Turhat riitely pois

Anonyymi-ap

80 plus palsta on kuin lasten hiekkalaatikko.
Tehdään hyviä ja huonoja kakkuja.
Heitellään santaa päin naamaa. Otetaan toisten leikkivälineitä ja ivaillaan pienimmille ja heikoimmille.
Leikitään suurta päällikköä.

Aikuistukaa nyt hyvät mummut ja vaarit.
Antakaa esimerkkiä jälkipolville.
Lopettakaa jonninjoutava sanailu.
Käyttäkää loppuelämänne mielekkäästi.
Älkää kuluttako vähiä energiavarojanne turhaan riitelyyn.
Näin maanantaina on hyvä aloittaa parempi elämä.

135

1123

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Missä on Liekko ? Hän ei ole käynyt palstalla pitkään aikaan.

• Anonyymi00002

Ei tänne monikaan enää halua tulla kirjoittamaan.

• Anonyymi00003

"Antakaa esimerkkiä jälkipolville."

Käykö täällä jälkipolvetkin seuraamassa kommentointia ?

• Anonyymi00006

Kyllä käy

• Anonyymi00011
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Kyllä käy

HAHHAH. Ketä vois kiinnostaa hämyjen houruilu ?

• Anonyymi00012
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Kyllä käy

Hyvänen aika! Minä en kehtaa edes lapsilleni kertoa käynneistäni täällä.

• Anonyymi00019
        Anonyymi00011 kirjoitti:

HAHHAH. Ketä vois kiinnostaa hämyjen houruilu ?

Minua kiinnostaa
        Ihmisillä tuntuu olevan liian hyvin asiat.
        Ollaan tyytymättömiä ja turhautuneita
        Elämä ei ehkä mennytkään niin, mitä oli toivonut ja suunnitellut.

On talot ja tavarat, mutta jotain puuttuu.
        Ei auta, jos on puoliso ja liuta lapsenlapsenlapsia.

Olisiko elämä jäänyt elämättä.
        Kaikki voimavarat on suunnattu perheeseen ja talouden ylläpitoon.

Olet unohtanut itsesi ja haaveesi.
        Olet vanha ja nyt on myöhäistä
        Purat kiukkusi, sairautesi ja pahan mielesi nettiin.
        Välittämättä, miltä vastapuolelta tuntuu.

Seuraavaksi, kun menet koneelle, kirjoita pahanolosi, mutta älä lähetä sitä mihinkään.

• Anonyymi00020
        Anonyymi00012 kirjoitti:

Hyvänen aika! Minä en kehtaa edes lapsilleni kertoa käynneistäni täällä.

Mutta lapsesi lukee ikäihmisten palstaa.
        Ja hämmästyy tulikiven katkuisista viesteistä.
        Noinko paha olo on mummoilla.

• Anonyymi00021
        Anonyymi00019 kirjoitti:

Minua kiinnostaa
        Ihmisillä tuntuu olevan liian hyvin asiat.
        Ollaan tyytymättömiä ja turhautuneita
        Elämä ei ehkä mennytkään niin, mitä oli toivonut ja suunnitellut.

On talot ja tavarat, mutta jotain puuttuu.
        Ei auta, jos on puoliso ja liuta lapsenlapsenlapsia.

Olisiko elämä jäänyt elämättä.
        Kaikki voimavarat on suunnattu perheeseen ja talouden ylläpitoon.

Olet unohtanut itsesi ja haaveesi.
        Olet vanha ja nyt on myöhäistä
        Purat kiukkusi, sairautesi ja pahan mielesi nettiin.
        Välittämättä, miltä vastapuolelta tuntuu.

Seuraavaksi, kun menet koneelle, kirjoita pahanolosi, mutta älä lähetä sitä mihinkään.

Minulla oli haaveena ihana mies, ihanat lapset, ok talo ja hyvä perhe elämä jota täydentää jo lastenlastenlapset. Unelmani täyttyi . On aina ollut myös omia ystäviä ja harrastuksia. Mitään ei puutu.

• Anonyymi00028
        Anonyymi00021 kirjoitti:

Minulla oli haaveena ihana mies, ihanat lapset, ok talo ja hyvä perhe elämä jota täydentää jo lastenlastenlapset. Unelmani täyttyi . On aina ollut myös omia ystäviä ja harrastuksia. Mitään ei puutu.

Onneksi olkoon. Olet saavuttanut kaiken.

• Anonyymi00030
        Anonyymi00020 kirjoitti:

Voisin vannoa ettei lapseni ole koskaan edes käyneet näillä sivuilla. He ovat sukupolvea, jotka aloittivat irc-galleriasta.
        Olettaisin heillä oleva Insta-tilit. Tuskin FB:tä, se on vanhanainen.
        Minulle tämä Suomi24 on kuin odotushuoneen lukemistoa nettilehtien ohella.
        Minä en voi huonosti, voin erittäin hyvin.
        Nyt odotusaikani päättyy. Lähden vesijumppaan, se alkaa klo 12.
        Suosittelen sinullekin aerobista liikuntaa. Siitä saa hyvänmielen hormooneja.
        Niin, ja ehkä sinun kannattaisi vähentää "ruutuaikaa". Se on trendikästä.

• Anonyymi00034
        Anonyymi00020 kirjoitti:

Paha olo on noilla jyrääjillä . Munun poika on tosi hämmästynyt, miten vanhat mummot voi olla noin huonosti voivia ja onnettomia että toisia vanhuksia tallovat .

• Anonyymi00004

Sitten kun riidanaiheuttajat poistuvat palstalta tilanne rauhoittuisi,
      mutta eihän ne ole vuosiin ymmärtäneet ottaa onkeensa.
      Se ärsyttää ja suututtaa heidän uhrejaan, mikä on ymmärrettävää.

• Anonyymi00008

Ei tarvitsisi poistua palstalta, jos muuttaisivat asennettaan.
        Miettisivät kaksi kertaa tai nukkuisivat yön yli, ennenkuin kirjoittavat vihan vallassa.
        Lapsellisia ylilyöntejä ikäihmisiltä

• Anonyymi00013

Kyllä siinä niin käy ja on käynyt, että "uhrit" poistuvat.
        Näkemys on, että jyrääjät jäävät pienen piirinsä kanssa. Se aiheuttaa, että piiri kuivuu ajan kanssa.

• Anonyymi00017
        Anonyymi00013 kirjoitti:

Näkemys on, että jyrääjät jäävät pienen piirinsä kanssa. Se aiheuttaa, että piiri kuivuu ajan kanssa.

Komissiokolmikon kovanaamat jää.

• Anonyymi00018
        Anonyymi00017 kirjoitti:

Niin ja hyvin pieni piiri heidän lakeijoitaan ja niitä, joita kolmikko on pystynyt sumuttamaan. Hyvin pieni joukko.

• Anonyymi00023
        Anonyymi00013 kirjoitti:

Kiusaajat jäävät profiilikuvineen palstalle.
        Yleensä käy niin, että he keskenään alkavat riidellä palstan herruudesta.
        Kaivetaan esiin kaikki vanhat kirjoitukset.

Paloma ja Korppis ovat olleet välirikossa.
        Kyseessä taisi olla poliittinen suuntaus jälkipolvella.

Kylmätotuus on ollut Korppiksen kanssa napit vastakkain.
        Syitä on monia.

Se nyt vaan on niin, että tunkiolle ei mahdu kuin yksi kukko

• Anonyymi00024
        Anonyymi00017 kirjoitti:

Riitelemään keskenään

• Anonyymi00025
        Anonyymi00018 kirjoitti:

Niin ja hyvin pieni piiri heidän lakeijoitaan ja niitä, joita kolmikko on pystynyt sumuttamaan. Hyvin pieni joukko.

Erittäin harvalukuinen sakki

• Anonyymi00005

Millä auktoriteella aloittaja uskoo muuttavansa kaiken ?

• Anonyymi00007

Ei kai siinä tarvitse olla muuta kuin arka toivomus. Mitä se auktoriteetti
        täällä Suomi24:n vanhuspalstalla muuttaa? Ei sitten yhtään mitään.
        Se jyräys meininki syynä alkaa vaikuttaa puulta, eikä varmasti tuota tulosta.
        Parasta ottaa lusikka kauniiseen käteen ja kirjoitella tavallisista asioista
        tavallisella tavalla. Runonurkat on erikseen.

Hyvä jööta jököpelit (= hyvää yötä yökyöpelit!)

• Anonyymi00009

Ei ole mikään uskon asia.

• Anonyymi00026

Olen hillunut näillä palstoilla vuosia.
        Tunnen jo metsäni puut.
        Ei kirjoittajia voi muuttaa, mutta jospa heidän elämässään tulee jotain tärkeämpää, kuin nämä palstat.
        Tulee oikeita murheita ja suruja.
        Ehkä sellaiset putoamiset nöyryyttävät
        Ap

• Anonyymi00031
        Anonyymi00026 kirjoitti:

Olen hillunut näillä palstoilla vuosia.
        Tunnen jo metsäni puut.
        Ei kirjoittajia voi muuttaa, mutta jospa heidän elämässään tulee jotain tärkeämpää, kuin nämä palstat.
        Tulee oikeita murheita ja suruja.
        Ehkä sellaiset putoamiset nöyryyttävät
        Ap

On luettu palstoilta ettei putoamiset nöyryyttä opeta. Eräskin putosi tuolilta. Sitten leikatulla lonkalla portaissa.
        Ei minkäänlaista nöytyyttä ole kirjoituksissaan näkynyt.
        Itseensä kohdistuvaa matramaista positiivisuuden hokemista kyllä.

• Anonyymi00032

Olipa "älyvapaa" kysymys! Vai että auktoriteetilla? Että "piiskaako" odotat?
        Eikö tavalliset hyvät tavat riittäisi, niinkuin aloittaja toivoo.

• Anonyymi00010

Korjaakohan nämä ohjeistavat aloitukset vai rikkovatko palstarauhaa.
      Oletus on, että tänne kirjoittavat pääsääntöisesti molemminpuolin 80-vuotiaat.

Minulle vasta valkeni täysin se häikäilemättömyys ja yrittäminen muiden ylikävelemiseen.
      Tokihan olin riitoja nähnyt ja osallistunutkin puolustamaan sitä kantaa, minkä oikeudentajuni minulle kertoi.

Se joidenkin esiintuoma oma näkyvyys ja tahto johtajuuteen näyttäytyy tr umppimisena käytöksenä. Samankaltaisuutta on voimakkaiden, halventavien ja loukkaavien sanojen käyttö kirjoittajien nimittelyssä sekä epärehellisyys.

• Anonyymi00014

Tosi voimakkaasti loukkaavaa väittää että joillakin täällä on trumppimainen käytös. Ei ainakaan sinun parjaava kirjoitus rauhaa paranna, päinvastoin.

• Anonyymi00015
        Anonyymi00014 kirjoitti:

Tosi voimakkaasti loukkaavaa väittää että joillakin täällä on trumppimainen käytös. Ei ainakaan sinun parjaava kirjoitus rauhaa paranna, päinvastoin.

Se on minun mielipiteeni ja näkemys. Minulla on oikeus se kirjoittaa.
        Totta on se ettei tuo trum ppi mainen käytös rauhaa paranna.

• Anonyymi00016

Se on jo parempaan suuntaan, jos jätetään tunne pienempään rooliin.

• Anonyymi00022

Jos noin on, niin Juho Paasikivi sanoi 8-kymmppisenä, että nyt on järkeä enemmän kuin 6-kymppisenä. Koettakaas käyttäytyä.

• Anonyymi00027

Nähhäänkö normaali väittely riitelemisenä? Jos nähhään niin mielestäni siin ei ole mithään järkeä koska normaali väittely on tervettä demokratiassa.

Jos menhään henkilökohtaisuuksiin loukkauksiin niin ihan eri juttu.

Tällä palstalla sana on vappaa että tiällä suapi kirijottaa monenlaisista eri aiheista.

• Anonyymi00029

Niin suapikkii, Suapi olla kanssa tykkeemättä öyhöttäjistä ja änkyröistä.

• Anonyymi00033
        Anonyymi00029 kirjoitti:

Niin suapikkii, Suapi olla kanssa tykkeemättä öyhöttäjistä ja änkyröistä.

ihte en ole öyhöttäjä mut änkyrä jäärä oon kyllä välillä että ihan arjessa huomaa lähimmäiseni välillä sen kun muutun jääräksi mut yleensä en ole jäärä vaan diplomaatti joka ei riitely mut kun pinna venyy tiettyyn pisteeseen niin ilmaantuu huonojakin piirteitä .

Meissä kaikissa on vikoja että jos jotkut on änkyröitä tai öyhöjä niin tuota pettymyksen sulle; meissä kaikissa on huonoja piirteitä. Ei ole täydellistä ihmistä.

Kuten sanoin niin pelisäännöt pitää muistaa somessakin ettei saa kiusata kettään jne. En itte syyllistynyt siihe. Tosin jos ilmaisee mielpitteen fiksusti riitelemättä, en näe siinä ongelmaa vaikka alkaisikin tällä palstalla toistamaan itseään liika-paljon.

Väittely tervehenkinen ei ole huonoa käytöstä .

• Anonyymi00035
        Anonyymi00033 kirjoitti:

ihte en ole öyhöttäjä mut änkyrä jäärä oon kyllä välillä että ihan arjessa huomaa lähimmäiseni välillä sen kun muutun jääräksi mut yleensä en ole jäärä vaan diplomaatti joka ei riitely mut kun pinna venyy tiettyyn pisteeseen niin ilmaantuu huonojakin piirteitä .

Meissä kaikissa on vikoja että jos jotkut on änkyröitä tai öyhöjä niin tuota pettymyksen sulle; meissä kaikissa on huonoja piirteitä. Ei ole täydellistä ihmistä.

Kuten sanoin niin pelisäännöt pitää muistaa somessakin ettei saa kiusata kettään jne. En itte syyllistynyt siihe. Tosin jos ilmaisee mielpitteen fiksusti riitelemättä, en näe siinä ongelmaa vaikka alkaisikin tällä palstalla toistamaan itseään liika-paljon.

Väittely tervehenkinen ei ole huonoa käytöstä .

Nyt on jännät paikat. Miten kolmikanta toimii, kun puhaltaa uudet tuulet?

Otsikon nimi vaihtunut ja istutaan penkeillä.
        Ei kovin leppoisaa istua, jos ei ole pehmusteita alla.

• Anonyymi00036
        Anonyymi00035 kirjoitti:

Nyt on jännät paikat. Miten kolmikanta toimii, kun puhaltaa uudet tuulet?

Otsikon nimi vaihtunut ja istutaan penkeillä.
        Ei kovin leppoisaa istua, jos ei ole pehmusteita alla.

Sittempähän ei kukaan jää sinne pitkäksi aikaa kyyläämään ja etsimään vikoja kirjoituksista ja kirjoittajista.

• Anonyymi00037
        Anonyymi00036 kirjoitti:

Sittempähän ei kukaan jää sinne pitkäksi aikaa kyyläämään ja etsimään vikoja kirjoituksista ja kirjoittajista.

Ollaan savupirtti muisteloissa.
        Ei kaikkien muisti ulotu noin kauas

• Anonyymi00038
        Anonyymi00037 kirjoitti:

Ollaan savupirtti muisteloissa.
        Ei kaikkien muisti ulotu noin kauas

Kai niissä jo savupiiput oli .

• Anonyymi00039
        Anonyymi00038 kirjoitti:

Kai niissä jo savupiiput oli .

Itä- ja Keski-Suomen syrjäseuduilla savupirteissä asuttiin paikoitellen vielä 1930-luvulla
        Ei ollut savupiippuja.

• Anonyymi00047
        Anonyymi00036 kirjoitti:

Kolmikanta valtasi heti paikkansa ja "reititin".

• Anonyymi00040

Kiitos aloittajalle.

Mainio ketju, jatketaan tähän malliin,

• Anonyymi00041

Mitä mainiota on keskustella riitelemisestä ?

• Anonyymi00042

Keskustella riitelemisestä.
        Ehei, vaan tarkoitus on riidellä riitelemisestä.
        Mun näkemys.

• Anonyymi00043

Seuraa palstaa niin mainius paljastuu sinulle. Kihelmöivää jännitystä, eikö vain.

• Anonyymi00044
        Anonyymi00043 kirjoitti:

Seuraa palstaa niin mainius paljastuu sinulle. Kihelmöivää jännitystä, eikö vain.

Olemme jännän äärellä.

• Anonyymi00045

Hämmästyin, kuullessani savusaunan julistetun Unescon perinnekohteeksi
      Virossa.
      Upeaa, että perinteitä arvostetaan.

• Anonyymi00046

"Sitä pienet perässä, mitä isot edellä." - Meno ja peli on aivan kuin maailman ja Suomen(kin) herrat ja narrit 'hiekkalaatikoillaan' tekevät ja toimivat.

• Anonyymi00048

Putosin evakkoreestä.
        Ruotsalaisen kirjailijan syntymäkoti oli Itä- Suomesssa.
        Hän kuitenkin asui lännessä isovanhempiensa luona.
        Vanhemmat asuivat jossain?

• Anonyymi00049
        Anonyymi00048 kirjoitti:

Putosin evakkoreestä.

Olen lukenut, kuinka evakoilta jäi kartanot ja maat rajan toiselle puolelle.
        Lähdettävä oli ripupusseineen ja lapsineen tuntemattomaan.
        Haitarijäi vain pöydälle soimaan.

Nyt luin, että Suomessa evakossa olleet ovat ostaneet talon ja maata itselleen.
        Millä ihmeen valuutalla?

• Anonyymi00050
        Anonyymi00048 kirjoitti:

Putosin evakkoreestä.

Sotkeutuu kirjailijatar omiin sanoihinsa.
        Minua alkaa puistattaa tuollainen "hämy".

• Anonyymi00051
        Anonyymi00050 kirjoitti:

Sotkeutuu kirjailijatar omiin sanoihinsa.
        Minua alkaa puistattaa tuollainen "hämy".

Menee fiktio ja fakta sekaisin.

• Anonyymi00049 kirjoitti:

Olen lukenut, kuinka evakoilta jäi kartanot ja maat rajan toiselle puolelle.
        Lähdettävä oli ripupusseineen ja lapsineen tuntemattomaan.
        Haitarijäi vain pöydälle soimaan.

Nyt luin, että Suomessa evakossa olleet ovat ostaneet talon ja maata itselleen.
        Millä ihmeen valuutalla?

"Millä ihmeen valuutalla?"

Olikohan Suomen valuutta silloin vielä ollut markka?Äijä ja mummo olivat jo toista kertaa evakossa. Ensimmäisellä evakkomatkallaan äijä avasi kaksi pankkitiliä, keskisuomalaisiin naapuripitäjiin. Sieltä ne valuutat varmaan tuli.

Olen pahoillani että olen tuottanut sinulle mieliharmia sillä että emme ihan persaukisina tulleet sodan jaloista.

Ja mitä tulee "mummon" mökkiin, se purettiin ja myytiin huvilaksi rantaan. Talossa tehtiin sukupolvenvaihdos, jossa äijä ja mummo luovuttivat isännyyden ja omistuksen lapsilleen ja siirtyivät eräänlaiselle "syytingille", vaikka ns. mummonkammarissa, joka oli talon pienin kammari, he olivat nukkuneet alusta saakka.
        Karjalaiset perheet asuivat usein yhdessä vanhempiensa kanssa ja vanhuksilla oli arvostettu asema perheessä.

Oliko muuta ihmeteltävää?
        (En minä satuja ole kertonut. Kaikki tarinani lapsuudesta tulevat muodostamaan osaa dokumentoitua elämänkertomustani, joka ei voi olla fiktiivistä, koska koko sukuni ja kaikki naapurini lukevat kirjojani)

En vastaa enää yhteenkään kysymykseen, jonka tarkoitus on mitätöidä tai lytätät minua ja kirjoituksiani missään Hil-lan aloittamassa ketjussa.

• Anonyymi00052
        Paloma.se01 kirjoitti:

Olikohan Suomen valuutta silloin vielä ollut markka?Äijä ja mummo olivat jo toista kertaa evakossa. Ensimmäisellä evakkomatkallaan äijä avasi kaksi pankkitiliä, keskisuomalaisiin naapuripitäjiin. Sieltä ne valuutat varmaan tuli.

Olen pahoillani että olen tuottanut sinulle mieliharmia sillä että emme ihan persaukisina tulleet sodan jaloista.

Ja mitä tulee "mummon" mökkiin, se purettiin ja myytiin huvilaksi rantaan. Talossa tehtiin sukupolvenvaihdos, jossa äijä ja mummo luovuttivat isännyyden ja omistuksen lapsilleen ja siirtyivät eräänlaiselle "syytingille", vaikka ns. mummonkammarissa, joka oli talon pienin kammari, he olivat nukkuneet alusta saakka.
        Karjalaiset perheet asuivat usein yhdessä vanhempiensa kanssa ja vanhuksilla oli arvostettu asema perheessä.

(En minä satuja ole kertonut. Kaikki tarinani lapsuudesta tulevat muodostamaan osaa dokumentoitua elämänkertomustani, joka ei voi olla fiktiivistä, koska koko sukuni ja kaikki naapurini lukevat kirjojani)

En vastaa enää yhteenkään kysymykseen, jonka tarkoitus on mitätöidä tai lytätät minua ja kirjoituksiani missään Hil-lan aloittamassa ketjussa.

Itse olet luonut palstalla mielikuvan itsestäsi, varmaan se on erilainen kuin mitä olet sukusi silmissä. Olet asunut Suomessa vain varhaisnuoruuteen, et taida niin kovin hyvin tunnettu edes suvun keskuudessa olla saati naapurien.

• Anonyymi00053
        Paloma.se01 kirjoitti:

Jumalan Kiitos!

Muistatkohan mitä olet luvannut?

Lyhyt ja heikko kuin paperinarunpätkä vihaisella koiralla,
        on muistisi. kestää pätkän ja kaiken kiellät!

• Anonyymi00055
        Anonyymi00051 kirjoitti:

Menee fiktio ja fakta sekaisin.

Kertoisi totta tai jättäisi kokonaan kertomatta. Noilla selityksillä kaivaa vain syvempää kuoppaa itselleen.

• Anonyymi00058
        Paloma.se01 kirjoitti:

Kornia tämä Pal oma n teksti:

"En vastaa enää yhteenkään kysymykseen, jonka tarkoitus on mitätöidä tai lytätät minua ja kirjoituksiani missään Hil-lan aloittamassa ketjussa."

Siis SINUA, Pal oma , ei saa lytätä kysymällä/vaatimalla totuutta kirjoituksistasi.
        Edellisessä ketjussa kannustit kylmätotuutta kyseenalaistamaan/lyttäämään Hillan kirjoituksia ja horjuttamaan Nojatuolia.

Mene nyt itseesi jo, Pulu!

• Anonyymi00066
        Paloma.se01 kirjoitti:

Onko sinulla suomalaisia naapureita, vai oletko alkanut kirjoittamaan ruotsiksi, kun kirjoitit kaikkien naapureittesi lukevan kirjojasi?

• Anonyymi00054

Jännäksi on mennyt, kun sodan jälkeen syntyneet kertovat sotamuistojaan.

Ihmeiden aika ei ole ohi.

• Anonyymi00057

On tosiaan ihmeellistä.
        Kun sodan käyneet miehet eivät yleensä puhuneet sodasta mitään.
        Se oli heille ikuinen painajainen.
        Siinä kuppia kaadettiin muiden sodan käyneiden kanssa.
        Se oli heidän kriisiryhmänsä.

Mistähän nuo kirjoittajat ammentavat muistojaan?
        Ei se elämä niin herkkua ollut lapsille ja vaimolle, kun sodan käynyt traumasoitunut isä hermostui.
        Hän saattoi olla hyvinkin pelottava.

Vuodet kultaavat muistot

• Anonyymi00056

Trumpin potema persoonallisuushäiriö näyttää tarttuneen erääseen kirjoittajaan.

- minä - minä - minä - me - me -me

• Anonyymi00059

Ei tämänikäisten pitäisi enää kiistellä mikä on totuus, kun mitkään henkilökohtaiset edut eivät ole täällä virtuaalimailmassa vaarassa.
      Olkaamme vain hyvällä tuulella - ja tarvittaessa, jos jotain häikkää sattuu, pannaan vanhuuden piikkiin.

• Anonyymi00060

Ei pysty vain seuraamaan, kun jotain tallataan.
        Ei pysty vain nielemään epäaitoa mitä aitona syötetään.
        "Vaikeneminen on hyväksymisen merkki", sanoo sananlasku. Ei voi vaikeata.
        Toivotaan, että käytös muuttuu. Se lienee kyllä epätodennäköistä. Olen lukenut epäoikeudenmukaisuuden jatkuneen jopa vuosikymmeniä.

• Anonyymi00061

Kun sama nikki on kirjoittanut kolmella ikäryhmäpalstalla vuosikausia, alkaa uskomaan hänen tarinoitaan.
        Profiilikuvineen, perheestään myös kuvia, kirjoitukset tulevat uskottavimmiksi.

Nikki on myös omakustannuskirjailija.
        Kirjailijoiden taiteellinen vapaus on tunnettu asia.

Kun nyt luetaan muisteluita vanhoista sodan jälkeisistä tapahtumista, evakoista, jotkin asiat tökkivät.

Nikin vuosien aikana kertoma, ei toiml loogisessa järjestyksessä tai oikein.

On isovanhempia, mummu, mamma, äijä, synnyintalo, Varsinais-Suomen talo.
        Miten tästä saadaan Paloma-nikin evakkoretki Karjalasta.
        Ja ne Välskärin kertomukset?
        Missä ne lausuttiin?

Tällä tiedollahan emme tee mitään, mutta kaikki nikin kertoma, taitaa todellakin olla sitä taiteilijan vapautta.
        Näin siihen pitää suhtautua vastedes

• Anonyymi00062
        Anonyymi00061 kirjoitti:

Kun sama nikki on kirjoittanut kolmella ikäryhmäpalstalla vuosikausia, alkaa uskomaan hänen tarinoitaan.

Kun nyt luetaan muisteluita vanhoista sodan jälkeisistä tapahtumista, evakoista, jotkin asiat tökkivät.

Missä ne lausuttiin?

Tällä tiedollahan emme tee mitään, mutta kaikki nikin kertoma, taitaa todellakin olla sitä taiteilijan vapautta.

Siinä paraskin analyysin tekijä, voi V!

• Anonyymi00063
        Anonyymi00062 kirjoitti:

Siinä paraskin analyysin tekijä, voi V!

Laita paremmaksi!

• Anonyymi00065
        Anonyymi00061 kirjoitti:

Missä ne lausuttiin?

Kamalaa se teatteri mitä esittää.
        On luonut tarinan itsestään, muistinsa vain pettää ja tarina falskaa.
        Syyttää palstakirjoittajia, kun eivät ole yhteisöllisiä, vaikka hän niin tahtoisi.
        Julkaisee huuhaa testin tulokset, jonka "lähdettä" ei kertonut ennen kuin pyydettiin. Se oli huuhaa-ketjusta, jota hän muokkasi ja todisteet "poistuivat", mukamas.
        Aiheettomasti syyttää valheista.
        Outoja syytöksiä kirjoittajien suosimisesta "pärstäkertoimen" perusteella.
        Omien suosikkiensa "pärstäkertoimet" tunnetaan.

(Ei jatku, vaikka aineistoa olisi.)

• Anonyymi00071
        Anonyymi00061 kirjoitti:

Missä ne lausuttiin?

Lapissakin joku talo heillä ollut, sillä ei kai niin pitkää maalipensseliä ole, että setänsä lapinreissullaan olisi pystynyt maalaamaan Jämsäläistä mökkiä.

"Mummon ja äijän lähdettyä tuonilmaisiin setäni innostui lapinreissullaan maalaamaan tuvan uunin, seinät, katon ja lattian värikkäiksi ..."

• Anonyymi00064

KompoLoma sotkenut parhaansa mukaan palstaa.

• Anonyymi00067

"Olen pahoillani että olen tuottanut sinulle mieliharmia sillä että emme ihan persaukisina tulleet sodan jaloista."

Olet siis syntynyt sota-aikana. Sittenhän olet jo yli 80 vee.
        Jotenkin muistan eri iän?

• Anonyymi00068
        Anonyymi00067 kirjoitti:

"Olen pahoillani että olen tuottanut sinulle mieliharmia sillä että emme ihan persaukisina tulleet sodan jaloista."

Kyllä hän jo hyvinkin näyttää kovia kokeneelta evakolta.

• Anonyymi00072
        Anonyymi00067 kirjoitti:

Jospa hän lapsena kuvitteli olevan sota, kun isänsä parabellumin kanssa häntä jahtasi pitkin metsiä. Se on ollut vain perheen keskeinen sisällissota jota hän tarkoittaa.

• Käväisin tässä ostamassa kokonaisen vyyhdin rautalankaa ja yritän tässä nyt taivutella pihalla olevien anojen olettamuksiin jotain järkeä. Mopo karannut välillä pahasti jollakin ja lukemisen ymmärtäminen on reistaillut pahasti.

Luulen kyllä että syynä on joko huono muisti, huono keskittymiskyky tai sitten vain halu sekoittaa pakkaa ja yrittää asettaa minua huonoon valoon.

En ole missään kohtaa sanonut että olen evakko, ainoastaan evakkoperheen tytär. Isänisää sanottiin meillä äijäksi, isän äiti oli mummo.
      Äidinäitiä kutsuimme mammaksi, kuten Viipurin seudulla oli tapana. Mamma ja enoni evakuoitiin Varsinais.Suomeen. Vanhempani ja isän vanhemmat, sedät ja tädit Keski-Suomeen,josta äijä osti autiotilan, jossa oli metsää, peltoa ja järvenrantaa. Olen syntynyt Jämsässä 1948.

Olin 22 -vuotias kun muutin Suomesta pois, naapurini ja kyläläiset, jotka ovat nyt vanhoja isäntiä, emäntiä, eläkeläisiä muistavat minut oikein hyvin. Monet heistä tulivat viime kesänä ,kirjailijavierailulleni Jämsän kaupunginkirjastoon ja monet ovat ostaneet kirjojani, etenkin ensimmäistä, jossa kerron Kolumbianvuosistani.

Kommentti lähinaapurilta: "Kiitos kun avasit oven olohuoneesesi meille!" Kolmannessa kirjassani kerron veljeni kohtalosta ja kaikki faktat on oltava joko selvästi esillä tai sitten on tultava selvästi esille jos olen sepitellyt jotainteorioita veljeni kuolemasta. Miksi? Koska suuri valtaosa kirjan lukijoista ovat joko sukulaisia tai kyläläisiä.

Muut kirjani ovat fiktiivisiä, mutta tämä jota kirjoitan nyt, on osittain omaelämänkertaa ja lähtee liikkeelle Viipurista ja Karjalan kannakselta. Kokoan asiakirjoja, haastattelen vielä elossaolevia sukulaisia, luen vanhoja kirjeitä jne, mutta oma osuuteni ja osa äitini muistoista ovat omia lapsuudenmuistojani ja äidin minulle kertomia asioita.

Mitään tekaistua tai valheellista ei niissä ole,

• Anonyymi00070

Paloma.se01
        2026-01-28 15:19:18

Muistisi on todella lyhyt:'..
        Olisiko syytä mennä tarkistuttamaan muistisi?

Lue mitä tulit sanoneeksi tuolla kelloleimalla.

Oli lyhyt ilo pois olostasi!

Pupijuusisaduissa on aina varaa erehtyä! Mutta lupaukset on yleensä pidettävä.

• Anonyymi00073
        Anonyymi00070 kirjoitti:

Paloma.se01
        2026-01-28 15:19:18

Muistisi on todella lyhyt:'..
        Olisiko syytä mennä tarkistuttamaan muistisi?

Lue mitä tulit sanoneeksi tuolla kelloleimalla.

Oli lyhyt ilo pois olostasi!

Pupijuusisaduissa on aina varaa erehtyä! Mutta lupaukset on yleensä pidettävä.

Paloma-nikillä on ikäänkuin haamukirjoittaja.
        Samana päivänä tulee niin erillaista tai eritasoistakin tekstiä.
        Ja tekstiä tulee paljon eri ketjuihin.

• Anonyymi00074
        Anonyymi00073 kirjoitti:

Paloma-nikillä on ikäänkuin haamukirjoittaja.
        Samana päivänä tulee niin erillaista tai eritasoistakin tekstiä.
        Ja tekstiä tulee paljon eri ketjuihin.

Ei se määrä vaan laatu.
        Olen saanut kuvan siellä täällä hääräävästä kirjoittajasta. Hän haluaa näkyä, hän haluaa, että hänestä kirjoitetaan. Hän ei halua, että hänen kirjoituksiaan kyseenalaistetaan. Varsinkaan negatiiviseen suuntaan. Ja varsinkaan aina näkyvyyttä saavissa Hillan ketjuissa.
        Minulle on yks hailee hänen kertomusten oikeudellisuus noissa tarinoissa.
        Sitä vastoin palstakirjoittajien halventaminen ja huomiotta jättäminen jonkun yhteisen aiheen äärellä saa minut puolustuskannalle.
        Ei se vaan niin mene, että täällä otetaan johtajuus ja aletaan muita määräillä.

• Anonyymi00075

Typerää mollata lukijoita, jos itse kirjoittaa sekavasti.

Hyvänen aika sentään. oletko sinä kirjoittanut kirjan/kirjoja. Siitä tuskin on palstalla ennen ollut puhettakaan ja ihan naapurikin kiitteli. (sinun kirjoistasihan tässä ketjussa olikin kyse)

Minuakin naapuri kiitteli, kun autoin häntä tietokoneen käytössä.

• Anonyymi00076
        Anonyymi00075 kirjoitti:

Hyvänen aika sentään. oletko sinä kirjoittanut kirjan/kirjoja. Siitä tuskin on palstalla ennen ollut puhettakaan ja ihan naapurikin kiitteli. (sinun kirjoistasihan tässä ketjussa olikin kyse)

Todellakin, mitä hiivattia tuoda nuo naapurin kirjakiittelyt. Ei ne lisää lukuhalukkuutta noihin kirjoihin, vaan päinvastoin. Tuo jatkuva esille tuominen on luotaantyöntävää.
        Minä sain kiitosta naapurin nuorelta äidiltä auttaessani häntä oven kanssa. Hänellä oli kädet täynnä.

• Anonyymi00077
        Anonyymi00074 kirjoitti:

Ei se määrä vaan laatu.
        Olen saanut kuvan siellä täällä hääräävästä kirjoittajasta. Hän haluaa näkyä, hän haluaa, että hänestä kirjoitetaan. Hän ei halua, että hänen kirjoituksiaan kyseenalaistetaan. Varsinkaan negatiiviseen suuntaan. Ja varsinkaan aina näkyvyyttä saavissa Hillan ketjuissa.
        Minulle on yks hailee hänen kertomusten oikeudellisuus noissa tarinoissa.
        Sitä vastoin palstakirjoittajien halventaminen ja huomiotta jättäminen jonkun yhteisen aiheen äärellä saa minut puolustuskannalle.
        Ei se vaan niin mene, että täällä otetaan johtajuus ja aletaan muita määräillä.

Samaa mieltä. Kun on maailmalla joka paikassa saanut siipeensä ja päätynyt ruosuksi, ei ole enää suomalainenkaan nyt yrittää evakkoudesta luoda jotain sädekehää. Ei tietenkään tavallisena evakkona vaan pappa jo ennalta avasi pankkitilejä ja osti maatilan ja rantaakin kilometrikaupalla. . Koko evakkojen sukukunta oli erittäin tervetullut ja rakastettu paikkakunnalla. Koko suku asui onnellisena ja työteliäänä, lahjakkaana (lapsikin oppi 3 vuotiaana Vänrikit lukemaan ja ulkoa lausumaan)saman katon alla, vai miten se nyt oli, nuo talot ja tilat ja asiat kun on niin monella tapaa kerrottu.
        Senkun terapoi itseään näillä erinomaisuus ja talokuvitelmilla jopa Kolumbiassa asti, antipastovadeillaan ja muilla övereillään, mutta jättäisi suomalaiset rauhaan meidän omassa maassamme.

• Anonyymi00094
        Anonyymi00075 kirjoitti:

Minäkin tilasin etälainana kolme hänen kirjaansa, joista yhden luin. Oli hänen omakohtainen muuttonsa Kolumbiaan.

Sitten oli joku fiktiivinen kertomus, mutta kun tuli esiin "Korven kaunotar", niin "mulle riitti", palautin kirjat.

• Anonyymi00098

Vihje: Kirjoita tulevan kirjan loppusivuille kommentti kokemuksistasi
        tämän S24 keskustelusivuston ilmapiiristä: palstan juoruämmistä ja
        kaikista älyttömyyksistä, mitä vanhat, horisevat, hampaattomat akat
        keksivät omiansa lisäämällä. - Joillakin on halpamaiset huvit, kun ei
        elämässä enää paljon muuta tapahdu. -

Pysy lujana Paloma!

• Anonyymi00099
        Anonyymi00098 kirjoitti:

Vihje: Kirjoita tulevan kirjan loppusivuille kommentti kokemuksistasi
        tämän S24 keskustelusivuston ilmapiiristä: palstan juoruämmistä ja
        kaikista älyttömyyksistä, mitä vanhat, horisevat, hampaattomat akat
        keksivät omiansa lisäämällä. - Joillakin on halpamaiset huvit, kun ei
        elämässä enää paljon muuta tapahdu. -

Pysy lujana Paloma!

Vai että hampaattomat vanhat akat, katsoit varmaan peilikuvaasi. Ja kyllä se on pulu joka kaiken aikaa roikkuu jossain somealustassa, ihan itse siitä tänään kertoi. Elämän korviketta se on.

• Toin nuo naapurit esille ainoastaan ja siitä syystä, koska sanottiin että naapurini eivät minua tunne ja sukulaiseni tuskin muistavat, jotain sinne päin. Vastauksena tuohon mitätöivään kommenttiin. Siirsin "keskustelun"pois Hil-lan aloituksesta, koska tuo anojen jatkuva hyökkäily ja räksyttäminen pelottaa "vanhat, jotka kaipaavat kirjoitusrauhaa ovat siis väärällä palstalla" pois näistä rupattekuketjuista, missä kerrotaan arkipäivän tapahtumista, nyt lapsuuden muistoista, tuvasta ja leivinuunista, , savusaunoista, lapsuudenkodista maalla. Paitsi jos minä kerron omastani valehtelen. Ei minulla olisi saanut olla sellaista lapsuutta evakkojen lapsena. Omaa tilaa ja lehmiä, lampaita, hevosia ja tupakkamaa...meidän olisi pitänyt asua kuin kerjäläiset muidennurkissa, että anosta tuntuisi paremmalta.

Muistan kouluikäisenä Suomesta, että meillä oli vitsi poliiseista, jotka aina kulkivat pareittain. Mistä syystä? Siitä että toinen niistä osasi lukea ja toinen kirjoittaa., Tuli vain mieleeni.

• Anonyymi00078

Eihän se ole tämän palstan lukijoiden ja kirjoittajien syy, että sinä kirjoitat mitä sattuu mieleesi juolahtamaan.

• Anonyymi00079

Läksit sieltä Jämsästä melkein 60 v sitten. Tuskin on ne lapsuutesi naapurit enää elossa, ainakin naapurien lapset asuu muualla ja ovat jo hyvin vanhoja jos elävätkään. . Harva lapsuusystävistäsi jäi sinne Jämsään loppuiäkseen. Kukaan ei sinulta lapsuuttadi kadehdi, päinvastoin. Et vaan kirjoita johdonmukaisedti ja itse mollaat suomalaisia mennen tullen.

• Anonyymi00080

Vai on jo lapsena evakot suomalaisia poliiseja halveksineet. Ihmisistä käytetään sitäpaitsi sanoja hän ja he, sinähän olet kieltä oppimassa täällä. Tarvitsisit opetusta myös suomalaisiin kohdistamassadi rasismissa.

• Anonyymi00079 kirjoitti:

Läksit sieltä Jämsästä melkein 60 v sitten. Tuskin on ne lapsuutesi naapurit enää elossa, ainakin naapurien lapset asuu muualla ja ovat jo hyvin vanhoja jos elävätkään. . Harva lapsuusystävistäsi jäi sinne Jämsään loppuiäkseen. Kukaan ei sinulta lapsuuttadi kadehdi, päinvastoin. Et vaan kirjoita johdonmukaisedti ja itse mollaat suomalaisia mennen tullen.

Kirjoitan johdonmukaisesti.
        Olen myös aktiivisesti mukana paikallisen kyläyhteisön FB-ryhmässä ja nuorempikin sukupolvi tietää minut ja ikäisistäni ja minua nuorempien siskojeni luokkatoverit ovat pääsääntöisesti vielä elossa.

Kuulun myös Jämsän yhteiskoulusta valmistuneiden FB-ryhmään, kirjaston ja paikallisen lehden lukijaryhmiin. olen Facebookissa, Instagramissa jne sosiaalisessa mediassa ja pidän yhteyttä riemuylioppilastovereihini eri puolilla maata.
        Kirjoitan sosiaalisessa mediassa omalla nimelläni ja kuvallani ja osa on julkista. Minulla on lukijoita ja kavereita täällä foorumeilla, jotka ovat myös sosiaalisessa mediassani ja en voisi mitenkään sepitellä tarinoita itsestäni, koska kaikki on todistettavissa ja osittain julkisia.

Miksi minä mollaisin suomalaisia koska olen itsekin suomalainen ja käyn Suomessa ja minulla on lämpimät ja läheiset välit Suomessa asuvaan sukuuni, ystäviini, kavereihini jopa alakouluasteelta lähtien?

"Ulkosuomalaisena" saatan kyseenalaistaa tiettyjä asioita, tehdä vertailuja, panna alkuun keskusteluja epäkohdista, ajankohtaisista tapahtumista Suomessa, koska minua kiinnostaa seurata Suomen tapahtumia, suomalaisten elämää synnyinmaassani, mistä milloinkin puhutaan Suomessa.
        Eihän se ole "suomalaisten mollaamista".

• Anonyymi00081
        Anonyymi00079 kirjoitti:

Millä valtuuksilla voit sanoa, ettei kukaan jonkun toisen lapsuutta kadehdi?

• Anonyymi00082

"Siirsin "keskustelun"pois Hil-lan aloituksesta, koska tuo anojen jatkuva hyökkäily ja räksyttäminen pelottaa "vanhat, jotka kaipaavat kirjoitusrauhaa ovat siis väärällä palstalla" .

Voi hyvänen aika sun kanssasi.
        Kunniaako nyt haluat siitä, että tulit tähän ketjuun selittelemään omia lapsuksiasi.

• Anonyymi00083
        Paloma.se01 kirjoitti:

Olen myös aktiivisesti mukana paikallisen kyläyhteisön FB-ryhmässä ja nuorempikin sukupolvi tietää minut ja ikäisistäni ja minua nuorempien siskojeni luokkatoverit ovat pääsääntöisesti vielä elossa.

Kuulun myös Jämsän yhteiskoulusta valmistuneiden FB-ryhmään, kirjaston ja paikallisen lehden lukijaryhmiin. olen Facebookissa, Instagramissa jne sosiaalisessa mediassa ja pidän yhteyttä riemuylioppilastovereihini eri puolilla maata.
        Kirjoitan sosiaalisessa mediassa omalla nimelläni ja kuvallani ja osa on julkista. Minulla on lukijoita ja kavereita täällä foorumeilla, jotka ovat myös sosiaalisessa mediassani ja en voisi mitenkään sepitellä tarinoita itsestäni, koska kaikki on todistettavissa ja osittain julkisia.

Miksi minä mollaisin suomalaisia koska olen itsekin suomalainen ja käyn Suomessa ja minulla on lämpimät ja läheiset välit Suomessa asuvaan sukuuni, ystäviini, kavereihini jopa alakouluasteelta lähtien?

"Ulkosuomalaisena" saatan kyseenalaistaa tiettyjä asioita, tehdä vertailuja, panna alkuun keskusteluja epäkohdista, ajankohtaisista tapahtumista Suomessa, koska minua kiinnostaa seurata Suomen tapahtumia, suomalaisten elämää synnyinmaassani, mistä milloinkin puhutaan Suomessa.

Elämäsi on siis netissä. Eikö tuohon mene monta tuntia päivässä, kun muistelee, että sinulla on vielä monta muutakin foorumia missä olet.

• Anonyymi00084
        Paloma.se01 kirjoitti:

Väitä mitä väität, ole mitä olet lukemattomissa muissa piireissäsi. Täällä suomi 24:ssä tehdään johtopäätökset sillä perusteella miten T ÄÄLLÄ olet esiintynyt. Se on tympeä kuva, eikä tuo rasistinen poliisivitsi sitä kuvaa ainakaan paranna.

• Anonyymi00085
        Paloma.se01 kirjoitti:

Liirum laarum lilleri lalleri.
        Tästä pelistä pois!

• Anonyymi00086
        Paloma.se01 kirjoitti:

Vai kiinnostaa sinua seurata Suomen tapahtumia? Lue lehtiä ja eikös se ukkosi ole ruosu myös, puhukaa keskenänne. Täällä ei kiinnosta sinun vääristyneet rasistiset mielipiteesi Suomesta.

• Anonyymi00087

Heh, heh! Paloma siirryi Hillan ketjusta pois etteivät muut näkisi miten häntä lytätään eli kyseenalaistetaan.

Missä tuo kysely on tehty vanhojen pelkäämisistä?

Eiköhän Hillan ketjun kirjoittajat ole siedättyneet. Totuuskomission suorat hyökkäykset muutamaa kirjoittajaa kohtaan kyllä ovat näyttänyt uhkaavilta.

Pidätkö niin naiivina siellä kirjoittavia etteivät osaa muita aloituksia lukea?

• """.meidän olisi pitänyt asua kuin kerjäläiset muidennurkissa, että anosta tuntuisi paremmalta."""

Mutta niinhän te asuittekin isovanhempiesi nurkissa, jos juttuihisi on luottamista.

• Taas meni väärin, mutta en jaksa enää selittää. Mitä enemmän tarkennan, sitä vähemmän jotkut haluavat ymmärtää, koska heille vain se mitä liikkuu omien korvien välissä on totuus ja ei pystytä myöntämään että tuli tulkittua väärin, tuli jätettyä jotain lukematta, tuli irroitettua sanoja asiayhteyksistä.
      Joten minun puolestani, jatkakaa toki.

Voisiko aloittaja vaihtaa otsikon?
      Turhat riitelyt pois, Turhat riitelyt tänne!

• Anonyymi00088

Hil-lan ketju on poistettu. Miksiköhän?

• Anonyymi00089
        Anonyymi00088 kirjoitti:

Onko joku pyytänyt koko ketjun poistoa ettei muut osallistujat näe kuinka häntä on lytätty ;D

• Anonyymi00088 kirjoitti:

Täällä tapahtuu aina välillä aivan kummallisia asioita.
        En uskoisi että kukaan olisi ilmoittanut aloitusta poistoon, elleo sitten aloittja itse ole sitä tehnyt.
        Minäkin otin kimpsuni ja kampsuni ja lähdin naapuuriin, ettei läsnäoloni häiritsisi Hil'lan ja hänen vanhojen kamujensa keskustelurauhaa. Yleensä häirikköparvi seuraa minua kuin hai laivaa.

Sattaa toki olla ihan palveluvirhe ja aloitus palaa hetken päästä.

• Anonyymi00091
        Paloma.se01 kirjoitti:

En uskoisi että kukaan olisi ilmoittanut aloitusta poistoon, elleo sitten aloittja itse ole sitä tehnyt.
        Minäkin otin kimpsuni ja kampsuni ja lähdin naapuuriin, ettei läsnäoloni häiritsisi Hil'lan ja hänen vanhojen kamujensa keskustelurauhaa. Yleensä häirikköparvi seuraa minua kuin hai laivaa.

ja tulit taas jatkamaan

• Anonyymi00092
        Paloma.se01 kirjoitti:

Sinähän se tänne tulit perässämme :))
        Etkö edes yhtä lausetta osaa kirjoittaa totta!

• Anonyymi00093

Ap ei vaihda otsikkoa.
        Korkeintaan korjaa virheen.
        Po riitelyt

• Anonyymi00095
        Paloma.se01 kirjoitti:

Häirikköparviko nyt seuraa? Ennen se oli yksi tai korkeintaan kaksi anoa.

• Anonyymi00090

Poma on lahjonut aloittajan poistamaan päivityksen, koska poma ei kyennyt poistattamaan omia sota ajan historiaansa, kuten sanoikin, olen yrittänyt, en onnistunut

Hillakin on tavallinen ihminen, antoi kai periksi, joka oli sellaisenaan ihan väärä juttu!

Nolattuja on nyt enemmän.
      Pyytää nyt poman juttuja poistettavaksi, nehän ovat pitkään olleet palsta parhaat sadut,

• Anonyymi00096

Nyt kaivataan kadonnutta ketjua.
        Onko ap itse halunnut ketjunsa poistoon?
        Vai oliko jollakin muulla näppinsä pelissä?
        Vai modetko halusivat poistaa jostain syystä ketjun
        Oliko siellä jotain tulenarkaa evakoista tai muuta.

• Anonyymi00097
        Anonyymi00096 kirjoitti:

Nyt kaivataan kadonnutta ketjua.
        Onko ap itse halunnut ketjunsa poistoon?
        Vai oliko jollakin muulla näppinsä pelissä?
        Vai modetko halusivat poistaa jostain syystä ketjun
        Oliko siellä jotain tulenarkaa evakoista tai muuta.

Onkin huolestuttavaa onko itänaapuri saanut vihiä evakoiden lähtöpaikasta?Veivätkö kansallisaarteita?
        Myivät aarteet ja ostivat karjaa?

Palstalla varastetaan myös kommentteja.

• Anonyymi00100

Riitelystä voisi sanoa sen verran, että se ei ole mikään paha ja huono juttu, jos osataan riidellä rakentavasti. Siis asioista, ei henkilöistä ja henkilökohtaisuuksiin menevistä ns. mielipiteistä. Ketju on täynnä sellaisia, ja siksi tämä(kin) ketju on taas kipeä.

• Anonyymi00101

Yleisellä palstalla ei ole mikään henkilökohtaista.
        On nikillisiä ja anoja.
        Jos nikki laittaa profiiliinsa kuvia, niin eivät ne kerro kenen kuvia ne on.
        Samoin tarinat on tarinoita.

• Anonyymi00102
        Anonyymi00101 kirjoitti:

Yleisellä palstalla ei ole mikään henkilökohtaista.
        On nikillisiä ja anoja.
        Jos nikki laittaa profiiliinsa kuvia, niin eivät ne kerro kenen kuvia ne on.
        Samoin tarinat on tarinoita.

Kyllä on, eikä sulla ole mitään sanomista kenenkään henkilökohtaisiin. Ei kuviin eikä tarinoihin eikä yhtään mihinkään. Huolehdi vain omistasi.

• Anonyymi00103
        Anonyymi00102 kirjoitti:

Kyllä on, eikä sulla ole mitään sanomista kenenkään henkilökohtaisiin. Ei kuviin eikä tarinoihin eikä yhtään mihinkään. Huolehdi vain omistasi.

Henkilökohtaiset asiat hoidetaan kuvineen muilla saiteilla.
        Yleiselle keskustelupalstalle voivat kaikki osallistua.
        Jos tarinat alkavat olla päättömiä ja epäjohdonmukaisia, niihin kyllä puutun.
        Oli kertoja kuka tahansa.
        Kuva ei kerro totuutta.

• Anonyymi00104
        Anonyymi00103 kirjoitti:

Henkilökohtaiset asiat hoidetaan kuvineen muilla saiteilla.
        Yleiselle keskustelupalstalle voivat kaikki osallistua.
        Jos tarinat alkavat olla päättömiä ja epäjohdonmukaisia, niihin kyllä puutun.
        Oli kertoja kuka tahansa.
        Kuva ei kerro totuutta.

Tellukka
        2026-01-29 20:20:15
        UUSI

""".meidän olisi pitänyt asua kuin kerjäläiset muidennurkissa, että anosta tuntuisi paremmalta."""

"Mutta niinhän te asuittekin isovanhempiesi nurkissa, jos juttuihisi on luottamista"

Tämä
        Tässä Pn kirjoituksessa on todellakin paljon ristiriitaa.
        Ei oikein enää selviä, minkä mummun tai mamman luona kortteerattiin.
        Miksi ei oltu kotona?

• Anonyymi00104 kirjoitti:

Tellukka
        2026-01-29 20:20:15
        UUSI

""".meidän olisi pitänyt asua kuin kerjäläiset muidennurkissa, että anosta tuntuisi paremmalta."""

"Mutta niinhän te asuittekin isovanhempiesi nurkissa, jos juttuihisi on luottamista"

Tämä
        Tässä Pn kirjoituksessa on todellakin paljon ristiriitaa.
        Ei oikein enää selviä, minkä mummun tai mamman luona kortteerattiin.
        Miksi ei oltu kotona?

"En ole missään kohtaa sanonut että olen evakko, ainoastaan evakkoperheen tytär. Isänisää sanottiin meillä äijäksi, isän äiti oli mummo.
        Äidinäitiä kutsuimme mammaksi, kuten Viipurin seudulla oli tapana. Mamma ja enoni evakuoitiin Varsinais.Suomeen. Vanhempani ja isän vanhemmat, sedät ja tädit Keski-Suomeen,josta äijä osti autiotilan, jossa oli metsää, peltoa ja järvenrantaa. Olen syntynyt Jämsässä 1948."

Euköhän tuo tullut selväksi jo tässä siteeraamassani kommentissa.

Vanhempani tulivat evakkoon a Keski-Suomeen, isäni vanhemmat, sedät ja tädit samoin. Isoisäni osti autiotilan ja luovutti talon isännyyden pojilleen, jääden itse mummon kanssa ns. syytingille, elikkä asumaan mummonkammariin. Ei me koettu että kukaan olisi ollut kenenkään "nurkissa", omassa kodissa me asuimme, vaikka mummo ja äijä asuivat samassa talossa.

Muut perheen lapset olivat jo saaneet osuutensa joko rahana tai maapalstana. Minä en ollut silloin edes syntynyt vielä.

En tiedä mikä kohta tässä on ristiriitaista tai epäselvää. Äidinäidin ja enojen evakkomatka Länsi-Suomeen on taas toinen asia, ei liity olennaisesti tähän laisinkaan, kerrottu toisessa yhteydessä ja liittyy eri aloitukseen.

Nyt näyttäisi siltä että mummoilta on menneet puurot ja vellit sekaisin ja jokainen alkanut keittelemään omaa soppaansa, miten asiat jäsentyvät omassa pääkopassa.

Ei tässä nyt siitä sen enempää.

• Anonyymi00119
        Paloma.se01 kirjoitti:

"En ole missään kohtaa sanonut että olen evakko, ainoastaan evakkoperheen tytär. Isänisää sanottiin meillä äijäksi, isän äiti oli mummo.
        Äidinäitiä kutsuimme mammaksi, kuten Viipurin seudulla oli tapana. Mamma ja enoni evakuoitiin Varsinais.Suomeen. Vanhempani ja isän vanhemmat, sedät ja tädit Keski-Suomeen,josta äijä osti autiotilan, jossa oli metsää, peltoa ja järvenrantaa. Olen syntynyt Jämsässä 1948."

Euköhän tuo tullut selväksi jo tässä siteeraamassani kommentissa.

Vanhempani tulivat evakkoon a Keski-Suomeen, isäni vanhemmat, sedät ja tädit samoin. Isoisäni osti autiotilan ja luovutti talon isännyyden pojilleen, jääden itse mummon kanssa ns. syytingille, elikkä asumaan mummonkammariin. Ei me koettu että kukaan olisi ollut kenenkään "nurkissa", omassa kodissa me asuimme, vaikka mummo ja äijä asuivat samassa talossa.

Muut perheen lapset olivat jo saaneet osuutensa joko rahana tai maapalstana. Minä en ollut silloin edes syntynyt vielä.

En tiedä mikä kohta tässä on ristiriitaista tai epäselvää. Äidinäidin ja enojen evakkomatka Länsi-Suomeen on taas toinen asia, ei liity olennaisesti tähän laisinkaan, kerrottu toisessa yhteydessä ja liittyy eri aloitukseen.

Nyt näyttäisi siltä että mummoilta on menneet puurot ja vellit sekaisin ja jokainen alkanut keittelemään omaa soppaansa, miten asiat jäsentyvät omassa pääkopassa.

Ei tässä nyt siitä sen enempää.

"Nyt näyttäisi siltä että mummoilta on menneet puurot ja vellit sekaisin ja jokainen alkanut keittelemään omaa soppaansa, miten asiat jäsentyvät omassa pääkopassa."

voi hellanlettas taas.

• Anonyymi00105

Anosta tuntuu aina paremmalta, kun jokaisella on yöpaikka. Ano ei ylenkatso toisten nurkissa nukkujaa, olkoon nurkka ventovieraan, mummun, mamman tai Taavetin.
      Ano katsoo hyvillä mielin nurkan antajaa.

• Anonyymi00106

ja ano oli! itse poomeri.

• Anonyymi00107

No mutta sehän on suvun yhteisöllisyyttä kun vanhat ja nuoret, lapset ja harmaahapset asuu saman katon alla. Ja halvaksi tulee.

• Anonyymi00108
        Anonyymi00107 kirjoitti:

No mutta sehän on suvun yhteisöllisyyttä kun vanhat ja nuoret, lapset ja harmaahapset asuu saman katon alla. Ja halvaksi tulee.

Eikö vain. Kyllä ennen osattiin olla. Mamma kaitsi piltit pienet isän ja äidin tehdessä muita hommia.
        Sitten tuli yksilönvapaus.

• Anonyymi00109
        Anonyymi00106 kirjoitti:

ja ano oli! itse poomeri.

En ymmärrä kommenttiasi. Voisitko ystävällisesti selventää.

• Anonyymi00110
        Anonyymi00109 kirjoitti:

En ymmärrä kommenttiasi. Voisitko ystävällisesti selventää.

Siis tuo kommentti oli tähän:
        """".meidän olisi pitänyt asua kuin kerjäläiset muidennurkissa, että anosta tuntuisi paremmalta.""""

Kommenttini: "Anosta aina tuntuu paremmalta..."

Tuolla anolla tarkoitin itseäni :)

• Anonyymi00111
        Anonyymi00108 kirjoitti:

Eikö vain. Kyllä ennen osattiin olla. Mamma kaitsi piltit pienet isän ja äidin tehdessä muita hommia.

Siis aivan pers… sellaiset ykslönvapaudet , kyllä yhtä suurta perhettä ollaan täällä 80 plussallakin. Naapurimaasta meitä kaitsetaan, voidaan olla ylpeästi vaaleita salskeitac viikinkejä yhdistettynä pieniin vikkeliin tummiin karjalaisiin. .

• Anonyymi00112
        Anonyymi00108 kirjoitti:

Koskahan otto tuo nuorikkonsa siihen isänsä kotiin, missä sitten mummo kaitsee oton ja vaimonsa pikkuiset piltit.

• Anonyymi00113
        Anonyymi00112 kirjoitti:

Koskahan otto tuo nuorikkonsa siihen isänsä kotiin, missä sitten mummo kaitsee oton ja vaimonsa pikkuiset piltit.

Pitäisi varmaan remonttia tehdä ensin. Eikö alakerrassa ole koriste-esineitä niin paljon ja matalalla, että ystävän koiria ei voinut sisään päästää. Hännät huiskivat saati pikku taaperot.
        Otto asuu vintillä. Portit olisi laitettava portaiden ylä- ja alapäähän.
        Eihän nuo isoja muutoksia ole. Voi tehdä iltapuhteina.

• Anonyymi00115
        Anonyymi00113 kirjoitti:

Pitäisi varmaan remonttia tehdä ensin. Eikö alakerrassa ole koriste-esineitä niin paljon ja matalalla, että ystävän koiria ei voinut sisään päästää. Hännät huiskivat saati pikku taaperot.
        Otto asuu vintillä. Portit olisi laitettava portaiden ylä- ja alapäähän.
        Eihän nuo isoja muutoksia ole. Voi tehdä iltapuhteina.

Pitkä penkki alakertaan, missä piltit saavat istua mummon kainalossa.

• Anonyymi00117
        Anonyymi00115 kirjoitti:

Pitkä penkki alakertaan, missä piltit saavat istua mummon kainalossa.

Semmoiset justiisa. Siihen mahtuvat tyttären teinit samalle penkille. Pitkä pöytä niin mahtuu soseet ja puurot vaivasta vaariin.

• Anonyymi00118
        Anonyymi00117 kirjoitti:

Semmoiset justiisa. Siihen mahtuvat tyttären teinit samalle penkille. Pitkä pöytä niin mahtuu soseet ja puurot vaivasta vaariin.

Minua kyllä mietityttää, että pitääkö mummo Ottoa kerjäläisenä.
        Mummo kirjoitti:
        "asua kuin kerjäläiset muidennurkissa"

• Anonyymi00114

emmää tiärä onko se riitelyä mut mie puutun epäkohtiin että oon tietynlainen soturiluonne ehkä mutta yleensä pyrin joustamaan kuitenni asioissa että olla diplomaatti mut välillä soturina esim taistella epäoikeudenmukaisia asioita vastaan.

Terve väittely on hyvä asia = parantaa demokratiaa.

Käyvä niinku debanttia keskustelua mut joskus jos näen typerän kommentin niin en koe ees hedelmällisenä käydä yhtään keskustelua jos kerta komma on niin typerä. Jättää niinku ommaan arvoonsa.

Koulumaailmassa olin oppilaana jo semmone että puutuin kouluissa epäkohtiin jos luokkalaiset kiusasi tai häiriköi tunnilla että siitä opettajalle aina kerroin ja valitin luokan edessä että tein ihan valituspuheita. Jouduin silmätikuksi. Mua sanottiin valittajaksi , kantelijaksi ja hankalaksi persoonaksi jolla oli taipumusta pätemiseen.

En ole varma oonko täällä pätenyt jonkun mielestä. mä vain oon haastava tyyppi hieman.

En tarkoita siis mitään pahaa jos haastan jotain keskusteluun väittelyyn. Jos joku väittää että auto on siili niin kyl mie yleensä silloin tuun kommentoimaan.

• Anonyymi00116

Pitäs varmaan ottaa rennommin viälä ja kyl mää täälä rentoja kommentteja pääosin postailen =) mutta että mä aion ottaa tällä palstalla ison riskin ja aion puuttua epäkohtiin jos jotain esim kiusataan tai koen että mua kiusatahan niin aion puuttua semmosiin ja päteä siitä ettei saa kiusata.

Saatan siis joutua silmätikuksi tällä palstalla koska mul on tällainen tyyli. Kaikki eivät välttämättä pidä ihmisestä joka on tarkka ja ei ota aina rennosti asioita.

• Anonyymi00120

Monet siirtolaiset saivat valtiolta ilmaiseksi raivattavan tyhjän tilan.
        Ensin eläinsuoja ja sitten asukkaille torppa pystyyn.
        Nämä ovat tarinoita, joita olen paljonkin kuullut.

Viipurissa ovat ihmiset sitten olleet varakkaita. Tehneet hyvää tiliä.
        Ostavat oman tilan ja jakavat vielä perintönä jälkipolville.
        Liekö olleet kauppiaita.

• Anonyymi00121

Löytyi syylliset Hil-lan ketjun poistamiseen.
      YPn nuoret osa-aikaiset harjoittelijat.
      Poistavat tärkeitä ketjuja osaamattomuuttaan, kun pitäisi poistaa vain toistot.

• Anonyymi00122

Kyllästyttää jo pulun valheet.
        Ne eivät ole enää edes satuja, vaan valheellisen tiedon levittämistä.

• Anonyymi00123

Kumma tapaus tuo Otto vintillä, ikää varmaan jo reippaasti ja kyhnää mummon valvonnassa.

• Anonyymi00124

Paloma on ottanut miehensä pojan asumaan.
        Virallisesti mies ei ollut koskaan aviossa Oton äidin kanssa
        Otto kaipaa äitihahmoa
        Avioliitossa on puolensa ja puolensa.

• Anonyymi00125

Taitaa pitää paikkaansa, ihminen tulee uudestaan lapseksi.

• Anonyymi00126

Joku jankuttaa samaa politiikkaa, julistaa kuin lahkosaarnaaja persu, persu....

• Anonyymi00127
        Anonyymi00126 kirjoitti:

Joku jankuttaa samaa politiikkaa, julistaa kuin lahkosaarnaaja persu, persu....

SDPn maanikot spammaa.

• Anonyymi00128
        Anonyymi00127 kirjoitti:

SDPn maanikot spammaa.

Kiitos mukanaolosta.
        Tämä ketju loppuu tähän Ap

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin

Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee
      Maailman menoa
      79
      3215
    2. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      36
      2040
    3. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      167
      1802
    4. Miksi naisen pitäisi maksaa 50/50

Vuokrasta miehelle? Eikö se ole miehelle lahja, ja aarre, jos nainen suostuu muuttamaan kanssasi asumaan?
      Ikävä
      293
      1330
    5. Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontajana?

Susanna Laine vetää Farmi Suomi -realityä. Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille juontohommista? Suosikkijuontaja teki
      Tv-sarjat
      32
      1237
    6. Onko se liikaa pyydetty

Voisitko sinä mies kerätä rohkeutta ja ottaa yhteyttä? Minä en jaksa tätä enää. On niin ikävä sinua. Minä niin haluaisin
      Ikävä
      91
      1190
    7. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      103
      1139
    8. Lahkojen uudestikasteille ei pitä mennä

Sananl. 22:3 Mielevä näkee vaaran ja kätkeytyy, mutta yksinkertaiset käyvät kohti ja saavat vahingon.
      Kaste
      120
      1084
    9. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      1080
    10. Kaatopaikka Inhassa

Kuka omistaa kyseisen kaatopaikan? Näkymä tielle kammottava!
      Ähtäri
      28
      1031
    Aihe