Rakennusmiehen palkkatasosta

rakennuttajaksiko

Sainpa tuossa suosituksen hyvin kokeneesta rakennusmiehestä ja lupasi tulla 20 euron tuntipalkalla. Katsoin että vähimmäistuntipalkat ammattimiehellä ovat 9,73– 11,48 €, elikkä onko kyseessä todella kova pyynti? Päälehän tulee jos jonkinlaista lisämaksua.

25

15494

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • omaa palkkaasi

teetkö itse töitä 10 vuoden jälkeen vähimmäispalkalla?

Ja työnantajasi maksaa varmasti yhtä sun toista päälle.

• huh huh..

Ota firma niin velotus 37-42€/h
        Tai joku pimeenä 20€/h
        Tai joku tumpelo 5€/h hah..

• jouko

No, itse en ensinnäkään ole rakennusmies vaan kaupungilla työnjohtajana. Kysymyshän on siis vain siitä haluatko kunnon ammattimiehen vai ammattimiehen. Todennäköisesti tuo kalliimpi tulee kuitenkin halvemmaksi koska hän tietää 100 prosenttisesti mitä ja kuinka tekee kun toinen joutuu miettimään parasta ratkaisua ja saattaa silti päätyä väärään ratkaisuun. Myös työn suorittamisessa saattaa olla ajallisesti suurikin ero. Ihan vaan kokemuksesta tiedän että näin todellakin on. Siispä väitän että kunnon ammattimies on kyllä palkkansa ansainnut.

• Kokemuksesta..

Ei se aina noin mene. Hulluhan on se joka maksaa.

• Jontte

20 ekeä tunti sivukulut (jos ja kun teetät työt 'virallisesti') on vajaat 30 e/tunti. Lisäksi vakuutukset yms.
      Kun toimit itse työnantajana, et saa mitään takuita. Jos työ menee poskelleen, maksat tarvikkeet toiseen kertaan (oletko kuullut, että töissä oleva korvaisi työnantajalleen susikappaleita?).

Jos tilaat työn firmasta, tuntihinta on -yllätys, yllätys- kolmenkympin pinnassa ja saat kahden vuoden takuun ja ammattimaisen työnjohdon. Takuuna korjattavien töiden tarvikkeet menevät firman piikkiin.

Tällä en tarkoita, että firma olisi väistämättä parempi valinta. Laskeskelenpa vaan.

Toisaalta joku tässä sanoikin, että jos tekijä on huippumies, hänelle kannattaa maksaa enemmän kuin firman kautta tulleelle perusranelle. Olen samaa mieltä.

Valinta on sinun kuten rahatkin.

• peukku68

noihan on vähimmäispalkat kyseisissä palkkaryhmissä. se mitä sälli raksalla tienaa on ihan muuta. noilla rahoilla ollaan pyhinä kotona! eli palkka voi olla vaikka tupla tuohon verrattuna jos työpanos on firmalle sen arvoinen..

• jaa

Jaa, saahan sitä kysyä. Kysyä saa mutta hullu on se joka maksaa.Mutta jos tuollaista palkkaa kysyy niin pitää kyllä olla todella hyvä mies. Onko niin hyviä raksamiehiä olemassa? Epäilen hieman.Suosittelen jotain rakennus firmaa.

• osaa mitata

ja omaa koneet ja laitteet (laserit), yms pakuautossa ja on palkkansa varmasti ansainnut.

Osaa timpurin, raudoittajan ja osin putkimiehen (viemärit ja lattiakaivot) hommat. Muuraa harkot ja tekee valut.

Myös lattiavalurit on usein hyväpalkkaisia kavereita ja tekee kaadot sun muut oikein kerralla.

• pnieminen

palkkataso suomessa alasta riippumatta alkaa noin 20-25€/h veloituksesta ja tämä on minimikorvaus millä ihmisen kannattaa työta tehdä, sillä 20€ tuntikorvauksella itsemaksettuna verot ja tellit ja tullit sekä vakuutukset jää käteen alle 10€/h ja oikea ammattimies ei sillähintaa saisi sormeakaan suomessa liikauttaa, antaa silloin työn tehdä ne virolaiset 'täyskädet' tai paremminkin 'täystollot'.
        itse pidän sopivana tuntiveloituksena sähkötöistä noin 30-35€/h ja lvi töistä 30€/h sekä muuraus ja rakennustehtävistä 25-35€/h riippuen työn vaatimustasosta.

• ammattitaidoton tollo
        pnieminen kirjoitti:

palkkataso suomessa alasta riippumatta alkaa noin 20-25€/h veloituksesta ja tämä on minimikorvaus millä ihmisen kannattaa työta tehdä, sillä 20€ tuntikorvauksella itsemaksettuna verot ja tellit ja tullit sekä vakuutukset jää käteen alle 10€/h ja oikea ammattimies ei sillähintaa saisi sormeakaan suomessa liikauttaa, antaa silloin työn tehdä ne virolaiset 'täyskädet' tai paremminkin 'täystollot'.
        itse pidän sopivana tuntiveloituksena sähkötöistä noin 30-35€/h ja lvi töistä 30€/h sekä muuraus ja rakennustehtävistä 25-35€/h riippuen työn vaatimustasosta.

Pientä rajaa sanavalintoihin, pyydän.

'oikea ammattimies ei sillähintaa saisi sormeakaan suomessa liikauttaa'

Mitä tapahtuu kun sairastut, joudut vaikka sairaalaan? Kukapa muu sinua hoitaakaan kuin tuolla alle kympin palkalla töitä tekevä tollo joka vielä maksaa siitä kympistä veron.
        Tiedän tiedän, rakentaminen on vastuullista, tarvikkeet kalliita ja työn tulos parhaassa tapauksessa vuosikymmeniä kestävää.
        Mutta henkikulta lienee kuitenkin ainutkertainen? Että vastuullisuuskin ja vaativuuskin on suhteellista, eikö totta?

• Reksa

Tiedän että hämynä saa pk-seudulla sähkärin ja pukimiehen 25-35 eurolla jos kerkiivät. Veron kanssa tekevät 35-45 eurolla. Ei ero ammattitaitoiseen timpuriin voi olla kaukana noista.

• Remonttiapu
        Reksa kirjoitti:

Tiedän että hämynä saa pk-seudulla sähkärin ja pukimiehen 25-35 eurolla jos kerkiivät. Veron kanssa tekevät 35-45 eurolla. Ei ero ammattitaitoiseen timpuriin voi olla kaukana noista.

Tuo 20 on tosi halpa tuntihinta jos sillä saa asiallisen työn tehtyä. Miettikääpä tätä: Saatko itse lomakorvauksen kesälomien ajalta? Onko työnantajasi hoitanut työterveyshuollon? Paljonko menee veroihin? Saatko sairasajalta palkkaa? Entä eläketurva? Sillä 20:llä tekevällä pitää olla myös samat oikeudet, eikö vain? Vai olisiko reilua että jäisit palkatta sairastaessasi tai lomat olisivat palkattomia? Kyllä työnantajasi veloittaa noihin menevät kulut asiakkailtaan, samoin tietenkin remonttimies tekee. Luonnollisesti. Minusta on uskomattoman itsekästä rakennuttajilta olla ajattelematta tuollaisia ja vielä valittaa hinnoista. Kyllä kunnon ammattimies aina palkkansa arvoinen on, ja monasti vielä säästää kuluissa kun tietää mitä tekee ja miten tekee.

• rehva
        pnieminen kirjoitti:

Taso palkoissa ja palveluissa alkaa olemaa ettei mitään saa alle 25- 30 eur alv.n

Reheliselle työnantajalle tulee työntekijän maksamaan palkka * 2 plus alv 22 % eli kymppi omkin vähintän 27 euroa HUOM

• Anonyymi00025
        Remonttiapu kirjoitti:

Tuo 20 on tosi halpa tuntihinta jos sillä saa asiallisen työn tehtyä. Miettikääpä tätä: Saatko itse lomakorvauksen kesälomien ajalta? Onko työnantajasi hoitanut työterveyshuollon? Paljonko menee veroihin? Saatko sairasajalta palkkaa? Entä eläketurva? Sillä 20:llä tekevällä pitää olla myös samat oikeudet, eikö vain? Vai olisiko reilua että jäisit palkatta sairastaessasi tai lomat olisivat palkattomia? Kyllä työnantajasi veloittaa noihin menevät kulut asiakkailtaan, samoin tietenkin remonttimies tekee. Luonnollisesti. Minusta on uskomattoman itsekästä rakennuttajilta olla ajattelematta tuollaisia ja vielä valittaa hinnoista. Kyllä kunnon ammattimies aina palkkansa arvoinen on, ja monasti vielä säästää kuluissa kun tietää mitä tekee ja miten tekee.

Onpa erikoista että keikkahommissa työn teettäjä maksaa tekijän verot! Koskahan tällainen tapa on alkanut ?

• insinööri

20-30€/h on ihan kohtuu hinta jos kyseessä on yrittäjä joka maksaa tuosta vielä verot ja muut kulut mutta jos tuo on veroton pimeä hinta niin silloin se on kiskontaa Oli kyseessä vaikka sitten millainen ammattimies. Tuntuu rakennusalalla tämä pimeiden töiden hinnoitelu karaneen käsistä miettikääs jos joku todella saa/maksaa 25€/h pimeästi niin sehän tarkoitaa lähes 500 000€ vuosituloja jos homma tekee kokopäiväisesti. Sillä rahalla palkaa vaikka oman aivokirurkin joka takulla on enemmän ammattimies kun 2 vuotta amista käynyt kirvesmies.

t: Insinööri 11.30€/h

• toinen insinööri

Ei oikein mennyt laskut oikein. Jos saa käteen 25€ tunti, ovat vuositulot noin 90 - 100 000 eikä 500 000. Silti olen kanssasi samaa mieltä siitä, että 25€/h pimeä hinta on kiskurihinta. Verollisena hintana se olisi ihan kohtuullinen. Normaalit pyynnöt tuntuvat olevan 30€ alv ja se alkaa jo olla aika kohtuuton.

Minun pitää tehdä itse 2 tuntia töitä voidakseni palkata putki- tai sähkömiehen tunniksi hommiin - vaikka minulla on keskitasoa selvästi parempi palkka. Siinä ei ole mitään järkeä.

t: insinööri 26€/h brutto

• Puuha-Late
        toinen insinööri kirjoitti:

Ei oikein mennyt laskut oikein. Jos saa käteen 25€ tunti, ovat vuositulot noin 90 - 100 000 eikä 500 000. Silti olen kanssasi samaa mieltä siitä, että 25€/h pimeä hinta on kiskurihinta. Verollisena hintana se olisi ihan kohtuullinen. Normaalit pyynnöt tuntuvat olevan 30€ alv ja se alkaa jo olla aika kohtuuton.

Minun pitää tehdä itse 2 tuntia töitä voidakseni palkata putki- tai sähkömiehen tunniksi hommiin - vaikka minulla on keskitasoa selvästi parempi palkka. Siinä ei ole mitään järkeä.

Vastaan nyt aika vanhaan viestiin, mutta muuten ei pää saa rauhaa. Insinööri-tittelien takana piilottelevat laskennan multilahjakkuudet, joko vitsinne on huono tai insinöörien taso suomessa vielä huonompi.

Kun insinööri laskee 25 €:n tuntipalkan tuovan puolen miljoonan euron vuositulot, en ihmettele hänelle maksettavaa, vaatimatonta 11 euron tuntikorvausta. Mutta kun
        itse 26 euroa tienaava korjaa vuosiansion olevan 25€:llä tuntipalkalla "vain" 100,000 € vuodessa...

En ole insinööri. Mutta osaan laskea ihan kahden käden sormilla, etteivät kummankaan laskut pidä aivan paikkaansa. Vai liekö inflaatio vaikuttanut? Eikä hei viitsis esiintyä insinöörinimellä kun reputtaa peruskoulun päässälaskuissa. Ja ihan vinkkinä, Nokian Kallasvuon tuntipalkka ei ole 25€, mutta vuositulot vähintäänkin 500,000€.

• entinen insinööri
        Puuha-Late kirjoitti:

Vastaan nyt aika vanhaan viestiin, mutta muuten ei pää saa rauhaa. Insinööri-tittelien takana piilottelevat laskennan multilahjakkuudet, joko vitsinne on huono tai insinöörien taso suomessa vielä huonompi.

Kun insinööri laskee 25 €:n tuntipalkan tuovan puolen miljoonan euron vuositulot, en ihmettele hänelle maksettavaa, vaatimatonta 11 euron tuntikorvausta. Mutta kun
        itse 26 euroa tienaava korjaa vuosiansion olevan 25€:llä tuntipalkalla "vain" 100,000 € vuodessa...

En ole insinööri. Mutta osaan laskea ihan kahden käden sormilla, etteivät kummankaan laskut pidä aivan paikkaansa. Vai liekö inflaatio vaikuttanut? Eikä hei viitsis esiintyä insinöörinimellä kun reputtaa peruskoulun päässälaskuissa. Ja ihan vinkkinä, Nokian Kallasvuon tuntipalkka ei ole 25€, mutta vuositulot vähintäänkin 500,000€.

Oma tuntilaskutus on hiukan työstä riippuen sisustus- ja remppahommissa n. 30e alv. Olen laskenut sen siten, että 11kk vuodessa töitä, 20 päivää per kk, ja 6h per päivä. 6h ei tarkoita todellista työaikaani, vaan asiakkaalta laskutettua aikaa. Tuohon päälle kun yrittäjällä tulee työkalujen huolto, osien ja tarvikkeiden hankinta, laskutus ja karhuaminen, kirjanpito yms.

Nostan kuukaudessa puhdasta palkkaa 1500e. Työaika on keskimäärin 45h/vko, urakoista riippuen.

• kulutuskysyntä
        toinen insinööri kirjoitti:

Minä veloitan tuota 25€:n tuntihintaa niistä hommista, joihin ehdin ja kyselijöitä riittää. Itselle, kun teen kylppäriremonttia en voi ottaa ollenkaan palkkaa, kun ei minulla ole varaa tehdä niin kallista hommaa. Tehkää sitten putki- tai sähkötyötyöt itse tai ... niin tai firmalla. Päähän otta se, että ensiksi esittelyn jälkeen alkaa se.. Mä olen kuullut,että sä teet ... työtä halvalla eihän se maksa, kuin jne.... Tähän aloitukseen vastaan yleensä, että ei maksa mitään en ehdi eikä paljon kiinnosta. Ja niistä veroista, jos saan ulkovalon korjauksesta 20€ verotonta puhtaana käteen ja ostan sillä tupakkiaskin ja 15 litraa naftaa, niin olen maksanut veroa kyseisestä 20:sestä noin puolet Ja maksaja on maksanut siitä myös noin puolet. Eikö se jo yhdestä ulkovalon korjauksesta riitä. Nettoa liike-elämälle jäi siitä asiakkaan brutto 40€:sta n 5€ onko se harmaa nyt sitten niin suuri rikos.

• raksaa vaan

Tällä palstalla tuntuu olevan ammattilaisia niin että tulee ovista ja ikkunoista. Moniko teistä menee parturiin tai hammaslääkäriin ja alkaa täällä webissä tinkaamaan hintaa. Rakennusalalla tuntuu olevan kumma alennusmyyntikampanja.

Minä en myy itseäni alehintaan, mutta lupaan seistä laadun takana.
      Pitäisi lopettaa koko palsta.

• täällä...

oli lama tai ei, hinta pysyy 35e/h alv. Hintaa en tiputa, mieluummin sitten vaikka työttömäksi, jos joskus ei olisikaan kysyntää.

• _Hannu33_
        täällä... kirjoitti:

oli lama tai ei, hinta pysyy 35e/h alv. Hintaa en tiputa, mieluummin sitten vaikka työttömäksi, jos joskus ei olisikaan kysyntää.

Ladies and gentlemen, eihän se tuo hinta ole tosiaan ainoa joka ratkaisee. Siksi "käänteiset" huutokaupat eivät paljoa houkuta. Kokonaishinta on kertolaskun tulos: tuntihinta x tuntimäärä. Siksi halvin tuntihinta ei ole koko totuus!

Mutta kysymys kuuluukin: mistä löydän ne hyvä rakennusmiehet, sisustussuunnittelijat ja muut jotka projektiini tarvitsen JOS en vain halua halvinta hinta...?

Sain kaverilta vinkin että rakennusvirasto kuulemma näistä pitäisi listaa muttei kerro muille. Mikä lie totuus? Mutta jos tuohon tietoon ei pääse käsiksi niin mikä on seuraavaksi paras tapa?

Kiitos etukäteen vinkeistä!

Nimim. arkkitehti löytyijo

• rakennuttajaraija

Ottakaas huomioon että on kahdenlaisia virallisiakin hintoja. yrittäjät ja ennakkoverokirjalla työtään tekevät ammatinharjoittajat. nämä kaverit hoitavat itse vakuutuksensa ja eläkkeensä sun muut ja päälle tulee aina se 22% alv jonka myös perivät asiakkaalta. lopullinen hinta on yleensä vähintään se 30€, 40-50€ voi olla, riippuu kaikesta.

Sitten on verokirjallla työskenteleviä, joiden kanssa me kertarakentajat teemme työsopimuksen, ja toimimme työnantajina ja maksamme palkan lisineen ja lomakorvauksineen, eläkkeen, vakuutukset ja verot. Tällöin työnteettäjä tosiaan vastaa työstä ja työnjohdosta ja suunnittelustakin. esim Keskisuomessa kirvesmiesten ja muurarien palkka pyörii 17€ huitteilla, kokonaiskustannus on 26-27€/h. Yleensä nämä verokirjamiehet ovat aika kokeneita ja aikaansaapia, lisäksi työn kausiluontoisuus ja pätkäisyys ovat mielestäni syitä tessejä korkeampaan tuntipalkkaan. Lisäksi monella on omat tosi hyvät koneet ja rrutiinia ja kokemusta koko rahan edestä. Se 9 € poju voipi pitää tupakkitaukoa ja maanantaisaikkua sen 11€ eestä..

Tässä lisää vinkkejä, rakennusliiton sivuilta löytyy muutakin hyödyllistä, mm. tosi selkeä exel-pohjainen palkkalaskuri.
      http://www.rakennusliitto.fi/@Bin/2666907/Ammattimies t%C3%B6ihin 2009_www.pdf

• Anonyymi00023

Minä sanon että ammattimies on Mies jolla on Isot Munat ja hän osaa kusta. Jos miehen kusi lentää komeasti ja mulukku on iso otan yhteyttä.

• Anonyymi00024

Huonot on palkat. Yli 30 v sitten olin raksalla hanttihommissa 60 markan tuntipalkalla. Vertautuu noihin palkkoihin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Valtion alijäämä = yritystukien määrä = 10 mrd. euroa

Mutta persut eivät vaan suostu tasapainottamaan valtion budjettia, vaikka yritystuet on tiedetty haitallisiksi. Miksi p
      Maailman menoa
      121
      8696
    2. Suomi käyttää sosiaalietuuksiin suhteessa eniten rahaa koko maailmassa

Suomi käyttää sosiaaliturvaetuuksiin enemmän rahaa suhteessa bruttokansantuotteeseen kuin mikään muu maa maailmassa. Su
      Maailman menoa
      430
      7947
    3. Mitä hyvää rikkaiden hyysääminen Suomelle tuonut?

Minäpä vastaan: ei yhtikäs mitään, vaan pelkkää vahinkoa. Demareiden ansiosta Suomen valtio oli käytännössä vielä 1980-
      Maailman menoa
      11
      5533
    4. Grahn-Laasonen: "Kansalainen joutuu pettymään, jos demareita äänestää"

Ministeri viittaa tuoreeseen Helsingin Sanomien juttuun, jossa demarijohtajan keinoja Suomen suunnan muuttamiseksi esite
      Maailman menoa
      82
      5179
    5. Vähän fiksumpi Nimi kisa ? :=)

Kirjoita teidän etunimet allekkain. Jos nimissä on joku kirjain sama, poista se. Tee sama tarkistus kaikille kirjaimill
      Ikävä
      29
      5009
    6. Mikä on suurin luonne- eroavuus sinussa

Ja kaivatussasi? Vaikuttaako se huonoon vai hyvään suuntaan siinä, että teistä voisi tulla jotain?
      Ikävä
      237
      3507
    7. Mitä haluaisit sanoa tänään hänelle?

Rakastamallesi ihmiselle.
      Ikävä
      125
      3214
    8. Tytti Tuppurainen häpäisi Suomen epäisänmaallisella lausunnollaan USA:n ulkoministerille Rubiolle.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011816267.html Miksi Tytti Tuppurainen päästetään antamaan typeriä lausuntoja noin
      Maailman menoa
      85
      3109
    9. Kenen haluaisit voittavan Amazing Racen: Tuomas ja Esko, Millu ja Karoliina vai Maria ja Vilma?

Amazing Race Suomi huipentuu lauantaina finaaliin. Jäljellä on kolme paria ja tiedossa on tehtäviä, jotka järkyttävät os
      Tv-sarjat
      35
      3106
    10. Gallup: Katsotko Salkkareita tai oletko katsonut?

Salatut elämät on suomalaisten suosikkisarja vuosikymmenestä toiseen. Salkkareiden parissa viettää aikaa sukupolvet laps
      Tv-sarjat
      25
      2710
    Aihe