Refluksi on oire ja täysin hoidettavissa ruokavaliolla.
Itsekin kuvittelin, että lääketiede hoitaisi vaivani ja harkitsin jopa leikkausta. Minulla on löysä vatsaportti sekä kookas palleatyrä, 4 kertaa tehty gastroskopia.
Gastroskopia on tarpeellinen, jotta vakavammat sairaudet poissuljetaan, mutta liian usein sitä ei kannata tehdä, koska se on kajoava toimenpide, johon sisältyy myös riskejä.
Refluksin voi todeta hyvin pelkkien oireiden perusteella, se ei vaadi toistuvia gastroskopioita ja pH-mittauksia sekä manometriaa.
Kuten sanoin, omat oireeni olivat äärimmäisen pahat ja vaikuttivat jokapäiväiseen elämääni sekä toimintakykyyni. Kyse ei ollut pelkästään närästyksestä, vaan pahimpina päivinä olin todella kipeä ja kipuja oli paljon.
Käytin happosalpaajaa, gaviscoa, piigeeliä ja toki ruokavaliota oli pakko noudattaa kovien kipujenkin vuoksi. Kävin funktionaalisella lääkärillä ja ravintovalmentajalla.
Happosalpaajista en juurikaan saanut apua ja pidin niitä myös haitallisena, koska vatsassa tulisi olla happoa, joita tarvitaan ruuansulatukseen. Hapoton vatsa on myös riski esim vatsataudeille yms.
Lopulta tajusin, että kukaan tai mikään ei pysty minua auttamaan kuin elämäntapamuutokset:
- ylipaino pois
- ei yhtään kahvia/ alkoholia
- gluteiiniton ruokavalio
- maidoton ruokavalio
- ruokavalio, jossa enimmäkseen emäspitoisia ruoka-aineita esim vihannekset, kasvikset, hedelmät, marjat
- mahdollisimman vähän happamia ruoka-aineita
- mahdollisimman tuoretta ja itsevalmistettua ruokaa
Hyvin nopeasti kaikki refluksi-oireet loppuivat, suoliston kunto parani ja aiemmat ripuli/ ummetus jäivät pois, vatsan turvotus laski, paino laski, energiatasoni nousi, aivosumu lähti, ihoni ja hiukset paranivat, keskittymiskykyni parani, nukun paremmin, päässä oleva jatkuva puristava tunne loppui.
Kaikkein yllättävin seuraus elämäntaparemontista oli se, että vaikka selässäni on erittäin pahat rakennevauriot (madaltumia, nivelrikkoa, siirtymää) ruokavalio vähensi matala-asteista tulehdusta ja selkä- ja nivelkivut eivät enää vaivaa. Aiemmin en kyennyt edes seisomaan tai kävelemään kuin lyhyitä aikoja.
LISÄRAVINTEET: Hyvällä ruokavaliolla saat kaiken tarpeellisen, lisäravinteita en syö, paitsi D-vitamiinia. Lisäravinteissa on kaikkea ylimääräistä, joita en halua elimistööni. Puhdas ja laadukas ruoka on kaiken a ja o. Syön paljon kasviksia, vihanneksia, siemeniä, pähkinöitä, marjoja ja sopivasti proteiinia kala, kana, liha.
Katson, että olen täysin parantunut refluksista, mutta jos palaisin vanhaan ravinneköyhään ravintoon, oireet palautuisivat. Moniin muihinkin sairauksiin, kuten esim syöpäsairaudet on hyväksi, että syö mahdollisimman emäspitoista ruokaa ja välttää kehon happamuutta lisääviä ruoka-aineita.
Jos minä paranin, ihan jokainen voi parantua. Pitää vain tehdä se työ, eikä odottaa, että lääkäri tai jokin lääke parantaa sinut. On ihan turha maksaa kalliita erikoislääkäripalkkiota, käydä toistuvasti gastroskopiassa, jos ei ole epäilyä vakavista sairauksista. Miksi me edes varaamme aikaa terveyskeskuslääkäriltä, joka vain määrää toista happosalpaajaa? Ei se auta sinua yhtään!
Radikaalit leikkaukset? Minusta on järkyttävää, että niitä edes tehdään, kun refluksin voi hoitaa täysin ruokavaliolla. Leikkauksessa on isot komplikaatioriskit, pitkä toipumisaika ja nyt jo tiedetään, ettei toimenpiteen hyöty kestä ikuisesti.
Eli jos minä olen parantunut, myös sinä voit parantua!
Refluksi on oire
4
195
Vastaukset
- Anonyymi00003
Suurin osa refluksista kärsivistä ei ole valmis isoon elämäntapamuutokseen, kahvia pitää saada vaikka se närästää ja illalla muutama sidukka tai viinilasillinen on tärkeämpi kuin terveys. Sitten juostaan lääkäreillä valittamassa närästystä ja kuvitellaan, että lääkäri voi auttaa. Happosalpaajat todellakin sekoittavat ruuansulatuksen, koska hapottomassa mahassa ei ruoka sula kunnolla.
Ruokavalio kuntoon, puhdasta ja laadukasta ruokaa, ei puolivalmisteita, pika-ruokaa tai muutakaan mättöä.
Järkyttävintä on että noita leikkauksia tehdään! Vaikka on tiedossa, että niistä seuraa erinäisiä vaivoja tai komplikaatioita. Mutta vielä järkyttävämpää on, että noita vatsalaukun pienennyksiä tehdään!!! Hirveää silpomista ihmiskeholla, kun se ylipaino on hoidettavissa ruokavalio- ja elämäntapamuutoksella. Älkää hyvät ihmiset mene näihin leikkauksiin ja oikeasti ne pitäisi kieltää. Sama koskee laihdutuslääkkeitä, joiden sivuvaikutukset voivat olla vaarallisia. Terveellisellä ruokavaliolla ei tarvitse nähdä nälkää yhtään, päin vastoin, kun tavoite on saada kaikki tarvitut ravintoaineet ruuasta, pitääkin syödä usein ja kunnolla.- Anonyymi00004
Entäs ne jotka refluksin omaa ja muiden armoilla kuten liikuntarajoitteiset?
- Anonyymi00005
Anonyymi00004 kirjoitti:
Refluksissa voi vapaasti yrjötä pönttöön tai lattialle, eihän se tapa vaan puhdistaa nielua ja mahalaukkua.
- Anonyymi00006
Anonyymi00004 kirjoitti:
Miten niin muiden armoilla ? Tarkoitatko, että olisi myös muiden ruokittavana, että joku muu valitsisi liikuntarajoitteisen ruokavalion ?
Liikuntarajoitteisuus ei ole kovin iso tekijä ruokatorven ja vatsalaukun toiminnassa, suoliston toimintaan liikkumattomuus toki voi vaikuttaa.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Natomaa hyökkäsi Iraniin
Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu7242501Trump aloitti III maailmansodan tänään.
Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?3492130Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä261962Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o141800Rakas tiedät, että toivoisin
Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja581568Viesti miehelle
Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise121102Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu181079- 55950
- 63925
Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?
Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?2898