Sähkönhinnasta

Anonyymi-ap

Minulla on kiinteä hinta, kallis, vähän huonolla aikaa tehty sopimus, en ole valitellut.
Joilla on ollut pörssisähkö, ovat pitkin vuotta kehuneet, kuinka halpaa sähkö on, jopa ilmaista.
Nyt, kun muutamalle päivä kalliimpi sähkö, kamala poru, aina hallitusta myöten..
En enää ala itseäni orjuuttamaan sähkön vuoksi, ja valvomaan öitä kahvin ja ruuankeitossa..
Sähköautollaajukin kuulema maksaa, ei se ilmaista ole muutenkaan.
Onko nämä uuden airueen eläjät vähän yksinkertaisia, jos eivät ymmärrä valintojensa seuraksi.

23

311

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

      Minulla on ollut v1990 lähtien sama sähkösopimus krs talossa ja 45 e kk lasku. Ei ole huolta. Vesi maksut ovat hirveät vuodessa. Ja verot yleensä. Kuinka joku voi vielä luulla että tämä on meillä normaalia? Ettei ole mitään vikaa missään?
      Muutos tultava pian !

      • Anonyymi00005

        Mulla se "sähkölasku" josta puhutaan on 13-20 e, yleensä 15 e. tietysti tähän päälle vielä paikalliselta yritykseltä siirtomaksu.

        Sulla on hienoa kun jo markka-aikana on ollut sama hinta eli silloin 267,56 markkaa.


    • Anonyymi00002

      Sitä "muutaman" päivän kalliimpaa hintaa on nyt jatkunut kuukauden verran eikä helpotusta lähipäivillekään ole tulossa.
      Sähkön hinnoittelutavan paremmuus on osattava arvioida kulutuspainotteisesti: Kun kiinteistöni kulutus kesäkaudella on 250- 300 Kwh/kk ja näin talvikaudella 2500- 3100 kWh/kk niin en saisi juuri mitään iloa kesäkaudella halvasta tai liki ilmaisesta pörssisähköstä mutta kun talvikaudella eli suuren kulutuksen aikaan hinta on ihan ratkaiseva ja määrittää myös vuoden kokonaismaksut ja jos se olisi pörssisähkö nyt ollut tämän alkuvuoden ajan, olisin jo maksanut sähköstä puolet normaalista koko vuoden sähkölaskusta...
      Mikä on ero jos kiinteä hinta on esim. 9 cent/kWh tai keskimäärin ko. kuukaudessa 25 cent/kWh kulutuksella 3000 kWh/kk?
      Osaattehan huomioida ja laskea että myös sähkövero sekä ALV määräytyvät kalliin sähkön aikaan sen kalliin hinnan mukaan ja ovat siis paljon korkeammat...
      Ei, useimmat eivät osaa, ei onnistu, liian vaikeata...

      • Anonyymi00003

        Tottakai se ero on suuri, jos sen laskee kalleimmalle kuukaudelle. Oma rintamamiestalon sähkölasku kokonaisuudessaan viime vuodelle oli 1749 €. Kun sen laskee tuon 9 cent/kWh mukaan, niin lasku olisi ollut 2021 € eli pörssisähköllä pääsin 272 € halvemmalla. Ja viime talvena en edes lämmittänyt uuneja kertaakaan eli lämmitys pelkästään suoralla sähköllä.


      • Anonyymi00004
        Anonyymi00003 kirjoitti:

        Tottakai se ero on suuri, jos sen laskee kalleimmalle kuukaudelle. Oma rintamamiestalon sähkölasku kokonaisuudessaan viime vuodelle oli 1749 €. Kun sen laskee tuon 9 cent/kWh mukaan, niin lasku olisi ollut 2021 € eli pörssisähköllä pääsin 272 € halvemmalla. Ja viime talvena en edes lämmittänyt uuneja kertaakaan eli lämmitys pelkästään suoralla sähköllä.

        Entäs tänä talvena..?


      • Anonyymi00006
        Anonyymi00004 kirjoitti:

        Entäs tänä talvena..?

        Sen voi laskea vasta ensi vuoden tammikuussa. Mutta samansuuntainen se ero pörssisähkön hyväksi tulee olemaan. No, nyt on tullut lämmitettyä kahta pönttöuuniakin näiden muutamien kalliiden päivien aikaan.

        Sehän nyt kuitenkin on niin, etteivät sähkönmyyjät tappiolla myy ja siksi kiinteät sopimukset on mitoitettava varman päälle. Reaaliaikaisen pörssihinnanhan ne sähkön myyjätkin sähköstään maksavat.

        Tällaisena poikkeuksellisena vuotena, kun hinta kovin korkealla useampia päiviä, saattaa kiinteäkin olla edullisempi, mutta pitkässä juoksussa pörssisähkösopimus todennäköisesti tulee halvemmaksi, varsinkin jos on mahdollisuus huippuhintojen aikana vähän säätää kulutusta.


      • Anonyymi00007
        Anonyymi00006 kirjoitti:

        Sen voi laskea vasta ensi vuoden tammikuussa. Mutta samansuuntainen se ero pörssisähkön hyväksi tulee olemaan. No, nyt on tullut lämmitettyä kahta pönttöuuniakin näiden muutamien kalliiden päivien aikaan.

        Sehän nyt kuitenkin on niin, etteivät sähkönmyyjät tappiolla myy ja siksi kiinteät sopimukset on mitoitettava varman päälle. Reaaliaikaisen pörssihinnanhan ne sähkön myyjätkin sähköstään maksavat.

        Tällaisena poikkeuksellisena vuotena, kun hinta kovin korkealla useampia päiviä, saattaa kiinteäkin olla edullisempi, mutta pitkässä juoksussa pörssisähkösopimus todennäköisesti tulee halvemmaksi, varsinkin jos on mahdollisuus huippuhintojen aikana vähän säätää kulutusta.

        Sähkönmyyjät muuten myyvät toisinaan tappiolla tuotetta, juurimsiksi sähköstä käydäänkin paljon ns. futuurikauppaa. Futuurikaupassa yritys jakaa tappioriskiä vakuuttajan kanssa, molemmat tietenki toivovat olevansa oikeassa. Kun sähkön pörssihinta on esim. 25 cent/kWh niin miten joku yhtiö voi myydä sitä kiinteällä esim. 9 cent/kWh- hinnalla, nimittäin yhtiön on ensin ostettava sähkö pörssihinnoilla ja sitten myytävä voitolla eteenpäin jos mahdollista mutta em. tilanteessa voitolla myynti ei vaan ole mahdollista. Tämän talben sähkönmyynti taitaa laittaa monen sähkönmyyjän kestokyvyn aika lujille, en ihmettelisi konkrssejakaan, niitähän nähtiin jo muutama vuosi sitten hieman vastaavassa tilanteessa...
        Ja noin muuten onko sekään ihan ilamista se pönttöuunien lämmittely, ei kaikilla ole takametsiä ilmaiseksi hakattavissa..?


      • Anonyymi00009
        Anonyymi00007 kirjoitti:

        Sähkönmyyjät muuten myyvät toisinaan tappiolla tuotetta, juurimsiksi sähköstä käydäänkin paljon ns. futuurikauppaa. Futuurikaupassa yritys jakaa tappioriskiä vakuuttajan kanssa, molemmat tietenki toivovat olevansa oikeassa. Kun sähkön pörssihinta on esim. 25 cent/kWh niin miten joku yhtiö voi myydä sitä kiinteällä esim. 9 cent/kWh- hinnalla, nimittäin yhtiön on ensin ostettava sähkö pörssihinnoilla ja sitten myytävä voitolla eteenpäin jos mahdollista mutta em. tilanteessa voitolla myynti ei vaan ole mahdollista. Tämän talben sähkönmyynti taitaa laittaa monen sähkönmyyjän kestokyvyn aika lujille, en ihmettelisi konkrssejakaan, niitähän nähtiin jo muutama vuosi sitten hieman vastaavassa tilanteessa...
        Ja noin muuten onko sekään ihan ilamista se pönttöuunien lämmittely, ei kaikilla ole takametsiä ilmaiseksi hakattavissa..?

        Ei uuninlämmitys ilmaista ole, vaikka kuinka takametsiä.
        Tarvitaanmoottorisaha (Ei kukaan enää pokasahalla). Sitten ajokalustoa, ei naapurikaan ilmaiseksi aja.
        Ainakin kirves, ja ruutia ranteissa.
        Sitten vielä puuvarasto..
        Nämä kun laskee pe soineen päivineen.
        Työnosuuden voi ottaa kuntoiluna.


    • Anonyymi00010

      Vuositasolla on pörssisähkö tullut aina halvemmaksi kuin kiinteähintaiset sopimukset, sen vuoksi ei pörssisähköä käyttävien ole nyt syytä kitistä, vuositaso ratkaisee pörssisähkön eduksi. Ellei halua maksupiikkejä sähkölaskuun on syytä tehdä kiinteähintainen sopimus, se on aina mahdollista, mutta pörssisähköä käyttävät haluavat aina vain halpaa sähköä, vaikka se ei ole mahdollista. Turhaa rutinaa!!!

    • Anonyymi00011

      Minulla on ollut pörssisähkö melkein sen alusta asti, enkä ole valittanut tänäkään talvena. Ja miksivalittaisin, kun olen vuosia saanut sähköni kiinteähintaista halvemmalla.

      • Anonyymi00012

        Olet varmaan yksi harvoista. Pörssisähköä käyttävät kun tuntuvat unohtavan, että kallis sähkö on vain hetkittäistä ja pitävät jatkuvaa älämölöä nyt sähkön hinnasta. Voit onnitella itseäsi kun ymmärrät miten asia oikeasti on!


      • Anonyymi00013
        Anonyymi00012 kirjoitti:

        Olet varmaan yksi harvoista. Pörssisähköä käyttävät kun tuntuvat unohtavan, että kallis sähkö on vain hetkittäistä ja pitävät jatkuvaa älämölöä nyt sähkön hinnasta. Voit onnitella itseäsi kun ymmärrät miten asia oikeasti on!

        Onks Suomeen keskihinta pörssissä viimeaikoina ollut muka vain hetkittäistä, ei.. Keskihintoja; 7 päivää 02.02. - 08.02. = 26,8 snt/kWh ,
        30 päivää 10.01. - 08.02.2026 = 18,4 snt/kWh.


      • Anonyymi00014
        Anonyymi00013 kirjoitti:

        Onks Suomeen keskihinta pörssissä viimeaikoina ollut muka vain hetkittäistä, ei.. Keskihintoja; 7 päivää 02.02. - 08.02. = 26,8 snt/kWh ,
        30 päivää 10.01. - 08.02.2026 = 18,4 snt/kWh.

        Tammikuussa '26 keskihinta suomeen oli 15 snt/kWh. Nordpoolin muissa maissa oli huomattavasti halvemmat keskihinnat pörssissä.


    • Anonyymi00015

      Sähkön hinta ( ilman siis siirtoa perusmaksua sähköveroa) ollut kaukolämpötalossa (vanha vesikierto kylpyhuoneessa) pörssisähkö 100+ neliötä

      2023-5 senttiä

      7,5 7,0 6,5
      ja kulutus alenevasti alle 1600 kWh

      Tähän mennessä helmikuu 16% alle viimevuotisen = syy säätelin jääkaappia tarkemmaksi ja tavaroiden esilämpötilaa alemmaksi = leikkimistä

      • Anonyymi00016

        Ei kommentistasi saa mitään selvää, on niin sekava.


      • Anonyymi00018

        Maksa laskusi vaan, hei.


      • Anonyymi00021

        Ok- talossani tammikuun kulutus yli 3000 kWh, pitäisikö alkaa säädellä jääkaappia..?
        Normi viielä- pakstimen moottorin teho on siinä 50- 80 W. Jos teho on vaikka 70 W ja laite on toiminnassa termostaatin käskyttämänä vaikka puolet ajasta eli 12 tuntia vuorokaudessa, sähköä kuluu kuukaudessa huimat noin 25 kWh verran. On siinä säästön paikka...


      • Anonyymi00022
        Anonyymi00021 kirjoitti:

        Ok- talossani tammikuun kulutus yli 3000 kWh, pitäisikö alkaa säädellä jääkaappia..?
        Normi viielä- pakstimen moottorin teho on siinä 50- 80 W. Jos teho on vaikka 70 W ja laite on toiminnassa termostaatin käskyttämänä vaikka puolet ajasta eli 12 tuntia vuorokaudessa, sähköä kuluu kuukaudessa huimat noin 25 kWh verran. On siinä säästön paikka...

        työnnä jääkaappi preseeseesi ja koeta kävellä niin ettei näy
        se että et asu kerrostalossaei kuulutähänlässyysi


      • Anonyymi00023
        Anonyymi00021 kirjoitti:

        Ok- talossani tammikuun kulutus yli 3000 kWh, pitäisikö alkaa säädellä jääkaappia..?
        Normi viielä- pakstimen moottorin teho on siinä 50- 80 W. Jos teho on vaikka 70 W ja laite on toiminnassa termostaatin käskyttämänä vaikka puolet ajasta eli 12 tuntia vuorokaudessa, sähköä kuluu kuukaudessa huimat noin 25 kWh verran. On siinä säästön paikka...

        älykäpiö asuu suorasähkötilassa loisiiomakotitalossa ja sutoille
        ja valittaa sähkönsä hinnasta kuin käpiö
        tottakai maksat kun asut jossain pönkällä sutoilemassa


      • Anonyymi00024
        Anonyymi00023 kirjoitti:

        älykäpiö asuu suorasähkötilassa loisiiomakotitalossa ja sutoille
        ja valittaa sähkönsä hinnasta kuin käpiö
        tottakai maksat kun asut jossain pönkällä sutoilemassa

        lLet erittäin asiallinen ja asinatunteva sekä hyvällä kirjoitusosaamisella toimiva kommentoija, pidä tuo linja, se niin pukee sinua.


      • Anonyymi00025
        Anonyymi00024 kirjoitti:

        lLet erittäin asiallinen ja asinatunteva sekä hyvällä kirjoitusosaamisella toimiva kommentoija, pidä tuo linja, se niin pukee sinua.

        Sarkasmi pitäisi osoittaa jotenkin.


    • Anonyymi00019

      Suomessa, kuinkas muutenkaan, mentiin tässäkin asiassa perse edellä puuhun, kun ilmastoideologisista syistä poistettiin hiili- ja turvevoimalat käytöstä ja perustettiin sähköntuotanto ja omavaraisuus osin riippuvaiseksi tuulivoimaloista. Kiitti vaan vitusti saatanan viherpiipertäjät. Toivottavasti ette enää ikinä pääse hallitukseen.
      Heti kun tuulettomina aikoina myllyt kyykkää niin sähkön hinta pomppaa pilviin.
      Ja sitten tällaiseen, yhteen Euroopan kylmimmistä maista, haalitaan vielä typerien poliittisten päätösten myötä datakeskuksia kuluttamaan loputkin sähköntuotannon kapasiteetista. Ei Arkadianmäellä näköjään järki päätä pakota, sen verran idioottimaisi päätöksiä siellä tehdään.
      Poliitikkoja ei kiinnosta kansalaisten hyvinvointi kun itse saavat olla hillotolpan juurella. Se on ihan sama mikä sakki sinne valitaan kun sama meno ja kansan kyykyttäminen jatkuu vaalikaudesta toiseen.

    • Anonyymi00026

      Kulutukseni on aika pientä, kikkailu ei kannata.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      131
      1374
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      103
      889
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      713
    4. 51
      615
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      533
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      461
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      35
      432
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      399
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      177
      398
    Aihe