Moi! Tarvisin nyt kaikki keinot mitkä auttaa IBS:ssään. Mulla ei oo mitään diaknoosia, mutta lääkäri epäili minulle ärtyvänsuolen oireyhtymää ja suositteli visibliniä, joka ei itsellä oikein toiminut. Mulla oireina on välillä löysällä ja välillä ihan kovalla kakka eikä juuri milloinkaan sopiva. Mahasta kuuluu lorinaa ja murinaa tosi usein. Vatsaan sattuu jos syö liikaa ja muutenkin vaikkapa stressi pahentaa oireita. Mulla myös usein siis sattuu mahaan ja helpottaa vaan vessassa käymällä, mutta ei tunnu että suoli tyhjenee. Onko siis jotain vinkkejä jotka teillä on auttanut. Näin lukiolaisena aika raskasta ibs:ssän kanssa koulun käyntikin.
PS: mun on tosi hankala muuttaa vaikka ruokavalio glutenittomaksi koska koulussa pitää syödä sitä mitä on tarjolla eikä siellä oo glut ruokaa.
IBS OIREET TARVIIN VINKKEI
4
128
Vastaukset
- Anonyymi00001
Kokeile foodmap ruokavaliota aluksi. Itsellä se helpotti kun jonkin aikaa sinnikkäästi jatkoin. Syö säännöllisesti pieniä aterioita ja nauti vettä ja kuituja päivän mittaan. Maitohappobakteerit auttavat usein myös. Sokeri, vehnä ja laktoosi kannattaa jättää ihan minimiin, nämä itsellä auttaneet.
- Anonyymi00004
joo pitäspä tuota testata oon kuullut siitä, mutta miettinyt onko se sen arvoista. Itsellä hirvittävä sokerikoukku niin pääsispähän siitäkin eroon
- Anonyymi00002
Säännöllinen vuorokausirytmi. Vältä stressiä. Pienet ateriat käy yleensä suurempia paremmin. Vältä limppareita ja energiajuomia. Kahvia kohtuudella. Rasvaiset ruuat, sokeriset kahvileivät ja keksit voivat aiheuttaa oireita.. Ruis, vehnä, ohra voi aiheuttaa oireita, joten niitä voi ehkä syödä vähän. Jokaisella menee IBS eri lailla, joten itse kokeilemalla se paras apu yleensä löytyy.
- Anonyymi00005
Kiitos neuvoista
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse574408Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky953675Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä1023292Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575681883Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.171869Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.801108- 81783
- 44781
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.103780Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä22754