Moi! Tarvisin nyt kaikki keinot mitkä auttaa IBS:ssään. Mulla ei oo mitään diaknoosia, mutta lääkäri epäili minulle ärtyvänsuolen oireyhtymää ja suositteli visibliniä, joka ei itsellä oikein toiminut. Mulla oireina on välillä löysällä ja välillä ihan kovalla kakka eikä juuri milloinkaan sopiva. Mahasta kuuluu lorinaa ja murinaa tosi usein. Vatsaan sattuu jos syö liikaa ja muutenkin vaikkapa stressi pahentaa oireita. Mulla myös usein siis sattuu mahaan ja helpottaa vaan vessassa käymällä, mutta ei tunnu että suoli tyhjenee. Onko siis jotain vinkkejä jotka teillä on auttanut. Näin lukiolaisena aika raskasta ibs:ssän kanssa koulun käyntikin.
PS: mun on tosi hankala muuttaa vaikka ruokavalio glutenittomaksi koska koulussa pitää syödä sitä mitä on tarjolla eikä siellä oo glut ruokaa.
IBS OIREET TARVIIN VINKKEI
4
193
Vastaukset
- Anonyymi00001
Kokeile foodmap ruokavaliota aluksi. Itsellä se helpotti kun jonkin aikaa sinnikkäästi jatkoin. Syö säännöllisesti pieniä aterioita ja nauti vettä ja kuituja päivän mittaan. Maitohappobakteerit auttavat usein myös. Sokeri, vehnä ja laktoosi kannattaa jättää ihan minimiin, nämä itsellä auttaneet.
- Anonyymi00004
joo pitäspä tuota testata oon kuullut siitä, mutta miettinyt onko se sen arvoista. Itsellä hirvittävä sokerikoukku niin pääsispähän siitäkin eroon
- Anonyymi00002
Säännöllinen vuorokausirytmi. Vältä stressiä. Pienet ateriat käy yleensä suurempia paremmin. Vältä limppareita ja energiajuomia. Kahvia kohtuudella. Rasvaiset ruuat, sokeriset kahvileivät ja keksit voivat aiheuttaa oireita.. Ruis, vehnä, ohra voi aiheuttaa oireita, joten niitä voi ehkä syödä vähän. Jokaisella menee IBS eri lailla, joten itse kokeilemalla se paras apu yleensä löytyy.
- Anonyymi00005
Kiitos neuvoista
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuka oli töllöntyön tekijä?
Ketä on nyt pidätetty? Oliko syy mustasukkaisuus tyttöystävästä tai oliko muita lieventäviä seikkoja? Katuuko tekijä nyt454866Kotikasvatus siitä se lähtee eli missä meni vikaan että lapsesta tuli puukottaja
Ottakaa muut oppia, normaali kotielämä. Ei liikaa edes hengellisyyttä.602736Jenkkilahkojen kastekaava
Jenkkilahkojen yhteinen kastekaava on kirjoitettuna Mormonin Kirjaan, Moroni, luku-8 Pienten lapsien vanhempia uhataan1391074Pasi Turunen: Ensimmäisenä Helluntaina ei kastettu sylivauvoja!
Tänään 31.5.2026 Pasi Turunen noin vastasi soittajan kysymykseen! Raamattu EI KERRO ketä kastettiin1611045Odotan sitä hetkeä
kun nähdään taas. Tiedän, että sinäkin odotat. Kun se päivä koittaa, katseesi hakee minua. Ehkä arkailemme toisiamme väh711044- 1271006
Olen melko vakuuttunut
etten tule olemaan koskaan täysin onnellinen ilman sinua. En uskonut, että näin kävisi kenenkään kanssa. Kunnes sain kok72974Vihamielisyys naisia kohtaan on jo yllättävän suuri ongelma
Esiintyy laajemmassa mittakaavassa, mitä vain tällä palstalla. Mistä tuo ilmiö nyt oikein johtuu, ja saa alkuvoimansa?192932- 137875
- 49874