Elikkäs otin itseäni niskasta kiinni ja tilasin ajan yksityiselle ihotautilääkärille (maksoi reilut 60 e, kiva kiva...). No, mulle luvattiin roa-kuuri (luojan kiitos!), mutta ei ilman e-pillereitä. Vinguin kyllä että olen neitsyt enkä aio harrastaa seksiä lähiaikoina (ei ole näes poikaystävää, ei tällä naamalla! :-/ ) mutta mikään ei auttanut. KAikki tai ei mitään.
Elikäs, neuvokaa rakkaat ystävät mitä mä teen... Otanko e-pillerit ja roan vai jatkan elämää näppynaamana. Olen nyt 18 ja elättelen toivoa että akne jotenkin maagisesti häviäis, mutta... Olen odottanut jo niin monta vuotta. Pelkään kuitenkin että joudun e-pillerikierteeseen ja joskus sitten tulevaisuudessa, kun haluan lapsia niin akne pamahtaa taas päälle. Luvassa olis Yasmin-pillerit, millaisia kokemuksia on ihmisillä, sivuvaikutukset ja onko akne pukannut päälle kun on lopettanut syönnin??
Soin aikaisemmin 3 kk Daine Novia, mutta tuli niin armoton masennus että oli pakko lopettaa. Eikä niistä ollut edes apua.
Ai joo, onko kukaan tehnyt sillä tavalla että on lopettanut pakolliset e-pillerit roa-kuurin lopussa... Haluaisin vaan tietää että miten iho reagoi siihen?
Olen todella niin älyttömän kyllästynyt tähän oksettavaan naamaani, jonka vuoksi musta tuntuu että mä en pysty olemaan oikein oma itseni. Mikä on teidän neuvo mulle? Yksin on niin vaikea selvitä, kun siloposkikavereille en kehtaa puhua ongelmista ja äiti vaan yrittää vähätellä mun ongelmia. Tää on kuitenkin sama kun ei eläis ollenkaan, kun koskaan ei saa tuntea olevansa kaunis tai edes ihminen. Vain oksettava kystanaama.
Muuten iho on Ok mutta leuka on tupatentäynnä kystia ja arpia. Olen käynyt läpi kaikenmaailman puhdistusaineet jne. mutta ei ole auttanut.
Kiitos, oli helpottavaa kerrankin puhua tästä. Edes jollekin.
Elikäs, neuvokaa rakkaat ystävät mitä mä teen... Otanko e-pillerit ja roan vai jatkan elämää näppynaamana. Olen nyt 18 ja elättelen toivoa että akne jotenkin maagisesti häviäis, mutta... Olen odottanut jo niin monta vuotta. Pelkään kuitenkin että joudun e-pillerikierteeseen ja joskus sitten tulevaisuudessa, kun haluan lapsia niin akne pamahtaa taas päälle. Luvassa olis Yasmin-pillerit, millaisia kokemuksia on ihmisillä, sivuvaikutukset ja onko akne pukannut päälle kun on lopettanut syönnin??
Soin aikaisemmin 3 kk Daine Novia, mutta tuli niin armoton masennus että oli pakko lopettaa. Eikä niistä ollut edes apua.
Ai joo, onko kukaan tehnyt sillä tavalla että on lopettanut pakolliset e-pillerit roa-kuurin lopussa... Haluaisin vaan tietää että miten iho reagoi siihen?
Olen todella niin älyttömän kyllästynyt tähän oksettavaan naamaani, jonka vuoksi musta tuntuu että mä en pysty olemaan oikein oma itseni. Mikä on teidän neuvo mulle? Yksin on niin vaikea selvitä, kun siloposkikavereille en kehtaa puhua ongelmista ja äiti vaan yrittää vähätellä mun ongelmia. Tää on kuitenkin sama kun ei eläis ollenkaan, kun koskaan ei saa tuntea olevansa kaunis tai edes ihminen. Vain oksettava kystanaama.
Muuten iho on Ok mutta leuka on tupatentäynnä kystia ja arpia. Olen käynyt läpi kaikenmaailman puhdistusaineet jne. mutta ei ole auttanut.
Kiitos, oli helpottavaa kerrankin puhua tästä. Edes jollekin.
Vastaukset 7
Vanhimmat
Heippa!
Mulla samoja fiiliksiä naaman suhteet. Kamalaa kun elämä voi muuttua niin totaalisesti muututtuani kaunottaresta hirviöksi. Olen todella hirviö kun naamassa isoja kipeitä patteja jotka loistavat kilometrien päähän. Ei oikeen huvita mikään.
Nyt olen roa kuurilla, joka oikeestaan sai naamani vasta TODELLa pahaan kuntoon. Puoltoista kuukautta olen odotellut koska tää pahenemisvaihe loppuu ja iho alkais oikeesti paranee. Mutta koitetaan jaksaa, koita sinäkin:)
Ehdottomasti kannattaa kuitenkin aloittaa roa, jos haluat vielä joskus, mahollisesti puolen vuoden sisällä päästä nauttimaan oikeasti elämästä! Mä ainakin uskon että parin kuukauden päästä munkin on helpompi taas hymyillä.
Jos et todellakaan tarvitse niitä e-pilleitä, niin ei kukaan pakota niitä syömään vaikka resepti olisikin kirjoitettu. Ei läääri ehkä edes kysele niistä sen enempää myöhemmin.
Niin, mäkin mietin että jos jättäis ne e-pillerit syömättä, mutta täytyishän ne silti hakea ja maksaa... :-/
Näkyiskö se niissä testeissä ettei ole syönyt niitä pillereitä? ...Ja oliskohan musta valehtelemaan sille lääkärille siinä puolivälin tarkastuksessa?
Saako lääkäri selville sitä onko ne e-pillerit haettu apteekista?
Kiitos kun viitsit vastata, kynnys vaan on niin korkea. On tuo Roa sen verran iso hanke... :-)
syo nyt vaan ne lääkkeet mitä lääkäri on sulle määrännyt, joka toinen sun ikänen tyttö syö epillereitä, ja luultavasti itsekin ne alotat kun alat seurustelemaan. yasminissa on niin vähän hormoneja ettei vaikuta ihoon tms. mitenkään. itse söin roan, ja iho pysynyt suht hyvänä jo 7 vuotta. pillereitä olen syönyt nyt 5 vuotta ilman ongelmia... sitten jos akne palaisi pillereitten lopettamisen jälkeen(näin ei yleensä vähä hormoonisilla käy) sitten vaan uudelle roakuurille. Hoida nyt se ihosi vaan kuntoon, ja tee se lääkärin ohjeiden mukaisesti.
Ei sinun kannata niitä e-pillereitä aloittaa jos et harrasta minkäänlaista seksiä roakuurin aikana etkä muutamaan kuukauteen sen jälkeen!! Kyllä matalahormonisista pillereistäkin voi alkaa iho oireilemaan lopetuksen jälkeen, kaikki on niin yksilöllistä, kokemusta on!!!E-pilleripakko on tullut vasta uusien säädöksien jälkeen kuten raskaustestit ja lääkemääräyksen lyhentäminen kuukauteen, ei lääkäri saa mistään selville oletko edes hakenut e-pillereitä apteekista tai et, saati käytätkö niitä ollenkaan. verestäsi mitataan vaan tietyt arvot kuten maksan arvoja, ei niistä näe käytätkö kenties hormooniehkäisyä vai et. Ne pillerit ovat vaan ja ainoastaan raskauden ehkäisyyn ja lääkärin oli pakko ne sinulle määrätä koska hän ei voi antaa roa ilman niitä. Kyllä se on sinun itse päätettävissä onko turhaa sekoittaa omia hormooneita e-pillereillä jos et seksiä harrasta etkä näin ollen VOI TULLA RASKAAKSI. ALOITA IHMEESSÄ ROAKUURI ja e-pillerit voi aloittaa jos seksielämäsi muuttuu ratkaisevasti roakuurin aikana. Minä olen sitä mieltä. Lääkäriä tuskin kiinnostaa enää tarkastuksessa käytätkö e-pillereitä vai et, se on sinun oikeutesi olla käyttämättä jos olet vastuullinen ihminen ja tiedät mitä teet. ET SIIS HARRASTA SEKSIÄ jos et aloita yasminien syöntiä!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Kannattaa hoitaa se iho vaan kuntoon...
Kiitos taas vastauksista! :-)
Olen myös miettinyt sitä, että luultavasti parin vuoden sisällä ehkäisylle on jo tarvetta, että olisko viisainta aloittaa e-pillerit nyt? ..Nehän sais aknen takia kelakorvauksella kuorrutettuna. Mutta toisaalta onhan niitä muitakin ehkäisykeinoja kuin pillerit, esim. rengas...
Onkohan koskaan rengas aiheuttanut aknea lopettamisen jälkeen, onhan siinäkin ne ihan samat hormonit.. Ja oikeastaan ihan kaikissa paitsi jossain kierukassa, ja kierukan kanssa pelaileminen olis vähän turhan vaikeeta näin mun ikäiselle... :-)
Saa kyllä kaikki vauvanpeppuihoiset kiittää onneaan ettei niiden ristiks ole laitettu tällaisia ongelmia... XD
Mun iho kukki aika pahasti (alkoi yllättäen ,tuli kipeitä patteja) ja käytin 2vuotta nuva ring -ehkäisyrengasta. Iho korjaantui tänä aikana. Nyt olen lopettanut sen ja ihoni on suorastaan loistava;väri tasainen, ei näpyn näppylää. Mutta varmaan aika yksilöllistä jokaisella se, miten pillerit ja vastaavat vaikuttavat.
Hei Mörrimöykky,
halusin nyt kommentoida, kun kerroit koko elämäsi kärsivän kasvojen takia. Tuttu juttu, tosin oma akneongelmani oli yli 10 v sitten. olen muuallakin näillä palstoilla kommentoinut, että minä ainakin suosittelen kunnon kosmetologilla käyntiä ja hyvää ihonhoitoa pelkän roan tai hormonipillereiden sijaan. Itsellenikin suositeltiin silloin muinoin Diane Novaa (lentokoneessa vieressä istunut lääkäri), vaikka ihoni ei enää silloin ollut niin paha ja olin jo aloittanut hoidon kosmetologin antamin ohjein.
Pahat patit saatiin pois Yrttisyväkuorinnan ansiosta (DR. Schrammek) ja sen jälkeen hipiää hoidin Gernetic-tuotteilla - ne olivat lääkettä ärtyneelle iholle, ja toisin kuin monet markettien ja apteekin "vessanpesutuotteet", eivät kuivata ihoa. en olisi voinut kuvitella, miten tehokas joku ihonhoitosarja voi olla! Tärkeää on myös terveellinen ravinto ja runsas vedenjuonti, suosittelisin hyvää monivitamiinia luontaistuotekaupasta ja ainakin maitohappobakteereita.
Elimistöä ei kannata rasittaa liian rankoilla kuureilla, koska tehokasta tulosta saa ulkoisillakin menetelmillä... Maksaahan kaikki toki rahaa, mutta eivät nuo lääkekuuritkaan ole mitään halpoja.
Kaikkea hyvää ja iloa elämään! :)