Elokuva on vuodelta 2015,mutta näin sen vasta nyt. Elokuva Sijoittuu 1920 - luvun Tanskaan ja käsittelee transsukupuolisuutta ja tuon ajan asenteita siihen.
Juoni
Päähenkilöinä on kuvataidetta työkseen tekevä pariskunta Einar Wegener ja Gerda Wegener. Kun Gerdan malli ei tule studioon,joutuu Einar sijaistaamaan mallia. Gerda meikkaa Einarin. Einar rakastaa naistenvaatteita. Hän näkee itsensä peilissä naisena. Hänen transnimi on Lili. Hän on Lilinä jopa taiteilijoiden juhlassa. Lili jopa on treffeillä miehen kanssa. Lopulta Gerdan on ymmärrettävä se,että Lili ei ole vain roolipeliä vaan Einarille kaikki kaikessa. Einari hakee usealta lääkäriltä. Osa lääkäreistä näkee asian mielenterveysongelmana. Lopulta Einar löytää lääkärin,joka tekee historian ensimmäisen sukupuolen korjauksem. Hänestä tulee todellakin Lili.
Arvostelu.
Minua tämä elokuva koskettaa. Olen transsukupuolinen eli tiedän miltä tuntuu kun biologisesti miehellä on "sisällään" nainen. Harrastan valokuvausta , videokuvausta, soittamista ja laulamista. Tiedän miten transsukupuolisuus vaikuttaa taiteen tekemiseen. Elokuvassa asia kuvataan hyvin. Kun Einar tulee täysin tietoiseksi transsukupuolisuudestaan, ei voimakkaiden tunteiden vuoksi tule maalaamisesta mitään. Trans tunteet pitää käsitellä eikä tuohon aikaan tukea varmasti saanut siihen. Lili pussaa miestä. Kaikki transnaiset eivät ole kiinnostuneet miehistä. Siinä elokuva antaa väärää tietoa. Myös Gerda olisi tarvinnut tukea,mutta tuohon aikaan näitä asioita ei vielä ymmärretty. Myös se miten Einar näkee itsensä naisena,kun hänellä on naisten vaateet päällä, elokuva kuvaa hyvin tunteita siinä tilanteessa.
Annan 4 tähteä.
The Danish girl(Tanskalainen tyttö)
Anonyymi-ap
3
3220
Vastaukset
Kävin katsomassa aikoinaan elokuvateatterissa. Olen lukenut myös romaanin, johon kirja perustuu.
Elokuva oli mielestäni ihan hyvä.- Anonyymi00001
Minäkin tykkäsin ja ihan siinä mielessä kun olen kauan seurustellut ihanan transnaisen (shemale)kanssa.Sen verran korjaan et oikean transnaisen kanssa en siis minkään Tiitin eli transvestiitin.Nämä asiat kun monelta menee sekaisin.
- Anonyymi00002
Ensimmäinen TV transu filmi oli Pienitalopreedialla. Päätähti oli poika nimeltä ingnasin Laura. https://www.youtube.com/watch?v=BI-mKqto7AY&list=RDBI-mKqto7AY&start_radio=1
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat331279Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar691085- 104936
41000 kavallettu rahaa
uutisoi Kaleva ja iltasanomat vuosina 2020-2022 välisenä aikana hävinnyt toi summa tuomittu nainen 1971 syntynyt.35858Kerro minulle
Miksi teit niinkuin teit? Miksi kielsit tunteesi minua kohtaan. Miksi et halunnut että tiedän oikeasti mitä tunnet. Etkö56719- 42716
- 48683
Fantasioista
Suurimmalla osalla meistä on jonkinlaisia eroottisia fantasioita. Miten sinä suhtaudut fantasioihin? Ruokitko niitä vai94662Se riisuu suosimasi paatoksen, paljastaa egosi tyhjäksi
Idän fisosofian vihaaja kirjoitti: "Muuten tämä idän-uskontojen mekaniikka hävitää ja hautaa tästä kaiken hyvän paatoks302656- 29635