Yksityisyyden suoja (tai yksityiselämän suoja) on turvattu Suomen perustuslaissa keskeisenä perusoikeutena ❗️
Perustuslain 10 §:n mukaan jokaisen yksityiselämä, kunnia ja kotirauha on turvattu.
Tämä suoja kattaa muun muassa seuraavat asiat:
-Yksityiselämän suoja: Oikeus päättää omista asioistaan ja elää rauhassa ilman aiheetonta häirintää.
-Henkilötietojen suoja: Henkilötietojen käsittelystä ja suojasta säädetään tarkemmin lailla.
-Luottamuksellisen viestin salaisuus: Kirjeen, puhelun ja muun luottamuksellisen viestin salaisuus on loukkaamaton.
-Kotirauha: Jokaisen koti on suojattu paikka, jonne viranomaiset saavat puuttua vain laissa erikseen säädetyissä tilanteissa (kuten rikosten selvittämiseksi).
❗️❗️❗️ On hyvä huomioida, että perustuslain yksityiselämän suojaa koskevaa sääntelyä on parhaillaan valmisteltu oikeusministeriössä mahdollista
päivittämistä varten.
Viedäänkö meiltä perustuslain takaama yksityisyyden suoja ?
9
100
Vastaukset
Eikö tuo liity rikollisuuden torjuntaan?
- Anonyymi00004
Olevinaan, mutta sen varjolla voi tunkeutua muittenkin ihmisten yksityisalueelle.
Anonyymi00004 kirjoitti:
Olevinaan, mutta sen varjolla voi tunkeutua muittenkin ihmisten yksityisalueelle.
Miten niin?
- Anonyymi00005
Siili25 kirjoitti:
Miten niin?
Esimerkiksi, jos on epäily. Sitähän voi olla kuka tahansa joko itse tai lähipiirissä pyörivä ns. rikolliseksi epäilty.
Kyllä puhelimia pystytään jo nytkin kuuntelemaan, vaikka koko suvulta. Anonyymi00004 kirjoitti:
Siis eikö noihin " tunkeutumisiin" tarvita aina joltain taholta lupa? Ei kai tuokaan ihan mielivaltaista touhua voi olla?
Anonyymi00005 kirjoitti:
Esimerkiksi, jos on epäily. Sitähän voi olla kuka tahansa joko itse tai lähipiirissä pyörivä ns. rikolliseksi epäilty.
Kyllä puhelimia pystytään jo nytkin kuuntelemaan, vaikka koko suvulta.Juujuu mutta ei kuka vaan poliisi voine alkaa kuuntelemaan ketä vaan luulisi tuonkin laajennuksrn etenkin olevan luvanvaraista kuten aiemminkin.
- Anonyymi00007UUSI
Anonyymi00005 kirjoitti:
Kyllä puhelimia pystytään jo nytkin kuuntelemaan, vaikka koko suvulta.Ei pysty ilman perusteita.
- Anonyymi00006
ei perustuslakia tarvi noudattaa
ei siinä ole sanottu että rangaistaan jos ei noudata
asia on loppuun käsitelty
perustuslaissa jahkaillaan kaikenlaista mutta siitä puuttu konkretia
eli siellä on sanoja oikeus jne joita ei ole määritelty mitä oikeus on
ja kenen oikeutta saa loukata antamalla jollekin pskiaiselle oikeuksia
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi
Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit896082KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!
STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti3475470Huono päivä
Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja222737Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei522629Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta
Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-20000117808521021982Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT1071738- 1141601
Puolen vuoden koeaika
Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro181573seurakunnan talouspäällikön valinta meni perseelleen
Nyt on ihan pakko kyseenalaistaa tuo Kemijärven seurakunnan päätös talouspäälliköstä. Valitulla ei ole talouspuolen osaa1241474Olen ihmetellyt yhtä asiaa
Eli miksi naiset ovat niin pelokkaan tai vaitonaisen oloisia minun seurassani. Se sai minut ajattelemaan, että olen epäm1351433