IBS OIREET TARVIIN VINKKEI

Anonyymi-ap

Moi! Tarvisin nyt kaikki keinot mitkä auttaa IBS:ssään. Mulla ei oo mitään diaknoosia, mutta lääkäri epäili minulle ärtyvänsuolen oireyhtymää ja suositteli visibliniä, joka ei itsellä oikein toiminut. Mulla oireina on välillä löysällä ja välillä ihan kovalla kakka eikä juuri milloinkaan sopiva. Mahasta kuuluu lorinaa ja murinaa tosi usein. Vatsaan sattuu jos syö liikaa ja muutenkin vaikkapa stressi pahentaa oireita. Mulla myös usein siis sattuu mahaan ja helpottaa vaan vessassa käymällä, mutta ei tunnu että suoli tyhjenee. Onko siis jotain vinkkejä jotka teillä on auttanut. Näin lukiolaisena aika raskasta ibs:ssän kanssa koulun käyntikin.

PS: mun on tosi hankala muuttaa vaikka ruokavalio glutenittomaksi koska koulussa pitää syödä sitä mitä on tarjolla eikä siellä oo glut ruokaa.

4

177

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Kokeile foodmap ruokavaliota aluksi. Itsellä se helpotti kun jonkin aikaa sinnikkäästi jatkoin. Syö säännöllisesti pieniä aterioita ja nauti vettä ja kuituja päivän mittaan. Maitohappobakteerit auttavat usein myös. Sokeri, vehnä ja laktoosi kannattaa jättää ihan minimiin, nämä itsellä auttaneet.

• Anonyymi00004

joo pitäspä tuota testata oon kuullut siitä, mutta miettinyt onko se sen arvoista. Itsellä hirvittävä sokerikoukku niin pääsispähän siitäkin eroon

• Anonyymi00002

Säännöllinen vuorokausirytmi. Vältä stressiä. Pienet ateriat käy yleensä suurempia paremmin. Vältä limppareita ja energiajuomia. Kahvia kohtuudella. Rasvaiset ruuat, sokeriset kahvileivät ja keksit voivat aiheuttaa oireita.. Ruis, vehnä, ohra voi aiheuttaa oireita, joten niitä voi ehkä syödä vähän. Jokaisella menee IBS eri lailla, joten itse kokeilemalla se paras apu yleensä löytyy.

• Anonyymi00005

Kiitos neuvoista

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      43
      2160
    2. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      180
      1941
    3. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      116
      1362
    4. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      1160
    5. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      96
      972
    6. Olet kiva ihminen

En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli
      Ikävä
      73
      919
    7. Auta mua mies

Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.
      Ikävä
      78
      869
    8. Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma

Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki
      Kaste
      44
      855
    9. Ja tääkin vielä...

Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/13479
      Ähtäri
      31
      802
    10. Minkälaisen viestin toivoisit saavasi?

Miehelle.... Helpota vähän.
      Ikävä
      54
      701
    Aihe