Miten soveltuu meriolosuhteisiin ?
Mikä moottorisuositus ?
Kulutus ?
Kaikki tiedot kiinnostaa.
Mitä kannattaa maksaa 70-luvun pelistä 60 hv moottorilla ?
Kokemuksia Terhi 520 HT:sta ?
8
11428
Vastaukset
- Ex-terheilijä
Muutamien vuosien kokemuksella joidenkin vuosien takaa voin kertoa seuraavaa.
U-pohjaisena vene ei ole kaikkein merikelpoisimpia, mutta sillä kyllä pärjää normaaliolosuhteissa ihan hyvin. 60-heppainen on veneeseen erittäin sopiva, alkuperäinen suositus on max. 50. Missään nimessä ei 60 isompaa kannata asentaa, nykyiset 50-setkin ovat OK.
Vene on tiloiltaan mielestäni erinomainen ja jotenkin hyvin sympaattisen oloinen.
Venettä hankkiessasi tarkista hyvin sen pohja, erityisesti mahdollisen lasikuituruton esiintyminen.
Hyväkuntoisesta kannattaa varmaan maksaa luokkaa 4000-6000 euroa.
Ex-terheilijä.- Aku
Onko tietoa miten kulku verrattuna Bellan 530 malliin, joka ainakin täällä foorumissa on haukuttu lyttyyn.
- terhi520omistaja
Vene on abs muovia. Ei ole mitään tekemistä lasikuidun kanssa
- taiehkäsolumuovia
Ai seitkytluvun Terhi vai?
- mika
Tilava, vakaa ja turvallisen oloinen. Laineessa menee hyvin kunhan on myötälaine. Vastaiseen ei pohja ole ihan parhaita mahdollisia, trimmillinen kone auttanee kun saisi keulaa hiukan alemmas aaltoja halkomaan.
Toisaalta juuri pohjan muodon ansiosta käyttökelpoinen nopeusalue alkaa nollasta ja jatkuu maksimiin, eli nopeuden saa helposti sovitettua keliin. Välistä joutuu isossa laineessa kymmentäkin solmua puksuttamaan.
Moottoria suositellaan 20-60hp ja venettä valmistettiin kai 72-78? Myöhemmin Vihe osti runkomuotin ja liki samaa venettä on myyty Vihe 535 HT:na. (vai oliko 530, en muista)
Sisäjärjestelyistä olen kahta mallia nähnyt; toisessa kuskilla ja kartturilla pulpetit, toisessa vain kuskilla pulpetti ja toisella laidalla kaapisto keittimineen. Juuri tässä jälkimmäisessä mallissa on säilytystilaa mahtavasti.
Tuon ikäiset ovat yksilöitä, kunto ja varustus / kone vaikuttaa. yleisesti tuolla 4-5ke näkee paljon kaupattavan 2-t koneilla olevia yksilöitä.
Kulutuspuolella 50hp jammulla menee noin 12-14 litraa tunnissa kun nopeutta on 17-19 solmua.- peli
Itsellä ollut Terhi 3 vuotta. Kokoonsa nähden tilava ja tukeva ei kallistele vaikka seisoo reunalla. Säilytystilaa reilusti, jopa liedelle ja jääkaapille on paikat kaapistossa lisäksi tilavia lokeroita riittää. katteen alla nukkuu 2 aikuista ja yksi lapsi takatilan patjoille mahtuu 2 aikuista. Aallokossa kulke mielestäni parhaiten hana auki sillon menee aalloista läpi. Kulkee edullisesti, kaksi henkilöä viisi litraa bensaa ajoin 32 min koneena 60 hp johnsson 20 solmun vauhdilla eli 10-12 litra tunnissa. useamman henkilön kuormalla 14-16 litraa tunnissa riippuen kelistä ja vauhdista.
Vene käy hyvin myös kalastushommiin (riittävän iso avotila).
Sivulaitojen korkeus myös plussaa. - Laarssoni
peli kirjoitti:
Itsellä ollut Terhi 3 vuotta. Kokoonsa nähden tilava ja tukeva ei kallistele vaikka seisoo reunalla. Säilytystilaa reilusti, jopa liedelle ja jääkaapille on paikat kaapistossa lisäksi tilavia lokeroita riittää. katteen alla nukkuu 2 aikuista ja yksi lapsi takatilan patjoille mahtuu 2 aikuista. Aallokossa kulke mielestäni parhaiten hana auki sillon menee aalloista läpi. Kulkee edullisesti, kaksi henkilöä viisi litraa bensaa ajoin 32 min koneena 60 hp johnsson 20 solmun vauhdilla eli 10-12 litra tunnissa. useamman henkilön kuormalla 14-16 litraa tunnissa riippuen kelistä ja vauhdista.
Vene käy hyvin myös kalastushommiin (riittävän iso avotila).
Sivulaitojen korkeus myös plussaa.joo, samaa mieltä olen, on todellakin tukeva vene kokoonsa nähden, ja ihan kertaallisen tilavakin.
Mitä moottoriin tulee, itsellä on tosiaan 70hp evikka ja kahdenkymmenen solmun vauhdissa kierrokset näyttää häpykarvan yli 4000 ja kulutus on varmaan 11.5-15 l/h (kaksi aikuista kaksi lasta kuormalla)
riippuen tietenkin kelistäkin.
mulla on tosiaan se malli, missä on lasikuituinen ajopulpetti ja puinen kaappi siinä co.kuljettajan paikalla, en ole toiseen samanlaiseen törmännyt, että mikä mahtaa olla todellinen vuosimalli, kun myyjä sanoi olevan vm.1970
- MiK
Meidän perheessä on ollut Terhi 520 jo vuodesta 1977. Veneellä on retkeilty ja kuljettu todella paljon. Esimerkiksi Ruotsissa on käyty neljä kertaa ja pisimmillään 5 viikon reissulla Göteborgissa. Myös Tallinna on käyty.
Moottorina on Hondan 45 -heppainen. Retkivarustusta löytyy Wallas -lämppäri, vhf-radio, gps, kaiku, kemiallinen vessa ja muuten köydet, fendarit etc.
Käytännössä Terhillä retkeilee pitkällä matkalla mukavasti kaksi aikuista. Kolmekin mahtuu asumaan viikonlopun. Eli esim kaksi aikuista lapsi (tai kaksi) pystyy retkeilemään vallan mainiosti.
Terhi kulkee 45-heppaisella yksin (tai kaksin) ajaessa noin 24 solmua. Hyviä puolia on keulan ja perän kantavuus aallokossa ja vakaus. Eli esim vasta-aallokossa Terhi ei juurikaan ota aaltoa kannelle, paitsi jos keulassa on liikaa painoa. Huonoin piirre Terhissä on vasta-aallokkoon ajaminen, eli jo varsin pienessäkin aallokossa vauhti on pudotettava noin 8-10 solmuun. (Muutoin on meno todella rytisevää..)
Että semmoinen paatti. Viime viikonloppuna käytiin Jussarössä katsomassa kaivosta. Hangon ja Jussarön välillä oli vasta-aallokkoa, eli 8 solmua juntattiin. Hyvä reissu jälleen kerran.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1908647
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264808- 504268
- 623837
- 513236
- 503030
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262696- 432501
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.482479Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382243