Pilssipumpun asennus

????

ostin täyautomaattisen pilssipumpun ja nyt pitäisi
iskeä se Bella 660 pohjaan.
Hirvittää vaan ruuvata lasikuituun 4 mm ruuveja.(Jos menis vaikka läpi)
Onko mitään muuta kiinnitysvinkkiä.
silikooni? Liima?? Tms....
Kiitos vastauksista....

24

13271

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pena

      Vaan sikafexilla tai silikonilla. Ensin mainittu olisi parempi (lujempi). Silikoni tarttuu pohjan epoksiin, mutta pumpun muovi saattaa olla ongelma.
      Ja eiko pumpussa ole "irtopohja", joka kiinnitetään ensin ja itse pumppu siihen?
      Sitten tietysti on vielä epoksi. Esim. Super Epox.

      • ??

        Ostin rautakaupasta pl 400. Kestää kuulemma paremmin kuin
        sika ja tarttuu myös öljyisille pinnoilla.
        Joustoa on ja kuulemma pysyy. Saa sitten nähdä.
        Kiitos vastauksesta.


      • myös Bella
        ?? kirjoitti:

        Ostin rautakaupasta pl 400. Kestää kuulemma paremmin kuin
        sika ja tarttuu myös öljyisille pinnoilla.
        Joustoa on ja kuulemma pysyy. Saa sitten nähdä.
        Kiitos vastauksesta.

        minkäs takia laitat automaattisen pilssipumpun
        660:een, vuotaako pressu vai pelkäätkö että
        joku läpivienti pettää?


      • ???
        myös Bella kirjoitti:

        minkäs takia laitat automaattisen pilssipumpun
        660:een, vuotaako pressu vai pelkäätkö että
        joku läpivienti pettää?

        Vuotohan voi tulla esim. akselin tiivisteeseen tms.
        Toivottavasti ei.
        Oli ylimääräinen pumppu, niin päätin asentaa sen.
        Auttaa muuten pilssin pesussakin, kun ei pidä käsipelillä
        lapata vettä ulos.


      • ss48 / :(
        ??? kirjoitti:

        Vuotohan voi tulla esim. akselin tiivisteeseen tms.
        Toivottavasti ei.
        Oli ylimääräinen pumppu, niin päätin asentaa sen.
        Auttaa muuten pilssin pesussakin, kun ei pidä käsipelillä
        lapata vettä ulos.

        Hyi sinua! Ei sitä pilssivettä saa veteen laskea (mereen tai järveen). Pilssivedessä on yleensä (=aina) öljyä, joten pilssivesi viedään jäteöljyn keräyspisteeseen.
        Valitettavasti tämä vesi kuitenkin pilaa jopa jäteöljynkin, koska kierrätettävässä jäteöljyssä ei saa olla vettä paljoakaan, mutta luonnon vedessä ei saa olla yhtään öljyä, joten pilssivesi sille tarkoitettuun paikkaan


      • ???
        ss48 / :( kirjoitti:

        Hyi sinua! Ei sitä pilssivettä saa veteen laskea (mereen tai järveen). Pilssivedessä on yleensä (=aina) öljyä, joten pilssivesi viedään jäteöljyn keräyspisteeseen.
        Valitettavasti tämä vesi kuitenkin pilaa jopa jäteöljynkin, koska kierrätettävässä jäteöljyssä ei saa olla vettä paljoakaan, mutta luonnon vedessä ei saa olla yhtään öljyä, joten pilssivesi sille tarkoitettuun paikkaan

        Pilssi on nyt niin puhdas kuin se käytännössä voi olla.
        Ei sieltä öljyä veteen tule enempää kuin tankatessa, jos sattuu roiskahtamaan.

        Samaa mieltä muuten: Pidetään Meri puhtaana.


      • Pena
        myös Bella kirjoitti:

        minkäs takia laitat automaattisen pilssipumpun
        660:een, vuotaako pressu vai pelkäätkö että
        joku läpivienti pettää?

        Vettä tulee aina pilssiin kondensoitumisen, niittien, ruuvien yms. reikien pikku vuotojen takia, ja sitten vielä vahingon kautta tulleiden reikien kautta - herra paratkoon. Minusta paras olisi kaksi pilssipumppua, toinen ihan vaan varalle, ovat aika halpojakin.


      • Perämeren veneilijä
        Pena kirjoitti:

        Vettä tulee aina pilssiin kondensoitumisen, niittien, ruuvien yms. reikien pikku vuotojen takia, ja sitten vielä vahingon kautta tulleiden reikien kautta - herra paratkoon. Minusta paras olisi kaksi pilssipumppua, toinen ihan vaan varalle, ovat aika halpojakin.

        eikä muutakaan nesteitä "pilsissä" tai veneen pohjalla.
        Olen nykyisellä veneelläni ajellut jo 12 vuotta ja eipä ole ollut pohjalla vettä eikä muutakaan.
        Kun on kunnolla tehty ja huolehtii laitteet kuntoon niin ei veneessä tarvi olla pohjalla vettä
        se on vain huolimattomuutta tai taidon ja tiedon puutetta jos veneen pohjalle tulee vettä.
        Kondensoitumisen kanssa ei ole koskaan ongelmia kun hoitaa tuuletuksen ja lämmityksen,ja jos on niittejä tai ruuveja niin ne pitää tietysti tiivistää pysyvästi, eikai kukaan luulisi niin tohelo olevan jotta omaan veneeseen vahingossa reikiä tekisi?
        Joten eipä ole "pilssipumppuakaan" ei kyllä ole ollut tarvettakaan, vain "pakollinen" katsastusvaruste joka on käsipumppu johon ei tule sähkövikoja ainakaan.


      • faari
        Perämeren veneilijä kirjoitti:

        eikä muutakaan nesteitä "pilsissä" tai veneen pohjalla.
        Olen nykyisellä veneelläni ajellut jo 12 vuotta ja eipä ole ollut pohjalla vettä eikä muutakaan.
        Kun on kunnolla tehty ja huolehtii laitteet kuntoon niin ei veneessä tarvi olla pohjalla vettä
        se on vain huolimattomuutta tai taidon ja tiedon puutetta jos veneen pohjalle tulee vettä.
        Kondensoitumisen kanssa ei ole koskaan ongelmia kun hoitaa tuuletuksen ja lämmityksen,ja jos on niittejä tai ruuveja niin ne pitää tietysti tiivistää pysyvästi, eikai kukaan luulisi niin tohelo olevan jotta omaan veneeseen vahingossa reikiä tekisi?
        Joten eipä ole "pilssipumppuakaan" ei kyllä ole ollut tarvettakaan, vain "pakollinen" katsastusvaruste joka on käsipumppu johon ei tule sähkövikoja ainakaan.

        Pilssissä on aina öljykerros veden päällä.
        Sen alla yleensä puhdasta kondenssi tai muuta
        vettä.
        Miten ihmeessä *HYI* länsaa pilssin.
        Vastaanotto paikat on harvemmassa kuin
        pohjois Lapissa viinakaupat.


      • ???
        Perämeren veneilijä kirjoitti:

        eikä muutakaan nesteitä "pilsissä" tai veneen pohjalla.
        Olen nykyisellä veneelläni ajellut jo 12 vuotta ja eipä ole ollut pohjalla vettä eikä muutakaan.
        Kun on kunnolla tehty ja huolehtii laitteet kuntoon niin ei veneessä tarvi olla pohjalla vettä
        se on vain huolimattomuutta tai taidon ja tiedon puutetta jos veneen pohjalle tulee vettä.
        Kondensoitumisen kanssa ei ole koskaan ongelmia kun hoitaa tuuletuksen ja lämmityksen,ja jos on niittejä tai ruuveja niin ne pitää tietysti tiivistää pysyvästi, eikai kukaan luulisi niin tohelo olevan jotta omaan veneeseen vahingossa reikiä tekisi?
        Joten eipä ole "pilssipumppuakaan" ei kyllä ole ollut tarvettakaan, vain "pakollinen" katsastusvaruste joka on käsipumppu johon ei tule sähkövikoja ainakaan.

        Mitä jos sinulla menee kaikesta huolimatta joku tiiviste
        (12 vuotta vanhoja)hajalle????
        Eikös silloin sähköinen ole mukava ennen korjausta.
        Satamaankin pääsee helpommin, kun ei joudu toisella kädellä
        pumppaamaan....


      • evvk
        Perämeren veneilijä kirjoitti:

        eikä muutakaan nesteitä "pilsissä" tai veneen pohjalla.
        Olen nykyisellä veneelläni ajellut jo 12 vuotta ja eipä ole ollut pohjalla vettä eikä muutakaan.
        Kun on kunnolla tehty ja huolehtii laitteet kuntoon niin ei veneessä tarvi olla pohjalla vettä
        se on vain huolimattomuutta tai taidon ja tiedon puutetta jos veneen pohjalle tulee vettä.
        Kondensoitumisen kanssa ei ole koskaan ongelmia kun hoitaa tuuletuksen ja lämmityksen,ja jos on niittejä tai ruuveja niin ne pitää tietysti tiivistää pysyvästi, eikai kukaan luulisi niin tohelo olevan jotta omaan veneeseen vahingossa reikiä tekisi?
        Joten eipä ole "pilssipumppuakaan" ei kyllä ole ollut tarvettakaan, vain "pakollinen" katsastusvaruste joka on käsipumppu johon ei tule sähkövikoja ainakaan.

        Terve itseluottamus on hyvästä myös veneilyssä, mutta mitä teet, jos jostain odottamattomasta syystä vettä alkaakin tulla veneeseen?


      • ss48
        ??? kirjoitti:

        Pilssi on nyt niin puhdas kuin se käytännössä voi olla.
        Ei sieltä öljyä veteen tule enempää kuin tankatessa, jos sattuu roiskahtamaan.

        Samaa mieltä muuten: Pidetään Meri puhtaana.

        Jos se nyt on puhdas, niin hyvä. Kuitenkin voin kokemuksesta sanoa, että jokaisen veneen pilssiin tule jonakin päivänä vettä ja jonkin toisena myös öljyä.
        On aivan oikein, että pitää pilssin puhtaana ja kuivana, mutta kannatta tosiaan varutua siihen toiseenkin mahdollisuuteen.
        Muuten - jos pillsisi on nyt puhdas, niin miksi sitten kirjoitit tuolla aiemmin, että pilssipumppu autaa pilssin pesussa? Eihän puhdasta pilssiä kannata pestä?


      • put
        Perämeren veneilijä kirjoitti:

        eikä muutakaan nesteitä "pilsissä" tai veneen pohjalla.
        Olen nykyisellä veneelläni ajellut jo 12 vuotta ja eipä ole ollut pohjalla vettä eikä muutakaan.
        Kun on kunnolla tehty ja huolehtii laitteet kuntoon niin ei veneessä tarvi olla pohjalla vettä
        se on vain huolimattomuutta tai taidon ja tiedon puutetta jos veneen pohjalle tulee vettä.
        Kondensoitumisen kanssa ei ole koskaan ongelmia kun hoitaa tuuletuksen ja lämmityksen,ja jos on niittejä tai ruuveja niin ne pitää tietysti tiivistää pysyvästi, eikai kukaan luulisi niin tohelo olevan jotta omaan veneeseen vahingossa reikiä tekisi?
        Joten eipä ole "pilssipumppuakaan" ei kyllä ole ollut tarvettakaan, vain "pakollinen" katsastusvaruste joka on käsipumppu johon ei tule sähkövikoja ainakaan.

        Olenkohan ylivarovainen, kun veneessä on (ei vuoda)
        kolme pilssipumppua. 2 sähköistä ja yksi manuaali.
        Varaohjaus on myös ja kaikenlaista muuta varalla.

        Pilsipumput on vain yksi osa veneturvallisuutta.


      • ???
        ss48 kirjoitti:

        Jos se nyt on puhdas, niin hyvä. Kuitenkin voin kokemuksesta sanoa, että jokaisen veneen pilssiin tule jonakin päivänä vettä ja jonkin toisena myös öljyä.
        On aivan oikein, että pitää pilssin puhtaana ja kuivana, mutta kannatta tosiaan varutua siihen toiseenkin mahdollisuuteen.
        Muuten - jos pillsisi on nyt puhdas, niin miksi sitten kirjoitit tuolla aiemmin, että pilssipumppu autaa pilssin pesussa? Eihän puhdasta pilssiä kannata pestä?

        Kun vene on telakalla, niin liitetään perän pilssipumpun
        ulostuloon letku joka johtaa saaviin.
        Pilssiin voi kaataa vettä ja harjata/pestä kunnolla ja
        likavesi tulee näppärästi ulos.
        En minä kesällä veneen ollessa vedessä pilssiä pese.

        Veneilyjä.....


      • faari
        put kirjoitti:

        Olenkohan ylivarovainen, kun veneessä on (ei vuoda)
        kolme pilssipumppua. 2 sähköistä ja yksi manuaali.
        Varaohjaus on myös ja kaikenlaista muuta varalla.

        Pilsipumput on vain yksi osa veneturvallisuutta.

        Mulla oli rautapaatissa lenssipumpuja=
        Yksi hyttiin
        Yksi konekoppiin.
        Sähköllä käyviä'
        Sen lisäksi käsikäyttöinen lenssipumppu.
        Ei mun aikana ruvennu vuotamaan.

        Voi olla että toiset pitää lenssi-
        pumppua tarvetta varten.
        Mie piän varoille.


      • Perämerenveneilijä
        ??? kirjoitti:

        Mitä jos sinulla menee kaikesta huolimatta joku tiiviste
        (12 vuotta vanhoja)hajalle????
        Eikös silloin sähköinen ole mukava ennen korjausta.
        Satamaankin pääsee helpommin, kun ei joudu toisella kädellä
        pumppaamaan....

        sellaisia tiivisteitä veneessäni joista pääsisi merivettä sisätiloihin ainakaan huomaamatta ja huomattavia määriä.
        Pohjassa on vain yksi läpivienti vedenottoa varten Hst.putken osilla ja venttiilillä,jos tulee joku putkistovika niin ventiili kiinni vain ja sitten korjataan eikä vettä ole tullut merkittävästi pohjalle.
        Moottorini ja vaihteen alla on muuten iso peltilaatikko johon mahdolliset öljyt moottorista mahtuisi ja sen voi tyhjentää sitten vaikka rannassa, (ei ole kyllä koskaan tarvinnut kuin hieman paperilla pyyhkäistä pisaroita).
        Kyllä sitä voi veneen pohjan pitää sisältäkin puhtaana ja kuivana, ja sen takia ei muuten ole koskaan ollut ikkunoiden huurtumis ongelmiakaan
        kun ei ole höyrystyvää vettä sisätiloissa, tästä muuten kirjoitin aiemmin kun joku kyseli neuvoja huurtumisen estoon.


      • turvallista matkaa
        Perämeren veneilijä kirjoitti:

        eikä muutakaan nesteitä "pilsissä" tai veneen pohjalla.
        Olen nykyisellä veneelläni ajellut jo 12 vuotta ja eipä ole ollut pohjalla vettä eikä muutakaan.
        Kun on kunnolla tehty ja huolehtii laitteet kuntoon niin ei veneessä tarvi olla pohjalla vettä
        se on vain huolimattomuutta tai taidon ja tiedon puutetta jos veneen pohjalle tulee vettä.
        Kondensoitumisen kanssa ei ole koskaan ongelmia kun hoitaa tuuletuksen ja lämmityksen,ja jos on niittejä tai ruuveja niin ne pitää tietysti tiivistää pysyvästi, eikai kukaan luulisi niin tohelo olevan jotta omaan veneeseen vahingossa reikiä tekisi?
        Joten eipä ole "pilssipumppuakaan" ei kyllä ole ollut tarvettakaan, vain "pakollinen" katsastusvaruste joka on käsipumppu johon ei tule sähkövikoja ainakaan.

        Veneissä tulisi pitää nyrkkisääntönä sitä, että kippari pystyy sekä ohjaamaan että pumppaamaan yksin yllättävän vuodon sattuessa. Eikä sen saamiseen tarvita huolimattomuutta tai puutteellisia taitoja, huono tuuri riittää.
        Vastuullinen kippari asentaa laadukkaan ja tehokkaan käsipumpun siten, että siihen ylettyy, kun toinen käsi on ruorissa.
        Sähköpumput ovat lopulta mukavuusvarusteita, mutta parempi niitäkin on olla kaksin kappalein, tietysti omilla automaattikytkimillään (ei helistinmallia).


      • ???
        turvallista matkaa kirjoitti:

        Veneissä tulisi pitää nyrkkisääntönä sitä, että kippari pystyy sekä ohjaamaan että pumppaamaan yksin yllättävän vuodon sattuessa. Eikä sen saamiseen tarvita huolimattomuutta tai puutteellisia taitoja, huono tuuri riittää.
        Vastuullinen kippari asentaa laadukkaan ja tehokkaan käsipumpun siten, että siihen ylettyy, kun toinen käsi on ruorissa.
        Sähköpumput ovat lopulta mukavuusvarusteita, mutta parempi niitäkin on olla kaksin kappalein, tietysti omilla automaattikytkimillään (ei helistinmallia).

        Alkuperäisessä viestissä kyselin pilssipumpun asennukseen
        ohjeita.
        Kiitos vastauksista.Ihmeen paljon tuli kommentteja
        koko pilssipumpun tarpeellisuudesta.

        Kerron vaan lyhyesti kokemuksistani:Pumppu on elektroninen
        itse "haistava" vempain, joka ei pala tyhjänä käydessäkään.
        Asennuksen suoritin pl 400:lla ja pitää.
        Koko homma letkuasennuksineen vei puoli tuntia.

        Hyvää veneilykesää kaikille....


      • Hmmmm
        Perämerenveneilijä kirjoitti:

        sellaisia tiivisteitä veneessäni joista pääsisi merivettä sisätiloihin ainakaan huomaamatta ja huomattavia määriä.
        Pohjassa on vain yksi läpivienti vedenottoa varten Hst.putken osilla ja venttiilillä,jos tulee joku putkistovika niin ventiili kiinni vain ja sitten korjataan eikä vettä ole tullut merkittävästi pohjalle.
        Moottorini ja vaihteen alla on muuten iso peltilaatikko johon mahdolliset öljyt moottorista mahtuisi ja sen voi tyhjentää sitten vaikka rannassa, (ei ole kyllä koskaan tarvinnut kuin hieman paperilla pyyhkäistä pisaroita).
        Kyllä sitä voi veneen pohjan pitää sisältäkin puhtaana ja kuivana, ja sen takia ei muuten ole koskaan ollut ikkunoiden huurtumis ongelmiakaan
        kun ei ole höyrystyvää vettä sisätiloissa, tästä muuten kirjoitin aiemmin kun joku kyseli neuvoja huurtumisen estoon.

        Entäs potkuriakselin läpivienti.
        Käsittääkseni veneessäsi on sisämoottori?(peltilaatikko moottorin alla)

        Monet veneet on alkaneet vuotaa juuri akselin tiivisteestä.
        Kun ei juuri muutakaan paikkaa ole mistä vuotaa.
        Entäs vauhti? 20 solmua ja uppotukki?
        Voipi tulla pieni reikä paattiin.

        Toivottavasti ei tule, mutta ei vara venettä kaada.


      • Perämeren veneilijä
        Hmmmm kirjoitti:

        Entäs potkuriakselin läpivienti.
        Käsittääkseni veneessäsi on sisämoottori?(peltilaatikko moottorin alla)

        Monet veneet on alkaneet vuotaa juuri akselin tiivisteestä.
        Kun ei juuri muutakaan paikkaa ole mistä vuotaa.
        Entäs vauhti? 20 solmua ja uppotukki?
        Voipi tulla pieni reikä paattiin.

        Toivottavasti ei tule, mutta ei vara venettä kaada.

        Potkuriakselisysteemini on siten rakennettu että pitäisi olla lähes todellinen täystuho jotta sieltä voisi tulla suurempia määriä vettä.
        Ei ole 12vuoteen tullut pisaraakaan kun on kaksinkertaiset kunnon huulitiivisteet ja laakerit
        Vauhtia ei ole kuin max. 15 solmua mutta kyllä se tietenkin oikein pahassa tapauksessa uppopuu vois ehkä tulla sisään, silloin pitäisi tietysti tukkia vuoto vaikka pelastusliivillä tms.
        Onneksi uppopuut on lähes loppuneet kun uittokin on loppunut.
        Kyllähän sitä tietysti olisi syytä varautua kaikkeen.
        Alkuperäinen kirjoitukseni oli kylläkin tarkoitettu lähinnä maininnaksi jotta kyllä sitä voi pitää veneensä kuivana ja puhtaana sisäpuolelta pohjaltakin kun noudattaa huolellisuutta.
        Syys kylmiä ajatellen sisältä kuiva vene ei huurreta ikkunoita koskaan kun ei ole höyrystyvää vettä pohjalla, kuten viimesyksynäkin moni valitteli huurtumisongelmiansa.


      • Reimari
        Perämeren veneilijä kirjoitti:

        Potkuriakselisysteemini on siten rakennettu että pitäisi olla lähes todellinen täystuho jotta sieltä voisi tulla suurempia määriä vettä.
        Ei ole 12vuoteen tullut pisaraakaan kun on kaksinkertaiset kunnon huulitiivisteet ja laakerit
        Vauhtia ei ole kuin max. 15 solmua mutta kyllä se tietenkin oikein pahassa tapauksessa uppopuu vois ehkä tulla sisään, silloin pitäisi tietysti tukkia vuoto vaikka pelastusliivillä tms.
        Onneksi uppopuut on lähes loppuneet kun uittokin on loppunut.
        Kyllähän sitä tietysti olisi syytä varautua kaikkeen.
        Alkuperäinen kirjoitukseni oli kylläkin tarkoitettu lähinnä maininnaksi jotta kyllä sitä voi pitää veneensä kuivana ja puhtaana sisäpuolelta pohjaltakin kun noudattaa huolellisuutta.
        Syys kylmiä ajatellen sisältä kuiva vene ei huurreta ikkunoita koskaan kun ei ole höyrystyvää vettä pohjalla, kuten viimesyksynäkin moni valitteli huurtumisongelmiansa.

        Meikän paatin katsastusluokituksen pakollisiin
        varusteisiin kuuluu mekaaninen pilssipummppu manuaalisen lisäksi.


      • Täh
        Reimari kirjoitti:

        Meikän paatin katsastusluokituksen pakollisiin
        varusteisiin kuuluu mekaaninen pilssipummppu manuaalisen lisäksi.

        Mitä eroa on manuaalisella ja mekaanisella pilssipumpulla? Minusta ne kaikki on yleensä mekaanisia olipa käyttötapa manuaalinen tai sähköin tai jokin muu. ;-)


      • reimari
        Täh kirjoitti:

        Mitä eroa on manuaalisella ja mekaanisella pilssipumpulla? Minusta ne kaikki on yleensä mekaanisia olipa käyttötapa manuaalinen tai sähköin tai jokin muu. ;-)

        manuaalinen toimii käsivoimalla ja mekaaninen sähköllä.

        On myös olemassa pumppuja jotka asennetaan akseliin.
        Akselin pyöriminen pyörittää myös pumpun koneistoa.

        Katsastussäännöissä vaan vaaditaan siis:Käsivoimalla ja
        mekaanisesti (esim. sähköpilssi)toimiva pumppu.
        Ps. Koskee vain yhtä katsastusluokkaa.


    • esunila

      Hei!
      Pilssipumpumusta ja luotettavasta sellaisesrta on kyse.

      Tarvitsen melko hätäseen uuden pilssipumpun, automaatilla, eli virrat aina päällä ja vene 2-4 viikkoá (tai enemmänkin). Vanha kyllä toimii ja pumppaa, mútta käy jatkuvasti, joten nykypumpulla ei voi jättää päälle.
      Tilaa ei ole paljon, eli fii 80-90 mm pumppu ainakin mahtuu ja on fii 20 mm letkuliitännällä tällä hetkellä (Jurmo Cabin).
      Pohjan läpiviennit voi aina vuotaa jonkin verran ja Suomen kesä saattaa olla sateinenkin, eikä itsetyhjentyvän takaosan toimivuudesta ole koskaan takeita.
      Ironsec:illä näyttäisi olevan VE02310 (64 eur), mutta 120x120 mitat voi olla vähän isot. Fii 80-90 olisi aika passeli, olisko vinkkiä mistä?

      Terv. Esa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      146
      2550
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1986
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1968
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1776
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe