Jokainen elämämme ongelma ei voi olla otettu ihmeen kaupalla pois –usein meidän täytyy kohdata elämämme ongelmat ja kivut, usein meidän on elettävä läpi elämän vaikeudet ja kipu.
Meidän on elettävä läpi elämän vaikeudet
79
258
Vastaukset
- Anonyymi00001
Kaikki elämän vaikeudet eivät poistu ihmeen kautta. Siksi meidän on usein elettävä läpi elämän vaikeudet, luottaen siihen, että myös kärsimys voi puhdistaa sydäntä ja syventää bhaktia.
- Anonyymi00002
Turha valittaminen ei vie eteenpäin.
- Anonyymi00003
Anonyymi00002 kirjoitti:
Turha valittaminen ei vie eteenpäin.
Oikea asenne koettelemuksissa antaa todellisen voiman selviytyä niistä.
- Anonyymi00004
Anonyymi00003 kirjoitti:
Oikea asenne koettelemuksissa antaa todellisen voiman selviytyä niistä.
Turha on syyttää maailmaa: “Kaikki ovat pahoja – vain minä olen hyvä.”
- Anonyymi00005
Anonyymi00004 kirjoitti:
Turha on syyttää maailmaa: “Kaikki ovat pahoja – vain minä olen hyvä.”
Maailman syyttäminen on turhaa – emme voi ajatella, että kaikki muut ovat pahoja ja vain minä olen hyvä.
- Anonyymi00006
Anonyymi00005 kirjoitti:
Maailman syyttäminen on turhaa – emme voi ajatella, että kaikki muut ovat pahoja ja vain minä olen hyvä.
Jos muutat asenteesi, myös maailma ympärilläsi muuttuu, koska asenteesi on muuttunut.
- Anonyymi00007
Anonyymi00006 kirjoitti:
Jos muutat asenteesi, myös maailma ympärilläsi muuttuu, koska asenteesi on muuttunut.
ELI:
Kun asenteesi muuttuu, näet myös maailman toisin. - Anonyymi00008
Anonyymi00007 kirjoitti:
ELI:
Kun asenteesi muuttuu, näet myös maailman toisin.Kaiken taustalla on väärä ego ja kehoon samaistuminen.
- Anonyymi00009
Anonyymi00008 kirjoitti:
Kaiken taustalla on väärä ego ja kehoon samaistuminen.
Väärä ego on materian ja hengen solmu, jota ei voi avata. Miksi? Koska sielu itse kiristää sitä tiukasti.
Totuutta ei voi pettää ulkopuolelta millään heijastuksilla, mutta se on mahdollista pettää sisältä käsin. Toisin sanoen voitte pettää vain itseänne.
Minä olen, minä olen olemassa, minä olen totuus. Mutta kuka minä olen? Petos kätkeytyy tänne. Kaikki, mitä ihminen ajattelee itsestään tässä maailmassa, osoittautuu valheeksi.
Miksi ihminen joutuu niin harhaan? Se tapahtuu itsepetoksen eli väärän identifikaation energian vaikutuksesta. Sanskritiksi itsepetoksen energiaa kutsutaan ahankaraksi.
Sielu turvautuu siihen, kun se haluaa siirtyä harhan maailmaan.
Ahankara on kaikkein hienovaraisin materiaalinen elementti, joten sitä on vaikea analysoida.
Se pitää sielua turvallisessa vankeudessa, vankilassa, josta kukaan ei pääse koskaan pois, vaikka siellä ei ole lukkoja tai kaltereita.
Eikä kukaan pidä vankeja väkisin. Kaikki tämä tapahtuu ahankaran voimalla.
Väärä ego on materian ja hengen solmu, jota ei voi avata. Miksi? Koska sielu itse kiristää sitä tiukasti.
Persoonallisuus haluaa vapautua kärsimyksestä, mutta samalla se takertuu kuolettavalla otteella tuon kärsimyksen aiheuttajaan.
Se taistelee pahaa vastaan, mutta se kantaa pahaa sisällään. Se haluaa onnellista elämää maan päällä, mutta se aiheuttaa itselleen ongelmia. - Anonyymi00010
Anonyymi00009 kirjoitti:
Totuutta ei voi pettää ulkopuolelta millään heijastuksilla, mutta se on mahdollista pettää sisältä käsin. Toisin sanoen voitte pettää vain itseänne.
Minä olen, minä olen olemassa, minä olen totuus. Mutta kuka minä olen? Petos kätkeytyy tänne. Kaikki, mitä ihminen ajattelee itsestään tässä maailmassa, osoittautuu valheeksi.
Miksi ihminen joutuu niin harhaan? Se tapahtuu itsepetoksen eli väärän identifikaation energian vaikutuksesta. Sanskritiksi itsepetoksen energiaa kutsutaan ahankaraksi.
Sielu turvautuu siihen, kun se haluaa siirtyä harhan maailmaan.
Ahankara on kaikkein hienovaraisin materiaalinen elementti, joten sitä on vaikea analysoida.
Se pitää sielua turvallisessa vankeudessa, vankilassa, josta kukaan ei pääse koskaan pois, vaikka siellä ei ole lukkoja tai kaltereita.
Eikä kukaan pidä vankeja väkisin. Kaikki tämä tapahtuu ahankaran voimalla.
Persoonallisuus haluaa vapautua kärsimyksestä, mutta samalla se takertuu kuolettavalla otteella tuon kärsimyksen aiheuttajaan.
Se taistelee pahaa vastaan, mutta se kantaa pahaa sisällään. Se haluaa onnellista elämää maan päällä, mutta se aiheuttaa itselleen ongelmia.Väärä ego ja ahankara
Väärä ego on materian ja hengen solmu, jota ei voi avata – eikä syy ole ulkopuolella, vaan sielussa itsessään: sielu kiristää tätä solmua. Totuutta ei voi pettää ulkopuolelta, mutta sitä voi pettää sisältä käsin – ihminen voi pettää vain itseään. - Anonyymi00011
Anonyymi00010 kirjoitti:
Väärä ego ja ahankara
Väärä ego on materian ja hengen solmu, jota ei voi avata – eikä syy ole ulkopuolella, vaan sielussa itsessään: sielu kiristää tätä solmua. Totuutta ei voi pettää ulkopuolelta, mutta sitä voi pettää sisältä käsin – ihminen voi pettää vain itseään.Ajatus "minä olen" näyttää totuudelta, mutta kuka minä todella olen? Kaikki, mitä ihminen ajattelee itsestään tässä maailmassa, osoittautuu harhaksi. Tämä harha syntyy väärän identifikaation energiasta, jota Sanskritiksi kutsutaan ahankaraksi.
- Anonyymi00012
Anonyymi00011 kirjoitti:
Ajatus "minä olen" näyttää totuudelta, mutta kuka minä todella olen? Kaikki, mitä ihminen ajattelee itsestään tässä maailmassa, osoittautuu harhaksi. Tämä harha syntyy väärän identifikaation energiasta, jota Sanskritiksi kutsutaan ahankaraksi.
Ahankara on hienovaraisin materiaalisuus, ja se pitää sielua vankeudessa ilman lukkoja tai kaltereita. Persoonallisuus haluaa vapautua kärsimyksestä, mutta samalla se takertuu siihen – se taistelee pahaa vastaan, mutta kantaa pahaa sisällään. Se haluaa onnellista elämää, mutta aiheuttaa itselleen ongelmia.
- Anonyymi00013
Anonyymi00012 kirjoitti:
Ahankara on hienovaraisin materiaalisuus, ja se pitää sielua vankeudessa ilman lukkoja tai kaltereita. Persoonallisuus haluaa vapautua kärsimyksestä, mutta samalla se takertuu siihen – se taistelee pahaa vastaan, mutta kantaa pahaa sisällään. Se haluaa onnellista elämää, mutta aiheuttaa itselleen ongelmia.
Gaudiya-vaisnavismin mukaan kyse ei ole pelkästä psykologiasta, vaan tietoisuuden laadusta. Kun ihminen samaistuu kehoon ja mieleen, hän kokee maailman uhkaavana, epäoikeudenmukaisena tai kilpailullisena. Kun hän alkaa ymmärtää itseään sieluna, Jumalan energian osasena, suhde maailmaan muuttuu. Ulkoinen todellisuus ei välttämättä muutu, mutta kokemus siitä muuttuu, koska identiteetti muuttuu. Tätä tietoisuuden puhdistumista kuvataan myös Srimad Bhagavatam -teoksessa.
- Anonyymi00014
Anonyymi00013 kirjoitti:
Gaudiya-vaisnavismin mukaan kyse ei ole pelkästä psykologiasta, vaan tietoisuuden laadusta. Kun ihminen samaistuu kehoon ja mieleen, hän kokee maailman uhkaavana, epäoikeudenmukaisena tai kilpailullisena. Kun hän alkaa ymmärtää itseään sieluna, Jumalan energian osasena, suhde maailmaan muuttuu. Ulkoinen todellisuus ei välttämättä muutu, mutta kokemus siitä muuttuu, koska identiteetti muuttuu. Tätä tietoisuuden puhdistumista kuvataan myös Srimad Bhagavatam -teoksessa.
Keskeinen käsite keskustelussa on ahankara, väärä ego. Gaudiya-vaisnavismin mukaan ahankara tarkoittaa väärää identifikaatiota: sielu alkaa pitää itseään kehona, mielenä tai nautinnon keskuksena. Sielu itsessään on hengellinen ja ikuinen, mutta samaistuessaan materiaan se unohtaa alkuperäisen identiteettinsä. Tästä seuraa sisäinen ristiriita: ihminen haluaa vapautua kärsimyksestä, mutta samalla takertuu niihin haluihin ja kiintymyksiin, jotka kärsimystä tuottavat. Hän taistelee pahaa vastaan ulkoisesti, mutta kantaa sen juurta sisällään.
- Anonyymi00015
Anonyymi00014 kirjoitti:
Keskeinen käsite keskustelussa on ahankara, väärä ego. Gaudiya-vaisnavismin mukaan ahankara tarkoittaa väärää identifikaatiota: sielu alkaa pitää itseään kehona, mielenä tai nautinnon keskuksena. Sielu itsessään on hengellinen ja ikuinen, mutta samaistuessaan materiaan se unohtaa alkuperäisen identiteettinsä. Tästä seuraa sisäinen ristiriita: ihminen haluaa vapautua kärsimyksestä, mutta samalla takertuu niihin haluihin ja kiintymyksiin, jotka kärsimystä tuottavat. Hän taistelee pahaa vastaan ulkoisesti, mutta kantaa sen juurta sisällään.
Ajatus siitä, että sielu itse “kiristää solmua”, liittyy Gaudiya-vaisnavismin käsitykseen vapaasta tahdosta.
Ahankara toimii välineenä tässä kokemuksessa. Kuitenkaan tämä sidonnaisuus ei ole ikuinen. Toisin kuin esimerkiksi Advaita Vedanta -suuntauksessa, jossa vapautuminen nähdään yksilöllisen identiteetin sulautumisena persoonattomaan absoluuttiin, Gaudiya-vaisnavismissa persoonallisuus ei häviä. Väärä ego korvautuu oikealla identiteetillä: ymmärryksellä. Vapautuminen ei ole minuuden tuhoamista vaan sen puhdistamista. - Anonyymi00016
Anonyymi00015 kirjoitti:
Ajatus siitä, että sielu itse “kiristää solmua”, liittyy Gaudiya-vaisnavismin käsitykseen vapaasta tahdosta.
Ahankara toimii välineenä tässä kokemuksessa. Kuitenkaan tämä sidonnaisuus ei ole ikuinen. Toisin kuin esimerkiksi Advaita Vedanta -suuntauksessa, jossa vapautuminen nähdään yksilöllisen identiteetin sulautumisena persoonattomaan absoluuttiin, Gaudiya-vaisnavismissa persoonallisuus ei häviä. Väärä ego korvautuu oikealla identiteetillä: ymmärryksellä. Vapautuminen ei ole minuuden tuhoamista vaan sen puhdistamista.Näin tarkasteltuna keskustelun ajatuskulku – kärsimyksen hyväksyminen, asenteen muuttaminen, väärän egon tunnistaminen ja sisäisen itsepetoksen näkeminen – on pitkälti yhtenevä Gaudiya-vaisnavismin opetusten kanssa. Kärsimys ei ole lopullinen todellisuus, vaan seuraus väärästä samaistumisesta. Ratkaisu ei ole maailman syyttäminen, vaan tietoisuuden suuntaaminen ja oman todellisen identiteetin oivaltaminen.
- Anonyymi00017
Anonyymi00016 kirjoitti:
Näin tarkasteltuna keskustelun ajatuskulku – kärsimyksen hyväksyminen, asenteen muuttaminen, väärän egon tunnistaminen ja sisäisen itsepetoksen näkeminen – on pitkälti yhtenevä Gaudiya-vaisnavismin opetusten kanssa. Kärsimys ei ole lopullinen todellisuus, vaan seuraus väärästä samaistumisesta. Ratkaisu ei ole maailman syyttäminen, vaan tietoisuuden suuntaaminen ja oman todellisen identiteetin oivaltaminen.
Kenellekään ei tapahdu mitään, kaikki tapahtuu kehollemme, mutta me emme ole keho.
- Anonyymi00018
Anonyymi00017 kirjoitti:
Kenellekään ei tapahdu mitään, kaikki tapahtuu kehollemme, mutta me emme ole keho.
Kun sanotaan, että “kenellekään ei tapahdu mitään”, se tarkoittaa tästä näkökulmasta, että todellinen minä – sielu – pysyy koskemattomana. Kärsimys, sairaus, menestys ja epäonnistuminen ovat kehon ja mielen tasolla tapahtuvia ilmiöitä. Ongelma syntyy vasta, kun sielu samaistuu kehoon ja alkaa ajatella: “Minä kärsin”, “Minä olen sairas”, “Minä epäonnistuin.” Tätä väärää samaistumista kutsutaan ahankaraksi, vääräksi egoksi.
- Anonyymi00019
Anonyymi00018 kirjoitti:
Kun sanotaan, että “kenellekään ei tapahdu mitään”, se tarkoittaa tästä näkökulmasta, että todellinen minä – sielu – pysyy koskemattomana. Kärsimys, sairaus, menestys ja epäonnistuminen ovat kehon ja mielen tasolla tapahtuvia ilmiöitä. Ongelma syntyy vasta, kun sielu samaistuu kehoon ja alkaa ajatella: “Minä kärsin”, “Minä olen sairas”, “Minä epäonnistuin.” Tätä väärää samaistumista kutsutaan ahankaraksi, vääräksi egoksi.
Silti Gaudiya-vaisnavismi ei väitä, että kokemus olisi merkityksetön tai että kärsimys pitäisi kieltää. Vaikka tapahtumat koskevat kehoa, samaistuminen niihin sitoo sielun karmiseen kiertoon. Siksi hengellinen harjoitus ei ole kehon kokemusten vähättelyä, vaan tietoisuuden siirtämistä: ymmärtämistä, että “minä en ole tämä muuttuva keho, vaan ikuinen, Jumalaan suhteessa oleva sielu”.
- Anonyymi00020
Anonyymi00019 kirjoitti:
Silti Gaudiya-vaisnavismi ei väitä, että kokemus olisi merkityksetön tai että kärsimys pitäisi kieltää. Vaikka tapahtumat koskevat kehoa, samaistuminen niihin sitoo sielun karmiseen kiertoon. Siksi hengellinen harjoitus ei ole kehon kokemusten vähättelyä, vaan tietoisuuden siirtämistä: ymmärtämistä, että “minä en ole tämä muuttuva keho, vaan ikuinen, Jumalaan suhteessa oleva sielu”.
Tämä oivallus ei tee ihmisestä kylmää tai välinpitämätöntä. Päinvastoin, kun ihminen lakkaa samaistumasta kehoon, pelko vähenee. Silloin kärsimys nähdään väliaikaisena, eikä se määritä todellista identiteettiä. Kehoon tapahtuu asioita, mutta sielu säilyy.
- Anonyymi00021
Anonyymi00020 kirjoitti:
Tämä oivallus ei tee ihmisestä kylmää tai välinpitämätöntä. Päinvastoin, kun ihminen lakkaa samaistumasta kehoon, pelko vähenee. Silloin kärsimys nähdään väliaikaisena, eikä se määritä todellista identiteettiä. Kehoon tapahtuu asioita, mutta sielu säilyy.
kärsimys syntyy kehoon ja asemaan samaistumisesta
todellinen tieto vapauttaa loukkaantumisesta ja ylpeydestä
henkinen opettaja voi näyttäytyä ulkoisesti vähäpätöisenä
valaistunut ihminen ei reagoi egosta, vaan totuudesta - Anonyymi00022
Anonyymi00021 kirjoitti:
valaistunut ihminen ei reagoi egosta, vaan totuudestaJotta sen ymmärtäisimme, auttaa vuoropuhelu, jota on kuvattu SB:ssa
Maharaja Rahugana ja Jada Bharata
Kuningas Rahugana oli vedalainen hallitsija, ja siksi hän tunsi erinomaisesti kaikki vedalaisen tiedon hienoudet. Hän kuitenkin keskittyi pääasiassa vedalaisen tiedon aineelliseen puoleen. Vedakirjoituksissa hän piti erityisen tärkeinä niitä ohjeita, jotka auttoivat ihmistä saavuttamaan aineellista onnellisuutta tai kohoamaan aineellisessa mielessä. Tämän vuoksi hän reagoi elämänsä tapahtumiin materialistisesti. - Anonyymi00023
Anonyymi00022 kirjoitti:
Jotta sen ymmärtäisimme, auttaa vuoropuhelu, jota on kuvattu SB:ssa
Kuningas Rahugana oli vedalainen hallitsija, ja siksi hän tunsi erinomaisesti kaikki vedalaisen tiedon hienoudet. Hän kuitenkin keskittyi pääasiassa vedalaisen tiedon aineelliseen puoleen. Vedakirjoituksissa hän piti erityisen tärkeinä niitä ohjeita, jotka auttoivat ihmistä saavuttamaan aineellista onnellisuutta tai kohoamaan aineellisessa mielessä. Tämän vuoksi hän reagoi elämänsä tapahtumiin materialistisesti.Lyhyesti heidän vuoropuhelunsa:
Rahugana: Suuttuu ja moittii Jada Bharataa laiskuudesta ja huonosta kantamisesta.
Jada Bharata: Vastaa rauhallisesti ja selittää, että hän ei ole keho eikä kantaja – todellinen minä on sielu.
Rahugana: Ymmärtää virheensä, nöyrtyy ja pyytää anteeksi, tunnistaen Jada Bharatan valaistuneeksi viisaaksi. - Anonyymi00024
Anonyymi00023 kirjoitti:
Lyhyesti heidän vuoropuhelunsa:
Rahugana: Suuttuu ja moittii Jada Bharataa laiskuudesta ja huonosta kantamisesta.
Jada Bharata: Vastaa rauhallisesti ja selittää, että hän ei ole keho eikä kantaja – todellinen minä on sielu.
Rahugana: Ymmärtää virheensä, nöyrtyy ja pyytää anteeksi, tunnistaen Jada Bharatan valaistuneeksi viisaaksi.Alla pidempi, filosofinen selitys heidän vuoropuhelustaan:
Rahuganan ja Jada Bharatan vuoropuhelu ei ole tavallinen keskustelu, vaan kohtaaminen aineellisen maailmankuvan ja transsendentaalisen tietoisuuden välillä.
Aluksi Rahugana puhuu vallan ja kehon näkökulmasta. Hän samaistaa itsensä kuninkaaseen ja Jada Bharatan kantajaan. Hänen sanansa kumpuavat käsityksestä: ”Minä olen hallitsija, sinä olet palvelija; kehosi on olemassa palvellakseni minua.” Tässä ajattelussa arvo mitataan asemalla, tehokkuudella ja ruumiillisella toiminnalla. Kun Jada Bharata ei kanna palankiinia ”oikein”, Rahugana kokee sen loukkauksena omaa identiteettiään vastaan.
Jada Bharata vastaa täysin toiselta tasolta. Hän ei puolusta itseään eikä riitele, vaan purkaa koko Rahuganan oletusten perustan. Hän osoittaa, että keho ei ole todellinen toimija, eikä sielu ole kantaja tai kannettava. Jos keho on painava, kuka siitä kärsii? Jos joku on kuningas tai palvelija, koskeeko se sielua vai vain kehoa? Hänen puheensa on klassista vedanta-filosofiaa: ātman (sielu) on erillinen kehosta, toiminnasta ja sosiaalisista rooleista.
Vuoropuhelun ydin on se, että Rahugana puhuu ”sinä ja minä” -tasolta, kun taas Jada Bharata puhuu ”kuka minä olen” -tasolta. Rahugana haluaa korjata käytöstä; Jada Bharata paljastaa väärän identiteetin. Hän ei pyri opettamaan kuningasta auktoriteettina, vaan antaa totuuden puhua itsestään.
Kun Rahugana kuulee tämän, tapahtuu filosofinen murros: hänen tietonsa osoittautuu pinnalliseksi. Hän on tuntenut Vedat, mutta soveltanut niitä aineellisen hyödyn saavuttamiseen. Nyt hän ymmärtää eron tiedon (jñāna) ja viisauden (vijñāna) välillä – tiedon, joka on elettyä ja oivallettua.
Lopulta Rahugana nöyrtyy, ei siksi että Jada Bharata olisi loukannut häntä, vaan koska hänen egoonsa perustuva identiteettinsä romahtaa. Hän näkee, että todellinen nöyryys ei ole itsensä alentamista, vaan väärän minuuden luopumista. Jada Bharata ei muuttunut koko keskustelun aikana – muutos tapahtui Rahuganassa. - Anonyymi00025
Anonyymi00024 kirjoitti:
Alla pidempi, filosofinen selitys heidän vuoropuhelustaan:
Rahuganan ja Jada Bharatan vuoropuhelu ei ole tavallinen keskustelu, vaan kohtaaminen aineellisen maailmankuvan ja transsendentaalisen tietoisuuden välillä.
Aluksi Rahugana puhuu vallan ja kehon näkökulmasta. Hän samaistaa itsensä kuninkaaseen ja Jada Bharatan kantajaan. Hänen sanansa kumpuavat käsityksestä: ”Minä olen hallitsija, sinä olet palvelija; kehosi on olemassa palvellakseni minua.” Tässä ajattelussa arvo mitataan asemalla, tehokkuudella ja ruumiillisella toiminnalla. Kun Jada Bharata ei kanna palankiinia ”oikein”, Rahugana kokee sen loukkauksena omaa identiteettiään vastaan.
Jada Bharata vastaa täysin toiselta tasolta. Hän ei puolusta itseään eikä riitele, vaan purkaa koko Rahuganan oletusten perustan. Hän osoittaa, että keho ei ole todellinen toimija, eikä sielu ole kantaja tai kannettava. Jos keho on painava, kuka siitä kärsii? Jos joku on kuningas tai palvelija, koskeeko se sielua vai vain kehoa? Hänen puheensa on klassista vedanta-filosofiaa: ātman (sielu) on erillinen kehosta, toiminnasta ja sosiaalisista rooleista.
Vuoropuhelun ydin on se, että Rahugana puhuu ”sinä ja minä” -tasolta, kun taas Jada Bharata puhuu ”kuka minä olen” -tasolta. Rahugana haluaa korjata käytöstä; Jada Bharata paljastaa väärän identiteetin. Hän ei pyri opettamaan kuningasta auktoriteettina, vaan antaa totuuden puhua itsestään.
Kun Rahugana kuulee tämän, tapahtuu filosofinen murros: hänen tietonsa osoittautuu pinnalliseksi. Hän on tuntenut Vedat, mutta soveltanut niitä aineellisen hyödyn saavuttamiseen. Nyt hän ymmärtää eron tiedon (jñāna) ja viisauden (vijñāna) välillä – tiedon, joka on elettyä ja oivallettua.
Lopulta Rahugana nöyrtyy, ei siksi että Jada Bharata olisi loukannut häntä, vaan koska hänen egoonsa perustuva identiteettinsä romahtaa. Hän näkee, että todellinen nöyryys ei ole itsensä alentamista, vaan väärän minuuden luopumista. Jada Bharata ei muuttunut koko keskustelun aikana – muutos tapahtui Rahuganassa.Filosofisesti vuoropuhelu opettaa, että:
valaistunut ihminen ei reagoi egosta, vaan totuudesta
Rahuganan ja Jada Bharatan vuoropuhelu voidaan sanoa filosofisesti näin:
Rahugana (vallan ääni):
“Minä olen kuningas, sinä olet kantaja. Miksi et tottele? Miksi horjutat vaunuani?”
Jada Bharata (tiedon hiljaisuus):
“Kenet sinä kutsut kantajaksi, ja mitä vaunua luulet horjuvan?
Ruumis liikkuu, mutta minä en liiku.
Minä en kanna, enkä ole kannettava.”
Rahugana:
“Sinä puhut kuin tietäjä, mutta näytät typerältä.”
Jada Bharata:
“Typeryys ja viisaus kuuluvat mielelle, eivät todelliselle minuudelle.
Se, joka samastuu kehoon, näkee toiset ylempinä ja alempina.
Se, joka näkee totuuden, ei näe eroa.”
Rahugana:
“Mikä siis on ihminen?”
Jada Bharata:
“Ei se, mikä syntyy ja kuolee.
Ei se, mikä tekee ja kärsii.
Vaan se, mikä todistaa kaiken tämän muuttumattomana.”
Rahugana (nöyrtyen):
“Olen ollut sokea vallalleni.”
Jada Bharata:
“Valta sitoo, tieto vapauttaa.
Kun ‘minä’ katoaa, totuus jää.” - Anonyymi00026
Anonyymi00025 kirjoitti:
Filosofisesti vuoropuhelu opettaa, että:
valaistunut ihminen ei reagoi egosta, vaan totuudesta
Rahuganan ja Jada Bharatan vuoropuhelu voidaan sanoa filosofisesti näin:
Rahugana (vallan ääni):
“Minä olen kuningas, sinä olet kantaja. Miksi et tottele? Miksi horjutat vaunuani?”
Jada Bharata (tiedon hiljaisuus):
“Kenet sinä kutsut kantajaksi, ja mitä vaunua luulet horjuvan?
Ruumis liikkuu, mutta minä en liiku.
Minä en kanna, enkä ole kannettava.”
Rahugana:
“Sinä puhut kuin tietäjä, mutta näytät typerältä.”
Jada Bharata:
“Typeryys ja viisaus kuuluvat mielelle, eivät todelliselle minuudelle.
Se, joka samastuu kehoon, näkee toiset ylempinä ja alempina.
Se, joka näkee totuuden, ei näe eroa.”
Rahugana:
“Mikä siis on ihminen?”
Jada Bharata:
“Ei se, mikä syntyy ja kuolee.
Ei se, mikä tekee ja kärsii.
Vaan se, mikä todistaa kaiken tämän muuttumattomana.”
Rahugana (nöyrtyen):
“Olen ollut sokea vallalleni.”
Jada Bharata:
“Valta sitoo, tieto vapauttaa.
Kun ‘minä’ katoaa, totuus jää.”1. Jada Bharata ei opeta “minättömyyttä” vaan väärän samaistumisen purkamista
Gaudiya-vaishnavismi hyväksyy, että:
sielu (jīva) ei ole keho eikä mieli
mutta jīva on ikuinen yksilö, ei häviävä illuusio
Kun Jada Bharata sanoo:
“En kanna, enkä ole kannettava”
hän ei tarkoita:
“Minua ei ole olemassa”
vaan:
“Minä en ole tämä kehon rooli, jonka yhteiskunta on minulle antanut.”
Gaudiya-ajattelussa tämä on ahaṅkāran (väärän egon) purkamista, ei persoonan kieltämistä.
2. Rahugana edustaa ahankaraa ja varna-ylpeyttä
Rahugana ajattelee:
“Olen kuningas”
“Sinä olet palvelija”
Gaudiya-vaishnavismin mukaan tämä on vaishnava-aparādhan alku:
arvioida pyhimystä ulkoisen aseman perusteella.
Krishna katsoo bhaktia, ei roolia.
Jada Bharata näyttää ulkoisesti tyhmältä (jada), mutta sisäisesti hän on:
Krishna-tietoinen
täysin vapaa karmasta
Bhagavanin palvelija - Anonyymi00027
Anonyymi00026 kirjoitti:
1. Jada Bharata ei opeta “minättömyyttä” vaan väärän samaistumisen purkamista
Kun Jada Bharata sanoo:
hän ei tarkoita:
“Minua ei ole olemassa”
vaan:
Gaudiya-ajattelussa tämä on ahaṅkāran (väärän egon) purkamista, ei persoonan kieltämistä.
Rahugana ajattelee:
“Olen kuningas”
“Sinä olet palvelija”
Krishna-tietoinen
täysin vapaa karmasta
Bhagavanin palvelijaJada Bharata puhuu bhaktan näkökulmasta, ei jñānin
Vaikka hänen kielensä kuulostaa advaitalta, Gaudiya-perinne tulkitsee sen näin:
“Todistaja” ≠ persoonaton Brahman
vaan ātma, joka on:
ikuinen
tietoinen
luonnostaan Krishnaan suuntautunut
Hän puhuu irrottautumiseksi egosta, ei liukenemiseksi Jumalaan.
Gaudiya-vaishnavismi opettaa:
vapautuminen ei ole identiteetin katoamista, vaan sen puhdistumista.
4. Vuoropuhelun käännekohta: nöyryys ja antautuminen
Rahuganan muutos on ratkaiseva:
hän laskeutuu vaunuista
kumartuu
pyytää opetusta
Tämä on Gaudiya-vaishnavismin ydinkohta:
Krishna-tietoisuus alkaa, kun ego murtuu ja guru tunnistetaan.
Jada Bharata toimii tässä śikṣā-guruna, vaikka ei ulkoisesti näytä opettajalta.
5. Gaudiya-vaishnavinen ydinopetus vuoropuhelusta - Anonyymi00028
Anonyymi00027 kirjoitti:
Jada Bharata puhuu bhaktan näkökulmasta, ei jñānin
Vaikka hänen kielensä kuulostaa advaitalta, Gaudiya-perinne tulkitsee sen näin:
“Todistaja” ≠ persoonaton Brahman
vaan ātma, joka on:
ikuinen
tietoinen
luonnostaan Krishnaan suuntautunut
Hän puhuu irrottautumiseksi egosta, ei liukenemiseksi Jumalaan.
Gaudiya-vaishnavismi opettaa:
vapautuminen ei ole identiteetin katoamista, vaan sen puhdistumista.
4. Vuoropuhelun käännekohta: nöyryys ja antautuminen
Rahuganan muutos on ratkaiseva:
hän laskeutuu vaunuista
kumartuu
pyytää opetusta
Tämä on Gaudiya-vaishnavismin ydinkohta:
Krishna-tietoisuus alkaa, kun ego murtuu ja guru tunnistetaan.
Jada Bharata toimii tässä śikṣā-guruna, vaikka ei ulkoisesti näytä opettajalta.
5. Gaudiya-vaishnavinen ydinopetus vuoropuhelusta5. Gaudiya-vaishnavinen ydinopetus vuoropuhelusta
Filosofisesti tiivistettynä:
Et ole kehosi
Asema ja varna eivät määritä todellista arvoa
Todellinen viisaus ilmenee nöyryytenä ja bhaktina
Pyhimys voidaan verhota yksinkertaisuuteen
Krishna lähettää gurun rikkomaan ylpeyden, ei silittämään sitä
6. Yksi Gaudiya-tyylinen tiivistys
“Se, joka näkee palvelijan, ei näe bhaktia.
Se, joka näkee bhaktin, ei näe palvelijaa.
Krishna asuu siellä, missä ego on kaatunut.” - Anonyymi00029
Anonyymi00028 kirjoitti:
5. Gaudiya-vaishnavinen ydinopetus vuoropuhelusta
Et ole kehosi
Krishna asuu siellä, missä ego on kaatunut.”Kuningas Rahūgana pani Jada Bharatan kantajakseen, koska hän ei tunnistanut Jada Bharatan todellista luonnetta.
Lyhyesti syy ja tausta:
Jada Bharata eli tarkoituksella kuin hidas ja välinpitämätön (“jada”), jotta ihmiset eivät häiritsisi häntä. Todellisuudessa hän oli korkeasti valaistunut viisas.
Kun Rahūgana matkusti kantotuolissa, yksi kantajista puuttui, ja Jada Bharata määrättiin tilalle, koska hän vaikutti heikolta ja sopivalta alhaiseen työhön.
Jada Bharata käveli varovasti, jottei astuisi muurahaisten päälle. Tämä teki matkasta epätasaisen.
Rahūgana suuttui, luullen Jada Bharatan olevan laiska ja kuriton, ja solvasi häntä.
Tämän jälkeen tapahtui käänne:
Jada Bharata vastasi kuninkaalle syvällisellä opetuksella sielusta, kehosta ja todellisesta tiedosta.
Rahūgana ymmärsi virheensä, nöyrtyi ja pyysi anteeksi, ja tunnusti Jada Bharatan suuren viisauden.
Opetus:
Tarina (Bhāgavata Purāna 5. kirja) korostaa, että todellista viisautta ei pidä arvioida ulkoisen olemuksen perusteella, ja että ego ja asema voivat sokaista jopa kuninkaan. - Anonyymi00030
Anonyymi00029 kirjoitti:
Kuningas Rahūgana pani Jada Bharatan kantajakseen, koska hän ei tunnistanut Jada Bharatan todellista luonnetta.
Lyhyesti syy ja tausta:
Jada Bharata eli tarkoituksella kuin hidas ja välinpitämätön (“jada”), jotta ihmiset eivät häiritsisi häntä. Todellisuudessa hän oli korkeasti valaistunut viisas.
Kun Rahūgana matkusti kantotuolissa, yksi kantajista puuttui, ja Jada Bharata määrättiin tilalle, koska hän vaikutti heikolta ja sopivalta alhaiseen työhön.
Jada Bharata käveli varovasti, jottei astuisi muurahaisten päälle. Tämä teki matkasta epätasaisen.
Rahūgana suuttui, luullen Jada Bharatan olevan laiska ja kuriton, ja solvasi häntä.
Tämän jälkeen tapahtui käänne:
Jada Bharata vastasi kuninkaalle syvällisellä opetuksella sielusta, kehosta ja todellisesta tiedosta.
Rahūgana ymmärsi virheensä, nöyrtyi ja pyysi anteeksi, ja tunnusti Jada Bharatan suuren viisauden.
Opetus:
Tarina (Bhāgavata Purāna 5. kirja) korostaa, että todellista viisautta ei pidä arvioida ulkoisen olemuksen perusteella, ja että ego ja asema voivat sokaista jopa kuninkaan.Toinen tarina - Lyhyesti Śrīmad Bhāgavatamista (6. kirja, Citraketun tarina):
Kuningas Citraketu oli pitkään lapseton ja kärsi suuresti. Viisaiden siunauksesta hän sai vihdoin pojan, jota hän rakasti yli kaiken. Mustasukkaisten vaimojen juonien vuoksi lapsi kuitenkin myrkytettiin ja kuoli. Kuningas vaipui syvään suruun.
Viisaat Nārada ja Aṅgirā tulivat hänen luokseen ja herättivät pojan henkiin mystisellä voimalla. He pyysivät pojan sielua puhumaan vanhemmilleen.
Silloin sielu sanoi lapsen kautta:
“Kuinka voit kutsua itseäsi isäkseni ja häntä äidikseni?
Minulla on ollut lukemattomia isiä ja äitejä monissa elämissä.
Nämä sukulaisuudet ovat vain mayaa, ohimeneviä.”
Tämän opetuksen kautta Citraketu ymmärsi, että keho ja maalliset suhteet eivät ole sielun todellinen identiteetti. Hän luopui kiintymyksestään, sai hengellistä oivallusta ja kääntyi bhaktin eli Jumalalle omistautumisen tielle.
Tarinan ydin:
Sielu on ikuinen, mutta ruumiilliset suhteet ovat väliaikaisia. Kärsimys syntyy kiintymyksestä siihen, mikä ei ole pysyvää. - Anonyymi00032
Anonyymi00030 kirjoitti:
Toinen tarina - Lyhyesti Śrīmad Bhāgavatamista (6. kirja, Citraketun tarina):
Kuningas Citraketu oli pitkään lapseton ja kärsi suuresti. Viisaiden siunauksesta hän sai vihdoin pojan, jota hän rakasti yli kaiken. Mustasukkaisten vaimojen juonien vuoksi lapsi kuitenkin myrkytettiin ja kuoli. Kuningas vaipui syvään suruun.
Viisaat Nārada ja Aṅgirā tulivat hänen luokseen ja herättivät pojan henkiin mystisellä voimalla. He pyysivät pojan sielua puhumaan vanhemmilleen.
Tämän opetuksen kautta Citraketu ymmärsi, että keho ja maalliset suhteet eivät ole sielun todellinen identiteetti. Hän luopui kiintymyksestään, sai hengellistä oivallusta ja kääntyi bhaktin eli Jumalalle omistautumisen tielle.
Tarinan ydin:
Sielu on ikuinen, mutta ruumiilliset suhteet ovat väliaikaisia. Kärsimys syntyy kiintymyksestä siihen, mikä ei ole pysyvää.Citraketun tarina Śrīmad Bhāgavatamissa (6. kirja)
Kuningas Citraketu hallitsi suurta valtakuntaa, mutta hänen elämänsä oli täynnä sisäistä kärsimystä, koska hänellä ei ollut lasta. Hänellä oli monta vaimoa, rikkautta ja valtaa, mutta silti hän koki elämänsä tyhjäksi. Tämä osoittaa jo alussa Bhāgavatamin perusajatuksen: ulkoinen menestys ei poista eksistentiaalista puutetta.
Viisas Aṅgirā Muni saapui hänen luokseen ja näki kuninkaan kärsimyksen. Hän antoi Citraketulle mahdollisuuden saada poika, mutta varoitti samalla, että liiallinen kiintymys tuo kärsimystä. Citraketu hyväksyi siunauksen.
Poika syntyi yhdelle kuningattarista, ja Citraketu kiintyi lapseen äärimmäisesti. Muut vaimot tulivat mustasukkaisiksi ja myrkyttivät lapsen. Kun lapsi kuoli, kuningas romahti täysin: hän menetti järkensä, tahtonsa ja elämänhalunsa.
Silloin viisaat Nārada ja Aṅgirā saapuivat paikalle. He eivät tulleet vain lohduttamaan, vaan herättämään ymmärryksen. Mystisen joogisen voiman avulla he kutsuivat lapsen sielun hetkeksi takaisin ruumiiseen ja pyysivät häntä puhumaan vanhemmilleen.
Sielu puhui lapsen muodossa, mutta täysin tietoisena:
“Kuka teistä on äitini ja kuka isäni?
Olen vaeltanut lukemattomissa kehoissa.
Minulla on ollut monia isiä ja äitejä.
Nämä suhteet syntyvät kehosta ja katoavat kehon mukana.
Ne ovat mayaa.”
Tämän jälkeen sielu poistui jälleen ruumiista. Kuningas Citraketu koki syvän sisäisen heräämisen. Hänen surunsa haihtui, ja hän ymmärsi, että hän oli rakastanut kehoa ja roolia, ei sielua. Hän luopui maallisesta kiintymyksestä ja omistautui hengelliselle polulle.
Filosofinen selitys
1. Sielu ja keho
Bhāgavatamin perusopetus on, että:
ātman (sielu) on ikuinen
deha (keho) on väliaikainen
Suhteet kuten isä, äiti ja lapsi kuuluvat kehoon, eivät sieluun. Kun sielu vaihtaa kehoa, myös roolit vaihtuvat. - Anonyymi00033
Anonyymi00032 kirjoitti:
Citraketun tarina Śrīmad Bhāgavatamissa (6. kirja)
Kuningas Citraketu hallitsi suurta valtakuntaa, mutta hänen elämänsä oli täynnä sisäistä kärsimystä, koska hänellä ei ollut lasta. Hänellä oli monta vaimoa, rikkautta ja valtaa, mutta silti hän koki elämänsä tyhjäksi. Tämä osoittaa jo alussa Bhāgavatamin perusajatuksen: ulkoinen menestys ei poista eksistentiaalista puutetta.
Viisas Aṅgirā Muni saapui hänen luokseen ja näki kuninkaan kärsimyksen. Hän antoi Citraketulle mahdollisuuden saada poika, mutta varoitti samalla, että liiallinen kiintymys tuo kärsimystä. Citraketu hyväksyi siunauksen.
Poika syntyi yhdelle kuningattarista, ja Citraketu kiintyi lapseen äärimmäisesti. Muut vaimot tulivat mustasukkaisiksi ja myrkyttivät lapsen. Kun lapsi kuoli, kuningas romahti täysin: hän menetti järkensä, tahtonsa ja elämänhalunsa.
Silloin viisaat Nārada ja Aṅgirā saapuivat paikalle. He eivät tulleet vain lohduttamaan, vaan herättämään ymmärryksen. Mystisen joogisen voiman avulla he kutsuivat lapsen sielun hetkeksi takaisin ruumiiseen ja pyysivät häntä puhumaan vanhemmilleen.
Sielu puhui lapsen muodossa, mutta täysin tietoisena:
“Kuka teistä on äitini ja kuka isäni?
Olen vaeltanut lukemattomissa kehoissa.
Minulla on ollut monia isiä ja äitejä.
Nämä suhteet syntyvät kehosta ja katoavat kehon mukana.
Ne ovat mayaa.”
Tämän jälkeen sielu poistui jälleen ruumiista. Kuningas Citraketu koki syvän sisäisen heräämisen. Hänen surunsa haihtui, ja hän ymmärsi, että hän oli rakastanut kehoa ja roolia, ei sielua. Hän luopui maallisesta kiintymyksestä ja omistautui hengelliselle polulle.
Filosofinen selitys
1. Sielu ja keho
Bhāgavatamin perusopetus on, että:
ātman (sielu) on ikuinen
deha (keho) on väliaikainen
Suhteet kuten isä, äiti ja lapsi kuuluvat kehoon, eivät sieluun. Kun sielu vaihtaa kehoa, myös roolit vaihtuvat.2. Kiintymys (moha) ja kärsimys
Citraketun kärsimys ei syntynyt lapsen kuolemasta sinänsä, vaan:
hänen kiintymyksestään omistamiseen
hänen harhastaan, että lapsi “kuului” hänelle
Bhāgavatamin mukaan kärsimys syntyy, kun ihminen rakentaa identiteettinsä katoavan varaan.
3. Maya – suhteellinen todellisuus
Maya ei tarkoita, että maailma olisi olematon, vaan että:
se on väliaikainen
se näyttää pysyvältä, vaikka ei ole
Perhesuhteet ovat todellisia kokemuksina, mutta eivät lopullinen totuus sielusta.
4. Myötätunto ilman kiintymystä
Tarinan syvin opetus ei ole kylmyys, vaan:
Rakkaus ilman omistamista vapauttaa.
Bhakti-polulla ihminen oppii näkemään kaikki olennot Jumalan sieluina, ei “minun” ja “minun menetettynä”. - Anonyymi00034
Anonyymi00033 kirjoitti:
2. Kiintymys (moha) ja kärsimys
Citraketun kärsimys ei syntynyt lapsen kuolemasta sinänsä, vaan:
hänen kiintymyksestään omistamiseen
hänen harhastaan, että lapsi “kuului” hänelle
Bhāgavatamin mukaan kärsimys syntyy, kun ihminen rakentaa identiteettinsä katoavan varaan.
3. Maya – suhteellinen todellisuus
Maya ei tarkoita, että maailma olisi olematon, vaan että:
se on väliaikainen
se näyttää pysyvältä, vaikka ei ole
Perhesuhteet ovat todellisia kokemuksina, mutta eivät lopullinen totuus sielusta.
4. Myötätunto ilman kiintymystä
Tarinan syvin opetus ei ole kylmyys, vaan:
Rakkaus ilman omistamista vapauttaa.
Bhakti-polulla ihminen oppii näkemään kaikki olennot Jumalan sieluina, ei “minun” ja “minun menetettynä”.5. Miksi lapsi puhuu?
Symbolisesti totuus tulee:
egon ulkopuolelta
viattomasta muodosta
suoraan sielun tasolta
Ego ei kykene itse murtamaan omaa harhaansa.
Yhteenveto yhdellä lauseella
Citraketun tarina opettaa, että suru syntyy kiintymyksestä kehoon ja rooleihin, mutta vapaus syntyy, kun ihminen tunnistaa itsensä ja toiset ikuisina sieluina.
Alla vertaan Citraketun tarinan filosofiaa länsimaiseen ajatteluun ja sen jälkeen selitän miten sitä voi soveltaa arjessa. Pidän kielen selkeänä ja maanläheisenä.
1. Vertailu länsimaiseen filosofiaan
🔹 Plato
Platon erotti muuttuvan aistimaailman ja pysyvän todellisuuden (ideoiden maailma).
Bhāgavatam:
Keho ja roolit = maya (muuttuva)
Sielu = ikuinen
Platon:
Keho ja aistit = varjot luolassa
Totuus = näkymätön ja pysyvä
Citraketun pojan puhe vastaa Platonin luolavertausta: isä näkee varjon (”minun lapseni”), mutta totuus on syvemmällä.
Stoalaiset (Epiktetos, Marcus Aurelius)
Stoalaiset opettivat, että kärsimys syntyy siitä, että kiinnymme asioihin, joita emme voi hallita.
Lapsen elämä ja kuolema → ei kuninkaan vallassa
Kärsimys syntyy uskomuksesta: “Tämän ei olisi pitänyt tapahtua” - Anonyymi00035
Anonyymi00034 kirjoitti:
5. Miksi lapsi puhuu?
Symbolisesti totuus tulee:
egon ulkopuolelta
viattomasta muodosta
suoraan sielun tasolta
Ego ei kykene itse murtamaan omaa harhaansa.
Citraketun tarina opettaa, että suru syntyy kiintymyksestä kehoon ja rooleihin, mutta vapaus syntyy, kun ihminen tunnistaa itsensä ja toiset ikuisina sieluina.
Alla vertaan Citraketun tarinan filosofiaa länsimaiseen ajatteluun ja sen jälkeen selitän miten sitä voi soveltaa arjessa. Pidän kielen selkeänä ja maanläheisenä.
1. Vertailu länsimaiseen filosofiaan
🔹 Plato
Platon erotti muuttuvan aistimaailman ja pysyvän todellisuuden (ideoiden maailma).
Bhāgavatam:
Keho ja roolit = maya (muuttuva)
Sielu = ikuinen
Platon:
Keho ja aistit = varjot luolassa
Totuus = näkymätön ja pysyvä
Citraketun pojan puhe vastaa Platonin luolavertausta: isä näkee varjon (”minun lapseni”), mutta totuus on syvemmällä.
Stoalaiset (Epiktetos, Marcus Aurelius)
Stoalaiset opettivat, että kärsimys syntyy siitä, että kiinnymme asioihin, joita emme voi hallita.
Lapsen elämä ja kuolema → ei kuninkaan vallassa
Kärsimys syntyy uskomuksesta: “Tämän ei olisi pitänyt tapahtua”Identiteetin keventäminen
Citraketu kärsi, koska hän oli ennen kaikkea isä.
Kun rooli murtui, myös minäkuva romahti.
Harjoitus:
Kysy itseltäsi:
Kuka olen ilman ammattia?
Kuka olen ilman ihmissuhteita?
Kuka olen ilman menestystä tai epäonnistumista?
Tämä ei vie merkitystä, vaan vapauttaa.
Läsnäolo ja kiitollisuus
Kun tiedät kaiken olevan väliaikaista:
et pidä mitään itsestäänselvyytenä
olet enemmän läsnä
Myötätunto laajenee
Kun et näe ihmisiä “minun ihmisinäni”, vaan:
saman olemassaolon osina
saman haurauden jakajina
myötätunto ei rajoitu perheeseen tai ryhmään.
Citraketun tarina opettaa saman kuin parhaat länsimaiset filosofit: kärsimys syntyy kiintymyksestä siihen, mikä ei ole hallittavissa, ja vapaus syntyy ymmärryksestä, ei tunteiden tukahduttamisesta. - Anonyymi00036
Anonyymi00035 kirjoitti:
Identiteetin keventäminen
Citraketu kärsi, koska hän oli ennen kaikkea isä.
Kun rooli murtui, myös minäkuva romahti.
Harjoitus:
Kysy itseltäsi:
Kuka olen ilman ammattia?
Kuka olen ilman ihmissuhteita?
Kuka olen ilman menestystä tai epäonnistumista?
Tämä ei vie merkitystä, vaan vapauttaa.
Läsnäolo ja kiitollisuus
Kun tiedät kaiken olevan väliaikaista:
et pidä mitään itsestäänselvyytenä
olet enemmän läsnä
Myötätunto laajenee
Kun et näe ihmisiä “minun ihmisinäni”, vaan:
saman olemassaolon osina
saman haurauden jakajina
myötätunto ei rajoitu perheeseen tai ryhmään.
Citraketun tarina opettaa saman kuin parhaat länsimaiset filosofit: kärsimys syntyy kiintymyksestä siihen, mikä ei ole hallittavissa, ja vapaus syntyy ymmärryksestä, ei tunteiden tukahduttamisesta.Kuvakin tästä.
https://back2godhead.com/wp-content/uploads/2012/12/119_1976_11-12-35-crop-1024x804.jpg - Anonyymi00037
Anonyymi00036 kirjoitti:
Kuvakin tästä.
https://back2godhead.com/wp-content/uploads/2012/12/119_1976_11-12-35-crop-1024x804.jpgTingu-tangu-tingu-tangu -ei auta.
- Anonyymi00038
Anonyymi00036 kirjoitti:
Kuvakin tästä.
https://back2godhead.com/wp-content/uploads/2012/12/119_1976_11-12-35-crop-1024x804.jpgJos on mahdollista lievittää kärsimystä, se on hyvä asia ja siihen kannattaa pyrkiä. Mutta jos kaikkea kärsimystä ei voi poistaa, senkin hyväksyminen on lopulta mahdollista. Kaikki tapahtuu keholle ja mielelle – ei todelliselle minälle. Minä en ole keho, vaan jotakin pysyvämpää kuin kehon kokemukset.
- Anonyymi00039
Anonyymi00038 kirjoitti:
Jos on mahdollista lievittää kärsimystä, se on hyvä asia ja siihen kannattaa pyrkiä. Mutta jos kaikkea kärsimystä ei voi poistaa, senkin hyväksyminen on lopulta mahdollista. Kaikki tapahtuu keholle ja mielelle – ei todelliselle minälle. Minä en ole keho, vaan jotakin pysyvämpää kuin kehon kokemukset.
Pyhät ovat kautta historian kärsineet vapaaehtoisesti ihmiskunnan hyväksi. Heidän kärsimyksensä ei ole ollut seurausta omasta karmasta, vaan tietoinen valinta toisten auttamiseksi.
- Anonyymi00040
Anonyymi00039 kirjoitti:
Pyhät ovat kautta historian kärsineet vapaaehtoisesti ihmiskunnan hyväksi. Heidän kärsimyksensä ei ole ollut seurausta omasta karmasta, vaan tietoinen valinta toisten auttamiseksi.
Gaudiya Vaishnavism -perinteessä ajatellaan, että puhdas pyhä ihminen ei enää toimi karman alaisuudessa samalla tavalla kuin tavallinen sielu. Hänen tekonsa eivät synnytä uutta karmaa, eikä hänen kärsimyksensä johdu menneistä synneistä, vaan myötätunnosta ja palvelunhalusta. Tällainen kärsimys nähdään uhrauksena ja armollisena toimintana muiden hyväksi.
- Anonyymi00041
Anonyymi00040 kirjoitti:
Gaudiya Vaishnavism -perinteessä ajatellaan, että puhdas pyhä ihminen ei enää toimi karman alaisuudessa samalla tavalla kuin tavallinen sielu. Hänen tekonsa eivät synnytä uutta karmaa, eikä hänen kärsimyksensä johdu menneistä synneistä, vaan myötätunnosta ja palvelunhalusta. Tällainen kärsimys nähdään uhrauksena ja armollisena toimintana muiden hyväksi.
Samankaltainen ajatus esiintyy laajemminkin Hindulaisuus -perinteessä: vapautunut sielu o täällä auttaakseen muita, vaikka ei itse enää olisi sidottu karmiseen pakkoon.
- Anonyymi00042
Anonyymi00041 kirjoitti:
Samankaltainen ajatus esiintyy laajemminkin Hindulaisuus -perinteessä: vapautunut sielu o täällä auttaakseen muita, vaikka ei itse enää olisi sidottu karmiseen pakkoon.
Gaudiya Vaishnavism opettaa, että täysin puhdas bhakta (shuddha-bhakta) ei enää ole karman sitoma. Tämä perustuu mm. Bhagavad-gita -kohtiin (esim. 4.14, 4.37, 18.66), joissa todetaan, että Jumalalle omistetut teot eivät sido ja että antautuminen vapauttaa kaikista karmallisista seurauksist
- Anonyymi00043
Anonyymi00042 kirjoitti:
Gaudiya Vaishnavism opettaa, että täysin puhdas bhakta (shuddha-bhakta) ei enää ole karman sitoma. Tämä perustuu mm. Bhagavad-gita -kohtiin (esim. 4.14, 4.37, 18.66), joissa todetaan, että Jumalalle omistetut teot eivät sido ja että antautuminen vapauttaa kaikista karmallisista seurauksist
Gaudiya-teologiassa ajatellaan näin:
Puhdas bhakta ei kerää uutta karmaa, koska hänen tekonsa eivät ole itsekkäitä vaan täysin Jumalalle omistettuja.
Hänen aiempi karmansa on joko neutraloitunut tai merkityksetön hengellisen aseman kannalta.
Hänen mahdollinen kärsimyksensä ei ole rangaistusta synneistä, vaan osa Jumalan suunnitelmaa tai hänen omaa myötätuntoista toimintaansa. - Anonyymi00044
Anonyymi00043 kirjoitti:
Gaudiya-teologiassa ajatellaan näin:
Puhdas bhakta ei kerää uutta karmaa, koska hänen tekonsa eivät ole itsekkäitä vaan täysin Jumalalle omistettuja.
Hänen aiempi karmansa on joko neutraloitunut tai merkityksetön hengellisen aseman kannalta.
Hänen mahdollinen kärsimyksensä ei ole rangaistusta synneistä, vaan osa Jumalan suunnitelmaa tai hänen omaa myötätuntoista toimintaansa.Gaudiya-vaisnavismi ei yleensä opeta, että pyhä “ottaa toisten karmaa” juridisessa mielessä. Pikemminkin ajatellaan, että suuri bhakta voi suostua kohtaamaan vaikeuksia saarnan, opetuksen tai muiden hengellisen edistymisen vuoksi. Hänen kärsimyksensä nähdään palveluna, ei karmallisena pakkona.
- Anonyymi00045
Anonyymi00044 kirjoitti:
Gaudiya-vaisnavismi ei yleensä opeta, että pyhä “ottaa toisten karmaa” juridisessa mielessä. Pikemminkin ajatellaan, että suuri bhakta voi suostua kohtaamaan vaikeuksia saarnan, opetuksen tai muiden hengellisen edistymisen vuoksi. Hänen kärsimyksensä nähdään palveluna, ei karmallisena pakkona.
Esimerkiksi Srimad Bhagavatam kuvaa, kuinka korkeat pyhät voivat kohdata koettelemuksia ilman että heidän tietoisuutensa järkkyy, koska he eivät samaistu kehoon.
- Anonyymi00046
Anonyymi00045 kirjoitti:
Esimerkiksi Srimad Bhagavatam kuvaa, kuinka korkeat pyhät voivat kohdata koettelemuksia ilman että heidän tietoisuutensa järkkyy, koska he eivät samaistu kehoon.
Kuitenkin perinteessä sanotaan myös, että kun guru hyväksyy oppilaan, hän ottaa vastuulleen tämän hengellisen ohjaamisen. Joissakin selityksissä tämä ilmaistaan runollisesti tai hartauden kielellä niin, että guru “ottaa oppilaan karmallisen taakan”. Tällä ei yleensä tarkoiteta juridista karmansiirtoa, vaan sitä, että:
- Anonyymi00047
Anonyymi00046 kirjoitti:
Kuitenkin perinteessä sanotaan myös, että kun guru hyväksyy oppilaan, hän ottaa vastuulleen tämän hengellisen ohjaamisen. Joissakin selityksissä tämä ilmaistaan runollisesti tai hartauden kielellä niin, että guru “ottaa oppilaan karmallisen taakan”. Tällä ei yleensä tarkoiteta juridista karmansiirtoa, vaan sitä, että:
guru on valmis kärsimään vaivaa, kritiikkiä ja jopa vastoinkäymisiä oppilaidensa vuoksi
hän kantaa vastuuta heidän hengellisestä kehityksestään
hänen myötätuntonsa on niin syvää, että hän suostuu kohtaamaan seurauksia heidän puolestaan - Anonyymi00048
Anonyymi00047 kirjoitti:
guru on valmis kärsimään vaivaa, kritiikkiä ja jopa vastoinkäymisiä oppilaidensa vuoksi
hän kantaa vastuuta heidän hengellisestä kehityksestään
hänen myötätuntonsa on niin syvää, että hän suostuu kohtaamaan seurauksia heidän puolestaanhakti polttaa karmaa, kuten tuli polttaa puun. Guru ei “varastoi” karmaa itseensä, vaan hänen kauttaan oppilas saa yhteyden Jumalan armoon, joka neutraloi karmallisia seurauksia.
- Anonyymi00049
Anonyymi00048 kirjoitti:
hakti polttaa karmaa, kuten tuli polttaa puun. Guru ei “varastoi” karmaa itseensä, vaan hänen kauttaan oppilas saa yhteyden Jumalan armoon, joka neutraloi karmallisia seurauksia.
Vain erittäin korkea, puhdas bhakta voisi edes periaatteessa kohdata toisten karmallisia seurauksia ilman että itse sitoutuu niihin. Tavallinen hengellinen opettaja ei ole automaattisesti karman yläpuolella.
- Anonyymi00050
Anonyymi00049 kirjoitti:
Vain erittäin korkea, puhdas bhakta voisi edes periaatteessa kohdata toisten karmallisia seurauksia ilman että itse sitoutuu niihin. Tavallinen hengellinen opettaja ei ole automaattisesti karman yläpuolella.
Suuri bhakta voi vapaaehtoisesti kärsiä toisten vuoksi.
Erittäin korkea pyhä voi kohdata vaikeuksia saarnan tai myötätunnon vuoksi. Mutta silloinkaan perusopetus ei ole, että toisen karma “siirtyy” häneen automaattisesti. Hän ei ole karman alainen samalla tavalla. - Anonyymi00051
Anonyymi00050 kirjoitti:
Suuri bhakta voi vapaaehtoisesti kärsiä toisten vuoksi.
Erittäin korkea pyhä voi kohdata vaikeuksia saarnan tai myötätunnon vuoksi. Mutta silloinkaan perusopetus ei ole, että toisen karma “siirtyy” häneen automaattisesti. Hän ei ole karman alainen samalla tavalla.Vasudeva Datta on tunnettu hahmo Gaudiya Vaishnavism -perinteessä juuri tästä syystä. Hän rukoili Chaitanya Mahaprabhua näin: hän oli valmis ottamaan kaikkien maailmassa olevien elävien olentojen karmiset reaktiot itselleen ja kärsimään heidän puolestaan, jotta he vapautuisivat.
- Anonyymi00052
Anonyymi00051 kirjoitti:
Vasudeva Datta on tunnettu hahmo Gaudiya Vaishnavism -perinteessä juuri tästä syystä. Hän rukoili Chaitanya Mahaprabhua näin: hän oli valmis ottamaan kaikkien maailmassa olevien elävien olentojen karmiset reaktiot itselleen ja kärsimään heidän puolestaan, jotta he vapautuisivat.
Äärimmäinen myötätunto – puhdas bhakta on valmis kärsimään toisten puolesta.
Täydellinen epäitsekkyys – hän ei ajattele omaa vapautustaan, vaan muiden pelastusta. - Anonyymi00053
Anonyymi00052 kirjoitti:
Äärimmäinen myötätunto – puhdas bhakta on valmis kärsimään toisten puolesta.
Täydellinen epäitsekkyys – hän ei ajattele omaa vapautustaan, vaan muiden pelastusta.Vasudeva Dattan rukous nähdään siis ennen kaikkea esimerkkinä täydellisestä bhaktista: halusta antaa kaikki muiden hyväksi, vaikka se merkitsisi omaa kärsimystä.
- Anonyymi00055
Jeesuksen ymmärretään olevan synnitön. Hänen kärsimyksensä ei johdu omista teoista, vaan se nähdään vapaaehtoisena uhrina muiden puolesta.
- Anonyymi00056
Anonyymi00055 kirjoitti:
Jeesuksen ymmärretään olevan synnitön. Hänen kärsimyksensä ei johdu omista teoista, vaan se nähdään vapaaehtoisena uhrina muiden puolesta.
Jos asiaa tarkastellaan hindulaisesta – esimerkiksi Gaudiya Vaishnavism – näkökulmasta, tilanne riippuu tulkinnasta. Gaudiya-teologiassa Jumalan inkarnaatiolla (avataralla) ei ole karmaa, koska hän ei ole sidottu aineelliseen luontoon. Jos Jeesus nähtäisiin jumalallisena lähettiläänä tai inkarnaationa, hän ei olisi karman alainen. Hänen kärsimyksensä olisi vapaaehtoista, ei karmallista pakkoa.
- Anonyymi00057
Anonyymi00056 kirjoitti:
Jos asiaa tarkastellaan hindulaisesta – esimerkiksi Gaudiya Vaishnavism – näkökulmasta, tilanne riippuu tulkinnasta. Gaudiya-teologiassa Jumalan inkarnaatiolla (avataralla) ei ole karmaa, koska hän ei ole sidottu aineelliseen luontoon. Jos Jeesus nähtäisiin jumalallisena lähettiläänä tai inkarnaationa, hän ei olisi karman alainen. Hänen kärsimyksensä olisi vapaaehtoista, ei karmallista pakkoa.
Gaudiya-vaisnavismin logiikalla jumalallinen persoona ei ole karman alainen.
– Kärsimys voidaan ymmärtää vapaaehtoiseksi uhriksi, ei karmalliseksi seuraukseksi. - Anonyymi00058
Anonyymi00057 kirjoitti:
– Kärsimys voidaan ymmärtää vapaaehtoiseksi uhriksi, ei karmalliseksi seuraukseksi.Vasudeva Dattan rukous Vasudeva Datta nähdään Gaudiya Vaishnavism -perinteessä täydellisen bhaktan esimerkkinä. Hän oli valmis ottamaan muiden olentojen kärsimykset ja kantamaan heidän karmansa, jotta he voisivat vapautua ja edistyä hengellisesti. Tämä osoittaa äärettömän myötätunnon ja täydellisen epäitsekkyyden.
- Anonyymi00059
Anonyymi00058 kirjoitti:
Vasudeva Dattan rukous Vasudeva Datta nähdään Gaudiya Vaishnavism -perinteessä täydellisen bhaktan esimerkkinä. Hän oli valmis ottamaan muiden olentojen kärsimykset ja kantamaan heidän karmansa, jotta he voisivat vapautua ja edistyä hengellisesti. Tämä osoittaa äärettömän myötätunnon ja täydellisen epäitsekkyyden.
Mutta tarinan kaunis huippu on se, että Jumala itse sanoi hänelle:
“Sinun ei tarvitse kärsiä; vapautan kaikki sinun takiasi.” - Anonyymi00060
Anonyymi00059 kirjoitti:
“Sinun ei tarvitse kärsiä; vapautan kaikki sinun takiasi.”Tämä tarkoittaa, että vaikka bhakta olisi valmis kärsimään muiden vuoksi, todellinen voima ja vapautus tulee Jumalalta, ei ihmisen omasta ponnistelusta. Vasudeva Datta toimii siis välikappaleena ja inspiraationa, mutta Jumala itse ottaa vastuun ja antaa armon.
- Anonyymi00062
Anonyymi00059 kirjoitti:
“Sinun ei tarvitse kärsiä; vapautan kaikki sinun takiasi.”Puhdas myötätunto ja epäitsekkyys ovat arvokkaita.
- Anonyymi00063
Anonyymi00060 kirjoitti:
Tämä tarkoittaa, että vaikka bhakta olisi valmis kärsimään muiden vuoksi, todellinen voima ja vapautus tulee Jumalalta, ei ihmisen omasta ponnistelusta. Vasudeva Datta toimii siis välikappaleena ja inspiraationa, mutta Jumala itse ottaa vastuun ja antaa armon.
Eli lause “Sinun ei tarvitse kärsiä; vapautan kaikki sinun takiasi” symboloi armon virtausta ja myötätunnon palkintoa.
- Anonyymi00064
Anonyymi00063 kirjoitti:
Eli lause “Sinun ei tarvitse kärsiä; vapautan kaikki sinun takiasi” symboloi armon virtausta ja myötätunnon palkintoa.
“Sinun ei tarvitse kärsiä; vapautan kaikki sinun takiasi”, löytyy Chaitanya-caritamritasta ja se esitetään siellä hartauden kielellä. Se on osa teoksen opetusta ja perimätietoa.
- Anonyymi00065
Anonyymi00064 kirjoitti:
“Sinun ei tarvitse kärsiä; vapautan kaikki sinun takiasi”, löytyy Chaitanya-caritamritasta ja se esitetään siellä hartauden kielellä. Se on osa teoksen opetusta ja perimätietoa.
Jumalan armo ja myötätunto ulottuvat puhtaan bhaktan kautta muihin.
Puhdas bhakta voi olla valmis uhraamaan itsensä, mutta lopullinen vapautus tulee Jumalalta. - Anonyymi00066
Anonyymi00065 kirjoitti:
Jumalan armo ja myötätunto ulottuvat puhtaan bhaktan kautta muihin.
Puhdas bhakta voi olla valmis uhraamaan itsensä, mutta lopullinen vapautus tulee Jumalalta.arina Vasudeva Dattan rukouksesta on osa hartauden kertomusta ja opetusta Gaudiya-vaisnavismissa.
- Anonyymi00067
Anonyymi00066 kirjoitti:
arina Vasudeva Dattan rukouksesta on osa hartauden kertomusta ja opetusta Gaudiya-vaisnavismissa.
lause “Sinun ei tarvitse kärsiä; vapautan kaikki sinun takiasi” on parafraasi, ei sanatarkka sitaatti Chaitanya-caritamritasta.
- Anonyymi00068
Anonyymi00067 kirjoitti:
lause “Sinun ei tarvitse kärsiä; vapautan kaikki sinun takiasi” on parafraasi, ei sanatarkka sitaatti Chaitanya-caritamritasta.
Alkuperäisessä tekstissä (sanskritiksi) Jumala tai Caitanya ei sano täsmälleen näin.
- Anonyymi00069
Anonyymi00068 kirjoitti:
Alkuperäisessä tekstissä (sanskritiksi) Jumala tai Caitanya ei sano täsmälleen näin.
Kyseessää on parafraasi, ei sanatarkka sitaatti Chaitanya-caritamritasta.
- Anonyymi00070
Anonyymi00069 kirjoitti:
Kyseessää on parafraasi, ei sanatarkka sitaatti Chaitanya-caritamritasta.
Caitanya korostaa, että koska Datta toivoo kaikkien vapautusta, kaikki voivat vapautua ilman, että hänen tarvitsee itse ottaa karmallisia seuraamuksia.
- Anonyymi00071
Anonyymi00070 kirjoitti:
Caitanya korostaa, että koska Datta toivoo kaikkien vapautusta, kaikki voivat vapautua ilman, että hänen tarvitsee itse ottaa karmallisia seuraamuksia.
Tämä on historiallinen faktum.
- Anonyymi00072
Anonyymi00071 kirjoitti:
Tämä on historiallinen faktum.
Tämä on historiallinen tosiasia.
- Anonyymi00073
Anonyymi00057 kirjoitti:
– Kärsimys voidaan ymmärtää vapaaehtoiseksi uhriksi, ei karmalliseksi seuraukseksi.Gaudiya-vaisnavismi ei ole hindulainen vaan universaali, riippumaton sijainnista, planeetasta tai jopa universumista.
- Anonyymi00074
Anonyymi00073 kirjoitti:
Gaudiya-vaisnavismi ei ole hindulainen vaan universaali, riippumaton sijainnista, planeetasta tai jopa universumista.
Gaudiya-vaiṣṇavismi ei ole sidottu tiettyyn maantieteelliseen paikkaan, kulttuuriin tai planeettaan. Se ei ole pelkästään joku paikallinen perinne, vaan universaali tietoisuuden järjestelmä, joka opettaa elämän tarkoituksen ja suhteen Korkeimpaan Persoonaan, riippumatta ihmisen syntyperästä, kulttuurista tai fyysisestä sijainnista.
Gaudiya-vaisnavismi ei ole hindulainen vaan universaali, riippumaton sijainnista, planeetasta tai jopa universumista. - Anonyymi00075
Anonyymi00022 kirjoitti:
Jotta sen ymmärtäisimme, auttaa vuoropuhelu, jota on kuvattu SB:ssa
Kuningas Rahugana oli vedalainen hallitsija, ja siksi hän tunsi erinomaisesti kaikki vedalaisen tiedon hienoudet. Hän kuitenkin keskittyi pääasiassa vedalaisen tiedon aineelliseen puoleen. Vedakirjoituksissa hän piti erityisen tärkeinä niitä ohjeita, jotka auttoivat ihmistä saavuttamaan aineellista onnellisuutta tai kohoamaan aineellisessa mielessä. Tämän vuoksi hän reagoi elämänsä tapahtumiin materialistisesti. - Anonyymi00076
Anonyymi00024 kirjoitti:
Alla pidempi, filosofinen selitys heidän vuoropuhelustaan:
Lopulta Rahugana nöyrtyy, ei siksi että Jada Bharata olisi loukannut häntä, vaan koska hänen egoonsa perustuva identiteettinsä romahtaa. Hän näkee, että todellinen nöyryys ei ole itsensä alentamista, vaan väärän minuuden luopumista. Jada Bharata ei muuttunut koko keskustelun aikana – muutos tapahtui Rahuganassa.The Discussion Between Jaḍa Bharata and Mahārāja Rahūgaṇa
https://vedabase.io/en/library/sb/5/10/ - Anonyymi00078
Anonyymi00026 kirjoitti:
1. Jada Bharata ei opeta “minättömyyttä” vaan väärän samaistumisen purkamista
Kun Jada Bharata sanoo:
hän ei tarkoita:
“Minua ei ole olemassa”
vaan:
Rahugana ajattelee:
“Olen kuningas”
“Sinä olet palvelija”
Krishna-tietoinen
täysin vapaa karmasta
Bhagavanin palvelijahttps://vedabase.io/en/library/sb/5/11/
Jaḍa Bharata Instructs King Rahūgaṇa - Anonyymi00080
Anonyymi00028 kirjoitti:
5. Gaudiya-vaishnavinen ydinopetus vuoropuhelusta
Et ole kehosi
Krishna asuu siellä, missä ego on kaatunut.”https://vedabase.io/en/library/sb/5/12/
Conversation Between Mahārāja Rahūgaṇa and Jaḍa Bharata - Anonyymi00082
Anonyymi00030 kirjoitti:
Toinen tarina - Lyhyesti Śrīmad Bhāgavatamista (6. kirja, Citraketun tarina):
Tarinan ydin:
Sielu on ikuinen, mutta ruumiilliset suhteet ovat väliaikaisia. Kärsimys syntyy kiintymyksestä siihen, mikä ei ole pysyvää.https://vedabase.io/en/library/sb/5/13/
Further Talks Between King Rahūgaṇa and Jaḍa Bharata - Anonyymi00084
OM TAT SAT
- Anonyymi00031
Toisilla on kipuja ja vastoinkäymisiä enemmän kuin toisilla
- Anonyymi00061
Aivan.,
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kelekkakisat
Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.2110845- 408097
- 1235211
- 693538
- 1123538
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi343498- 613390
- 333137
- 532474
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak341976