Ankkuria hankkimassa

Anonyymi-ap

Millainen ankkuri pitää olla?

26

308

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

No sehän riippuu täysin veneestä ja siitä, missä ankkuroi ja kuinka pitkäksi aikaa.
      Anna lisää tietoja, niin kyllä sulle ankkuri löydetään tai useampikin.

• Anonyymi00003

No olen kyllä itse pohtinut samaa. Ymmärrän että yksi on hiekkapohjalle hyvä ja toinen taas kivikkoon, mutta en ole nähnyt veneissä mitään sixpäckejä josta voi valita kulloinkin sopivan. Eli olettaisin että jokapaikan yleismallia Suomen vesistöihin etsitään ja aloittaja osannee itse valita kokoluokan veneensä painon ja tuulipinnan mukaan.

• Anonyymi00006
        Anonyymi00003 kirjoitti:

No olen kyllä itse pohtinut samaa. Ymmärrän että yksi on hiekkapohjalle hyvä ja toinen taas kivikkoon, mutta en ole nähnyt veneissä mitään sixpäckejä josta voi valita kulloinkin sopivan. Eli olettaisin että jokapaikan yleismallia Suomen vesistöihin etsitään ja aloittaja osannee itse valita kokoluokan veneensä painon ja tuulipinnan mukaan.

Vesistötkin eroavat toisistaan.
        Joku ankkuroi aallokossa ja toinen poukamassa. Joku yöksi ja toinen vain kahvin ajaksi

• Anonyymi00008
        Anonyymi00003 kirjoitti:

Mulla on 4 laatua, joista 1 käytän 98% sesti. Muita sitten harrrrrrrrrvoin

• Anonyymi00011
        Anonyymi00003 kirjoitti:

Sileällä kalliolla mikään ankkuri ei pidä. Kivikossa jokin ankkuri voi ehkä tarttua niin ettei sitä saa pois kuin sukeltaja, mutta minkään ankkurityypun osalta ei ole mitään takeita että pitää lainkaan.
        .
        Hiekkaan, saveen, moreeniin sekä mutaan on hyviä ankkureita, jotka pitävät niissä kaikissa. Sellainen kannattaisi mielestäni valita. Toki moreenin osalta voi olla ongelma, jos ihan pieneen veneeseen ei halua niin painavaa ankkuria että se pitäisi isommankin veneen paikallaan. Ihan kevyet ankkurit nimittäin pitäisivät moreenissa hyvin jos ne saisi kaivautumaan, mutta se ei onnistu kuin sukeltajan avulla. Isot taas kaivautuvat ongelmitta.

• Anonyymi00022
        Anonyymi00011 kirjoitti:

Sileällä kalliolla mikään ankkuri ei pidä. Kivikossa jokin ankkuri voi ehkä tarttua niin ettei sitä saa pois kuin sukeltaja, mutta minkään ankkurityypun osalta ei ole mitään takeita että pitää lainkaan.
        .
        Hiekkaan, saveen, moreeniin sekä mutaan on hyviä ankkureita, jotka pitävät niissä kaikissa. Sellainen kannattaisi mielestäni valita. Toki moreenin osalta voi olla ongelma, jos ihan pieneen veneeseen ei halua niin painavaa ankkuria että se pitäisi isommankin veneen paikallaan. Ihan kevyet ankkurit nimittäin pitäisivät moreenissa hyvin jos ne saisi kaivautumaan, mutta se ei onnistu kuin sukeltajan avulla. Isot taas kaivautuvat ongelmitta.

Kyllä pitää, riittävän massan omaava ankkuri suhteessa veneen painoon, tuuleen ja tuulipinta-alaan, myös aallokko.

• Anonyymi00002

Jos pitää tällaisesta paikasta kysellä tällaisia, kannattaa pysyä maissa. Jaa mutta trollihan tämä olikin.

• Anonyymi00004

Ankkurin materiaalin tulee olla uppoavaa, jotta se painuu pohjaan veteen heitettäessä. Maailmalla on suosittu metallista tehtyjä ankkureita.

• Anonyymi00012

Ei, kyllä ankkurin voi tehdä vaikka xps eristevaahdosta itse. Sellainenkin painuu upoksiin kun on painavaa ketjua tarpeeksi perässä. Pitoa löytyisi pelkällä ketjulla paremmin, mutta jos vene pitää seuraa varten katsastaa, niin jokin ankkuri on oltava, eikä katsastusmääräyksissä aseteta vaatimuksia ankkurin materiaalille.

• Anonyymi00026
        Anonyymi00012 kirjoitti:

Ei, kyllä ankkurin voi tehdä vaikka xps eristevaahdosta itse. Sellainenkin painuu upoksiin kun on painavaa ketjua tarpeeksi perässä. Pitoa löytyisi pelkällä ketjulla paremmin, mutta jos vene pitää seuraa varten katsastaa, niin jokin ankkuri on oltava, eikä katsastusmääräyksissä aseteta vaatimuksia ankkurin materiaalille.

Ehkä jonkun kiven ympärille tuota vaahtoa?!? Niin ei kolhisi sitten veneen pohjaa.

• Anonyymi00005

"Bruce" tyyppinen on mielestäni hyvä, ehkä vähän hankala säilytettävä, koska vie hieman tilaa muotoilunsa vuoksi. Toisaalta sen ei tarvi olle hirveän painava.

• Anonyymi00007

Se on ainakin halpa

• Anonyymi00009
        Anonyymi00007 kirjoitti:

Se on ainakin halpa

Ja aito on hyvä, useat kopiot eivät

• Anonyymi00013
        Anonyymi00009 kirjoitti:

Ja aito on hyvä, useat kopiot eivät

Tietääkseni Bruce ankkurin valmistus on lopetettu jo vuosia sitte, eli kaikki ovat kopioita.
        Ankkurin hinta kannattaa olla sellainen , että voit katkaista köyden ja hylätä ankkuri pohjaa suuremmin miettimättä.
        Tiedän paikan, jossa on muutama 700€ ankkuri kun niitä ei saatu ylös.

• Anonyymi00014
        Anonyymi00013 kirjoitti:

Tietääkseni Bruce ankkurin valmistus on lopetettu jo vuosia sitte, eli kaikki ovat kopioita.
        Ankkurin hinta kannattaa olla sellainen , että voit katkaista köyden ja hylätä ankkuri pohjaa suuremmin miettimättä.

Laitapa koordinaatit, niin käyn ensikesänä sukeltamassa ne 700€ ankkurit pohjasta ylös.

• Anonyymi00017
        Anonyymi00014 kirjoitti:

Laitapa koordinaatit, niin käyn ensikesänä sukeltamassa ne 700€ ankkurit pohjasta ylös.

Et ole ensimmäinen, joka yrittäisi löytää ankkurit. Syvyys olisi kohtuullinen 15-20m.

• Anonyymi00018
        Anonyymi00017 kirjoitti:

Et ole ensimmäinen, joka yrittäisi löytää ankkurit. Syvyys olisi kohtuullinen 15-20m.

Onko aallokkoa?

• Anonyymi00019
        Anonyymi00013 kirjoitti:

Meinaat, että jo valmistetuista tuli kopioita sillä hetkellä kun valmistus lopetettiin? Ei ankkureissa ole parasta ennen päivämäärää, ja sinkityksen voi uusia jos kuluu puhki. Yhtään ankkuria en ole yli 30-vuotisen veneilyharrastuksen aikana hukannut, jokunen on tullut myytyä (esim. aito hyvä Bruce veneen mukana) tai heivattua kierrätykseen (Bilteman umpisurkea Bruce-kopio, jota ei kehdannut ilmaiseksikaan ankkurointikäyttöön antaa). Rosterinen Bruce-kopio on pari vuotta odottanut terassilla ottajaansa, mutta ei tunnu kelpaavan.

• Anonyymi00023
        Anonyymi00013 kirjoitti:

Et, huomioi käytettyjen markkinoita, itse omisin kuolinpesän veneestä aidon brucen ja tilalle laitoin kopion.

On niitä myynnissäkin, kun joku haksahtaa moderneihin testi voittajiin, turhaan

• Anonyymi00024
        Anonyymi00019 kirjoitti:

Meinaat, että jo valmistetuista tuli kopioita sillä hetkellä kun valmistus lopetettiin? Ei ankkureissa ole parasta ennen päivämäärää, ja sinkityksen voi uusia jos kuluu puhki. Yhtään ankkuria en ole yli 30-vuotisen veneilyharrastuksen aikana hukannut, jokunen on tullut myytyä (esim. aito hyvä Bruce veneen mukana) tai heivattua kierrätykseen (Bilteman umpisurkea Bruce-kopio, jota ei kehdannut ilmaiseksikaan ankkurointikäyttöön antaa). Rosterinen Bruce-kopio on pari vuotta odottanut terassilla ottajaansa, mutta ei tunnu kelpaavan.

Itse olen +40 vuotisen veneilyni aikana menettänyt yhden ankkurin kun ketjun ja ankkurin leikarin ruuvi oli ankuroitaessa ruvautunut auki.

Tilanne oli omaa syytäni jälki viisasteluna huomaten. Ankkurointi tilaa oli niukasti ja laskin ketjua 1:2 ulos ja suväyttä oli nokn 3 m, oli tuulista ja ankurointi oli terävän nykivää, joka sitten aloitti ruuvin pyörityksen auki, nykäys kerrallaan. Onneksi oli aamu ja huomasin, että jotain oli tapahtunut, kun alkoi kallio lähestyä.

• Anonyymi00010

Käyppä kysymässä joltain ryssien varjolaivaston kapteenilta.

• Anonyymi00015

Kiinalainen tai venäläinen.joka kestää raahata pitkin pohjaa ja katkoo kaikki kaapelit ja putket

• Anonyymi00016

Kiinalainen tai venäläinen pohjassa raahattava malli jolla katkoo kaapeli ja putket

• Anonyymi00020

Kiinalainen tai venäläinen pohjassa raahattava kaapelin ja putkien katkojamalli

• Anonyymi00021

Entä jos laiva rakennettu kaukoidässä,Eteläafrikassa ties missä,rekisteröity sinne,paikallinen merimiehistö,varustamo,rahtaavat työkseen tavaraa ympäri maailman vesillä,jopa suomenlahdellakin.
        Eikö saisi?

• Anonyymi00025

Myö on laitettu kivveen naru ja airon hankaimeen kiinni. Mutta pittää löytää sopivan muotonen että saa kiven ympärille solmituksi. Joko kuutionmallinen ja solmii kuin lahjapaketin tai sitten pitkulaistyyppinen jossa jotain kolosia, jotta köysi ei pääse luiskahtamaan ympäriltä kun siinä pitkulassa ei saa toiseen suuntaan lenkkiä tehneeksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      201
      4347
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      441
      3253
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      14
      2138
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1790
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      5
      1178
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      74
      1023
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      69
      1015
    8. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      24
      941
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      75
      908
    10. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      54
      906
    Aihe