Moottoripyötäkortti ????

Pusukala103

Voisiko joku viisaampi kertoa minkä ikäisenä voi ajaa moottoripyöräkortin, jos pohjana on jo ajokortti B. Onko rajoituksia, kuten minkä kokoista pyörää saa kuljettaa? Voiko kortin ajaa omalla pyörällä?

Kiitos kaikille vastanneille.

12

1672

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rätkäilijä

18-vuotias saa ajaa ns. pikku-aan, jolla saa ajaa max 25 kw pyörää. kun täyttää 20 tai on ollut a-kortti 2 vuotta nousee se automaattisesti isoon-AAhan jolla saa körötellä sitten mitä tahansa. Itellä ollu kortti 16-vuotiaasta, ja 18-vuotiaana korottu 25kw ja 20-vuotiaana sai ruveta ajeleen kaikilla. :)
      Tietääkseni kevarikorttia isompaa ei pysty ajamaan kolmiolla, mutta en lyö asiasta palleja pantiks... :D

• Ekapärrä

Suoraan isoon pääsee jos on ikää yli 21 kun alkaa ajamaan A-korttia. Tosin silloin myös kortti itsessään täytyy ajaa isolla pyörällä. Ja näitä kun ei ihan aina joka koulusta löydy.

• iltavuoro
        Ekapärrä kirjoitti:

Suoraan isoon pääsee jos on ikää yli 21 kun alkaa ajamaan A-korttia. Tosin silloin myös kortti itsessään täytyy ajaa isolla pyörällä. Ja näitä kun ei ihan aina joka koulusta löydy.

Muistaakseni tuo "isompi pyörä", jolla voi ajaa vanhempana suoraan kunnon pyörään edellyttävän prätkäkortin, on kuitenkin vain jonkun 37kW tehoiltansa, mikä ei niin kamalasti lisää siihen 25kW.

• Löytyy
    • ---

Tiiän, että vaihtelee koulusta riippuen, mutta vähän haarukkaa?? Ja kiinostaa suoraan isomman pyörän kortti.

• Tipu

400€ niin kortti on kädessä (koulu, kirjalliset, inssi, uusi kortti). Saahan tuohon lisää hintaa, jos inssissä sössii. Kannattaa jonkun kaverin fillarilla käydä katsastuskonttorilla (tms.) treenailemassa käsittelykoetta varten. Samalla tulee opeteltua aliarvostetuinta mopoilun osa-aluetta, eli erittäin hiljaa ajoa.

Isommissa kaupungeissa saattaa kortin saada halvemmalla.

• Nimetön

Olen 19 vuotias ja mulla ei ole kuin b-ajokortti.(ei siis mitään kevarikorttia pohjalla) Ajattelin ensi kesänä ajaa kortin kun täytän 20 vuotta maaliskuussa. Voinko siis ajaa omalla pyörällä kortin vaikka oma pyörä on 1100:nen?vai tarviiko minun siis ensin ajaa jollain "mopolla" ennenkuin saan laillisesti ajaa suurempaa?

• Nimetön
        Tipu kirjoitti:

400€ niin kortti on kädessä (koulu, kirjalliset, inssi, uusi kortti). Saahan tuohon lisää hintaa, jos inssissä sössii. Kannattaa jonkun kaverin fillarilla käydä katsastuskonttorilla (tms.) treenailemassa käsittelykoetta varten. Samalla tulee opeteltua aliarvostetuinta mopoilun osa-aluetta, eli erittäin hiljaa ajoa.

Isommissa kaupungeissa saattaa kortin saada halvemmalla.

Mitä moottoripyöräkortin inssi sisältää? Liikenteen seassa ajon ja mitä tuohon käsittelykokeeseen kuuluu?vai tarkottaako se juuri liikenteen seassa ajoa?

• vuotta
        Nimetön kirjoitti:

Olen 19 vuotias ja mulla ei ole kuin b-ajokortti.(ei siis mitään kevarikorttia pohjalla) Ajattelin ensi kesänä ajaa kortin kun täytän 20 vuotta maaliskuussa. Voinko siis ajaa omalla pyörällä kortin vaikka oma pyörä on 1100:nen?vai tarviiko minun siis ensin ajaa jollain "mopolla" ennenkuin saan laillisesti ajaa suurempaa?

menee enintään 25 Kw pyörällä siitä alkaen, kun saat kortin käteen, jos ajat kortin ennen ikävuotta 21.

• Nimetön
        vuotta kirjoitti:

menee enintään 25 Kw pyörällä siitä alkaen, kun saat kortin käteen, jos ajat kortin ennen ikävuotta 21.

kiltisti odottaa ikävuotta 21 että voi siirtyä isompiin, ei ole hääviä ajella jollain "mopolla".

• Tipu
        Nimetön kirjoitti:

Mitä moottoripyöräkortin inssi sisältää? Liikenteen seassa ajon ja mitä tuohon käsittelykokeeseen kuuluu?vai tarkottaako se juuri liikenteen seassa ajoa?

moottoripyöräinssi (viralliselta nimeltään kai ajokoe) sisältää käsittelykokeen ja sitten sen mainitsemasi liikenteen seassa pörräämisen. Käsittelykokeeseen kuuluu neljä koetta, joista katsastusmies valitsee kaksi suoritettavaksi ajokokeessa. Eli kaikkia neljää ei tarvitse suorittaa. Käsittelykokeessa on pujottelu (vaikein), hidasajo (vaikeahko), jarrutus ja väistö (helpohko) sekä jarrutus (helppo). Sulkeissa omia mielipiteitäni kokeen osien vaativuudesta. Jos on kokemusta autolla ajamisesta, niin eihän tuossa kaupungilla ajossa pitäisi olla mitään ropleemia, kunhan muistaa selvästi kääntää päätä sivulle/taakse käännyttäessä suojatien yli. Jos sen unohtaa niin kuulemma saletti hylsy ainakin meillä päin.

Itse en ollut treenannut tarpeeksi pujottelua ja sen tietenkin katsastushäiskä valitsi suoritettavaksi kokeessa. Onnistuin jotenkin melkein kaatamaan mopon ennen viimeistä keilaa ja jouduin antamaan vähän kaasua, ettei siinä ihan nurin mentäisi. Selitin äijälle, että kytkin lipesi ja siitä johtui pieni nykäisy. Läpi meni onneksi koko roska ekalla yrittämällä. Ei muuten, kyllähän siellä voisi käydä testaamassa vaikka kuinka monta kertaa, mutta sillä rahalla saa jo aika läjän bensaa.

• ajat
        Nimetön kirjoitti:

kiltisti odottaa ikävuotta 21 että voi siirtyä isompiin, ei ole hääviä ajella jollain "mopolla".

kortin vaikka päivää ennen kuin täytät 21, niin se on sitten se kaksi vuotta 25 kw ennekuin pääset käsiksi ns täystehoon. Kaksi vuotta lasketaan kortin myöntämisestä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      89
      2618
    2. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      203
      1658
    3. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      116
      1590
    4. Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!

Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois
      Suomalaiset julkkikset
      41
      1461
    5. Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla

Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v
      Ikävä
      64
      1212
    6. Juhannusterveiset kaivatulle

Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻
      Ikävä
      75
      995
    7. Kaupunki osti Absin

Nyt vaan yrittäjiä kaivataan
      Haapavesi
      56
      969
    8. Sä oot kyllä

Aika erikoinen nainen
      Ikävä
      45