Elokuva on vuodelta 2015,mutta näin sen vasta nyt. Elokuva Sijoittuu 1920 - luvun Tanskaan ja käsittelee transsukupuolisuutta ja tuon ajan asenteita siihen.
Juoni
Päähenkilöinä on kuvataidetta työkseen tekevä pariskunta Einar Wegener ja Gerda Wegener. Kun Gerdan malli ei tule studioon,joutuu Einar sijaistaamaan mallia. Gerda meikkaa Einarin. Einar rakastaa naistenvaatteita. Hän näkee itsensä peilissä naisena. Hänen transnimi on Lili. Hän on Lilinä jopa taiteilijoiden juhlassa. Lili jopa on treffeillä miehen kanssa. Lopulta Gerdan on ymmärrettävä se,että Lili ei ole vain roolipeliä vaan Einarille kaikki kaikessa. Einari hakee usealta lääkäriltä. Osa lääkäreistä näkee asian mielenterveysongelmana. Lopulta Einar löytää lääkärin,joka tekee historian ensimmäisen sukupuolen korjauksem. Hänestä tulee todellakin Lili.
Arvostelu.
Minua tämä elokuva koskettaa. Olen transsukupuolinen eli tiedän miltä tuntuu kun biologisesti miehellä on "sisällään" nainen. Harrastan valokuvausta , videokuvausta, soittamista ja laulamista. Tiedän miten transsukupuolisuus vaikuttaa taiteen tekemiseen. Elokuvassa asia kuvataan hyvin. Kun Einar tulee täysin tietoiseksi transsukupuolisuudestaan, ei voimakkaiden tunteiden vuoksi tule maalaamisesta mitään. Trans tunteet pitää käsitellä eikä tuohon aikaan tukea varmasti saanut siihen. Lili pussaa miestä. Kaikki transnaiset eivät ole kiinnostuneet miehistä. Siinä elokuva antaa väärää tietoa. Myös Gerda olisi tarvinnut tukea,mutta tuohon aikaan näitä asioita ei vielä ymmärretty. Myös se miten Einar näkee itsensä naisena,kun hänellä on naisten vaateet päällä, elokuva kuvaa hyvin tunteita siinä tilanteessa.
Annan 4 tähteä.
The Danish girl(Tanskalainen tyttö)
Anonyymi-ap
3
3281
Vastaukset
Kävin katsomassa aikoinaan elokuvateatterissa. Olen lukenut myös romaanin, johon kirja perustuu.
Elokuva oli mielestäni ihan hyvä.- Anonyymi00001
Minäkin tykkäsin ja ihan siinä mielessä kun olen kauan seurustellut ihanan transnaisen (shemale)kanssa.Sen verran korjaan et oikean transnaisen kanssa en siis minkään Tiitin eli transvestiitin.Nämä asiat kun monelta menee sekaisin.
- Anonyymi00002
Ensimmäinen TV transu filmi oli Pienitalopreedialla. Päätähti oli poika nimeltä ingnasin Laura. https://www.youtube.com/watch?v=BI-mKqto7AY&list=RDBI-mKqto7AY&start_radio=1
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1121226
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1201101- 138993
- 96812
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten306787Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82704Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54626Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist49609Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64592- 75514