Pieni nainen ja tahto maanpuolustukseen. Ainakin tahdon ymmärtää suomen armeijan meininki, ja ottaa tuo kokemuksena. Arvostan kotimaatani. Ja kun naisille tämä mahdollisuus on kerran suotu..
Asenne kohdallaan, yrittämisen halu ja "periks ei anneta" mentaliteetti. Vielä muutama vuosi aikaa miettiä mennäkkö armeijaan.
Pärjäänkö menossa, olen säälliset puolitoistametriä mitaltani, mutta harrastan säännöllisesti punttista että lihasvoiman pitäisi olla jonkinlainen.
Kietaisen varmaan housunpuntit rullalle ettei laahaa maata? Armeijassahan ei ole kuin "sopivia ja erittäin sopivia vaatteita"..
Haittaako silmälasit, pitäisikö hankkia piilarit?
Mitenkä taloudellinen puoli? Päivärahat ei ole mistään kotoisin, miten olette pärjänneet rahallisesti kun lainat raksuttaa kuukausittain.. ?
Kiitos vastauksista :)
Raha, meno ja koko
11
641
Vastaukset 11
- plöös söös söös
"Asenne kohdallaan, yrittämisen halu ja "periks ei anneta" mentaliteetti."
Asenne on ainakin parempi kuin 80 %:lla miehisistä varusmiehistä. Asenne taas ratkaisee 99 %:sti sen tuntuuko homma mielekkäältä. Yleensäkin pidän keskimääräistä naisvarusmiestä (voi miten typerän sanan keksinkään...) luotettavampana sotilaana kuin keskimääräistä miesvarusmiestä (ja toinen, vielä typerämpi sana). Toisethan ovat leikissä vapaaehtoisesti ja useimmat eivät...
"Pärjäänkö menossa, olen säälliset puolitoistametriä mitaltani, mutta harrastan säännöllisesti punttista että lihasvoiman pitäisi olla jonkinlainen.
Kietaisen varmaan housunpuntit rullalle ettei laahaa maata? Armeijassahan ei ole kuin "sopivia ja erittäin sopivia vaatteita".."
Puntit rullalle vaan (itse asiassa puntithan pidetään ihan normaalistikin "rullalla", jotta ne saadaan särmästi kenkien päälle). Kenkiä pitäisi kyllä löytyä vähän pienempiäkin kokoja.
Riippuen tietenkin hieman tehtävästä, niin lihasvoima ja yleinen jaksaminen saattaa tuottaa siltikin ne isoimmat ongelmat. Vaikka varusmiehissä löytyy niitä 1000 kiloisia läskejä jotka ei minnekään jaksa liikkua ja toisaalta 40 kiloisia nörttejä jotka taas ei jaksa mitään liikuttaa, niin pienikokoinen -- vaikkakin urheilullinen -- tyttö voi olla silti hätää kärsimässä kun marssitaan pitempiä matkoja varusteet mukana... Mutta riippuu tosiaan aselajista ja tehtävästä. Eipä sinne marsseille ketään kuitenkaan ole kuolemaan jätetty, jos ei jaksa, niin kaverit kantaa varusteita.
Täydellistä treeniä marsseja varten on tietenkin vaeltaminen. Eikun siis rinkka selkään, maiharit/vaelluskengät jalkaan ja Lappiin harjotteleen (olisin muuten loppuviikosta lähdössä, jos seura kelpaa.. ;-) ).
Eipä tarvi niin paljon pelätä jaksamisen lisäksi myöskään marssimurtumia tai hiertymiä, kun on vähän treeniä taustalla.
"Haittaako silmälasit, pitäisikö hankkia piilarit?"
Laseista ei suurta haittaa ole. Kyllä niitä on muillakin. Ainoa mieleen tuleva suurempi haitta on nassen kanssa pelleillessä, mutta muistaakseni niihinkin saa tarvittaessa hiottuja linssejä.
"Mitenkä taloudellinen puoli? Päivärahat ei ole mistään kotoisin, miten olette pärjänneet rahallisesti kun lainat raksuttaa kuukausittain.. ?"
Pääosa varusmiehistä on iältään 18..20, jolloin ei useimmiten mitään lainoja olekaan. Itselläni oli jopa intin (vuosi) jälkeen tilillä hieman enemmän rahaa kuin inttiin mennessä :)
Rahalla siis pärjää jos ei mutusta joka ilta possumunkkeja, asuu vanhempien kanssa tai muuten ei tarvitse huolehtia vuokranmaksusta, eikä ihan joka viikonloppu ole lomille menossa (varuskuntaa, tai varuskunnan ulkopuolelle lomatupaan, nimittäin voi myös jäädä).
Ehkä KELAlta heruu jotain muutakin kuin sääliä. Asumistukea ilmeisesti ainakin.- ThatCertainFemale
Kiitos kunnon vastauksesta :)
Luultavasti ne naiset jotka armeijaan menevät osaavat siihen oikein asennoitua. Onhan kaikki vapaaehtoisella pohjalla. Ei tässä yritetä olla machonaista, kunhan tahtoisi oikeaa tietoa ja kokemusta. Lisäksi plussaa työmarkkinoilla.
Niin ja pidä sinä Nina-soturi suu supussa, tänne kuvalla ja nimimerkillä rehellisesti kysymyksen laittaneena sanon..
- uusi nimmari?
Olet tullut jo kiltimmäksi. Asenne on alentunut selvästi, mistä moinen? jytää vaan entiseen malliin :)
Miksi sinä noita kyselet? Tiedäthän sinä upseerina moiset. - Leppoisa Res.Ylik
Kuten tuossa joku jo kirjoitti asenne ratkaisee, etenkin naisilla. Olen ollut kesäkerberoksena pari kesää takaperin ja valitettavasti täytyy sanoa että kovin moent armeijaan hakevat kauniimman sukupuolen edustajat käyvät vaan kastamassa varpaat ja toteavat etteivät lämpene ajatukselle. Sensijaan sisään jäävät hoitavat palveluksen selvästi asenteellisemmin kuin keskiarvo-otos porukasta. Johtajakoulutkseen menee muistaakseni yli 50% palvelukseen jäävistä.
Isoin kynnys ei ole mun mielestä koskaan ollut fyysinen kunto, ei ainakaan nykysysteemillä, joka on räätälöity "nykynormien" mukaiselle väestölle. Eniten siellä ruuvia kiristää täysin uudenlainen ympäristö, jota ei voi itse hallita. Selvää parannusta omasta alokasajasta oli tiedottaminen, elämä maistuu paremmalta, kun tietää vähän paremmin mitä on tulossa ja minne on menossa.
Useille kynnyksenä on ihmisjoukossa toimiminen, etenkinnaisille voi olla jonkinasteinen shokki toimia joko isommassa nais- tai miesryhmässä. Kuullostaa ehkä oudolta, mutta miehet oikeasti pelaa yleisellä tasolla paremmin yhteen ryhmänä. Poikkeuksia on mutta tälläinen havainto kuitenkin.
Kuriin ja tottelemiseen liittyvät asiat lienevät yksilöllisiä. Ketä haittaa toisia ei lainkaan. Parasta on asennoitua vaan siihen että ei ota käskytystä henkilökohtaisesti ja ei miellä tottelevansa käskyjä käskyjen takia. Mulla meni viikkokaupalla aikaa teroittaa uusien vihreiden alikessujen päihin että alussa tärkeää ei ole käskeminen ja pomottaminen vaan kertoa miksi näin tehdään. Alokas kun kovin helposti ottaa kaiken pelkkänä pompotteluna, vaikka taustalla on muita asioita. Ja tietysti on hyvä kertoa sekin että käskyistä ei keskustella,ainakaan ilman painavaa syytä.
Silmälaseista ei ole mitään haitaa ainakaan tavallisissa hommissa, eli lähinnä kaikessa muussa paitsi Suk ja LJK taitavat olla poissuljettuja vaihtoehtoja.
Kela antaa jonkinlaista korvausta mm. vuokrasta. En sitten tiedä miten suhtautuvat siihen että sulla on lainaa, työ ja meet armeijaan...'¨
Et oo aatellu mennä vaikka sapattivapaalle? hommaat itelles luvan, sijaisen ja saat 60% palkasta...Olis varmaan hauska tapa viettää vuosi vähän erilaisiassa ympyröissä:)
Anii..Jos sun ikä pitää paikkaansa niin susta todennäköisesti tulee hyvä koksu tai vähintää kersantti. Ainakin jos on halua siihen suuntaan. Ikä tuo tietynlaista järkevyyttä ja perspektiiviä touhuun, meillä vanhin kaveri oli 27. Paras varusmieskouluttaja ja isoin respekti minkä olen koskaan nähnyt kentällä.En ymmärrä ollenkaan niitä naisia jotka päättävät mennä vapaaehtoisesti armeijaan, mielestäni naiset eivät yksinkertaisesti kuulu sinne ollenkaan.
Täytyy ihmetellä mikä oikein saa naiset menemään armeijaan kun kaikki miehetkään eivät sinne halua mennä, ja myös ne miehet jotka sinne menevät niin eivät välttämättä edes pidä koko hommasta.
Olen itse sivari ja rauhan aatteen kannattaja, joten näin ollen minulta ei löydy minkäänlaisia sympatioita armeijan suuntaan. Ja mielestäni armeijan tarkoitus on vääränlainen, koska sotiminen ja toisten ihmisten tappaminen eivät ole mitenkään hyväksyttäviä asioita.
Lisäksi naisten meneminen armeijaan vaan kasvattaa entisestään suomen armeijan liian suurta reserviä, sillä suomella on asukaslukuun nähden yksi Euroopan isoimmista armeijoista reserviläiset mukaan luettuna. Ja tämä on vääränlaista yhteiskunnan militarisointia.
On täysin väärin ja ihmisoikeuksia loukkaavaa että nuoret miehet pakotetaan menemään vähintään puoleksi vuodeksi armeijaan, tai sitten suorittamaan 13-kuukauden mittaista rangaistuksenomaisen pitkää siviilipalvelusta puolen vuoden vankeusrangaistuksen uhalla.
Tässä tapauksessa suomen valtio rikkoo ihmisoikeuksia törkeästi. Kyse on puhtaasti mielipidevangeista sillä suomi on ainoa EU-valtio jossa on edelleenkin yleinen asevelvollisuus, ja missään muussa Euroopan maassa ei joudu puoleksi vuodeksi linnaan siitä syystä jos päättää kieltäytyä menemästä armeijaan tai sivariin.- Totaali II
DarkFear kirjoitti:
En ymmärrä ollenkaan niitä naisia jotka päättävät mennä vapaaehtoisesti armeijaan, mielestäni naiset eivät yksinkertaisesti kuulu sinne ollenkaan.
Täytyy ihmetellä mikä oikein saa naiset menemään armeijaan kun kaikki miehetkään eivät sinne halua mennä, ja myös ne miehet jotka sinne menevät niin eivät välttämättä edes pidä koko hommasta.
Olen itse sivari ja rauhan aatteen kannattaja, joten näin ollen minulta ei löydy minkäänlaisia sympatioita armeijan suuntaan. Ja mielestäni armeijan tarkoitus on vääränlainen, koska sotiminen ja toisten ihmisten tappaminen eivät ole mitenkään hyväksyttäviä asioita.
Lisäksi naisten meneminen armeijaan vaan kasvattaa entisestään suomen armeijan liian suurta reserviä, sillä suomella on asukaslukuun nähden yksi Euroopan isoimmista armeijoista reserviläiset mukaan luettuna. Ja tämä on vääränlaista yhteiskunnan militarisointia.
On täysin väärin ja ihmisoikeuksia loukkaavaa että nuoret miehet pakotetaan menemään vähintään puoleksi vuodeksi armeijaan, tai sitten suorittamaan 13-kuukauden mittaista rangaistuksenomaisen pitkää siviilipalvelusta puolen vuoden vankeusrangaistuksen uhalla.
Tässä tapauksessa suomen valtio rikkoo ihmisoikeuksia törkeästi. Kyse on puhtaasti mielipidevangeista sillä suomi on ainoa EU-valtio jossa on edelleenkin yleinen asevelvollisuus, ja missään muussa Euroopan maassa ei joudu puoleksi vuodeksi linnaan siitä syystä jos päättää kieltäytyä menemästä armeijaan tai sivariin.Kirjoita lehtiin tästä tasa-arvoloukkauksesta, saat paljon enemmän huomiota asiallesi. Muihinkin kuin Hesariin... Minä en enää jaksa ;)
- Leppoisa Res.Ylik
Totaali II kirjoitti:
Kirjoita lehtiin tästä tasa-arvoloukkauksesta, saat paljon enemmän huomiota asiallesi. Muihinkin kuin Hesariin... Minä en enää jaksa ;)
Ja mä en osaa:D Äidinkielestä kun en ole koskaan innostunut. Mutta foorumeita kuitnekin on, johon kannattaisi laitta sellainen fiksu mielipide. Tarkoitan sellaista missä ei provota, ei unohdeta realiteetteja ja ehkä ei olla liian aatteellisia.
Armeijalaitosta vastaan voisi laittaa ainakin tasa-arvosta ja tuosta siviilipalveluksen muodosta asiaa..
Tuossa on threadi jos kiinnostaa:
http://www.jippii.fi/jsp/forum/thread.jsp?b=armeija&t=14525 Totaali II kirjoitti:
Kirjoita lehtiin tästä tasa-arvoloukkauksesta, saat paljon enemmän huomiota asiallesi. Muihinkin kuin Hesariin... Minä en enää jaksa ;)
Suomen asevelvollisuusjärjestelmä ei ole tasa-arvoinen koska yleinen asevelvollisuus ei koske naisia, jehovan todistajia ja Ahvenanmaalaisia. Lisäksi naiset saavat pitää armeijassa pitkää tukkaa, kun taas miehet joutuvat ajamaan päänsä kaljuksi tai ainakin leikkaamaan hiuksensa mahdollisimman lyhyiksi.
Minä sen sijaan päätin boikotoida suomen armeijaa olla menemättä sinne. En näe mitään syytä miksi minun olisi pitänyt mennä armeijaan vasten tahtoani, muuttaa mielipiteini toisenlaisiksi ja luopua pitkästä letistäni.
Tämän vuoksi vapaaehtoinen armeija tai palkka-armeija olisivat ne kaikkein parhaimmat ratkaisut, koska näin sinne ei olisi kenenkään pakko mennä.- Leppoisa Res.Ylik
DarkFear kirjoitti:
Suomen asevelvollisuusjärjestelmä ei ole tasa-arvoinen koska yleinen asevelvollisuus ei koske naisia, jehovan todistajia ja Ahvenanmaalaisia. Lisäksi naiset saavat pitää armeijassa pitkää tukkaa, kun taas miehet joutuvat ajamaan päänsä kaljuksi tai ainakin leikkaamaan hiuksensa mahdollisimman lyhyiksi.
Minä sen sijaan päätin boikotoida suomen armeijaa olla menemättä sinne. En näe mitään syytä miksi minun olisi pitänyt mennä armeijaan vasten tahtoani, muuttaa mielipiteini toisenlaisiksi ja luopua pitkästä letistäni.
Tämän vuoksi vapaaehtoinen armeija tai palkka-armeija olisivat ne kaikkein parhaimmat ratkaisut, koska näin sinne ei olisi kenenkään pakko mennä.Mutta kun ei oo rahaa ja maata on liikaa vartioitavana:) Olen yhtä mieltä siitä epätasa-arvosta ja joistain muista rakenteellisista jutuista, lue tosta mun edellisestä postauksesta se threadi ja kommentoi sinne...
- josnäinkäy
DarkFear kirjoitti:
En ymmärrä ollenkaan niitä naisia jotka päättävät mennä vapaaehtoisesti armeijaan, mielestäni naiset eivät yksinkertaisesti kuulu sinne ollenkaan.
Tässä tapauksessa suomen valtio rikkoo ihmisoikeuksia törkeästi. Kyse on puhtaasti mielipidevangeista sillä suomi on ainoa EU-valtio jossa on edelleenkin yleinen asevelvollisuus, ja missään muussa Euroopan maassa ei joudu puoleksi vuodeksi linnaan siitä syystä jos päättää kieltäytyä menemästä armeijaan tai sivariin."Olen itse sivari ja rauhan aatteen kannattaja, joten näin ollen minulta ei löydy minkäänlaisia sympatioita armeijan suuntaan. Ja mielestäni armeijan tarkoitus on vääränlainen, koska sotiminen ja toisten ihmisten tappaminen eivät ole mitenkään hyväksyttäviä asioita."
Mitenkäs sitten jos kohdallesi tulee tilanne jossa sinua tapetaan? Sanotko siinä sitten että ihmisten tappaminen ei ole hyväksyttävä teko? josnäinkäy kirjoitti:
"Olen itse sivari ja rauhan aatteen kannattaja, joten näin ollen minulta ei löydy minkäänlaisia sympatioita armeijan suuntaan. Ja mielestäni armeijan tarkoitus on vääränlainen, koska sotiminen ja toisten ihmisten tappaminen eivät ole mitenkään hyväksyttäviä asioita."
Mitenkäs sitten jos kohdallesi tulee tilanne jossa sinua tapetaan? Sanotko siinä sitten että ihmisten tappaminen ei ole hyväksyttävä teko?Vaikka olenkin rauhan aatteen kannattaja, niin en ole silti mikään täydellinen pasifisti joka suostuisi kaikkien hakattavaksi. Kannatan kyllä itsepuolustusoikeutta, ja olen tarpeen tullen valmis puolustamaan itseäni, läheisiäni ja jopa muitakin ihmisiä.
Mutta en näe mitään syytä siihen miksi minun pitäisi puolustaa tätä suomen valtiota jota kohtaan minulla ei löydy minkäänlaisia sympatioita. Suomi on huono valtio jossa ei ole juuri mitään hyviä puolia, ja haluaisin vaihtaa kansalaisuuttani vaikka saman tien.
En ole mielestäni mitään velkaa suomelle että minun pitäisi alkaa tappamaan toisia ihmisiä sen vuoksi että tämä valtio säilyttäisi turhan itsenäisyytensä joka ei ole merkinnyt minulle koskaan mitään. Äärioikeistolaiset ja muut natsit saavat hoitaa sen homman ilman minun apuani, koska he niin nauttivat sotimisesta ja toisten ihmisten tappamisesta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tässä ovat Elämäni biisi vieraat lauantai 19.9. - Yksi vieras on kohuttu TTK-juontajaehdokas
Elämäni biisi vieraslista on harvinaisen mielenkiintoinen lauantaina. Mukana myös kohuttu TTK-juontajaehdokas, josta ei81000Mies joka on oikeasti kiinnostunut
Ja näkee sut pitkäaikaisena kumppanina, siirtää vaikka vuoria selvittääkseen asiat eikä ota pienintäkään riskiä menettää125946- 109929
- 53872
Rauha, sopiiko
Ei häiritä enää toisiamme. Annetaan molemmille rauha unohtaa, pyydän tätä todella. Kiitos. Miehelle.85802Kunnanhallitus
Miten käy täällä vuosia tuomioita jakaneelle valittajalle, hovioikeus hylännyt kaikki syytteet.42756Ei siitä pääse yli, eikä ympäri!
Pakko se on myöntää ja tunnustaa. Olisin halunnut p*nna sinua sydämeni kyllyydestä. Itseäni vanhemmalle naiselle66701Miesten (epä)viehättävyydestä kysymys
Mieltä askarruttava asia, liki dilemma. Palstallahan jotkut miesoletetut usein toteavat, että kaikki naiset tavoittelev150687- 55625
- 70566
- 95551
- 60514
- 52511
- 35487
- 22466
Humppila korvasi johtajia tekoälyllä
https://yle.fi/a/74-20215155 Humppilassa on lakkautettu teknisen ja hallintojohtajan virat. Säästöä tuli hetkessä 15050448- 32440
- 24430
Myönnetään, tunnen lämpimiä tunteita kohtaasi
Vaikutat tosin liian hyvältä ollaksesi totta. Komeita miehiä on maailma pullollaan mutta sinussa on jotain.....31423Mnot, miksi sinulle on tärkeää solvata uskovia?
Onko sinulla joku katkeruus tai peräti viha heitä kohtaan? Kirjoituksesi nimittäin tihkuvat katkeruutta ja vihaa uskovi246408