Moi!
Tällä hetkellä Win XP Pro käyttöjärjestelmä on IDE-levyllä, mut on kapasiteetti vähissä ja uutta levyä ostamassa.
Sitä mietin, että onkohan SATA-levy käyttöjärjestelmälevynä yhtään nopeampi, kuin IDE-levy ja jos, niin huomaako sen jopa oikein silmin nähtävästi? Niin, jos kumpikin pyörittelee sen 7200 kierrosta? Asian pointtina se, että kantsiiko laittaa SATA-levy käyttöjärjestelmä levyksi, jotta tulisi "hieman" vauhtia lisää?
Ostaa ajattelin 250 Gt:n SATA-levyn, joka kahteen osaan siinä tapauksessa, että tuohon kannattaisi
käyttöjärjestelmä asentaa. Jos ei kannata, niin siinä tapauksessa ostan vastaavan kokoisen IDE-levyn ja pidän käyttöjärjestelmän nykyisessä levyssä ja se uusi levy tuo sitten vain lisää kapasiteettia. Ja tarkoitus olisi, että yksi näistä levyistä, jotka tällä hetkellä koneessa on, lähtee eläkkeelle. Joko IDE tai SATA levy, riippuen siitä, mihin ratkaisuun sitten tulen.
Siis, mitä mieltä olette?
Koneeni:
Abit IS-7
Win XP Pro
Pentium 4, 3.2Ghz
Muistia: 2 Gt
Tällä hetkellä koneessa 5 kpl 80Gt levyjä, joista
2 kpl on SATA levyä ja kolme IDE-levyä.
Polttava DVD-asema
Suurimmat kiitokset vastanneille!
Käyttöjärjestelmä levyksi IDE vai SATA?
3
668
Vastaukset
- pjotr
ei huomaa.
- paljon !!
En tiedä onko IDE ja SATA:lla paljon eroa, mutta 5400rpm ja 7200rpm levyillä on huima ero, erityisesti käyttöjärjestelmälevynä. Ohjelmat käynnistyvät huomattavasti nopeammin, samoin kuin käyttöjärjestelmä toimii paljon nopeammin. Swappikin kannattaa laittaa mahdollisimman nopealle levylle.
mp3 ja tiedostojen säilytykseen ja varmuuskopiointiin käy hitaampikin levy, mutta käyttöjärjestelmä ja ohjelmat kannattaa asentaa mahdollisimman nopealle levylle. Kiitokset vastaajille.
Ostin sitten Western Digital-levyt, joista toinen on pienempi SATA-levy 74Gt, mutta pyörittelee 10000 kiekkaa, joten luulis tulevan vauhtiakin vähäsen lisää ja se toinen on ihan tavallinen IDE-liitäntäinen 7200 pyörittävä 250 gigatavuinen levy. Että silleen tällä kertaa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723033
- 552675
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322285- 792168
- 951976
- 351785
- 121566
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171517Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301350Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291329