Lahdentie Kehä ykkösen ja Porvoon moottoritien liittymän välillä

Anonyymi-ap

Olen usein ihmetellyt miksi niin usein liikennetiedotteita kuunnellessa kerrotaan onnettomuudesta Lahdentiellä, nimenomaan Kehä Yhden ja Porvoon motarin liittymän välillä, muutaman kilometrin matkalla. Juuri äsken Radio Suomesta tuli uusi onnettomuustiedote ko pätkältä.

Toissa iltana huomasin ainakin yhden mahdollisen syyn näihin onnettomuuksiin. Ajoin Helsingistä kolmikaistaista Lahdentietä keskimmäistä kaistaa, en ollut jatkamassa Porvoon suuntaan vaan kohti pohjoista joten olin jo valinnut oikean kaistan juuri ennen Kehää.
Keskimmäisellä kaistalla oli autoja tasaisin turvavälein, nopeutena noin satasta. Kehä Ykkösen jälkeen rampista tuli jonossa autoja sallittua 80 km/h nopeutta ja autoilijat änkesivät keskikaistalla ajavien jonoon nopeudesta välittämättä. Jarruvalot vilkkuivat, joku taisi painella äänimerkkiäkin. Miksi ne 80-ajavat eivät voineet kiihdyttää vauhtiaan oikealla tyhjällä kaistalla ennen siirtymistään keskikaistalle?
Siinä kun olisi ollut vaikka liukasta tai sumua, niin kolinaa olisi taas ollut seurauksena.

27

419

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

      Älä ihmettele. Siellä kehä3 sisäpuolella asuu suomen tyhmimmät autonkuljettajat.

      • Anonyymi00013

        Joukossa tyhmyys tiivistyy, kuuluu sanonta.


    • Anonyymi00002

      Pieni sielu ja pienet ajatukset. Sinä mietit miksi joku tekee jotain liikenteessä, no kun se on heidän tapansa, osaaminen ja tekevät parhaansa mitä heistä irtoaa.
      Toiset risteykset tai liittymät toimivat paremmin kuin toiset ja liikenteen määra vaikuttaa kovasti onnettomuuksien määrään.

      • Anonyymi00004

        Onko ajattelukykyä edes ollenkaan? Liikenteessä tulisi ajatella kuten shakinpeluussa, eli aina muutama siirto eteenpäin. Ihmiset eivät ajattele ja se on useimmiten syy ongelmiin.


    • Anonyymi00003

      En juurikaan aja sielläpäin, mutta tunnistan ilmiön. Rampilla tai liittymäkaistalla ei kiihdytetä, mutta silti yritetään liittyä sinne nopeammin etenevään jonoon. Show on valmis. En juuri hermostu liikenteessä, mutta jos siinä edellä joku matelee kun pitäisi kiihdyttää, niin toivon että se hidastelija ajaisi siitä vaikka ojaan. Se kun ei haittaa ja vaaranna pelkästään itseään, vaan ihan kaikki nekin jotka sen perässä siinä tilanteessa ajavat.

    • Anonyymi00005

      Ja sit vielä jaksetaan itkeä. Tuijotetaan 80-90 vauhdissa edessämenevän takavaloja niin lähellä ettei väliin mahdu.
      Hoh hoi jaa entäs jos ensi kerran jättäisikin turvavälin kuten kuuluu… ja antaisi tilaa toiselle.
      Ja entistä enemmän suuremmalla syyllä jos ajaa vielä kyseistä seutua edestakasin niin luulis oma pää sanovan edes senverran

    • Anonyymi00006

      "Ykkösen jälkeen rampista tuli jonossa autoja sallittua 80 km/h nopeutta ja autoilijat änkesivät keskikaistalla ajavien jonoon nopeudesta välittämättä. "

      Jos oikein ymmärsin mitä tarkoitat, niin siinä on kyllä 100 km/h rajoitus, myös niille jotka tulee kehä ykköseltä.

      https://maps.app.goo.gl/4etz9Ei8dKkckRc26

      • Anonyymi00009

        Tuossa on noin 70 metriä matkaa kiihdyttää satasen nopeuteen ja sitten liittyä moottoritielle, eli puhutaan noin kolmesta sekunnista.

        Tuota aikaa ja nopeutta verottaa se, jos auto ei kiihdy, olet vähän hidas havaitsemaan tuon tilanteen, edessä menee raskaan kaluston liikennettä jne jne

        Pakko sinne sekaan on vaan mennä.


      • Anonyymi00010
        Anonyymi00009 kirjoitti:

        Tuossa on noin 70 metriä matkaa kiihdyttää satasen nopeuteen ja sitten liittyä moottoritielle, eli puhutaan noin kolmesta sekunnista.

        Tuota aikaa ja nopeutta verottaa se, jos auto ei kiihdy, olet vähän hidas havaitsemaan tuon tilanteen, edessä menee raskaan kaluston liikennettä jne jne

        Pakko sinne sekaan on vaan mennä.

        On siellä ihan reilusti tilaa kiihdyttää ja vaihtaa kaistaa. Pohjoiseen päin ajettaessa liityntäkaistaa on yli neljä katulampunväliä, eli noin 250m. Jos siinä ei saa koslaansa usein alle satasen nopeutta kulkevaan jonoon, on syytä jättää ajaminen jonkun toisen huoleksi.

        Liittyminen tuossa on muutenkin helppoa, koska tämän maan käytännön mukaan 96% jonosta ajaa kahta vasemmanpuoleista kaistaa. Se tarkoittaa että siihen kolmannelle on tosi helppo liittyä kaikenlaisessa liikenteessä.

        Lahden ja Porvoon suunnista tulevien jonojen sekoittumisessa tilannetta hankaloittaa se, että tuon noin 800m:n liittymis/erkanemismatkalla sekä Lahdesta kehälle että Porvoon suunnasta keskustaan menevien on ihan pakko vaihtaa kaistaa ensimmäisen 100 metrin matkalla. Ja se, että varsinkin ruuhka-aikoina autoja on siellä ihan vaan liikaa.


      • Anonyymi00012
        Anonyymi00010 kirjoitti:

        On siellä ihan reilusti tilaa kiihdyttää ja vaihtaa kaistaa. Pohjoiseen päin ajettaessa liityntäkaistaa on yli neljä katulampunväliä, eli noin 250m. Jos siinä ei saa koslaansa usein alle satasen nopeutta kulkevaan jonoon, on syytä jättää ajaminen jonkun toisen huoleksi.

        Liittyminen tuossa on muutenkin helppoa, koska tämän maan käytännön mukaan 96% jonosta ajaa kahta vasemmanpuoleista kaistaa. Se tarkoittaa että siihen kolmannelle on tosi helppo liittyä kaikenlaisessa liikenteessä.

        Lahden ja Porvoon suunnista tulevien jonojen sekoittumisessa tilannetta hankaloittaa se, että tuon noin 800m:n liittymis/erkanemismatkalla sekä Lahdesta kehälle että Porvoon suunnasta keskustaan menevien on ihan pakko vaihtaa kaistaa ensimmäisen 100 metrin matkalla. Ja se, että varsinkin ruuhka-aikoina autoja on siellä ihan vaan liikaa.

        "Pohjoiseen päin ajettaessa liityntäkaistaa on yli neljä katulampunväliä, eli noin 250m."

        Ah, olet oikeassa. Mittasin satasen merkistä vain moottorien liittymään, mutta onhan siellä kaistaa pidemmällekin.

        Mittasin kartasta matkaksi noin 300 metriä.


      • Anonyymi00014

        Liittyminen vaikeutuu, jos pääväylällä ei ole rakoja, johon liittyä. Sen jälkeen on liittymä varmasti tukossa, jos on "ruuhkaa" ja jonoutunut liikenne.


    • Anonyymi00007

      100 km/h on SUURIN sallittu nopeus, ei pakollinen joka tilanteessa.

      • Anonyymi00008

        Mutta pitää muistaa se myös sitten. Se ei ole 80


      • Anonyymi00015
        Anonyymi00008 kirjoitti:

        Mutta pitää muistaa se myös sitten. Se ei ole 80

        Moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä ei saa kuljettaa moottorikäyttöistä ajoneuvoa, jonka suurin sallittu tai rakenteellinen nopeus on enintään 70 km/h, (ei kuitenkaan sovelleta puolustusvoimien ajoneuvoon tai erikoiskuljetuksessa käytettävään ajoneuvoon).

        70 km/h on siis se raja, joka tieliikennelaki tavallaan asian suhteen määrittää.


      • Anonyymi00016

        ^ Nopeuden on tuosta huolimatta silti syytä olla lähempänä 100 km/h, kun liitytään.


    • Anonyymi00011

      Tuo on Suomen hankalin monikaistainen osuus.

    • Anonyymi00017

      Mainitussa paikassa on ihan liian vähän kaistoja. Liittymä Kehä 1:ltä tukkeutuu usein. Siinä pitäisi olla kaksi kaistaa liittymästä ja pääväylällä voisi olla ainakin neljä kaistaa, kaksi Porvoon suuntaan ja kaksi pohjoiseen.

      Viisikaistaisena se vetäisi paljon paremmin eikä olisi liikenneturvallisuudesta huolta.

      • Anonyymi00018

        Liikaa väkeä vai liian vähän kaistoja. Riippuu näkökannasta.


    • Tuohon suuntaan tuo vielä menee varsin helposti, lähinnä koska ihmiset rikkovat lakia ja ajavat keskikaistalla vaikka olisivat menossa sinne Porvoon suuntaan...

      Mutta toiseen suuntaan tilanne onkin sitten mielenkiintoisempi. Porvoon suunnasta tullaan suhteellisen tiukkaa mutkaa 80 km/h rajoituksella (useat ajavat 60 km/h) ja sitten liitytään moottoritielle kaistalle, joka alkaa tuossa kohtaa ja menee kehä ykköselle parin kilsan päässä. Moottoritielle liittyjä on toki väistämisvelvollinen, mutta tätä ei moni tajua. Samalla pitäisi siis:
      - kiihdyttää sataseen
      - väistää moottoritiellä jo olevia kaistanvaihtajia
      - valmistautua äkkijarrutukseen kun liittymä kehä 1:lle on tukossa
      - katsella väli jossa vaihtaa vasemmalle, jos ei ole menossa kehälle

      Voi olla monelle aika jännä paikka ruuhka-aikaan.

      • Anonyymi00019

        " sitten liitytään moottoritielle kaistalle, joka alkaa tuossa kohtaa ja menee kehä ykköselle parin kilsan päässä."

        Eihän se noin mene. Kun tulet Porvoon suunasta, et liity moottoritielle, vaan ajat koko ajan moottoritietä. Sinun ei tarvitse liittyä mihinkään, vaan jatkat samaa kaistaa. Kaista ei ala tuossa kohtaa.

        "Samalla pitäisi siis:"
        - kiihdyttää sataseen

        No ei tartte, liikenne menee usein tuossa kohtaa 80 km/h tai sen alle, ihan sen vuoksi että liikennemäärä voi olla iso ja kaistoja vaihdetaan.

        " väistää moottoritiellä jo olevia kaistanvaihtajia"

        Mikään laki ei velvoita väistelemään, mutta onhan se asiallista toimintaa. Sulla on kuitenkin oma kaista jota jatkat.

        "valmistautua äkkijarrutukseen kun liittymä kehä 1:lle on tukossa"

        Ei tuokaan ole ongelma, jos osaat katsoa vähänkään pidemmälle eteenpäin, mutta tiedän mitä tarkoitat. Ekan kerran kun se tilanne tulee vastaan että kehä ykkösen liittymä on seisovassa tilassa niin se voi yllättää. Kerran kun sen on kokeillut niin varmasti jää mieleen.

        " katsella väli jossa vaihtaa vasemmalle, jos ei ole menossa kehälle"

        Sitä samaa kaistaa millä tulet siihen tilanteeseen, riittää 6km eteenpäin, koskelantien liittymään asti, että ei siinä nyt ihan paniikkia ole sitä kaistaa vaihtaa.


      • Anonyymi00019 kirjoitti:

        " sitten liitytään moottoritielle kaistalle, joka alkaa tuossa kohtaa ja menee kehä ykköselle parin kilsan päässä."

        Eihän se noin mene. Kun tulet Porvoon suunasta, et liity moottoritielle, vaan ajat koko ajan moottoritietä. Sinun ei tarvitse liittyä mihinkään, vaan jatkat samaa kaistaa. Kaista ei ala tuossa kohtaa.

        "Samalla pitäisi siis:"
        - kiihdyttää sataseen

        No ei tartte, liikenne menee usein tuossa kohtaa 80 km/h tai sen alle, ihan sen vuoksi että liikennemäärä voi olla iso ja kaistoja vaihdetaan.

        " väistää moottoritiellä jo olevia kaistanvaihtajia"

        Mikään laki ei velvoita väistelemään, mutta onhan se asiallista toimintaa. Sulla on kuitenkin oma kaista jota jatkat.

        "valmistautua äkkijarrutukseen kun liittymä kehä 1:lle on tukossa"

        Ei tuokaan ole ongelma, jos osaat katsoa vähänkään pidemmälle eteenpäin, mutta tiedän mitä tarkoitat. Ekan kerran kun se tilanne tulee vastaan että kehä ykkösen liittymä on seisovassa tilassa niin se voi yllättää. Kerran kun sen on kokeillut niin varmasti jää mieleen.

        " katsella väli jossa vaihtaa vasemmalle, jos ei ole menossa kehälle"

        Sitä samaa kaistaa millä tulet siihen tilanteeseen, riittää 6km eteenpäin, koskelantien liittymään asti, että ei siinä nyt ihan paniikkia ole sitä kaistaa vaihtaa.

        Oli pakko tarkistaa. Tuossa kohtaa todellakaan ei ole kärkikolmiota ja moottoritie tulee yksikaistaisena toiseen moottoritiehen kiinni. Aika jännä senkin puolesta... Ehkä hivenen moottoritien määritelmän vastainen.

        Mutta edelleen tuosta aika monta kertaa ajaneena väitän että nimen omaan Helsinkiin päin tuo on paljon haastavampi kuin toiseen suuntaan.


      • Anonyymi00020
        TheRat kirjoitti:

        Oli pakko tarkistaa. Tuossa kohtaa todellakaan ei ole kärkikolmiota ja moottoritie tulee yksikaistaisena toiseen moottoritiehen kiinni. Aika jännä senkin puolesta... Ehkä hivenen moottoritien määritelmän vastainen.

        Mutta edelleen tuosta aika monta kertaa ajaneena väitän että nimen omaan Helsinkiin päin tuo on paljon haastavampi kuin toiseen suuntaan.

        Tämä ei tarkoita sinua, mutta henkilö joka ei ole tottunut ajamaan pk-seudulla, eikä monikaistaisilla teillä, säikähtää tuossa kohtaa ensimmäistä kertaa.

        Olet tuohon mennessä ajanut Porvoosta tai Lahdesta, ihan normaalia moottoritietä, johon vielä järki riittää ja yhtäkkiä onkin useampi kaista ja autoja enemmän kuin maaseudulla näkee viikossa. Sitten vielä alkaa kaistanvaihtot ja pitäisi vielä osata suunnistaa oikeaan suuntaan: kehä yksi, menenkö itään vai länteen, itään vai länteen apua apua... Ja samalla pitäisi osata seurata muuta liikennettä.

        Siinä on shokkihoitoa kerrakseen.


      • Anonyymi00021
        Anonyymi00020 kirjoitti:

        Tämä ei tarkoita sinua, mutta henkilö joka ei ole tottunut ajamaan pk-seudulla, eikä monikaistaisilla teillä, säikähtää tuossa kohtaa ensimmäistä kertaa.

        Olet tuohon mennessä ajanut Porvoosta tai Lahdesta, ihan normaalia moottoritietä, johon vielä järki riittää ja yhtäkkiä onkin useampi kaista ja autoja enemmän kuin maaseudulla näkee viikossa. Sitten vielä alkaa kaistanvaihtot ja pitäisi vielä osata suunnistaa oikeaan suuntaan: kehä yksi, menenkö itään vai länteen, itään vai länteen apua apua... Ja samalla pitäisi osata seurata muuta liikennettä.

        Siinä on shokkihoitoa kerrakseen.

        On varmasti noin. Tutulla tiellä useimmat osaavat liikkua, mutta täysin uudessa paikassa saattaa tulla tenkkapåå.


      • Anonyymi00022
        Anonyymi00021 kirjoitti:

        On varmasti noin. Tutulla tiellä useimmat osaavat liikkua, mutta täysin uudessa paikassa saattaa tulla tenkkapåå.

        Ehkä ajokortteja on myönnetty liian köykäisesti?

        Ei moottoritielle voi liittyä 60-70kmh,
        suoraan kiihdytyskaistan alusta.
        Poliisi voisi joskus keräillä tuossa ajokortteja pois.


      • Anonyymi00023
        Anonyymi00022 kirjoitti:

        Ehkä ajokortteja on myönnetty liian köykäisesti?

        Ei moottoritielle voi liittyä 60-70kmh,
        suoraan kiihdytyskaistan alusta.
        Poliisi voisi joskus keräillä tuossa ajokortteja pois.

        Valitettavan usein näkee niitä, jotka liittyvät vaarallisen hitaasti. 80 km/h ja enemmän, on vauhtia syytä olla, jos on 100 km/h rajoitus. Jos taas on 120 km/h rajoitus, niin sitten vauhtia 100 km/h tai enemmän.


      • Anonyymi00024
        Anonyymi00022 kirjoitti:

        Ehkä ajokortteja on myönnetty liian köykäisesti?

        Ei moottoritielle voi liittyä 60-70kmh,
        suoraan kiihdytyskaistan alusta.
        Poliisi voisi joskus keräillä tuossa ajokortteja pois.

        Jos joltakin pikkupaikkakunnalta tullaan isoon kaupunkiin ensimmäistä kertaa, niin voi hyvinkin tulla shokkihoitoa liikenteen suhteen.


      • Anonyymi00025
        Anonyymi00022 kirjoitti:

        Ehkä ajokortteja on myönnetty liian köykäisesti?

        Ei moottoritielle voi liittyä 60-70kmh,
        suoraan kiihdytyskaistan alusta.
        Poliisi voisi joskus keräillä tuossa ajokortteja pois.

        "Ehkä ajokortteja on myönnetty liian köykäisesti?"

        Ehkä kannattaa opetella lukemaan ja vielä ymmärtämään lukemansa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      135
      1422
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      110
      1173
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      1023
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      964
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      861
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      823
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      712
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      666
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      658
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      634
    Aihe