Ono kotona tarpeeksi ruokaa ja huolehtiiko joku tai jotkut asioista? Laitoksissa ei varmaan ja tuotukin ruoka syömättä jää syömättä haonaiset luottaa hyvään terveydenhuoltoon. Eivät valvo mitä omaisille tehdään?
Naapuritkaan eivät välitä ? Välinpitämätyömyys muista on ongelma Suomessa. Onnettomuus paikoille mennään katsomaan jotta saa surra vieraita.
Onko vanhuksilla tarpeeksi rahaa ruokaan
7
151
Vastaukset
- Anonyymi00001
Minusta oli itsestään selvää, että 56:n tyydyttävän, tasapainoisen vuoden jälkeen muutin halvaantuneen ja puhekyvyttömän vaimoni kanssa palvelutalon kaksioon.
Alkuun kokeilimme ruokapalvelua mutta lopetin sen muutaman päivän jälkeen.
Sitten aloin pitämään jääkaapissa marketin valmisaterioita joista kotihoitajat väsäsivät vaimolleni syötävät mutta ei siitä kuvallista tullut. Hoitsut eivät vaivautuneet ottamaan huomioon yksilön rajoituksia vaan lätkivät sapuskat rutiinin omaisesti. Liikaa ja valmistelematta. Vaimoni pystyi syömään ainoastaan hienoksi silputtua ruokaa joten ryhdyin hoitamaan silppuamisen keittiösaksilla.
Hoitsuille oli alkuun mahdoton ymmärtää, ettei vaimoni pysty käyttämään haarukkaa.
Olen jo pitemmän aikaa hoitanut sapuskat siten, että valmistan uuniruokia joista nytkin on jääkaapissa yhden päivän jämäannos juuresruukkua ( 9,5% jauhelihaa, siivutettuina perunaa, juuriselleriä ja lanttua, sipulia, jauhelihan esimuhitukseen ranskalaisen sipulikeiton jauhetta, kaksi kananmunaa ja punaista maitoa koneella turautettuna, mausteita). Uuniin 175 astetta.
Ja vastaavia. Joukossa myös lihaisia keittoja. Kaikki pitää tarjolle laittaessa silputa saksilla.
Jälkkäriksi hillopulla pötkön paloja, vesirinkeliin puolukkahillolla imeytettyjen palojen tarjoilua yms.
Proteiinirahkoja yms. pidän koko ajan saatavilla. Nytkin iltapalaksi koukkaan Valion ProFeel proteiinirahkaa makuna persikka. Lisään hieman aprikoosihilloa.
Jne. Ymmärrän kyllä, ettei hoitsuilla ole mahdollisuutta kovin henkilökohtaiseen palveluun. Ensimmäinen kynnys hoitsuille oli ymmärtää vaimoni laktoosihäiriö.
Vaimoni ollessa terveenä ja tottuneena vuosikaudet lapsiperheen ruokintaan niin ei pannut hanttiin kun kotiuduttuani yli 20 vuotta sitten ryhdyi hoitamaan koko revohkan tiskikoneen panostamista lukuun ottamatta.
Pari hoitsua on suuttunut minulle koska en ole hyväksynyt heidän ylivertaista asennettaan. Kun jotain tekee niin voisi edes yrittää tehdä se kunnolla.
Oletan, että läsnäoloni ja valmiuteni tarpeen tullen kommentoida puuhia, on vaikuttanut tekemisten laatuun.
Se on päivänselvää, ettei hoitsuilla olisi mitään mahdollisuutta kovin henkilökohtaiseen huoltoon.
Jätehuollon minä olen pannut uusiksi. Muutama litran sekajätepurnukan asemesta olen tuonut 70 litran jätesäkkejä joihin mm. käytetyt vaipat yms. menee. Sijainti kylppärin nurkassa säkin suu kiinni kierrettynä. Kun riittävän täysi nii vedä suun kiinni nippusiteellä ja seuraavan kerran ulos menessäni kuskaan sen jätekatoksen konttiin.
Toin myös oman, kunnollisen kokoisen, kennellisen bioämpärin. - Anonyymi00002
Kylmäverisen hyytävä hallitus on ajanut ainakin terveydenhuollon
ml vanhushoivan kriisiin. - Anonyymi00003
Ei ole kaikilla. Huonosti rollalla liikkuva yrittää käydä lähikaupassa ja ostaa halpaa ruokaa. Ei voi tilata, kun kerääjät eivät kerää alennettuja tuotteita, joita itse ostaa, että rahat riittäisivät.
Kotihoito ei ota asiakkaaksi, kun on liian ”hyväkuntoinen”. Aikamoista sinnittelyä on yhdeksänkymppinen lähestyvän vanhuksen elämä.- Anonyymi00004
Liian moni heikkokuntoinen joutuu pärjäämään yksin ja lisäksi pienellä
eläkkeellä.
Kyllä on kylmäävää menoa. Onneksi hallitus vaihtuu ensi keväänä,
loppuu ainakin raaimmt ihmiskokeet vanhuksilla ja muilla heikossa
asemassa olevilla. - Anonyymi00007
Liian huonokuntoiset luokitellaan liian hyväkuntoisiksi, kun hallitus on
leikannut soterahoja ja sen seurauksena kotihoitoakin on ollut pakko vähentää.
- Anonyymi00008
Lehtitietojen mukaan ei ole. Moni olisi oikeutettu tukeen, muttei tiedä
eikä osaa hakea.- Anonyymi00009
On haettu, mutta eläke on kriteereihin nähden ”liian korkea”!
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nyt tuli Suomen somaleista todella ikävää faktaa
sillä osa somalivanhemmista lähettää lapsiaan kotimaahansa kurinpitolaitoksiin, joissa heitä pahoinpidellään. Illan MOT3574196Häirintäkohun keskellä olevalta kansanedustajalta Jani Kokolta (sd) rajua tekstiä somessa.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011772322.html Ajaakohan tämä SDP:n kansanedustaja Jani Kokko oikein täysillä valoi1333692Kommentti: oikeuslaitos korvattava SDP:n johdolla
Näkisin että Suomessa tuomiovalta pitäisi olla demareiden johtoportaalla. Koska porvarimedia säestettynä persujen kirku92401Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei112224Lindtman haluaa leikata Kela-korvauksista...oho!
Antti Lindtman sanoo Kauppalehdessä, että vuodesta 2028 voi tulla erittäin hankala, mikäli nykyinen hallitus ei tee riit1501881- 1181779
Huono päivä
Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja181778Typeryyttä
Se on kummallista, kun kaksi ihmistä tuntee selittämätöntä vetoa toisiinsa, mutta eivät vain pääse toistensa luokse. Mik1241399KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!
STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti571281Martina mukana erikoisjoukossa
Huippurankka Erikoisjoukot-ohjelma jatkuu, Martina mukana. Kerrankin Martinalle hyvä ohjelma, hänellä on voimaa, sisua j1531061