Suomalaiset ostavat yli 350 miljoonaa muovikassia vuodessa (sisältäen ruokakauppojen kassit).
K-ryhmän mukaan jo neljä viidestä kauppareissusta tehdään ilman muovikassiostosta.
EU:n tavoite muovikassiostoksille on 40 kassia henkilöä kohden vuodessa.
Siihen on yhä matkaa.
Suomalaiset ostavat vuosittain yli 60 muovikassia henkilöä kohden.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011805567.html
Muovikassi vai kauppakassi ? Onko valistus tehonnut sinuun ?
16
126
Vastaukset
- Anonyymi00001
Joku saattaa perustella muovikassin ostoa, että käyttää sitä roskapussina.
Ruokakaupan muovikassi ei sovi roskapussiksi ensisijaisesti siksi, että se on ekologisesti kestämätön ratkaisu, ylläpitää muovin ylikulutusta ja on kierrätysprosessin kannalta ongelmallinen.
Tässä keskeiset syyt:
-Ei kuulu muovinkierrätykseen: Kaupan muovikassi on tehty eri materiaalista (usein LDPE-muovi) kuin pakkausmuovit. Jos se laitetaan muovinkeräykseen, se vaikeuttaa lajittelua ja kierrätystä.
-Maatuu hitaasti tai ei lainkaan: Muovikassilta voi kestää 4–5 vuotta (tai kauemmin) hajota ympäristössä, ja se päätyy usein lopulta kaatopaikalle tai mereen, jossa se muuttuu mikromuoviksi.
-Ympäristöhaitat: Muovipussit voivat päätyä luontoon, tukkia viemäreitä ja vaarantaa eläimiä.
-Ei sovi biojätteelle: Tavallinen muovikassi ei hajoa kompostissa, joten se pilaa biojätteen, joka on tarkoitettu hyödynnettäväksi esimerkiksi mullan valmistuksessa.
-Tarpeeton "kertakäyttö": Usein muovikassi ostetaan vain siksi, että se päätyy roskiksen kautta poltettavaksi. Tämä kuluttaa uusiutumattomia luonnonvaroja (öljyä).
▶️ Parempi vaihtoehto: Käytä tarkoitukseen varattuja roskapusseja,
jotka on tehty kierrätysmuovista, tai kompostoituvia pusseja biojätteelle. Kauppareissuilla kannattaa suosia kestokassia.- Anonyymi00003
Niin ja paitsi, että oikea roskapussi on muovikassia parempi tarkoitukseensa, niin se on moninverroin halvempi.
- Anonyymi00002
Siihen mitään valistusta ole tarvinnut, aina käyttänyt kestokassia. Ja hedelmiin yms. muovipusseja käytän aina uudelleen, niin kauan kuin kestävät. Nyt vuoden verran ollut käytössä itse kahvipussiaskarteluna tekemäni kassi. Siihen onkin ostokset helppo lastata, kun pysyy auki niin kuin pärekori. Kerran kaupassa kuului kommentti: sinulla on hieno kassi, onko vaimo tehnyt. Eikun ihan ite tein.
- Anonyymi00004
Itse ostan välillä ja käytän sitten roskapussina.
- Anonyymi00011
Käytä tarkoitukseen varattuja roskapusseja, jotka on tehty kierrätysmuovista, tai kompostoituvia pusseja biojätteelle.
Kestokassit viikottaisella kauppareissulla. Samoin pakasteita varten oma kestokassi.
- Anonyymi00005
Ei kumpikaan vaan kauppareppu!
- Anonyymi00006
En kiihkoile.
Ollut kymmenet vuodet kauppakassi. Iteasiassa useitakin.
On kuitenkin tilanteita, tulee ostettua muovikassikin. Noh, niitä nyt siis tahtoo kertyä. Vähä keljumpikin hommeli, niistä tavallaan hankala päästä eroon. Rumia, kuluneita ja rikkinäisiä. Ei niistä ole oikein mihinkään, mutta tossa niitä pyörii.
Pitäis kai alkaa virkata niistä mattoja. Muistan, kun kusarilla muovikassit tuli kauppoihin. Ne oli aluksi ilmaisia. Maksulliseksi net tuli, kun mummot hokas ton mattojutun. Kuulemma tahtoi olla, joku tuli kauppaan ja osti leivän ja lenkkimakkaran. Pakkas net viiteenkymmeneen muovikassiin :D
Noh, mulla ei ole laisinkaan mattoja lattioilla. Eikä niitä oikein voi mihinkään muuhun käyttää, kuin mattojen kutomiseen. Eli, kaiketti mulle kertynyt snadi muovikassiongelma.
En usko, niitten hinnoittelu ei hirveesti vaikuta asiaan. Jos tekee ostoksia ja kädet käy vähiin, kyllä sitä kantoapu tarvitaan. Muovikassilla on kyllä tarpeensa. Tämä niitten kierrätys, uusiokäyttö, niissä ongelmia.
Ainiin. Mulla kyllä kauppakassissa on aina muutama muovikassi. Eli kyllä koitan kierrättääkkin. Mutta en mistään kummemmasta ideologisesta, taloudellisesta syystä. Yksinkertaisesti, muovikassi on ihan jees, käyttökelpoinen, hyvin funktionaalinen esine.
=DW= - Anonyymi00007
Nuoret ruuhkavuosikiireiset ehkä ostelee uusia muovikasseja aina kaupassa käydessään. Itse käytän samaa jopa vuoden, koska se mahtuu takataskuun, teippaan sitä jos käytössä tulee reikiä.
- Anonyymi00008
Minulla on kestokassit kaupassa käydessä. Joskus ostan isomman muovikassin, jos tarvitsee viedä tavaraa vaatekeräykseen.
- Anonyymi00009
En ole ostanut yhtään muvikasia enkä paaperikaseja tällä vuosituhannella - vale - kerran ostin Etolasta
korona-aikaan kun oli jotain tyynyjä vähän isompia
pullonpalatuksesta kerään ihmisten jättämiä siistejä muvikaseja ja paaperikaseja joihin
tungen sitten muvikierätystä ja poltojäteitä
kartonkeja pakkaan pinoon eli eivät juuri vie tilaa, ja likavedellä pestyjä eivät haise
muoveja runttaan oikein massiivisesti sisäkkäin
vien harvoin kierrätystä ja jättteitä tämän pakkaustekniikan takia
käyn ruokapuassa vain 100 kertaa vuodessa - optimoitu käynti
ruokapuamatkat ovat aivan turhaa ajankulua
en tilaa hesaria aivan turhaa metsäntuhoa lehtiin ja ajankulua
käytän säästyvät rahat ja ajankulun kalasteluun
pörsissä, nyt saaliina on Sampo? - Anonyymi00010
Oma kassi kulkee aina mukana ja isompia määriä ja painavampaa tavaraa (esim perunat + juurekset) hakiessa kärrykassi. Kaupassa käyn yleensä vain parin viikon välein kun itselle vain tarvii ostaa.
- Anonyymi00012
Olen jo vuosi käyttänyt vain omaa kauppakassiani
- Anonyymi00013
Nostavat 50 senttiin pussin hinnan, kyllä pitäis nostaa euroon vähintään, et saadaan muovinkulutusta pienemmäksi.
- Anonyymi00014UUSI
Olen jo toistakymmentä vuotta käyttänyt kankaisia kauppakasseja joissa on kova pohja. Lisäksi on hätävarakassina kankainen keskokassi. Se on hyvä näin pakkasilla kun voin pakata hedelmät ja vihannekset siihen, ja sitten kauppakassiin. Eivät palellu.
Muovikassi on petollinen näin talvella, hajoaa pakkasessa kesken kotimatkan. Olen eräälle edelläni kulkevalle kerran antanut oman varakassini kun hänellä levisivät ostokset kadulle muovikassin pettäessä. - Anonyymi00015UUSI
En osta koskaan muovikassia. Joskus lähden ostamaan vaikka pelkän maidon. Ja sitten muistankin muuta puutetta kaapissa. Kannan sylissä autoon tavarat, siellä on aina kangaskasseja joita olen saanut mainoksina ilmaiseksi.
Roskapusseiksi ovat yhdelle liian isoja, hedelmäpussikin tulee täyteen vasta noin viikon kuluttua. Biopussi paljon usemammin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiva kun SDP alkaa hallitsemaan Suomea
Vanhat hyvät ajat taas palaavat ja kansa vaurastuu. Muistatteko vielä Sorsan aikakauden? Silloin Suomessa tehtiin jopa2185628SDP:n lyhyt selviytymisopas
1. Komitea on vastaus, oli kysymys mikä tahansa Jos maailma on muuttumassa tai jossain palaa, demari ei hätiköi. Ensin p784559Keskisen kyläkaupassa Temun vaatteita myynnissä?
Siis mitä? Miksi siis ei itse tilaisi Temusta samoja.803318SÄHKÖLASKU 1600 EUROA Ei tässä ole mitään järkeä
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011804443.html Kyllä täysin huijausta nämä sähkömarkkinat. Varsinkin pörssisähk2412760Toivoisitko
Toivoisitko, että kaivattusi olisi introvertimpi tai extrovertimpi? Itsenäinen tai tarvitsisi enemmän apua/sinua? Osoit1412547Olli Rehn: Eläkkeistä pitää leikata. Nyt tuli Lindtmanille kauhun paikka
jos johtaa seuraavaa hallitusta. Purra: eläkkeisiin ei kosketa. Eikä tällä hallituskaudella varmasti kosketa, mutta seur1401909Venäläiset varkaudessa
Ja venäjä mieliset. Teitä kiinnostaa toisinajattelijat ja trafikista päätellen aika paljonkin. Kunhan aika koitaa tulee2441447Lupajaoston esityslista
Ilmoitus rakennusvalvonntaan luvattomasta rakentamisesta. esityslistan 6pykälä Kyse on kulttuuritalon rakentamisesta jo491025Jorma Uotinen UMK-juontajaksi! Mitä ajatuksia UMK-pesti herättää?
Professori, laulaja, koreografi ja TTK-tuomari Jorma Uotinen, 75, on yksi tämän vuoden UMK-juontajista. Uotisen rinnall28948- 62946