Joskus 1200 - 1300- luvun taitteessa eli keskiajalla elänyt Dante lanseerasi sanan KATEUS. Tuolla itä-Suomen korvessa elävä yksinkertainen oppimaton kansanosa ei vielä 2000- luvulla tiedä eikä ymmärrä sanan oikeaa merkitystä.
Keskustelupalstalla sanaa käytetään moitteena ja negatiivisenä leimana kanssaihmiselle.
Alunperin ja sivistyneen väen keskuudessa kateus toista ihmistä kohtaan on positiivinen ominaisuus. Näet ja huomaat toisen tekevän jotain sellaista jota et ehkä itse osaa -> kateus saa normaalin ihmisen sivistämään itseään ja käyttäytymään niin, että pääsee paremmin arvostettuun työhön, aloittaa opiskelun tai muuten vaan lukemisen. Ihminen alkaa etsiä tietoa arkisista askareistaan, että oppisi enemmän.
Vaan ei itä-Suomen vänkyrät asukit tätä tajua, haukkumasanana viljellään kateutta.
Se kateus ja kateus
9
242
Vastaukset
- Anonyymi00001
Hyvin osui aloittajaan kun noin vinkuu.
- Anonyymi00002
Metsämankin on kade konemanille kun se saa saunassa katella rämemajavaa mielin määrin. Metsäman kattelee seksiä tietokoneruudulta ja vemputtaa isolla omitkostaja hanskalla. Se voi olla kovettunut jo?
- Anonyymi00005
Sun pääparkaasi ei mahdu muuta kuin paneminen. Sekin on vaistomainen halu, ei siihen aivoja tarvita. 😆
- Anonyymi00006
Anonyymi00005 kirjoitti:
Sun pääparkaasi ei mahdu muuta kuin paneminen. Sekin on vaistomainen halu, ei siihen aivoja tarvita. 😆
Ja ilmeisti miehen paneminen lienee joku puppeli spurgu.
- Anonyymi00003
Katselemalla ei perintöpoikaa vaan ala tulla, jotain muutakin tarvitaan, muuten tulee virkamies vaihtamaan lukot oviin !
- Anonyymi00004
Miten se omitin iso hanska voi kovettua kovassa käytössä?
- Anonyymi00008
What
- Anonyymi00009
Kateus kalvaa kantajaansa,mutta tuo hyvää julkisuutta,rahaa.😃
- Anonyymi00010
Hmmm🤔
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.3073015Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka612343Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3492033- 1191806
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1261729Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2121385- 661359
- 661337
- 681263
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl781233