Oletko joskus ajatellut kuolemaa?

Anonyymi-ap

Olet todennäköisesti joskus käynyt hautajaisissa. Ehkä olet tehnyt kuolinsiivousta. Joku sukulainen tai muuten läheinen tai tuttu ihminen on kuollut. Oletko ehkä suunnitellut omia hautajaisiasi - onko sinulla toiveita miten ne toteutetaan? Olet ehkä tehnyt testamentin tai muuten suorittanut verosuunnittelua omaisuuttasi ajatellen.

Vai onko kuolema niin pelottava asia, että haluat sivuuttaa koko aiheen? Koulussa opettaja sanoi että mikään muu ei ole pakko kuin kuolema.

67

533

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Kaikki on jo selvitetty ja tiedoksi annettu.

• Anonyymi00062

On oltu useissa hautajaisissa, tehty 4 kuolinsiivousta, testamentit on tehty, suurin osa varoista on jo annnettu. Nykyinen asuntokin kerrostalo-osake on jo lahjoitettu vuosikymmenien aikana.

Sitä olen myös miettinyt, jos tulee sairaus jonka takia ajattelen itsemurhaa.
        Se on ruma sana, kuinka jälkeläiset ymmärtää.
        Tekisin sen siististi, jos mahdollista. Ehkä taksilla joen rantaan , sitten pillereitä poskeen ja naru kaulaan jossa painoa.
        Sitä ennen kyllä lähettäisin viivästettyjä tekstiviestejä jälkeläisille ja soittaisin 112. Sanoisin että ei ole kiire.
        Mutta varmaan vanhentuessa tulee aina elämää ja vaivoja enemmän siettäväksi ja kärsii ja kärsii.
        Kärsii vaikka joka päivä nälkää kuten niin moni hoitokodeissa hoidettava. Tiedän, senkin, on 8 vuoden kokemus neljästä.

• Anonyymi00002

Aihetta käsittelevä kirja:

Kuolema – Viimeinen vihollinen (Pekka Reinikainen)

Mitä tapahtuu kuolinhetkelläsi? Onko sielusi kuolematon? Onko totta, että jos uskot Jeesukseen, et koskaan kuole?

Oletko kuoltuasi välittömästi Jeesuksen luona kodissa, jonka Hän on sinulle valmistanut? Temmataanko uskovat täältä ennen Karitsan vihan käynnistymistä? Mikä on ylösnousemusruumis? Mistä voit tietää, että sinulla on öljyä lampussasi? Milloin Karitsan häät ovat? Oletko pukeutunut häävaatteisiin? Tunteeko Jeesus sinut? Oletko lammas vai vuohi? Varoitettiinko ja varoitetaanko ihmistä kuolemasta ja kadotuksesta? Mitä tottelemattomuudesta seuraa? Mikä oli Jeesuksen puheiden pääasiallisin sisältö? Mistä Hän varoitti meitä? Tuomitseeko Jumala ihmisiä kadotukseen vai tuomitsetko itse itsesi sinne?

Elämän ja kuoleman kysymyksiä, joihin harvoin syvennytään. Muista, että oma valintasi ratkaisee iankaikkisen kohtalosi. ”Minä otan tänä päivänä taivaan ja maan todistajiksi teitä vastaan, että minä olen pannut sinun eteesi elämän ja kuoleman, siunauksen ja kirouksen. Niin valitse siis elämä, että sinä ja sinun jälkeläisesi eläisitte” (5. Mooseksen kirja 30:19).

PEKKA REINIKAINEN on tietokirjailija ja lääkäri, joka on tehnyt potilastyötä 50 vuotta. Hän on Suomen Lääkäriliiton valtuuskunnanjäsen ja toiminut pitkään säätiössä, joka myöntää resursseja lääketieteelliseen tutkimukseen. Hän on toiminut lääkärijärjestöjen, Helsingin kaupungin, valtioneuvoston ja kirkon luottamustehtävissä. Reinikainen pitää blogia mm. seurakuntalainen.fi ja luominen.fi-sivustoilla

• Anonyymi00003

Haudankaivaja kirjasta Leipää ja suolaa, Tapio Nousiainen

Olen haudankaivaja - tiedäthän tuon synkän viran.
      Olen mies, jonka on oltava synkkä kuin kuolema,
      jonka on viran puolesta näyteltävä juhlallista muotoa,
      jonka on käyskenneltävä kuin Kerberos manalan portilla.

Minun tehtäväni on lyödä monttua maahan
      kolme syltä ja valmistaa pesä väsyneelle,
      asetella reunuslautoja, työnnellä ruumisvaunuja,
      johdattaa saattoa haudalle ja nostella haudankansia.

Sanonpa sinulle - kukaan ei tiedä elämän turhuutta,
      sen lavastusta ja onttoa näytelmää niin kuin minä.

Suruharsoja ja kyyneleitä, seppeleitä ja kukkavihkoja,
      suruhansikkaita ja silinteripyttyjä, johtokunnan ja
      hallintoneuvoston pönäköitä titteliniekkoja,
      pankkiherroja edustamassa Mammonaa vielä kuoleman
      virralla saadakseen uusia asiakkaita surevista,
      kauhusta ja surusta jäykkiä katseita, pakenevia katseita,
      vältteleviä katseita, välinpitämättömiä katseita.

Minä olen oppinut tuntemaan heidät, minä näen heidän lävitseen.
      Minä näen, kuinka he pelkäävät kuolemaa, kuinka
      he yrittävät väistää kuolemaa.
      Miinä näen yksinjääneen lesken todellisen surun
      ja tekosurun, joka on naamiona yllätysperijän
      iloisen odotuksen yllä...

• Anonyymi00006

...Olen haudankaivaja - minä tunnen elämän turhuuden.
        Minä näen ihmisten mielettömyyden.
        He tarrautuvat tähän haihtuvaan elämään kuin hukkuva
        laudanpalaseen. He järjettömät eivät käsitä,
        että tämä elämä kiitää ohitsemme, niin kuin me
        lentäisimme pois.

Minä näen heidän helpottuneen katseensa, kun
        kanttorin johtaman virren viimeinen säe vaikenee.
        Kun kirkkomaan aidasta vastaa kaiku: "Mun sieluni
        ja ruumiini, sä, Herra, ota huomaasi", ja
        kun kaikki on ohi, he ryntäävät helpottuneina
        autoihinsa ja kiitävät pois, mielessään huomisen
        askareet, raha, tavara, rikastuminen ja nautinnot.
        He mielettömät eivät käsitä, että huomenna on
        heidän oma vuoronsa.

Olen haudankaivaja - minua väsyttää toisinaan
        ihmisten mielettömyys. Miksi he ovat kuin
        järjettömät orhit ja muulit, joita suitsilla ja
        ohjaksilla suistetaan: miksi he eivät lähesty sinua, Kristus?
        Miksi he pakenevat kuolemaa ja sinua, Kristus?
        Miksi he eivät etsi iankaikkista elämää sinussa, Jeesus?
        Siksikö, että he eivät tunne sinun sanojasi:
        "Minä olen ylösnousemus ja elämä: joka uskoo
        minuun, se elää vaikka olisi kuollut."

Olen haudankaivaja - ja minua väsyttää ihmisten mielettömyys.

• Anonyymi00054
        Anonyymi00006 kirjoitti:

...Olen haudankaivaja - minä tunnen elämän turhuuden.
        Minä näen ihmisten mielettömyyden.
        He tarrautuvat tähän haihtuvaan elämään kuin hukkuva
        laudanpalaseen. He järjettömät eivät käsitä,
        että tämä elämä kiitää ohitsemme, niin kuin me
        lentäisimme pois.

Minä näen heidän helpottuneen katseensa, kun
        kanttorin johtaman virren viimeinen säe vaikenee.
        Kun kirkkomaan aidasta vastaa kaiku: "Mun sieluni
        ja ruumiini, sä, Herra, ota huomaasi", ja
        kun kaikki on ohi, he ryntäävät helpottuneina
        autoihinsa ja kiitävät pois, mielessään huomisen
        askareet, raha, tavara, rikastuminen ja nautinnot.
        He mielettömät eivät käsitä, että huomenna on
        heidän oma vuoronsa.

Olen haudankaivaja - minua väsyttää toisinaan
        ihmisten mielettömyys. Miksi he ovat kuin
        järjettömät orhit ja muulit, joita suitsilla ja
        ohjaksilla suistetaan: miksi he eivät lähesty sinua, Kristus?
        Miksi he pakenevat kuolemaa ja sinua, Kristus?
        Miksi he eivät etsi iankaikkista elämää sinussa, Jeesus?
        Siksikö, että he eivät tunne sinun sanojasi:
        "Minä olen ylösnousemus ja elämä: joka uskoo
        minuun, se elää vaikka olisi kuollut."

Olen haudankaivaja - ja minua väsyttää ihmisten mielettömyys.

Kaivetaan ja täytetään.

• Anonyymi00004

En ole tehnyt testamenttia kun ei tarvetta tehdäkään. Omaisuutta ei ole kuin vanha irtain, ei mitään arvokasta ja lapsia vain yksi joka ei edes halua että mitään perintöjä olisin kerännyt. Kuolema tulee sitten kun tulee, turhaan sitä etukäteen alan märehtimään. Hautajaisissa olen tainnut käydä elämäni aikana peräti kolme kertaa ja tuskin enempää käynkään.

• Anonyymi00005

Reinikainen on lääkärinä moitteeton mutta uskoo jmalanluomaan
      Ei siis ole luonnontieteilijä

• Anonyymi00007

Reinikainen on kertonut olleensa aiemmin ateisti. Mutta sittemmin ateistikin on tullut järkiinsä.

• Anonyymi00008

Kyllä.

Haaskalintujen varalta testamentti jne. Lisäks kalman hävityksestä kirjallinen ohjeistus. Usein nähnyt, että vainaan toiveilla heitetään vesilintua, vainajahan ei voi ite enää vaikuttaa höyrypäitten hommiin. Pitää toivoa, että ulkopuoliset uskois korjoitettua tahtoa.

Ainoo keskeneräinen asia on eutanasia. Se ois tärkein juttu kuolemaan liittyen. Pitäis kerätä sukanvarteen sen verran että pystyy meneen tarvittaessa sveitsiin kuolemaan. Toisaalta toivon eläväni sen verran kauan, että se sallitaan suomessa. Kyllä se aikanaan tullaan sallimaan, oma terveys epäilyttää, että tarvin huonolla tuurilla sitä sveitsiä.

Ai niin, kuolinsiivous. Jätän sen ilomielin perikunnalle :D

=DW=

• Anonyymi00009

Harmittaako kovasti kuolemasi jälkeen jos tahtoasi ei noudateta ?

• Aika monesti elämän aikana kuolema on ollut läsnä. Vuodesta -21 sululaisten keskuudessa kahdeksat hautajaiset, tosin kaikissa en ole ollut paikan päällä. Tämän vuoden puolella kummitätieni hautajaiset sattumalta peräkkäisinä päivinä.

Varsinaista kuolinsiivousta en ole tehnyt jos ei siksi lueta muuttoa ok-talosta pienempään asuntoon ja siinä tavaroiden kärräystä kaatopaikalle, myyntiin tai kierrätykseen.

Testamentti on tehtynä ja hoitotahto omakannassa. Hautapaikka tuhkauurnalle valmiina. Hautajaisista ei kirjallista suunnitelmaa mutta lähimpien kanssa asiat ja toiveet käyty läpi.

Kuolema ei pelota. En kuitenkaan haluaisi kitua ennen sitä. Toiveena hyvä ja tehokas saattohoito jos sellaiseen on tarvetta.

• Anonyymi00012

Minä en halua kitua kuoleman jälkeenkään.

• Anonyymi00012 kirjoitti:

Minä en halua kitua kuoleman jälkeenkään.

Mistä tiedät mitä on kuoleman jälkeen. Jos dielu on mitä solle tapahtuu?

Olen törmännyt joskus työaikoina tapaan että kun ihminen kuolee, avataan ikkuna jotta sielu pääsee ulos huoneesta. Mistähän moinen käsitys ja usko kumpuaa?

• Anonyymi00017
        Siili25 kirjoitti:

Mistä tiedät mitä on kuoleman jälkeen. Jos dielu on mitä solle tapahtuu?

Olen törmännyt joskus työaikoina tapaan että kun ihminen kuolee, avataan ikkuna jotta sielu pääsee ulos huoneesta. Mistähän moinen käsitys ja usko kumpuaa?

Ellet ole itse saanut päättää ketkä ovat vanhempasi, mihin maahan synnyt ja milloin. Etkä yleensä saa päättää omaa kuolemaasikaan - niin joku toinen päättää elämäsi tärkeimmistä asioista - Jumala. Jos asia kiinnostaa niin kannattaa etsiä vastauksia Raamatusta.

En tiedä, miksi joku kuvittelee että sielulle täytyy avata ikkuna. Tuskinpa ovet ja ikkunat tai seinät sielua pidättelee.

• Anonyymi00010

Reinikainen on siis kelpo lääkäri muttei luonnontieteilijä

Reinikaisen näkemykset:

Maan ikä 6 000 vuotta
      Maailmankaikkeus ja elämä luotiin kuudessa päivässä
      Vedenpaisumus noin 4 500 vuotta sitten

• Anonyymi00050

Vanha maa.

• Anonyymi00011

Miksei joskus, joo.

• Anonyymi00013

On hoidossa ev-asiakirja parasta aikaa. Asiakirjoja hävitän tarvittaessa vanhentuneina, mutta tavaroita en. Vain ne joita en varmastikaan itse tarvitse. Joutuvat kuitenkin roskalavan ottaa pihaan, heitelköön sinne. Kyllähän ne heti näkee haluaako joku tuon taulun, tuolin, takin tai tohvelit.

• Anonyymi00015

Ai niin, tietävät minne haudataan. Saavat muusta päättää itse, mieluummin aika pienesti ja huomaamattomasti, sen tietävät, kyllä he osaavat toimia sopivasti.

• Anonyymi00014

''En pelkää kuolemaa. Tosin, en halua olla paikalla kun se saapuu''

(Woody Allen)

• Anonyymi00022

Humoristin hautakiven teksti: 'Minähän sanoin että olen kipeä'.

• Anonyymi00016

Tarkoittaako aloittaja omaa vai jonkun toisen kuolemaa?

• Anonyymi00018

Ensisijaisesti omaa kuolemaa, mutta kyllähän jonkun toisen kuolema voi myös herättää ajatuksia.

• Anonyymi00019

True Life Story of an ex-Atheist, Ian McCormack's Near Death Experience (NDE)

Tosielämän tarina entisestä ateistista, Ian McCormackin kuolemanläheinen kokemus (NDE)

https://www.youtube.com/watch?v=HoATZcKtDnc

Olen katsonut tämän myös pidempänä versiona. Tämä linkistä löytyvä video kestää n. 15 minuuttia.

• Anonyymi00020

Ajattelen kuolemaa joka päivä. Illalla viimeksi, kun laitan kahvin aamuksi
      napsautusvalmiiksi ajattelen olenkohan tätä aamulla juomassa.

• Anonyymi00048

Älä muuta surkeaksi oloasi.

• Anonyymi00021

5 järkyttävää asiaa, jotka tohtori Maurice S. Rawlings löysi tuonpuoleisessa

https://www.youtube.com/watch?v=WfNL3VkTU9s

Amerikkalainen kardiologi tohtori Maurice Rawlings alkoi kyseenalaistaa uskomuksiaan elämästä kuoleman jälkeen sen jälkeen, kun useat potilaat kuvasivat eläviä ja pelottavia kokemuksia kliinisen kuoleman jälkeen. Eräässä tapauksessa mies heräsi toistuvasti elvytyksen aikana, huutaen olevansa ja anoen apua, mikä järkytti Rawlingsia syvästi. Vaikka mies myöhemmin ei muistanut mitään, tapaus vaikutti syvästi lääkäriin, mikä sai hänet tutkimaan kuolemanläheisiä kokemuksia (NDE) vakavammin.

Rawlings havaitsi, että monet potilaat, kun heitä kysyttiin heti herätyksen jälkeen, raportoivat häiritseviä näkyjä, jotka usein himmenivät ajan myötä. Hänen kirjansa Beyond Death's Door dokumentoi lukuisia tällaisia tapauksia, mukaan lukien naisen itsemurhayrityksen, joka kuvaili vajoavansa tuliseen kuiluun ennen herätystä.

Rawlings uskoi, että kuolemanläheisiä kokemuksia ei voitu täysin selittää lääkityksellä tai hallusinaatioilla, ja ne johtavat usein syvään henkiseen muutokseen. Hän päätteli, että kuolema saattaa olla enemmän kuin pelkkä fyysinen loppu — se voisi merkitä siirtymää toiseen maailmaan, ei aina miellyttävää, perustuen hänen laajoihin ensikäden kertomuksiinsa.

• En tiedä haluanko järkyttää itseäni katsomalla tuollaisia dokumentteja. Jos omasta mielestäni elän ihan tavallista elämää en haluaisi alkaa stressaamaan mitä kuolemani jälkeen tapahtuu. Onko kukaan oikeasti tullut kertomaan?

Tuttavani omainen oli saattohoidossa. Hoitaja oli sanonut hänelle että hän oli nähnyt kuinka vanhempi mies ja pieni lapsi olivat tulleet omaista hakemaan "rajan yli". Hänellä oli mielestään kyky nähdä rajan toiselle puolen ja jopa keskustella jollain tasolla jo poisnukkuneuden lähestensä kanssa. Mitä mieltä?

• Anonyymi00023
        Siili25 kirjoitti:

En tiedä haluanko järkyttää itseäni katsomalla tuollaisia dokumentteja. Jos omasta mielestäni elän ihan tavallista elämää en haluaisi alkaa stressaamaan mitä kuolemani jälkeen tapahtuu. Onko kukaan oikeasti tullut kertomaan?

Tuttavani omainen oli saattohoidossa. Hoitaja oli sanonut hänelle että hän oli nähnyt kuinka vanhempi mies ja pieni lapsi olivat tulleet omaista hakemaan "rajan yli". Hänellä oli mielestään kyky nähdä rajan toiselle puolen ja jopa keskustella jollain tasolla jo poisnukkuneuden lähestensä kanssa. Mitä mieltä?

Luuk. 16:19-31
        19Oli rikas mies, joka pukeutui purppuraan ja hienoihin pellavavaatteisiin ja eli joka päivä ilossa loisteliaasti. 20Mutta eräs köyhä, nimeltä Lasarus, makasi hänen ovensa edessä täynnä paiseita 21ja halusi ravita itseään niillä muruilla, jotka putosivat rikkaan pöydältä. Ja koiratkin tulivat ja nuolivat hänen paiseitansa. 22Niin tapahtui, että köyhä kuoli, ja enkelit veivät hänet Aabrahamin helmaan. Ja rikaskin kuoli, ja hänet haudattiin. 23Ja kun hän nosti silmänsä tuonelassa, vaivoissa ollessaan, näki hän kaukana Aabrahamin ja Lasaruksen hänen helmassaan. 24Ja hän huusi sanoen: 'Isä Aabraham, armahda minua ja lähetä Lasarus kastamaan sormensa pää veteen ja jäähdyttämään minun kieltäni, sillä minulla on kova tuska tässä liekissä!' 25Mutta Aabraham sanoi: 'Poikani, muista, että sinä eläessäsi sait hyväsi, ja Lasarus samoin sai pahaa; mutta nyt hän täällä saa lohdutusta, sinä taas kärsit tuskaa. 26Ja kaiken tämän lisäksi on meidän välillemme ja teidän vahvistettu suuri juopa, että ne, jotka tahtovat mennä täältä teidän luoksenne, eivät voisi, eivätkä ne, jotka siellä ovat, pääsisi yli meidän luoksemme.' 27Hän sanoi: 'Niin minä siis rukoilen sinua, isä, että lähetät hänet isäni taloon 28— sillä minulla on viisi veljeä — todistamaan heille, etteivät hekin joutuisi tähän vaivan paikkaan'. 29Mutta Aabraham sanoi: 'Heillä on Mooses ja profeetat; kuulkoot niitä'. 30Niin hän sanoi: 'Ei, isä Aabraham; vaan jos joku kuolleista menisi heidän tykönsä, niin he tekisivät parannuksen'. 31Mutta Aabraham sanoi hänelle: 'Jos he eivät kuule Moosesta ja profeettoja, niin eivät he usko, vaikka joku kuolleistakin nousisi ylös'."

- Sitä vaan tuolla lainauksella tarkoitan, että tuskinpa uskoisit vaikka joku kuollut tulisi sinulle kertomaan.

- Eikä tuossa tarkoiteta sitä, että rikkaus olisi aina pahasta ja köyhyys hyvästä. Kyse on siitä, mihin ihmisen sydän on kiinnittynyt.

- Rukoile itse, että Jeesus ilmaisee sinulle itsensä. Hän itse voi sen paremmin tehdä kuin kukaan ihminen.

• Anonyymi00023 kirjoitti:

19Oli rikas mies, joka pukeutui purppuraan ja hienoihin pellavavaatteisiin ja eli joka päivä ilossa loisteliaasti. 20Mutta eräs köyhä, nimeltä Lasarus, makasi hänen ovensa edessä täynnä paiseita 21ja halusi ravita itseään niillä muruilla, jotka putosivat rikkaan pöydältä. Ja koiratkin tulivat ja nuolivat hänen paiseitansa. 22Niin tapahtui, että köyhä kuoli, ja enkelit veivät hänet Aabrahamin helmaan. Ja rikaskin kuoli, ja hänet haudattiin. 23Ja kun hän nosti silmänsä tuonelassa, vaivoissa ollessaan, näki hän kaukana Aabrahamin ja Lasaruksen hänen helmassaan. 24Ja hän huusi sanoen: 'Isä Aabraham, armahda minua ja lähetä Lasarus kastamaan sormensa pää veteen ja jäähdyttämään minun kieltäni, sillä minulla on kova tuska tässä liekissä!' 25Mutta Aabraham sanoi: 'Poikani, muista, että sinä eläessäsi sait hyväsi, ja Lasarus samoin sai pahaa; mutta nyt hän täällä saa lohdutusta, sinä taas kärsit tuskaa. 26Ja kaiken tämän lisäksi on meidän välillemme ja teidän vahvistettu suuri juopa, että ne, jotka tahtovat mennä täältä teidän luoksenne, eivät voisi, eivätkä ne, jotka siellä ovat, pääsisi yli meidän luoksemme.' 27Hän sanoi: 'Niin minä siis rukoilen sinua, isä, että lähetät hänet isäni taloon 28— sillä minulla on viisi veljeä — todistamaan heille, etteivät hekin joutuisi tähän vaivan paikkaan'. 29Mutta Aabraham sanoi: 'Heillä on Mooses ja profeetat; kuulkoot niitä'. 30Niin hän sanoi: 'Ei, isä Aabraham; vaan jos joku kuolleista menisi heidän tykönsä, niin he tekisivät parannuksen'. 31Mutta Aabraham sanoi hänelle: 'Jos he eivät kuule Moosesta ja profeettoja, niin eivät he usko, vaikka joku kuolleistakin nousisi ylös'."

- Sitä vaan tuolla lainauksella tarkoitan, että tuskinpa uskoisit vaikka joku kuollut tulisi sinulle kertomaan.

- Eikä tuossa tarkoiteta sitä, että rikkaus olisi aina pahasta ja köyhyys hyvästä. Kyse on siitä, mihin ihmisen sydän on kiinnittynyt.

- Rukoile itse, että Jeesus ilmaisee sinulle itsensä. Hän itse voi sen paremmin tehdä kuin kukaan ihminen.

Sinulle ilmeisesti on ilmaissut? Miten? Haluatko kertoa?

• Anonyymi00024
        Anonyymi00023 kirjoitti:

Ei ol Jeesusta näkynyt. Eikä Jumalaa. Ne ovat uskonasioita.
        Jos uskoo olemattomaan niin uskoo.

• Anonyymi00025
        Siili25 kirjoitti:

En tiedä haluanko järkyttää itseäni katsomalla tuollaisia dokumentteja. Jos omasta mielestäni elän ihan tavallista elämää en haluaisi alkaa stressaamaan mitä kuolemani jälkeen tapahtuu. Onko kukaan oikeasti tullut kertomaan?

Jollakin tavalla epäilyttävää kertoilla tuollaisia näkyjään menehtyvälle.
        Aika yleinen uskomus on, että se ihminen, joka on meitä rakastanut eniten
        tai ne ihmiset, jotka ovat rakastaneet meitä eniten tulevat noutamaan meidät tuonpuoleiseen.
        Se on tietysti lohdullinen näkemys ja siihen voi haluta uskoa.

Säveltäjä Aulis Sallinen kirjoitti kirjassaan uskosta, että jos joku uskosta
        lohdun saa usko on täyttänyt tehtävänsä. Olen aika lailla samoilla linjoilla
        hänen kanssaan.

• Anonyymi00026
        Siili25 kirjoitti:

Sinulle ilmeisesti on ilmaissut? Miten? Haluatko kertoa?

Olen lähes koko elämäni uskonut Jumalaan ja minua ovat suurimman osan elämääni kiinnostaneet hengelliset asiat. En päässyt lapsena edes pyhäkouluun, koska kylällämme oli niin vähän lapsia ettei sitä sen vuoksi enää jatkettu.

Meillä kävi joskus uskovainen nuohooja. Isosiskoni ja -veljeni halusivat tehdä hänelle kiusaa ja laittoivat minut kaapin päälle laulamaan rumarillumarillumarei-laulua ja samalla hakkaamaan peltistä pesuvatia. En itse muista tuota tapausta, mutta pikkulapsena tein auliisti niin kuin minua käskettiin. Olen ajatellut, että ehkä tuo uskovainen nuohooja otti minut rukouslistalleen? Siksi niin ajattelen, koska olin hyvin kiinnostunut Raamatun kertomuksista ja olisin varmasti tullut jo nuorena uskoon, jos joku olisi kertonut miten se tapahtuu. Lapsena kirjoittelin hengellisiä runoja, joita äitini ihmetteli.

Nuorena olin huonoissa väleissä vanhempieni kanssa, koska kaikki kielteiset asiat olisi pitänyt jättää sanomatta - ja minä olin melko suorapuheinen. Muistan joskus olleeni isälle niin raivoissani, että olisin voinut vaikka tappaa hänet. Myös itsemurha-ajatuksia minulla oli. Onneksi en toteuttanut näitä epätoivoisia ajatuksia.

Äitini etsi minulle työpaikan jostakin kaukaa, vaikka olisin halunnut vielä vähän aikaa olla kotona. Lähdin sitten nuorena pois kotoa. Podin katkeruuttani pitkään. Hetkellisesti uskonasiat eivät olleet kiinnostuksen kohteena, vaikka ex-miehen kanssa kävimme Billy Grahamia kuuntelemassa 80-luvulla. Emme tulleet uskoon tuossa tapahtumassa.

Avioeroni jälkeen aloin käymään seurakunnan tilaisuuksissa ja jätin elämäni Jeesukselle. Kävin ahkerasti Raamattutunneilla ja pyysin esirukouksia puolestani. Katkeruus oli vielä pitkään haittaamassa elämääni. Rukoilin että Jumala parantaisi minua sisäisesti - jota Hän tekikin mutta hitaasti. Vanhempani tulivat uskoon ja teimme sovintoa entisistä asioista. Vanhemmiten minulla oli todella hyvät välit äitiini ja myös isääni. He ovat nyt jo edesmenneitä.

Jeesus ilmaisee minulle itsensä Raamatun lehdillä. Rukousapua tarvitessani voin itse rukoilla ja/tai voin antaa esirukouspyynnön toisille uskoville. Elän suht tavallista elämää, mutta Jeesus on minulle tärkeä ja eläkkeelle päästyäni haluan enemmän oppia Raamattua ja mahdollisesti löytää oman seurakunnan. Kun itse tiedän, miten hankalat välit vanhempien kanssa minulla joskus olivat - pidän sitä ihmeenä, miten Jumala hoiti näitä asioita vuosien mittaan.

Olen pahoillani korona-ajasta, koska olisin halunnut enemmän käydä äidin luona, mutta koronarajoitusten takia jouduimme vain soittelemaan puhelimitse. Olen iloinen, että olen uskossa ja yritän muistaa mahdollisimman usein, miten hyvin monet elämäni asiat ovat - jos vaikka vertaa ihmisiin jossakin eri puolilla maailmaa. Toivon että voin jollakin tavoin sanoilla tai sanoitta olla kertomassa Jeesuksesta - koska ihminen voi elää elämänsä ilman Jeesusta, mutta kuoltuaan hän ei voi selvitä ilman Jeesusta.

• Anonyymi00025 kirjoitti:

tai ne ihmiset, jotka ovat rakastaneet meitä eniten tulevat noutamaan meidät tuonpuoleiseen.

hänen kanssaan.

Tässä tapauksessa menehtyvä oli jo niin huonossa kunnossa ja lääkitty että hän ei ehkä enää puheitaan kuullut/ ymmärtänyt. Mutta läheisensä ymmärsi. Hän kertoi kuitenkin että saattohoito oli lämpimästi ja hyvin järjestetty. Ja kerrottu noutamaan tulo oli tarkoitus olla lohdullinen.

Oli ollut kuitenkin aika yllättynyt näin rohkeasta ulostulosta. Yleensähän on käsitys että hoitohenkilökunta ei saa omaa uskonkäsitystään tuoda vanhukselle/ potilaalle.

• Anonyymi00025 kirjoitti:

hänen kanssaan.

Lisään vielä:
        "jos joku uskosta
        lohdun saa usko on täyttänyt tehtävänsä. Olen aika lailla samoilla linjoilla"

Kauniisti ajateltu. Voisin yhtyä ajatukseen.

• Anonyymi00028
        Anonyymi00024 kirjoitti:

Ei ol Jeesusta näkynyt. Eikä Jumalaa. Ne ovat uskonasioita.
        Jos uskoo olemattomaan niin uskoo.

Taas yksi, joka ei ikinä koskaan ole tutkinut i t s e ä ä n . Eikä paljon mitään muutakaan.

• Anonyymi00029
        Siili25 kirjoitti:

On. Eben Alexander: Totuus taivaasta.

• Anonyymi00031
        Anonyymi00028 kirjoitti:

Taas yksi, joka ei ikinä koskaan ole tutkinut i t s e ä ä n . Eikä paljon mitään muutakaan.

Tunnen hyvin itseni. Jeesusta en tunne ollenkaan. Ei ole näkynyt ja kun
        viimeinen uskovainen lakkaa uskomasta Jumalaan ei ole enää Jumalaakaan.

• Anonyymi00032
        Anonyymi00031 kirjoitti:

Tuohon sitä vasta tarvitaankin suuurta uskoa, että uskoo tuollaiseen niin kuin Sinä.

• Anonyymi00033
        Anonyymi00031 kirjoitti:

Kommenttisi perusteella sinä et todellakaan tunne edes itseäsi. Tyhjä. Ei aihetta enempään.

• Anonyymi00045
        Anonyymi00031 kirjoitti:

Juuri niin. Jeesukset on uskon asia.

• Anonyymi00027

Kyllä. Usein kun näen Purran ja Orpon naaman ajattelen, elääkö noikin
      paskiaiset vielä.

• Anonyymi00036

👍 Samat sanat.

• Anonyymi00037

Katkeran ihmisen kommentti. Otan osaa.

• Anonyymi00030

Kalevi Helimäki Kävin taivaassa

Kalevi Helimäki kertoi saaneensa käydä taivaassa ja siellä oli nähnyt tuttuja. Annettiin myös ymmärtää että siellä taivaassa oli monia sellaisia joita siellä ei ollut odotettu olevankaan.

https://www.youtube.com/watch?v=zYSopL1YTE8

• Anonyymi00041

Herran haltuun.

• Anonyymi00034

He sanovat että 'kuolemaa ei ole', toiset sanovat että 'kuka haluaisi elää ikuisesti'.
      .....

• Anonyymi00039

Joka päivä. Toivon, että Putin kuolisi.

• Anonyymi00040

Trumpia on yritetty murhata, miksei kukaan Putinia, sehän se oikea roisto on.

• Anonyymi00042
        Anonyymi00040 kirjoitti:

Trumpia on yritetty murhata, miksei kukaan Putinia, sehän se oikea roisto on.

Kyllä ne ovat molemmat tasan samanlaisia seniileitä setäpapparoita.

• Anonyymi00043
        Anonyymi00042 kirjoitti:

Kyllä ne ovat molemmat tasan samanlaisia seniileitä setäpapparoita.

Trump ei murhaa Putin murhaa.

• Anonyymi00044
        Anonyymi00043 kirjoitti:

Trumppi-pelle tekee sen vain eri lailla kuin Putler. Pyörittää montaa sotaleikkiä ihan huvikseen, kuten kaikki muutkin herrankekkulat kokouksissaan. Mitään valmista ei tule ja kansat vain kärsivät ja kuolevat.

• Anonyymi00046
        Anonyymi00044 kirjoitti:

Trumppi-pelle tekee sen vain eri lailla kuin Putler. Pyörittää montaa sotaleikkiä ihan huvikseen, kuten kaikki muutkin herrankekkulat kokouksissaan. Mitään valmista ei tule ja kansat vain kärsivät ja kuolevat.

Älä viitsi esittää tyhmää, kun et ole sellainen...

• Anonyymi00047
        Anonyymi00043 kirjoitti:

Vai Trump ei murhaa .... ? Niin Trump kuin aikaisemmatkin USA:n pressat
        on murhanneet, vaikka ne eivät ole sotaa julistaneet.

• Anonyymi00051
        Anonyymi00047 kirjoitti:

Vai Trump ei murhaa .... ? Niin Trump kuin aikaisemmatkin USA:n pressat
        on murhanneet, vaikka ne eivät ole sotaa julistaneet.

Kommenttisi on murhaava onneton.

• Anonyymi00052
        Anonyymi00046 kirjoitti:

Älä viitsi esittää tyhmää, kun et ole sellainen...

Kyllä se tyhmyys asuu siellä päässä, ellei kommentin asia auennut.

• Anonyymi00053
        Anonyymi00052 kirjoitti:

Kyllä se tyhmyys asuu siellä päässä, ellei kommentin asia auennut.

Aivan sama.

• Olen ajatellut kuolemaa usein. kin. ja silloinkin. SE on just niitä elämää suurempia kysymyksiä. Kannattaa ajatella, muttei jumeentua=) Kuolema on tavallaan kaunis asia, niinkuin maaliin tulo. vaikka viimeisenä.

• Anonyymi00055

Kaheli kysymys. Kaikki tähän ikään päässeet ovat ajatelleet joskus kuolemaa. Tavalla tai toisella, mutta kuitenkin.

• Anonyymi00056

Näin juuri itäväylä-lehdestä että Suomessa kotikylästäni vanhin naishenkilö poistunut elävien kirjoista 103 vuotiaana .-

R.i.P.

• Anonyymi00059

RIP? Miksi englantia, oliko vainaja englanninkielinen?

• Anonyymi00057
    • Anonyymi00058

Olen kyllä, viimeksi tänään kun ajelin sairaalan päivystykseen lääkärin soitettua kaupassa ollessani että nyt näkyy iskeemisiä muutoksia. Olin varautunut infarktiin ja toivoin vain että selviä perille hengissä. :I

Siinä ajaessani mietin että lapseni tulevat saamaan ihan hyvät tulot jos kuolen ja olin siitä onnellinen, kun olin hoitanut asiani niin hyvin. :) Mietin myös että kaikki on ennalta määrätty ja nyt on minun aikani poistua. Äitini kuoli minua 7 vuotta nuorempana, jolloin olin vasta kolmekymppinen ja koin häne poismenonsa erittäin vaikeana enkä aina muistanut hänen kuolleen kun olisi ollut jotain tärkeätä asiaa.

No, hälytys oli onneksi väärä ja sain lisää elinaikaa koska kyseessä ei ollut infarkti vaan st-tason lasku joka liittyy eteisvärinään ja hoidetaan rytminsiirrolla kuukauden päästä :))

• Anonyymi00061

En voi sanoin kuvata, miten onnelliseksi tunnen itseni tällä hetllä niiden pelon tuntien jälkeen. Päätin että nyt elän entistäkin terveemmin, tupakka ainakin saa jäädä pois, koska se juurikin tekee oireita.

• Anonyymi00060

"tuhon tietä kuljen"........hieno tango.

• Anonyymi00063

Olen tehnyt "kuolinsiivousta" jo 30 vuotta. Heti kun lapset lähtivät aloin myymään tavaraa. Silloin ostajia oli hurjasti posliinille ja muulle, vielä 2010 kauppa kävi. Nyt viimeiset 5 vuotta ovat monet tavarat olleet myynnissä ja pari kolme menee vuodessa.

Tilannehan on se, että kaikki pitää saada pois ennen kuin voi laittaa myyntiin ja esitellä. Kukaan ei halua nähdä kotia sinun tavaroillasi.
      Tai jos on tavaroita, pitää olla erityisen siistiä.

Koko 120 neliön asunnon tyhjennys ammattilaisilla yleensä maksaa melkoisesti.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      342
      4332
    2. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      142
      2428
    3. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      82
      2056
    4. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      141
      1571
    5. Eikö me voitais

Vaan harrastaa seksiä kun muusta ei tule mitään
      Ikävä
      26
      1107
    6. Hotelli kainuu

Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!
      Kuhmo
      42
      1094
    7. Kuinka pitkä välimatka

on teidän kotien välillä?
      Ikävä
      22
      1005
    8. Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan

Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein
      Maailman menoa
      140
      999
    9. Mistä kehon osasta

Pidät minussa eniten?
      Ikävä
      77
      989
    10. Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?

Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!
      Luterilaisuus
      337
      931
    Aihe