Ikävä ystävää

Anonyymi-ap

Tämmöinen olis tässä.
Moni tässä tilassa on täysin yksin.
Yksinäisyys ja suru lisää riskiä.

VAIKEA KIPU JA ITSEMURHARISKI – NÄKYMÄTÖN YHTEYS, JOKA VAATII HUOMIOTA

Suomessa kuolee vuosittain noin 700–800 ihmistä itsemurhan seurauksena.

Tutkimusnäyttö on vahvaa sen suhteen, että krooninen, vaikea kipu lisää itsemurhariskiä itsenäisesti; ei pelkästään masennuksen tai muiden mielenterveyden häiriöiden välityksellä.

Laajoissa kansainvälisissä meta-analyyseissä kroonista kipua sairastavien itsemurhariskin on todettu olevan noin kaksinkertainen verrattuna henkilöihin, joilla ei ole kroonista kipua. Lisäksi jopa 20–50 % kipupotilaista raportoi itsemurha-ajatuksia jossain vaiheessa elämäänsä.

MIKSI KROONINEN KIPU LISÄÄ ITSEMURHARISKIÄ?

Kroonisen kivun ja itsemurha-alttiuden välinen yhteys ei ole yksinkertainen syy–seuraussuhde. Pikemminkin kyse on kasaantuvasta kuormituksesta, jossa fyysinen, psykologinen ja sosiaalinen kärsimys limittyvät toisiinsa.

Krooninen kipu:
• kaventaa elämänpiiriä ja heikentää toimintakykyä
• lisää toivottomuuden, hallinnan tunteen menetyksen ja ulkopuolisuuden kokemuksia
• kuormittaa ihmissuhteita ja työkykyä
• heikentää unen laatua ja palautumista
• altistaa masennukselle ja ahdistuneisuudelle, mutta voi lisätä itsemurhariskiä myös ilman diagnosoitua masennusta

Monet kipupotilaat kuvaavat kipukokemustaan “psykologisena kipuna” tai “sietämättömänä kuormituksena”, jossa fyysinen kipu ja merkityksellisyyden menetys kietoutuvat yhteen. Itsemurha-ajatukset eivät tällöin välttämättä liity kuoleman toiveeseen, vaan haluun päästä pois tilanteesta, joka koetaan loputtomaksi.

Krooninen kipu on yleinen väestötasolla, ja sen yhteys itsemurha-alttiuteen on kansainvälisesti hyvin dokumentoitu. Kyse ei siis ole marginaalisesta ilmiöstä, vaan suuresta, osin näkymättömästä riskiryhmästä.

🩶🖤🩶🖤🩶🖤🩶🖤🩶🖤🩶🖤🩶🖤🩶

Kroonisen kivun huomioiminen osana itsemurhien ehkäisyä edellyttää ajattelutavan muutosta. Kivun hoito ei ole vain somaattista oireiden lievittämistä, vaan myös mielenterveyden ja elämän merkityksellisyyden tukemista.

Käytännössä tämä tarkoittaa:
• systemaattista itsemurhariskin arviointia kroonisista kivuista kärsivillä

• moniammatillista hoitoa, jossa kipu ja psyykkinen kuormitus kohdataan yhtä aikaa

• potilaan kokemuksen vakavasti ottamista, myös silloin kun objektiivisia löydöksiä ei ole

• toivon, toimijuuden ja elämän arvojen vahvistamista tilanteissa, joissa kipu ei ole kokonaan poistettavissa

❌ Krooninen kipu ei näy kuolintilastoissa omana rivinään, mutta se näkyy ihmisten elämässä – ja liian usein myös kuolemassa. Siksi sen rooli itsemurhien ehkäisyssä ansaitsee enemmän huomiota kuin mitä se toistaiseksi on saanut ❌

Teksti: psykologi ja työnohjaaja Sirpa Tahko

Jakamalla tietoa vaikutetaan asenteisiin; kiitos avustasi❣️

#kipumatkalla #kipupotilaanpuolella #kipupotilaat #kipu #itsemurha

23

193

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Kiusaaminen ja vainoaminen ei tuota nyt tätä tulosta.Valitan.

• Anonyymi00002

Lisään.Vainoaja tietää minun heikon kohdan ja iskee jokainen päivä kyttämällä sitä.Nytkin se laskee(antaa tekoälyn laskea millon laitan nukkuu seuraavan kerran) ja sillä on vapaus pumpata T naista vanhaa rusina ittua.

• Anonyymi00004
        Anonyymi00002 kirjoitti:

Lisään.Vainoaja tietää minun heikon kohdan ja iskee jokainen päivä kyttämällä sitä.Nytkin se laskee(antaa tekoälyn laskea millon laitan nukkuu seuraavan kerran) ja sillä on vapaus pumpata T naista vanhaa rusina ittua.

Mitä selität T naisesta?

• Anonyymi00005

Tän tarkoitus ei ole ajaa tollaseen.
        Ite oon ajautumassa kyl.

• Anonyymi00007
        Anonyymi00004 kirjoitti:

Mitä selität T naisesta?

Se tietää itse.Se haluu lähimunaa siksi se ja sen P mies kiusaa ihmisiä.Sillä ämmällä ei ole evl.mielenlaatu.Se on nynfo,hedonisti kuten sen että P miehel on.Miten onko millon seuraava vapaa lapsesta.Tuossahan pukkaa Hiihtoloma joten etämies P pääsee vapaana hurjasteleen kun sinä hiihdät lapses kanssa baariin.

• Anonyymi00007 kirjoitti:

Se tietää itse.Se haluu lähimunaa siksi se ja sen P mies kiusaa ihmisiä.Sillä ämmällä ei ole evl.mielenlaatu.Se on nynfo,hedonisti kuten sen että P miehel on.Miten onko millon seuraava vapaa lapsesta.Tuossahan pukkaa Hiihtoloma joten etämies P pääsee vapaana hurjasteleen kun sinä hiihdät lapses kanssa baariin.

Ainakaan se en oo minä, vaik oot niinkin väittänyt.

• Anonyymi00007 kirjoitti:

Voisin mä kait mun vähän vajaa 30v lapseni kans baariin lähtee ens kuus kun täyttää vuosia. Lapsivapaata mulla on koko ajan kun ei mul oo alaikäsiä enää. Ja jos mieheen sekannun nii en P aikuiseen... Ellei jostai tupsaha sellasta uutta tuttavuutta.

• Anonyymi00015
        originalpieninainen kirjoitti:

Voisin mä kait mun vähän vajaa 30v lapseni kans baariin lähtee ens kuus kun täyttää vuosia. Lapsivapaata mulla on koko ajan kun ei mul oo alaikäsiä enää. Ja jos mieheen sekannun nii en P aikuiseen... Ellei jostai tupsaha sellasta uutta tuttavuutta.

Sinulla ei palstaäijä stemmaa nämä aikaleimat nytten- esim kauanko siitä on kun lähdit baariin tuolloin kolmekymmentä vuotiaan lapsesi kanssa jne, täsmennäppäs vähäsen

• Anonyymi00016
        Anonyymi00007 kirjoitti:

” Se tietää itse.Se haluu lähimunaa siksi se ja sen P mies kiusaa ihmisiä.Sillä ämmällä ei ole evl.mielenlaatu.” Näin kertoi palstasetä herran vuonna 2026. Jätän tämän vain tähän

• Anonyymi00017
        Anonyymi00004 kirjoitti:

Mitä selität T naisesta?

Ilmeisesti palstaäijä viittasi tämän kuvitteellisen kerrontansa kuvitteellisen naisen emättimeen mm. Kiinnostavaa, eikö

• Anonyymi00018

Joo, on se harmi. Onneksi näitä ap-palstaäijän övereitä kerrontoja kuluttamalla voi pyrkiä tähän kokemuksellisella tasolla

• Anonyymi00003

Manipuloi.Ethän muuta osaa.

• Syytä ja väitä mitä haluatkaan.
        Mä en kuitenkaan oo kiusaaja tai vainooja.

Tv. T nainen

• Voi että ku mielenkiintoista.

• Anonyymi00009
        originalpieninainen kirjoitti:

Voi että ku mielenkiintoista.

Tiedän sinulla olevan ne hedonistiset miehet puolustamassa sinua ja sinun kurttuas.

• Anonyymi00010
        Anonyymi00009 kirjoitti:

Tiedän sinulla olevan ne hedonistiset miehet puolustamassa sinua ja sinun kurttuas.

Tää T n asuu aika usein sen miehen nurkissa jo.Se ei uskalla liikkua ulkona.Ne käy autolla kattoon revontulia kunhan eräs vaipuu uneen.

• Anonyymi00010 kirjoitti:

Tää T n asuu aika usein sen miehen nurkissa jo.Se ei uskalla liikkua ulkona.Ne käy autolla kattoon revontulia kunhan eräs vaipuu uneen.

Herran jumala mitä sä valehtet musta!
        No siinähän jatkat.

• Anonyymi00014
        Anonyymi00010 kirjoitti:

Kerrotko palstaäijä eli myös tämä originalnainen, että mikä osapuoli nukahtaa- aikuinen, mukula, lemmikki muu mikä? Ihan parasta pskaa taas, lisää kiitos

• Anonyymi00019

Ei taida olla kaikki kyyhkyset tornissa mikäli koet tämän palstaäijän tekstin manipulatiivisenq, bro

• Anonyymi00011

Se on erään T naisen herkkupäivä Helmikuun lopussa.Nam.

• Anonyymi00012

Itsemurhat lisääntyy koska kipulääkkeet ovat rauhottavia
      Ne ajaa alas kipureseptorit. Koukuttaa hyvänolontunteella. Joka lopulta sairastuttaa ihmismielen.

Hoitohenkilökunta ei osaa auttaa ihmistä eikä lääkärit

Lääkkeet meidät tappaa

• Anonyymi00013

Ei itse masennus

• Anonyymi00020

Tärkeä aihe ❤️
      Itselläni on kokemusta invalidisoivasta endometrioosikivusta. Pahimpina aikoina kävi synkkiä ajatuksia mielessä. Pystyn tästä syystä samaistumaan yksinäisyyteen ja eristäytyneisyyteen ja kroonisista kivuista kärsivien ihmisten ajatuksiin.

On tärkeää, että puhutaan kroonisista kivuista. Muuten emme anna edes mahdollisuutta toiselle ymmärtää.

Parantumisprosessi voi olla pitkä. Se on henkisesti raskasta.

Niin kauan kuin on elämää, on toivoa. 🍀

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta

Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852
      Maailman menoa
      275
      4790
    2. Huomaatteko Demari Tytti ei esitä pahoitteluitaan

Samanlainen ilmeisesti kuin Marin eli Uhriutuu no he ovat Demareita ja muiden yläpuolella siis omasta mielestään
      Maailman menoa
      100
      3576
    3. Vedonlyöntiä .

Olen valmis lyömään ison vedon , että homma kaatuu . Jos kerta Sivonen ei lähde mukaan , niin ei tuoho usko kukaan muuka
      Ähtäri
      28
      2977
    4. Turvaan tulleet lähettävät omia lapsiaan vaaraan - hullua

MOT-ohjelman jakso ”Loma vaihtui kahleisiin” kertoi, kuinka Suomessa ja muualla Euroopassa asuvat somaliperheet lähettäv
      Maailman menoa
      67
      2370
    5. Mikä on pahinta, mitä kaivatullesi

pelkäät tapahtuvan? Jos kuolemaa, vakavia sairauksia yms. ei lasketa?
      Ikävä
      102
      2279
    6. TUNNISTELAATIKKO

Tähän ketjuun voi laittaa yhdellä tai kahdella lauseella (tai vaikka yhdellä sanalla) täydellisen tunnisteen, jonka vain
      Ikävä
      93
      1566
    7. Tykkäätkö enemmän tavis- vai julkkiskisaajista tv:ssä?

Tykkäätkö enemmän tavis- vai julkkiskisaajista tv:ssä? Moni reality ja visailuohjelma luottaa julkkiksiin, mutta sentään
      Tv-sarjat
      28
      1329
    8. Minkä tunteen tunnet

juuri nyt? ap kiitollisuuden.
      Tunteet
      41
      1326
    9. Zoo jatkaa - jatkuuko mustamaalaus?

Tänään on päätetty Zoon avaamisesta uudelleen. Mielenkiintoista nähdä kautokurujen reaktio, nyt kun kyse ei ole kunnalli
      Ähtäri
      76
      1304
    10. Kohdataankohan me

Enää koskaan?
      Ikävä
      67
      976
    Aihe