Meille on tulossa eräs kotimainen valmistalo ensi vuonna.
Meillä joudutaan paaluttamaan ja talon mukana tulevan perustuksen = sokkelipalkistojen
lisäksi pitää hankkia paaluttaja ja paalujen päihin teettää jotkin valut.
Mistä kohdista paalut katkaistaan, koska
olen kuullut, että joissain tapauksissa on katkaistu betonivalujen alapäästä ja joissakin taas valujen yläpäästä?
Paaluperustuksista?
8
2877
Vastaukset
- Raksu
Ensin tietysti lyödään paalut maahan, paalut voivat olla teräsbetoni- tai teräspaaluja.
Paalut katkaistaan lyönnin jälkeen yläpäästään määrä korkeuteen, joka saadaan suunnitelmista.
kts. kuva jossa katkaistut paalun päät anturamuotin sisällä.
Muotti raudoitetaan ja valetaan täyteen betonia.
http://www.soklex.fi/asennus/kuvapankki/paaluperustus/paaluantura_pohjalevylla.shtml
Eli paalujen päihin valetaan paaluanturat johon sokkeli palkit liitetään.
Eräs tyyppipiirrustus rakenteesta:http://www.rakentaja.fi/pdf/Soklex/det/puur puuver ontelol rossip paaluantura Model (1).pdf- Raksu
toimivaksi:
http://www.rakentaja.fi/pdf/Soklex/det/puur puuver ontelol rossip paaluantura Model (1).pdf
- mukaan
Paalujen katkaisukorkeus ja paaluanturoiden koko, muoto, raudoitus ja muut ominaisuudet löytyvät perustussuunnitelmista.
- Jocu_
Naapuri asetteli kaivonrenkaat paalujen päähän ja valoi betonia täyteen. Helppo konsti vaatrata suorat tukimurikat sokkelipalkeille.
- Saara
Jocu_ kirjoitti:
Naapuri asetteli kaivonrenkaat paalujen päähän ja valoi betonia täyteen. Helppo konsti vaatrata suorat tukimurikat sokkelipalkeille.
Luin vielä pohjatutkimusta ja siinä mainittiin:
- asuinrakennus perustetaan matalemmilta osiltaan
perustuskaivoilla kovaanpohjaan kallioon tms ja muilta osin rakennus perustetaan tukipaaluin kantavaan pohjakerrostumaan kallioon tai moreeniin.
Mitä ovat perustuskaivot???
Eli ovatko ne juuri edellisen kirjoittajan mainitsemia valettuja kaivonrenkaita, tynnyrinpuolikkaita tms?
Yksi asia tuli vielä mieleen, miten on tarvittavan routasuojauksen kanssa? Olen ymmärtänyt niin, että talon alla niitä ei yleensä käyetetä. Mikäli RR-teräspaaluperustus niin ei tarvita lainkaan, mutta tietämissäni monessa rossipohjaisissa taloissa on routasuojaukset tehty vain talon ulkopuolelle. - kova
Saara kirjoitti:
perustuskaivoilla kovaanpohjaan kallioon tms ja muilta osin rakennus perustetaan tukipaaluin kantavaan pohjakerrostumaan kallioon tai moreeniin.
Eli ovatko ne juuri edellisen kirjoittajan mainitsemia valettuja kaivonrenkaita, tynnyrinpuolikkaita tms?
Yksi asia tuli vielä mieleen, miten on tarvittavan routasuojauksen kanssa? Olen ymmärtänyt niin, että talon alla niitä ei yleensä käyetetä. Mikäli RR-teräspaaluperustus niin ei tarvita lainkaan, mutta tietämissäni monessa rossipohjaisissa taloissa on routasuojaukset tehty vain talon ulkopuolelle.pohja on alle 3 m syvyydessä, niin ei siihen kannata
lähteä paaluja lyömään. Kaivetaan savi ja mössö pois
ja valetaan pilari. Saattaapa olla kannattavaa
syvemmälläkin. - Jocu_
Saara kirjoitti:
Yksi asia tuli vielä mieleen, miten on tarvittavan routasuojauksen kanssa? Olen ymmärtänyt niin, että talon alla niitä ei yleensä käyetetä. Mikäli RR-teräspaaluperustus niin ei tarvita lainkaan, mutta tietämissäni monessa rossipohjaisissa taloissa on routasuojaukset tehty vain talon ulkopuolelle.Niillä tarkoitetaan monttuja, jotka kaivetaan kantavaan maahan asti.
Kertomani kaivonrenkaat valettiin paalujen päihin.
Ei paaluperustus mitään routaeristystä tarvitse. Ei maa paalujen alta roudi.
Rossipohja ja paaluperustus ovat kaksi eri asiaa. - Raksu
Saara kirjoitti:
Yksi asia tuli vielä mieleen, miten on tarvittavan routasuojauksen kanssa? Olen ymmärtänyt niin, että talon alla niitä ei yleensä käyetetä. Mikäli RR-teräspaaluperustus niin ei tarvita lainkaan, mutta tietämissäni monessa rossipohjaisissa taloissa on routasuojaukset tehty vain talon ulkopuolelle.on asia jonka rakennesuunnittelija suunnittelee, sitä ei kannata ehkä itse pohtia sen kummemmin, se on aika tapauskohtaista.
Matalat osuudet perustetaan antura-pilarisysteemillä kovaan pohjaan, koska lyhyet paalut eivät saa sivutukea maasta.
Siksi 3:n metrin paalu ei ole laskennallisesti paalu. Siitä (muistaakseni) 5:n metrin mittaiseksi kasvava paalu muuttuu vähitellen "oikeaksi paaluksi".
Rakennesuunnittelija pitäisi hankkia, nyt sinulla on ilmeisesti perustamistapalausunto käsissäsi, tämä ei ole kuitenkaan vielä asiakirja, jota voi kutsua suunnitelmaksi tai jolla voi rakentaa mitään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1221701
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup161382Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA
Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR329982- 61980
- 65826
J miehestä oikeaa
Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen78816- 1770
- 46741
Kysyit firman bileissä..
.. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta9671Miksi Suomessa uskotaan Usan kanssa tehtyihin sopimuksiin
Kaikki viestit Usan suunnasta on ollut jo pitkän aikaa sen kaltainen että muiden liittolaismaidenkin sotilaallista autta62658