Voiko rikollinen muuttua ?

taikanainen

Kun kohtaamme entisen rikollisen, millaiset tunteet meissä heräävätkään. Pieni varautuneisuus ainakin, ehkä halu häippästä paikalta mahdollisimman pian. Ennakkoluulotko ne meitä ohjaavat vai mistä tunne moinen?
Ovatko toiset rikokset "sallitumpia" kuin toiset.? Voisin kuvitella itsestäni, että joku talousrikollinen ei tuntuisi lähipiirissä aivan niin arveluttavalta kuin vaikkapa pahoinpitelijä tai murhaaja.

Eräs tuttavani seurusteli aikoinaan miehen kanssa, joka oli surmannut entisen vaimonsa. Suoraan sanottuna minua hirvitti ja pelotti tuttavani puolesta. En osannut uskoa että rikollinen voisi muuttua, vaan olin lähes varma että tappaa tuon tuttavanikin. Se seurustelu ei sitten kestänyt kovin kauan, ja jutellessamme jälkeenpäin tuttavani kertoi ettei ollut uskaltanut ensihuuman jälkeen jatkaa yhdessäoloa, vaikka mies oli ollut hellä ja kiltti eikä osoittanut pienintäkään merkkiä väkivallasta. Häntä oli alkanut pelottaa miehen menneisyys ja vaikka oli kuinka yrittänyt uskotella itselleen että ihminen voi muuttua, niin epäilyksen varjo oli kasvanut liian suureksi ja ajanut tilanteeseen jossa seurustelu oli ollut pakko lopettaa.

Miten Sinä ajattelet, voiko rikollinen muuttua ? Sanotaan että uskoon tulo olisi joillakin se muuttujatekijä, mutta onko se niin että rikollinen hakee kainalosauvaa uskosta koska ei muuten pysyisi pystyssä? Kantaako rikollinen leimaa lopun ikäänsä vaikka olisi tuomionsa istunut tai muuten sovittanut.

Jotenkin uskoisin, että meissä ihmisissä on aika syvällä tämä asenne "joka kerran keksitään, sitä aina arvellaan". olen miettinyt yrittäjänä että jos joku entinen rikollinen tulisi kysymään töitä, en uskaltaisi palkata sellaista henkilöä.

Entä onko Sinulla mahdollisia positiivisia kokemuksia aiheen tiimoilta?

54

4114

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • taikis

olen joskus miettinyt, miltä mahtaisi tuntua jos oma lapsi olisi rikollinen. Luojan kiitos näin ei ole, mutta...jokaisella rikollisella on vanhemmat jossakin. Millaiset mahtavat ollakaan sen äidin/isän mietteet, jonka lapsi ajutuu rikoksen polulle.

• maalarinainen evk

... sitten kun tiedän miten ajattelen.

• sen mukaan

että tekijä on ollut sitä tehdessään täysijärkinen ja ymmärtänyt täysin tekonsa laadun, hän voi myös katua tekoaan ja parantaa tapansa. Kyllä sellaistakin tapahtuu.

• taikis

lienee vankilassa istumisaika kuitenkin sellaista aikaa jolloin ajatellaan tekemisiään. Näin olettaisin.

Vaan kun tuomionsa kärsinyt rikollinen yrittää aloittaa uudelleen elämänsä muuttuneena ja katuneena, niin annammekohan me kanssaihmiset siihen mahdollisuuden.? Täytyy kääntää sormi itseenkinpäin, töihin en uskaltaisi ottaa, tuttavapiiriini en haluaisi, en luottaisi entiseen rikolliseen. Olenko siis osaltani estämässä rikollisen muuttumista?

• loppupää
        taikis kirjoitti:

lienee vankilassa istumisaika kuitenkin sellaista aikaa jolloin ajatellaan tekemisiään. Näin olettaisin.

Vaan kun tuomionsa kärsinyt rikollinen yrittää aloittaa uudelleen elämänsä muuttuneena ja katuneena, niin annammekohan me kanssaihmiset siihen mahdollisuuden.? Täytyy kääntää sormi itseenkinpäin, töihin en uskaltaisi ottaa, tuttavapiiriini en haluaisi, en luottaisi entiseen rikolliseen. Olenko siis osaltani estämässä rikollisen muuttumista?

ketjusta vastaa sinulle tähän, rikolliset tuntuvat olevan ihmisten mielestä synnynnäisiä rikollisia. Kun vastaajien kuitenkin joukossa on itsekin rikoksiin syyllistyneitä (esimerkiksi ylinopeuksilla kaahailuun) vaikkeivät ehkä kiinni jääneitä, eikö olisi yhteiskunnalle parasta että poliisi esimerkiksi tutkaratsiassa taluttaisi kaaharin ojanpenkalle ja ampuisi siihen. Eihän se kuitenkaan näidenkään vastausten perusteella pysty tapojaan parantamaan, ja parempi poistaa syyllinen kuin että ajaisi hetken päästä jonkun syyttömän päälle. Sama siis kaikille muillekin rikollisille, eiväthän ne nyt sitten tapojaan voi parantaa? Kaikki muut rangaistukset kuin kuolemantuomio ovat tuossa katsannossa ajan ja rahojen haaskausta. Tosin keskiaikakin oli suvaitsevampi, mutta olemmehan me kehittyneet, tämä kai on sitten sitä.

• taikis
        loppupää kirjoitti:

ketjusta vastaa sinulle tähän, rikolliset tuntuvat olevan ihmisten mielestä synnynnäisiä rikollisia. Kun vastaajien kuitenkin joukossa on itsekin rikoksiin syyllistyneitä (esimerkiksi ylinopeuksilla kaahailuun) vaikkeivät ehkä kiinni jääneitä, eikö olisi yhteiskunnalle parasta että poliisi esimerkiksi tutkaratsiassa taluttaisi kaaharin ojanpenkalle ja ampuisi siihen. Eihän se kuitenkaan näidenkään vastausten perusteella pysty tapojaan parantamaan, ja parempi poistaa syyllinen kuin että ajaisi hetken päästä jonkun syyttömän päälle. Sama siis kaikille muillekin rikollisille, eiväthän ne nyt sitten tapojaan voi parantaa? Kaikki muut rangaistukset kuin kuolemantuomio ovat tuossa katsannossa ajan ja rahojen haaskausta. Tosin keskiaikakin oli suvaitsevampi, mutta olemmehan me kehittyneet, tämä kai on sitten sitä.

montakohan meistä jäisi henkiin jos ideaasi lähdettäisiin toteuttamaan käytännössä....

Totta, useimmat me syyllistymme elämämme aikana johonkin rikkomukseen jäämättä kiinni. rikos voi olla hyvinkin vähäinen, mutta tiukka laintulkintaa noudattaen vastoin lakia... Esimerkkinä juuri tuo ylinopeutta ajaminen, joku saattaa kääntää takuunsa hotellin respasta sen erikoisen kynän... joku jättää ilmoittamatta verottajalle satunnaisia tulojaan jne jne...

• kokemusta

Kai elämän ymmärtäminen ja riskien hallinta ohjaa meitä. Antaisin rikollisellekin mahdollisuuden, jos se ei koskisi minua. Pari esimerkkiä, tyttäreni seurusteli huumeista kärähtäneen diilerin kanssa, kaikki tuki annettiin molemmin puolin (rahasta ei ollut puutetta, tämä ei ylpeillen), parin vuoden kuluttua mies ilmoitti, että pitää olla vähän säpinää, vaikka olisi ollut varaa mennä Mount Everestille kiipeilemään. Poliisi tuli, kun oli säpinää ja kakkua vuosiksi.
      Huumeystävät vielä pyssyineen tyttäreni pihalla, onneksi tytär oli töissä ja poliisit saaneet vihiä asiasta. Kuitenkin kuljemme vieläkin monen vuoden jälkeen taakse vilkuillen.
      Ja toinen esimerkki, palkkaan kiinteistöhuoltotyöntekijöitä, en uskalla palkata rikollisen taustan omaavaa henkilöä, en itsekään haluaisi, että sellaisella olisi yleisavain satoihin asuntoihin.

• taikanainen

karseita kokemuksia teillä, nuo huumejutut on jotenkin pelottavia, niissä kun ei taida ihmisen henki olla missään arvossa rahan ratkaistessa asioita.

Tuossa angiinalle jo kirjoitinkin, että yleisellä tasolla voin olla hyvinkin empaattinen,ja toivoa että antaisimme muuttumismahdollisuuden,mutta jos joudun omilla valinnoillani vaikuttamaan, niin riskinottokyky ei taida riittää, ei sen kummemmin työhönottamiseen kuin seurustelemiseen.

• sisin

Ajattele itse,...lähtisitkö yksin autiolle saarelle naisen raiskaajan kanssa, vaikka se olisi tuomionsa kärsinyt?

Laittaisitko lapsesi "jammuu sedän" kanssa viikonlopuksi teltalle???????????

Järjenkäyttö kesälläkin on sallittua,...toivottavasti et ole tehnyt sitä virhettä?...Vai onko liian myöhäistä???

Tämä on positiivista,..ennalta ehkäisevää.
      Ei kaikki ole kultaa joka kiiltää!!
      Kun tänne voit kirjoittaa,...Sinulla on vielä vapaus, älä anna niiden, edes kauniilla puheella taivuttaa Sinua, vaan ole realisti!

• taikis

Ei ole kukaan taivuttelemassa mihinkään, Kiitos huolenpidostasi kuitenkin, eiköhän tuo järki pelanne näin helteelläkin jotenkuten :))

Olen ehkä liiankin realisti suhtautumisessani entisiin rikollisiin, en halua olla missään tekemisissä. Mietinkin joskus sitä miksi olen niin jyrkkä suhtautumisessani, ja sen vuoksi lähinnä otin asian puheeksi, kuullakseni miten kanssaihmiset kokevat suhtautumisensa, (vaikka kuvitteellisen) entisiin rikollisiin. Olemmeko me estämässä heidän muuttumistaan omalla suvaitsemattomuudellamme, sellaisia mm. mietin tässä.

• sisin
        taikis kirjoitti:

Ei ole kukaan taivuttelemassa mihinkään, Kiitos huolenpidostasi kuitenkin, eiköhän tuo järki pelanne näin helteelläkin jotenkuten :))

Olen ehkä liiankin realisti suhtautumisessani entisiin rikollisiin, en halua olla missään tekemisissä. Mietinkin joskus sitä miksi olen niin jyrkkä suhtautumisessani, ja sen vuoksi lähinnä otin asian puheeksi, kuullakseni miten kanssaihmiset kokevat suhtautumisensa, (vaikka kuvitteellisen) entisiin rikollisiin. Olemmeko me estämässä heidän muuttumistaan omalla suvaitsemattomuudellamme, sellaisia mm. mietin tässä.

On aiheuttanut niin monen kuoleman,..kidutuksen ja sisäisen häpeän, että en voi sinua ymmärtää,...olen pahoillani!

Meidän suhtautuminen on jo tällä hetkellä suvaitsevainen, jopa liikaa?? Jos olet 12 v:
        Ajatteles esim. Vanha "kääkkä" kävis esim. Sinua hiplaamaan, mutta hänellä on mahdollisuus päättää,..saatko tehdä mikä on sinulle tärkeintä, vai et,... ilman vastapalvelusta EI onnistu! Eihän vaan?...Jos onnistuu!
        Onko jälkeenpäin lieventävää kuulla,että se on tehny sitä aijemminkin???
        Reality, reality!

Hienoa, että nostat asian esille. KIITOS!

Taikis ASIAA, YES!!

• jaanamaikki

Jammuhan nyt lähinnä on SAIRAS,parantumattomasti?

• maalarinainen

... ajattelen niin, että sillä, minkä ikäisenä rikos on tehty, on merkitystä.
      Nuoruusikäisinä, kun mielikuvissamme olemme kuolemattomia emme ymmärrä, ehkä, toisenkaan kuoleman lopullisuutta? ... jos henkirikosta ajatellaan.
      Ehkäpä sitä... silloin vielä kykenee oppimaan, kova koulu ainakin se on.

Toisaalta impulssikontrollin puute aikaamyöten muuttuu osaksi persoonallisuutta. Aikuisiässä olemme peruspersoonallisuudeltamme jo rigidejä. Käyttäytymistämme saatamme muuttaa, mutta emme me sisimmältämme muutu.

Kuten alkoholisti on aina alkoholisti ja rikollinen on rikollinen. Sitä saattaa pärjätä lopun ikäänsä juomatta, kuten saattaa elää tekemättä yhtään uutta rikostakin. Riski on kuitenkin aina olemassa.

Sitä, uskaltaisinko ottaa tuollaista riskiä parisuhteessani, en tiedä. Epäilen, että en.

• on murhaaja.en kyllä itse voisi
        ajatella esim.seurustelevani sellaisen kanssa.
        jotenkin tuntuu että jos on kerran pystynyt
        viemään hengen joltakulta,voi tehdä sen toisenkin kerran.ja
        pitäisi varmaan itsekkin nukkua pyssy tyynyn alla,jos vieressä tuhisisi murhamies!
        tuntuu itsestäkin kauhealta ajatella näin,mutta
        ei sille voi mitään....

• Marion.T

että luonne muuttuu, jos olet rikollisuuten tapuvainen, nin se on kuin tupakanpoltto tai alkoholismi - kyllähän siitä jotkut eroon pääsevät, mutta aina se odottelee siellä jossakin taka-alalla.....

Tupakan polton lopetin keväällä - nyt poltan taas, joten uskoisin että pahat tavat ovat meissä jokaisessa aika tiukasti kiinni - silti mielestäni mikään ei ole niin karmea näky, kuin nainen tupakki suussa, siksi poltan salaa kuistilla....-ja häpeän sitäkin....Tunnen olevani TODELLA heikko ihminen tuossa asiassa..

Vaikka hyppäsin asiasta toiseen, niin tarkoitukseni oli siis sanoa, että kyllä ihmisen omaa sisintä on vaikea muuttaa.

Siitä huolimatta, kyllä rikollisille pitäisi antaa mahdollisuus uuteen elämään - vaikka vain pieni prosentti siihen pystyisi, sekin olisi voitto.

En tuomitse ketään, kuten sanoit jokainen on jonkun lapsi.....

• taikanainen

mutta totta, jokainen on jonkun lapsi. Olen nähnyt erään raiskaajan äidin silmissä sellaisen surun, että se hiljensi kyllä hetkeksi. Kukapa tahtoisi että lapsen elämä menee sivuraiteilleen, tuskin kukaan.

• no en kerro kuka

Ketjussa on juteltu murhaajista, tappajista, diilereistä, talousrikollisista!

Nuoruudessani kaikki, jotka joutuivat vankilaan olivat rikollisia, mutta...

Ei enempää kun nykyään selviää sakoilla tai yhdyskuntapalveluilla aivan liian monesta!

Nuoruudessani rattijuopot olivat rikollisia, jotka joutuivat vankilaan vaikka jäivät kiinni metsätiellä.

Rikollisuuden käsite on erilainen nykyään kuin ennen.

jk. jos käytän vakinikkiäni niin vain kaksi vastaa eli olen epäyksilö!

• Angiina

En malta olla kommentoimatta. Samalla pyydän anteeksi, että pilaan sinun hyvin alkaneen kiukuttelusi (tiedän, se tekee joskus gutaa). Mutta että varsinaisella nimimerkilläsi kirjoittaessasi sinulle vastaa v a i n kaksi ihmistä; ja se tekee sinusta epähenkilön?! Olisin tosi onnellinen tuollaisesta flaksista.

• epähenkilö
        Angiina kirjoitti:

En malta olla kommentoimatta. Samalla pyydän anteeksi, että pilaan sinun hyvin alkaneen kiukuttelusi (tiedän, se tekee joskus gutaa). Mutta että varsinaisella nimimerkilläsi kirjoittaessasi sinulle vastaa v a i n kaksi ihmistä; ja se tekee sinusta epähenkilön?! Olisin tosi onnellinen tuollaisesta flaksista.

Olen aivan normaali nainen, mutta olen tahattomasti kait astunut joittenkin varpaille.

Sinulla on mielipiteet, joita arvostan vaikka ne eivät läheskään aina mene valtavirran mukaan.

Ketään et mielistele, ihailtava piirre. En minäkään, mutta muutama nainen täällä ei kestä kun heidän kamunsa vastaa minulle tai minä heille.

En silti murheessa ryve, tuhkan sirottelu päähäni ei ole tullut mieleenikään.

Sinä olet aito. Gina on muuten joskus täällä esiintynyt hmmm no jaa, ei sovi hänen tyylinsä sinun tyyliisi.

Voi hyvin siellä Kiinassa, ei enempää kinaa!

• taikis

kun luin näitä kommentteja, niin tuo murhaaja-tappaja rikollisuus näyttää olevan päällimmäisenä ajatuksissa, vaikka rikosten kirjo on paljon paljon laajempi.
        Lähinnä ajatuksissani oli kun avausta tein henkilöt jotka ovat rikkoneet lakia kuka mitenkin ja joutuneet siitä tuomiolle, kärsineet rangaistuksensa ja yrittelevät muuttaa itseään.

Varmaan vankiloissamme istuvista vain murto-osa on murhamiehiä. Varkaita, kavaltajia, petoksentekijöitä yms yms siellä sensijaan lienee suurin osa.

Tuohon nikkiasiaan en osaa ottaa kantaa muuten kuin että tapaan itse vastailla asiallisiin kirjoituksiin nikistä riippumatta. Mutta valinta on Sinun, en lähde kyselemään kuka olet.

• Angiina
        epähenkilö kirjoitti:

Olen aivan normaali nainen, mutta olen tahattomasti kait astunut joittenkin varpaille.

Sinulla on mielipiteet, joita arvostan vaikka ne eivät läheskään aina mene valtavirran mukaan.

Ketään et mielistele, ihailtava piirre. En minäkään, mutta muutama nainen täällä ei kestä kun heidän kamunsa vastaa minulle tai minä heille.

En silti murheessa ryve, tuhkan sirottelu päähäni ei ole tullut mieleenikään.

Sinä olet aito. Gina on muuten joskus täällä esiintynyt hmmm no jaa, ei sovi hänen tyylinsä sinun tyyliisi.

Voi hyvin siellä Kiinassa, ei enempää kinaa!

Nimimerkkini ja minä kiitämme meitä kohdanneesta odottamattomasta ilosta saada myönteistä palautetta. Aitous onkin aika metka käsite. Sehän ei siis tarkoita samaa kuin avoimuus. Juro ja umpimielinenkin ihminen voi olla aito. Aitous on ymmärtääkseni sitä, että on uskollinen sille, mitä tietää oikeasti olevansa. Tästä näkökulmasta aitous edellyttää (ainakin) kahta seikkaa: Ensinnäkin, että ihminen haluaa tietää itsestään jotakin. Toiseksi, että ihmistä on jossain elämän vaiheessa (yleensä lapsuudessa) kohdeltu riittävän hyvin, jotta hänelle on kertynyt uskallusta ohjautua sisältäpäin. Aitous on käsitteenä hyvin lähellä autenttisuutta.

• elämän realisti

Heippa sinulle taikanainen. Mietippä näin päin asiaa. Ihminen, joka on rangaistuksensa kärsinyt, häntä ei enää pitäisi enempää tuomita. On vain niin helppoa tuomita ja olla antamatta tilaisuutta, tosiasia on kuitenkin, että taatusti pahojakin rikoksia tehneitä rikollisia käyskentelee vapaalla jalalla. He eivät vain ole jääneet kiinni. Oletko varma, ettei kukaan sukulaisesi tai ystäväsi ole syyllistynyt yhteenkään rikokseen? Ei vain ole jäänyt kiinni.

Itse tunnen kymmeniä, ehkäpä satoja rikoksen tehneitä, niitä, jotka ovat ottaneet opikseen kerrasta, mutta myös niitä, jotka vuodesta toiseen istuvat kiven sisässä. Minulle he kaikki ovat samanlaisia ihmisiä, en osaa pelätä heitä tai vihata.

Ja kuten tuossa alempana tuli puhetta, jokaisella heistä on isä ja äiti, monilla perhe. Itse olen antanut monelle entiselle vangille mahdollisuuden työkokeilun kautta työelämään. Useimmat ovat onnistuneet hyvin, toki en ensimmäisenä ole antamassa yleisavainta tai kassakirstun avainta, mutta useimmiten he itsekin sen tiedostavat.

Toki entisissä rikollisissa on niitä, jotka eivät haluakaan palata yhteiskunnan jäseniksi, mutta he ovat pieni vähemmistö. Heidän elämänsä kulkee linnasta linnaan. Ei tuomita ketään, joka tosissaan yrittää.

Ehkä oma suhtautumisesi muuttuisi, jos vaikka poikasi sattuisi kännipäissään tappelemaan ja aiheuttaisi ruumiin vamman toiselle, tai peräti kuoleman. Olisiko hän sinun mielestäsi rikollinen? Tuskin. Kuitenkin suurin osa henkirikoksista ja pahoinpitelyistä tehdään alkoholin vaikutuksen alaisena. Monet tuntemistani entisistä rikollisista eivät ole erehtyneet kuin sen kerran, pitäisikö heidät tuomita sen vuoksi.

PS. en puolusta rikoksia, mutta puolustan rikoksen tehneitä, ainakin heitä, jotka tosissaan yrittävät palata yhteiskunnan jäseniksi.

• lievonen

Lieventävät asianhaarat. Esim. nainen, jonka oikeus katsoo puolustaessaan lastaan
        ja henkeään, voi saada vain nimellisen tuomion.

Otin sen takia esim, koska tunnen naisen.

Miehethän näitä enemmän tekevät. Isommimma kaupungeissa on nykyään väkivaltaisia
        tyttöjengejäkin.

Ei juuri tapahtumaa, jossa väkivaltaiset jätkät eivät tulisi vain tappelemaan.

• taikis

Me ammennamme omat näkemyksemme usein kokemuksistamme. Olisiko niin että on helpompi olla empaattinen väkivaltarikoksen tehneelle, jos ei peilaa asiaa uhrin kannalta.? Totta, että useimmat väkivaltarikokset tehdään kännipäissään, mutta..... kaikki humalaiset eivät tee sellaisia tekoja, joten jossain luonteen syövereissä sen väkivallan täytyy pesiä päästäkseen putkahtamaan esille ??

Tiedän omien ajatusteni olevan ristiriitaisia, tiedostan kielteisen suhtautumiseni mutta tiedostan myöskin sen, että suhtautumisellani saatan tehdä vahinkoa heille jotka todella haluavat muuttua.

Kuinka ollakaan, nimenomaan väkivältarikokset herättävät eniten tuntemuksia ihmisissä, niissähän rikos kohdistuu toiseen henkilöön. Sensijaan taslousrikokset monine muotoineen ovat neutraalimpia, ehkä helpommin hyväksyttyjäkin. Siten niistä tuomionsa kärsineiden saattaa olla helpompi palata ns normaaliin elämään.

• jaanamaikki

mistä sitä paitsi tiedämme kuka on rikollinen ja kuka ei,suurin osahan ei koskaan joudu kiinni ;D

• muut tappajat
        lievonen kirjoitti:

Lieventävät asianhaarat. Esim. nainen, jonka oikeus katsoo puolustaessaan lastaan
        ja henkeään, voi saada vain nimellisen tuomion.

Otin sen takia esim, koska tunnen naisen.

Miehethän näitä enemmän tekevät. Isommimma kaupungeissa on nykyään väkivaltaisia
        tyttöjengejäkin.

Ei juuri tapahtumaa, jossa väkivaltaiset jätkät eivät tulisi vain tappelemaan.

ovat parantumattomia, mutta se jonka itse tunnet, on jotenkin ymmärrettävä ja ihan vahinko. Ja tästä sitten pitäisi saada järkevä keskustelu aikaan.

• Angiina

Minusta ajatus, että uuden alun (jonkinlaisen armon) mahdollisuutta ei oteta lähtökohdaksi elämässä, on yleisellä tasolla kestämätön. Jos kerran ajattelen, että minulle on erehdysteni jälkeen suotava tilaisuus aloittaa alusta; niin mikäli haluan olla looginen, se mahdollisuus on tarjottava periaatteessa kaikille muillekin. Sillä mikä minä olen vaatimaan erityiskohtelua ihmisten joukossa? Joten minun olisi kestettävä rikollista lähipiirissäni. Ainakin niin, että antaisin hänelle yhden mahdollisuuden. Henkilökohtaisesti pystyn myös kuvittelemaan tapahtumien kulun, jossa valtavassa raivon puuskassa kumauttaisin vahingossa jonkun lajitoverini hengiltä. Se olisi kamalaa, mutta turhentaisiko se todella kaiken sen, mitä tähän mennessä olen ollut?

Eri asia ovat sitten sellaiset poikkeukselliset tilanteet, joissa uudelleen aloittaminen ei ole enää inhimillisesti mahdollista. Tälläisiä ovat esimerkiksi vaikeasti luonnehäiriöisten ihmisten hirmuteot.

• taikanainen

mietin itse omaa suhtautumistani, kun aloin ajatella aiheen laittamista palstalle. Ensin olin varma, että tietysti hyväksyn ja annan mahdollisuuden entisille rikollisille muuttumiseen, mutta jotenkin se ajatukseni oli vain tapani ajatella yleisesti asioita empaattisesti.
        Kun sitten mietin mahdollista konkreettista tilannetta jossa joutuisin ITSE omilla valinnoillani vaikuttamaan siihen saako mahdollinen muuttuja mahdollisuuden muuttumiseen esim. kauttani. silloin huomasin ettei se olekaan niin itsestään selvää. voin olla empaattinen entiselle rikolliselle jos asia ei kosketa minua lian läheltä.....Eli yleisellä tasolla olen sitä mieltä että ilman muuta pitää antaa mahdollisuus muuttumiseen ja uudelleen aloittamiseen....

Mä taas en pystyisi ketään hengiltä kumauttamaan vahingossakaan, olen kait niin lälly tyyppi ettei kuohahtele niin voimakkaasti :))

• jaanamaikki

"normaali" rikolllinen SAIRAASTA yksilöstä kuten esimerkiksi Jammu-setä?
        Suomen vankilathan ovat nykyään vankeinHOITOlaitoksia,heitä siis pitäisi parhaan mukaan yrittää saada sopeutua tavalliseen elämään etteivät uusisi rikostaan,esimerkiksi siis heille pitäisi vapaaksi päästyään järjestää asunto ja töitä,entiseltä vangilta ei ilman apua taida niiden hankkiminen onnistua ja pakko ehkä taas sortua omaisuusrikokseen?

• Angiina
        taikanainen kirjoitti:

mietin itse omaa suhtautumistani, kun aloin ajatella aiheen laittamista palstalle. Ensin olin varma, että tietysti hyväksyn ja annan mahdollisuuden entisille rikollisille muuttumiseen, mutta jotenkin se ajatukseni oli vain tapani ajatella yleisesti asioita empaattisesti.
        Kun sitten mietin mahdollista konkreettista tilannetta jossa joutuisin ITSE omilla valinnoillani vaikuttamaan siihen saako mahdollinen muuttuja mahdollisuuden muuttumiseen esim. kauttani. silloin huomasin ettei se olekaan niin itsestään selvää. voin olla empaattinen entiselle rikolliselle jos asia ei kosketa minua lian läheltä.....Eli yleisellä tasolla olen sitä mieltä että ilman muuta pitää antaa mahdollisuus muuttumiseen ja uudelleen aloittamiseen....

Mä taas en pystyisi ketään hengiltä kumauttamaan vahingossakaan, olen kait niin lälly tyyppi ettei kuohahtele niin voimakkaasti :))

En tarkoitakaan yleisellä tasolla, vaan sellaisena yleisenä prinsiippinä, joka koskee minuakin. Ajattelen siis niin, että jos joudun tilanteeseen, jossa minun lähelleni on pyrkimässä henkilö, jolla on rikollinen tausta, tausta ei oikeuttaisi minua häntä hylkäämään. Minun olisi siis otettava riski ja annettava hänelle se yksi mahdollisuus. Ja totta puhuen, tätä prinsiippiä olen oikeastaan joutunut elämässäni jo testaamaankin.

No, se on hyvä, että olet rauhallinen ihminen. Minä olen varsin temperamenttinen. Niinpä joskus nuorempana heittelin siippaani sen verran painavilla esineillä, että mikäli ne olisivat osuneet, ei hengenlähtökään olisi ollut kaukana.

• taikis
        jaanamaikki kirjoitti:

"normaali" rikolllinen SAIRAASTA yksilöstä kuten esimerkiksi Jammu-setä?
        Suomen vankilathan ovat nykyään vankeinHOITOlaitoksia,heitä siis pitäisi parhaan mukaan yrittää saada sopeutua tavalliseen elämään etteivät uusisi rikostaan,esimerkiksi siis heille pitäisi vapaaksi päästyään järjestää asunto ja töitä,entiseltä vangilta ei ilman apua taida niiden hankkiminen onnistua ja pakko ehkä taas sortua omaisuusrikokseen?

ajatuksena hieno, että entisille vangeille järjestettäisiin asunto ja töitä esim kunnan tai valtion toimesta, mutta mitä närää se herättäisikään sellaisissa esim työttömissä henkilöissä, jotka ovat sinnitelleet kaidalla polulla huolimatta rahavaikeuksistaan.

Tulisi nurinkurinen tilanne, tee rikos niin saat töitä ja asunnon lusittuasi??

• jaanamaikki
        taikis kirjoitti:

ajatuksena hieno, että entisille vangeille järjestettäisiin asunto ja töitä esim kunnan tai valtion toimesta, mutta mitä närää se herättäisikään sellaisissa esim työttömissä henkilöissä, jotka ovat sinnitelleet kaidalla polulla huolimatta rahavaikeuksistaan.

mutta heillähän on varmastikin vaikeampaa saada työtä omatoimisesti,työ ehkä auttaisi,olisi tekemistä eikä tarvetta/aikaa suunnitella rikoksia?
        Sitäpaitsi moni "ei-rikollinen" on kyllä työtön ihan laiskuuttaan,ei töitä työvoimatoimistosta nykyään saa vaan omalla yritteliäisyydellä ja aktiivisti hakemalla!

• taikis
        Angiina kirjoitti:

En tarkoitakaan yleisellä tasolla, vaan sellaisena yleisenä prinsiippinä, joka koskee minuakin. Ajattelen siis niin, että jos joudun tilanteeseen, jossa minun lähelleni on pyrkimässä henkilö, jolla on rikollinen tausta, tausta ei oikeuttaisi minua häntä hylkäämään. Minun olisi siis otettava riski ja annettava hänelle se yksi mahdollisuus. Ja totta puhuen, tätä prinsiippiä olen oikeastaan joutunut elämässäni jo testaamaankin.

No, se on hyvä, että olet rauhallinen ihminen. Minä olen varsin temperamenttinen. Niinpä joskus nuorempana heittelin siippaani sen verran painavilla esineillä, että mikäli ne olisivat osuneet, ei hengenlähtökään olisi ollut kaukana.

esimerkiksi meitä yrittäjiä kohtaan on se että koska me olemme luoneet jonkun yrityksen, niin olisimme jotenkin velvollisempia auttamaan kuin vaikka palkkatyöläinen?
        Kuitenkin joudumme riskit kantamaan itse, kyllä se asettaa tiukan seulan siihen kenet uskaltaa töihin ottaa. Ei sitä ensimmäisenä ole ottamassa entistä vankia, jos on muita vaihtoehtoja. Bisnis is bisnis vaikka kuulostaisi kuinka kylmältä.

Sensijaan ihmisenä, kuuntelijana henkisenä tukena, sellaisena paremminkin saattaisi olla, vallankin jos olisi muutenkin tutusta tai läheisestä ihmisestä kyse.

• taikis
        taikis kirjoitti:

esimerkiksi meitä yrittäjiä kohtaan on se että koska me olemme luoneet jonkun yrityksen, niin olisimme jotenkin velvollisempia auttamaan kuin vaikka palkkatyöläinen?
        Kuitenkin joudumme riskit kantamaan itse, kyllä se asettaa tiukan seulan siihen kenet uskaltaa töihin ottaa. Ei sitä ensimmäisenä ole ottamassa entistä vankia, jos on muita vaihtoehtoja. Bisnis is bisnis vaikka kuulostaisi kuinka kylmältä.

Sensijaan ihmisenä, kuuntelijana henkisenä tukena, sellaisena paremminkin saattaisi olla, vallankin jos olisi muutenkin tutusta tai läheisestä ihmisestä kyse.

otsikkoon luiskahti tuossa tohkeissani kirjoittaessani. Piti sanomani että :yleistä painostusta...mistä lie tuo -nei- tupannut kyytiin...

• lähiössä
        taikis kirjoitti:

huudettaisiin kybällä kuten nytkin ettei meidän viereen ainakaan sitä rosvojen ja pummien pesää rakenneta, tarkoittaa kunnallisia vuokra-asuntoja. Eli tavallisia ihmisiä voidaan leimata miten tahansa ilman mitään syytä ja se ei sitten ole rikollista.

• taikanainen
        lähiössä kirjoitti:

huudettaisiin kybällä kuten nytkin ettei meidän viereen ainakaan sitä rosvojen ja pummien pesää rakenneta, tarkoittaa kunnallisia vuokra-asuntoja. Eli tavallisia ihmisiä voidaan leimata miten tahansa ilman mitään syytä ja se ei sitten ole rikollista.

nyt ainakin syttyisi jos entisille vangeille alettaisiin rakentaa rivi-tai kerrostaloja, eikä sellainen taatusti olisi järkevää. Mieluumin ihan vaan toisten joukkoon, toki monella saattaa olla perhe ja koti jo valmiina, silloinhan näitä asunto-vaikeuksia ei olisi.
        Omantunnonkysymys sinulle, olisitko valmis ottamaan mielelläsi vaikka murhasta tai raiskauksista tai vaikkapa huumerikoksista tuomionsa istuneen entisen vangin naapuriksesi? Aiheuttaisiko se sinussa mitään tuntemuksia,? Tai ottaisitko vuokralaiseksi, jos sinulla olisi ylimääräistä tilaa?

• taisi olla
        taikanainen kirjoitti:

nyt ainakin syttyisi jos entisille vangeille alettaisiin rakentaa rivi-tai kerrostaloja, eikä sellainen taatusti olisi järkevää. Mieluumin ihan vaan toisten joukkoon, toki monella saattaa olla perhe ja koti jo valmiina, silloinhan näitä asunto-vaikeuksia ei olisi.
        Omantunnonkysymys sinulle, olisitko valmis ottamaan mielelläsi vaikka murhasta tai raiskauksista tai vaikkapa huumerikoksista tuomionsa istuneen entisen vangin naapuriksesi? Aiheuttaisiko se sinussa mitään tuntemuksia,? Tai ottaisitko vuokralaiseksi, jos sinulla olisi ylimääräistä tilaa?

tuolla alussa missä totesin, että jos rikos on tehty täydessä ymmärryksessä, sitä voi katua ja se voi jäädä ainutkertaiseksi. Jos taas rikos on mielenhäiriössä, lapsellisuuttaan tai sairaudesta tehty, pitää kyllä ensin varmistua että terveen täysijärkisen paperit ovat nyt voimassa. Molempiin vaihtoehtoihin olen livessä tutustunut.

En ole niin rikas että minulla olisi varaa määrätä naapureistani.

• vuokrata rikolliselle
        taikanainen kirjoitti:

tietämättäsi,rikosrekisterihän ei ole yleisesti saatavilla ja suosituksetkin voivat olla väärennettyjä samoin kuin työpaikkatodistuksetkin!

• taikanainen
        vuokrata rikolliselle kirjoitti:

tietämättäsi,rikosrekisterihän ei ole yleisesti saatavilla ja suosituksetkin voivat olla väärennettyjä samoin kuin työpaikkatodistuksetkin!

tuli esille, jos on rikollisia taipumuksia niin helppo meitä ihmisiä on huijata. Tuosta repliikistäsi käy hyvin esille, ettet välttämättä usko rikollisen muuttuvan, koska rikos se on huijauskin.

Tosin, selvennyksenä, ei minulla ole niitä tiloja vuokrattavana kenellekään :))

• taikanainen
        taisi olla kirjoitti:

tuolla alussa missä totesin, että jos rikos on tehty täydessä ymmärryksessä, sitä voi katua ja se voi jäädä ainutkertaiseksi. Jos taas rikos on mielenhäiriössä, lapsellisuuttaan tai sairaudesta tehty, pitää kyllä ensin varmistua että terveen täysijärkisen paperit ovat nyt voimassa. Molempiin vaihtoehtoihin olen livessä tutustunut.

En ole niin rikas että minulla olisi varaa määrätä naapureistani.

on järkeä, kuten vastasin sinulle tuolla alussa, niin uskon myös että joku muuttuu ja joku ei. Ne muttumattomat sitten leimaavat käsityksiämme kaikista rikollisista.

• että kuka tahansa
        taikanainen kirjoitti:

tuli esille, jos on rikollisia taipumuksia niin helppo meitä ihmisiä on huijata. Tuosta repliikistäsi käy hyvin esille, ettet välttämättä usko rikollisen muuttuvan, koska rikos se on huijauskin.

Tosin, selvennyksenä, ei minulla ole niitä tiloja vuokrattavana kenellekään :))

voi olla potentiaalinen rikollinen,sen joka on joutunut tuomituksi ja sen tuomionsa kärsinyt on ehkä helpompaakin tehdä parannus kuin sen joka koskaan ei ole joutunut kiinni!

• Yleensä hyvin kiltti nainen
        että kuka tahansa kirjoitti:

voi olla potentiaalinen rikollinen,sen joka on joutunut tuomituksi ja sen tuomionsa kärsinyt on ehkä helpompaakin tehdä parannus kuin sen joka koskaan ei ole joutunut kiinni!

että jokaikinen aikuinen ihminen on jossain tilanteessa valmis tappamaan, esim. puolustaessaan lastaan pedofiilin/tunnetun raiskaajan... kynsistä.

• jaanamaikki
        Yleensä hyvin kiltti nainen kirjoitti:

että jokaikinen aikuinen ihminen on jossain tilanteessa valmis tappamaan, esim. puolustaessaan lastaan pedofiilin/tunnetun raiskaajan... kynsistä.

voi myös tehdä murhaajan ihmisestä joka ei yksin tekisi pahaa kärpäsellekään!

• taikanainen
        jaanamaikki kirjoitti:

voi myös tehdä murhaajan ihmisestä joka ei yksin tekisi pahaa kärpäsellekään!

on mielenkiintoisia näkökantoja.

Tietysti on niin että meistä jokainen voi teoriassa olla potentiaalinen rikollinen, mutta kyllähän ihminen useimmiten lähtee ajatuksissaan tiedetyistä asioista. Jos jokaista vastaantulijaa epäilee murhaajaksi tai väärentäjäksi tai tulevaksi rikolliseksi, niin raskaaksihan se elämä käy.

Avauksessani olen lähtenyt pohtimaan lähinnä rikoksen tehneen, siitä tuomion saaneen ja rangaistuksensa kärsineen rikollisen mahdollisuuksia muuttumiseen ja uuden alun aloittamiseen, ja meidän kanssaihmisten suhtautumisesta heihin.
        Itsessäni olen huomannut kahdenlaista ajattelua: periaatteessa soisin että saisivat uuden mahdollisuuden elämäänsä, mutta käytännössä en uskaltautuisi liian läheistä kontaktia ottamaan enkä kovin konkreettisesti auttamaan. Siis noin yleisesti, yksityistapaus saattaisi muuttaa kantaa, mikäli kyseeseen tulisi joku läheinen ihminen.

• aapeeseedee

Oletko ajatellut miksi juuri määrätyistä tulee rikollisia?

• selvitetään

nämä motiivit.

Jos uskot siihen että vain joistakin voi tulla rikollisia ja lopuista ei voi tulla, taidat uskoa joulupukkiinkin. Siellä on yllättävän tavallista väkeä mukana.

• aapeeseedee
        selvitetään kirjoitti:

nämä motiivit.

Jos uskot siihen että vain joistakin voi tulla rikollisia ja lopuista ei voi tulla, taidat uskoa joulupukkiinkin. Siellä on yllättävän tavallista väkeä mukana.

En ole kyseenalaistanut kenenkään rikollisuutta,kysyin vain aiheen aloittajalta kysymyksen!

• inhotti
        aapeeseedee kirjoitti:

En ole kyseenalaistanut kenenkään rikollisuutta,kysyin vain aiheen aloittajalta kysymyksen!

kysymyksesi sävy. Rikollisilla ei ole mitään ennakkotuntomerkkejä. Jos sellaisia haetaan, pitää niillä tunnistaa myös ne rikolliset, jotka eivät jää kiinni.

• taikanainen

olin reissunpäällä, siksi vastaus näin venyi. Olen miettinyt tuota, mutta en ole keksinyt yksiselitteisiä piirteitä rikoksen tekemiseen "alttiimpien" ihmisten kesken. Joittenkin kohdalla heikko itsetunto voi olla syyllinen, etenkin nuorten kohdalla. Tuota itsetuntoa kun sitten lähdetään kohentamaan alkoholin tai huumeitten voimalla, niin överiksi saattaa mennä homma. Mustasukkaisuusmurhatkin saattaisivat liittyä itsetunnon murenenmiseen. Luonnehäiriöt taas ovat seksuaalirikosten yleisin tausta?? Entäpä talousrikolliset, olisiko ahneus tai kasvojen säilyttäminen siellä puolen motivaationa.

Miten itse ajattelet, olisitko huomannut jotain erityistä "rikollistyyppiä"?

• aapeeseedee
        taikanainen kirjoitti:

olin reissunpäällä, siksi vastaus näin venyi. Olen miettinyt tuota, mutta en ole keksinyt yksiselitteisiä piirteitä rikoksen tekemiseen "alttiimpien" ihmisten kesken. Joittenkin kohdalla heikko itsetunto voi olla syyllinen, etenkin nuorten kohdalla. Tuota itsetuntoa kun sitten lähdetään kohentamaan alkoholin tai huumeitten voimalla, niin överiksi saattaa mennä homma. Mustasukkaisuusmurhatkin saattaisivat liittyä itsetunnon murenenmiseen. Luonnehäiriöt taas ovat seksuaalirikosten yleisin tausta?? Entäpä talousrikolliset, olisiko ahneus tai kasvojen säilyttäminen siellä puolen motivaationa.

Miten itse ajattelet, olisitko huomannut jotain erityistä "rikollistyyppiä"?

Sehän se harhauttavaa vasta onkin,juuri äskettäin esimerkiksi monivuotinen työtoverini osoittautui kavaltajaksi,en olisi koskaan voinut kuvitella juuri tämän miehen olevan epärehellinen koska olemme olleet ystäviä ja työtovereita jo 12 vuotta!

• taikanainen
        aapeeseedee kirjoitti:

Sehän se harhauttavaa vasta onkin,juuri äskettäin esimerkiksi monivuotinen työtoverini osoittautui kavaltajaksi,en olisi koskaan voinut kuvitella juuri tämän miehen olevan epärehellinen koska olemme olleet ystäviä ja työtovereita jo 12 vuotta!

että juuri talousrikolliset ovat niitä ovelimpia, älykkäimpiä jotka pystyvät salaamaan rikoksensa pitkäänkin ja näyttämään ympäristönsä silmissä mitä luotettavimmilta. No, hehän eivät olekaan sillälailla pelättäviä kun väkivaltaiset rikolliset.

Miltä se tuntuu kun ihminen jota on tottunut pitämään arvossa ja on saattanut olla hyvinkin hyvä ystävä osoittautuu kavaltajaksi? Oliko itselläsi mielessä tuomita vai ymmärtää, vaikka eikö tuo liene ajatusten kirjo aika monitahoinen tuollaisessa tilanteessa.

• Marion.T

motiiveja. Kun kävin lukemassa noita kirjoituksia raiskauksista ja hyväksikäytöistä.

Jos joku olisi tehnyt minun lapsilleni raakaa seksuaaalista väkivaltaa, varsinkin silloin, kun he olivat pieniä, niin olisin varmaankin pystynyt tappamaan sen pedofiilin.

Olisinko silloin halveksittu ja pelätty murhaaja?

Tuo kirjoitus tuolla sai minut ajattelemaan asiaa niin, että myös murhaaja voi olla oikeassa tai itse uhri.

Sanopa taikis, miten itse suhtautuisit jos lapsesi olisi väkivaltaisesti raiskattu useitakin kertoja - voiko olla myös oikealla asialla tappaessaan ihmisen, joka syyllistyy tälläisiin tekoihin?

Olenko asiassa ihan väärillä jäljillä - kunnioitan elämää enkä hyväksy toisen ihmisen tappamista, mutta kuitenkin.....

• taikanainen

asetit tuossa kysymyksen jos lapseni olisi raiskattu väkivaltaisesti useita kertoja,tarkoititko oikeuttaisiko se mielestäni minut jälkeenpäin tappamaan raiskaajan. Yksiselitteiseti vastaisin että ei oikeuttaisi. Tietysti tuntisin suunnatonta vihaa ja saattaisin tuntea halua tappaa lapseni elämän murskaaja, mutta sehän olisi kosto, eikä parantaisi lapseni tilannetta mitenkään. Päinvastoin, hän menettäisi äitinsäkin vankilaan.
        Minun mielestäni kostotappaminen ei ole oikeutettua kenellekään, lain ottaminen omiin käsiin on arveluttavaa.

Itsepuolustustilanteessa tapahtunut tappo on sellainen asia joka panee mietityttämään.Siis tilanne joka on päällä, jos näkisin pedofiilin lapseni kimpussa, enkä saisi tilannetta loppumaan, niin akuutin vaiheen ollessa päällä kyseessä ei olisi kosto vaan puolustaminen.Tosin nämä nyt ovat spekulaatioita, eikä sitä voi vannoa miten olisi toiminut todellisessa tilanteessa.

• Nainen

Jos haluaa niin voi!

Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      101
      7423
    2. Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata

Manneja, vaiko matuja?
      Mikkeli
      79
      4944
    3. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      79
      4829
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      132
      4238
    5. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      8
      3018
    6. Miksi sä valitsit

Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      52
      2669
    7. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      40
      2561
    8. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

Rehellinem fiilis
      Suhteet
      48
      2209
    9. Törkeää toimintaa

Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2201
    10. Suudeltiin unessa viime yönä

Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit
      Ikävä
      21
      1830
    Aihe