Tammikuun keitto

Anonyymi-ap

Ei ollut kinkun potkaa, joten pilkoin pienen paketillisen pekonia purkkihernariin. Ensin pannulla paistoin pikku paloina sen pekonin. Sinappia lisäsin syödessä, Tulipa maukasta!

14

145

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Varmasti tuli hyvää, mutta ostapa kokeeksi Kivikylän purkkihernekeittoa !
      Siinä on savupossun hitusia seassa, se on maukasta, vaikka ei hernekeitto
      välttämättä tarvitse ollenkaan lihaa.
      Syön itse usein Saarioisten kasvishernekeittoa, siinä on porkkananpaloja.

• Anonyymi00002

Lämmitin lihakeiton mikrossa, Saarioisten purkin, siinä on aina hyvää lihaa, mureaa.

• Anonyymi00003

Ruuanlaitto on helppoa nykyään, kun ei jaksa alusta asti kaikkea tehdä.
      Vain kerran viikossa teen itse ruokaa, jotain helppoa ja yksinkertaista.
      Tänään herkuttelin. Ostin tarjouksesta pienen savusiian.
      Keitin kylkeen perunoita. Laitoin Beceliä kuumien perunoitten päälle ja
      eikun syömään ! Siiasta jäi toinen puoli huomiseksi.

• Anonyymi00004

Teen joka päivä itse ruokaa.
      Prosessoituja valmisruokia en osta koskaan.

Aiemmin maksalaatikko kaupasta, mutta niissä on niin huono laatu nyt, että teen senkin itse.

Pinaattikeittokin on herkkua kun sen tekee ihan itse ja syö tuoreena.
      Pakastepinaattiakin saa, mutta ostan tuoreena, ja pakastan itse.

• Anonyymi00005

Ei prosessoidussa ruuassa vikaa ole. Kaikki ruoka on prosessoitua,
      itse keitetyt perunat ja hernekeittokin.

• Anonyymi00006

Kuorineen keitetty peruna ei ole prosessoitu.

• Anonyymi00007
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Kuorineen keitetty peruna ei ole prosessoitu.

On se. Keittäminen on prosessoimista.

• Anonyymi00007 kirjoitti:

On se. Keittäminen on prosessoimista.

Näin se on. Kaikki ruuan raaka-aineiden käsittely on prosessointia. Jos syö mustikan suoraan mättäältä, sitä voi sanoa prosessoimattomaksi, mutta jo pakastaminen sitä on, saati mustikkapiirakan leipominen. Vihannesten pilkkominen ja keittäminen on prosessointia. Prosessoinnin avulla ravinnosta tulee turvallisempaa, helpommin syötävää, säilyvämpää ja monipuolisempaa, se ei siis sinänsä ole paha asia. Tietysti kuumennus tuhoaa jonkin verran vitamiineja, joten monet vihannekset syödään raakoina, samoin marjat . Toisaalta esimerkiksi jotkut ulkomaiset marjat kehotetaan keittämään kasteluveden jäämien takia . Joitakin järvikaloja ei pidä syödä raakana, jotkut sienet pitää ryöpätä jne.
        Vältettäviä ovat ns. ultraprosessoidut tuotteet, esimerkiksi keinotekoisesti makeutetut ja paljon lisäaineita sisältävät virvoitusjuomat.

Tammikuun keitoksi ehdotan borssia, ukrainalaisten kansallisruokaa. Kaalia, sipulia, porkkanaa, hapankaalia, punajuurta, ehkä perunaa, timjamia, jotain hapokasta, minä laitan sitruunamehua, ja nautitaan smetananokareen kera. Voi tehdä ison kattilallisen ja lämmittää tarpeen mukaan , kunhan säilyttää välillä kylmässä.

• Anonyymi00011
        Ramoona kirjoitti:

Näin se on. Kaikki ruuan raaka-aineiden käsittely on prosessointia. Jos syö mustikan suoraan mättäältä, sitä voi sanoa prosessoimattomaksi, mutta jo pakastaminen sitä on, saati mustikkapiirakan leipominen. Vihannesten pilkkominen ja keittäminen on prosessointia. Prosessoinnin avulla ravinnosta tulee turvallisempaa, helpommin syötävää, säilyvämpää ja monipuolisempaa, se ei siis sinänsä ole paha asia. Tietysti kuumennus tuhoaa jonkin verran vitamiineja, joten monet vihannekset syödään raakoina, samoin marjat . Toisaalta esimerkiksi jotkut ulkomaiset marjat kehotetaan keittämään kasteluveden jäämien takia . Joitakin järvikaloja ei pidä syödä raakana, jotkut sienet pitää ryöpätä jne.
        Vältettäviä ovat ns. ultraprosessoidut tuotteet, esimerkiksi keinotekoisesti makeutetut ja paljon lisäaineita sisältävät virvoitusjuomat.

Tammikuun keitoksi ehdotan borssia, ukrainalaisten kansallisruokaa. Kaalia, sipulia, porkkanaa, hapankaalia, punajuurta, ehkä perunaa, timjamia, jotain hapokasta, minä laitan sitruunamehua, ja nautitaan smetananokareen kera. Voi tehdä ison kattilallisen ja lämmittää tarpeen mukaan , kunhan säilyttää välillä kylmässä.

Hyvä ehdotus ! Borssi (ukr. борщ ) on maukas keitto, mutta sen tekeminen on aika vaivalloista. Ei tule usein tehtyä. Olen käyttänyt etikkaa (kuten paikalliset)
        sitruunamehun sijasta ja vastoin sääntöjä creme fraichea smetanan sijasta,
        koska se on kevyempää ja maistuu minulle paremmin.
        Reissut Kiovasta muualle oli seikkailuja - Tupolevilla.

• Anonyymi00013
        Anonyymi00011 kirjoitti:

Hyvä ehdotus ! Borssi (ukr. борщ ) on maukas keitto, mutta sen tekeminen on aika vaivalloista. Ei tule usein tehtyä. Olen käyttänyt etikkaa (kuten paikalliset)
        sitruunamehun sijasta ja vastoin sääntöjä creme fraichea smetanan sijasta,
        koska se on kevyempää ja maistuu minulle paremmin.
        Reissut Kiovasta muualle oli seikkailuja - Tupolevilla.

Milloin ?

• Anonyymi00008

Mitä järkeä on tuollainen, jos haluaa syödä hernekeittoa? Tuollaiset pekonilisukkeet vie maun hernekeitosta, se muuttuu pekonikeitoksi.

• Anonyymi00010

Samaa mietin, mitä se pekoni tekee hernekeitossa, mutta makunsa kullakin.

• Anonyymi00012

Borssista syntyi taistelu Ukrainan ja Venäjän kesken.
      Ukraina voitti.
      https://yle.fi/a/3-12520532

• Anonyymi00014
      UUSI

Ei saa enää hyvää luista soppalihaa. Siispä tein keiton jauhelihasta. Helppo tehdä pakasteen juuressuikaleista ja pari pottua mukaan, Nopeasti valmistuu, ei kulu paljon sähköä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Me työeläkeläiset äänestämme SDP:tä

SDP on luonut koko työeläkejärjestelmän, jonka hedelmistä saamme nyt nauttia. Kansaneläkelaitos on Maalaisliiton tekele,
      Maailman menoa
      174
      5024
    2. Eikö tunnukin kamalalta, kun en

anna periksi vaikka parhaasi olet tehnyt antaaksesi täystyrmäyksen? Ja kyllähän minä monta iskua olen saanut ja maannut
      Ikävä
      81
      3626
    3. SDP on selvästi paras valinta äänestyskopissa

Puolueella on arvomaailma kohdallaan, sillä on hyvä CV itsenäisen Suomen historiassa vastuunkantajana ja hyvinvointivalt
      Maailman menoa
      40
      2628
    4. SDP:n selitykset ontuu pahasti - "On käsitelty heti, mutta kukaan ei tiedä"

Kokoomuslaiset pistää taas demareita nippuun. Tuppuraisen mukaan mukaan SDP:n useat ahdistelutapaukset on käsitelty het
      Maailman menoa
      40
      2278
    5. Kenen juontajan pitäisi voittaa tänään Kultainen Venla? Ehdolla Pimiä, Holma ja Vaaherkumpu

Kultainen Venla gaalassa jaetaan tänään tv-alan palkintoja. Yksi suosituimmista kategorioista on Juontaja. Vappu Pimiä
      Suomalaiset julkkikset
      99
      2198
    6. Oletko nainen turhautunut, kun en tule juttelemaan siellä?

Haluaisin tottakai tulla. Älä käsitä väärin. Ehkä ensi kerralla?
      Ikävä
      29
      2077
    7. Antti Lindtman: "Ainahan kaikenlaisia huhuja liikkuu"

Näin hän siis vastaa SDP:n häirintäkohuun, väistelee vastuutaan Juttuhan on niin, että Lindtman ja Tuppurainen on tasan
      Maailman menoa
      72
      2071
    8. Mitä saa sanoa?

Palstalla tänään sanottua: ” Kaikki riippuu siitä, miten asian esittää,” Onko siis niin, että saa muita pomottaa ja
      80 plus
      88
      2023
    9. Onko olemassa miehiä, jotka haluavat yhteydenpitoa?

Silloin tällöin viestiä, puntarointeja arkielämästä, ikäänkuin pientä viihdettä ilman sen kummallisempaa. Tällaista miet
      Sinkut
      21
      1536
    10. Mitä Trump itse pitäisi siitä, jos häntä solvattaisiin

Kuten hän solvasi muita mm. Macronia? Kyllä ei huumori enää kukkisi. White house on nykyään pelkkä vitsi vain, ei mitään
      Maailman menoa
      113
      1453
    Aihe