Osui silmään Helsingin Sanomissa Kotivaran ”Hyvän mielen meetvursti” -mainos, ja jäi vaivaamaan yksi selkeä ristiriita.
Mainoksessa puhutaan hyvästä mielestä, vastuullisuudesta ja sydänystävällisyydestä, mutta kyse on silti prosessoidusta lihatuotteesta, joka perustuu eläimen tappamiseen. Eläin ja koko teurastusprosessi on täysin häivytetty pois, ja kuluttajalle rakennetaan mielikuva eettisesti neutraalista tai jopa myönteisestä valinnasta. Minusta tuo on aika suoraa moraalista etäännyttämistä.
Lisäksi mainoksessa korostetaan Sydänmerkkiä ja isoja prosenttilukuja (vähemmän rasvaa, vähemmän suolaa) ja kehotetaan tekemään ”sydänystävällinen testi”. Sydänmerkki ei kuitenkaan tarkoita, että tuote olisi sydänystävällinen tai terveellinen yleisesti, vaan vain sitä, että se on hieman parempi vaihtoehto omassa tuoteryhmässään (joka on jo lähtökohtaisesti ongelmallinen). Ilman tätä kontekstia mainos antaa mielestäni harhaanjohtavan kuvan.
Mietin, onko ok, että näin vahvaa ”hyvän mielen” ja terveyden mielikuvaa rakennetaan tuotteelle, joka on edelleen prosessoitu lihavalmiste – ja vieläpä valtakunnallisessa mediassa, jota pidetään luotettavana.
Mitä mieltä muut ovat? Onko tämä teistä normaalia markkinointia vai meneekö raja tässä kohtaa yli?
Hesarin mainossisältö
Anonyymi-ap
0
119
Luetuimmat keskustelut
- 1711492
En ehkä onnistu siinä
Kovasti minä yritän näyttää kauniilta, vain sinua varten, mutta en taida onnistua siinä.58725Muistakaa pojat tämä.
Mies joka haluaa naisen, löytää keinon. Ei epäröi eikä hämmennä. Tekee kaiken eteenne.88698Muhun rakastuu kaikki naiset, mut mä en rakastu niihin
Mun vaatimustaso on 10+ Mut mua tavottelee 7+ naiset203578- 48536
- 126526
- 37516
Pahoin pelkään nainen
että pidät minua epäempaattisena, itsekeskeisenä, narsistisena ja kylmänä ihmisenä. Oletko koskaan ajatellut, että minus50498Viesti jonka haluaisit lähettää...
hänelle. Onko jokin pieni tunniste jonka vain te tiedätte. Onko naiselta miehelle tai toisinpäin, joku joku päivämäärä15490- 25483