu että hän toisti itseään muttei mun mielestäni.

Jukka pojalla on ollut aiemmin urallaan muitakin bändivirityksiä.

• Anonyymi00020

Rock on rajaton riemu.

• Anonyymi00022

Maailmaan mahtuu kyllä ääntä.

Tätänykyä ei oikeestaan tuu kuunnellunsi musaa ollenkaan. Tarkoitan, jokapaikassa soi ja musaa kyllä kuulee tosi paljon.

Mutten nopeesti muista, milloin oisin varsinaisesti keskittynyt kuunteleen oikein mitään. Stereot olleet jotenkin rikki varmaan toistakymmentä vuotta. Konserteissa en ole pystynyt myöskään käymään aikoihin.

Toki telkkarissa musaohjelmia ja netti täynnä videoita. Jotenkin niitä vaan kattelee, sen kummemmin syventymättä. Toisekseen keskittymiskyky jo kovin huono, ajatukset alkaa harhaileen aina kesken piisin.

Sellanen havainto. Ennen muinoin oli selkeetä, mikä hyvää musaa ja mikä huonoa musaa. Mä en jotenkin tahdo erottaa niitä toisistaan nykyisin. Sitäpatsi nykyaikana kaikenlainen musa tuotetaan ja soitetaan pirun hyvin, tietotekniikka on jokamiehenoikeus. Siisvarsinaisesti kovin huonoa musaa ei nykyisin paljoakaan tehdä.

Paitsi. Nuotteja kuitenkin rajallinen määrä. Ongelma kai lie, nykyisin harvemmin uusia, hyviä piisejä. Kun on kuunnellut paljon, harvemmin mitään todella uutta ja kiinnostavaa.

Noh, snadisti alkanut kiinnostaan deathcore metalli. Tykästyin Lorna shoren keikkaan telkkarissa. Se oli niinkuin roketinrollia mun makuun. Viikonloppuisin katon rso:n musiikitalokeikat. Pidän klasareista. Mutta oitakaan en silleen keskittyneenä kuuntele, puoliks taustamusaa.

Ehkä nykyisin ihan liikaa ihan kaikkea?

=DW=

• Anonyymi00023

Tuli mieleen..

Nuorempana tuli pyörittyä pändikuvioissa. Rytmitajuttomana en ole kummemmin ite soittanut oikein mitään. Mutta hängaepundina, autokuskina, roudarina, dj:jna jne jyllä paljonkin.

Huvittanut. Pändiosastolla ollut aika rauhaisaa. Ihmisillä kiirevuodet olleet. Siis kapsia, töitä ja uraa, talovelat jne. Pikkuhiljaa porukat alkaneet taas aktivoitumaan, kun aikaakin taas alkais olla. Tehneet uusia levyjä, keikkaakun pukannut jne.

Siis huvitti. Kaverin kans oltiin puhelinyhteyksissä taannoin. Se haahuili taas pändihommien aktivoinisesta. Osa vanhoista pelimannikavereistä tosin jo kuollutkin ,mutta pändin kasaamisesta se haahuili. On biitä heppuja vielä elossakin.ö

Sitä ihmetteli, mistä sais treenikämpän. Sillä kun ollut aivoverenvuoto ja asuu nykyisin vanhustentalolla. Mutta omat soittivehkeet se on kämpille saanut tungetuksi ...

Mietin tulevalle superkokoonpanoilla nimeä. Harmi kyllä "Eläkeläiset"- nimi on jo käytössä. Miten ois "Dementikot"? Siinä ois jotenkin punkattityydiä.

=DW=

• Anonyymi00023 kirjoitti:

Tuli mieleen..

Nuorempana tuli pyörittyä pändikuvioissa. Rytmitajuttomana en ole kummemmin ite soittanut oikein mitään. Mutta hängaepundina, autokuskina, roudarina, dj:jna jne jyllä paljonkin.

Huvittanut. Pändiosastolla ollut aika rauhaisaa. Ihmisillä kiirevuodet olleet. Siis kapsia, töitä ja uraa, talovelat jne. Pikkuhiljaa porukat alkaneet taas aktivoitumaan, kun aikaakin taas alkais olla. Tehneet uusia levyjä, keikkaakun pukannut jne.

Siis huvitti. Kaverin kans oltiin puhelinyhteyksissä taannoin. Se haahuili taas pändihommien aktivoinisesta. Osa vanhoista pelimannikavereistä tosin jo kuollutkin ,mutta pändin kasaamisesta se haahuili. On biitä heppuja vielä elossakin.ö

Sitä ihmetteli, mistä sais treenikämpän. Sillä kun ollut aivoverenvuoto ja asuu nykyisin vanhustentalolla. Mutta omat soittivehkeet se on kämpille saanut tungetuksi ...

Mietin tulevalle superkokoonpanoilla nimeä. Harmi kyllä "Eläkeläiset"- nimi on jo käytössä. Miten ois "Dementikot"? Siinä ois jotenkin punkattityydiä.

=DW=

Ai onko näillä nuoremmilla bändinimessään joku adh:tikot tai kaksisuuntaiset mielialahäiriöötiköt?

• Anonyymi00024

Kuuntelen paljon kotimaista iskelmämusiikkia. Osassa on hyviä sanoituksia, kun vain saisi selvää sanoista. Joskus katson sanat lyricistä.
      Pari vuotta sitten olin Jazz-päivillä, kun löysin uuden ystävän, hänen kerallaan. Ihastuin, siellä tosin oli varsin tasokkaita esiintyjiä, joten nyt olen huomannut ettei hetikään kaikki jazz miellytä.
      Tv:stä tulee lauantaisin mielettömän hyviä konsertteja. Harmi vaan että eron yhteydessä menetin kalliin ja hyvin kuuluvan kaiutinsarjan, joka oli liitetty sekä televisioon että radioon, sen avulla sain aikaan kotikonsertin. Nyt se on enemmän surkaa pihinää.
      Kitaramusiikki on myös mieluista ratakitaralankamusiikkia myöten.
      Joskus musiikki tai jonkun oopperalaulajan ääni saa aikaan kylmät väreet ja nousee kyyneleet silmiin.

• Anonyymi00028

Musiikista puhuttaessa ei aina tarvitse nostaa edes yksittäistä esittäjää tai yhtyettä suosituimmakseen.
      Mitä enemmän musiikkia kuuntelee, musiikkikorva kehittyy ja se löytää esitetyistä musiikkikappaleista jopa yksittäisiä kohtia jotka miellyttävät, vaikka kappale ei kokonaisuudessaan nousisikaan omaksi suosikiksi. Hyviä ja nautittavia musiikkisoundeja voi löytää mistä tahansa soitetusta biisistä ::

• Anonyymi00030

• Anonyymi00032
        Anonyymi00030 kirjoitti:

Melodia on tärkein osa kappaleesta.

Legenda Burt Bacharach totesi joskus ''.....mikäli kuulija ei voi viheltää kappaletta, ei sitä olisi kannattanut edes tehdä''

https://bacharachonline.com/bacharach_hits.html

Rhythm and blues, siitä se rytmimusiikki alkoi.

Ann Cole & The Suburbans - Got My Mojo Working (1957)

https://www.youtube.com/watch?v=lY9XvUc6xWE&list=RDlY9XvUc6xWE&start_radio=1

Ray Charles & The Raelettes - Hit The Road Jack! (1961)
        https://www.youtube.com/watch?v=4sGVgtC_HcY&list=RD4sGVgtC_HcY&start_radio=1

• Anonyymi00031

Varmasti psykologiassakin on tutkittu musiikin merkitystä henkiselle hyvinvoinnille mutta sekin on tietenkin yksilöllistä niin kuin kaikki tuon tyyppiset asiat

Itse en tykkää vanhasta ns. tanssimusiikista enkä toisaalta suomalaisista ränkytysmusiikista jossa on aina sama poljento, typerät sanat ja hokemat esim. Portion Boys

Lempimusiikkiani on hieman mahtipontinen rock kuten Queen, Scorpions tai sitten Procol Harum

• Anonyymi00034

Ensin on The Beatles. Sitten on tyhjää, ja tulee muut.

• Anonyymi00035

Kopioin tähän, mitä tekoäly vastaa kysymykseen: musiikin merkitys.

"Tunne-elämän ja mielen hyvinvointi

Stressin ja ahdistuksen lievitys: Rauhallinen musiikki laskee verenpainetta ja sykettä, nopea musiikki voi piristää.
      Mielialan säätely: Musiikki voi tuottaa mielihyvää (dopamiini) ja auttaa käsittelemään vaikeita tunteita.
      Muistojen herättäjä: Se voi tuoda mieleen elävästi menneitä hetkiä, jopa muistisairauksissa
      .
      Kognitiiviset ja fyysiset hyödyt

Aivojen aktivointi: Musiikki aktivoi useita aivoalueita, parantaa aivoverenkiertoa ja muovautuvuutta.
      Keskittymisen ja muistin tuki: Auttaa keskittymään ja voi virkistää muistia.
      Kehityksen tukeminen: Lapsilla musiikki opettaa mm. vuorovaikutusta ja motoriikkaa.
      Kuntoutus: Auttaa aivoinfarkti- ja Parkinson-potilaita toipumaan ja afasiapotilaita puhumaan.

Sosiaalinen ja kulttuurinen merkitys

Yhteisöllisyys: Musiikki yhdistää ihmisiä, luo jaettuja kokemuksia ja vahvistaa yhteenkuuluvuuden tunnetta.
      Itseilmaisu ja identiteetti: Se on väline oman itsen ilmaisemiseen ja identiteetin rakentamiseen.
      Kulttuuriperintö: Se on osa jaettua kulttuuriamme ja historiaamme. "

Siinähän ne tärkeimmät, paitsi että tekoälyllä ei kai ole tunteita, joten se ei tajua, minkälaista nautintoa hyvä musiikki voi ihmiselle antaa.

Oma musiikkimaku ei tunne mitään genrejä, se tuntee vain sen, mikä tuntuu hyvältä. Juuri viikko sitten olimme naisystäväni kanssa Kulttuuritalossa Uk Pink Floyd Experience tribuuttibändin konsertissa ja nautimme täysin siemauksin. Maaliskuulle on liput ostettu Neljän Ruusun konserttiin ja nyt on hakusessa jokin hyvä ooppera esitys.

Telkusta pitää katsoa kaikki mahdolliset musiikkiohjelmat, kuten juuri tänään, siis eilen, alkanut Voice of Finland. Sen loputtua kuuntelin Lauri Porran musiikkia elokuvaan Myrskyluodon Maija.

• Anonyymi00036

Enimmäkseen hyvää saa musiikista, se on totta.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitkä asiat

tekevät vaikeaksi kohdata kaivattusi?
      Ikävä
      73
      873
    2. Miltä se tuntuu

Miltä se tuntuu havahtua, että on ollut ihmistä kohtaan, joka on rakastanut ja varjellut, täysi m*lkku? Vai havahtuuko s
      Ikävä
      104
      718
    3. Haluaisitko oikeasti

Vakavampaa välillemme vai tämäkö riittää
      Ikävä
      47
      593
    4. Rakas

Eihän se tietysti minulle kuulu, mutta missä sinä olet? 😠
      Ikävä
      36
      593
    5. 35
      587
    6. Pidit itseäsi liian

Vanhana minulle? Niinkö?
      Ikävä
      40
      585
    7. En mahda sille mitään

Olet ihanin ja tykkään sinusta todella paljon.
      Ikävä
      29
      572
    8. Joko olet luovuttanut

Mun suhteen?
      Ikävä
      50
      550
    9. Mitä se olisi

Jos sinä mies saisit sanoa kaivatullesi mitä vain juuri nyt. Ilman mitään seuraamuksia yms. Niin mitä sanoisit?
      Ikävä
      34
      547
    10. Sinunkin pitää jättää

Se kaivattusi rauhaan.
      Ikävä
      35
      474
    Aihe