Paljonko on paljon?

piikkiruusu

Täällä 70 palstoilla on viime aikoina ollut sellaisia keskustelunaiheita, että tunteet ovat välillä kuumentuneet ihan kiehumispisteeseen asti.
Nyt aion heittää kehiin sellaisen keskusteluaiheen, että tunteet toivottavasti pysyvät viileinä.
Nimitäin, miten ikä määritellään? Ja aivan erityisesti korkea ikä.
Sanoamlehdissä on päivittäin uutisia mm. liikenneolnnettumuuksista, joissa toimittajat käyttävät monen kirjavia ilmaisuja varttuneen ikään ehtineistä kansalaisista.
Tässä muutama esimerkki.
"Ikäihminen". tai "iäkäs". Minkä ikäisiä he ovat? Ja edelleen, kuinka vanha on "vanhus"? Tai mitä sanotaan "varttuneesta iästä"? Sitten on vielä sellaisiakin ilmaisuja lehdissä, kuin "seniori-ikäinen", ja "korkea ikä". Minkä ikäisiä he ovat?
Tässä on pähkinää purtavaksi. Olisi mahdottoman mukava saada kommentteja näihin kysymyksiin, eikä kommenttien tarvitse olla ryppyotsaisia, vaikka me itse kohdehenkilöt olemme jo aikalailla rypytettyjä.

22

2296

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Leny

Vanhus sanalle on kehitelty kiertoilmaisuja, joita tuossa jo luetteletkin. Siinä sanassa lienee jotain epämiellyttävää. Sen olen huomannut, mitä vanhammaksi itse tulee niin tuo vanhuus siirtyy samalla eteenpäin. Joku toinen on vanha, vaan et itse. Johtuuko se tuosta sisäisestä minästä, joka ei tunnu vanhenevan. Mutta valokuvaani katsoessani en voi enää sanoa että:" Voi kauhia, ku mää ole huonost onnistunut tos kuvas." Ei kuva parane, vaikka ottais kuinka monta kertaa.

• matteus

...on hieman enmmän kuin sopivasti. Saattaapa tuossa olla jo liikaakin.

Vaimo on joskus kävelyreissullamme alkanut virnistellä, kun olen sattunut sanomaan "... vanha mies autonsa kanssa tuolla risteyksessä." On sitten esittänyt kysymyksen: "No minkäs ikäinen olet itse?"

Huvittaahan tuo silloin itseänikin: Näinhän siinä käy, en muista olevani itsekin vanha.

Vanhuuteen viittaavia kiertoilmaisuja kai käytetään juuri tällä perusteella, halutaan olla hienotunteisia. Huvittaisiko minua lukea lehdestä itseäni koskevaa uutista: "Vanha mies erehtyi ajamaan kiellettyyn ajosuuntaan Fellmannin puistokadulla" ;-)

No hei, en minä oikeasti ole erehtynyt...

• P. Veli

Nykyisin yhä nuoremmat täyttävät 70 v. Itse olen erilainen nuori, olen jo 69 v.

• matteus

ole paljon vanhempi, 71 vuotta;-)

Mutta milloin ihminen kokee olevansa vanha? Luulen, että paitsi iästä, tuo riippuu myös altavastaajan terveydentilasta. Kai "ikärajoitteinen" sitten myöntää itsensä vanhaksi, kun iän aiheuttamia fyysisiä ja henkisiä rajoituksia ilmenee "riittävästi"?

• Magda

Paikallisessa lehdessä oli taannoin otsikko:
      "52v vanhus jäi suojatiellä auton alle." Niin että tällatavalla. Mistä kulmasta tätäkin katsoo siltä se näyttää. Kysymyksessä olevalla henkilöllä oli Dow´in syndrooma.

Kronologinen ikä ei aina täsmää, on erittäin hyväkuntoisia 90v ja paljon nuoremmat jonkun oireyhtymän tai sairauden vuoksi näyttävät ikäistään vanhemmalta.

Kyllä pinna oli usein vähällä palaa, kun jalka oli paketissa ja minua väisteltiin kävellessä, avattiin ovia ja joskus oletin saavani osakseni sääliviä katseita. Raihnaisena vanhuksena ilmeisesti minua pidettiin.

Kysyi se luontoani toden teolla sinä aikana.
      Miksi maassamme yleensä pitää nimitellä ja jakaa ihmisiä iän perusteella?

Muistan miten erästä vuoteenomana olevaa 83v miestä kutsuttiin kohteliaasti nonno= pappa-isoisä ei koskaan "meidän vanhus". Se on heidän kulttuurissa aivan yleistä. Samaten kun nainen odottaa, heti kun on mahdollista aletaan kutsua
      nimellä esim.Lisa koko odotusajan ja se jää lapsen nimeksi.

Me täällä möllistellään, sikiö on sen ja sen kokoinen, maailmaan tullessa muuttuu vauvaksi ja sitten kuukausien kuluttua annetaan nimi ja on edelleen vauva. Tämä on meidän tapamme.

Oletan vahuksen olevan henkilö, joka on yli 80v ja ei pysty enää huolehtimaan päivittäisistä tarpeistaan.

Kuulee puhuttavan varhais keski-ikä, keski-ikä, myöhäis keski-ikä, ikäihmiset-seniorit, vanhuus ikä, mitkä lienevät numeraaliset rajat, siinäpä miettimistä.

• my.mm.eli

muistan jostain joskus lukeneeni:

40-50 v. Orastava myöhäisnuoruus.
        50-60 v. Varsinainen myöhäisnuoruus.
        60-70 v. Kypsä myöhäisnuoruus.

Sitä nuoruuttahan nykyään takaa-ajetaan joka asiassa. Haluttaisiin olla ikinuoria. Kun vanhuutta ei arvosteta. Miksi siis myöntää olevansa vanha, arvoton!

Sosiaali- ja Terveysministeriön erään luokituksen mukaan vanhuus alkaa 85 vuotiaana.
        Mitä sitten ovat 70-85 v. Onko joku kuullut?
        Ettei vaan väliinputoajia?!!

Tätini 82 v. sanoo: "Piru on vanha, en minä!"

Allekirjoittaneen määritelmä iästään: Ruumiilla mittarissa 61, sielu ikuisesti 16.

• isoäiti**

silloin kun kynttilät maksavat enemmän kuin
      itse synttärikakku niin silloin olen siirtynyt
      vanhusten joukkoon.

• piikkiruusu

kaikki tyyni, tähän mennessä tulleissa kannanotoissa.
        Jotenkin tuntuu siltä, että kaihdetaan ottaa ihan konkreetista kantaa siihen täsmälliseen ikään kussakin määritelmässä.
        Mielestäni esim. "iäkäs" = yli 90 vuotias, jne.
        Avauksessa jäi vielä yksi ikämääritelmä mainitsematta, nimittäin "ikäloppu". Mikä on ikälopun ihmisen konkreettinen ikä? Minä sanoisin, että se on yli 100 vuotta.
        Mitä siihen sanotaan?

• Oona
        piikkiruusu kirjoitti:

Jotenkin tuntuu siltä, että kaihdetaan ottaa ihan konkreetista kantaa siihen täsmälliseen ikään kussakin määritelmässä.
        Avauksessa jäi vielä yksi ikämääritelmä mainitsematta, nimittäin "ikäloppu". Mikä on ikälopun ihmisen konkreettinen ikä? Minä sanoisin, että se on yli 100 vuotta.
        Mitä siihen sanotaan?

joten, olisiko ihminen silloin ikäloppu?

• Oona kirjoitti:

joten, olisiko ihminen silloin ikäloppu?

”On se hyvä kun saatiin nuo lapset vanhainkotiin,

niin päästään elämään omaa elämää”

• Leny
        beataBarbara kirjoitti:

”On se hyvä kun saatiin nuo lapset vanhainkotiin,

niin päästään elämään omaa elämää”

Ah mitäs jos kysyisit nuo kysymykset lapsilt ja nuorilt, et miks hyö meit sannois. Sielt Sie totuuven kuulet.
        Varmuuven vuoks alota jo 50 vuuven iäst.

• piikkiruusu
        Leny kirjoitti:

Ah mitäs jos kysyisit nuo kysymykset lapsilt ja nuorilt, et miks hyö meit sannois. Sielt Sie totuuven kuulet.
        Varmuuven vuoks alota jo 50 vuuven iäst.

Etkö sinä voisi heittäytyä lapsen mieliseksi ja vastata näihin kysymyksiin?!
        Eikös siinä "Isossa kirjassakin" kehoiteta tulemaan lapsen kaltaisiksi.

• Leny
        piikkiruusu kirjoitti:

Etkö sinä voisi heittäytyä lapsen mieliseksi ja vastata näihin kysymyksiin?!
        Eikös siinä "Isossa kirjassakin" kehoiteta tulemaan lapsen kaltaisiksi.

Piikkiruusu, olin juuri eläytymässä vastatakseni Sinulle kun ovikello soi ja sain yllätysvieraita. Inspiraatio lähti kuin tuhka tuuleen.
        Luulen, että nuorten mielestä kaikki yli 50 vuotiaat ovat kalkkiksia ja ikäloppuja. Nauravat meille, jos yritämme olla nuorekkaita. "Vaari otti lävistyksen-haha..haa!"

• ylilyönti
        piikkiruusu kirjoitti:

Mitä siihen sanotaan?

minun kummi setäni eli 101v.ei vaikuttanut mitenkään ikälopulta,viikkoa ennen kuolemaansa.jutteli normaalia asioita,laski leikkiä,ja taputti kummitätiäni takapuolelle,ei mikään ikäloppu vaan viriili mies.mihin sen rajan vetäisee.vaikea asia ratkaistavaksi,tälläiselle 4v supistettua kasakoulua käyneelle ihmiselle.nämä kaikki tälläiset asiat piikkiruusu ovat ratkomisen arvoisia.tämä on hyvä jutun juuri.

• Maalaismies*

Olen ylpeä iästäni ja odotan jokaista uutta päivää kuin lapsi. On hienoa olla eturintamassa. Mitenkä niin eturintamassa? Siten, että nuoremmat tulevat perässä. Meillä on oikeus ensimmäisenä lähteä. Takanamme on sellainen päivien ja vuosien jono, että voimme ainoastaan vinkata nuorille: tänne päin vaan! Tännehän tulette pyytämättämmekin, joten kunnioittakaa itseänne, jos ette meitä, jotka jo olemme edellenne ehtineet.

• Rupesin miettimään - ja ihmettelemään - sitä, että minua ei kukaan sisarusteni lapsista ole koskaan sanonut tädiksi, vaan kutsuvat minua aina etunimeltä!
      Lienenkö ollut tasavertainen leikkikaveri hiekkalaatikolla, tekemässä kojua pöydän alle, näpertelemässä nukkekotiin kalusteita, leikkimässä mielikuvitusleikkejä... :DD

Enkä itseasiassa vielä tunne olevani kovinkaan tätimäinen, vaikka ikää onkin jo 65v.
      Hyvä, jos leikkimieltä riittää pitkään ja että löytyy samanhenkisiä "leikkikavereita" ;))
      kun olen matkalla vanhuuteen.

Kuvittelen, että olen vanha sitten kun en enää pysty liikkumaan, kun elämänhalu katoaa silmistäni ja alan odottaa kuolemaa kuin joulupukkia.

• lokari

löysin tuolta varastosta pari vuotta sitten kirjoittamani jutun, joka hieman sivuaa tätä aihetta.

Miehen iässä ja naisen

Kun täytin kaksitoista, sain lahjaksi Leijona-merkkisen rannekellon. Samana vuonna
      allakassa oli sivun kokoinen mainos, hattupäinen poika, jolla oli suhteettoman suuret
      saappaat. Mainoksen teksti on jostain syystä jäänyt pysyvästi mieleeni.
      - Kun poika alkaa käydä miehestä, isä ostaa hänelle Leijonakellon…-

Tuskin on montakaan niin liukuvaa ja vaikeasti tulkittavaa käsitettä, kuin sanonta:
      miehen iässä. Ei edes sanonta - alkaa käydä miehestä - ole tarkasti määriteltävissä,
      itse käsitän sen ajankohdaksi, jolloin leikkien tilalle tulee pitkäjänteinen suunnittelu ja
      kyky eritellä syitä sekä seuraamuksia. Tämä tulkinta voi olla hyvinkin virheellinen. Miten suhtautua esimerkiksi kahteen saman ikäiseen rikolliseen, joista toinen tekee rikoksen hetken mielijohteesta ja toinen päästäkseen talven yli vankilaan.

Käydessäni rippikoulua kuvittelin sen olevan eräänlainen rajapyykki, ripille pääsyn jälkeen olisin avioliittokelpoinen ja saisin luvan käyttää alkoholia. Erehdyin. Alkoholin ostoluvan sain vasta täytettyäni kaksikymmentäyksi. Sitä ennen olin kelvannut jo armeijaan ja minun väitettiin olevan aikuinen mies. Miehen iässä. Kriisitilanteen hallitessa olisin kuulemma ollut mies jo muutamaa vuotta aiemmin. Seitsemäntoistavuotiaana olisin kelvannut.

Avioliittokelpoisuus on myös kulttuurikäsitys. Eräissä yhteiskunnissa lapsi kelpaa avioliittoon ilmeisesti jo ennen syntymäänsä tai ainakin välittömästi ensimmäisen äännähdyksen jälkeen. Miehen ikäinen siis avioliittoa ajatellen.

Tuttavani täytti hiljattain viisikymmentä vuotta. Onnittelin häntä miehen iän saavuttamisesta. Itse ilmeisesti olen fossiili, koska olen ylittänyt tuon rajan. Tässä yhteydessä maininta miehen iän saavuttamisesta on ehkä historiallisesti oikeutettu. Muutama sukupolvi taaksepäin ja perin harvat ehtivät mainitulle rajalle.

Jos mieheniän määritteleminen on hankalaa, monin verroin hankalampaa lienee määritellä sanonta naisenikä. Käsitykseni mukaan moni nainen kun ylittää kahdenkymmenenviiden rajan postuumisti vasta kuolinilmoituksen yhteydessä. Milloin he saavuttivat sen kuulun naiseniän? Ainakin minulle se on arvoitus, tosin miellyttävä sellainen omaa vaimoani ajatellen. Jos elän kyllin vanhaksi, keksin ehkä arvoituksen ratkaisun

• piikkiruusu

Lokarin juttu oli ihan kiva juttu.
        Mutta edelleenkin porukka kiertää aihetta, kuin kissa kuumaa puuroa.
        Kysymshän oli siitä, mikä on esim. "vanhuksen" ikä?
        Olisiko se esim. 80 vuotta plus/miinus jotakin?
        Ja mikä on "ikäihmisen " ikä? Ja vielä, mikä olisi "iäkkään" ihmisen ikä?
        Näitä kaikkia edellämainittuja ilmaisuja on tuhka tiheään sanomaledissä, varsinkin erilaisten onnettommusuutisten yhteydessä. Esim. "iäkäs mies ajoi humalassa lapsen päälle". Karmea juttu sinänsä, vaikka tämä esimerkki olikin täysin keksitty.
        Kuka rohkenisi aloittaa ikämäärittelyt?

• Magda
        piikkiruusu kirjoitti:

Näitä kaikkia edellämainittuja ilmaisuja on tuhka tiheään sanomaledissä, varsinkin erilaisten onnettommusuutisten yhteydessä. Esim. "iäkäs mies ajoi humalassa lapsen päälle". Karmea juttu sinänsä, vaikka tämä esimerkki olikin täysin keksitty.

Tässä yksi mietelmä vanhus-sanalle. Pitäisin vanhuksena 85-90v ikäistä henkilöa, edellyttäen että hänen elintoimintonsa ovat iän mukana niin rappeutuneet ettei pysty enää huolehtimaan elämään kuuluvista päivittäisistä tarpeistaan.

Pidän rajaa iäkäs - ikäihminen - vanhus todellä häilyvänä. Ystäväni joka oli 93v kuollessaan, oli todella virkeä, hoiti kaikki asiansa itse. Luki kirjoja jatkuvasti, katsoi videoita ja vieläpä muisti niiden sisällön. Viimeisenä kesänä oli mukanamme 2viikkoa Saarenmaalla Rüütlissä. Näkyi siellä viuhka käyvän iltamissakin, oli mukana jokailtaisessa korttiringissä, liikkui ketterästi ja kotiin tultua 3 viikon kuluttua nukahti pois. Arvioi siinä sitten oliko hän vanhus, ikääntynyt vai ikäihminen.

Kronologisella iällä ei aina ole henkilön vireyden kanssa paljonkaan tekemistä. Mutta tilastoissahan määritetään kronologisen iän perusteella mihin kategoriaan henkilö kuuluu.

Joten rajaa pidän todella veteen piirrettynä viivana.

• piikkiruusu kirjoitti:

ovat mielestäni muuttuneet "liukuviksi".

Sitä mukaa kuin ihmisten keski-ikä kasvaa, muuttuu käsitteetkin.
        Joskus 50-60 vuotta sitten oli kuuskymppinen jo
        "ikäloppu".
        Mutta poikkeuksiakin oli. Kun naapurin mummo täytti 100 vuotta, tuli radio häntä haastattelemaan ja juttelemaan pitkän iän salaisuudesta.
        Vaikka mummo oli vielä virkeä ja selvempijärkinen kuin nuoremmat ihmiset, pidettiin häntä melkein aaveena: epätodellisena oliona. Sellaista ei toista tule olemaan!

Mahtaako itsekunkin omat elämäntavat ja koettelemukset elämässä piirtää sellaisen kartan olemukseen, josta sitten nuo "ikäluokittelut" voi lukea.

Onhan nuoria ihmisiä, jotka näyttävät jo kaiken kokeneilta vanhuksilta, jolloin kronologisella iällä ei ole mitään merkitystä.
        On myös vuosimäärältään vanhoja ihmisiä, jotka yhä edelleen ovat henkisesti "jänteviä" ja nuorekkaita ajatuksiltaan ja olemukseltaan.

Jos et ole saanut suoraa vastausta kysymykseesi, niin se johtuu ehkä siitä että meillä on erilaiset käsitykset vanhuudesta ja vanhenemisesta. Tai sitten sanojen tarkoitus on meille kaikille erilaista.

Muistan, kun pari vuotta sitten kirjoitin täällä palstalla jotakin "näistä vanhusten palstoista" niin siitä nousi aikamoinen äläkkä!
        Enhän toki itsekään tunne olevani vielä mikään vanhus, mutta entisestä tottumuksesta nuo 70 ja 80 olivat sellainen rajapyykki, jolloin kuulutaan vanhuksiin!

• Leny
        piikkiruusu kirjoitti:

Valitan ettemme voi ilmoittaa tarkkoja ikärajoja. Yksilölliset erot vaikuttavat tässä niin paljon. Vanhuuseläkeiällä on tarkka raja - n.65 vuotta. Iäkäs-käsitettä vertaan sanaan vatsakas. Jos vatsakkaalla on paljon vatsaa (möhömaha) iäkkäällä on paljon ikää. Taas kysytään mikä sitten on paljon?
        Ei tässä auta muu, kun jokainen määrää ensin mikä itse on ja sitten voi mielessään tai ääneen sanoa mitä muut ovat (kohteliaissäännöt huomioiden). Itse olen omasta mielestäni nuorekas, hyvin säilynyt, ikäihminen. Lastenlapsilleni Mamma. Jostain itseäni nuoremmasta ajattelen, en hänelle sano, että onpa jo kovin vanhaksi tullut.

• ylilyönti

olen 71v,mutta en kulje ,otsa rypyssä ja murjota,enkä myönnä niitä ryppyjäkään.kun ihminen säilyttää elämässään iloisen mielenja kulkee huumorin pilke silmäkulmassa.niin pysyy juuri sen ikäsenä mieletään,kun itse tuntee olevansa.kyllähän ihmiset meitä asettelevat kaikenlaisten nimikkeiden alle,ei olla mottiskaan.ilo pintaan vaikka syvän märkänis.ei näillä meitä nimikkeiden alle asettelevilla,olisi työtä,jos emme olisi niska hiessä huolehtineet tästä rakkaasta suomem-maasta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      144
      8299
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      46
      2268
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      26
      2132
    4. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      95
      1728
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      181
      1667
    6. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      32
      1467
    7. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      108
      1093
    8. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      1019
    9. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      53
      1005
    10. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      870
    Aihe