Ruoka-ja juomisjutut

Anonyymi-ap

On usein nälkä ja en osaa taistella näläntunnetta vastaan. Olenko sisuton?
Isäni otan vertailukohtana;
syömme samanlaisen aamupalan joka aamu mutta minulle iskee nopempi nälkä kun taas isällä ei koskaan nälkä juurikaan joten tein siitä päätelmän (oma hypoteesini&teoriani) ; minun aineenvaihdunta on varmaankin nopeampi kuin isäni aineenvaihdunta

mutta sitten tullaan siihen että miten yleistä se on että osaavatko tai pystyvätkö ihmiset taistelemaan kovaa nälkää vastaan?? Minä en pysty.

Meen heti kaapille ottamaan jotain. Syön ruokaa myös sen takia koska nautin = olen kulinaristi joka hakee makuelämyksiä. Meidän taloudessa kuluu myös maitoa paljon eli juon paljon maitoa ja juon paljon myös vettä.

En ole ylipainoinen runsaasti vaan sopusuhtainen ja normaalipainoinen.

Onko teillä samanlaisia kuvioita ruoka ja juomiskuvioissa kuin minulla?

Joskus näläntunne voi iskeä niin kovaksi että voi tuntua fyysisesti ihan kehossa = sydän lyö kovempaa ja voi tulla rytmihäiriöitä. Joskus jopa lihasvapinaakin mutta aika harvoin kuitenkin. Muutaman kerran peukalo ihan tehnyt nykimisliikettä.

Syön pieniä määriä useita kertoja päivissä. oon pohtinut sitten että onkohan se järkevää mun kohdallani että jos mun keho ei siedä tuollaista että pitäskö mun syyä isompia annoskokoja ettei iske nälkä????? En vain halua lihota.

En kuitenkaan arjessa liiku kovin paljoa . On mulla kävelylenkit harrastuksena.

Taidan olla sitten ehkä mukavuushaluinen ja perso. En tiedä.

Mut usein ramppaan jääkaapilla. Ja usein iskee kova nälkä. Eilenkin kun olin pikkuveljeni luona niin iski ihan älytön nälkä että oli pakko käydä ostamassa grilliltä hampurilaiset kun ei ollut muuta ruokaa tarjolla etten olisi pystynyt taistelemaan nälkää vastaan kotiin kun veljeni kodista on matkaa 60kilometriä mun kotiini niin koin etten olisi pystynyt taisteleen vaan olisi iskenyt heikotuksen tunne kehoon eli liian kova nälkä joka ilmenee ajoittain rytmihäiriön tunteena ja sydän iskee kovempaa ja tunne kuin kuolisi nälkään ja huimauksen tunnettakin.

Taitaa ehkä vaan olla tosi vilkas aineenvaihdunta minulla. Nopea aineenvaihdunta on hyvä juttu kai suurimmalta osin mutta voi aiheuttaa ehkä tällaisia näläntunne-haasteita paljon vai??

Omat lemppariruoat ja juomat;

1.Sima (paras juoma)
2.Jauhelihalasagne(en tee kovin usein koska rasvaista ruokaa)
3.Suvisalaatti
4.Hampurilainen kaikilla mausteilla (en syö usein eli noin 3-4 hampurilaista yhdessä vuodessa ja sama pitsan kanssa että pitsaa noin 3-5 pitsaa vuojessa)
5.Kaalilaatikko
6.Maito
7.Lähdevesi
8.Porkkanasosekeitto
9.Maksapihvit omenasipuli -höysteen kanssa ja kuoriperunat
10.Hawaijin herkkujälkiruoka(sisältää kermaa, maitorahkaa, paahdettuja kookoshiutaleita, sokeria ja ananasta)

16

145

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Luulen, että isäsi ei ole paras vertailukohde kun mietit sitä, miten helposti sinun tulee nälkä. Muistan että omalla edesmenneellä äidilläni oli hyvät ruokahalut, mutta sitten iäkkäänä hän menetti ruokahalunsa ja välillä ruoat eivät edes maistuneet hyvälle. Hänellä oli kyllä siinä vaiheessa sairauksia ja lääkityksiä.

Hyvä että kävit syömässä ennen sitä pitkää ajomatkaa. Olisi voinut tulla vaaratilanne, jos olisit pökertynyt kesken ajomatkan.

En ole mikään asiantuntija, mutta sanotaan että ruokailussa kannattaa pitää taukoja, 3 tuntia on aika hyvä tauko ruokailujen välillä, jolloin ei kannata syödä mitään sen takia, että ruoansulatus ei häiriinny.

Netistäkin googlaamalla voi löytää ohjeita, miten yli 60-vuotiaan kannattaa syödä. Kasviksia ainakin nykyään suositellaan lisäämään aterioihin.

• Anonyymi00003

Tuli äsken kiire, kun piti viedä lakanat ja pyyhkeet pesutupaan.

Itse syön aika paljon leipää ja nimenomaan ruisleipää ja kauraleipää, joskus myös näkkileipää. Nykyään olen alkanut katsoa leipien suolapitoisuuksia, koska luin jostakin että leipiin laitetaan liikaa suolaa. Ainakin sellaiset leivät joissa on sydänmerkki - eivät sisällä liikaa suolaa. Näitä leipiä ei kyllä kovin paljon ole. Mutta jos syö paljon leipää, niin saa aivan liikaa suolaa kun yleensä siihen leivän päällekin jotakin laitetaan. Liiallinen suolan käyttö nostaa verenpainearvoja. Käytän pansuolaa ja Herbamarea ja erilaisia mausteita käyttämällä varsinaista suolaa ei niin paljon tarvitsekaan.

Syön monipuolista sekaruokaa ja yritän lisätä kasviksia. Jos muuten ei keksi miten niitä kasviksia voi syödä enemmän, niin voi ottaa avuksi pakastevihannespussit. Voi korvata vaikka puolet siitä tavallisesta ruoasta pakastevihanneksilla. Tätä toteutan välillä enemmän ja välillä vähemmän. Juon kahvia mustana ilman sokeria, ja usein otan kahvin kanssa voileipää. Juon ruoan kanssa vettä. Jos käyn verenluovutuksessa, niin silloin juon tuoremehuja. Hedelmiä käytän erilaisia. Joku ravitsemusalan ihminen kertoi itse ostavansa päärynöitä ja kiivihedelmiä. Päärynässä on paljon kuitua ja kiivihedelmässä on monia hyviä ominaisuuksia. Näiden hedelmien lisäksi ostan myös banaaneja.

• Anonyymi00004
        Anonyymi00003 kirjoitti:

Tuli äsken kiire, kun piti viedä lakanat ja pyyhkeet pesutupaan.

Itse syön aika paljon leipää ja nimenomaan ruisleipää ja kauraleipää, joskus myös näkkileipää. Nykyään olen alkanut katsoa leipien suolapitoisuuksia, koska luin jostakin että leipiin laitetaan liikaa suolaa. Ainakin sellaiset leivät joissa on sydänmerkki - eivät sisällä liikaa suolaa. Näitä leipiä ei kyllä kovin paljon ole. Mutta jos syö paljon leipää, niin saa aivan liikaa suolaa kun yleensä siihen leivän päällekin jotakin laitetaan. Liiallinen suolan käyttö nostaa verenpainearvoja. Käytän pansuolaa ja Herbamarea ja erilaisia mausteita käyttämällä varsinaista suolaa ei niin paljon tarvitsekaan.

Syön monipuolista sekaruokaa ja yritän lisätä kasviksia. Jos muuten ei keksi miten niitä kasviksia voi syödä enemmän, niin voi ottaa avuksi pakastevihannespussit. Voi korvata vaikka puolet siitä tavallisesta ruoasta pakastevihanneksilla. Tätä toteutan välillä enemmän ja välillä vähemmän. Juon kahvia mustana ilman sokeria, ja usein otan kahvin kanssa voileipää. Juon ruoan kanssa vettä. Jos käyn verenluovutuksessa, niin silloin juon tuoremehuja. Hedelmiä käytän erilaisia. Joku ravitsemusalan ihminen kertoi itse ostavansa päärynöitä ja kiivihedelmiä. Päärynässä on paljon kuitua ja kiivihedelmässä on monia hyviä ominaisuuksia. Näiden hedelmien lisäksi ostan myös banaaneja.

mie oon sekasyöjä. Sydänmerkityt tuotteet on meijänki talouvessa suosittuja. =)

• Anonyymi00015

Aina hieman.

• Anonyymi00002

Olet ehkä läpipasko.

Oletan, ruuansulatuksesi nopee. Ehkä vikaakin, mutta tunnen parikin laihaa suursyömäriä. Ne ihan terveitä, mutta ne vaan aina syöneet valtavasti lihomatta.

Itellä haimassa vikaa, jotain ruuansulatusentsyymiä ei muodostu tarpeeksi. Syön Greon- kapseleita ruuan kans ja kaikki ok.

Ehkä sun kannattais udella asiasta lekurilta mieluummin, kuin netin huuhaapalstoilta.

Pidät simasta, mäkin. Maailman paras simaresepti:

- 25 litraa vettä
      - 1pussi fariinisokeria
      - 5 kiloa tavallista sokeria
      - 2 sitruunaa
      - 1 pussi pikahiivaa

Raaka-aineet sotketaan keskenään saaviin. Käytetään muutama päivä huoneenlämmössä. Maukas simajuoma on valmista nautittavaksi!

=DW=

• Anonyymi00005

ei mulla ole koskaan ollu perussairauksia. Oon siis avausposttaaja. Mut oon miettinyt viime aikoina, pitäsköhän muuttaa syöntitapoja mut oot oikeassa, lääkäri tietää paremmin.

• Anonyymi00006

Herkkuruokasikin ovat kohtalaisen terveellisiä ettet todellakaan olen turhan mässäilevää sorttia. Eli kulinarismisi on kohtuudessa. Sian ja naudan lihaa voi ostaa palana tarjouksesta. Sellainen pala uuniin ja siitä leikkaat siivuja leivän päälle. Kestää jääkaapissa pitkään. Pitää nälkää ja kylläisyydentunnetta. Samoin kala. Jos et itse perkaa silakoita tai tarjouslohta, mikä tulee edullisemmaksi niin sitten lohi- ja silakkafileitä. Niitä myös paistat jääkaappiin ja leivän päälle. Kanaakin voi valmistaa eri tavoin. Itse syön n. 80-100 gr päivässä vaihdelleen. Liikun paljon.
      En ole gurmee, mutta olen elänyt sellaisen kanssa ja ymmärrän että ei vain voi syödä useita ruokia niiden terveellisyydestä huolimatta.
      Tiedän itsellä tuon vapinan tunteen, tulee sama jos olen pidempään syömättä. Saatan myös unohtaa ruoan jos keskityn johonkin muuhun täpöllä.
      Vapinaan voi tietenkin olla kyseessä joku vikakin mutta jos tunnet itsesi terveeksi ja se menee syömällä ohi niin aisasi lienee kunnossa.
      Joka tapauksessa on ihana syödä nälkään, silloin vaatimattomampikin ruoka maistuu gurmeelta.

• Anonyymi00007

Jos on aina nälkä syö väärin. Aineenvaihdunta syynä on itsepetosta.

• Anonyymi00008

Proteiini pitää kylläisenä pidempään kuin esim. hiilarit

Nälkähän on merkki siitä, että pitää syödä ihan niin kuin janokin, että pitää juoda

On ihan terveellista että syö silloin kun on nälkä; valitettavasti moni syö silloinkin kun ei ole nälkä

• Anonyymi00011

oon sekasyöjä. Syön siis proteiineja, hiilareita + muitakin.

• Anonyymi00014
        Anonyymi00011 kirjoitti:

oon sekasyöjä. Syön siis proteiineja, hiilareita muitakin.

Samoin.

• Anonyymi00009

Simaa ei kovin usein kannata juoda. Siinä on paaaljon sokeria.

• Anonyymi00010

En juo simaa juuri koskaan = kerran vuodessa yksi pullo.

• Anonyymi00012
        Anonyymi00010 kirjoitti:

En juo simaa juuri koskaan = kerran vuodessa yksi pullo.

korjaan viestiäni " noin 3-4 pulloa vuojessa menee simaa" = aina vappuna ei muulloin.

• Anonyymi00013

Ei ole ongelma jos nälkä on, koska et ole ylipainoinen. Kunhan katsot hieman mitä syöt.

• Anonyymi00016

Aivot sekottaa nälän ja janon. Joskus kun tunnen nälkää juon vettä.
      Nälkä meneekin ohi. Minulla onkin ollut nestevajaus eikä ruokavajaus.
      Pitää muistaa myös juoda.
      Jos juot liian vähän vettä, keho saattaa viestiä energiantarpeesta, vaikka se
      tarvitsisi vain nestettä.

Esimerkiksi kilpirauhasen liikatoiminta (hypertyreoosi) nopeuttaa aineenvaihduntaa
      ja aiheuttaa jatkuvaa nälkää. Myös diabetes voi johtaa siihen, ettei sokeri pääse soluihin energiaksi, jolloin keho vaatii lisää ravintoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Me työeläkeläiset äänestämme SDP:tä

SDP on luonut koko työeläkejärjestelmän, jonka hedelmistä saamme nyt nauttia. Kansaneläkelaitos on Maalaisliiton tekele,
      Maailman menoa
      211
      5302
    2. SDP on vastuunkantaja, ja siksi suosituin kansan keskuudessa

Kiusaamiseenkin SDP puuttuu heti sellaisen tultua ilmi. Esimerkiksi persut lakaisevat nämä maton alle ja pahentavat site
      Maailman menoa
      35
      4838
    3. SDP:n johto pesi kätensä häirintäkohusta

"Suurimman oppositiopuolue SDP:n johto olisi todennäköisimmin halunnut vaieta puolueen ympärillä velloneen häirintäkohun
      Maailman menoa
      50
      4064
    4. Persut on Suomen mamutuspuolue nro 1.

Heti ensimmäisenä persuvuonna 2015 maahantoivat Suomeen 35 tuhatta kunniavierastaan. Tuoreimpana persuvuonna 2025 pers
      Maailman menoa
      26
      4029
    5. Punavihreät puolueet haluavat Suomeen satoja tuhansia kehitysmaalaisia

SDP, vihreät ja vassarit haluavat nostaa esim. pakolaiskiintiötä todella paljon. Orpon hallituksen aikana maahanmuutto
      Maailman menoa
      31
      3776
    6. Eikö tunnukin kamalalta, kun en

anna periksi vaikka parhaasi olet tehnyt antaaksesi täystyrmäyksen? Ja kyllähän minä monta iskua olen saanut ja maannut
      Ikävä
      81
      3746
    7. SDP on selvästi paras valinta äänestyskopissa

Puolueella on arvomaailma kohdallaan, sillä on hyvä CV itsenäisen Suomen historiassa vastuunkantajana ja hyvinvointivalt
      Maailman menoa
      72
      3651
    8. Tytti Tuppurainen ollut aivan sekaisin viime päivinä

Pitäis varmaan tehdä huumetesti sille. "– SDP:n Tytti Tuppurainen väittää kirkkain silmin ja Antti Lindtman vierellään
      Maailman menoa
      35
      2912
    9. Kenen juontajan pitäisi voittaa tänään Kultainen Venla? Ehdolla Pimiä, Holma ja Vaaherkumpu

Kultainen Venla gaalassa jaetaan tänään tv-alan palkintoja. Yksi suosituimmista kategorioista on Juontaja. Vappu Pimiä
      Suomalaiset julkkikset
      106
      2420
    10. SDP:n selitykset ontuu pahasti - "On käsitelty heti, mutta kukaan ei tiedä"

Kokoomuslaiset pistää taas demareita nippuun. Tuppuraisen mukaan mukaan SDP:n useat ahdistelutapaukset on käsitelty het
      Maailman menoa
      41
      2366
    Aihe