Imusolmuke syöpää sairastavia?

Kysymyksiä

Muutamia kysymyksiä imusolmuke syövästä, olisin iloinen jos joku jolle aihe on tuttu voisi vastata.
Miten nopeasti sinulle alkoi tulla muita oireita turvonneiden imusolmukkeiden lisäksi? Mitä oireita sinulle tuli ja oliko oireet selkeästi huomattavissa? Voiko imusolmuke syöpä räjähtää hetkissä käsiin, tarkoitan että leviääkö niin nopeasti ettei toteamisen jälkeen olekkaan aikaa hoitaa enää? Oliko sinulla monta turvonnutta imusolmuketta ennen toteamista vai vain yksi? Missä syöpä sijaitsi? Oliko ruokahalusi normaali vai laihduitko ja oliko ruokahaluttomuutta ennen toteamista?
Olisin kiitollinen vastauksista!

76

147347

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • syöpää sairastava

      Itselläni todettiin pahanlaatuinen imusolmukesyöpä n. reilu kuukausi sitten. Mulla ei ollut minkäänlaisia oireita (tosin olin ollut talven ja kevään erittäin väsynyt). Hakeuduin lääkärille jumissa olevien hartioiden ja niskojen takia (jotka olivat melko varmasti kipeytyneet pääsykokeisiin lukemisesta). "Sivulauseessa" mainitsin myös kaulalla olevasta patista. Lääkäri laittoi "varmuuden vuoksi" lähetteen ultraan ja mahdolliseen ohutneulanäytteeseen. Myöhemmin musta otettiin myös koepala.

      Ultrassa löydettiin myös toinen patti, toiselta puolelta kaulaa, mutta ei muuta. Mutta itselläni kyseinen syöpä on ollut todella nopeasti leviävää. N. kuukauden päästä ultrasta sain koepalatutkimuksen tuloksen, eli että kyseessä on pahanlaatuinen imusolmukesyöpä. Tämän jälkeen tehtiin samantien tietokonetomografiakuvaus, josta näki, että se oli levinnyt ympäri kaulaa, solisluiden ympärille, rintalastan alapuolelle ja oikeaan kainaloon.

      Lääkärit sanoivat heti, että kyseessä on sellainen syöpä joka ei ole leikattavissa, mutta TÄYSIN parannettavissa. Imusolmukesyöpä on "pahanlaatuisista paras", eli siihen hoidot tehoavat parhaiten. Itse olin juuri eilen toisessa sytostaattihoidossa. Mulla on kahden viikon välein solusalpaajahoitoja, niihin menee näillä näkymin n. 4-6 kk, jonka jälkeen on kolmen viikon sädetysjakso. Sen jälkeen mun pitäisi olla taas terve :)!!

      Mun tapauksessa on kyse Hodginin taudista. Se on Suomessa erittäin harvinainen (vähän reilu sata tapausta vuodessa), mutta sitä todellakin pidetään nykyisin erittäin hyvin parannettavissa olevana syöpänä. Hoitojen vaikutukset ovat erittäin yksilöllisiä. Joihinkin ne eivät vaikuta juuri lainkaan, he pystyvät elämään lähes täysin normaalisti hoitojen aikana, toisille hoidot käyvät vähän rankemmin. Mutta onneksi sytostaattien aiheuttamiin vaikutuksiinkin on olemassa erittäin hyvät lääkkeet :)! Mulla hoidot on vielä niin alussa, että en osaa sanoa vielä omasta tilastani. Alku on ainakin mennyt suht "helposti", mutta lääkärini on kyllä sanonut, että mun tilanteessa lääkkeet ja annokset ovat sen verran rankkoja, että tuskin jaksan käydä töissä samaan aikaan. Mut oon ottanu sen asenteen, ett parantuakseen täytyy vähän kärsiäkin... Mutta tää on vaan pieni pätkä mun elämässä :)!! Ja eiköhän (toivottavasti) se puoli vuotta mee suht nopeesti... :)

      • Alkuperäinen kysyjä

        Kiitos sinulle vastauksesta!
        Olen iloinen että olet noin positiivinen ihminen =) Toivon sinulle pikaista paranemista ja hyvää jatkoa!


      • Pelokas

        Hei!

        Muljuiko sinun pattisi? Vai oliko se jäykästi kiinni kaulalla?
        Pikaista paranemista!


      • syöpää sairastava
        Pelokas kirjoitti:

        Hei!

        Muljuiko sinun pattisi? Vai oliko se jäykästi kiinni kaulalla?
        Pikaista paranemista!

        Hei!

        Mun muistaakseni ensimmäinen patti, jonka huomasin muljui. Ei se mun mielestä ollut "kiinni" kaulalla. Sen jälkeen kun syöpä oli ehtinyt leviämään patteja tuli lisää, ja tuntui että koko kaula oli yhtä isoa pattia, ihan turvoksissa. Mutta jo vähän aikaa ensimmäisten sytostaattien jälkeen pystyi huomaamaan, että patit olivat pienentyneet :)


      • Pelkääjä
        Pelokas kirjoitti:

        Hei!

        Muljuiko sinun pattisi? Vai oliko se jäykästi kiinni kaulalla?
        Pikaista paranemista!

        pitäisikö minun olla huolissani, kun aivan korvan alla on turvonnut imusolmuke? parikin lääkäriä on jo sanonut että "se on vain turvonnut imusolmuke, ei sille mitää tarvii tehä." onko tämä totta, vai pitäisikö minun mennä joihinkin kokeisiin?


      • syöpää sairastava

        Jos olet näyttänyt turvonnutta imusolmukettasi jo parillekin lääkärille, en usko että se on mitään vakavaa. Uskon, että kyllä ne lääkärit tietävät. Imusolmukkeitten turpoamiseen voi todella useita syitä, esim. flunssa, allergiat yms. On ERITTÄIN PIENEN prosentin mahdollisuus, että siellä olisi kasvain tms. Kyllä lääkärit määräävät lisätutkimuksiin, jos katsovat sen olevan aiheellista! Patteja tulee ja menee... mutta jos huomaat jossain vaiheessa muutoksia, kannattaa tietysti ottaa lääkäriin uudelleen yhteyttä.


      • pattipelko

        Minkä kokoinen sinun ensimmäinen kaulastasi löytämä patti oli?Ja kuinka nopeasti niitä siis tuli kaulallesi lisää?Kauan annoit kaulallasi olevan tuvonneen imusolmukkeen olla, ennen kuin sattumalta näytit sitä lääkärille?
        Kiva jos jaksat vastata...


      • syöpää sairastava
        pattipelko kirjoitti:

        Minkä kokoinen sinun ensimmäinen kaulastasi löytämä patti oli?Ja kuinka nopeasti niitä siis tuli kaulallesi lisää?Kauan annoit kaulallasi olevan tuvonneen imusolmukkeen olla, ennen kuin sattumalta näytit sitä lääkärille?
        Kiva jos jaksat vastata...

        Muistaakseni ensimmäinen patti, jonka huomasin oli n. sentin kokoinen. Kun huomasin patin, en juurikaan huolestunut ja annoin sen vaan olla. Noin pari viikkoa sen jälkeen menin käymään lääkärillä (en patin, vaan hartioiden takia), ja mainitsin samalla patistakin.
        On vaikea sanoa kuinka nopeasti patteja tuli lisää. Ultrassa huomattiin toinen patti, toiselta puolelta kaulaa, mut kyseistä pattia en huomannut/tuntenut itse... sen näki kuulemma vain ultran avulla.
        Lääkärit ovat sanoneet, että minun tapauksessani syöpä on levinnyt erittäin nopeasti. Ultrassa ollessani minulla oli kaksi pattia kaulalla. Siitä n. kuukauden päästä, kun sairauteni oli jo todettu, tietokunetomografian mukaan se oli levinnyt "ympäri" kaulaa, rintalastan alle ja oikeaan kainaloon. Mutta vaikka syöpäni on "ärhäkkä" tapaus, lääkärit ja hoitohenkilökunta ovat monta kertaa todenneet, että ennusteeni on loistava :)! Eli kyllä tästä paranee :)...


      • Myy
        syöpää sairastava kirjoitti:

        Hei!

        Mun muistaakseni ensimmäinen patti, jonka huomasin muljui. Ei se mun mielestä ollut "kiinni" kaulalla. Sen jälkeen kun syöpä oli ehtinyt leviämään patteja tuli lisää, ja tuntui että koko kaula oli yhtä isoa pattia, ihan turvoksissa. Mutta jo vähän aikaa ensimmäisten sytostaattien jälkeen pystyi huomaamaan, että patit olivat pienentyneet :)

        Olen pelännyt jo monta vuotta, kaulallani on ollut monta vuotta muutama patti, joiden lääkärit ovat sanoneet olevan vain turvonneita imusolmukkeita. ne eivät ikinä häviä. Välillä ovat kipeät, ja sattuu joskus päätä kääntäessä. Niitä on ultraäänellä katsottu, koska olen pakottanut heidät katsomaan ja tutkimaan niitä. Käyn aika säännöllisesti muiden sairauksien takia verikokeissa. Joten eikö verikokeissa olisi pitänyt huomatakkin jos jotain syöpään liittyvää olisi? Terveyteni on muutenkin mennyt alaspäin, päänsärkyä (Migreeni tyyppistä), oahoinvointia, väsymystä on tullut viimeisen vuoden aikana. Suvussani on sairastettu paljon syäpää, muttei imusolmukesyöpää. Mitä oireita teillä on ollut? KIITOS!


    • yskä

      Ei ollut mitään muuta oiretta kuin yskä. Niinpä diagnoosin saamiseen meni kauan. Kasvain oli suuri ja jossain kylkiluiden alla. Mitkään pinnalliset imusolmukkeet eivät olleet suurentuneet, eikä kerroskuvassa tauti näyttänyt levinneen minnekään. Hoidoilla kasvain hävisi nopeasti, mutta myöhemmin (muutaman vuoden kuluttua) syöpä uusi melkein samaan paikkaan. Toisella kerralla hoidot purivat huonommin, eikä kasvain hävinnyt, mutta siitä ei hoitojen jälkeen löydetty kuitenkaan enää eläviä syöpäsoluja, eikä se ole lähtenyt uudestaan kasvamaankaan. Että terveiden kirjoissa toistaiseksi ollaan.

      • Pattipelko

        Hei!Nyt sait minut todella huolestumaan, nimittäin minun pattini molemmin puolin kaulaa ovat juuri sentin kokoisia!
        Oliko imusolmukkeesi kova, ja pyöreä, vai pehmeä?
        Minä kävin nimittäin kirurgin, joka on erikoistunut rintasyöpään, luona näyttämässä imusolmukkeitani, ja hän sanoi, ettei mitään jatkotutkimuksia tarvitse tehdä!Minulta ei siis ole koskaan otettu neulanäytteitä tai edes ultraa solmukkeista, jotka olleet ainakin lokakuusta alkaen.Eivät kyllä ole kasvaneet tänä aikana, mutta eivät hävinneetkään.Kirurgi sanoi, että syöpäinen imusolmuke on kivikova, pitääkö se paikkansa...


      • syöpää sairastava
        Pattipelko kirjoitti:

        Hei!Nyt sait minut todella huolestumaan, nimittäin minun pattini molemmin puolin kaulaa ovat juuri sentin kokoisia!
        Oliko imusolmukkeesi kova, ja pyöreä, vai pehmeä?
        Minä kävin nimittäin kirurgin, joka on erikoistunut rintasyöpään, luona näyttämässä imusolmukkeitani, ja hän sanoi, ettei mitään jatkotutkimuksia tarvitse tehdä!Minulta ei siis ole koskaan otettu neulanäytteitä tai edes ultraa solmukkeista, jotka olleet ainakin lokakuusta alkaen.Eivät kyllä ole kasvaneet tänä aikana, mutta eivät hävinneetkään.Kirurgi sanoi, että syöpäinen imusolmuke on kivikova, pitääkö se paikkansa...

        Muistaakeseni ensimmäinen patti (siis se, jonka itse huomasin) oli melko kova. Mutta en kyllä uskalla itse mennä sanomaan, että merkitseekö juuri kovat patit kasvaimia tms.
        Mutta muista, että noita "patteja" voi tulla monista eri syistä! Ja joskus ei ole edes mitään varsinaista syytä, niitä vain tulee, eikä ne aiheuta mitään.
        Kyllä ne lääkärit osaavat varmasti sanoa, onko syytä lisätutkimuksiin vai ei. Omassa tapauksessa ultralääkäri vaikutti jo huolestuneelta ja epäilevältä. Kyllä ne lääkärit hommansa osaavat! Ja jos pattisi ovat olleet jo lokakuusta lähtien ja niissä ei ole tapahtunut mitään muutoksia, en usko että on syytä huoleen.


      • Pattipelko
        syöpää sairastava kirjoitti:

        Muistaakeseni ensimmäinen patti (siis se, jonka itse huomasin) oli melko kova. Mutta en kyllä uskalla itse mennä sanomaan, että merkitseekö juuri kovat patit kasvaimia tms.
        Mutta muista, että noita "patteja" voi tulla monista eri syistä! Ja joskus ei ole edes mitään varsinaista syytä, niitä vain tulee, eikä ne aiheuta mitään.
        Kyllä ne lääkärit osaavat varmasti sanoa, onko syytä lisätutkimuksiin vai ei. Omassa tapauksessa ultralääkäri vaikutti jo huolestuneelta ja epäilevältä. Kyllä ne lääkärit hommansa osaavat! Ja jos pattisi ovat olleet jo lokakuusta lähtien ja niissä ei ole tapahtunut mitään muutoksia, en usko että on syytä huoleen.

        Kiitos kun vastasit niin nopeasti!YToivon sinulle paljon voimia ja rohkeutta, toivoa ja uskoa hoitojen keskellä!Minulla itselläni on ollut syksyllä rintasyövän esiaste ja muutenkin olen seurannut lähipiirissä kolmea syöpätapausta, viimeksi miehelläni keväällä, joten uskon tietäväni, mitä syöpähoidot, pelot, järkytýkset ym ovat!Sinä kuitenkin vaikutat kovin positiiviselta ja myönteiseltä ihmiseltä, ja selviydyt varmasti, entistä vahvempana!
        Minä pelkään eniten sitä, jos turvonneet 1cm imusolmukkeeni kuitenkin ovat syöpää, ja lääkärit ovat tehneet virhearvion, minultahan ultraa ei ole otettu, solmukkeet ovat tosi pehmeitä ja soikean muotoisia, liikkuvia. Olisiko ne kasvaneet näiden 10kk aikana, jos olisivat pahanlaatuista, ja olisiko sinun kokemuksesi mukaan niitä tullut jo lisää?Lisäksi olisin kysynyt, jos vain jaksat vielä vastata, että kun sinulla ehti levitä ja oli useassa kohdassa kaulalla, niin kuinka isoja ne silloin olivat, ja voiko sellaista olla huomaamatta, kun sanoit, että koko kaula tuntui turvonneelta?Se on nimittäin toinen pelkoni, etten huomaa mahd.leviämistä tarpeeksi ajoissa?Mutta positiiviset selvitytymistarinat antavat aina uskoa, ja minäkin tiedän , ettei syöpädiagnoosi ole kuolemantuomio, jostain syystä en vain pääse pelosta eroon, vaikka olen käynyt pätevällä lääkärillä, koska sitten ajattelen taas, että jos hän ei tiedäkään tästä syövästä, kun on erikoistunut rintasyöpään jne.
        Aion myös hakeutua syksyllä esim psykologille, jos pelot eivät lopu, koska syöpäpelko on hirvittävän ahdistava seuralainen elämässä.
        Halaus sinulle !


      • ..........
        Pattipelko kirjoitti:

        Kiitos kun vastasit niin nopeasti!YToivon sinulle paljon voimia ja rohkeutta, toivoa ja uskoa hoitojen keskellä!Minulla itselläni on ollut syksyllä rintasyövän esiaste ja muutenkin olen seurannut lähipiirissä kolmea syöpätapausta, viimeksi miehelläni keväällä, joten uskon tietäväni, mitä syöpähoidot, pelot, järkytýkset ym ovat!Sinä kuitenkin vaikutat kovin positiiviselta ja myönteiseltä ihmiseltä, ja selviydyt varmasti, entistä vahvempana!
        Minä pelkään eniten sitä, jos turvonneet 1cm imusolmukkeeni kuitenkin ovat syöpää, ja lääkärit ovat tehneet virhearvion, minultahan ultraa ei ole otettu, solmukkeet ovat tosi pehmeitä ja soikean muotoisia, liikkuvia. Olisiko ne kasvaneet näiden 10kk aikana, jos olisivat pahanlaatuista, ja olisiko sinun kokemuksesi mukaan niitä tullut jo lisää?Lisäksi olisin kysynyt, jos vain jaksat vielä vastata, että kun sinulla ehti levitä ja oli useassa kohdassa kaulalla, niin kuinka isoja ne silloin olivat, ja voiko sellaista olla huomaamatta, kun sanoit, että koko kaula tuntui turvonneelta?Se on nimittäin toinen pelkoni, etten huomaa mahd.leviämistä tarpeeksi ajoissa?Mutta positiiviset selvitytymistarinat antavat aina uskoa, ja minäkin tiedän , ettei syöpädiagnoosi ole kuolemantuomio, jostain syystä en vain pääse pelosta eroon, vaikka olen käynyt pätevällä lääkärillä, koska sitten ajattelen taas, että jos hän ei tiedäkään tästä syövästä, kun on erikoistunut rintasyöpään jne.
        Aion myös hakeutua syksyllä esim psykologille, jos pelot eivät lopu, koska syöpäpelko on hirvittävän ahdistava seuralainen elämässä.
        Halaus sinulle !

        Nuo imusolmukkeet kaulalla voivat turvota ihan vaan vaikka kaulalla olevasta finnistä, ien tulehduksesta, flunssasta, haavasta, hammastulehduksesta, korvatulehduksesta ja vaikka mistä pienestä. Ymmärrän pelkosi silti. Olen samanlainen, minullakin patteja kaulalla ja pelottaa. Uskon silti että pattisi olisivat kasvaneet lokakuusta jos olisivat syöpää. Ja puhuit rintasyövän esiasteesta, luulen että kainalon imusolmukkeet olisivat ensimmäisenä jos syöpä olisi levinnyt. Jos haluat mielenrauhan niin käy lääkärissä. Tsemppiä!


      • syöpää sairastava
        Pattipelko kirjoitti:

        Kiitos kun vastasit niin nopeasti!YToivon sinulle paljon voimia ja rohkeutta, toivoa ja uskoa hoitojen keskellä!Minulla itselläni on ollut syksyllä rintasyövän esiaste ja muutenkin olen seurannut lähipiirissä kolmea syöpätapausta, viimeksi miehelläni keväällä, joten uskon tietäväni, mitä syöpähoidot, pelot, järkytýkset ym ovat!Sinä kuitenkin vaikutat kovin positiiviselta ja myönteiseltä ihmiseltä, ja selviydyt varmasti, entistä vahvempana!
        Minä pelkään eniten sitä, jos turvonneet 1cm imusolmukkeeni kuitenkin ovat syöpää, ja lääkärit ovat tehneet virhearvion, minultahan ultraa ei ole otettu, solmukkeet ovat tosi pehmeitä ja soikean muotoisia, liikkuvia. Olisiko ne kasvaneet näiden 10kk aikana, jos olisivat pahanlaatuista, ja olisiko sinun kokemuksesi mukaan niitä tullut jo lisää?Lisäksi olisin kysynyt, jos vain jaksat vielä vastata, että kun sinulla ehti levitä ja oli useassa kohdassa kaulalla, niin kuinka isoja ne silloin olivat, ja voiko sellaista olla huomaamatta, kun sanoit, että koko kaula tuntui turvonneelta?Se on nimittäin toinen pelkoni, etten huomaa mahd.leviämistä tarpeeksi ajoissa?Mutta positiiviset selvitytymistarinat antavat aina uskoa, ja minäkin tiedän , ettei syöpädiagnoosi ole kuolemantuomio, jostain syystä en vain pääse pelosta eroon, vaikka olen käynyt pätevällä lääkärillä, koska sitten ajattelen taas, että jos hän ei tiedäkään tästä syövästä, kun on erikoistunut rintasyöpään jne.
        Aion myös hakeutua syksyllä esim psykologille, jos pelot eivät lopu, koska syöpäpelko on hirvittävän ahdistava seuralainen elämässä.
        Halaus sinulle !

        Itse en ole lääkäri, joten en voi mennä sanomaan miten asiat ovat... mutta uskon kyllä, että kymmenen kuukauden kuluessa olisi tapahtunut kyllä muutoksia pateissa (ja ne olisivat lisääntyneet), ja olisit saanut jo muitakin oireita.
        Vaikka itselläni tuntui, että koko kaula oli turvoksissa, kaulaltani pystyi kyllä selkeästi huomaamaan isoja patteja (useampiakin). Ja kaula oli sen verran turvoksissa, että siitäkin huomasi, että kaikki ei ole kunnossa. Eli tuskinpa asia olisi jäänyt huomaamatta!
        Uskon, että kyllä niihin lääkäreihin kannattaa luottaa. Kyllä lääkäri, joka on erikoistunut esim. rintasyöpään, varmasti tunnistaa muitakin "huolestumisen arvoisia" patteja... ja määrää sitten lisätutkimuksiin jos on tarve. Mutta jos huomaat pateissa muutoksia (tai ne lisääntyvät) hakeudu uudestaan lääkärille ja pyydä vaikka itse lähetettä ultraan.
        On hienoa, että olet ajatellut hakeutumista psykologille, jos pelot eivät lopu. Turha nimittäin pilata elämäänsä tälläisillä asioilla ja turhilla peloilla. Elämä on liian lyhyt stressaamiseen ja pelkäämiseen ;)!


      • Pattipelko
        .......... kirjoitti:

        Nuo imusolmukkeet kaulalla voivat turvota ihan vaan vaikka kaulalla olevasta finnistä, ien tulehduksesta, flunssasta, haavasta, hammastulehduksesta, korvatulehduksesta ja vaikka mistä pienestä. Ymmärrän pelkosi silti. Olen samanlainen, minullakin patteja kaulalla ja pelottaa. Uskon silti että pattisi olisivat kasvaneet lokakuusta jos olisivat syöpää. Ja puhuit rintasyövän esiasteesta, luulen että kainalon imusolmukkeet olisivat ensimmäisenä jos syöpä olisi levinnyt. Jos haluat mielenrauhan niin käy lääkärissä. Tsemppiä!

        Paljon kiitoksia minulle vastanneille, syöpää sairastava ja hmmm...
        Tuli parempi ja hieman luottavampi mieli, ettei minulla tosiaan ehkä pahanlaatuista olekaan...
        ja käyn edelleen varmasti koko loppuelämän säännöllisesti rintasyöpäkirurgin luona, ja hän voi varmasti kokeilla samalla kaulan solmukkeet.Ja ehkä syksyn tullen hakeudun vielä varmuuden vuoksi ultraan, jos asia kovasti vaivaa.Ja minulla on ollut ientulehdusta,allergiaa ja monia ylähengitystietulehduksia vuoden aikana, että syitä voi olla muitakin imusolmukkeiden suurentumiselle, kuin aina se pelottavin vaihtoehto.Mutta kerro syöpää sairastava mielialasi ja vointisi mukaan miten paranemisesi edistyy ja voimia sinulle, kuten myös kaikille pelkääjägollegoille!


      • .........
        Pattipelko kirjoitti:

        Paljon kiitoksia minulle vastanneille, syöpää sairastava ja hmmm...
        Tuli parempi ja hieman luottavampi mieli, ettei minulla tosiaan ehkä pahanlaatuista olekaan...
        ja käyn edelleen varmasti koko loppuelämän säännöllisesti rintasyöpäkirurgin luona, ja hän voi varmasti kokeilla samalla kaulan solmukkeet.Ja ehkä syksyn tullen hakeudun vielä varmuuden vuoksi ultraan, jos asia kovasti vaivaa.Ja minulla on ollut ientulehdusta,allergiaa ja monia ylähengitystietulehduksia vuoden aikana, että syitä voi olla muitakin imusolmukkeiden suurentumiselle, kuin aina se pelottavin vaihtoehto.Mutta kerro syöpää sairastava mielialasi ja vointisi mukaan miten paranemisesi edistyy ja voimia sinulle, kuten myös kaikille pelkääjägollegoille!

        Kerro lääkärille pelostasi ja pyydä katsomaan. Imusolmukkeet ovat jänniä sillä pikkuinenkin vaiva voi saada ne ärtymään. Itse taidan olla herkkä sillä osin sillä monesti imusolmukkeeni turpoavat pikku asioista. Aina kuitenkin pelkään syöpää vaikka järki sanookin ettei hätää ole varmaankaan. Syövällä on pelottava maine ja on luonnollista pelätä sitä, se ei kuitenkaan saisi viedä kaikkea aikaa. Häntä pystyyn siis =)


      • Hometutkija.
        Pattipelko kirjoitti:

        Kiitos kun vastasit niin nopeasti!YToivon sinulle paljon voimia ja rohkeutta, toivoa ja uskoa hoitojen keskellä!Minulla itselläni on ollut syksyllä rintasyövän esiaste ja muutenkin olen seurannut lähipiirissä kolmea syöpätapausta, viimeksi miehelläni keväällä, joten uskon tietäväni, mitä syöpähoidot, pelot, järkytýkset ym ovat!Sinä kuitenkin vaikutat kovin positiiviselta ja myönteiseltä ihmiseltä, ja selviydyt varmasti, entistä vahvempana!
        Minä pelkään eniten sitä, jos turvonneet 1cm imusolmukkeeni kuitenkin ovat syöpää, ja lääkärit ovat tehneet virhearvion, minultahan ultraa ei ole otettu, solmukkeet ovat tosi pehmeitä ja soikean muotoisia, liikkuvia. Olisiko ne kasvaneet näiden 10kk aikana, jos olisivat pahanlaatuista, ja olisiko sinun kokemuksesi mukaan niitä tullut jo lisää?Lisäksi olisin kysynyt, jos vain jaksat vielä vastata, että kun sinulla ehti levitä ja oli useassa kohdassa kaulalla, niin kuinka isoja ne silloin olivat, ja voiko sellaista olla huomaamatta, kun sanoit, että koko kaula tuntui turvonneelta?Se on nimittäin toinen pelkoni, etten huomaa mahd.leviämistä tarpeeksi ajoissa?Mutta positiiviset selvitytymistarinat antavat aina uskoa, ja minäkin tiedän , ettei syöpädiagnoosi ole kuolemantuomio, jostain syystä en vain pääse pelosta eroon, vaikka olen käynyt pätevällä lääkärillä, koska sitten ajattelen taas, että jos hän ei tiedäkään tästä syövästä, kun on erikoistunut rintasyöpään jne.
        Aion myös hakeutua syksyllä esim psykologille, jos pelot eivät lopu, koska syöpäpelko on hirvittävän ahdistava seuralainen elämässä.
        Halaus sinulle !

        Asutteko hometalossa? Nimittäin silloin imusolmukkeet turpoavat, koska ne joutuvat ylirasitukselle. Ja jos jatkat sitä tarpeeksi kauan miksei siitä syöpäkin tule kun elimistö ei enään jaksa.


      • jussi562
        syöpää sairastava kirjoitti:

        Itse en ole lääkäri, joten en voi mennä sanomaan miten asiat ovat... mutta uskon kyllä, että kymmenen kuukauden kuluessa olisi tapahtunut kyllä muutoksia pateissa (ja ne olisivat lisääntyneet), ja olisit saanut jo muitakin oireita.
        Vaikka itselläni tuntui, että koko kaula oli turvoksissa, kaulaltani pystyi kyllä selkeästi huomaamaan isoja patteja (useampiakin). Ja kaula oli sen verran turvoksissa, että siitäkin huomasi, että kaikki ei ole kunnossa. Eli tuskinpa asia olisi jäänyt huomaamatta!
        Uskon, että kyllä niihin lääkäreihin kannattaa luottaa. Kyllä lääkäri, joka on erikoistunut esim. rintasyöpään, varmasti tunnistaa muitakin "huolestumisen arvoisia" patteja... ja määrää sitten lisätutkimuksiin jos on tarve. Mutta jos huomaat pateissa muutoksia (tai ne lisääntyvät) hakeudu uudestaan lääkärille ja pyydä vaikka itse lähetettä ultraan.
        On hienoa, että olet ajatellut hakeutumista psykologille, jos pelot eivät lopu. Turha nimittäin pilata elämäänsä tälläisillä asioilla ja turhilla peloilla. Elämä on liian lyhyt stressaamiseen ja pelkäämiseen ;)!

        Moi. Selvisitkö taudistasi?

        terveisin Jussi


      • Pattiapatinperään

        Hei olen 17 vuotias tyttö ja kaulassani on ollut turvonnut imusolmuke todella pitkään varmaan yli 5 vuotta. Kävin lääkärissä ultrassa patin takia mutta en saanut vastausta mihinkään. Sillon patti oli todella pieni n. Alle 2cm mutta nyt se on ollut pitkään enemmän turvonneena ja näkyy selvästi silmälläkin. Lisäksi patteja on tullut neljä lisää tasaisin väliajoin eikä lähde pois. Jos ei syöpää ole niin mikä näitä aiheuttaa kun koko kaula kohta yhtä pattia?


    • Onnellinen

      Olen tätä palstaa seuraillut jo kauan, ja tuntuu että imusolmukesyöpä on se pelätyin syöpä. Miksi näin? Sehän on helppohoitoisimpia syöpiä, paranemisprosenttikin on todella korkea! Ja tiedän kyllä mistä puhun, itse olen juuri ko. syövän sairastanut. Sitten kun vielä miettii sitä että esim Hodgkinin tautiin sairastuu vain noin 100 ihmistä vuodessa, se on kaikenlisäksi vielä harvinainen syöpä. Sairastumisriski on suurin kaksikymppisenä ja riski kasvaa taas uudelleen kuudenkympin iässä.
      Melkein todennäköisemmin jää auton alle kuin sairastuu tähän syöpään.. Itse en ikinä osannut pelätä syöpää, vaikka oireitakin silloin oli vaikka kuinka. Jopa nyt parannuttuani, en pelkää sairastumista uudestaan. Mieluummin elän elämästä nauttien kuin peläten sellaista mikä kenties ikinä
      ei tapahdu. Vaikka toisaalta, eihän kukaan peloilleen mitään voi, itse pelkään hämähäkkejä yli kaiken vaikka tiedän etteivät ne minulle mitään teekään :)
      No mutta, höpinät sikseen..paranemisia sairaille ja kaikille pitkää ikää ja terveyttä :)

      • .........

        Kaulan imusolmukkeet turpoavat niin herkästi että ne huomaa, ja kun ihminen ne huomaa kehittyy pelko. Patti--kaulalla---patti ei voi tarkoittaa hyvää---syöpä. Niin ihmismieli toimii. Patit eivät ole hyvä asia, sen tietää jokainen. Kuitenkin useimmiten imusolmukkeen turpoamiseen on muut syyt kuin syöpä. Silloinhan se on vaaratonta. Ihminen kuitenkin luonnostaan pelkää syöpää ja imusolmukesyövästä voi herätä epäilys kellä vaan sillä nuo patit tuntee herkemmin.


      • Kaikenlaisia_apasseja

        Melkosta puppua puhutaan siellä.

        Imusolmukesyöpä on aika monia erilaisia.

        Käyppäs etsimässä vaikkapa huviksesi T-Solulymfoomien ennusteet. Loppuu toi helppo tauti lätinä siihen.


    • mimmu

      Hei!!!
      Poikaystävälläni on patti rinnassa ja olen todella huolestunut. Palstaa luettuani mieleeni tuli ajatus imusolmukesyövästä. Hän kävi kyllä lääkärillä näyttämässä "pattia" ja sen kerrottiin olevan rasvapatti, mutta huoleni alkoi uudestaan koska se suurenee hiljalleen.Voiko rasvapatti suurentua?
      Olen aivan toivoton. Hän kävi armeijan alkuvuodesta ja yski niinkuin melkein kaikki sielä, yskä kesti tavallista kaueemin mutta loppui lopulta,eikä yskän alkua sitten tutkittu sen paremmin. Patti ilmaantui muutaman viikon päästä armeijan loputtua. Auttakaa jos jollakin olisi parempaa tietoa asiasta.

      • zeww

        Uskoisin että lääkärit kyllä tunnistavat rasvapatin, ne kun ovat käsittääkseni aivan erilaisia kuin syöpäkasvaimet. Rasvapatit voivat kyllä kasvaakin ja ne eivät ole mitenkään harvinaisia. Jos tuo patti huolestuttaa kovasti, käykää uudestaan lääkärillä ja pyytäkää patin kuvausta. Jos eivät suostu (kuten luulen, jos kyse on aivan selvästä rasvapatista), käykää kuvauttamassa se yksityisellä lääkäriasemalla. Maksaa hieman, mutta lienee pieni hinta mielenrauhasta.


      • huoli !

        minulla oli selässä patti ja kävin lääkärillä näyttämässä sitä. Lääkäri ihmetteli ja tunnusteli sitä kauan ja pisti sitten lähetteen sen kuvaukseen eikä se ollut muuta kuin rasvapatti.

        Eli kai ne rasvapatit voivat olla aika syövän näköisiä. Kävin kyllä yksityisellä, ehkä ne siellä lähettävät nopeammin eteenpäin.

        Uskoisin, että jos lääkärit ovat rasvapatiksi todenneet niin rasvapatti se on.


    • tintza

      joh minulleki ilmesty vasta pari pattia päähä korvan taakse. menin heti yksityiselle ja mukava lääkäri antoi minulle lähetteen ultraääneen ja huomattii et nämä pari pattia on imusolmukkeita. pelottaa vähä kun ne on kovia. voikohan mulla olla imusolmuke syöpää? vaikka lääkäri ei kyllä mistää syövästä puhunu.. puhu vaan että ne kannattaa leikata pois kun muuten voi tulehtua??? no tiistaina uudestaan lääkäriin.. onko kellekkään muulle puhuttu niiden pois leikkaamisesta?
      mukava kuulla että ei ole yksin näiden patti ongelmien kanssa! :D

    • mime

      Heippa,

      Olen nyt lueskellut tätä palstaa, ja saanut paljon apua. Itse olen ollut koko kesän huonovointinen, väsynyt jnee... pari viikkoa sitten kaulani tuli kipeäksi, ajattelin sen olevan vain jokin lihasvenähdys tjsp... mutta sitten huomasin patin vasemmalla puolella kaulaa, päätin heti mennä lääkäriin, siellähän sanottiin että ei mitään hätää, oli kuulemma turvonnu imusolmuke, mutta olen ollut nyt niin paljon kipeänä ja minulla muutenkin niin huonoa tuuria terveyden kanssa että vaadin päästä tutkimuksiin, siellä sitten selvisi että kyseisen imusolmukkeen vieressä jonka olin itse löytänyt oli neljä muutakin turvonnutta imusolmuketta, ja nyt odotellaan ohutneulanäytteen tuloksia.
      Mutta on tämä henkisesti todella rankkaa kun ei tiedä onko kaikki hyvin vai ei.

      Zemppiä teille kaikille!

    • mä-

      mulla on kans ollu nyt noin 3 viikkoa toisella puolella kaulaa, aika ylhäällä mutta ei leuassa kuitenkaan kiinni, n. 3 sentin kokoinen patti. se ei satu paitsi joskus harvoin tuntuu pientä kipua. mulla on myös koko ton ajan ollut nuhaa, en tiedä onko allergista vai flunssaa, mutta allergiselta vaikuttaisi. nyt n. 3 päivää sit huomasin myös et toisella puolella kaulaa samassa kohdassa on myös patti suurentunut, mutta se on vielä silti pienempi ku toi ensimmäisenä tullut. viime vuoden lopulla mulla todettiin myös mononukleoosi, joka hävisi muutamassa viikossa... voisikohan tää olla jotain sen jäljiltä vielä? pelottaa vaan että mulla on joku imusolmukesyöpä... osaako kukaan kertoa mikä syynä voisi olla? mitä muita vaihtoehtoja tälle on kuin se syöpä? olen menossa perjantaina lääkärille että siellä sitten saan varmuuden siitä mikä vaivaa.. mut jänskättää vaan et mikä on ja kun luonteessa on vähän semmosta vikaa et aina pelkään pahinta :(

    • Jari-Petteri 71

      Joo,elikkä tämmöinen asia on alkanut painamaan mieltäni. Vasemman puolen kainalossa on ollut n.2 vuotta turvonnut imusolmuke,samoin takaraivossa,nivusissa.Nivusissa vielä se että toisen puolen solmuke tuntuisi isommalta kuin toisen.Mitään oireita en ole tähän mennessä huomannut.Mitäs te imusolmukesyöpää sairastavat / sairastaneet tuumaatte tähän viestiin.Onko käynti lääkärillä tarpeeseen ellei solmukkeet ala aristamaan tjsp.Tai muuta oireistoa ilmentymään.

      • pelokas2

        itselläni on myösturvonneita imusolmukkeita kaulalla, ei kipeitä eikä ole mitään kuumetta tms. verikokeissa kävin toukokuussa. olisikohan näissä arvoissa jo silloin näkynyt jotain jos imusolmukesyöpä olisi kytenyt? arvot nimittäin olivat normaalit...


      • uokiuyds
        pelokas2 kirjoitti:

        itselläni on myösturvonneita imusolmukkeita kaulalla, ei kipeitä eikä ole mitään kuumetta tms. verikokeissa kävin toukokuussa. olisikohan näissä arvoissa jo silloin näkynyt jotain jos imusolmukesyöpä olisi kytenyt? arvot nimittäin olivat normaalit...

        eli korvan vieressä turvonnut imusolmuke, noin 2 vk sitten. Kutinaakin ollut koko kropassa viime syksystä asti. olenkin lukenut että nämä kaksi asiaa liittyisi yhteen. Mutta kutina pysyy nyt pois kun käytän antihistamiinia, eli en sit tiedä.verikokeisiin menossa ens viikolla kutinan takia että maksa ja munuaisarvot tsekataan ja pieni verenkuva, kans mietityttää että näkeekö näistä kokeista jos on jotain syöpää viittaavaa.


      • ...
        uokiuyds kirjoitti:

        eli korvan vieressä turvonnut imusolmuke, noin 2 vk sitten. Kutinaakin ollut koko kropassa viime syksystä asti. olenkin lukenut että nämä kaksi asiaa liittyisi yhteen. Mutta kutina pysyy nyt pois kun käytän antihistamiinia, eli en sit tiedä.verikokeisiin menossa ens viikolla kutinan takia että maksa ja munuaisarvot tsekataan ja pieni verenkuva, kans mietityttää että näkeekö näistä kokeista jos on jotain syöpää viittaavaa.

        Ei liene normaalia jos kovia, tunnottomia 1-2cm patteja/turvonneita imusolmukkeita löytyy molemmista nilkoista, jalkapöydästä, kämmenselästä, molemmista soliskuopista ja kaulalta? Olen myös viimeisen 2-3v aikana kärsinyt lievästä masennuksesta, väsymisesta, ruokahaluttomuudesta ja alaselkäkivuista. Olen sairastellut flunssan tapaista kuumeilua vuoden aikana jo yli 7 kertaa vaikka normaalisti harvoin kuumeilen. Olkapäässä on syntymästä asti ollut verenpurkauma, sinertävä "mustelma" jonka alla sijaitsee 2cm patti lääkärin dokumenttien mukaan. Lääkärit olivat äitini mukaan sanoneet ettei ole syytä huolestua ja antaa sen olla siinä. Nyt kuitenkin alkaa pahasti tuntua siltä että kyseinen "syntymämerkki" olisi kaiken pahan alku. Olis varmaan pikkihiljaa jo aika käydä siellä lääkärisedän luona kun oireet alkavat olla jo sen verran itsestään selvät.


      • itsekin patteja pelännyt
        uokiuyds kirjoitti:

        eli korvan vieressä turvonnut imusolmuke, noin 2 vk sitten. Kutinaakin ollut koko kropassa viime syksystä asti. olenkin lukenut että nämä kaksi asiaa liittyisi yhteen. Mutta kutina pysyy nyt pois kun käytän antihistamiinia, eli en sit tiedä.verikokeisiin menossa ens viikolla kutinan takia että maksa ja munuaisarvot tsekataan ja pieni verenkuva, kans mietityttää että näkeekö näistä kokeista jos on jotain syöpää viittaavaa.

        Jos imusolmuke korvan vieressä/takana turpoaa ja hammaslääkärissä ei ole tullut ihan viime aikoina käytyä, niin kannattaa varata sinne aika. Jos hampaassa on vaikka reikä, imusolmuke voi turvota.


    • paranin Hodgkinista

      Kyllä kaikki epämääräiset patit tulee tutkittaa, eikä ne välttämättä syöpää ole. Mulla oli sekä yskää ja patti kaulalla, keuhkojen välistä löytyi n. 11 cm kasvainmassa ja sekin saatiin pois. Jälkikäteen yskä ei kyllä liittynyt syöpääni ollenkaan vaan allergiaan ja astmaan. Hodgkin on harvinainen sairaus, siihen sairastuu n. 120 ihmistä Suomessa vuosittain. Ei se ole tyhmä joka kysyy, mutta se on tyhmä joka jättää kysymättä.

    • dtghfgj

      Muita oireita ei ollut ison patin lisäksi, kuin väsymys ja urheillessa huomasin hengästyväni tosi helposti, vaikka olin harrastanut paljon. Huomasin patin kainalossa vasta, kun se oli jo 5 cm kokoinen. Muljahteleva ja kivikova. Ruokahaluun ei vaikutusta. Neulanäyte ei antanut tulosta, joten patti leikattiin ja tutkimuksiin meni yhteensä 3,5 kk ennenkuin pääsin hoitoihin. Tässä ajassa hieman pääsi leviämään soliskuopan alueelle, mutta aika hitaasti etenevää laatua oli.

      • desdsdse

        Itsellänikin on kaulan kohdalla kaksi paisunutta imusolmuketta, mutta lääkäri arvioi sen olevan mononukleoosia, ja passitti verikokeisiin. Joten tuskin minulla on syytä pelätä :D


      • äiti,,,,,
        desdsdse kirjoitti:

        Itsellänikin on kaulan kohdalla kaksi paisunutta imusolmuketta, mutta lääkäri arvioi sen olevan mononukleoosia, ja passitti verikokeisiin. Joten tuskin minulla on syytä pelätä :D

        alle 30v poikani sai tänään diagnoosin syöpä, luultavasti kilpirauhassyöpä, kokeita tutkitaan edelleen. Oireina oli yksi n 2,5cm patti kurkussa sekä turvonnut kurkku, antibiootti auttoi jonkin verran.

        Entä nyt, kyseessä terveyskeskus, kannattaisiko tutkimuksia jatkaa esim mehiläisessä ? Koska terkkareiden touhuista on huonoja kokemuksia,
        mitähän odotettavissa jos kilpirauhassyöpä ? leikataan ainakin kilpirauhanen ja yksi turvonnut imusolmuke, entä sen jälkeen ?
        Pään, kaulan alueella yli 300 imusolmuketta/rauhasta, onhan täysin mahdollista että levinnyt kaikkiin, silloinhan ei kaikkia leikata, ei kannata,,,,,,,,,,,,,,, ?


      • Kemoterapiaa
        äiti,,,,, kirjoitti:

        alle 30v poikani sai tänään diagnoosin syöpä, luultavasti kilpirauhassyöpä, kokeita tutkitaan edelleen. Oireina oli yksi n 2,5cm patti kurkussa sekä turvonnut kurkku, antibiootti auttoi jonkin verran.

        Entä nyt, kyseessä terveyskeskus, kannattaisiko tutkimuksia jatkaa esim mehiläisessä ? Koska terkkareiden touhuista on huonoja kokemuksia,
        mitähän odotettavissa jos kilpirauhassyöpä ? leikataan ainakin kilpirauhanen ja yksi turvonnut imusolmuke, entä sen jälkeen ?
        Pään, kaulan alueella yli 300 imusolmuketta/rauhasta, onhan täysin mahdollista että levinnyt kaikkiin, silloinhan ei kaikkia leikata, ei kannata,,,,,,,,,,,,,,, ?

        Leikkauksen lisäksi sytostaatteja (jotka nykyään aika tehokkaita ja tuhoaa siis syöpäsoluja) ja mahdollisesti paikallista sädehoitoa.


    • Marjaellu

      Minulla tauti alkoi palentamisella ja kuumeella ja nivelkivuilla. Näitä tutkittiin yli puoli vuotta ja välidiagnoosi oli fipromyalgia. Hoidettiin antibiootilla, joka ei auttanut yhtään asiaa. Ensimmäiset stytostaatit sain 2008 keväällä, toiset 2009 syksyllä ja kolmannet Hyks:ssä 2010 keväällä. Nyt olen ollut töissä kesän.Tauti on ollut ''aisoissa'' jo 4kk ja uudet kuvaukset ja testit on nyt syksyllä. Minusta tauti ei etene kovin nopeasti, sekin on tietysti yksilöllistä. Mutta toivossa on aina hyvä elää. Minun lääkäri kertoi, että tutkinnassa on joku uusi estolääkitys imusolmukesyöpää vastaan. Lääke on tulossa markkinoille 3 vuoden sisällä. Odotan innolla tätä vaihtoehtoa, koska aina stytostaateilla on sivuoireita ja pienentävät omaa vastustutskykyä oleellisesti.
      Aluksi imusolmukkeet olivat sairaita ympäri kehoa, nyt niitä on vain kahdessa kohtaa, toinen lantionssa ja toinen rinnan takana. Ruokahalu oli hoitojen aikana nolla, mutta nyt on taas melkein normaali.
      Jaksamista, positiivinen asenne auttaa parhaiten elämässä eteenpäin.

    • teinipoika99

      Mulla on kanssa tossa kurkussa yksi muljuileva patti, sekä korvan takana silloin tällöin suureneva patti, ja nyt tuonne oikealle niskaan on tullut myös yksi patti. Pelkään sairastavani jotain syöpää, sillä alkoholi ja tupakka on ollut kovassa käytössä, ja olen kuitenkin iältäni vielä aika nuori (15v)... :/ Olen kyllä allerginen siitepölylle ja en ihmettelisi, jos imusolmukkeet olisivat turvonneet allergian takia. Mutta silti huolestuttaa tämä koko asia. Olen käynyt lukuisia kertoja kouluterveydenhoitajalla näyttämässä noita, mutta ovat kuulemma vain turvonneita imusolmukkeita...

    • Täällä myös..

      Mä löysin pari kuukautta sitte tuolta niskasta, hiusrajan kohdalta patin, joka todettiin imusolmukkeeksi jossa oli hyperplasiaa (liikakasvua).
      Nyt muutama kuukausi tuon jälkeen huomasin uuden patin, tällä kertaa nivusissa. Suurentunut imusolmuke sekin, sanottiin neuvolassa ja sieltä laitettiin lääkäri aika. Ja huomenna olis tosiaan se lääkäri, ai, että, kun pelottaa. Kun ei tiedä, että tekeekö se lääkäri mitään asialle? Mitä jos se jättää asian tähän?
      Ja sitten vielä semmoinen juttu, että ei taida olla ihan normaalia sekään, että hemoklobiini oli laskenut muutamassa viikossa 154:stä 128:saan..
      Vatsalla tuntuu kamalaa paineen tunnetta ihankuin joku työntäisi kiveä vatsani sisältä.. Voi toki johtua kai stressistä, niinkuin moni tuttu sanonut.
      Toivon todellakin, että lääkäri laittaisi eteenpäin asiasta.
      Siinä nisa imusolmukkeessani oli siis muutosta, mutta se ei ollut pahanlaatuista. Joten onko kuitenkin mahdollista, että olisi se imusolmukesyöpä, kun kerran lisää imusolmukkeita suurentunut.. ?

    • Mintoffi

      Minä huomasin n. 1cm kokoisen kovan patin kaulassani viime vuoden marraskuussa ja menin lääkäriin (toisen asian takia) ja pyysin katsomaan sitäkin ja siitä alkoi tutkimuksissa juokseminen eli labra, ohutneulanäyte 2 kertaa (kun siitä ei saatu näytettä otettua...) ja sen jälkeen menin heti tammikuun alussa sairaalaan ja patti poistettiin. Heräämössä heti leikkaava lääkäri sanoi, että syöpä on kyseessä... Siitä noin viikon päästä tuli sitten virallinen lausunto ja sen jälkeen TT-kuviin yms. ja nyt on ensimmäinen solusalpaajahoito takan ja edessä uusia. Noin 4 kk päästä pitäisi olla tämä syöpä selätetty, jos kaikki hyvin menee :) Tukka lähtee just pois... Se ottaa vähän luonnon päälle, mutta kasvaahan se takaisin :)

    • voimaton

      minulla myös ollut pitkään patteja kaullalla, ovat lisääntyneet. suurin on noin 2 cm ja soikea... aristavat ja *"painavat" joskus. Lääkärille olen näyttänyt ja sanoi että tavallisia turvonneita imusolmukkeita. Lisäksi munulla on ollut ihan mieletöntä koko kropan kutinaa, joka alkaa yleensä iltaisin. Hikoilu on ollut todella kovaa, hiukset eivät suihkun jälkeen kerkeä kuivaa, kun olen jo hikinen. Väsymystä ja voimattomuutta. Niin ja oikealla puollella kylkiluiden alareuna on turvonnut..... ja mahassa tuntuu olevan jotain "ylimääräistä", olen jopa pari kertaa tehnyt raskaustestejä sen takia.... (en ole raskaana...

      voiko olla imusolmukesyöpää, vai mikä mättää?? o.O

      • toivoa on

        Hei voimaton !
        Oireesi ovat täsmälleen samat kuin itselläni, lopulta pernan suureneminen ja sen aiheuttama kipu ajoi lääkäriin ja ultraan. Samantien kokeisiin ja niissä todettiin follikulaarinen lymfooma. Nyt olen käynyt jo hoitojen jälkeen 2 v ajan kontrolleissa
        (puolen vuoden välein) ja kaikki on kunnossa vaikka sanovat, että tämä taudin muoto todennäköisesti uusii.
        Perna on kylläkin vasemmalla kyljellä kylkiluiden alla.
        Menisin kyllä sijassasi heti tutkimuksiin, itse sinnittelin aivan liian pitkään


      • voimaton
        toivoa on kirjoitti:

        Hei voimaton !
        Oireesi ovat täsmälleen samat kuin itselläni, lopulta pernan suureneminen ja sen aiheuttama kipu ajoi lääkäriin ja ultraan. Samantien kokeisiin ja niissä todettiin follikulaarinen lymfooma. Nyt olen käynyt jo hoitojen jälkeen 2 v ajan kontrolleissa
        (puolen vuoden välein) ja kaikki on kunnossa vaikka sanovat, että tämä taudin muoto todennäköisesti uusii.
        Perna on kylläkin vasemmalla kyljellä kylkiluiden alla.
        Menisin kyllä sijassasi heti tutkimuksiin, itse sinnittelin aivan liian pitkään

        Sain koko vartalon ulrta ajan 21.5.. Lääkäri tunnusteli (tai taputteli) juuri tuota vasenta puolta ja epäili minulla kanssa sitä pernan suurentumista....
        Tällä viikolla oli taas tulehusta, nyt tosi paha korvatulehus.. tulehuksia on ollu nyt kaksi vuotta vähän sellä täällä, eniten ollut tuolla alhaalla, mm. munasarjatulehduksia ja kohdunkaulan tulehduksia...
        kutinakin on pahentunut.. se on alkanut herättämään öisinkin..


    • kuolemanväsynyt

      Mulla ois huomenna lääkärille meno. Nyt reippaan vuoden ajan ollut selittämätöntä väsymystä, joka pahentunut viime kuukausien aikana huomattavasti. Nukun kunnon yöunet ja työpäivän jälkeen oon aivan totaalisen uupunut. Päivällä on pakko(jos vain mahdollista) nukkua ainakin yhdet päiväunet. Illalla saatan nukahtaa jo 20-21 aikoihin sohvalle. Työterveyslääkäri ehdotellut masennusta, työuupumusta,huonolaatuista unta jne.. Mikään noista ei minuun täsmää. Kaikki elämässäni on aivan mainiosti ja nukun kuin tukki! :) Lisäksi minulla on kaulalla leuan alla turvonneet imusolmukkeet, oikealla puolen kaulaa yksi, toisessa soliskuopassa yksi ja nyt alavatsalla (nivusessa?) tuntuu muutama pallero. VAtsa mulla on vaivannut kans jonkun aikaa. Siis ei muuten,mutta se on välillä niin turvonnut et raskaustesti täytynyt tehdä. Ja työkavereideni ja läheisteni mielestä näytänkin nykyään kuolleelta, eipä siinä, siltä tässä oikeasti tuntuukin... ://
      Verikokeita on otettu vuoden aikana useasti, ainoat arvot mitkä on ollu koholla on lymfosyytit yli viitteiden ja kilpirauhasarvot aavistuksen,mutta ne on silti viitteissä. Mutta katsotaan,mitä lääkäri huomenna sanoo. Ultrataanko patteja vaiko mitä...

    • Pamipi

      Täällä yks myös aivan armottoman väsynyt ja kipiä! Terveyskeskuksessa oon rampannu. Miekkalisäkkeessä omituinen aristava patti, ja yhen yön aikana ilmaantui kaulalle. Nivelet aivan kauhian kipiät!! terveyskeskuksessa epäilivät kilpirauhasen vajaatoimintaa (Lihonut en ole, oikeastaan päinvastoin 51kg 161cm) palelin myös aivan kauhiasti!! Kilpirauhasarvot olivat aivan normaalit.

      Nivelkivut vain pahenivat ne kaksi pattia hävisi, tosin tilalle tullu yksi kova patti, ei mulju, solisluuhun sekä just huomasin alaselässä selkärangan oik.puolella yhden kovan muljuavan...:( Eilen kävin yksityisellä, kyllästyin terveyskeskukseen!!! Laittoivat reumakokeisiin, viikon päästä vastaukset! Selkäranka todella kipiä kahesta kohtaa, ja kankia, sormet jäykät ja kipiät. Lonkka älyttömän kipiä samoin häpy- ja häntäluu!!! Nilkat, polvet, ranteet kyynärpäät!!! Ja väsymys on tainnuttava!!! Nukkuisin vaan, mutta kotia ja lapsiakin on pakko hoitaa!!! Kaksi virtsatulehusta oli juuri peräkkäin, eile loppui kuuri...sekin tieten lisäs väsymystä..Mutta väsymys ja nivelkivut vain jatkuu!!! Tuo äsken löytämäni patti alkoi hirvittää!! Vatsassa painontunne ja jotenki omituisesti kipiä..ihan ku joku painais siellä!!!! :( Tulis nyt äkkiä nuo vastaukset ni pääsis eteenpäin! Kaikki ei voi olla kunnossa!! Yleensä niin energia-pakkaus olen, nyt ei kesästä asti ole jaksanu ku ihan pakolliset!!! Kauppareissukin on aivan ylivoimainen suoritus!!! :(

      Pitää kai näyttää nuita patteja jos ei reumaa löydy..??

      • Samaa on

        Kuinka kävi testeissä?


    • LK_

      Muutamia faktoja:

      - suurentuneet imusolmukkeet ovat tavallisia ja yleensä hyvälaatuisia, johtuvat infektiosta
      - jos imusolmuke on >2cm, eikä se kuukauden seurannassa pienene, tulisi lääkärin lähettää se ultrattavaksi
      - imusolmukkeet soliskuopassa ovat patologisia, ellei toisin todisteta > soliskuopan imusolmukkeet tulee näyttää lääkärille
      - kovuus viittaa pahalaatuisuuteen, mutta pehmeätkin tulee tutkia, elleivät ne pienene seurannassa
      - syöpäimusolmuke harvoin aristaa
      - imusolmukesyöpiä on kymmeniä erilaisia, joiden oireet, käyttäytyminen ja hoito poikkeavat toisistaan
      - monet imusolmukesyövistä, etenkin nuorten aikuisten Hodkinin lymfooma, ovat nykyään hyvin parannettavissa

      Imusolmukesyövän yleisoireita ovat
      - kuumeilu
      - yöhikoilu
      - painon lasku
      - kutina
      >>> läheskään kaikilla näitä ei kuitenkaan ole

      Näyttäkää ne epäilyttävät, pysyvät patit lääkärille niin saatte mielenrauhan tai mahdollinen tauti päästään hoitamaan nopeasti! :)

    • qewdgfcb

      Minä huomasin n. kuukausi takaperin niskassa niiden kahden ison luun (mitälie) välissä, siinä kuopassa n. 0,5cm kokoisen patin, joka liikkuu ihon mukana. Aivan kuin olisi ihossa kiinni. Välillä en tunne sitä, mutta kun vähän aikaa tunnustelee niin se löytyy. Muualta en ole vielä löytäny. Taino korvannipukan juuresta löysin, kovan n. 2cm patin, mutta kun toisella puolella on samantapainen (hiukan ehkä eri kohdassa ja pienempi, niin en silleensä huolestunu). Oireita ei muita ole. Joka päivä räpläilen noita "patteja" reilu 10 kertaa.. Jossain vaiheessa kai käyn lekurissa. Olen vajaa parikymppinen

    • sirppa3

      Viime keväänä oikea korva "meni lukkoon" ja samoihin aikoihin huomasin patin korvan alapuolella (kokoa noin 2x2 cm). Patti "katoaa" osittain tuonne leukaluun alle mutta päätä kääntämällä patti tulee paremmin esiin. Viime keväänä seurattiin ensin pattia pari kuukautta ja kun muutosta ei tapahtunut se ultrattiin. Ei mitään poikkeavaa. Kaulalla muutama suurentunut imusolmuke (koko noin 1x1cm), korvan alus ei poikkeavaa. Taisi ultraaja tuumata että olisikohan lihasjumi.
      Noh, nyt on sit toista kuukautta oikea silmä "kuivunut" ja tulehdus päällä koko ajan. Oikea korva ylä lukossa. Patti kaulalla noin kokoa ehkä 2x4cm sen mitä sitä pystyy kokeilemaan. Huimauksen takia jouduin taas lääkärille ja nyt lähti lähete magneettikuviin. Ärsyttää kun ei tiedä mitä tämä on vai onko yhtään mitään...

    • Sytot koettu

      Minulla kasvoi hiljalleen kaulalle yli 2 cm:n patti (suurentunut imusolmuke, normaalikoko on ehkä reilut 1 cm ja ne voi turvota muutenkin kuin syövän takia) jolloin menin tk-lääkäriin ja sain heti lähetteen sairaalaan tietokonetomografiakuvaukseen (TT eli CT). Muita oireita ei juuri ollut mutta tyypillisiä oireita ovat mm. yöhikoilu ja laihtuminen. Sitten siitä otettiin koepala leikkauksessa näytteeksi. Hyvin sujui päiväkirurginen toimenpide Korvaklinikalla. Dg on lymphoma non Hodgkin (follikulaarinen lymfooma) , joka myöhemmin muuttui nopeakasvuiseksi. Sitten sain 6 kertaa sytostaatteja. Hoitopäivät menivät hyvin sairaalassa. Mutta 2 ekan hoidon jälkeen voin pahoin kotona, ekan hoidon jälkeen ei ollut pahoinvointi- ja muu lääkitys kohdallaan. Olin 4 päivää uupunut, en voinut syödä juuri mitään, ravasin vessassa kun yökötti jopa tunnin välein, vaikka maha oli tyhjä. Sain ummetusta sairaalaruuista 4 päiväksi. Sitten opin että ennen hoitoa on syötävä kevyesti jotain höttöä, esim. kaupan marjapuuroa joka on vaahtomaista, sekä nestemäistä. 5. päivänä alun vaikean jakson päästä ruokahalu palasi. On syötävä mikä maistuu. Esim.keitetty peruna tai viinirypäleet maistuivat, lämmin ruoka 5. päivänä. Käytin myös paljon mehuja, omenamehua yms. Omenat on kuorittava. Laihduin 7 kg ruokahaluttomien päivien takia mutta pari kiloa on tullut takaisin.
      Toisen hoitopäivän jälkeen kolmen viikon päästä oli vielä pahoinvointia, mutta vähemmän, n. 3 pv. Välipäivinä piti ottaa pistoksena reiteen kotona valkosolun kasvutekijää koska siinä on muutama päivä jolloin vastustuskyky alenee liikaa. Sain infektio-oireita niinä päivinä, esim. suuhun pientä tulehdusta joka meni ohi n. 3 päivässä. Kolmannesta kuudenteen hoitoon oli paremmin asiat. Sairaalapäivän jälkeen oli nyt lääkitys kohdallaan ja aloitin sen heti kun pääsin taksilla kotiin. Siihen kuului Ondansetron Temesta yhdistelmä pahoinvoinnin ehkäisyyn, kortisonia ynnä muuta. Unilääkkeet alkoivat taas tehota öisin. Siis noin 3-5 päivää joka hoitopäivän jälkeen on vahva lääkitys, muina päivinä eli reilut 2 viikkoa sen jälkeen tarvitaan suht vähän lääkettä ja olo paranee varsinkin kolmannella viikolla. Hoitoja oli 3 viikon välein. Tukka lähti melkein kokonaan jo alkuvaiheessa, se kasvaa vielä takaisin. Pahoinvointeja ei ollut enää 3. hoidosta lähtien kun saatiin lääkitys räätälöityä. Nyt on kunto hyvä ja voimat palautuneet kun hoidoista on yli kuukausi. Tosin menen vielä PET/CT-kuvaan tarkistuttamaan onko syöpäsoluja jäljellä. Sädehoito on vielä mahdollista. Patti on kuitenkin pienentynyt n. 1,5 cm kokoon, normaalin rajoihin. Muita patteja ei näy. Jos joudutte sairaalaan, pyytäkää tehokas pahoinvointilääkitys ja siihen kuuluu myös esim kortisoni, määrätty lääkecoctail on otettava kokonaan, ja ottakaa ajoissa pv-estolääkitys ja muu, kun tulette sairaalasta kotiin, jo tunnin sisällä. Itseltä jäi alussa jotain pois ja siksi voin muutaman päivän tosi pahoin. Nyt voin hyvin, ja 4 kk:n hoitojaksosta vain noin vajaat 10 päivää olivat liian sairaan olon päiviä. Voimat vähenivät, mutta palasivat takaisin sytostaattihoidon loppumisen jälkeen pian. Elämä voittaa.

    • susuupala

      Mulla on ollut kivuttomat imusolmukkeet 3vuotta, vieläkin kooltaan kuitenkin >2,5cm ja edelleen yhtä isot, liikkuvat kuitenkin. Lääkärille ensi viikolla jälleen kerran. Katsotaan miten käy :( Onko kokemusta pitäisikö mennä terveyskeskukseen vai yksityiselle? Eivätkö ookkin samat tutkimukset? Ja jos menisin yksityiselle, saavatko he edellisistä kerroistani tiedot terveyskeskukselta? Miten homma toimii?

    • Hodgkini2013

      Itse aloitin tutkimukset yksityisellä, mutta kun tajusin että niitä tulee vielä paljon lisää, ja ensimmäinen käynti yksityisellä tuli maksamaan 340e, vaihdoin kunnalliseen hoitoon. Yksityinen lääkäri laittoi suoraan lähetteet kunnalliseen ja siitä eteenpäin olen ollut Helsingin kaupungin hoidettavana ja olen ollut tyytyväinen. Hodgkinin tauti todettiin tammikuussa, nyt 4 hoitokertaa takana ja lääkäri- ja hoitomaksuja mennyt tähän mennessä n. 300e. Yksityisellä olisin maksanut varmasti jo useita tuhansia! Samat tutkimukset molemmissa, suosittelen kunnallista. :)

      • Tsemmppiä

        Suosittelen lämpimästi kaikille epätietoisille lääkärissä käyntiä. Jos ei kunnallisella puolella asiaan saa tyhjentävää vastausta niin sitten kipinkapin yksityiselle. Se 300-450 euroa on pieni raha mielenrauhasta. Ja enempää ei todellakaan tarvitse maksaa, sillä jos jatkotoimenpiteitä tarvitaan, laittaa yksityislääkäri HETI lähetteen kunnalliseen. Syöpähoitoja ei juurikaan tehdä yksityispuolella kun ne on keskitetty keskussairaaloille, joten ylivoimaisia maksuja ei tule.

        Ymmärrän kyllä että esim. peruspäivärahaa saavalle satasia maksava lääkärikäynti tuntuu ylivoimaselta mutta sukulaiset ja ystävät kyllä auttavat, kunhan pyytää.....


    • jupperi1965

      Itse kaksi kertaa hodginin taudin sairastaneena olen kunnalliselta puolelta saanut ainakin hyvän hoidon.

    • patti täälläkin

      Hirvittää kun lukee näitä kun itselläkin on patti, mulla on korvan alapuolella ollut patti jo monta vuotta ehkä jo neljä vuotta, ihan leukaluun takulmassa, joskus se vähän aristelee ja tulee paremmin esiin kun päätä kääntää, kimmosa se on ja ikäänkuin muljahtelis, pitää käydä näyttämässä että saa rauhan..

    • huolinyt

      on patti ja menin julkiselle terveysasemalle ja siellä ei tehty mitään eli vaan penicilliiniä en tiedä jos nuo ei suomea ymmärtävät lääkärit ovat ihan päteviä, no itse menin sitten päivystykseen odottamaan ja sain Ultran ja siellä on iso patti kaulalla sitten lähete korva-nenä erikoislääkärille joka otti neulanäytteen ja ihmetteli miten ei otettu aiemmin koska jos kyseessä yli 40v mies niin tulis ottaa ei ole silloin mikään rasvapatti, tulos oli että paha syöpä eli levyepiteelikarsinooman metastaasi ja nyt odottelen että TT kuvaus ja endoskopiat , pitää se primääri löytyä.... ja tää että odottelee ja ei pääse heti hoitoon on aika raskasta, ja mitä jos primääriä ei löydy, epäilevät että kielessä jotakin.......

    • Patteja, patteja...

      Hei patilliset, kuinka voitte? Esim. nimimerkki "patti täälläkin," sun kuvaus sopii hyvin mun tilanteeseen. Odotan aikaa magneettikuviin, ohutneulanäytteen perusteella on epäily pahanlaatuisesta.

    • mika5

      minulla on ollut selässä ja jailossa nivusissa itsekseen räjähtäneitä ns rasvapateissa tullut lisää myös kulmakarvojen sekä silmä luomissa nenän vieressä minolla niitä niitä varsin usein miitä voi itse hoitaa ensin pesemällä ja käyttää desifiointi aineelle ja rasvata joillain esin perus rasvalla entiedä mistä tälläisiä patteja tulee niitä voitulla millon vaan jatkemmeko asiasta vielä joskus koska entidä onko se syöpä?

    • Mikko--1

      Alle 2 cm imusolmuke on erittäin todennäköisesti normaali. Alle 1 cm on aivan varmasti normaali. Tärkein tekijä syöpäepäilyjen kanssa on imusolmukkeen koko.

      • 20+20

        ... koon lisäksi merkitystä on sen kovuudella ja sisuksella. Terveessä imusolmukkeessa on rasvanidus. Sitä ei tietenkään voi todeta ilman kuvantamisia.


    • meriko

      Onko kellään ollut jo pidempään alapaine eli diastolinen koholla, itsellä jo pidempään yli 100 ja näkö heittelee.

      • meriko

        Kaulan imusolmukkeet turvonneet ja kitakaaren takaa pari jatkuvasti kuivaa ja kipeetä kohtaa, terkkarin lääkäri määräsi verenpainelääkkeitä, joita en voinut jatkaa, tekivät enemmän palan tunnetta kurkkuun.


      • jokuvaanxxx

        Ootko kokeillu jotain toista beettasalpaajaa alapaineen pienentämiseen? Mitä tarkoitat turvotuksella? Onko koko kaulan alue turvoksissa vai pelkästään yksittäinen imusolmuke? Onko aristavia, liikkuuko ne? Minkä kokoinen/-sia se/ne on? On todennäköistä ettei tuolla paineella ja imusolmuketurvotuksella ole mitään tekemistä toistenssa kanssa, mutta sen voi varmistaa vain lääkäri. Ja nuo muutkin oireet kannattaa kertoo lääkärille jos olet menossa.


      • Marit

        Rintösyöpä poistettin 2012 ja kerram vuodessa olisi mammografia 5 vuoden ajan. Olen käynyt vuosittain tervarissa että laittavat lähetteen päksiin mutta olipa lekuri nimeltään Monika? joka lattoi lähetteen mikä ei koskaan lähtenyt eteenpäin. No syksyllä kävin astmahoitajan luonana 2018 ja kysyin miksi en päässyt mammografiaan 2017 hän soitti saman tien päksiin ja hänen vastaan otollaan sain ajan nyt minulta on otettu ohutneula näyte ja 3.1.19 leikattiin imusolmukkeita että saadaan tietää onko mikä kasvain. Ja toinen asia mikä vielä koskettaa kun kerroin huimaamisesta ja oikaeapuolen halvaanistunteesta ja huimauksesta tutkittiin sekin asia mutta ei löytynyt mitään vikaa tämä oli 2016. No sitten menin simälääkärille joka näön tarkastukseen ja kerroin taas kerran oiteet. Lähete päksiin silmälekuriin tukos vasemmassa silmässä, ja vasen puoli kaulavaltimossa tukossa ei voi tehdä mitään. Kiitän ja kumarran näitä ihmisiä jotka laittoivat lisä tutkimusiin. Orimattilan lääkärit eivät edes välittäneet kertomuksistsni. Eilen kävin taas ko tervassi niillä ei taida lukutaito olla ihan kohdallaan sattui että kun leikkauksen jälkeen tuli nestettä haavaan niin kyseltiin taas terveys tiedot kerroin ja myös mainitsin sieltä ne löytyy koneelta. Ni mi miks mä mäen ne mut ta noi tervarissa ei osaa lukea. Seurasvaan kerran kun meen tervariin näyhän miten helpoo se on kun vaan viittii vähän nähdä vaivaa. Kuitenkin tämän kertomukseni jälkeen otan yhteyttä potilasasiamieheen tai naiseen se nyt saatta olla myöhäistä en minä mitään siinä voita mutta jos jälki piolvi hlötyy😢


    • meriko

      Ei ole ylipainoa, lisäksi jatkuva hartiakipu, nyt loppupeleissä hengitysvaikeuksia ja todella iso väsymys sekä kutina iltaisin.

    • Ehkäehköei

      Olen itse menossa huomenna labraan ottamaan verikokeen.... kävin tänää lääkärissä ja sanoi että ei pitäisi olla vakavaa!?! Mutta olen kuitenkin aikuisille pieni 13.v lapsi niin mulle ei varmaan kerrottaiskaa mistääm mitään. Itelläni on kaulasss molemmin puolin patit toinen ehkä 1,5 cm ylempänä kuin toinen!
      Apua oon ihan hermoraunioina:((

    • huolestunutimusolmuke

      Täällä myös yksi, jolla turvonnut imusolmuke ollut jo muutaman kuukauden... Kooltaan 2,1x0,8, soikean muotoinen ja ultraäänen mukaan siinä on "rasvahilus ja sentraalinen verenkierto- reaktiivisesti hieman suurentunut imusolmuke". Tietääkö kukaan mitä tämä tarkottaa? Huolestuttaa niin paljon, ettei mihinkään voi keskittyä.

    • Anonyymi

      Voiko imusolmuke olla käsivarressa aika lähellä rannetta?

    • Anonyymi

      Ei se nyt ranteessa ole vaan lähellä pääverisuonia, keskikropassa!

    • Anonyymi

      Yli 5vuotta ollut turvonneita imusolmukkeita, lääkärillä ultrassa oltiin ja sanoi että normaalia, ja monilla lapsilla&nuorilla voi olla esim koko helminauha kaulassa :)

    • Anonyymi

      Moi! Välikarsinan tähystys (mediastinoskopia) tehty ja ensitietona tuli, että koepalaksi otettu imusolmuke on kova ja pyöristynyt (ja tällaisia on siellä välikarsinassa useita). Voiko olla (vain..) sarkoidoosiin liittyvää vai voiko viitata syöpään/kasvaimeen (siis jonkin lajin lymfoomaan)? Vai voikohan olla vain jonkinlaista imusolmuketulehdusta (tai jotain tällaista neutraalimpaa)? Patologilta tulevat tulokset sitten ajallaan, mutta tässäpä oikeiden tietojen odotteluaikana mietiskelen tulkintavaihtoehtoja. Olisin kiitollinen kaikista ajatuksista teiltä, joilla on omaa kokemusta tai hoitoalan asiantuntemusta.

    • Anonyymi

      Hei.! Olen 19v nuori ja oikealla puolella kaulaa tunnusteltaessa tuntuu erikokoisia imusolmukkeita jotka liikkuvat kyllä ja ovat kimmoisia ja pavun muotoisia nii kun ilmeisesti näiden kuuluukin olla.? Ennen oon tuntenu sielä vaan sen yhden ja saman mutta nyt huomasin siellä näitä lisää.. Toinen oire on palan tunne kurkussa voiko se liittyä imusolmuke syöpään jollain tapaa?? Oon itse äärettömän luulotautinen ihminen joten pelko on suuri

      • Anonyymi

        Onko sun tilanne selvinny yhtää


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      1937
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1682
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1604
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1537
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1515
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1435
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe